Kvaak.fi - keskustelu

Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Julkaisu, markkinointi, tekijänoikeudet ja palkkiot => Aiheen aloitti: apple - 04.12.2006 klo 16:11:07

Otsikko: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: apple - 04.12.2006 klo 16:11:07
Jeps, eli kuinka yleistä on merkata sarjakuvansa ns. tekijänoikeusmerkillä? Luin äsken eräästä viestistä, että tekijänoikeus tulee automaattisesti omiin sarjakuviin  joten merkillä ei sitten näemmä ole käytännössä mitään hyötyä, ellei vain näön vuoksi, vai? (Onko multa mennyt jotain ohi?)

Jos on lähettämässä sarjakuviaan kilpailuun, kannattaako laittaa tekijänoikeusmerkkiä? Tyhmä kysymys, mutta vaivaa kummallisesti päänuppia..he.

EDIT: muutin otsikon vastaamaan paremmin keskustelun sisältöä -Reima

Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: ökpö - 04.12.2006 klo 16:19:42
Ei tartte mitään tekijänoikeusmerkkiä. Copyright koskee kaikkea alkuperäismateriaalia automaattisesti kaikkialla missä on allekirjoitettu kansainvälinen tekijänoikeussopimus. Lähinnä jossain kolmannen maailman maissa tarttee ehkä sitä copyright-merkkiä, jos haluaa saada etua kun yrittää vetää luvattomasti matskunsa kääntäneet ja julkaisseet roistot oikeuteen. En vaivautuisi sotkemaan työtä.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: keijoahlqvist - 01.03.2009 klo 09:29:17
Ameriikassa on eri tavat. Siellä voi yrittää varastaa tekijänoikeuden (http://www.digitoday.fi/yhteiskunta/2009/03/01/obama-julisteen-tekija-panee-toivonsa-tuomioistuimeen/20095472/66?rss=6). Toivottavasti sekä valokuvan ottaja että Obama-julisteen tekijä pääsevät rauhaan tekijänoikeusgangstereista.

Älkää nyt hyvät ihmiset luulko että USA:n lainsäädäntö on voimassa täälläkin. Suomessa saa käyttää toisen teosta omansa lähtökohtana:

Lainaus
...tekijänoikeuslain neljänteen pykälään, jossa sanotaan: Jos joku teosta vapaasti muuttaen on saanut aikaan uuden ja itsenäisen teoksen, ei hänen tekijänoikeutensa riipu tekijänoikeudesta alkuperäisteokseen.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: J.M:salo - 01.03.2009 klo 11:29:02
Yllättävän hyvä teksti Digitodayltä. Tilasin joskus heidän RSS-feediään, mutta suurin osa teksteistä oli hyvin iltalehtimäistä ja käännetty suoraan Slashdotista tai Ars Technicasta. Tässä ovat jaksaneet etsiä aiheeseen jopa lisätietoa. Wau.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Timo Ronkainen - 01.03.2009 klo 14:28:20
Tyypillistä, että itse kuvan tekijällä tai siis ottajalla ei ole asiaan taaskaan mitään sanottavaa. Tekijänoikeus ei ole tekijänoikeutta näemmä.

Lainaus
Kuvan ottanut Mannie Garcia sanoo, että hän oli vain kuuden viikon tilapäiskeikalla AP:lla eikä hänellä ollut yhtiön kanssa minkäänlaista sopimusta.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: jinroh - 01.03.2009 klo 17:33:29
Tyypillistä, että itse kuvan tekijällä tai siis ottajalla ei ole asiaan taaskaan mitään sanottavaa. Tekijänoikeus ei ole tekijänoikeutta näemmä.

Ei olekaan. Se on vahvemman ja röyhkeämmän oikeutta.

Lainaus
AP:n mukaan Garcia oli sen palveluksessa ja tekijänoikeus kuuluu kiistatta yhtiölle.

AP:lla on ilmeisesti tapana vaatia käyttämiensä kuvien kaikki oikeudet. mikä ei ole tavatonta Suomessakaan. Harvinaisempaa toivottavasti on, että kuvaajan kieltäytyessäkin käyttäydytään kuin ne olisi luovutettu.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Timo Ronkainen - 01.03.2009 klo 20:21:21
Ei olekaan. Se on vahvemman ja röyhkeämmän oikeutta.

Ja röyhkeyttä on nimenomaan se, että sitä väitetään silti tekijänoikeudeksi.

Timo
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: jinroh - 01.03.2009 klo 21:02:49
Ja röyhkeyttä on nimenomaan se, että sitä väitetään silti tekijänoikeudeksi.

   "War is Peace; Freedom is Slavery; Ignorance is Strength."
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: SnowMan - 05.03.2009 klo 18:26:47
Minäkin olen luullut että copyrighti pitää anoa jostain o.O Eli oma työ on automaattisesti (c) minä?
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Hui_hai - 05.03.2009 klo 21:24:39
Tekijänoikeuslaki (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404?) on pahuksen tylsää luettavaa, mutta ammattilaiselle aika tärkeä osata. Lukeminen kannattaa aina.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: pertti jarla - 05.03.2009 klo 21:33:16
Tekijänoikeuslaki (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404?) on pahuksen tylsää luettavaa, mutta ammattilaiselle aika tärkeä osata. Lukeminen kannattaa aina.

Kolmas pykälä on aika jännä: eli onko niin, että täydellistä muokkaamisoikeutta ei tekijä edes voi antaa?
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Hui_hai - 05.03.2009 klo 21:59:17
Tekijänoikeuslakia on muuten täydenetty myöhemmin Tekijänoikeusasetuksella (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950574?). Jarlan kysymykseen en ota kantaa. Tämä on niitä asioita joihin tarvitaan lakia lukeneempi. Minä olen lukenut vain Lucky Lukea. *släp* Anteeksi huonosta loppukevennyksestä jo ennakkoon.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: keijoahlqvist - 05.03.2009 klo 22:37:31
Kolmas pykälä on aika jännä: eli onko niin, että täydellistä muokkaamisoikeutta ei tekijä edes voi antaa?
Kysymyksessä on isyysoikeus, eikä sitä voi luovuttaa pätevästi esimerkiksi sopimalla että "osta mulle kalja nii sanotaan että sä oot tehny tän vaikka oikeesti mä oon tehny tän".

Ehkä toi toimis niin kauan kunnes tulee kankkunen ja katumus ja muistaa että tein mää sen sittenki hei.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Timo Ronkainen - 06.03.2009 klo 00:17:45
   "War is Peace; Freedom is Slavery; Ignorance is Strength."

Ajattelin että tähän mun ei tarvitse vastata ennen kuin vuonna 1984.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 06.03.2009 klo 11:30:14
Lainaus
Kuvan ottanut Mannie Garcia sanoo, että hän oli vain kuuden viikon tilapäiskeikalla AP:lla eikä hänellä ollut yhtiön kanssa minkäänlaista sopimusta.

Nythän Suomeenkin ajetaan taas muutosta eli heikennystä lakiin. Ja eiköhän se näin oikeistohallituksen aikana ole pelkkä läpihuutojuttu. Eli työsuhteisten tekijänoikeudet menevät sitten siitä eteenpäin suoraan yhtiöille. Jostain Lex Nokiasta jaksetaan meuhkata mutta tämä on minusta merkittävämpi asia. Ja koskee myös aika montaa eri alojen työntekijää.

Kappas, tuosta olikin jo säie. (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,11054.0.html) (yhdistellään näitä ehkä sitten kun pöly on laskeutunut...)
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: pop-poof-ping - 02.04.2009 klo 10:20:23
Älkää nyt hyvät ihmiset luulko että USA:n lainsäädäntö on voimassa täälläkin. Suomessa saa käyttää toisen teosta omansa lähtökohtana

No hei, juuri kyselin (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,1434.msg254654.html#msg254654) tämän foorumin nettisarjakuvaosastossa eri maiden tekijänoikeuskäytäntöjen eroista, ja sain vastaukseksi, ettei merkittävää eroa ole. Mutta onko kuitenkin? Vai puhutaanko tässä ihan eri asioista ja olen vaan itse sekaisin?  ;D

Eli: oletetaan, että tekisin nettisarjakuvaa ja julkaisisin sitä jossain ulkomaisessa blogipalvelussa, vaikkapa wordpressissä tai blogspotissa. Minkä maan tekijänoikeus- sun muun lainsäädännön piiriin sarjakuva kuuluu, ja onko sillä mitään käytännön merkitystä?

Useimmissa maissa on samanlainen tekijänoikeus kuin suomessa. Mielestäni ei merkitystä.

(Olen kiinnostunut näistä asioista erityisesti siinä mielessä, että miten ne voisivat vaikuttaa valokuvista sun muusta epätavallisesta sälästä koostuvien kollaasisarjakuvien tekemiseen.)

EDIT: muutin otsikon vastaamaan paremmin keskustelun sisältöä -Reima
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: keijoahlqvist - 02.04.2009 klo 12:20:12
(Olen kiinnostunut näistä asioista erityisesti siinä mielessä, että miten ne voisivat vaikuttaa valokuvista sun muusta epätavallisesta sälästä koostuvien kollaasisarjakuvien tekemiseen.)

Tekijänoikeusluennolla Sanomatalossa taannoin sanottiin juur varta vasten esimerkkinä että kollaasiin saa liittää toisten valokuvanpalasia. Kollaasi on uusi teos.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: echramath - 02.04.2009 klo 12:28:16
eri maiden tekijänoikeuskäytäntöjen eroista, ja sain vastaukseksi, ettei merkittävää eroa ole. Mutta onko kuitenkin? Vai puhutaanko tässä ihan eri asioista ja olen vaan itse sekaisin?  ;D

Tekijänoikeuden raukeamisesta ainakin säädetään aivan erilaisin ehdoin (http://www.copyright.cornell.edu/public_domain/). Lisäksi muiden teosten käyttöön Yhdysvalloissa sisältyy käsite "fair use" (http://en.wikipedia.org/wiki/Fair_use), jolle taas ei ole suoraa vastinetta suomalaisessa lainsäädännössä.

Eli käytännössä, ymmärtääkseni tämä video (http://www.youtube.com/watch?v=CJn_jC4FNDo), joka demonstroi fair usea, on laillinen Yhdysvaltain, mutta ei eurooppalaisen, tekijänoikeuskäytännön mukaan.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: pertti jarla - 02.04.2009 klo 13:12:22
Tekijänoikeusluennolla Sanomatalossa taannoin sanottiin juur varta vasten esimerkkinä että kollaasiin saa liittää toisten valokuvanpalasia. Kollaasi on uusi teos.

Tää käsitys mullakin on ollut (mitenkähän se raja vedetään? Pahimmillaan joku voisi lätkäistä valokuvan päälle otsikon ja se olisi kollaasi). Kerran YLE ei suostunut käyttämään tekemiäni kollaaseja. Olin kasannut mm. naamoja useammasta potretista. Vaikka sanoin sen olevan sallittua, niitä ei käytetty "varmuuden vuoksi". Eli jälleen kerran itsesensuuri saneli käytännön, ei lait.

On muutamia poikkeuksia, joita mielestäni pitää voida tehdä tekijänoikeuksien suhteen: kollaasiin on hyvä saada käyttää materiaalia vapaasti. Artikkelit ja uutiset vanhoista lehdistä, valokuvineen, pitäisi saada mahdollisimman vapaasti nettilevitykseen tutkimustyötä varten ("vanhan" määrittely onkin sitten vaikeampaa...). Rasteroitujen lehtikuvien laatu on niin huono, että valokuvaajan alkuperäisvedoksien arvo tästä tuskin kärsii.

En oikein ymmärrä YLE:n tapaa "avata" video- ja ääniarkistonsa niin, ettei tiedostoja voi ladata omalle koneelleen. Ei se ole arkistojen täydellistä avaamista. 
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: pop-poof-ping - 02.04.2009 klo 13:25:03
Oukei.

Mites muuten tuo kysymys siitä, että jos tekee Suomessa, mutta julkaisee netissä jossain ei-suomalaisessa palvelussa? Päteekö silloin Suomen vai ulkomaan tekijänoikeus?

Sivuhuomiona: pään saa mukavasti pyörälle myös tekijänoikeutta ja public domainia tutkivien akateemikkojen käsikirjoittamalla Bound by Law (http://www.law.duke.edu/cspd/comics/) -valistussarjakuvalla.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: heikki jokinen - 01.05.2009 klo 01:33:42
palaisin hiukan eri teemoissa liikkuneen keskustelun peruskysymykseen: tekijänoikeuslakien erilaisuuteen eri maissa.

suurin perusero on angloamerikkalaisen lain ja eurooppalaisen lain välillä. yhdysvalloissa on work made for hire -laki, jolla työsuhteessa tehty työ siirtyy työnantajalle automaattisesti. laki erittelee myös kahdeksan eri kohtaa, joissa muutoin kuin työsuhteessa tehty luova työ siirtyy samalla lailla automaattisesti tilaajalle. tämä malli toimii myös useissa muissakin luovan alan töissä, olen itsekin yhdysvaltoihin työtäni myydessäni tehnyt work for hire -sopimuksia.

euroopassa laki lähtee lähes poikkeuksetta eri perustalta, tekijän oikeudesta määrätä työstään. tätä tukevat eräät eu:n direktiivit, joissa on määritelty monia peruspuitteita tekijänoikeuslaeille. britannia noudattaa usa:n mallista lakia.

yleisesti ottaen eurooppalainen lainsäädäntö on perusosiltaan samankaltaineen ja erityisesti pohjoismaissa lakeja on tietoisesti koordinoitu niin samanlaiseksi kuin mahdollista. yksityiskohdissa toki on eroja.

koska julkisuudessa kuultavat esimerkit tekijänoikeuskiistoista ja -käytännöstä ovat mediassa meillä yleensä yhdysvalloista on välillä vaikea havaita sikäläisen lain suuria eroja eurooppalaisiin lakeihin nähden. soppaa hämmentävät vielä nämä aktiivit piraatti-pojat, joiden esimerkit lähes järjestään ovat yhdysvalloista.

mutta odottakaa. nythän meille ajetaan voimalla ja väännöllä jenkkilakia: ensin työsuhdetekijänoikeus ja sitten viedään eri keinoilla freelancereilta oikeudet. jos nämä hankkeet onnistuvat, olisimme euroopassa britannian ohella ainoa yhdysvaltoja seuraava poikkeus.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Timo Ronkainen - 14.01.2011 klo 11:31:08
Ameriikassa on eri tavat. Siellä voi yrittää varastaa tekijänoikeuden (http://www.digitoday.fi/yhteiskunta/2009/03/01/obama-julisteen-tekija-panee-toivonsa-tuomioistuimeen/20095472/66?rss=6). Toivottavasti sekä valokuvan ottaja että Obama-julisteen tekijä pääsevät rauhaan tekijänoikeusgangstereista.

Uutistoimisto AP ja kuuluisaksi tulleen julistekuvan (http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Kuulun+Obama-kuvan+tekij%C3%A4+sopi+tekij%C3%A4noikeuskiistansa/1135263039530) presidentti Barack Obamasta luonut taiteilija ovat päässeet sopimukseen tekijänoikeuskiistassaan.

Lainaus
riitapukarit sopivat kiistan keskenään summalla, jota ei kerrottu julkisuuteen, mutta pysyivät kannoissaan. Fairey lupasi kuitenkin olla jatkossa käyttämättä uutistoimisto AP:n kuvia ilman lupaa.

Uutistoimisto saa rahaa, mutta mutta tekijä unohtuu jälleen.

Lainaus
Mielenkiintoista on, että uutistoimisto AP:n välittämässä uutisessa kiistan ratkaisusta ei kertaakaan mainita Hope-teoksen pohjana olleen alkuperäisen valokuvan ottaneen ammattivalokuvaajan nimeä. Silloisen senaattori Barack Obaman kuvasi 27. huhtikuuta valokuvaaja Mannie Garcia.


Et silviisiin. Kuvan ottaja sai jonkun kertakorvauksen, eikä saa nyt mistään mitään. Tekijänoikeuden nimellä vielä näistä puhutaan.

Timo
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: echramath - 14.01.2011 klo 12:56:48
Et silviisiin. Kuvan ottaja sai jonkun kertakorvauksen, eikä saa nyt mistään mitään. Tekijänoikeuden nimellä vielä näistä puhutaan.

Kyllä tuo kuva menisi Suomessakin lähioikeuden piiriin. Presidentistä otettu potretti ei (ainakaan mielestäni) yli teoskynnystä sen enempää kuin muutkaan uutiskuvat, kuvan sisältöön on varmaankin vaikuttanut enemmänkin Obaman itsensä ilmeily ja pukeutuminen, joka sitten on varmaan herran omaa tai stylistin käsialaa.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Timo Ronkainen - 14.01.2011 klo 13:22:47
Kyse olikin enemmän siitä saako tuota kuvaa käyttää oman taideteoksensa pohjana, joka olis kyllä ihan itsestään selvää että voi, mutta ei uutistoimiston mielestä. Nyt uutistoimisto saa rahaa, oikeastaan aiheetta, mutta valokuvaaja ei yhtikäs mitään. Ja syyhän oli:

Lainaus
Vuonna 2006 otetun valokuvan tekijänoikeuden kuuluminen uutistoimisto AP:lle ei kuitenkaan ihan selvä asia. Kuvan ottanut Mannie Garcia sanoo, että hän oli vain kuuden viikon tilapäiskeikalla AP:lla eikä hänellä ollut yhtiön kanssa minkäänlaista sopimusta. Hän ei ollut suostunut allekirjoittamaan uutistoimiston freelancesopimusta, koska hän ei hyväksynyt sen ehtoja.

Olikohan soppari samanlainen kuin Sanomien uusin?

Timo
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: SaFire - 08.02.2011 klo 03:55:35
Tekijänoikeuden raukeamisesta ainakin säädetään aivan erilaisin ehdoin (http://www.copyright.cornell.edu/public_domain/). Lisäksi muiden teosten käyttöön Yhdysvalloissa sisältyy käsite "fair use" (http://en.wikipedia.org/wiki/Fair_use), jolle taas ei ole suoraa vastinetta suomalaisessa lainsäädännössä.

Eli käytännössä, ymmärtääkseni tämä video (http://www.youtube.com/watch?v=CJn_jC4FNDo), joka demonstroi fair usea, on laillinen Yhdysvaltain, mutta ei eurooppalaisen, tekijänoikeuskäytännön mukaan.


Eri maissa eri laki tekijänoikeuden suojasta!
EU:ssa tekijän kuolemasta 70 vuotta.
Joissain maissa 50 vuotta, Mexicossa 100 vuotta!

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries'_copyright_length
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Joe_Smith - 08.02.2011 klo 12:09:40
Elämme tätä nykyä niin nopeasti muuttuvassa maailmassa, että olen kallistunut näissä tekijänoikeuskysymyksissä hyvin liberaalille kannalle.

Oikeus ja kohtuus olisi, että tekinänoikeuksissa siirryttäisiin järkevään ja tasapuoliseen kohteluun. Mikä ihme siinä on, että taiteilijat, kirjailijat, muusikot ynnä muut huithapelit ovat muuta väestöä paremmassa oikeuden turvassa?

Nämä 50, 70 ja jopa sadan vuoden määräajat ovat ihan naurettavia. Mallia tulisi ottaa patenttilaista. Tekijänoikeus tulisi raueta 20 vuoden kuluttua teoksen syntymästä ja sillä sipuli. Jos tekijä ei ehdi kahdessakymmenessä vuodessa rahastaa tarpeeksi, se olkoon hänen häpeänsä ja tappionsa.

Tiedän, että saan tällä komemntilla osan lukijoista ja kirjoittajista takajaloilleen mutta pohtikaapa kuitenkin tarkemmin. Eikö olisikin reilua?

Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Lurker - 08.02.2011 klo 12:11:34
Eikö olisikin reilua?

No, ei.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: [kivi] - 08.02.2011 klo 14:26:25
Mikä ihme siinä on, että taiteilijat, kirjailijat, muusikot ynnä muut huithapelit ovat muuta väestöä paremmassa oikeuden turvassa?

Nämä 50, 70 ja jopa sadan vuoden määräajat ovat ihan naurettavia. Mallia tulisi ottaa patenttilaista. Tekijänoikeus tulisi raueta 20 vuoden kuluttua teoksen syntymästä ja sillä sipuli. Jos tekijä ei ehdi kahdessakymmenessä vuodessa rahastaa tarpeeksi, se olkoon hänen häpeänsä ja tappionsa.

Nyt on joku taas lukenut isojen firmojen lobbauspropagandaa. Miten niin "paremmassa" - jos teet fyysisen teoksen, sen omistusoikeus on kiistämättä sinulla kunnes päätät sen myydä, miksi immateriaalinen teos pitäisi saada ottaa ilmaiseksi minkään määräajan kuluttua.

Sana "rahastaa" on myös aika törkeä tuossa, kun sentään puhuytaan esim säveltäjien ja sanoittajien ainoasta korvauksesta jonka he työstään saavat.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Aura - 08.02.2011 klo 15:29:15
Sana "rahastaa" on myös aika törkeä tuossa, kun sentään puhuytaan esim säveltäjien ja sanoittajien ainoasta korvauksesta jonka he työstään saavat.

Aika harvahan loppujen lopuksi ymmärtää tekijöiden tilanteen. Vastakkain ovat aina vain suuryritykset ja piraatit, ja tekijät sitten puristuvat siihen väliin ja yrittävät piipittää sieltä että "hei, eiks kukaan muista että tekijänoikeudet ovat tekijän oikeuksia?!"

Kun työsuhdeolettamasta oli puhetta, lehtien keskustelupalstoilla toistui käsitys siitä, että tekijät "rahastavat" ja heidän "ahneudellaan ei ole mitään rajaa" ja jonkinlainen luulo siitä että kaikki luovan työn tekijät elävät helpolla ja saavat miljoonia työstään...
...sekä argumentti että "jos joku rakentaa talon tai kokoaa auton, pitäisikö maksaa korvauksia joka kerta kun joku asuu siinä talossa tai ajaa sillä autolla?"

Ei voinut muuta todeta kuin että huhheijaa, jengi on asioista pihalla kuin lumiukot...
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: echramath - 08.02.2011 klo 18:42:53
Nyt on joku taas lukenut isojen firmojen lobbauspropagandaa. Miten niin "paremmassa" - jos teet fyysisen teoksen, sen omistusoikeus on kiistämättä sinulla kunnes päätät sen myydä, miksi immateriaalinen teos pitäisi saada ottaa ilmaiseksi minkään määräajan kuluttua.

No niin, no niin, olen edelleen sitä mieltä, että se, että joku voi omistaa idean - tai hyvin suuren kokonaisluvun - on loogisesti ajatellen sen luokan järjettömyys, että ainoastaan pakottavista käytännön syistä (tekijän palkitseminen, toiminnan kannattavuus) se voidaan väliaikaisesti sallia.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Markku Myllymäki - 08.02.2011 klo 19:51:47
Mikä ihme siinä on, että taiteilijat, kirjailijat, muusikot ynnä muut huithapelit ovat muuta väestöä paremmassa oikeuden turvassa?

Joe_Smith, aldebaranilainen alkuperäsi paljastui tässä lauseessa. Teräslilja tervehtii sinua ihan kohta. Hyvää päivänjatkoa.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: heikki jokinen - 10.04.2011 klo 18:29:51

Oikeus ja kohtuus olisi, että tekijänoikeuksissa siirryttäisiin järkevään ja tasapuoliseen kohteluun. Mikä ihme siinä on, että taiteilijat, kirjailijat, muusikot ynnä muut huithapelit ovat muuta väestöä paremmassa oikeuden turvassa?

Nämä 50, 70 ja jopa sadan vuoden määräajat ovat ihan naurettavia. Mallia tulisi ottaa patenttilaista. Tekijänoikeus tulisi raueta 20 vuoden kuluttua teoksen syntymästä ja sillä sipuli. Jos tekijä ei ehdi kahdessakymmenessä vuodessa rahastaa tarpeeksi, se olkoon hänen häpeänsä ja tappionsa.

huikea ajatus. mutta eikö ensin voisi aloittaa niistä, jotka jo nyt ovat muita paremmassa asemassa, esimerkiksi osakeyhtiöiden osakkeiden perijät. tekijänoikeus raukeaa tietyn ajan kuluttua kuoleman jälkeen, mutta osakeomistus siirtyy vapaasti sukupolvesta toiseen.

tasa-arvo lisääntyisi jos säädettäisiin laki, että perintönä saatu osakeomistus raukeaisi 70 vuoden kuluttua perinnön jättäjän kuolemasta. vai?
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Joe_Smith - 10.04.2011 klo 23:40:26
Heikki Jokinen ihmetteli:
Lainaus
tasa-arvo lisääntyisi jos säädettäisiin laki, että perintönä saatu osakeomistus raukeaisi 70 vuoden kuluttua perinnön jättäjän kuolemasta. vai?

Yleisesti ottaen perinnölakia tulisi myös muuttaa. Mieleni mukainen järjestelmä tietenkin olisi, että kuolleen perintö menisi kokonaan valtiolle. Jälkeläinen saisi sitten luonnollisesti etuoikeuden lunastaa perinnön itselleen käypää korvausta vastaan. Tämä muutos toki tekisi rikkauksien keräämisen vähemmän kiinnostavaksi ja alentaisi olennaisesti kaikkien tuotteiden hintaa. Toki siinä tieteellinen ja muu kehitys aavistuksen hidastuisi motivaatiolähteiden kaventuessa mutta mitäpä siitä, elämme jo lähitulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Raivohärkä - 08.05.2011 klo 17:36:28
Kysyisin sellaista, että jos käyttää esim. nettisarjakuvassa jotain tavaramerkkejä esim. mainitsee jonkun pelin nimeltä, niin pitääkö siinä tapauksessa kysyä lupa tavaramerkin haltijalta, vai riittääkö jonkinlainen maininta käytöstä samalla sivulla? ???
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jari Lehtinen - 08.05.2011 klo 18:53:59
Mikä on käytön laajuus?

Jos henkilö mainitsee pelanneensa Wii Fitiä tai pelaa kuvassa Wii Fitiä, niin sittenhän pelaa, keneltäkään mitään kysymättä. Pelin voi myös jättää nimettömäksi, mutta tunnistettavaksi. Kts. Hergen piirtämät autot.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: echramath - 08.05.2011 klo 19:21:22
Kysyisin sellaista, että jos käyttää esim. nettisarjakuvassa jotain tavaramerkkejä esim. mainitsee jonkun pelin nimeltä, niin pitääkö siinä tapauksessa kysyä lupa tavaramerkin haltijalta, vai riittääkö jonkinlainen maininta käytöstä samalla sivulla? ???

Ei. Ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Tavaramerkki antaa suojan sille, ettei kukaan saa käyttää samaa nimeä samalla liiketoiminnan alalla – eli käytännössä antaa tuotteelleen samaa nimeä, eihän Helsingin Sanomat tarvitse mitään lupaa uutisoidessaan Aamulehden olevan maan toiseksi suurin sanomalehti.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Raivohärkä - 08.05.2011 klo 22:42:22
Kiitos vastauksista. Tämä auttoi huomattavasti.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: J.M:salo - 09.05.2011 klo 00:18:17
Se, että jenkkimediassa noita tavaramerkkejä ei yleensä paljoa näytellä on enemmänkin kaupallinen kuin oikeudellinen. Normimenetelmähän on, että James Bondin auton valmistaja on maksanut elokuvan tekijälle suurehkon summan rahaa että huippuvakooja ajaisi juuri merkkiä X (ja käyttäisi puhelinmerkkiä Y ja söisi pikaruokalassa Z).

Jos siis tavaramerkkiä näytettäisiin ilman että raha on vaihtanut omistajaa, niin kysehän on ilmaisesta mainoksesta, ja se nyt olisi täysin moraalitonta!

Tämähän on johtanut paikoittain siihen, että jopa lakimiehet kuvittelevat että toimintatapa johtuu laista eikä rahasta. Muistelen, että takavuosina jokaisen suosikkinettisarjakuva Sosiaalisesti rajoittuneet sai C&D'n kun yksi hahmoista luki sarjakuvassa Playboytä. Asiasta taisi tulla aika nopeasti anteeksipyyntö, kun käsikirjoittaja (joka oli lakimies) uteli että mihin lainkohtaan tämä käsky perustuu.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Mon of Olay - 13.05.2011 klo 15:41:17
Olin elänyt siinä uskossa, että sarjakuvissa ja kirjoissa saisi maksutta käyttää lyhyitä lainauksia biisien sanoituksista, mutta ilmeisesti sitten ei (http://www.guardian.co.uk/books/2010/may/01/blake-morrison-lyrics-copyright). Vai onko Suomessa löysempää tämän suhteen?   
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: [kivi] - 13.05.2011 klo 16:11:05
Olin elänyt siinä uskossa, että sarjakuvissa ja kirjoissa saisi maksutta käyttää lyhyitä lainauksia biisien sanoituksista, mutta ilmeisesti sitten ei (http://www.guardian.co.uk/books/2010/may/01/blake-morrison-lyrics-copyright). Vai onko Suomessa löysempää tämän suhteen?   

Suomessa noista ei ole tullut juttua, ja yleensä on katsottu että lainat kuuluvat sitaattioikeuden http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitaattioikeus piiriin. Ulkomailla homma voi olla vaikeampaa kuten selviää esim linkistä http://www.ehow.com/how_18035_permission-copyrighted-material.html - mulla itselläni on nyt odottanut yksi albumi 3 vuotta amerikkalaisella kustantajalla että siellä lakiosastolla saadaan selvyyttä voinko sarjakuvissani kuunnella Elvis Costelloa ja Tom Robinsonia - helpompi olis varmaan soittaa äijille itelleen ja pyytää lupaa, (Tom Robinsonille oon kerran soittanutkin ja mukava kaveri oli hän) tai kirjoittaa itse uudet biisit äänikupliin.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Mon of Olay - 13.05.2011 klo 16:34:49
mulla itselläni on nyt odottanut yksi albumi 3 vuotta amerikkalaisella kustantajalla että siellä lakiosastolla saadaan selvyyttä voinko sarjakuvissani kuunnella Elvis Costelloa ja Tom Robinsonia - helpompi olis varmaan soittaa äijille itelleen ja pyytää lupaa, (Tom Robinsonille oon kerran soittanutkin ja mukava kaveri oli hän) tai kirjoittaa itse uudet biisit äänikupliin.

No huh huh. Täytyy pitää mielessä.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 14.05.2015 klo 03:34:58
(http://www.kvaak.fi/images/articles/10052015050228-0.jpg) (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2202)

Etusivulla on tekijänoikeuksien historiaa ja tekijän muuttuvaa asemaa (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2202) amerikkalaisnäkökulmasta käsittelevä artikkeli.

Artikkeli ei pyri vastaamaan kuinka tähän on tultu, vaan tavoittelee kuvaamaan kuinka tähän on jääty ja kuinka mahdollisesti tekijän asema tulevaisuudessa kehittyy.

Suomen sarjakuvaseura on julkaissut Tekijänoikeuden ABC -nettioppaan (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,16861.msg446043.html#msg446043), eli sieltä löytyy tietoa tekijänoikeuskysymyksiin suomalaisista lähtökohdista.

Hyvä niin, sillä jos Joe Sergi toteaa kirjansa The Law for Comic Book Creators: Essential Concepts and Applications johdannossa, etteivät tekijät ole edelleenkään perillä tekijänoikeuskysymyksistä, eivät nämä kysymykset ole selviä Suomessakaan.

Suomen ja Yhdysvaltojen välille ei voi vetää suoria yhteyksiä, mutta mediayhtiöt paaluttavat asemiaan ja turvaavat etunsa digitaalisessa maailmassa ennakoivilla liikkeillä yhtä lailla meillä kuin maailmalla. Sanoman freelancer-sopimus (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,11214.0.html) on viime vuosien näkyvin närästystä aiheuttaneista tapauksista. Tässä suhteessa katsaus historiaan juuri Yhdysvaltojen osalta antaa mielenkiintoisen kiintopisteen tähän päivään. Ovathan nämä mediayhtiöiden mallit ja käytännöt adoptoitu Atlantin takaa, ei suinkaan kotimaan kamaralta vaikka muuta väitettäisiin.

Entisen Marvel-päätoimittaja Jim Shooterin todistajanlausunto (http://ohdannyboy.blogspot.com/2012/09/the-companies-owned-all-characters-and.html) Marv Wolfmanin Blade-hahmon oikeuskiistaan liittyen on mielenkiintoinen monessakin suhteessa. Tässä yhteydessä se taustoittaa alan yleisiä toimintamalleja sekä toimituksen esimiessuhdetta tekijäportaaseen, ainakin 70-80-lukujen tietämillä.

Artikkelissa mainittuja teoksia en sen suuremmin suosittele, mikäli Marc H. Greenberg ja lakimiehen näkökulma kiinnostaa, voi pohjalle lukea tämän ilmaisartikkelin (http://digitalcommons.lmu.edu/elr/vol32/iss2/1/).
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 17.05.2015 klo 00:16:06
Tekijänoikeus on aineetonta omaisuutta (intellectual property) siinä missä julkaisu- ja lisensointioikeudet.

Classic Media on viime vuosilta huikein esimerkki yrityksestä, joka käytännössä pumppasi omaa arvoaan satoihin miljooniin, kunnes se myytiin huikealla voitolla (http://deadline.com/2012/07/dreamworks-animation-buy-classic-media-rocky-bullwinkle-305403/).

Lainaus käyttäjältä: Kts. yo. linkki
Classic Media’s library of intellectual property, which is focused on family characters and brands, features a vast collection of filmed entertainment with over 450 titles and more than 6,100 episodes of animated and live-action programming. Classic Media owns one of the world’s largest comic book archives and media rights to the titles in the Golden Books library, which have sold over two billion copies worldwide. Their properties have been distributed in over 170 territories around the globe.

Tuo Golden Books kattaa mm. Gold Key -sankarit, kuten Magnus, Solar ja Turok, ja ovat nyt siirtyneet yritysoston kautta osaksi DreamWorks Classics (http://en.wikipedia.org/wiki/DreamWorks_Classics) -jättiä.

Dark Horse -sarjoja kirjoittanut Jim Shooter (tai teknisesti ottaen hänen kumppaninsa) syytti Classic Mediaa (http://www.bleedingcool.com/2011/05/07/solar-magnus-turok-dark-horses-gold-key-line-to-be-cancelled/) ylettömästä kontrollista hahmojensa suhteen, mikä tarkoitti kirvestä Dark Horsen sarjoille.

Sankarit siirtyivät (http://comicsalliance.com/turok-magnus-solar-doctor-spektor-comics-dynamite/) Dynamite Entertainment -kustantajalle, ja melkoinen kontrolli on päällä (huomatkaa kuvien "Art Pending Licensor Approval").

Tekijän asemaan tämä liittyy siten, että tekijöiltä vaaditaan yhä enemmän oikeuksia. Kyllä lakimiehet sopimustekstiä osaavat kirjoittaa, tästähän varoitti mm. eräskin Tony Isabella blogissaan (http://tonyisabella.blogspot.com/2011/08/contracts-of-damned.html).
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Sini L - 04.07.2018 klo 20:36:20
Hei,

Tuleeko porukalla mieleen tavaramerkiksi rekisteröityjä sarjakuvia tai sarjakuvaan pohjautuvia elokuvia? Voi olla rekisteröity Suomeen tai kansainvälisellä tasolla. Tietenkin kotimaisina on Muumit, Kiroileva siili ja Angry Birds..mutta tuleeko kellään muita mieleen?  :) Mulla aivot lyö tyhjää mitä sarjakuvia maailmassa olikaan..  ???

Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 09.07.2018 klo 10:15:24
Kotimaisia jos tarkoitat, niin eihän niitä sarjisleffoja juuri ole tehty. Puupäät lienee ainoita, mutta niitä tehtiinkin aika paljon. Rendel perustui legendan mukaan sarjikseen, mutta julkaisemattomaan (vai onko jälkeen päin tullut jotain?). Fingerpori sitten teattereissa ensi vuonna.

Ulkomailta esim. kaikki supersankarit on järjestään myös tavaramerkkisuojattu.

Ketjun aiheeseen liittyen, EU:han meinasi saada loppusuoralle uudet tekijänoikeuspykälät, mutta ei sitten vielä saanutkaan. Esitys taisi olla lopulta hieman kummallinen, mitä sitä seurasin, eli hyvä että valuvikoihin vielä yritetään puuttua. Esimerkiksi klikkiveron lempinimellä tunnettu pykälä oli hankala, Kvaakia taas liippasi lähempää kuvien nettijulkaisuun liittyvät kohdat.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: VesaK - 09.07.2018 klo 12:44:49
Kotimaisia jos tarkoitat, niin eihän niitä sarjisleffoja juuri ole tehty. Puupäät lienee ainoita, mutta niitä tehtiinkin aika paljon.

Geo McManusin Vihtori ja Klaara "innoitti" peräti viittä suomalaiselokuvaa:

Vaala: Kun isä tahtoo... (1935)
Tapiovaara: Kaksi Vihtoria (1939)
Tulio: Vihtori ja Klaara (1939)
Jurkka: Herra johtajan "harha-askel" (1940)
Itkonen & Jurkka: Voi veljet, mikä päivä! (1961)

plus Hjalmar Löfvingin mainosanimaatio Leijona 10 -tupakalle. 

Tatu Pekkarinen kirjoitti ensimmäisen suomalaisen (näytelmä)version ja Jurkan suku jatkoi aiheen hyödyntämistä filmillä. Lupia ei ilmeisesti kukaan muistanut kysellä missään vaiheessa.

Lähde: Jussi Karjalainen (toim.): Vihtori & Klaara, Arktinen Banaani 2007. 
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 09.07.2018 klo 13:58:31
Jadesoturi Sangfu on muuten kans. Tosin se sarjis ilmestyi simultaanisti elokuvan kanssa.
Hei, ja Lordi, miten se nyt on päässyt unohtumaan. Taisi olla jopa sarjiksena ennen elokuvaa.
Olikos itsevaltiaista leffaa? Joka tapauksessa Wallu taittoi 3D-animoidun telkkusarjan kuvista muutaman albumin.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 18.08.2019 klo 21:53:14
Kieron Gillen on saavuttanut aseman (https://www.newsarama.com/46531-kieron-gillen-wicked-the-divine-once-future-die.html), jossa saattaa sanoa "ei" Marvelin work-for-hire-töille ja keskittyä omiin töihinsä.

Hän suosittelee samaa myös muille, vaikka samalla toteaa olevansa paremmassa tilanteessa kuin moni muu.

Haastattelun ydinlause kavaltaa, että jotain jää lausumatta:

I mean, like ... how do I phrase this. The stability of working for the Big Two is illusionary.

Haastattelu on pitkä kuin nälkävuosi, eikä sitä vähäsisältöistä loppupuolta jaksa ajatuksella lukea, mutta sivulauseista aistii tyytymättömyyden. Gillen toteaa mm., että ilo supersankareihin oli poissa. Luin tämän ennemmin Marveliin kohdistuvana, koska Thunderbolt-sarjassa Gillen kuitenkin sanojensa mukaan lähti kokeilemaan, että vieläkö iloa supereista löytyy.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 20.08.2019 klo 20:22:38
Hän suosittelee samaa myös muille, vaikka samalla toteaa olevansa paremmassa tilanteessa kuin moni muu.
Kovin pohjoisamerikkalainen näkökulma tämä. Satuin E-Koreassa tilaisuuten kun Marvelin heppu piti esitystä Marvel-piirtäjän urasta kiinnostuneille. Tuossahan ei ole eroa myöskään Disneylle työskentelyyn. Eli hahmot ovat yhtiön omaisuutta ja kaikki mitä luot menee yhtiölle. Töitä tehdään siis ikään kuin urakalla ja piirtäjälle maksetaan ainoastaan piirtämisestä. Lisätienistiä voi hankkia sitten komissioilla. Rosi just Porissa kertoi, että kuitenkin nykyään on luvassa jonkinlaista bonusta sikäli kun ostava yleisö oikein tykkää. Vaatii kuitenkin omanlaisensa lähestymistavan ja sen että tosissaan diggaa niitä hahmoja, varsinkin jos on tottunut suurempaan vapauteen. Nykynäkökulmasta ei kuitenkaan ole ollenkaan kummallista piirrellä näitä muiden hahmoja ja tarinoita, kun kaikeinlainen fanitaide on muutenkin kovassa huudossa. Sitä paitsi tunnetuilla hahmoilla saa valtavasti tykkäyksiä somessa. Suosio on aivan eri luokkaa kuin OC piirtäjillä.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 24.09.2019 klo 20:57:50
Pat Mills on vanhoilla päivillään kovasti harmitellut (https://twitter.com/PatMillsComics/status/1176237633711857664) work-for-hire sopimusmallia.

Se oli kirjoitettava aikanaan, että sai ylipäänsä edes töitä julkaistuksi. Käytännössä sen allekirjoittamalla tekijät luopuivat (kaikista) oikeuksistaan.

Tästä syystä esim. Titan Books ja Egmont eivät ole maksaneet viime vuosien kovakantisista uusintajulkaisuistaan, kuten Charley's War, sen enempää Millsille kuin jo edesmenneen kuvittajan kuolinpesälle pennin hyrrää – koska niiden ei tarvitse.

Kiintoisaa kyllä, Rebellion sen sijaan on kunniallisesti royaltit maksanut, vaikka se ei olisi yhtään muita enempää velvoittu niin tekemään.

Mills kirjoittaa mielenkiintoista blogia, mutta niin ikään hänen Twitter-tilinsä on ehdottomasti seuraamisen arvoinen. Asiaa löytyy kustantajista, uusintajulkaisuista ym. mitä ei muutoin sitten missään muodossa löytyisikään.

Lukiessa kannattaa varoa, ettei vahingossa tökkää itseään Patin keskisormella silmään. Se kun on pystyssä brittikustantajia ja -toimittajia kohtaan ihan pysyväisluonteisesti.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 21.08.2020 klo 02:34:38
Täällä varmaan monia kiinnostaa kirje (https://www.millsverse.com/who-dares-whinges/), jonka Pat Mills on julkaissut blogissaan. Huomatkaa, milloin kirje on päivätty.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 27.08.2020 klo 02:13:40
Tämä on erityisen mielenkiintoinen artikkeli (https://www.gamesradar.com/royalties-contracts-who-owns-what-following-the-money-for-creators-and-their-creations-in-comic-books/) – erityisesti monen tunnetun tekijän päästessä ääneen – aiheena mistä kaikesta sarjakuvan tekijän tulovirrat oikein muodostuvat (Yhdysvalloissa).

Kiinnostavia yksityiskohtia on lukuisia, ja tässä yhteydessä suosittelen jälleen myös taustoittavaa artikkeliani (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2202).

Remenderin kommentteihin liittyen tuo viisi vuotta sitten julkaisemani artikkeli alkaa jo vanhentua siinä mielessä, että ihan mutuna vaaka tähtitekijöiden kohdalla jo ennen pandemiaa painottui tekijäomisteisten sarjojen puolelle.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: echramath - 24.10.2020 klo 12:23:34
Tämäkin päivä piti nähdä (tai siis on tuosta jo aika monta päivää, mutta tämän vuoden juttuja kuitenkin): Susiporno aiheutti tekijänoikeusjutun Amerikan ihmemaassa, ei siis sentään mikään video, missä on oikeita susia ja ihmisiä, se olisi kaiketi ollut rikosjuttu, kyse oli kirjallisuudesta, jonkinlaisista ihmisssista ja siitä, voiko lajityypin trooppeja (jotka tässä tapauksessa saattavat olla monien mielestä aika häiritseviä) muka omistaa, kuten nyt siitäkin, että nykypäivän alustamyynnissä voi aika epämääräisilläkin tekijänoikeusilmoituspommituksilla häiritä kilpailijaa. (Ja pikkusieluisuudesta, tietenkin, miksi lähteä mukaan tällaiseen, kun lähinnä voi polttaa maineensa).

Reportterimme Lindsay Ellis raportoi (https://www.youtube.com/watch?v=zhWWcWtAUoY). Kanavalla on myös jatkovideo, koska arvon kirjailija ei myöskään arvostanut tällaista toimiinsa kohdistunutta arvostelua.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 19.11.2020 klo 17:24:40
Twitterissä tägin #DisneyMustPay takaa löytyvä tapaus (https://www.sfwa.org/2020/11/18/disney-must-pay/) alkaa puheiden tasolla paljastua laajemmaksi.

Huhutaan jopa, ettei Disney maksaisi rojalteja lainkaan Dark Horse -kauden Star Wars, Aliens ja Predator -sarjoista. Tämähän on ihan kammottava tapaus, joka toivottavasti kääntyy tekijöiden kannalta paremmaksi.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 08.02.2021 klo 22:28:55
Kävin hakemaan Jamie Delanon ja John Higginsin sarjaa World Without End (DC Comics, 1990).

Sarjan oikeudet näyttävät olevan tekijöillä itsellään, joten se löytyikin eri kustantajalta kokoelmamuodoissa World Without End: The Complete Collection (Dover Publications, 2016).

Huolimatta siitä, että Piranha (https://en.wikipedia.org/wiki/Piranha_Press) oli kyseisen julkaisuaikana jo olemassa, sarjaa ei ilmeisesti julkaistu sen alla.

Jos em. esimerkin tavoin ei sarjakuvaa ole julkaistu Vertigon tai Piranhan alla, niin mistä sitä pitäisi koettaa hakea.

Kaikenlaisia sekalaisia, mutta puutteellisia listoja sekalaisista tekijöiden omistamista DC-sarjoista toki löytyy (https://www.cbr.com/dc-comic-book-series-different-publisher/), mutta antamassani esimerkissä olisi hetken saanut raapia päätä, ellei olisi muistanut kirjoittajaa.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 10.05.2021 klo 20:22:51
Twitterissä osui vastaan Herb Trimpen muistelu siitä (https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/library/national/010900edlife-56-edu.html), kuinka ura Marvelin leivissä päättyi.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Veli Loponen - 10.05.2021 klo 21:11:05
Trimpen lähtö Marvelilta on aika draaginen ja varmaan aika moni muu koki samoihin aikoihin saman kohtalon. Tosin, olen miettinyt, että olisiko Trimpellä ollut paremmin jatkoa sarjakuva-alalla, jos ei olisi lähtenyt muuttelemaan tyyliään viimeisinä Marvel-vuosina. Trimpe yritti aika kovasti imitoida sen ajan tyyliä siinä varsinaisesti onnistumatta. Etenkin nykyään on aika tuskallista katsoa Trimpen tuon ajan töitä. Melkein mielummin lukee Liefeldin tekeleitä. Tästä huolimatta Trimbelle on annettava pisteet siitä, että kuitenkin yritti uudistua. Moni muu on samassa tilanteessa ollut täysin kykenemätön uudistumaan ja vajonnut siksi unohduksiin.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 10.05.2021 klo 23:04:09
Tosin, olen miettinyt, että olisiko Trimpellä ollut paremmin jatkoa sarjakuva-alalla, jos ei olisi lähtenyt muuttelemaan tyyliään viimeisinä Marvel-vuosina.

En usko siihen. Sehän oli hetken aikaa kaikki sitä yhtä ja samaa kustantajasta riippumatta.

Lisäksi ala imuroi paljon nuoria hyväksikäytettäviä, joista osa vain sinnitteli kunnes pystyi kehittämään omaa tyylillään ja nousemaan arvostuksessa korkeammille portaille.

Tässä joukossa Trimpe oli paitsi eri ikäluokkaa, myös hieman vaikean miehen maineessa. Sellaiset usein ensimmäisenä siivotaan ulos vähän alalla kuin alalla.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Veli Loponen - 10.05.2021 klo 23:08:37
Joo, ehkä olet oikeassa. Etenkin näin jälkikäteen on helppo arvioida menneiden aikojen hassuuksia. 90-luvulla se valtavirtaan noussut supersankarien piirrostyyli oli yleisesti aika hirveä ja siinä Trimpe ei välttämättä mitenkään erikoisesti eronnut massasta. Näin reilut kaksi vuosikymmentä myöhemmin sitä ihmettelee jo itseäänkin, että mitä niissä sen ajan jutuissa näki, joista ilmestymishetkellä oli ihan pähkinöinä.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 11.05.2021 klo 01:34:59
Trimpe on tuossa päiväkirjassakin miettinyt, että (vuosikymmenten) kokemus ei auta nuoria jannuja vastaan.

Etenkin näin jälkikäteen on helppo arvioida menneiden aikojen hassuuksia.

Se alan kokema muutos oli aivan hirmuinen, kun romahdus sitten tuli yhdessä rysäyksessä. Tuo päiväkirja kuvaa työelämää, jossa vanha osaaminen on menettänyt arvonsa täysin. Työpaikka on tuntunut turvatulta ja työtä olisi edelleen toisaalla, mutta tekijä ei hallitse välineitä (tietokoneita ja ohjelmia).

Ei siihen kukaan osannut varautua, vaikka tietysti oli myös näitä Steve Oliffin kaltaisia selviytyjiä.

Kiinnostaisi melkein lukea joku syvempi selvitys, että ketkä tulivat alalle ihan puista kopioimaan sitä Image-tyyliä ja mitä niille kävi, jotka katosivat lyhyen uran jälkeen. Kuvittelen, että siellä moni totesi edessä olevan umpikujan ja siirtyi kouluun tai graafisen alan töihin. Saattoi se osalle olla hyväkin koulu, aikansa start-up-yrityksiähän ne Imagen studiot silloin olivat.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 21.07.2021 klo 00:05:39
Hollywood Reporter kirjoittaa (https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/marvel-and-dcs-shut-up-money-comic-creators-go-public-over-pay-1234983043/) siitä, mikä on oikeus ja kohtuus mm. Brubakerin ja Starlinin tapauksissa kun tekijä on luonut uusia hahmoja tai muutoin merkittävää tai keskeisestä osaa "loresta", jonka pohjalta tahkotaan menestyselokuvia.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 02.09.2021 klo 21:52:15
Gary Erskine valmistautuu jättämään kuvittajan työt vähemmälle ja kirjoitti eilen Twitterissä (https://twitter.com/garyerskine/status/1432998271191035909) kritiikkiä alaa kohtaan. Käytännössä hän näkee Marvelin ja DC:n riistävän nuoria tekijöitä, mikä sitten painaa kaikille tekijöille maksettavia sivukohtaisia korvauksia, jotka hänen mukaansa ovat pysyneet samana kuin vuonna 1996.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 03.09.2021 klo 10:44:28
Käytännössä hän näkee Marvelin ja DC:n riistävän nuoria tekijöitä,
2000 luvulla tuo EI VOI olla uutinen tai tulla yllätyksenä enää kellekään.

mikä sitten painaa kaikille tekijöille maksettavia sivukohtaisia korvauksia, jotka hänen mukaansa ovat pysyneet samana kuin vuonna 1996.
No, ehkä niin että jos joku kuvittelee vielä että sarjakuvat olisi joku business tai niiden piirtäminen vakaa-ammatti, niin sitten. Käytännössähän sarjakuvat ovat rapakon takana elokuvien ja tv-sarjojen oheistuotteita ja toisaalta piirtäjille juurikin maineenluontipaikka. Siellä siis toimii se että julkaistusta saa jonkinlaisen korvauksen, mutta myös mainetta. Sitä mainetta sarjakuvantekijä voi sitten taloudellisesti hyödyntää tekemällä komissioita, tai ns. omien projektien markkinoinnissa.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 03.09.2021 klo 17:54:14
Sitä mainetta sarjakuvantekijä voi sitten taloudellisesti hyödyntää tekemällä komissioita, tai ns. omien projektien markkinoinnissa.

Tästä kulmasta minusta on aina mielenkiintoista lukea tekijöiden ulkomailla annettuja haastatteluja ajalta ennen internetiä. Silloin tekijät aika raskaalla kädellä ottivat kunnian muiden töistä, kun jutut eivät jostain pienlehdestä koskaan uineet kotimaahan kollegojen luettavaksi. Se loi ikään kuin aivan oman, vaihtoehtoisen todellisuutensa. Vuosikymmeniä myöhemmin sitä joutuu sitten punnitsemaan, mikä on totta ja mikä liioittelua tai kokonaan keksittyä. Subjektiinen todellisuus, muistetaan mikä parhaiten sopii, kuten sanotaan.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 01.11.2021 klo 23:05:06
Ammattiliitot lakkoineen ovat olleet Yhdysvalloissa vuoden mittaan tapetilla kovastikin. Olisiko jonkinlainen kulminaatiopiste, että jopa sarjakuvan ammattilaiset hakevat joukkovoimaa liitoista.

Tänään Image Comicsin työntekijät antoivat ilmoituksen liittoutumisestaan (https://www.vice.com/en/article/m7vjp3/workers-at-image-comics-form-unprecedented-union). On kiinnostavaa seurata tulevia käänteitä.
Otsikko: Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
Kirjoitti: Jarkko Sikiö - 07.02.2022 klo 15:06:19
Kustantaja ennemmin leikkasi Jordi Bernetin originaalit kahtia ja heitti menemään (https://es.ara.cat/cultura/herederos-dibujantes-bruguera-reclaman-legado_130_4263620.html) kuin antoi niitä hänen pojalleen, joka sivuja oli vaatinut. Espanjalaisten kustantajien käytännöt olivat aivan yhtä hirveitä kuin muualla maailmassa, ja nyt lapset ja lapsenlapset joukolla koettavat selvittää mitä, missä ja millaisessa kunnossa on enää jäljellä (uutinen espanjaksi).