Tämä Markku Mäkelän kuva oli HS Kesäristikon pääkuvana 14.7. (http://www.kolumbus.fi/markku.makela/Kuvat/turvakoira.jpg)
Tämä Markku Mäkelän kuva oli HS Kesäristikon pääkuvana 14.7. (http://www.kolumbus.fi/markku.makela/Kuvat/turvakoira.jpg)
Tässä on muistinvarainen referaatti kyseisestä mielipidekirjoituksesta: Kuvan voi tulkita siten, että koiraa taluttava nainen on niin yksiselitteisen ruma, ettei kukaan haluaisi häntä raiskata.
Nimim. "Huolestunut kansalainen"
Kvaakissa keskustellaan valtavasti siitä, mikä on surkeaa, mautonta ja huonointa. Kiinnostaisi lukea ajatuksia siitä, mikä on hyvää, ja miten sarja- ja pilakuvia voisi tehdä mahdollisimman hyvin.
Nainen varoo raiskaajia, vaikka kuvassa tehdään selväksi että eihän tuo raiskaajille kelpaisi.
Kiinnostaisi lukea ajatuksia siitä, mikä on hyvää
Nainen varoo raiskaajia, vaikka kuvassa tehdään selväksi että eihän tuo raiskaajille kelpaisi.Tehdäänkö? Voisitko kertoa tarkalleen missä kohtaa se tehdään selväksi?
Maailma on huonoja pilakuvatuksia väärällään...Kai täällä nyt ihkutetaankin aika paljon? Kehuminen on vain vähintään yhtä vaikeaa perustella kuin haukku. Ainakin itseltäni hyvyyden analysointi syö sitä hyvyyden nautintoa. :-[
Kvaakissa keskustellaan valtavasti siitä, mikä on surkeaa, mautonta ja huonointa. Kiinnostaisi lukea ajatuksia siitä, mikä on hyvää, ja miten sarja- ja pilakuvia voisi tehdä mahdollisimman hyvin.
Miksi nyt pitää yhdestä kuvasta älähtää, kun Mäkelän tuotanto on vastaavia ja pahempiakin, joskin myös harmittomampia kuvia täynnään.En sen kummemmin älähdä. Huomautan vain, että yhdestä kuvasta on ehkä hieman helpompi keskustella kuin tuotannosta (tai sarjasta kuvia, sarjakuvasta). Ainakin jos tarkoitus edes jotenkin yrittää ymmärtää.
han alkuun täytyy sanoa että olen aika pettynyt tämän foorumin feministeihin. Missä olette nyt kun teitä tarvittaisiin? :)
Tässä siis pohdintaa muun muassa siitä, minkälainen on hyvä ja minkälainen on huono pilakuva.
Rahvaanomaisessa mielessäni heräsi epäilys, että
Kuten tästä ketjusta huomaa, kaikki emme lue kuvaa kuten Maarit Laakkonen, ja mauttomuus ei ole riittävä syy sensuuriin. Itse asiassa mikään ei ole. Kukaan ei raiskaa siksi että on nähnyt tuon kuvan.Pertti tuossa juuri kertoo lukeneensa sen samalla tavoin kuin Laakkonen. Ja mille Jukka ja Keijo hymähtelivät, sille koiralle?
Naisilla, kauniilla ja rumilla on paljon todellisempiakin syitä loukkaantua kuin joku huono pilakuva.
Jos nyt erottaisimme ainakin nämä kaksi teemaa erilleen:Tekona totta kai. Mutta tulkitsin Laakkosen kirjoituksen niin että näiden yhdistelmästä tässä juuri on kysymys ja närkästys. Halusin herättää keskustelua siitä:
a) raiskaus
b) Markku Mäkelän Hesarin ristikossa olleen pilakuvan erilaiset tulkinnat
1. Onko Laakkosen tulkinta edes sinne päin?
2. Onko Mäkelän pilakuva mauton (kuten kirjoittaja väittää vaiko kenties jotain muuta)?
Eikö siis jo tässä kasarisarjakuvassa pyöritellä juuri samantyyppisiä ennakkoluuloja ja odotuksia kuin nyt käsiteltävässä pilakuvassakin?
Voiko tarinoita ja pilakuvia ylipäätään tehdä ilman ennakkoluuloja ja yleistämistä?
han alkuun täytyy sanoa että olen aika pettynyt tämän foorumin feministeihin. Muista missä ketjussa heitä ilmoittautui ja tunnustautui oikein urakalla. Missä olette nyt kun teitä tarvittaisiin? :)Osa meistä kuului siihen mittaamattomaan joukkoon, joka lopetti kirjoittelun silloin keväällä, kun tuli rekisteröitymispakko ;)
Halusin herättää keskustelua siitä:
1. Onko Laakkosen tulkinta edes sinne päin?
2. Onko Mäkelän pilakuva mauton (kuten kirjoittaja väittää vaiko kenties jotain muuta)?
Kollega Pertti Jarlan diagnoosi, " ..Mäkelä osoitti olevansa idiootti", pitää ilmeisesti paikkansa
<snip> Ilmeisesti tässä maailmassa on MAHDOTONTA tehdä yhtäkään v*¤%n kuvaa ettei joku paskahousu vetäisi satsumaa sieraimeen.
Ymmärtäisin ”kohun” jos kuvassa olisi ollut joku selvästi tunnistettava henkilö, tai olisin antanut ymmärtää raiskauksen olevan jotenkin hyväksyttävää.Väännetään nyt vielä rautalangasta. Laakkosen pointti oli että kuva levittää "väärää totuutta". Hänen mielestään kuva väittää että rumilla (hän tulkitsee kuvan naisen rumaksi) naisilla ei ole riskiä tulla raiskatuksi.
<snip>Tämä on myös poliittinen kannanotto. Pidän huonomakuisista ihmisistä.
Hyvä ettei kulinaristinen...
Eikö se juuri ole hyvä asia? Vai toivoisitko, ettei pilakuviin reagoitaisi? Vai toivoisitko, että pilakuville vain hymisteltäisiin? Eikö pilakuvien tarkoitus ole juuri se, että niistä vedetään [valinnainen hedelmä tai vihannes] nenään?
<snip>Hyvänen aika, tässä on kyse yhdestä hiton ristikon kuvasta! <snip>
tässä on kyse yhdestä hiton ristikon kuvasta! Jonka "loukkaavuutta" pitäisi vielä vähemmän pyydellä anteeksi kuin oikean pilakuvan.Nythän on niin, että pilakuvat on tarkoitettu piloiksi. Ja muut kuvat on tehty johonkin muuhun tarkoitukseen. Käyttötarkoituksella ei ole väliä jos kuvasta halutaan nostaa metakka esim. rasistisen sisällön vuoksi. Humoristisuus ei oikeuta rasismiin sen paremmin kuin vakava kannanottokaan.
Raiskaajat ovat selkärangattomia paskiaisia ja epätoivoisia umpiluusereita jotka eivät muuten naista saa, tällaisessa olotilassa lienee uhrin ulkonäkö yhdentekevä.Tuoko on mielestäsi syynä raiskauksiin? Uskotko myös Joulupukkiin, Pääsiäispupuun ja Hammaskeijuun?
Tuoko on mielestäsi syynä raiskauksiin? Uskotko myös Joulupukkiin, Pääsiäispupuun ja Hammaskeijuun?
Ilmoittaudun, varmuuden vuoksi, huonon maun edustajaksi ja tukijaksi.Siis tuetko ihmisiä joilla on mielestäsi huono maku?
Samalla katson tarpeelliseksi juhlallisesti vakuuttaa vastustavani hyvää makua.Siis vastustatko esimerkiksi sellaisten ihmisten kannanottoja joilla on mielestäsi hyvä maku? Vai vastustatko ajatusta että sinulla olisi kyky erotella makuasioita hyvään ja huonoon (jolloin kaikki olisi tasamakuista)? Vai vastustatko asioita joiden joku muu väittää edustavan hyvää makua?
Jenkeillä on kyllä kummaa menoa. Kun miettii esim. pressan vaaleja, tärkeintä tuntuu olevan mahdollisimman paljon kaivaa shittiä vastapuolesta esille.
<snip...>mainosten kuvamaailma (ja sen tulkinta, stereotypiat, yms.) saattaisi ansaita oman ketjunsa (mihin osastoon?). <snip>
Kaipaisin viestiisi hieman selvennystä.Jösses ku sä oot pihalla joskus.
Siis tuetko ihmisiä joilla on mielestäsi huono maku?
Siis vastustatko esimerkiksi sellaisten ihmisten kannanottoja joilla on mielestäsi hyvä maku? Vai vastustatko ajatusta että sinulla olisi kyky erotella makuasioita hyvään ja huonoon (jolloin kaikki olisi tasamakuista)? Vai vastustatko asioita joiden joku muu väittää edustavan hyvää makua?
<snip...> mikä tahansa sensuuri on pahasta, eikä sitä pitäisi hyväksyä missään muussa kuin rajattujen ryhmien omissa julkaisuissa joissa he päättävät mitä julkaisevat.<snip>
Samalla katson tarpeelliseksi juhlallisesti vakuuttaa vastustavani hyvää makua.Voin olla pihalla, sama se. Tarkoitukseni oli kuitenkin vain diplomaattisesti sanoa, että tuo on pelkkää sanahelinää joka ei tarkoita mitään! Ks. esim. tämä teatterikeskustelu (http://foorumi.hkt.fi/keskustelu/messages/5/413.html?1104415868) tai Npk-wiki. WikiWiki (http://www.sange.fi/~atehwa/cgi-bin/piki.cgi/hyv%E4%20maku%20edellytt%E4%E4%20rumuuden%20tuntemista)
Onkos Serena-kuva tää? Aivan mielettömän hauska. En juuri koskaan naura lukiessa ääneen, mutta nyt oli ihan pakko. Ja minä kun olen vielä aina fanittanut Serenaa!
(https://cdn.japantimes.2xx.jp/wp-content/uploads/2018/09/f-racistoon-a-20180913-870x589.jpg)
Tässä hyvä artikkeli ko. kuvan rasistisesta sisällöstä/tulkinnasta: Why the Serena Williams US Open cartoon actually is racist (https://inews.co.uk/sport/tennis/serena-williams-cartoon-why-racist-herald-sun-caricature/).Tosta Williamsistahan tuli just Ausseista oikeuden päätös, jonka mukaan kuva ei ole rasistinen.