Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Piirtäminen, tekstaus, väritys ja skannaus => : Markku Myllymäki 15.01.2007 klo 16:34:09
-
Minulla on sellainen ongelma, että hahmot tahtovat olla kummallisissa asennoissa ja sitten vielä sen näköisiä, että kupsahtavat nurin ihan justiinsa.
Eli, hahmoilla on luonnottomia asentoja, hahmojen asentojen tasapaino on huono ja hahmot saattavat olla vinossa. Vinon hahmon voisi teoriassa oikaista tussatessa ("tussaan" koneella), mutta jos hahmoja on enemmän kuin yksi ja ne ovat eri lailla vinossa... You get the problem.
Eli. Tietääkö kukaan järkeviä tarkistuksia asennoille tyyliin "vedä viiva tuosta suoraan tuohon ja siitä saat tietää pysyykö hahmo pystyssä"? Tai jotain muita nyrkkisääntöjä asiaan liittyen?
Vielä kun laittaa perspektiivin mukaan, johan on soppa. Mutta rohkaisee, että näkee sitä aina silloin tällöin vanhojen konkareidenkin (elikkä kaupallisesti julkaistujen "isojen nimien") menevän tässä metsään... ;D
Onko muuten kenelläkään mitään näppärää asentojensuunnittelusysteemiä? Poser ja mannekiininukke eivät ole oikein toimineet. Mieluiten härveltäisin kynällä ja paperilla.
Eli tällaisia apusääntöjä kaipaan. Hjelppinkivä!
-
Eli. Tietääkö kukaan järkeviä tarkistuksia asennoille tyyliin "vedä viiva tuosta suoraan tuohon ja siitä saat tietää pysyykö hahmo pystyssä"? Tai jotain muita nyrkkisääntöjä asiaan liittyen?...
...Vielä kun laittaa perspektiivin mukaan, johan on soppa...
Ööh tota. On yksi semmoinen vanha vinkki, että aloitat lyijäyksen ihan vain mallaamalla hahmon paikan tasasivuisellakylkisellä kolmiolla, tähän tapaan:
(http://img299.imageshack.us/img299/8513/balanssiahb9.jpg) (http://imageshack.us)
Tai jos perspektiiviä pitää olla, kartiolla. Pää tulee kolmion kärkeen, ja jos tukipisteet (jalat) ovat siitä suoraan alaspäin piirretyn viivan eri puolilla, on hahmolla mahdollisuuksia pysyä tolpillaan. Tai sitten ainakin sijoittelet vartalon massat niin, että viivan kummallakin puolella on yhtä paljon "painoa"... yleensä voi arvioida painopisteen olevan siinä vaaksan verran navan alla.
Ei tämä mullakaan aina auta. Varsinkaan silloin, kun unohdan koko asian työn tuoksinassa. Mutta testaa, ja jos homma pelittää, ota käyttöön.
-
Anssi, tuo oli loistava! Täytyy heti kokeilla, kun pääsen kynän ja paperin ääreen.
Muitakin kikkoja otetaan vastaan...
Muoks: siis kaikki myös asentojen suunnitteluun sopivat kikat otetaan kiitollisuudella vastaan...
-
Pitää kokeilla tuota kolmiohommaa. Itselläkin on usein ongelmana vinossa seisovat hahmot, ikään kuin virheellinen piirustustapa olisi juurtunut niin syvälle alitajuntaan että sen korjaaminen on vaikeaa. Jos yläpuoli hahmosta on oikein saattaa loppu olla vinossa vasemmalle päin. Joustavaa keskiviivaa yritän käyttää mutta silti asennot on vaikea saada oikein.
-
Vähän hankalaa tuon kolmion käyttö on realistisempien hahmojen kanssa. Asterix-tyylisessä piirrosjäljessä se toimi hyvin.
Onko muita nyrkkisääntöjä tai muuta viisasta asentojen hahmottelussa auttavaa tullut mieleen?
-
Vähän hankalaa tuon kolmion käyttö on realistisempien hahmojen kanssa.
Ai pitikö sen vielä helppoakin olla? Ei, piirtäminen on aina vaikeaa ja työn takana.
Koska olen ollut eilisestä saakka kipeänä, en ole onnistunut saamaan tehdyksi yhtään oikeita töitä, mutta jäin kelailemaan tuota edellämainostamaani kolmiokaavaa:
(http://img187.imageshack.us/img187/1856/hattupthi8.jpg) (http://imageshack.us)
Mokasin olkapään etualalla, joo, mutta totesin vielä senkin, että silloin, kun tukeudutaan tai nojataan johonkin, kolmiokaava romahtaa taas vähintään osittain. Mutta ilmeisesti silloin on vain käytettävä ns. omaa harkintaa. Tai otettava jostain mallia.
Animaatio-opettajani sanoivat aikoinaan, että hahmoista saa sitä elävämpiä, mitä paremmin ne tunnistaa myös pelkästä siluetista. Tuo tieto lienee jo heitetty historian roskakasaan, mutta pitänee miettiä sitäkin. Näin vaikka:
(http://img440.imageshack.us/img440/1018/hattsilte9.jpg) (http://imageshack.us)
-
Animaatio-opettajani sanoivat aikoinaan, että hahmoista saa sitä elävämpiä, mitä paremmin ne tunnistaa myös pelkästä siluetista.
Byrne puhuu samasta aina välillä. Sanoo, että supersankarien pitäisi olla tunnistettavia vaikka alasti. Monella menee nekin kuitenkin yhdeksi massaksi.
-
Byrne puhuu samasta aina välillä. Sanoo, että supersankarien pitäisi olla tunnistettavia vaikka alasti. Monella menee nekin kuitenkin yhdeksi massaksi.
Alastomuuden ja supersankariasun välillä on hiuksenhieno ero. Voisivat olla vartalomaalauksia.
-
Alastomuuden ja supersankariasun välillä on hiuksenhieno ero. Voisivat olla vartalomaalauksia.
Joo, näin on, mutta pointtihan kai oli se, että hahmon pitäisi olla tunnistettavissa, vaikka rinnassa ei nimeä isolla lukisikaan.
-
Anssilla upea kuva! Täytyy reenata taas hahmoja perspektiivissä...
Olen itsekin kuullut tuon silhuettineuvon. Probleema on se, että yleensä se tulee ratkaistua "ulokkeilla" (päähineet, olkatoppaukset yms.), eikä vartalonmuodoilla. Ne taas hankaloittavat perspektiivin tekoa... ::)
Hyvää keskustelua, antakaa tulla vaan!
-
Hahmon tasapainon saa helposti tarkistettua piirtämällä takaraivosta suoran viivan tukijalan kantapäähän. Toimii extreme haarahyppelyä lukuunottamatta.
-
Viiva kantapäähän toimii jos hahmo seisoo paikallaan. Jo normaali kävely vaatii tasapainon rikkomista, jotta voidaan kaatua seuraavaa askelta kohti.
Itselle paras asento-opas on oma kroppa. Eihän sitä näkemään pääse, mutta aika hyvin pystyy "kuulostelemaan" miten keho minkäkin liikkeen haluaisi suorittaa.
Sen paperille siirtäminen onkin sitten oma hikoilunsa.
-
Ei takaraivo-kantapääviiva taida toimia myöskään telemark-alastuloasennossa.
-
Vielä kun laittaa perspektiivin mukaan, johan on soppa.
Laita perspektiivi mukaan heti alussa. Ei sitten tarvii pruuvailla sitä hahmojen mukaan vaan sen sijaan pruuvaat hahmot perspektiivin mukaan. Johan on soppa! Anssille pisteet hyvistä neuvoista. Kiits.
Esimerkkikuvat auttaisivat (Markku) ymmärtämään paremmin...
8]
-
Anssin neuvo ja Hegen trikki innoittivat (heti neljän vuoden jälkeen!) taas tutkailemaan näitä tasapainoja. Tajusin oikeastaan vasta Anssin kuvasta kuinka tuo oikein menee.
Nyt lisäkysymys, onko lantiolla, päällä ja jalkapohjien väliin piirretyn viivan keskipisteellä jokin merkitys? Näin parin hyvän piirtäjän yhdistävän ne hahmotelmassa viivalla, jotenkin heräsi epäilys, että on (taas) jotain mitä en tiedä tai ymmärrä...