Kvaak.fi - keskustelu

Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Muut sarjakuva-aiheet => : Antti Vainio 25.02.2004 klo 09:56:02

: Eisner ja antisemitismi
: Antti Vainio 25.02.2004 klo 09:56:02
Will Eisnerin uusin työ kuulostaa peräti mielenkiintoiselta

http://www.nytimes.com/2004/02/23/books/23EISN.html
: Re:Eisner ja antisemitismi
: tomi 29.02.2004 klo 17:08:21
kerropa lisää, ihan suomen kielellä pyydän.
...kun ei viittis rekisteröityä tollekin saitille.
aiheena antisemitismi on mitä mielenkiintoisin ilmiö. osuvasti muuten tuon lehtesi nimi, väärinpäin luettuna SEMIT.
...vainoharhaako vai osa siionin viisaiden maailmanvalloitussalaliittoa?  ;D
: Re:Eisner ja antisemitismi
: J.M:salo 29.02.2004 klo 19:44:36
Ei nyt välttämättä edes suomenkielellä, mutta jos edes pastaisi alkuperäisen artikkelin tähän. Rekisteröitymiseen pakottamine kuiteski o aika tylsää..
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Hege 29.02.2004 klo 21:44:01
Kerronpa suomeksi lyhyesti, kun en itsekään ole tuonne rekisteröitynyt. Nuo jutut ovat kai kaikkien luettavissa vain julkaisupäivänä.

No kyseessä oli juttu juuri tuosta hieman ylemmässä viestissä mainitusta maailmanvalloitussuunnitelmasta.
Hra. Eisner törmäsi kyseisiin olikoniitänyt 12 väitteeseen juutalaisten suunnitelmasta valloittaa maailma jollakin arabisivulla, ja pienen penkomisen jälkeen useilla muillakin antisemitistisillä sivuilla.

Tästä hämmästyneenä hän päätti ottaa selvää mistä nämä väittämät lähtivät. Ja se olikin mielenkiintoista.
Kas 1800 luvun lopulla Venäjällä oli pienoisia vallankumouksellisia ajatuksia liikkeellä, joten heittääkseen kapuloita rattaisiin päätti Tsaarin salainen poliisi kehitellä nämä 12 kohtaa ja laittaa koko vallankumouksen juutalaisten piikkiin. Ja nämä kohdat saatiin tietoon salakuuntelemalla erästä salaista kokousta jossain salaperäisessä paikassa. Eli kehitellään kansakunnalle uusi vihollinen niin unohtavat nuo hassut vallankumousajatukset.
Nämä 12 ideaa taas on ryöstetty suoraan eräästä ranskalaisesta satiirista, jossa nälvitään Napoleon III:tta. Itse asiassa teksti on muutoin samaa mutta Napoleon III sanat on korvattu sanalla juutalainen.
Vielä mielenkiintoisemmaksi asian tekee se, että nämä vaäitteet todistettiin väärennöksiksi jo 1921 jonkin englantilaisen lehden toimesta (olisko ollu Times tms.).

On se ihme että paska se kelluu aina vain pinnalla.

Ja nyt sitten Eisner tekee sarjakuvan näiden 12 kohdan historiasta ja siitä kuinka hän törmäsi niihin ja onnistui ystäviensä/tutkijoiden avulla selvittämään niiden historian. Ja kertoo tämän sarjakuvana jotta se olisi mahdollisimman monien ymmärrettävissä.
(Monien ymmärrettävissä hyvinkin, mutta moniko lukee sarjakuvia, kas siinäpä dilemma.)

Sikäli huonoa lehtijutussa oli se, että se kertoi koko sarjakuvan tarinan, aivan kuten minä nyt tein.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: J.M:salo 29.02.2004 klo 22:45:03
Jaajaa, tuo on oikein mielenkiintoista, sarjakuva on varmaan kiva lukea :)

[ tässä oli pitkä vuodatus antisemitismistä, jonka poistin aiheeseen liittymättömänä. En edes postannut ja editoinut, huom ]
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Petteri Oja 29.02.2004 klo 23:08:15
Kyse on siis ns. Siionin viisaiden pöytäkirjasta, joka oli olevinaan selostus Baselissa 1897 pidetystä juutalaisten maailmankonferenssista, jossa muka oli suunniteltu koko maapallon saattamista juutalaisten valvontaan. Oikeasti pöytäkirjat naputteli venäläinen kirjailija nimeltä Nilus.

Hitler oli aikoinaan kovasti innostunut pöytäkirjoista. Hän sai niistä kovasti apua lietsoessaan kansalaisiin juutalaisvihaa, pöytäkirjat nimittäin julkaistiin natsismin nousun aikana Saksassa, ja ne käänsivät monta päätä Hitlerin kannalle. Vaikka tosiaankin kriittinen tarkastelu paljasti sepustuksen oitis väärennökseksi.

Kiintoisa sarjakuva-aihe.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Timo Ronkainen 29.02.2004 klo 23:15:17
Hitlerin isoäiti oli juutalainen Schickelgrüber. Se ei kuulu tähän, mutta tuli vain mieleen eilisestä The Believer -elokuvasta, jossa juutalaisesta tuli natsi. Ilmeisesti natsipuolueessa oli useitakin juutalaisia.
Olen myös kuullut jutun hitlerin piirtämästä Teräsmies-sarjakuvasta. Taitaa olla tarua.

Timo
: Re:Eisner ja antisemitismi
: FreakyMike 29.02.2004 klo 23:33:11
Törmäsin joskus sivuun, missä oli kuvia Hitlerin nuoruudenaikaisista piirustuksista/maalauksista ja niiden joukossa oli joitakin aika taidokkaita kuvia varsinkin maisemien joukossa.
Vanha tarina kertoo, että Hitler alkoi vihaamaan juutalaisia juuri siitä syystä, koska hän ei päässyt nuorena johonkin juutalaisen pyörittämään taidekouluun etc.

Minkäköhänlainen tämä nykymaailmakin olisi jos Hitler olisi vain jatkanut niitä taideopintojaan ja jättäytynyt kokonaan pois politiikasta ja muusta sen semmoisesta?  ::)
: Re:Eisner ja antisemitismi
: J.M:salo 01.03.2004 klo 00:31:05
Puna-armeja olisi lähtenyt liikkeelle joka tapauksessa. En voi kuvitella että Stalin olisi vain rakentanut armejaa turhanpäiten.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Antti Vainio 01.03.2004 klo 11:08:12
sori, en muistanut että tämä vaatii rekisteröitymisen. tuossa on ne olennaiset tästä haastattelusta, Hege ne kyllä jo ihan asiallisesti tuossa referoi

February 23, 2004
Will Eisner Draws a Rebuttal
By STEVEN LEE BEEBER
 

This latest work, called "The Plot," tells the story behind the creation of "The Protocols of the Elders of Zion," the infamous Russian forgery that purported to reveal a Jewish plan to rule the world. Mr. Eisner, the son of Jews who fled Europe, has reached into the past to say something about the present: a time, he says, when anti-Semitism is again on the rise.

"I was surfing the Web one day when I came across this site promoting `The Protocols' to readers in the Mideast," said Mr. Eisner, 86. "I was amazed that there were people who still believed `The Protocols' were real, and I was disturbed to learn later that this site was just one of many that promoted these lies in the Muslim world. I decided something had to be done."

Sitting in his studio-office, surrounded by the paraphernalia of 70 years in comics — honorary plaques, statues in the shape of a certain cartoon mouse, an Al Hirschfeld drawing of his profile — Mr. Eisner began his research. It did not matter that he was in a strip-mall office building outside Fort Lauderdale, while other elderly former New Yorkers trooped by on their way to the dentist. He was fighting for justice in a bleak world, the way his most famous comic-book character, the Spirit, did in American newspapers throughout the 1940's.

Soon Mr. Eisner realized that the story behind "The Protocols" was too confusing and myth-ridden to rely on the Internet. Enlisting the help of N. C. Christopher Couch, who teaches a course on graphic novels at the University of Massachusetts, Amherst, the two began piecing together the facts, helped by a French comic-book fan, Benjamin Herzberg.

Historians say "The Protocols," first published in 1903, were fabricated in Russia by the czar's secret police as a way of undermining a growing social reform movement. Jews figured prominently in this movement, and the police theorized that they could discredit it by making it appear to be a front for a sinister Jewish agenda. Mathieu Golovinski, a propagandist, concocted the 24 fraudulent "protocols" or minutes, of an international meeting of Jewish bankers, journalists and financiers outlining a purported Jewish-Masonic plot to dominate world affairs.

The forgery was revealed in 1921 when the Times of London published a series of articles demonstrating that the actual source for the text was a a French political satire published in 1864 by Maurice Joly, in which Machiavelli and Montesquieu discuss a plan for world domination by Napoleon III.

"Golovinski simply took sections from Joly's `Dialogue in Hell' and claimed they were conversations from this alleged secret meeting," Mr. Eisner said. "In many cases he merely copied large segments of Joly's satire verbatim while substituting the phrase `the Jews' for `Napoleon III."

In "The Plot," which is about 100 pages, Mr. Eisner reveals this fabrication through three different methods that draw on all phases of his 70-year career. In a short introduction he provides an account of how he came upon "The Protocols" and learned the truth behind them.

In the main body of the work he depicts the creation and unmasking of "The Protocols" through a comic-book-like series of panels and text. In the concluding section Mr. Eisner displays numerous excerpts from "The Protocols" alongside examples from the text in Joly's satire.

Like other Jewish artists Mr. Eisner entered comics in the mid-30's because he was restricted from more respectable fields like graphic design or illustration. Yet once he was there, he introduced ambitious techniques and themes. From this platform he developed his new genre to take on more serious and personal subjects. In many of these later works he dwelled on the anti-Semitism that had shaped him. His most recent work "Fagin the Jew," published last year by Doubleday, was an effort to construct a back story to "Oliver Twist" in which Fagin's struggles as a Jew help turn him into a criminal.

Denis Kitchen, Mr. Eisner's agent and onetime publisher, described "The Plot," which is still being inked, as more subtle and intellectual than his other creations. "It's closer to a documentary" than an action film, he said.

One sequence of panels depicts a fateful meeting at a Constantinople cafe between a bearded, valise-toting "White Russian émigré with something to sell" and a mustached, pipe-smoking patron with a newspaper sticking out of his pocket, who turns out to be Phillip Graves, the correspondent for The Times of London who exposed the fraud.

"The great irony of `The Protocols' ' continued existence is that they were proven to be false as early as 1921," Mr. Eisner said, remarking that by now the real story had been relegated largely to the realm of scholarship. "I wanted to create a work that would be understood by the widest possible audience."


: Re:Eisner ja antisemitismi
: Janne Kuusinen 01.03.2004 klo 19:56:18
Hitler oli aikoinaan kovasti innostunut pöytäkirjoista. Hän sai niistä kovasti apua lietsoessaan kansalaisiin juutalaisvihaa, pöytäkirjat nimittäin julkaistiin natsismin nousun aikana Saksassa, ja ne käänsivät monta päätä Hitlerin kannalle. Vaikka tosiaankin kriittinen tarkastelu paljasti sepustuksen oitis väärennökseksi.

Kiintoisa sarjakuva-aihe.

Ja vielä kiintoisampi Indiana Jones-elokuvan aihe!
: Re:Eisner ja antisemitismi
: tomi 02.03.2004 klo 12:36:24
tuo juutalaiskysymys on niin polttava aihe, että siitä tuskin koskaan pystytään keskustelemaan objektiivisesti ilman kiihkoilua suuntaan tai toiseen.

...niin, siionin kongressin pöytäkirja varmaankin on pötyä mutta mutta se, miksi juutalaiset ovat aina herättäneet vastustusta siellä missä liikkuvatkin ei varmasti ole. olivathan juutalaiset ensimmäisiä, jotka alkoivat tuputtaa omaa uskontoaan muille pakanakansoille ja aikaansaivat eripuraa jo muinaisen Persian valtakunnan sisällä. Myöhemmin muun muassa Euroopassa juutalaiset vastasivat pitkälti rahanlainaamisesta ja viljan varastoinnista jolloin he pääsivät hyötymään heikko-osaisten asemasta koronkiskonnallaan. niin ikään viinan myynti, huumekauppa sekä prostituutio olivat heidän käsissään.
syyttä ei siis ole ihmetelty, miksei holokaustin kaltainen ilmiö ole toteutunut jo aiemmin.

nykyäänhän juutalaisten minkäänlainen kritisointi on antisemitismiä tai natsismia. -olkoon vain. minua kiinnostaa se, miksi lehdistö niin kärkkäästi asiaan puuttuu. vastaus on yksinkertainen, lehdistö on juutalaisten käsissä, ainakin maailmalla ja osin suomessakin.

...en näe itseäni antisemitistinä. antisiionistina ja mediakriitikkona kylläkin.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Otto Sinisalo 02.03.2004 klo 12:46:57
vastaus on yksinkertainen, lehdistö on juutalaisten käsissä, ainakin maailmalla ja osin suomessakin.

Hm. Maallikkona en koe tuota uskottavana.

Näin perstuntumalta voisin sanoa, että media ainakin Suomessa tuntuu olevan enemmän esimerkiksi palestiinalaisten "puolella" kuin israelilaisten, jotka nähdään useammin miehittäjinä eikä suinkaan uhreina. Toisinhan oli 50-luvulla, jolloin Israel oli altavastaajana.

Ennen kuin mainitset pommi-isku-uutisoinnit: asiaahan ei oikein voi uutisoida muussa kuin negatiivisessa valossa. Esimerkiksi tätä "turva-aitaa" voi käsitellä halutessaan eri näkökulmista.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Antti Vainio 02.03.2004 klo 13:02:56
nykyäänhän juutalaisten minkäänlainen kritisointi on antisemitismiä tai natsismia. -olkoon vain. minua kiinnostaa se, miksi lehdistö niin kärkkäästi asiaan puuttuu. vastaus on yksinkertainen, lehdistö on juutalaisten käsissä, ainakin maailmalla ja osin suomessakin.

...en näe itseäni antisemitistinä. antisiionistina ja mediakriitikkona kylläkin.

inhoan Sharonia siinä kuin kuka tahansa normaali ihminen mutta yhtään enempää en ymmärrä tämäntapaisia heittoja joita itseään vasemmistointellektuelleina pitävät harrastavat nykyään
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Tero Mäntylä 02.03.2004 klo 13:07:22
puuttuu. vastaus on yksinkertainen, lehdistö on juutalaisten käsissä, ainakin maailmalla ja osin suomessakin.

On ne juutalaiset kovaa väkeä kun koko lehdistöä hallitsevat myös täällä piskuisessa Suomessa. Myönnetään että yhdysvaltain juutalaisilla on aika paljon sananvaltaa paikallisissa medioissa. Yleisesti ottaen kuitenkin juutalaisiin suhtaudutaan hyvin objektiivisesti tai oikeammin varsinaisesti ei edes niputeta sitäkin kansaa / uskontoa kokonaisuutena yhdeksi ryhmäksi. Israelin politiikkaa osataan kritisoida ja objektiivisesti muistetaan mainita miten se juutalainen pieni fundamentalisti osasto muistaa aina silloin valittaa että heitä sorretaan esim. eräässä Kristus elokuvassa. Ei kuitenkaan tuomita kaikki juutalaisia Sharonin tai juutalaisten etujärjestön perusteella tai tehdä heistä valtavaa globaalia salaliitto joka tuhoaa maailman. Jooko? Mutta vapaasti Charles Xavieria mukaillen arvioidaan ihmisiä heidän tekojensa perusteella, ei rodun, ihonvärin, uskonnon, geenipoikkeaman tai minkään muun vastaavan perusteella.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: tomi 02.03.2004 klo 13:54:32
Ennen kuin mainitset pommi-isku-uutisoinnit: asiaahan ei oikein voi uutisoida muussa kuin negatiivisessa valossa. Esimerkiksi tätä "turva-aitaa" voi käsitellä halutessaan eri näkökulmista.

tosiaan, pommi-iskuista puheenollen.

eihän niitä tee kuin äärimmäisessä hädässä olevat ihmiset ja niitä edeltävistä asioista vaietaan tyystin.

...eräs uskovainen tuttuni muuten, kun kerran tuli puhe israelin kysymyksestä, moitti kovasti itsemurhaiskuja raukkamaisiksi. kysyttäessä hänen näkemystään armeijan panssareista, jotka ajavat taloja kumoon ja tulittavat väkijoukkoa, vastaus kuului että sehän on reilua. jokaisellahan on mahdollisuus poistua paikalta.

...ei nyt tämän takia leimata kaikkia uskovaisia ääliöiksi, enhän minäkään ota vastuuta skinheadien sanomisista. ;D
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Otto Sinisalo 02.03.2004 klo 14:47:18
tosiaan, pommi-iskuista puheenollen.

eihän niitä tee kuin äärimmäisessä hädässä olevat ihmiset ja niitä edeltävistä asioista vaietaan tyystin.

Koen olevan tietoinen syistä - siis palestiinalaisväestön mielivaltaisestakin sorrosta miehittäjien taholta. Siis vaikka kokonaiskuvani perustuu suomalaisen median välittämään kuvaan tilanteesta. En koe syistä vaiettavan. Palestiinan kysymys on tehokkaammin ja tasapuolisemmin uutisoitu kuin monet muut aseelliset konfliktit.

Sympatiaa minulta ei juuri irtoa kummallekaan taholle, mutta syyt ovat itsessäni, ei uutisissa.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Rami Rautkorpi 02.03.2004 klo 15:10:41
tosiaan, pommi-iskuista puheenollen.

eihän niitä tee kuin äärimmäisessä hädässä olevat ihmiset ja niitä edeltävistä asioista vaietaan tyystin.

Niin, erittäin moni itsemurhaiskujen tekijähän on insinööriopiskelija. Ihmisten, jotka eivät ole insinööriopiskelijoita, on vaikea ymmärtää, miten onnetonta ja epätoivoista olemassaoloa se voi olla...

Palataksemme hetkeksi jonnekin aiheen lähistölle, niin tuli luettua joku aika sitten artikkeli siitä, kuinka juutalaiset loivat sarjakuvateollisuuden (http://www.uahc.org/rjmag/03fall/comics.shtml) (linkki ei juuri nyt pelitä). Ensinnäkin on tietysti kiitettävä kaikkia maailman juutalaisia tästä asiasta, johon vain murto-osa heistä on todellisuudessa ollut osallisena.

Mielenkiintoisempi asia on se, että tuohon artikkeliin viitattaessa sen nimi ("How the Jews Created the Comic Book Industry") kirjoitetaan lähes yhtä usein väärin kuin oikein. "The Jews" onkin pelkkä "Jews", ja muutos on itse asiassa aika merkittävä, ja lipsahduksena ymmärrettävä, ellei suorastaan suositeltava. "The Jews" tarkoittaa kaikkia juutalaisia ja "Jews" joitain juutalaisia. Eli kyseessä on kaiken ennakkoluuloisuuden ja syrjinnän pohjalta löytyvä ajatusvirhe: Yleistys. Miettikääpä hetki sitä, minun pitää nyt mennä...
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Otto Sinisalo 02.03.2004 klo 15:16:23
(linkki ei juuri nyt pelitä).

JUUTALAISTEN SALALIITTO!
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Heikki "VermeS" Heiska 02.03.2004 klo 17:42:32
Muuten The Big Book Of Hoaxes sisältää jutun nimeltään: "The Protocols Of The Elders Of Zion"
Piirtäjänä: Tom Sutton
Kirjoittaja: Steve Vance
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Timo Ronkainen 02.03.2004 klo 20:53:29
En tiennytkään että Erkko on juutalainen. Kommunistien mielestä kapitalistit olivat juutalaisia ja päinvastoin. Ja niin kommunisteilla, kapitalisteilla kuin natseillakin oli/on maailmanvalloitus mielessä. Ja salaliitto kaikkia muita vastaan. Ja sitten on vielä vapaamuurarit. Ja Temppeliritarit ja....

Timo
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Timo Ronkainen 02.03.2004 klo 20:56:45
Palataksemme hetkeksi jonnekin aiheen lähistölle, niin tuli luettua joku aika sitten artikkeli siitä, kuinka juutalaiset loivat sarjakuvateollisuuden (http://www.uahc.org/rjmag/03fall/comics.shtml)

Minä taisinkin lukea tuon ja vielä printatakin. Aika moni supersankarijuttuja tehneistä oli kyllä juutalaisia. Siegel, Shuster, Kirby, Lee, Kane...
Jatkan listaa joskus, jos llöydän tuon printin.

Timo
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Rami Rautkorpi 02.03.2004 klo 21:07:31
Juutalaisten salaliitto on tuhottu! Linkki toimii!

Ajattelin palata vielä tähän asiaan laajemmin, mutta eihän tässä nyt ole mitään järkeä tahallaan viedä keskustelua off-topiciksi. Loppujen lopuksihan kyse on Eisnerin yrityksestä osaltaan levittää tietoa siitä, että nämä Zionin protokollat ovat rasistinen, propagandistinen väärennös. Kun harhaluulot saadaan hälvennettyä, voivat sitten antisemitistitkin kehitellä ideologiaansa vaihteeksi ihan faktapohjalta.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: roju 02.03.2004 klo 22:47:19
juutalaiset loivat sarjakuvateollisuuden

Olettehan lukeneet Michael Chabonin olikosenyt Pulitzer-palkitun romaanin The Amazing adventures of Kavalier and Clay? Enemmän kuin sivuaa aihetta. Siitä on monet tykänneet ku hullu puurosta. Mä vähän vähemmän mut mä oonkin nirso. Tai siis tarkennan: hyvä kirja se on absoluuttisesti ottaen, muttei just mun makuun. Viihdyttävä tapa oppia perusasiat sarjakuvan historian ns.  kultakaudesta. Kuten myös Eisnerin The Dreamer /Uneksija.  

Ensinmainitusta on kai muuten tulossa elokuva? Ehkä kirja viimeistään silloin myös suomennetaan...

Ja Israel-Palestiina-matsia valottaa Joe Saccon Palestine oikeasti paremmin kuin moni muu. Yksi niistä kirjoista jotka sai uskomaan sarjakuvan voimaan kerrontamuotona. Jos pitäisi joku asiaan käännyttää (siis että sarjakuvalla voi kertoa vakavista asioista varteenotettavasti ja se on oma korvaamaton taidemuotonsa jne jne), lykkäisin käteen tämän ja Mausin vaikka. Ja Satrapin Persepoliksen (älkää hihittäkö siellä!). Ja Daddy's girlin. Ja Krazy katin. Ja... ja...  PIIIIP!!!! Off-topic.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Otto Sinisalo 02.03.2004 klo 22:58:37
Ja Israel-Palestiina-matsia valottaa Joe Saccon Palestine oikeasti paremmin kuin moni muu. Yksi niistä kirjoista jotka sai uskomaan sarjakuvan voimaan kerrontamuotona. Jos pitäisi joku asiaan käännyttää (siis että sarjakuvalla voi kertoa vakavista asioista varteenotettavasti ja se on oma korvaamaton taidemuotonsa jne jne), lykkäisin käteen tämän

Enemminkin Safe Area Gorazden, sanoisin. Palestinessa Sacco äityy käyttämään niitä kerrontaa rikkovia tekstisivuja turhan taajaan. Hienoja teoksia molemmat, mutta Gorazde on se mestarillisempi. Fixerista en tiedä kun en ole lukenut.

Tekikö enää mieli teetä kun sait Palestinen luettua?
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Jukka Koivusaari 02.03.2004 klo 23:11:52
Törmäsin joskus sivuun, missä oli kuvia Hitlerin nuoruudenaikaisista piirustuksista/maalauksista ja niiden joukossa oli joitakin aika taidokkaita kuvia varsinkin maisemien joukossa.



Die Führerzeichnungen
http://www.hitler.org/art/doodles/
: Re:Eisner ja antisemitismi
: roju 02.03.2004 klo 23:37:13

Enemminkin Safe Area Gorazden, sanoisin.

Tekikö enää mieli teetä kun sait Palestinen luettua?


Totta! Totta. Noista kahdesta Goradze on se jossa tyyli on löytynyt täydelleen.

Tee: olen paatunut. Aloin syödä lihaakin uudelleen, 18 vuoden tauon jälkeen.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Jarmo 02.03.2004 klo 23:53:52
(http://www.hitler.org/art/landscapes/landscape8.jpg)
: Re:Eisner ja antisemitismi
: [kivi] 03.03.2004 klo 00:04:24
"Hitlerin maalaus"

Akvarelli mikä akvarelli. Mutta mikä on viiniköynnös, joka kulkee joen poikki (kosken niska?), mikä siinä heittää tuon varjon jokeen, ja mikä on lehmäjono, joka kulkee kukkulan juurta linnanraunioiden editse kuvan poikki oikealle? Rivitalo?

Olen samaa mieltä kuin Aatun opettajat taidekoulun pääsykokeessa: töistä puuttuu kolmiulotteisuus, ne ovat kuin näyteikkunaan ladottuja yksityiskohtia ilman läsnäolon tuntua. Muistaakseni se meni osapuilleen noin.

Katsopa, miten lähemmän jokirannan puut tuntuvat olevan riviin istutettuja voikukkia lähimmän töyrään reunassa, ja miten oikean etualan pensas on muodostanut ylivoimaisen esteen nuorelle taiteilijalle, joka on tappanut sen liian vahvalla värikerroksella. Melkeinpä epäilen, että pensas kätkee alleen myllyrakennuksen, joka ei ole aivan onnistunut.

Vastarannan puut ja rantatörmä kuvan vasemmassa laidassa ovat ihan hyviä. Mutta värit pysyvät samoina, oli kohde lähellä tai kaukana.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Jarmo 03.03.2004 klo 00:12:51
Sä olet paljon tylympi Hitleriä kohtaan, kun meitä muita tuolla "Näytä kyntesi" osastolla.
Onk sulla jotain ennakkoasenteita vai? Ek sä tykkää Hitleristä ihmisenä?  :P
: Re:Eisner ja antisemitismi
: [kivi] 03.03.2004 klo 00:20:27
Sä olet paljon tylympi Hitleriä kohtaan, kun meitä muita tuolla "Näytä kyntesi" osastolla.
Onk sulla jotain ennakkoasenteita vai? Ek sä tykkää Hitleristä ihmisenä?  :P

Näinhän se taitaa olla. Tuntuu, että vanhaa ykskivestä kannustaessa menis ruuti hukkaan.

Toisaalta, jos mulla olis nyt mahdollisuus ottaa hänet taidekouluun, ja sillä tavalla purkaa se turhautuma josta koko maailma sai kärsiä, varmaan tekisin niin. Mutta tämä nyt on vain tätä jälkiviisautta...
: Re:Eisner ja antisemitismi
: kaltsu 03.03.2004 klo 00:42:48
Minkälaisessa maailmassa eläisimmekään jos Hitler ja Disney olisivat liittoutuneet.

:o
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Tero Mäntylä 03.03.2004 klo 00:51:43
Toisaalta, jos mulla olis nyt mahdollisuus ottaa hänet taidekouluun, ja sillä tavalla purkaa se turhautuma josta koko maailma sai kärsiä, varmaan tekisin niin. Mutta tämä nyt on vain tätä jälkiviisautta...

No olisihan Adolf siltikin ensimmäiseen maailmaansotaan joutunut ja sitä kautta sotasairaalaan ellet sitten olisi opettanut häntä niin hyvin että olisi päässyt maalaan tauluja ekassa isossa rähinässä. Erään teorian mukaan kun Adolffi sai valaistukset sotasairaalassa ja olisi sittemmin lähtenyt toteuttamaan suurta näkyään ihmiskunnan pelastamiseksi. Toki muiden teorioiden mukaan taustalla oli lapsuuden traumat rikkaista juutalaisista ja menestymättömyys taideopinnoissa tai sitten WWI:n jälkeisen Saksan nöyryytys. Niin ja pitää muistaa, ettei Aatu setä ihan itsekseen päättänyt lähteä maailmaa "pelastamaan" juutalaisilta, vaan kyllä hänellä oli ihan ranskalaisten väsäämä rotuoppi tukenaan samoin kuin pieni oikeistopuolue johon liittyä. Taitaa kuitenkin tuo taidekoulun hylkäys olla aika merkityksetön osa siitä mikä johti natsisaksan muodostumiseen.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Ilja Rautsi 03.03.2004 klo 12:53:49
Olettehan lukeneet Michael Chabonin olikosenyt Pulitzer-palkitun romaanin The Amazing adventures of Kavalier and Clay? Enemmän kuin sivuaa aihetta. Siitä on monet tykänneet ku hullu puurosta. Mä vähän vähemmän mut mä oonkin nirso. Tai siis tarkennan: hyvä kirja se on absoluuttisesti ottaen, muttei just mun makuun. Viihdyttävä tapa oppia perusasiat sarjakuvan historian ns.  kultakaudesta. Kuten myös Eisnerin The Dreamer /Uneksija.  

Ensinmainitusta on kai muuten tulossa elokuva? Ehkä kirja viimeistään silloin myös suomennetaan...

Joo, luin sen pari vuotta sitten Wonder Boys- leffan innostamana. Todellakin aika hyvä ja supersankarijutuista sain paljonkin irti mutta tällaiset monisatasivuiset kasvutarinat ovat alkaneet kyllästyttämään hiukkasen. Silti, aika monella tasolla toimiva romaani. Hahmot jäivät hyvin "elämään päähän".
Elokuvahan siitä on ymmärtääkseni ollut tekeillä jo jonkin aikaa mutta ei kai ole edistynyt kovin pitkälle. Chaboniltahan on kaksi kirjaa jo suomennettukin, eli ehkä tämäkin muutenkin jossain välissä tulee elokuvasta riippumatta. Tai ainakin ansaitsisi tulla.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Jukka Koivusaari 03.03.2004 klo 14:24:02
Toisaalta, jos mulla olis nyt mahdollisuus ottaa hänet taidekouluun, ja sillä tavalla purkaa se turhautuma josta koko maailma sai kärsiä, varmaan tekisin niin. Mutta tämä nyt on vain tätä jälkiviisautta...

No olisihan Adolf siltikin ensimmäiseen maailmaansotaan joutunut

Olisi , mutta Itävalta-Unkarin armeijaan, kelpo svejkien seuraksi .

Ernst Röhmistä olisi tullut Saksan paha puppelidiktaattori.
Ne on pienestä kiinni nää.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Jukka Koivusaari 03.03.2004 klo 14:28:01
Minkälaisessa maailmassa eläisimmekään jos Hitler ja Disney olisivat liittoutuneet.

:o


Ainakin piirretyt olisivat hienompia, kun saksalaisten kolmiulotteista tekniikkaa olisi sovellettu disneyllä.
: Re:Eisner ja antisemitismi
: Ville 03.03.2004 klo 20:03:59
No onhan niitä tietokoneella tehtyjä...
: Re: Eisner ja antisemitismi
: Timo Ronkainen 17.05.2005 klo 01:52:59
Päräytetään tämä ketju takaisin raiteilleen ja kerrotaan että The Plot on ilmestynyt (lukekaa ketju alusta).
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0393060454/ref=sib_rdr_dp/002-5462758-3220847?%5Fencoding=UTF8&no=283155&me=ATVPDKIKX0DER&st=books
Esipuheen on kirjoittanut Umberto Eco.
Linkistä pääsee kattomaan muutamia sivuja ja siellä on näemmä jokunen reviewkin.

Timo