Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Julkaisu, markkinointi, tekijänoikeudet ja palkkiot => : sebastian 29.05.2007 klo 08:59:26
-
Onpa hajottavaa, kun fanikseksi tunnustautunut toimittaja kertoo, ettei ollut kuullutkaan uudesta albumistasi.
Ottaa päähän, kun ei pysty edes tavoittamaan ydinkohderyhmää.
Päähäni heräsi eilen epämääräinen ajatus pienkustantajien yhteismarkkinoinnista, mutta koska se on vielä niin epämääräinen, saa levätä toistaiseksi.
Argh!
-
Kehittele ajatusta. Kohderyhmää on vaikea tavoittaa kun ei tuotteita edes arvostella. Uusimpani on arvosteltu vain KVAAKissa Waden (kiitän) toimesta l. paikassa jossa se on esillä muutenkin.
-
Sellaista olen miettinyt, että tekisi vaikka City-lehden mainosliitteeksi 4 kertaa vuodessa sarjakuvaliitteen, missä olisi runsaasti tuoreita kotimaisia sarjakuvia ja tietoa tekijöistä ja heidän julkaisuistaan. Liite kustannettaisiin (toivottavasti) melkein kokonaisuudessaan myymällä mainostilaa sen sivuilla.
Kun ensimmäinen liite julkaistaan, siitä pitää tietenkin tiedottaa mahdollisimman monelle lehdelle, radio- ja tv-ohjelmalle jne.
Tärkeintä olisi löytää kanava, joka a) tavoittaa mahdollisimman monta potentiaalista ostajaa ja b) on jatkuva eikä kertaluonteinen.
Jos nyt laskin pikaisesti oikein, niin tuollainen liite maksaisi noin 40,000€ (levikki 226,000 kpl ja liitteen hinta 18-20 senttiä/kpl), enkä tiedä kuuluuko siihen edes painokustannukset. Kallista lystiä siis. Mitä luultavammin aivan liian kallista.
-
Halvemmalla ja helpommalla pääsisi, jos ostaisi kimpassa mainoksen sopivasta lehdestä.
8]
-
Kokonainen sivu Hesarissa on muistaakseni 20,000€. Tuollainen sarjakuvalehdenäkin toimiva mainos olisi siinäkin mielessä hyvä, että jos on vähänkin kiinnostunut sarjakuvista, lukee sen varmasti ja jopa säilyttää. Lehdessä mainos on niin helppo ohittaa nopeasti.
Mietin joskus myös sellaista, että tekisi pienen kokoelmavihon jonka kustantaisi melkein kokonaan (toivottavasti) muutaman isomman yrityksen mainoksilla ja jakaisi tätä Helsingin metroasemilla aamuisin. Kivempi lukea sellaista työmatkalla kuin uutislehdiksi naamioituja mainospläjäyksiä kuten Metro ja Uutislehti 100.
-
Tomi Musturin porukka tuolla Kallion suunnalla on tehnyt lehteä tolla idealla, kannattaa niiltä varmaan kysellä ja parhaassa tapauksessa kehittää jotain yhteistyötä.
-
Kutiin saa tarjota sarjiksia ja mainoksia. Jos ei oo rahaa niin munuaisetkin käy. Kaikenlaisia diilejä tehdään.