Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Välineet ja oppaat => Aiheen aloitti: Leo Loikkanen - 08.03.2004 klo 11:29:58
-
Moe. Oon saanu itelleni piirtopöydän, ja olen ahkerasti harjoitellut sillä. Haluan tietää kaksi asiaa.
1. Mikä on sopiva pikseli koko 3 ruutuiselle sarjakuva stripille? Pitäisi olla iso, jonka sitten kutistan
2. Mikä on tehokkain tapa kutistaa tiedosto pieneen kokoon, jolloin alkuperäiset mittasuhteen säilyvät?
-
Moe. Oon saanu itelleni piirtopöydän, ja olen ahkerasti harjoitellut sillä. Haluan tietää kaksi asiaa.
1. Mikä on sopiva pikseli koko 3 ruutuiselle sarjakuva stripille? Pitäisi olla iso, jonka sitten kutistan
2. Mikä on tehokkain tapa kutistaa tiedosto pieneen kokoon, jolloin alkuperäiset mittasuhteen säilyvät?
1) Julkaisetko stripin netissä vai painettuna ?
minä teen stripit 19 cm/ n.4500 pikseliä leveinä
2) Photoshopissa Image valikosta valitset image size. Siellä voit määritellä sentti- ja pikselikoon sekä resoluution (pikseliä/tuuma).
-
Koneella ja piirtopöydällä piirrettäessä kannattaa piirtää suoraan lopulliseen kokoon tai jos lopullinen painokoko ei ole selvillä niin pikkuisen reilumpaan. Minä en lähtisi suosittelemaan koneella piirtämisessä sitä, että ensin piirtää vaikkapa tuplakokoon ja sitten kutistaa lopulliseen mittaan (painoresoluutioissa).
Pikselimäärän saat selvitettyä, kun luot dokumentin senteissä siihen lopullisen koon hujakoille ja sitten määrität resoluution. Resoluutio pitäisi olla mustavalkoiselle (Harmaasävyissä piirretään) sellainen 600dpi, jolloin pikseleitä ei tarvise interpoloida kun muutetaan bitmapiksi.
Jos taas teet värillistä, ja lopullinen julkaisumuoto on vaikkapa sanomalehti niin 300dpi:tä on riittävä resoluutio tekovaiheessa. Ehkä joskus tarpeen vaatiessa mustavalkopiirroksen voi tehdä tarkemmalla (600dpi) ja kutistaa sen ennen väritystä kolmeensataan.
Kuitenkin nettisivuille tehtäessä ei kannata tehdä työtä suoraan nettiresoluutioon (72dpi) vaan ensin tekee vaikka 288dpi. (288= 72*4) Pienemmäksi interpoloiminen on aina vähän kinkkistä, mutta nuo 72-monikerrat saattavat auttaa. Isoa kutistusta ei pitäisi yleensä tehdä kertarykäisyllä, koska se pehmentää kuvaa liikaa.
Selventäisitkö tuota kakkoskysymystä. Tarkoitatko tiedoston pakkausta vai kuvan kutistamista?
-
Isoa kutistusta ei pitäisi yleensä tehdä kertarykäisyllä, koska se pehmentää kuvaa liikaa.
Pehmennystä tulee vain jos käyttää (jotain) interpolointa. Runsas pienennys voidaan tehdä nearest neighbor -skaalauksella, joka ei varmasti pehmennä mitään. (mutta saattaa tuoda omia virheitään, ollaan siis tarkkana siellä)
Photoshoppia käyttämättömänä en tiedä, mistä päin valikkoja tuo löytyy. Jossain siellä se kuitenkin on.
-
Olen piirrellyt jonkin aikaa piirtopöydä ja no photosopissaa käytän itse jos tarkoitus tulostaa niin sentti mittoja ja suoraan oikeaan kokkoon. Jos taas ei tarvi tulostaa niin isompi koko ei haittaa jos konneen muisti vain riittää "ja sitähän kuluu". Liian pientä kannataa välttää koska isontaminen on paljon vaikeampaa kuin pienentäminen
-
Kiitos avusta liha nuket. oon piirrelly 940 x 333 pikseli koolla, joka kutistetaan 200 pikseliä pienemmäksi. Tällä tavalla voin tehä yksityiskohtia ja kaikkee muuta. Webbisivulleni tulee uutta matskua pika pikaa.
-
Moro!
Onko Photoshopissa joku nappi millä mennään taaksepäin tapahtumahistoriassa askel kerrallaan? Undo-nappi kun menee vain yhden askelen taaksepäin...
8)
-
Onko Photoshopissa joku nappi millä mennään taaksepäin tapahtumahistoriassa askel kerrallaan? Undo-nappi kun menee vain yhden askelen taaksepäin...
No tuota historynhä sä saat näkyviin window-valikosta valitsemalla. Siinä voi sit liikkua mielensä mukaan.
Varsinkin kun vähän säätää statejen määrää. Defaulttina niitä taitaa olla vaan parikymmentä.
edit > preferences > general > history states
Näin ainakin seiskalla mut muistaakseni homma meni ainakin vitosessa samalla lailla.
-
Moro!
Onko Photoshopissa joku nappi millä mennään taaksepäin tapahtumahistoriassa askel kerrallaan? Undo-nappi kun menee vain yhden askelen taaksepäin...
8)
Pikanäppi Alt-Ctrl-Z pakittaa yhen askeleen kerrallaan. Ctrl-Z kumoaa ja uudelleentekee edellisen toiminnon. (siis uudelleenpainettaessa tietysti)
-
Pikanäppi Alt-Ctrl-Z pakittaa yhen askeleen kerrallaan.
Tätä hain. Kiitos.
Ja Kaltsulle kans! Siisti avatar!
8)
-
Minä olin tämän kyseisen Photoshop 5:n julkistamistilausuudessa Finlanditalolla vuonna yksi ja kaksi. Itse käytän Photari 5.02:sta josta 5.5 olisi kyllä paljon parempi versio, en muista mikä ratkaiseva ero siinä nyt oli.
Historyä voi muuten maalata taaksepäin, Photarissahan on historybrush ja fillinkin voi tehdä. Uusin "löytö" on pattern, en tosin ole keksinyt sille kovasti käyttöä. Edit -valikosta "create pattern" tekee nelikulmaisesta selectistä patternin, jota voi sitten fillata tai tehdä muuta.
Strokea käytän paljon. Minulla on sille oma action kuten monelle muullekin. F1 -> flatten image on ollut minulla aina. Minulle se on jo photarin ominaisuus :D. Actionit ovat siis makroja joita voi nauhoittaa ja ajaa (File -> Automate -> Batch) vaikka koko kansioon. Kannattaa muuten tehdä varmuuskopiot ennen! Tai mieluiten kopioida fileet omaan kansioonsa, ajaa batch siellä ja katsoa lopputulos.
Nämä ovat varmaan itsestäänselvyyksiä monelle, mutta ehkä joku sai vinkkiä. Photarissa on paljon juttuja, jatkuvasti löytää uusia. Plug-init ovat kanssa hauskoja, käytättekö niitä?
-
Topic kuin tilauksesta :)
Olen useasti yrittänyt värjätä piirroksiani Photoshopilla (5.5), mutta homma on osoittautunut yllättävän hankalaksi. Ensin pyyhin background eraser- työkalulla kuvasta valkoisen taustan pois. Sitten heitin taustalle valkoisen layerin, jonne joko siveltimellä tai select+fill- menetelmällä värjäsin tarvittavast alueet. varjostin burn toolilla. Ei toiminut. Photarin background eraser on, sanalla sanoen, hanurista. Psp:n vastaava on partaveitsen tarkka. Silti työn tekeminen oli helvetillistä:
a) Kaikkea valkoista on hyvin vaikea pyyhkiä pois
b) Tiuhan viivavarjostuksen kohdalla homma menee pikselinysväykseksi.
Kokeilin myös kuvan päälle heitettyjä läpinäkyviä layereita ja psp:n color to target (tai vastaava) työkalua. Jälki oli yksinkertaisesti kammottavaa.
Siis: Miten voin helpoiten (edellämainittujen lisäksi) värjätä koneelle skannattuja tussipiirroksia ???
-
voit koittaa uutta layeria viivojen päälle ja uuden layerin tilaksi "multiply"
viivapiirroksen kontrastia kannattaa nostaa ainakin työn ajaksi. jos käyttää säätötasoja (adjustment layers tjs) ne saa vielä palautettua entiselleenkin.
-
Miksi ihmeessä pyyhit valkoisen taustan pois? Skannaa kuva mustavalkoisena bitmap -tilassa ja kuva on taatusti m/v. Sitten käännät sen grayscalen kautta rgb tahi cmyk -tilaan. Ja alat värittää. Kannulla vaan väriä klik klik. Vinkki: ota kaikista työkaluista anti-aliased pois päältä, saat pidettyä värien ja ääriviivojen reunat terävinä. Tämä on siis kaikista yksinkertaisin tapa. On muitakin.
Timo
-
No helvetti! Tuohan saattaisi toimia :D Ajattelen kaiken aina vaikeimman kautta...
Olen vaan varmaan nähnyt aivan liian monta räikeää tietokoneella värjättyä kuvaa, joissa ääriviivojen ympärillä on pikselöitynyt valkoinen raja :-X
-
Valkoisen värin saa Photoshopissa veks vaikka "Select" > "Color Range"-hommelilla, jossa valitsee valkoisen värin ja OK:n jälkeen deleteä...
Ja tottakai valkoinen otetaan pois.. Muuten ei onnistu mikään. Nih. :)
-
Ja tottakai valkoinen otetaan pois.. Muuten ei onnistu mikään. Nih. :)
No jos ährää layreitten kanssa. Ei pakollista. Voi tehdä helpomminkin.
Timo
-
Ensin pyyhin background eraser- työkalulla kuvasta valkoisen taustan pois. Sitten heitin taustalle valkoisen layerin, jonne joko siveltimellä tai select+fill- menetelmällä värjäsin tarvittavast alueet.
Älä pyyhi mitään pois. Kuvan päälle vaan uusi layer - valkoinen tai läpinäkyvä - aivan sama . Sinne joko siveltimellä tai select+fill- menetelmällä värjäät tarvittavast alueet. Suodattimeksi "darken", niin alla oleva musta näkyy värin läpi.
-
Kannulla vaan väriä klik klik.
Eikös se valu raoista ja jätä röpellys- ja viivoitusalueet reikäisiksi?
-
Eikös se valu raoista ja jätä röpellys- ja viivoitusalueet reikäisiksi?
Pitää piirtää niin, ettei rakoja jää. Minä teen em. tavalla ja toimii ja nopeaa on. Ja työkaluista pois antialiased. kaikista.
Timo
-
Ensin pyyhin background eraser- työkalulla kuvasta valkoisen taustan pois. Sitten heitin taustalle valkoisen layerin, jonne joko siveltimellä tai select+fill- menetelmällä värjäsin tarvittavast alueet.
Älä pyyhi mitään pois. Kuvan päälle vaan uusi layer - valkoinen tai läpinäkyvä - aivan sama . Sinne joko siveltimellä tai select+fill- menetelmällä värjäät tarvittavast alueet. Suodattimeksi "darken", niin alla oleva musta näkyy värin läpi.
Eikä tuota kannata tehdä edes noin päin. Siirtää uuden värityslayerin viivapiirroksen alle, ja muuttaa VIIVAPIIRROSLAYERIN multipleksi. On varmasti mustat viivat, ja voi käyttää useampia väritystasoja. (joka ei onnistu, jos värilayerieissa on jokin muu kuin normal blending modena!)
Itse en kannuilemalla uskalla pilata viivapiirroslayeria, otan siitä vaikka kopion ja kannuttelen tämän. Näin varsinainen viivapiirros säilyy koskemattomana ja muokattavana, ja jos väritys ei miellytä silmää, on korjaukset paljon helpompaa tehdä, kun ei tarvitse pelätä viivojen muuttumista.
-
(http://koti.mbnet.fi/~mmyllyma/fantasy.jpg)
Pelkkiä multiply layereita Paint Shop Pro:ssa, joka toimii ymmärtääkseni samoin kuin Photari. Viivojen 'syöpyminen' vasemmassa laidassa ei ole layereiden vika, vaan tyhmän rähmäsormen (siis minä). ;D
-
Ja työkaluista pois antialiased. kaikista.
Timo
Kokeilin jättää tuon antialiased ruksin pois. Minusta jälki oli huonompi kuin ruksin kanssa. Maalipurkkityökalu ei "täyttänyt" pienimpiä alueita. Mikä tuo antialiased oikein on ?
-
Antialias pehmentää reunoja. Jos vaikka vino viiva antialiasoidaan, se ei näytä niin sahalaitaiselta ruudulla.
-
Kokeilin jättää tuon antialiased ruksin pois. Minusta jälki oli huonompi kuin ruksin kanssa. Maalipurkkityökalu ei "täyttänyt" pienimpiä alueita. Mikä tuo antialiased oikein on ?
se "pehmentää" täyttöjen ja valinta-alueiden reuna-alueita. Sulla ei saa myöskään viivapiirroksessa olla pehmennystä (jonka näet, jos suurennat m/v piirrostasi jotain 300% - jolloin viivan vieressä näkyy harmaita erisävyisiä pikseleitä, semmosia ei siis saa olla). Eli piirroksenkin pitää olla tasan skarppia. Silloin ei jää noita raja-alueiden valkoisia reunoja. Parhaiten homma käy niin että skannaat kuvasi mustavalkoisena 1bittisenä sisään. Sen tilan käännät sitten ensin grayscaleksi ja siitä sitten rgb tai cmyk -tilaan. Sitten vaan värjäät. Älä muuta kuvan kokoa. se tuo antialiasointia kuvaan. Paitsi jos käytät interpolaatiovaihtoehtona "nearest neighbor". Ei toimi suurentaessa.
Timo
-
Nyt kun on asiaa vähän aikaa hautonut, kyllä tuo T.Ronkainen on oikeassa.
Nimenomaan siis jos aikomus on rakentaa ammattimaista jälkeä paperille.
Eli viivapiirros eri dokumenttina, bitmap ja ainakin 600dpi,
värit erikseen pienemmällä resolla.
Minulle ei kyllä millään sopisi tuommoinen "sujetun viivan tekniikka",
joka pitäisi hallita jos kannulla meinaa naksutella. Tietysti se selvän viivan
väritekniikka tuota vaatii.
Ja itse teen OK:n kanssa samalla tavalla, eli viivat päällä multiply ja värit/harmaat alla.
Tosin nyt kun ajattelen vähän mitä teen, niiden viivojenhan pitäisi tietysti
värityössä olla "darken" eikä "multiply". Muuten voipi tulla painossa
ongelmia värimäärien kanssa. Harmaasävyhommissa samantekevää.
-
värit erikseen pienemmällä resolla.
Miksi ne pitäisi tehdä pienemmällä? Itse teen aina ne 600dpi viivapiirroksen tavoin.
-
Ei välttämättä tarvitse värejä pienemmällä tehdä, mutta siitä ei ole haittaakaan.
Värithän 24 bittisinä "painavat" 24x enemmän kuin 1bittinen musta.
4-värinen 600dpi A4 sivu painaa suunnilleen 130 megaa,
300dpi ainoastaan 30 megaa. 600 dpi A4 MV osuus vain 4 megaa.
Onhan levytila halpaa, mutta 4x enemmän on silti 4x enemmän...
-
Ei välttämättä tarvitse värejä pienemmällä tehdä, mutta siitä ei ole haittaakaan.
Värithän 24 bittisinä "painavat" 24x enemmän kuin 1bittinen musta.
4-värinen 600dpi A4 sivu painaa suunnilleen 130 megaa,
300dpi ainoastaan 30 megaa. 600 dpi A4 MV osuus vain 4 megaa.
Onhan levytila halpaa, mutta 4x enemmän on silti 4x enemmän...
No siinä oli perusteellinen vastaus! :)
Tähän voi vain lisätä pikkuseikan, että jos värittelee layereilla, joka layer vie sitten tuon summan LISÄÄ.
Minulla on vaivainen puoli gigaa muistia kompuutterissa, joten about 3000x4000pix työ parillakymmenellä layerilla alkaa olla mahdottoman tuskainen tehtävä.
(Tuo dpi tulee aina mapattua pikseleiksi, olen huomannut että 2500x3500 toimii minulla jotenkin A4-koossa...)
-
Ja itse teen OK:n kanssa samalla tavalla, eli viivat päällä multiply ja värit/harmaat alla.
Tosin nyt kun ajattelen vähän mitä teen, niiden viivojenhan pitäisi tietysti
värityössä olla "darken" eikä "multiply". Muuten voipi tulla painossa
ongelmia värimäärien kanssa. Harmaasävyhommissa samantekevää.
Itse asiassa minä harvoin käytän multiply- tai mitään muutakaan modea viivapiirroksen kanssa. Minä teen niin, että kopioin 1-bittisenä skannatun mustavalkopiirroksen alfakanavaan, muutan sen valinnaksi ja täytän valinnan mustalla. Nopea tapa päästä eroon valkoisista. Näin minulle jää transparentti viivalayeri, joka on varmasti oikeaa mustaa. Blending on tietysti normaalilla.
Mutta vielä: eikös se ole sama käyttääkö multiplya tai darkenia (jos käyttää), kun kuva pitää painoa varten litistää kuitenkin? Musta on joka tapauksessa mustaa. (Ainakin jos on värittänyt RGB-muodossa ja muuttaa vasta litistyksen jälkeen CMYKiin...)
-
... jolloin viivan vieressä näkyy harmaita erisävyisiä pikseleitä, semmosia ei siis saa olla). Eli piirroksenkin pitää olla tasan skarppia. Silloin ei jää noita raja-alueiden valkoisia reunoja. Parhaiten homma käy niin että skannaat kuvasi mustavalkoisena 1bittisenä sisään...
Kiitos hyvistä neuvoista kaikille. Olen huomannut tuon harmaan vyöhykkeen syntyvän piirroksen viereen myös siinä kun kuvaa kääntää oikeaan asentoon näytöllä. Bitmap kuvaa ei voi kääntää kuin rajoitetusti. Ja kun kääntää greyscale kuvaa syntyy mustan viereen tuo (hiihtäjillekin tuttu) harmaa vyöhyke. Löytyyköhän tähän lääkettä?
-
Ja kun kääntää greyscale kuvaa syntyy mustan viereen tuo (hiihtäjillekin tuttu) harmaa vyöhyke. Löytyyköhän tähän lääkettä?
Siihn ei löydy kunnollista lääkettä.
Paitsi jotain voit tehdä kun vaikka väännät levels -säätimistä niin että kuvan sävyt jyrkkenevät. Vedät säätimiä molemmista päistä keskelle päin ihan reippaasti vaan, jotta harmaat alueet kaikkoaa. Voit kokeilla myös ihan contrastista kääntää.
Timo
-
Itse asiassa minä harvoin käytän multiply- tai mitään muutakaan modea viivapiirroksen kanssa. Minä teen niin, että kopioin 1-bittisenä skannatun mustavalkopiirroksen alfakanavaan, muutan sen valinnaksi ja täytän valinnan mustalla. Nopea tapa päästä eroon valkoisista. Näin minulle jää transparentti viivalayeri, joka on varmasti oikeaa mustaa. Blending on tietysti normaalilla.
Tuossahan on se ongelma, että se 1-bittinen muuttuu rgb/cmyk väriseksi, vaikka pysyisikin 100% mustana se tulostaessa kuitenkin rasteroituu. Jos pitää mustan eri 1-bit tiedostona ja yhdistää mustan ja värin jossain taitto-ohjelmassa, pysyy musta skarpimpana.
Mutta vielä: eikös se ole sama käyttääkö multiplya tai darkenia (jos käyttää), kun kuva pitää painoa varten litistää kuitenkin? Musta on joka tapauksessa mustaa. (Ainakin jos on värittänyt RGB-muodossa ja muuttaa vasta litistyksen jälkeen CMYKiin...)
No himputti. Testailin vähän ja näköjään minulla oli väärä kuva Darken asetuksesta. Sekä multiply, että darken näyttävät tekevän samaa, eli ynnäävät mustan ja värin yhteen. Elikkä esim. musta viiva punaisella taustalla antaa viivan kohdalla 100K, 100Y, 100M. Onko tämä sitten ongelma, riippuu painosta. Offset päälystämättömälle paperille ei oikein sietäisi sotkematta yli 250% yhteisväriä.
Tuo "normal" layer-asetus taas ei yhdistele värejä, eli värimäärien kanssa ei tule ongelmia. Toisaalta siinä pienikin kohdistusvirhe painossa aiheuttaa valkoisen irvistelyä viivojoen vierustoilla.
Toivottavasti mutkistin taas asiaa... :P
-
Tietääkö joku miten saada eriväriset reunat fontteihin?
-
Uusissa versioissa tähän on helpompikin keino, mutta 5.5:ssa se onnistuu efekteistä.
Outer glow käyttöön. Säädöt: opacity 100%, blur 3% (tai voi kokeilla muitakin), intensity 600%
Tai sitten voi valita tekstin ja edit -> stroke.
-
Tietääkö joku miten saada eriväriset reunat fontteihin?
Kannattaa kertoa kysymyksen yhteydessä mitä versiota käyttää. Uusimmassa CS versiossa tuplaklikkaa tekstilayeriä ja valitse sieltä Blending opitionsseista stroke. Sitten vain säädät värit ja paksuudet yms. sopiviksi.
8)
-
Mitenkä tämmöinen on voinut onnistua?
Skannasin A3 piirretyt stripit A4- skannerilla, yhdistin ne photarilla strippikokoon (18,3x5,7). Siihen asti ok, formaatti bmp, mutta silti kuvan suuruudeksi tuli yli 800 000 kt!!! Miten?!
Yks selitys olis, että ne on pysyny siinä a3 koossa tai resoluutio on suuri tms. Ei ihan tää ATK -tekniikka oo hallussa.
Joonas
-
Mitenkä tämmöinen on voinut onnistua?
Skannasin A3 piirretyt stripit A4- skannerilla, yhdistin ne photarilla strippikokoon (18,3x5,7).
Mikä on alkuperäisen skannauksen dpi?
Entä lopullisen stripin dpi?
Mikä tiedostomuoto sulla on lopullisessa stripissä?
Onko sulla kaikki kama yhdellä layerillä vai monella? CMYK, RGB, Grayscale?
-
Tein esimerkin:
17 x 6 cm kuva (600 dpi) RGB , ei hirveästi yksityiskohtia = Kuvan koko 16 megaa.
-
Siitäkin siis tuli iso, muttei ihan yhtä iso. Plus värit vielä päälle.
Skannauksen aikana en huomannu yhtään tommosia kattoo, täytynee skannata uudelleen.
Joonas
-
Mitenkä tämmöinen on voinut onnistua?
Skannasin A3 piirretyt stripit A4- skannerilla, yhdistin ne photarilla strippikokoon (18,3x5,7). Siihen asti ok, formaatti bmp, mutta silti kuvan suuruudeksi tuli yli 800 000 kt!!! Miten?!
Yks selitys olis, että ne on pysyny siinä a3 koossa tai resoluutio on suuri tms. Ei ihan tää ATK -tekniikka oo hallussa.
Joonas
Onko sinulla mahdollisesti resoluutiokohdassa pixels/cm? Se nimittäin vaikuttaa myös melko dramaattisesti tiedostokokoon. Normaalistihan valinta on pixels/inch.
-SK
-
Muistaakseni pistin pixels per inch.
Täytyy vielä tarkistaa, kunhan löydän mistä sen pystyy tarkistamaan.
Joonas
-
Täytyy vielä tarkistaa, kunhan löydän mistä sen pystyy tarkistamaan.
Image - Image size (täältä voit tarkistaa kuvan koon: mitat ja resoluution)
Nuo värit varmaankin nostavat kuvasi koon noihin sfääreihin.
Pienemmän kuvakoon saa aokaiseksi, jos muuttaa viivat 600-1200 dpi bitmap-kuvaksi (image - mode - bitmap).
Silloin värien dpi:n voi pudotta 300:aan.
Sitten kun yhdistää nuo viivat ja värit In Designissä tai Illustratorilla, kuva ei ole järin iso. (koska värit ovat vain 300 dpi ja viiva yksibittisenä ei ole iso tiedosto)
-
Lewis: onko kuva cmyk vai rgb?
Huomasin vasta nyt, skannaamasi kuva on siis bitmap-kuva. Silloinhan siinä ei pitäisi olla värejä, vain ainoastaan mustia ja valkoisia pikseleitä!!!
Muutin tuon 16 megan kuvan ensin grayscaleksi ja sitten bitmapiksi, sitten tallensin tiffinä (taisi olla winzip-pakattu).
Kuvan koko n. 90 kilotavua!!!
-
Tertsi: Se on rgb.
Voihan kehveli, pikku hiljaa alkaa mysteeri selkenemään.
Joonas
-
Tertsi: Se on rgb.
Voihan kehveli, pikku hiljaa alkaa mysteeri selkenemään.
Mistäs kiikasti?
-
Skannasin A3 piirretyt stripit A4- skannerilla, yhdistin ne photarilla strippikokoon (18,3x5,7). Siihen asti ok, formaatti bmp, mutta silti kuvan suuruudeksi tuli yli 800 000 kt!!! Miten?!
BMP -formaatti pakkaamattomana tekee kuvasta usein luvattoman ison, etenkin värillisenä. Mukaan tulee vaikuttavana osana sitten tietty resoluutio. Tallenna tiffinä. BMP -formaattia ei tule sotkea kuvatilaan bitmap-mode eli mv-tilaan, jolloin joka pikseli on yksibittinen.
Timo
-
Kiitokset kummallekkin!
Tertsi: Ei vielä oo selvinny kokonaan, mutta kun varaan ajan asialle, niin eiköhän se ratkea!
Joonas
-
Jeps, asia selkis kun soitin Jpanille.
Eli resoluutio oli luvattoman iso ja kun vaihdoin sen 500 niin äkkiäkös pieneni.
Kyllähän Tertsikin sen jo sanoi, mutta en vaan tajunnut..
Joonas
-
Mulla on cd-rommilla (WIndows, auts) plugin jonka haluaisin asentaa Photoshoppiin (mac). Löytyykö mitään keinoa, vai onko peli menetetty?
Asunnus on .exe-formaatia ja Adobe Photoshop app. ja mukana on myös Install.ini-päätteinen juttu jossa lukee Linux Excecutable.
(Kyseistä pluginia ei löydy suoraan macille, en luonnollisestikaan kysyisi jos löytyisi)
/nimimerkki *technically challenged*
-
Pluginit on käyttöjärjestelmäkohtaisia, eli sinun täytyisi löytää vastaava Mac-plugin. Useimmiten plugineista on sekä Windows että Mac-versiot, voit ehkä CD:n tietojen tai pluginin nimen pohjalta googlettaa ja löytää pluginin tekijän. Sieltä sitten näkee onko Mac-versiota olemassa. Ehkä olet tämän jo tehnytkin, kun ilmoitit ettei Mac-versiota löydy?
-
Pluginit on käyttöjärjestelmäkohtaisia, eli sinun täytyisi löytää vastaava Mac-plugin. Useimmiten plugineista on sekä Windows että Mac-versiot, voit ehkä CD:n tietojen tai pluginin nimen pohjalta googlettaa ja löytää pluginin tekijän. Sieltä sitten näkee onko Mac-versiota olemassa. Ehkä olet tämän jo tehnytkin, kun ilmoitit ettei Mac-versiota löydy?
Jeps. No, tätä jo osasin olettaakin... elettelin vain jotain haihatusta siitä että ne välttämättä eivät olisi käyttöjärjestelmäkohtaisia :P
Täytyy pyytää apua tuttavapiirissä jolatin pc:n omistavalta.
-
Mitä se plugin tekee? Jos jotain samantapaista löytyisi.
Timo
-
Mitä se plugin tekee? Jos jotain samantapaista löytyisi.
Valitettavasti ei, se tuli ostamani kirjan mukana ja liittyi sen sisältöön.
-
Tallennan tekemäni stripit Photoshopin kautta, koska ne ovat A3-paperilla 4 kpl / arkki. Avattaessa uutta tiedostoa, johon stripin siirtää, ohjelma pyytää määrittämään paperin koon lisäksi pixels/inch ja ehdottaa 400. Onko tämä riittävä?
Oletuksena on myöskin photoshop-dokumenttina tallentaminen. Onko se ok? Kuvat ovat mustavalkoisia, pitääkö silti valita cmyk-värit vai annanko oletuksen rbg olla? Tästä stripit siirretään indesigniin ja näistä kuvista tehdään linkitys. Muuta kuville ei tarvitse tehdä, niitä ei siis käsitellä, väritetä tms. millään tavalla.
-
Avattaessa uutta tiedostoa, johon stripin siirtää, ohjelma pyytää määrittämään paperin koon lisäksi pixels/inch ja ehdottaa 400.
Riippuu siitä, onko kyse ihan viivapiirroksesta vai sävykuvasta (mv/väri). Jos viivapiirros, niin silloin resoluutioksi vähintään 600 (riippuen tietenkin siitä, mikä on tuontikuvan fyysinen koko eli pienennetäänkö sitä). Jos se on sävykuva, niin sitten 300:n resoluutio riittää.
Oletuksena on myöskin photoshop-dokumenttina tallentaminen. Onko se ok?
Yleensä kannattaa tallentaa tif-tiedostona.
Kuvat ovat mustavalkoisia, pitääkö silti valita cmyk-värit vai annanko oletuksen rbg olla?
Jos kuvat ovat mustavalkoisia, niin sitten kannattaa muuttaa harmaasävytilaan (greyscale). Muuten ne painetaan värillisenä.
Tosin mulla jäi vähän hämäräksi, että mihin tarkoitukseen kuvat menevät.
-
kiitos! pienlehtihän näistä on tarkoitus tehdä, syksyn festareille.
-
Unohtui mainita, että viivapiirrokset kannattaa myös muuttaa 1-bittisiksi (samasta paikasta kuin väritila). 600+ resoluutioinen harmaasävykuva vie hervottomasti tilaa.
-
tämä ohjelma ei anna. 1-bit löytyy valikosta mutta harmaana, sitä ei saa valita.
yhden stripin koko on 16.4 M näillä asetuksilla.
ai niin ja se kysyy save as a copy vai layers. as a copy kai parempi?
-
tämä ohjelma ei anna. 1-bit löytyy valikosta mutta harmaana, sitä ei saa valita.
yhden stripin koko on 16.4 M näillä asetuksilla.
Eihän sulla oo siinä CMYK, RGB tai Index -väritila päällä? Jos, niin pitää ensin muuttaa harmaasävyyn ja siitä sitten 1-bittiseen. Mutta jos ei tosiaan 1-bittistä löydy, niin sitten kannattaa jättää harmaasävyksi ja pudottaa resoluutiota 300:een (voit varmuuden vuoksi pitää sen 400:n, mutta siinä tuskin on hirveästi eroa).
-
jaa-a, antaa mennä näillä. 400 p/inch, grayscale ja 8 bit tuottaa 7 M kuvan. katsotaan, miten käy. kiitos todella paljon neuvoistasi, veli!
-
jaa-a, antaa mennä näillä. 400 p/inch, grayscale ja 8 bit tuottaa 7 M kuvan. katsotaan, miten käy. kiitos todella paljon neuvoistasi, veli!
Eikun laita 1-bittiseksi (ellei ole sävykuvia)
Grayscalena oleva viiva rasteroituu tulostaessa ja tulee rumaa jälkeä.
-
Onnistuuko väritys, jos sarjakuva on sävytetty vesiväreillä? Itseltäni löytyy tuo PhotoshopElements 6, jonka sain tässä pari viikkoa sitten.
-
Onnistuuko väritys, jos sarjakuva on sävytetty vesiväreillä?
Väritä erilliselle layerille, harmaasävyt päällimmäiseksi layeriksi ja sen blend modeksi multiply.
-
Onnistuuko väritys, jos sarjakuva on sävytetty vesiväreillä? Itseltäni löytyy tuo PhotoshopElements 6, jonka sain tässä pari viikkoa sitten.
Väritä erilliselle layerille, harmaasävyt päällimmäiseksi layeriksi ja sen blend modeksi multiply.
Ja jos on painoon menossa muista laittaa kuva CMYK-muotoon ja tarkistaa color pickerillä ettei väriprosentit nouse paljoa yli 200:n. Eli klikkaat pipetillä värin päältä, menet palettiin ja lasket C+M+Y+K-prosentit yhteen. Multiply nimittäin laskee allekkaisilla layereilla olevien värien prosentit yhteen, jolloin ne nousevat helposti turhan korkealle jos ei ole tarkkana.
-
Ja jos on painoon menossa muista laittaa kuva CMYK-muotoon ja tarkistaa color pickerillä ettei väriprosentit nouse paljoa yli 200:n. Eli klikkaat pipetillä värin päältä, menet palettiin ja lasket C+M+Y+K-prosentit yhteen.
Eipä ole itsellä ikinä ollut tarvetta ottaa tuollaisia asioita huomioon, mutta nyt kun sen sanoit, niin vähän epäilen että niinkin pitkään ammattilaisia palvellut softa kuin Photoshop sisältäisi jonkun työkalun, mikä säästäisi laskutaidottomilta taiteilijoilta sen vaivan, että pitäisi summata neljä numeroa joka ikistä kuvan pikseliä kohden.
Tuntuu vähän liialta työltä insinöörillekin. Osaisiko joku auttaa?
-
Tuntuu vähän liialta työltä insinöörillekin. Osaisiko joku auttaa?
Ctrl+Y (Win) tai Cmd+Y (mac). Se ainakin näyttää vaikutuksia, mitä tapahtuu kun RGB muutetaan valitun CMYK-profiilin mukaan CMYK-tilaan.
-
Notta tuota tämmönen ongelma. Miksi fotari suostuu tallentamaan kuvan grayscalena mutta ei bitmappina? Sanoo vaan että cannot complete your request because of program error. Samaan kansioon toisen ihan samantyyppisen kuvan tallentaminen bitmappina onnistuu.
Timo
-
Notta tuota tämmönen ongelma. Miksi fotari suostuu tallentamaan kuvan grayscalena mutta ei bitmappina? Sanoo vaan että cannot complete your request because of program error. Samaan kansioon toisen ihan samantyyppisen kuvan tallentaminen bitmappina onnistuu.
Timo
Onko jäänyt layerit päälle? Bitmapissa ei saa olla layereita, kuten hyvin tiedetään, mutta copypaskon, linjojen tai minkä vaan uuden elementin kanssa niitä aina pomppii salaa mukaan vaikka loppumetreillä.
-
Ainakaan vanhemmissa tasot ei yleensä vaikuta asiaan, vaan ne tasataan automaatisesti. Mutta tietenkin se voi vaikuttaa, jos jollakin tasolla on joku asetus, joka estää tuon tasaamisen. Hämärästi muistan, että mullakin ois ollut joskus tuollainen ongelma ja se olisi johtunut siitä, että kuvalla oli "väärä" väritila (muistaakseni index) tai bittisyys "väärä".
-
Kyse on ihan vaan skannatusta mv-kuvasta, joka on säätöjen jälkeen väännetty 1bittiseksi mv--kuvaksi. Siis ei ole ollut tasoja missään vaiheessa. Pitää vielä tutkia.
Timo
-
Kyse on ihan vaan skannatusta mv-kuvasta, joka on säätöjen jälkeen väännetty 1bittiseksi mv--kuvaksi. Siis ei ole ollut tasoja missään vaiheessa. Pitää vielä tutkia.
Missä muodossa koitat tiedostoa tallentaa? Nopea arvio olisi, että tiedostomuoto on joku, joka tukee 8 bittistä dataa (esim. greyscale) mutta heikommin 1 bittistä. 1 bittinen kuva data ei kuitenkaan ole kaikkein yleisin standardi.
-
Kyllähän nyt 1-bittinen mv-tiff-kuva on mitä yleisin muoto mustavalkoisissa viivapiirroksissa.
kuten sanottua, toinen ihan samanmoinen kuva tallentui mukisematta.
Timo
-
Kyllähän nyt 1-bittinen mv-tiff-kuva on mitä yleisin muoto mustavalkoisissa
Ei tosiaan tiffissä pitäisi ongelmaa olla. Kuulostaa vaan siltä, että datan konvertoinnissa tiedostoksi joku bugaisi.
-
Hulluinta on että se tulee yhä uudelleen sen saman kuvan kanssa. Pitääkö se nyt jättää harmaasävyiseksi? :P äh.
Timo
-
Tai jo pelkästään kopio eri nimellä jonnekin toiseen kansioon voisi auttaa.
Tuota jo yritinkin, mutta tuota leikepöydälle kopsaamista en. Kokeilemisenarvoinen idis. Tack. :)
EDIT: no ei auta sekään. ???
Timo
-
Ongelmat jatkuvat. Nyt vain ovat uusia. Tähän tarvitaankin sitten syvempää tuntemusta. Tähän tarvittaisiin varmaan joku Adoben sertifioima kouluttaja ratkomaan.
Jotta PS CS4:n rotate-työkalu toimisi OpenGL (http://fi.wikipedia.org/wiki/OpenGL):n täytyy olla valittuna preferensseistä (edit > preferences).
Nyt vain kävi niin, että jouduin tuhoamaan eli tavallaan resetoimaan vanhan preferenssi-filen, koskapa photarin siveltimissä oli jotain ärsyttävää häikkää.
Siinä se auttoi, mutta nyt ei enää grafiikkakortti (ilmeisesti) tai GPU osaa näyttää kuvia OpenGL -tilassa oikein (ks. kuvaliitteet), vaan tapahtuu ihmeellistä, miksikä tuota kuvaisi, lomittumista.. Häh.
Eilen toimi tänään ei. Ohjaimet on päivitetty, eri asetuksia kokeiltu. Dämned.
Timo
-
Eilen toimi tänään ei. Ohjaimet on päivitetty, eri asetuksia kokeiltu. Dämned.
Timo
Tuo lomittuminen näyttää samalta, kuin aikoinaan Vue 6 Infinity:ssa 3d viewportti näytti renderöinnin jälkeen ATI:n X1950 Pro näytönohjaimella (nykyään se firma kai on AMD). Ongelma ilmeni itselläni vain joillakin näytönohjaimen resoluutioilla ja tilanne korjautui, kun ATI:lta tuli uudet ajurit myöhemmin. Siihen asti lääkitsin itseäni siten, että asensin ATI:n sivuilta vanhempia ajureita kunnes löytyi semmoinen, joilla ongelmaa ei ilmennyt. Eli suosittelen kokeilemaan niitä vanhoja ajureita.
Marko
-
Jotta PS CS4:n rotate-työkalu toimisi OpenGL (http://fi.wikipedia.org/wiki/OpenGL):n täytyy olla valittuna preferensseistä (edit > preferences).
Fotari siis käyttää OpenGL:ää "rotate-toiminnon tulosten" esittämiseen/piirtämiseen näytölle? Jos näin on, niin Huh! Onpa kehitys kehittynyt. Tuo käyttämäsi rotate lienee sitä "paperin pyöritelyä" eikä kuvan, vai mitä oikein olet tekemässä?
Myös mun vanha Photoshop CS (ver 8.0) alkoi temppuilla kuvaamallasi tavalla kun uusin koneen (sekä näytön ja n-ohjaimen muistaakseni noin 3 vuotta sitten). Nyt ei P suostu kiertämään (rotate 180 astetta) kunnialla 1-bittisiä (TIFF) -kuvia. Vaan ne menee vähän tuolla tavalla palapeliksi kuin tuo sun esimerkkikuva näyttää. Olen sitten vain kiertänyt ongelman muuttamalla kuvan grayscaleksi kiertämisen ajaksi. Sitä rotatea kun kuitenkin aika harvoin tarvii 1-bittiselle tehdä...
EDIT. Mulla on Nvidian GeForce 9500M GS (512MB), jonka ohjaimia en ole päivittänyt.
-
Hain vielä googlella ja löytyi:
http://forums.adobe.com/message/3616464
Näkyy olevan sama näytönohjain, kuin Timolla: Radeon 5450
Eli ajureissa näkyy olevan ongelmia.
t.
Marko
-
Ilmeisesti ajurissa puutteita tai GPU:n tehot ei riitä, mutta homma korjautui kun käänsi performance-kohdasta Advanced Drawing -option pois päältä. Kanvaasi pyörii mutta kuvassa ei näy enää noita ihme häiriöitä. Tämä CS4. Tiedoksi muillekin.
CS5:ssä vaihdetaan Mode muotoon Basic samasta kohtaa.
Fotari siis käyttää OpenGL:ää "rotate-toiminnon tulosten" esittämiseen/piirtämiseen näytölle? [....] Tuo käyttämäsi rotate lienee sitä "paperin pyöritelyä" eikä kuvan, vai mitä oikein olet tekemässä?
Sitäpä juurikin. Tosi kätevä. Tämä siis työkoneella. Kotona vanha 7.
Timo