Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Välineet ja oppaat => Aiheen aloitti: Veli Loponen - 01.03.2006 klo 10:55:55
-
Kokosin tähän tältä alueelta löytyvät tietokoneella sarjakuvien tekemistä käsittelevät aiheet. Siis ohjelmat ja laitteet. Jos on mielessä jokin kysymys, niin kannattaa siis selailla tätä, sillä aika monesta aiheesta on ehditty jo keskustella.
Korjauks- ja muutosehdotuksia voi pistää tähän jatkoksi.
Tiedostomuodot, väritilat ja resoluutio:
- Muutama kysymys kuvaformaateista (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=1170.0)
- Painokuvan resoluutio (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=1784.0)
- RGB:stä CMYK:iin? (PhotoShop) (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=202.0)
- Profiili sanomalehteen? (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=4869.0)
- Photoshop, CMYK ja musta väri (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2993.0)
- RGB, CMYK, KGB, SMP (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=4914.0)
- CMYK, mustat ääriviivat (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=4035.0)
- Pikselöityminen ja rasteroituminen (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=6187.0)
- dpi, lpi tarkkuus / resoluutio (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,12305.msg291365.html#msg291365)
Ohjelmat:
- Softat/ Ilmaiset ja kätevät mm. Gimp (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=532.0)
- Softat/ Painter (piirtopöydän kylkiäinen, v.7.0) (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=185.0)
- Softat/ PSP (Paint Shop Pro) (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=1026.0)
- Softat/ Yleiskeskustelua piirrosohjelmista (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=517.0)
- Taitto-ohjelmat ja taittaminen (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=555.0)
- Softat/ Freehand (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=1509.0)
- Photoshopin versiot ja lisenssit (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=7511.0)
- saisko apua Photoshoppiin? (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=904.0)
- Streamline, Corel-Trace, Freehand ym. vektorointiohjelmat (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=93.0)
- Photari 7:n airbrush? (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2684.0)
- Etsitään tietokoneohjelmaa kuvakäsikirjoitukseen. (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2553.0)
- Mitä tietokoneohjelmia käytätte sarjakuvan tekemiseen? (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=821.0)
- Photoshop / asetukset (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=493.0)
- Photoshopin valkoinen hukassa (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=4683.0)
- Softaa wacomille? (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2768.0)
- FreeHandin viivat (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=3269.0)
- Paras väritysohjelma (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=5454.0)
- Kuvan suoristaminen Photoshopissa. (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=5788.0)
- Sarjakuvalehden taittaminen (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=5773.0)
- Näin teet: tussit lyijykynäpiirrokseesi vektoriohjelmalla (Illustrator) (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=3936.0)
- Väritysohjelma (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=3592.0)
Yleistä:
- Sarjakuva ja tietokone (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2212.0)
- Tietokone sarjakuvantekijän apuna?! (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=759.0)
Monitorit:
- Monitorin kalibrointi (myös softa) (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=792.0)
- Littunäyttö? (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=462.0)
- Cintiq tabletmonitori piirustuskäytössä (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=5324.0)
Piirtopöydät:
- Miten käytätte piirtopöytää? (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2252.0)
- Wacomin paineentunnistus katoaa (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2988.0)
- Piirtopöydän koko (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2519.0)
- Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=5250.0)
- Intuosin esnsimmäinen (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=5487.0)
- Ongelmia piirtopöydän kanssa (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=5332.0)
- Wacomin kynä lakkasi toimimasta (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=5319.0)
- Aiptek Hyper Pen 12000U Piirtopöytä (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=1967.0)
- Piirtopöytä vai hiiri? (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=3626.0)
Tulostaminen:
- Mustesuihkarin tulostuslaatu heikkeni (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=3043.0)
Skannaaminen:
- Sarjakuvien skannaaminen (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=503.0)
- Käsiskannerit ja ilmainen SCSI skanneri (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=715.0)
- Skanneriongelma (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=1327.0)
- Skannerit (esim. A3 Mustek) (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=944.0)
- WANTED: MUSTEK A3 EP skannerin asennus-CD (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=3103.0)
- Skanneri (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=5589.0)
- Kuvien skannaaminen (ja vektorointi) (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=213.0)
- Skannaaminen ja väritys (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=3824.0)
Kvaakin ulkopuoliset linkit
- Yleistä (http://www.helsinki.fi/atk/lehdet/201/) Skrollaa alaspäin kohtaan KUVA
- Tiedostomuodoista yms. termeistä (http://www.helsinki.fi/atk/lehdet/201/pisteet,%20viivat,%20pikselit.html)
[/list][/list][/list][/list][/list][/list]
-
:o Kiitos. Haaveilinkin tällaisesta indeksistä.
-
Mikä noista ohjelmista soveltuisi parhaiten valokuvien muokkaukseen ja onko nuo ohjelmat ilmaisia?
Todella hyvä idea kerätä tälläisia ohjelmia yhteen paikkaan ;D
-
Paras on tietenkin Photoshop, joka täysversiona maksaa n. 900 euroa. Kevyempi versio maksaa sitten vajaan satasen. Hyvä vaihtoehto on myös Paint shop pro, joka maksaa hitusen yli satasen (120?).
Ilmaisiakin ohjelmia toki löytyy. Niitä voi etsiskellä vaikka osoitteista http://www.download.com tai http://www.tucows.com . Tai sitten tutkailee lehtikioskin tietokonelehtivalikoimaa. Niissä (etenkin ulkolaisissa) on usein kylkiäislevyllä ihan hyviäkin kuvankäsittelyohjelmia.
-
Mikä noista ohjelmista soveltuisi parhaiten valokuvien muokkaukseen ja onko nuo ohjelmat ilmaisia?
Jos ilmaista kaipaat, niin se varmaankin olis GIMP:
http://www.gimp.org/
Timo
-
Corelin uusi Photo-paint x3 on photoshoppia halvempi (päälle 400e), ja on erittäin hyvä ja ammattilaistasoinen.
-
Paras on tietenkin Photoshop, joka täysversiona maksaa n. 900 euroa. Kevyempi versio maksaa sitten vajaan satasen. Hyvä vaihtoehto on myös Paint shop pro, joka maksaa hitusen yli satasen (120?).
Ilmaisiakin ohjelmia toki löytyy. Niitä voi etsiskellä vaikka osoitteista http://www.download.com tai http://www.tucows.com . Tai sitten tutkailee lehtikioskin tietokonelehtivalikoimaa. Niissä (etenkin ulkolaisissa) on usein kylkiäislevyllä ihan hyviäkin kuvankäsittelyohjelmia.
Edullinen tapa hankkia täysversio Photoshopista:
1. Osta jostain vanha Photoshop, esim. PS 5.5 (esim Huuto.netissä oli lähtöhinta 20 euroa).
2. Asenna se koneellesi ja rekisteröi se Adoben sivuilla.
3. Osta Adoben sivulta päivitys: wanha PS uusimmaksi PS:ksi.
Hinta: n. 216 euroa.
Ja tämä on laillista hommaa. Huolehdi vain siitä, että ostamasi wanha PS on rekisteröimätön. Rekisteröinti oli ainakin aikoinaan vapaa-ehtoista.
Itse sain aikoinaan tulostimen mukana PS 5.5 ja nyt olen Adoben Creative Suite 2:sen onnellinen omistaja (600 euroa köyhempi tosin). CS2:n normaali hinta 1200 euroa (Standard), eli säästin aikalailla.
-
Edullinen tapa hankkia täysversio Photoshopista:
1. Osta jostain vanha Photoshop, esim. PS 5.5 (esim Huuto.netissä oli lähtöhinta 20 euroa).
2. Asenna se koneellesi ja rekisteröi se Adoben sivuilla.
3. Osta Adoben sivulta päivitys: wanha PS uusimmaksi PS:ksi.
Hinta: n. 216 euroa.
Ja tämä on laillista hommaa. Huolehdi vain siitä, että ostamasi wanha PS on rekisteröimätön. Rekisteröinti oli ainakin aikoinaan vapaa-ehtoista.
Itse sain aikoinaan tulostimen mukana PS 5.5 ja nyt olen Adoben Creative Suite 2:sen onnellinen omistaja (600 euroa köyhempi tosin). CS2:n normaali hinta 1200 euroa (Standard), eli säästin aikalailla.
JUMA! Tuohan on muuten totta!
Taisin minäkin saada jonkun vanhan photoshopin jossain mukana joskus. Nytpä kaivankin sen esiin ja päivitän.
Warettaahhan näissä tapauksissa aina voi, ja monet niin tekevätkin, mutta varsinkin ammattimaisessa käytössä se alkaa olemaan jo oikeasti riskaabelia :/
-
Edullinen tapa hankkia täysversio Photoshopista:
1. Osta jostain vanha Photoshop, esim. PS 5.5 (esim Huuto.netissä oli lähtöhinta 20 euroa).
2. Asenna se koneellesi ja rekisteröi se Adoben sivuilla.
3. Osta Adoben sivulta päivitys: wanha PS uusimmaksi PS:ksi.
Hinta: n. 216 euroa.
Ja tämä on laillista hommaa. Huolehdi vain siitä, että ostamasi wanha PS on rekisteröimätön. Rekisteröinti oli ainakin aikoinaan vapaa-ehtoista.
Itse sain aikoinaan tulostimen mukana PS 5.5 ja nyt olen Adoben Creative Suite 2:sen onnellinen omistaja (600 euroa köyhempi tosin). CS2:n normaali hinta 1200 euroa (Standard), eli säästin aikalailla.
:D Hei !! Miten ei ole ittella tullut tollasta ennen mieleen, mika alynvalays !!! :-*
-
Hieman kevennystä kylmien faktojen jälkeen.
http://www.cedimho.be/eurobd/news165.jpg
Kuva napattu www.eurobd.com.
-
Sarjakuvien tekeminen tietokoneella
Ei tueta :D
Mjoo... Mistä kukin tykkää.
-
Ei tueta :D
Mjoo... Mistä kukin tykkää.
Ai mitä? ???
T
Edit. Korjasin lainauksen. -Ylläpito
-
Jos haluaa tehdä sarjakuvia tietokoneella niin paint tai comic life.En muista tuota comic lifen latausosoitetta mutta katsokaa sarjakuvia tietokoneella aihe jostain.
-
Ei taaskaan suoraan liity aiheeseen, mutta en tiedä minne muuallekkaan tunkea: A3 kokoinen sivu pitäsi skannata koneelle, mutta eihän skanneri ole kuin A4... puolikkaina sivuina ja sitten yhdistetään? meneekö vain turhaksi kikkailuksi?
Tai sitten vain pitää tehdä A4 paperille =/
-
A3 kokoinen sivu pitäsi skannata koneelle, mutta eihän skanneri ole kuin A4... puolikkaina sivuina ja sitten yhdistetään?
Just niin. Ja jos on A2 niin vaikka ruutu kerrallaan.
-
keijo... onko tuon allekirjoituksessas olevan sarjiskurssin loppu Akiroitten "Piirrä mangaa" kirjan alun/lopun parodiaa? =p
Kunhan vaan tuli mieleen...
-
keijo... onko tuon allekirjoituksessas olevan sarjiskurssin loppu Akiroitten "Piirrä mangaa" kirjan alun/lopun parodiaa? =p
Kunhan vaan tuli mieleen...
Parodiaa kyllä, muttei välttämättä Piirrä mangaa -kirjasta. Mikko napsii vaikutteita juu.
-
Voiskos joku nyt valottaa näissä...
Paljon on tuolla hyvin asiaa, mutta olen sen verran sekaisin, että haluaisin nyt yksinkertaiset infot.
Eli olen ajatellut tehdä pokkaria... ajatellaan eteenpäin hetkeen, kun mulla on mukava pino... pino... mm... kai on "sama" tekeekö A4 vai A3... tuntuu hassulta kutistaa A3 niin pieneks pokkariks... no enivei oletetaan että on pino A4 lyijykynällä vedettyjä sarjakuvia. Teen mustavalkosta, eli menen photoshoppiin ja brushailen mustalla ääriviivat ja mustat kohteet täytteeksi... ja lisäksi onko kuinka tarpeellista brushata valkoinen tausta tälle kaikelle? se paperihan kuitenkin mukavasti teksturoituu siihen, niin... no tajuatte kai...
Lähinnä ajattelen kaikkia resoluutiota, ja kaikkea mitä pitää tehdä vielä. Olen aivan sekaisin. Niin että saan tulostettua painoon kelpaavan mustavalkoisen A4 sarjispinon... mitä teen? sen lisäksi, että leikin mustalla brushilla?
Sanokaa vaan yksinkertaisesti, mitä teen vielä kun olen blabla brushaillut... siis reson ja dbi:n ymym suhteen mitä ikinä tarvitseekaan.
Vähän vähä-älyinen viesti johtuen kirjoitusajasta... tähän aikaan ei kykene ajattelemaan järkevästi ja viitsii siitähuolimatta kirjoittaa.... joh...
-
Paljon on tuolla hyvin asiaa, mutta olen sen verran sekaisin, että haluaisin nyt yksinkertaiset infot.
Asia on sen verranmonimutkainen että "yksinkertaisia infoja" ei ole. :)
Eli olen ajatellut tehdä pokkaria...
Lopullinen koko vaikuttaa resoluutioon. Monimutkaista. Tästä löytyy asiaa Kvaakista.
ajatellaan eteenpäin hetkeen, kun mulla on mukava pino...
Suosittelisin että hioisit (tieto)tekniikan ensin yhdellä sivulla kuntoon. Jälkeenpäin on hankala muuttaa, ja jos sivuja on paljon niin se tarkoittaa että saattaa mennä paljon sivuja kokonaan uusiksi.
...oletetaan että on pino A4 lyijykynällä vedettyjä sarjakuvia. Teen mustavalkosta, eli menen photoshoppiin ja brushailen mustalla ääriviivat ja mustat kohteet täytteeksi... ja lisäksi onko kuinka tarpeellista brushata valkoinen tausta tälle kaikelle? se paperihan kuitenkin mukavasti teksturoituu siihen, niin... no tajuatte kai...
Lähinnä ajattelen kaikkia resoluutiota, ja kaikkea mitä pitää tehdä vielä. Olen aivan sekaisin. Niin että saan tulostettua painoon kelpaavan mustavalkoisen A4 sarjispinon... mitä teen? sen lisäksi, että leikin mustalla brushilla?
Sanokaa vaan yksinkertaisesti, mitä teen vielä kun olen blabla brushaillut... siis reson ja dbi:n ymym suhteen mitä ikinä tarvitseekaan.
1. Jos teet pokkarikokoon julkaistavaksi skannaa A4 vaikka 400dpinä (grayscale tai black&white).
2. Siihen sitten (eri tasolle) "tussit". Kun tussaus on valmis heitä luonnostaso hiiteen tai säädä se tulostumattomaksi ja näkymättömäksi.
Valkoiseksi aiotulle ei periaatteessa tartte tehdä mitään. Huomaa kuitenkin että piirrosohjelmassa tulet helposti käyttäneeksi harmaata. Tarkoituksella tai vahingossa. Tämä on sikäli ongelma että mustalla painetussa työssä on vain mustaa painoväriä!
Harmaista pitää siis päästä eroon tai sitten ne tulevat painetuksi rasterina (pieninä mustina pisteinä). Mustassa viivassa ja teksteissä se rasteri (tietokonekuvan harmaa pehmennys) koetaan usein ikäväksi kun se on aika rasittavaa silmälle.
3. Tulosta jossain sivu (tai vain yksikin piirros siitä) lopullisessa (pokkari)koossa hyvällä printterillä. Hyvällä printterillä tarkoitan tarkkaa, vähintään 600dpi laseria.
Sen kuvan tarkkuutta ei muutella sitten enää tässä tai missään muussakaan vaiheessa! A4:nä, siis siinä koossa missä skannasitkin, se on 400dpi. Pokkarikoossa tarkkuus on jotain 800dpi:n luokkaa, mikä ehkä riittää sinulle (ks. kohta 4).
4. Jos jälki miellyttää homma on siinä.
Ellei, pitää alkaa miettiä että mikä meni pieleen. Joutunet kumminkin näitä asioita hieman lisää opiskelemaan eli parasta aloittaa vaan lukemaan noita Kvaakin ketjuja tai sitten hankkia vaikka Mangan harmaasävyt -kirja (mainos, mainos ;D ). Siinä selostetaan jonkin verran myös tietokoneasioita. Muistakin digikuvaa (sen olemusta) käsittelevistä kirjoista on varmasti hyötyä, eli vähintään käynti kirjastossa lienee paikallaan.
-
:o Kiitos. Haaveilinkin tällaisesta indeksistä.
:'( Keksin sen viimeinkin, mutta sitten Tuukka menee ja vetää sen pois nenäni edestä. En siis häpeä Tuukkaa, vaan itseäni, kun en keksinyt tätä aikaisemmin. Suurin haaveni.
-
mä haluisin manga tyttöjen semmosen ohjekirjan tietokoneel mis on ohjeet miten voi pirtää manga tytön :)
-
mä haluisin manga tyttöjen semmosen ohjekirjan tietokoneel mis on ohjeet miten voi pirtää manga tytön :)
Hmm... Onkohan tämä trolli? No, yrittänyttä ei laiteta, joten kokeillaan kepillä jäätä:)
Jos haluat piirtää ihmisiä, sinun kannattaa käydä lainaamassa kirjastosta jokin anatomiasta kertova kirja (tai jos jaksat näyttöpäätettä tuijottaa, netti on oiva leikkinttä. Kokeile Googlettaa sanalla "Anatomy"). Omasta mielestäni tuollainen on kuitenkin tylsää, joten kehotan sinua piirtämään ystäviäsi tai keitä nyt ympärilläsi ikinä pyörikään kaikissa mahdollisissa asennoissa. Se ei käy tylsäksi ja on opettavaista. Tietenkin kynällä piirtäminen paperille poikkeaa koneella piirtämisestä, mutta tietoa ihmisestä jalostuu sinussa itsessäsi, ei käyttämässäsi työvälineessä.
-
Tänne voi ehkä kysyä?
Käsittääkseni on sellaisia ohjelmia, jotka toimivat seuraavasti:
-Siirrät valokuvia / mitä tahansa kuvia koneelle
-päätät ohjelmalla ruutujen sommittelun
-heität valokuvat ruutujen kohdalle
Onko tästä keskustelua tai onko ohjelmaan linkkejä, jos se on ilmainen? En oikein osannut etsiä, kun en tiedä, millä nimellä ohjelmaa kutsutaan.
-
Tänne voi ehkä kysyä?
Käsittääkseni on sellaisia ohjelmia, jotka toimivat seuraavasti:
-Siirrät valokuvia / mitä tahansa kuvia koneelle
-päätät ohjelmalla ruutujen sommittelun
-heität valokuvat ruutujen kohdalle
Onko tästä keskustelua tai onko ohjelmaan linkkejä, jos se on ilmainen?
Scribuksella ainakin onnistuu.
http://www.scribus.net/
-
ComicLife (http://plasq.com/comiclife). Ei ilmainen mutta ei kalliskaan.
-
ComicLife (http://plasq.com/comiclife). Ei ilmainen mutta ei kalliskaan.
Pääsin tuota maccikoneella kokeilemaan. Varsin näppärä ja yksinkertainen käyttää. Drag and drop systeemillä vaan kuvat valmiisiin ruutuihin ja kuplat paikoilleen samalla tapaa joustavasti. Aika kiva lelu olis, mutta kun ei oo mäkkiä.
Timo
-
Onko kukaan Celtx-ohjelmaan tutustunut? Se on myös suomeksi. Jonkinlainen kässäriohjelma, ihan yleisesti. Mukana on leffakässärisysteemin lisäksi mm. sarjakuvakirjakässärin kirjoitusohjelma. En ole tarkemmin ehtinyt vielä tutustua ohjelmaan, vasta eilen sen latasin, koska kaikkea ilmaista on pakko koettaa. ;D
Ihan näppärältä vaikuttaa, mutten tiedä, tarvitaanko sellaista hienosäätöohjelmaa kuin Celtx, kun ainahan on kynä ja paperia. Tai Word tai vastaava. Ohjelma muuttaa kässärit visuaalisesti hienoiksi ja lokeroi esim. henkilöt siten, että voin katsoa vaikka vain ne kohtaukset läpi, joissa Catman seikkailee. Tai sitten lukea vain dialogin läpi.
-
Jaa: Comic Life for Windows:
http://plasq.com/comiclife-win
30 dollaria. Hmm...
Timo
-
Onko kukaan Celtx-ohjelmaan tutustunut? Se on myös suomeksi. Jonkinlainen kässäriohjelma, ihan yleisesti. Mukana on leffakässärisysteemin lisäksi mm. sarjakuvakirjakässärin kirjoitusohjelma. En ole tarkemmin ehtinyt vielä tutustua ohjelmaan, vasta eilen sen latasin, koska kaikkea ilmaista on pakko koettaa. ;D
Ihan näppärältä vaikuttaa, mutten tiedä, tarvitaanko sellaista hienosäätöohjelmaa kuin Celtx, kun ainahan on kynä ja paperia. Tai Word tai vastaava. Ohjelma muuttaa kässärit visuaalisesti hienoiksi ja lokeroi esim. henkilöt siten, että voin katsoa vaikka vain ne kohtaukset läpi, joissa Catman seikkailee. Tai sitten lukea vain dialogin läpi.
Kuulostaa ihan houkuttelevalta. Isompaa käsikirjoitusta tehdessäni olen useampaankin otteeseen harmitellut ettei Wordissa pysty lokeroimaan tekstejä/piilottamaan näkyvistä otsikoiden alle hakemistopuiden tavoin. Onko ohjelma yhteensopiva Wordin kanssa vai täytyykö kaikilla osapuolilla olla Celtx tiedostoja piirrettäessä?
-
30 dollaria. Hmm...
Timo
Näyttäisi olevan Freeversellä (http://www.freeverse.com/) vielä 30% alennus.
-
Näyttäisi olevan Freeversellä (http://www.freeverse.com/) vielä 30% alennus.
Myyvät pelkkää Mac-versiota. En ainakaan löytänyt muuta.
Mutta, näyttäisipä että Juho Juntusen valokuvasarjakuvakirja olis tehty tällä ohjelmalla. Onko asiasta tietoa kellään, onko näin?
Timo
-
Onko kukaan Celtx-ohjelmaan tutustunut?
En nyt tiedä johtuuko ohjelmasta, ongelma tuntuu liian suurelta, mutta tapahtui ohjelmiston asennuksen jälkeen:
Havaittiin ongelma, ja Windows sammutettiin tietokoneelle aiheutuvien vahinkojen välttämiseksi.
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Kaveri sanoi että viittaisi ulkoisen laitteen aiheuttamaan häiriöön, mutta eipä koneessa ole kyllä mitään uusia laitteitakaan kiinni.
-
Minuun on tainnut mennä taas uusi piru....
mietin ihan aikuisten oikeasti ja tosissaan hankkivani Manga creator (http://www.myplanetwide.com/products/detail/description.html?id=31)in.
Eli siis ruutujaot ja stockart versiot.
Ja sen kun napsimaan valmiita kuvia eri kokoluokissa miten tahtoo ja kirjoittamaan dialogia ja tekstikuplia.
Ehkä silloin voisin toteuttaa visioni suunnattomien taistelurobottien eroottisen herkästä konesuhdemaailmasta....
-
Celtx:ssä saa mielestäni vain celtx- tai html-tiedostona tallennettua käsikirjoituksen, joten se on iso miinus. Mutta toisaalta voin olla väärässä, en ole ikinä ollut h4x. Oma Celtx:ni ei ole ilmoitellut mitään virheitä vielä, kuten JanneT:n... hmm... :-\
-
Celtx:ssä saa mielestäni vain celtx- tai html-tiedostona tallennettua käsikirjoituksen, joten se on iso miinus. Mutta toisaalta voin olla väärässä, en ole ikinä ollut h4x. Oma Celtx:ni ei ole ilmoitellut mitään virheitä vielä, kuten JanneT:n... hmm... :-\
Ongelmat ovat jatkuneet, joten vika tuskin oli jo poistetussa Celtxissä tai missään muussakaan softassa vaan ilmeisesti fyysisempi.
-
Entäpä Manga Studio EX. Itsellä on ollut kyseinen softa (versio 3) nyt noin vuoden ja olen kyllä tyytyväinen. Sarjakuvien teko on nopeampaa ja mielestäni mukavampaa, kuin kynällä ja paperilla tehdessä. Tuotetta voipi käydä tutkailemassa osoitteessa:
http://my.smithmicro.com/win/mangaex/ (http://my.smithmicro.com/win/mangaex/)
Pitäisi ehkä päivittää itsekin tuohon versio 4:ään. Saatavilla on myös ominaisuuksiltaan karsitumpi Manga Studio Debut, joka irtoaa omaksi 50$:lla. Mitä lie euroina sitten.
-
Huomio! Tää ei ole provo!
Arvelen että "Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ" voisi olla oikea ketju kysyä tätä: Onko olemassa yhtään aikuisten oikeasti hyvän näköistä tietokoneella piirrettyä sarjakuvaa, kun ihan oikeasti miettii? Mä en tiedä yhtään. Ja tää ei siis ole provo, mä olen nähnyt monien täällä koneella tekemiä sarjakuvia, ja joka ikisestä olen sitä mieltä että ne olisivat vielä parempia perinteisellä kynällä ja paperilla (Kouvalainen - sun konejälki näyttää clip artilta vaikka se on ihan huippua). Tai ehkä en edes tiedä, jos joku mielestäni kynällä tehty onkin koneella tehty? Onks tekniikka niin kehittynyttä että koneella pystyy piirtämään aivan kuten kynällä tai siveltimellä (ei ainakaan mun Wacomilla joka on tosi iso Intuos3 )?
Sen tiedän että Kyle Baker joka on yks mun suuria suosikkejani on pitkän aikaa tehnyt kaiken koneella. Musta se kuitenkin menee niin päin, että Baker on niin loistava sarjakuvakertoja että alkuvastenmielisyyden jälkeen suostuu lukemaan jopa koneella piirrettyjä sivuja.
Koneväritys alkaa olla jo ihan jees. Varsinkin jos värittäjä ymmärtää mitä on tekemässä ja jättää liukuvärit ja kolmen värin sekoitukset pois (nykyinen Marvel-väritys on aivan käsistä karannutta kuraa). Samoin piirroksia voi erinomaisesti korjailla ja muokata koneella (tai rakentaa koneella käsin piirretystä tekstuurista kuten Lukkarisen Hannu), tai sitten voi piirtää modernin ikonipohjaisesti kuten Karstein Volle, jonka tyyli sopii koneelle hyvin. Mut kertokaa mulle joku hyvän näköinen perinteinen (esittävä, klassista piirrostekniikkaa tai edes ligne clairea edustava) kokonaan konepiirretty sarjakuva, mä tarviin uskoa että viitsin jaksaa harjoitella vapaahetkinäni tuon Wacomin kanssa - oikeaan työhön siitä ei ainakaan vielä parin vuoden treenauksella ole, se on mulle ikävä kyllä vain kallis hiirimatto.
Tää on mielenkiintoinen kysymys sikälikin että tuntuu olevan varsinkin koulujen intresseissä pakottaa tekemään koneella "kun kalliit laitteet on hankittu", ja vastaavasti monelle nuoremmalle tietokone on tutumpi kuin kynä ja paperi.
Kivi
Edit: olis kai kuulunut tähän ketjuun http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,1363.0.html
-
Kiville ostajan näkökulmasta,
itse en osta tietokoneella piirrettyjä sarjakuvia kokoelmiini ja tietokonefonteilla tekstatut tulee ostettua jo ns. pitkin hampain. Konejälki vie mielestäni ison osan pitkän sarjakuvan lukukokemuksesta mennessään. Koneella väritetyt kyllä kelpaavat siinä missä perinteisetkin tekniikat.
Nettisarjakuvat eli ns. digisarjakuvat ja muut ruudulta luettavat ovat minulle sitten ihan eri juttu kuin paperijulkaisut. Pikselit "terminoi" viivan kuitenkin ja ihan mielenkiinnolla kyllä seuraan mitä ihmiset saavat luovuudenapuvälinekoneillaan aikaiseksi.
nimim. Mielipiteet on parhaita!
--- --- ---
Kiville piirtäjän näkökulmasta,
Tietokone on hyvä renki, mutta huono isäntä.
nimim. Lyhyesti virsi kaunis!
-
Mikä sitten on koneella piirrettyä? Käsihän sen viivan vetää. Ja mikä on kokonaan koneella tehty? Itse teen (vielä) luonnokset ihan tavallisesti tavallisella kynällä tavalliselle paperille, mutta kaikki muu koneella. Mutta silti käsin, kättä liikuttelemalla - ei kone mitään tee itsestään.
Digimaalattu:
(http://www.kvaak.fi/keskustelu/gallery/2/57_11_09_09_1_46_58.jpg)
Digiä kaikki tyynni tässäkin:
(http://www.kvaak.fi/keskustelu/gallery/1/57_28_11_08_2_22_30.gif)
-
Ihan mielenkiinnosta Ronkaiselle kysymys. Oletko millä softalla "tussannut" nuo esimerkit? Ja digitaalisesti tehdessäsi teetkö kuvat 1/1 -kokoon?
-
Photoshopilla vaan. 1:1 useimmiten, 600 dpi. Pencil tool.
Maalaus oli tehty yhellä puoli-ilmaisella maalaussoftalla, jota kokeilin tossa eka kertaa. Kun muistas tähän hätään nimen. Mikään Painter se ei nimittäin ollu. Eikä Dogwaffle... Vähän säädin vielä lopuksi photarilla.
Edit: nämä on kanssa silkkaa digiä.
Timo
-
Mikä sitten on koneella piirrettyä? Käsihän sen viivan vetää. Ja mikä on kokonaan koneella tehty? Itse teen (vielä) luonnokset ihan tavallisesti tavallisella kynällä tavalliselle paperille, mutta kaikki muu koneella. Mutta silti käsin, kättä liikuttelemalla - ei kone mitään tee itsestään.
Kiitoksia, Timo. Tuo maalaus oli sillai hyvin toimiva, että ilman taustan huiskeita olisin arvellut guassiksi. Vähän saman henkinen kuin Murtosaaren kirjankannet kyllä.
Muuten noi on kyllä ihan sun piirtämän näköisiä, ja vaikka niistä näkee (etenkin käsistä) että ne on tehty koneella, se jotenkin sopii niihin, oikeastaan ainoastaan tuossa sarjakuvasivussa se konejälki vähän ärsytti.
Toisaalta, kun tiedän kuinka hyvin sä osaat piirtää käsin (varsin monella tapaa ja hyvin siis), niin noi esimerkit ei vielä kääntäneet vaakaa suuntaan eikä toiseen. Mikään ei todista ettei ne olis olleet vielä parempia kynällä ja siveltimellä.
Mielelläni ottaisin lisää esimerkkejä vastaan, ja nimenomaan ääriviivapiirroksen saralta. Täällä kuitenkin on montakin koneella tekijää, ja luulis että kone mahdollistaa jotain muutakin uutta kuin helpon editoinnin (ja liquify-muokkauksen jota itsekin käytän joskus).
Kiitos kuitenkin,
Kivi
Edit: PS. noi kolme pikkukuvaa oli jo varsin lähellä sitä mitä toivoisi näkevänsä. Milläs teit?
K
-
Kai se koneella tekeminen on vähän tyylikysymys, mutta enemmän kiinni tottumisesta ja mieltymyksista. Itse en vaan tykkää istua koneen ääressä. Ja kun teen kuitenkin viimeistelyt, rasterit ja värikorjailut koneella, niin koneella aikaa kuluu lopulta sivua kohti kai enemmän kuin paperille vääntämistä.
Hyvä esimerkki perinteisestä tussaamisesta (ja luonnostelusta) koneella on Brian Bollandin kannet (esim. Animal Man). En tiedä missä vaiheessa ( ihan 2000 luvun alussa) hän siirtyi kokonaan koneelle, mutta eihän sitä "saumaa" jäljessä edes huomaa ellei tiedä.
Entä minkä verran Koivistojen korkkarista on digiä ja mitä siinä enää on tehty käsin?
-
Bollandin kotisivuillahan on se ikivanha tutoriaali miten hän tussaa digitaalisesti. Sattumalta törmäsin tälläiseen kirjaan, joka on ilmestynyt kuukausi sitten: DC Comics Guide to Digitally Drawing Comics. Bollandin esipuhe kirjaan löytyy täältä: http://www.bscreview.com/2009/09/foreword-to-dc-comics-guide-to-digitally-drawing-comics-by-brian-bolland/ (http://www.bscreview.com/2009/09/foreword-to-dc-comics-guide-to-digitally-drawing-comics-by-brian-bolland/)
-
Tää nyt ei koske sarjakuvia (eikä mestari Bollandia), mutta…
Oon freelancer 2D-digianimaattori ja tulee lähinnä tehtyä Flash-pohjaisia teoksia ja alkusyksyisen piirtonäytön hankinnan jälkeen sutinut animatiikat suoraan ko. ohjelmaan. Viisi vuotta tein hommat joko perinteisesti ja piirtolevyllä (surkea kapistus, silkkaa huijausta!), ja hommat eteni todella hitaasti. Nyt rullaa suoraan näytölle paremmin.
Lopulliset viivat teen Illulla, taustat Photarilla ja efektit Afterilla. On siinä hommaa yhdelle miehelle ihan tarpeeksi tiukoissa aikatauluissa.
Animaatioden tekemisessä nopeus on kyllä valttia. Tässä pieni kollaasiluonnostelu joka on tehty rennosti harrastuspohjalta noin kymmenessä minuutissa suoraan Flashiin.
(http://i912.photobucket.com/albums/ac328/mikkoi_2009/mikkoi_kollaasi01.jpg)
-
Tää nyt ei koske sarjakuvia (eikä mestari Bollandia), mutta…---Tässä pieni kollaasiluonnostelu joka on
Ymmärrän että arvostat nopeutta, mutta toi on valitettavasti juuri sitä jälkeä joka on saanut mut epäilemään, kannattaako yrittääkään tehdä koneella. Uskon että osaat oikeasti piirtää varsin hyvin, ja se varmaan näkyisi ellei ohjelma kadottaisi viivasta ja väristä kaikkea fiilistä (ja jos luonnoksesta ei olisi digitaalisessa maailmassa niin helppo siirtyä muka lopulliseen työhön). Sanoisin että on ihan tietokoneen vika, että nuo sun hahmot on kaksiuloitteisia, niillä ei oo massaa, anatomiaa eikä jännitettä vaan jos ne hajoaa, maahan putoaa kasa irtoviivoja.
Anteeksi,
Kivi
PS. Kävin lukemassa tuon Bollandin kirjoituksen, ja mun on pakko sanoa etten mä ollenkaan ole sitä mieltä että kone olisi "huijausta" tai varsinkaan "helpompaa", se minkä mä haluan tietää on: "Onkó tietokoneavusteinen piirtäminen jo nykyään niin kehittynyttä että se olisi varteenotettava työväline siveltimen ja terän rinnalla?"
En myöskään odota piirtopöydältä välitöntä tulosta, saati ihmeratkaisua. Totta kai treenaaminen kuuluu asiaan. Multa meni kolmisen vuotta täyspäiväistä treeniä oppia piirtämään terällä edes auttavasti, ja 5-10 vuotta ennen kuin sivellinjälki näytti yhtään miltään. Ja nää siis varsinaisen piirustustaidon ulkopuolella, ehkä noin 2000 sarjakuvasivua tehtyäni musta alkoi tuntua että ne alkoi vähän näyttää siltä mitä mä näin päässäni, enkä silti olisi oppinut piirtämään enkä varsinkaan käyttämään värejä ilman taidekouluja. Musta vaan tuntuu ettei joku Wacom johda vielä yhtään mihinkään, paitsi ehkä näyttäviin luonnoksiin. Että menee vielä ainakin 10 vuotta tai ikuisesti ennen kuin tietokone on varteenotettava työväline kuvien tekemiseen, eikä vain niiden muokkaamiseen?
Ei tuo koneella tekeminen tunnu toimivan edes niillä suosikkipiirtäjilläni, jotka ovat siihen siirtyneet. Ikävä kyllä.
K
-
Ei tuo koneella tekeminen tunnu toimivan edes niillä suosikkipiirtäjilläni, jotka ovat siihen siirtyneet. Ikävä kyllä.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe. Kiven kanssa olen samaa mieltä Mikkoin laittamasta kuvasta. Siinä ohjelma tekee liikaa ratkaisuja piirtäjän puolesta miten viiva elää ja yhdistelee niitä aivan päättömästi. Toisaalta Ronkaisen kolmen kuvan sarja ainakin minun silmääni näytti erittäin hyvältä.
Minua myös kiinnostaisi tietää ovatko jotkin softat jo niin hyviä, että osaavissa käsissä alkaa olla vaikea erottaa ns. siisti tussaus ja digitaalisesti tehty? Hurmiossa vedetyt roiskeet jätän kokonaan tämän kysymyksen ulkopuolelle. Esim. Illustratorissa viivan automatisointia (en keksi nyt parempaakaan termiä) voi säätää, jolloin se ottaa enemmän huomioon piirtäjän hermostuneen käsien vapinan jne.
Ilmeisesti länsimaissa karseasti nimetyllä Manga Studiolla on vankka kannattajoukkonsa digitaalisen sarjakuvan tussaajien keskuudessa. Minä en ole koskaan päässyt ohjelmaan sisälle, mutta mietin kannattaisiko vielä yrittää.
Tuleeko Kivi sinulla mieleen jotain esimerkkejä, jossa joku piirtäjä on siirtynyt perinteisestä digitaaliseen ja eron huomaa selkeästi?
-
Ne kolme naamaa oli tehty ihan photarilla vaan. Siveltimiä saa muokattua ja tallennettua monen sorttista varmaan tuhansia eri tilanteeseen sopivaa. Tossa olin väkertänyt jotain vesiväriä muistuttavaa.
Timo
-
Tuleeko Kivi sinulla mieleen jotain esimerkkejä, jossa joku piirtäjä on siirtynyt perinteisestä digitaaliseen ja eron huomaa selkeästi?
No, ensimmäisenä tietenkin ne mulle niin kovin rakkaat Kyle Baker ja Tarmo Koivisto (jonka jälki ei ehkä oo kokonaan koneella tehtyä kuitenkaan).
Jos vertaa Bakerin varkaisempia töitä, vaikkapa ihan loistavaa "Why I Hate Saturn" -albumia (joka sekin on koneladottu Bakerin omalla fontilla) tai sitä edeltänyttä "Cowboy Wally Showta" (kokonaan käsintehty) näihin uudempiin, esimerkiksi "You Are Here" tai "I Die At Midnight" tai (kamalista kamalin) siihen Kuningas Daavid -albumiin, niin on pakko sanoa että vaikka tarinankerronta on osin kehittynyt erinomaisesta vielä paremmaksi, niin konejälki aika tehokkaasti palauttaa maanpinnalle. Erityisesti tän huomaa Kuningas Daavidin tarinassa, jossa lähtökohtana on eräs monen kirkolliskokouksen uudelleenkirjoittelema tarinakokoelma eikä Baker ole päässyt sitä kokonaan uudelleen muokkaamaan.
Tapen kohdalla on onneksi käynyt niin että ne pahimmat koneen opettelut käytiin läpi Tää Pääkaupunki -sarjassa, joka on muutenkin ja varsinkin käsikirjoituksellisesti luvattoman kehnoa antia - etenkin kun se tulee niin loistavalta tekijältä. Uusimpia tuotoksia en ole nähnyt, mutta uskon että maltin ja paneutumisen avulla ja valtavalla itsekurilla on mahdollista välttää koneella tekemisen pahimmat sudenkuopat.
Bollandin "piirustuskoulua" kävin katsomassa, ja täytyy sanoa että sillä pieteetillä kun paneutuu työhön ja sattuu olemaan ihan loistava piirtäjä, niin saahan sitä koneestakin hienoa jälkeä irti - tosin moninkertaisella vaivalla. Mutta Bollandin tyylin kiehtovimmat puolet ovatkin sellaisia, joita konetoteutus ei ehkä niin pääse turmelemaan. Jo "kynäaikana" Bollandin originaalit ja painettu lopputulos olivat aika kaukana todellisen maailman suhteellisuusvakioista, vai miten tuon nyt sanoisi... uskomatonta näperrystä olis ehkä liki totuutta
;D ;D ;D
Vähän tässä on sellainen olo kuin seisoisi vanhana paappana torilla puimassa nyrkkiä sille että aika muuttuu. Kehitys kehittyy, Eskoseni, kehitys kehittyy. Mielelläni kuitenkin valitsen itse ajan koska on pakko hypätä kyytiin.
Kivi
PS. Timo, ei se vesiväri niissä naamoissa niin hienoa ollut, vaikka olikin ihan toimivaa, vaan se lyijykynän oloinen viiva. Hyvää työtä.
-
Kun Scott Kurtz (http://www.pvponline.com/) siirtyi konepiirtämiseen, ei siinä ensin tullut jäljen/laadun muutosta. Aikansa konetta käytettyään se on lisännyt sarjaan sävyjä ja värejä, erilaisia pastissejakin tulee useammin. Vois väittää, että sillä vaihto konepiirtäminen kannatti.
-
Lisää digiä. Määkin luulin ja kuvittelin aikoinani, että koneella tekeminen on monimutkaista, vaivalloista ja ties mitä. Ja olihan se sitä alkuun. Mutta kun välineen saa haltuun, ja oppii niksit ynnä kommervenkit, niin nopsemmin tulosta saa. Ja ihan hyvää. Opettelemista tää vaatii ihan siinä missä siveltimen, terän tai minkä vaan käyttöönotto. Monipuolisuus on koneen ja ohjelmien valtti, yhdessä paketissa on niin pirusti vaihtoehtoja ja työvälineitä ja menetelmiä, että ihan hirvittää - ja se ettei värit koskaan lopu, eikä siveltimet kulu, eikä kynästä katkea terä, eikä tussimuste lopu. Ja se että koko ketju on koko ajan hallussa, jos sen vaan hanskaa, luonnoksista painokuntoon - se on kokonaan itse hallittavissa.
Toisaalta välillä kaipaa sitä oikeaa maalin hajua, suttaamista ja muuta semmosta. Sitten tekee perinteisin menetelmin. :)
Timo
-
Kun Scott Kurtz (http://www.pvponline.com/) siirtyi konepiirtämiseen, ei siinä ensin tullut jäljen/laadun muutostaAikansa konetta käytettyään se on lisännyt sarjaan sävyjä ja värejä, erilaisia pastissejakin tulee useammin. Vois väittää, että sillä vaihto konepiirtäminen kannatti.
Riippuu siitä mikä susta sitten on "hienoa". Tuossa linkittämässäsi kuvassa musta näytti ennemmin siltä että oli mopo karannut käsistä - se edusti just sellaisia sävyjä ja värejä jotka ei loppupeleissä näytäkään yhtään hienoilta. Tää on vähän vaikea selittää, mutta mä yritän - joku vanhus varmaan muistaa mitä mä tarkoitan.
;) ;) ;)
Kun mä olin nuori mies ja koulussa, tuli nää American Graffitit ja muut, joissa käytettiin sellaista loisteputkifonttia. Samaan aikaan retussiruisku oli tosi in, ja levynkansissa ja mainoksissa kaikki "americana" näytti hampurilaisista ihmisiin siltä kuin ne olis prässätty muovista ja valaistu sivuvalolla, sellaisilta kiiltäviltä pötkylöiltä. Tai puristettu hammastahnatuubista. Se oli silloin tosi ajankohtainen feikkiretrotyyli, ja mäkin opettelin hullun lailla tekemään sellaisia jäykkiä kiiltoja jäljitellen. Näin jälkeenpäin ne oli ihan kammottavia, koska niitä käytettiin kaikkialla sielläkin, missä ei oikeastaan ollut tarkoitus kuvata muovia.
Samoin kun 60-luvulla tuli valoladonta, oltiin ensi kerran siinä tilanteessa että joka kirjaimelle ei tarvinnut jättää metallisen kirjakkeen tilaa. Sen seurauksena suunnittelijat tekivät melkein vuosikymmenen verran aivan kammottavia typografiota joissa kirjaimet sulivat ja valuivat lukukelvottomiksi toistensa päälle. Koska viimeinkin niin voi tehdä. Huuman loputtua siitä tuli taas huonoa makua, yksi tyylikikka jota voi käyttää joskus harvoin tarvittaessa.
Samalla tavalla mä luulen että nuo muovisuikaleen näköiset ääriviivat ja vaaleammat kaaret valon suunnassa tuomassa "kolmiuloitteisuutta" (samalla tavalla kuin jotkut käyttää liukuvärejä jotka onneksi aletaan jo ymmärtää melkein aina turhiksi) menee ohi aika pian, ja niistä tulee yksi desigin oikku aikanaan. Silloin vasta punnitaan mikä oikeastaan oli "kehitystä" ja mikä ei.
Ymmärtääkö kukaan?
En oo kärisevä vanhus, en. :D :D :D
Kivi
-
Itse olen kyllä täysin amatööri näissä teknisissä asioissa varsinkin, mutta aikani kynällä nysvättyäni Wacom oli kyllä helpotus. Yllättävän nopeasti sitä oppi jonkunnäköistä jälkeä saamaan aikaan, ja vaikka digiltä näyttävätkin,
niin silmä on tottunut. Olen siis siirtynyt "digiaikaan". Hah!
Laitetaan tähän kuva digistä (Painterilla raapustettu).
(http://i291.photobucket.com/albums/ll298/mico2101/vincent.jpg)
-
Samalla tavalla mä luulen että nuo muovisuikaleen näköiset ääriviivat ja vaaleammat kaaret valon suunnassa tuomassa "kolmiuloitteisuutta" (samalla tavalla kuin jotkut käyttää liukuvärejä jotka onneksi aletaan jo ymmärtää melkein aina turhiksi) menee ohi aika pian, ja niistä tulee yksi desigin oikku aikanaan. Silloin vasta punnitaan mikä oikeastaan oli "kehitystä" ja mikä ei.
Ymmärtääkö kukaan?
En oo kärisevä vanhus, en. :D :D :D
Kivi
Niin no, miksi sitten etsiä niitä sarjakuvia, jotka ovat täydellisesti viimeistelty, jos ei pidä sen näköisestä jäljestä? Tällaisiakin on olemassa, enemmän tosin antologioissa sun muissa, koska se jälki on kuitenkin viimeistelemätöntä ja usein laitetaan juuri tyylikokeilun piikkiin.
-
En tiedä onko se sitten vain omien korvien välissä, mutta perinteinen kalvorasteri näyttää jostain syystä paremmalta kuin mitä photarilla ym. voi tehdä.
-
Riippuu siitä mikä susta sitten on "hienoa". Tuossa linkittämässäsi kuvassa musta näytti ennemmin siltä että oli mopo karannut käsistä - se edusti just sellaisia sävyjä ja värejä jotka ei loppupeleissä näytäkään yhtään hienoilta.
En väittänyt, että PVP:n jälki olis "hienoa". Enemmänkin esimerkki tekijästä, jolla jälki ei koneella tehtynä huonontunut. Ja ehtii nykytekniikalla sävytellä/väritellä enemmän kuin ennen.
En linkittänyt kuvaan, vaan sivustoon, jossa on ko. sarjaa arkistoituna yli kymmenen vuoden ajalta. Tämän voit helposti todistaa itsellesi kokeilemalla linkkiä uudestaan huomenna: kuin taikaiskusta linkin takaa löytyykin aivan eri kuva!
Hiukan selaamalla olis viitsivämpi nähny esimerkkejä nykyjäljen variaatioista ja vanhemmasta jäljestä.
-
Hiukan selaamalla olis viitsivämpi nähny esimerkkejä nykyjäljen variaatioista ja vanhemmasta jäljestä.
Kyllä mä tuon jäljen kehityksen olen nähnyt. Aikoinaan se näytti kynältä, nyt se näyttää siltä kuin mustasta muovikassista olis leikattu kapeita vaihtelevanpaksuisia suikaleita ja aseteltu ne kuvan muotoon.
Tyyli itsessään on mikä on. En mä sitä kritisoi, amerikan standardia. musta vaan kehitys ei ole tuossa kulkenut positiiviseen suuntaan.
K
-
En tiedä onko se sitten vain omien korvien välissä, mutta perinteinen kalvorasteri näyttää jostain syystä paremmalta kuin mitä photarilla ym. voi tehdä.
Tämä pitäisi nähdä painettuna, mutta sanopa, erotatko tämän ja perinteisesti kalvoista leikatun rasterin toisistaan:
(http://www.kvaak.fi/keskustelu/gallery/1/57_28_11_08_2_22_30.gif)
Timo
-
Tai laitetaan osasuurennos, josta näkee 1:1, vähän kuin katsois originaalia. Onko digiä vai leikattua rasteria?:
-
perinteinen kalvorasteri näyttää jostain syystä paremmalta kuin mitä photarilla ym. voi tehdä.
Näinhän se on, ja tässä juuri kiteytyy se digijäljen ero analogiseen. Digi on kuollutta ja käsintehty on elävämpää. Vaikka olisi kyse vain rasterista tai kuinka kököstä rapido-piirtäjästä. Luulen että tätä ajatusta Kivikin ajaa takaa(?).
Iso osa sarjakuvista on muutenkin (sisällöltään) hengetöntä paskaa, niin että se on ihan sama millä niitä piirretään. Taiteileminen taas on sarjakuvapuolella useimmiten kuin heittelisi helmiä sioille. Nopeus, helppous ja pintakiilto ovat (nyky)sarjakuvan ydinosia. Sarjakuva on läpikaupallinen taidemuoto (vähän niin kuin elokuva) ja siltä on ihan turha odottaa enempää.
Ekassa tai tokassa kirjassaan myös Scott McCloud runoili kauniisti näistä asioista. Siitä miten pinta on pintaa ja työn todellinen substanssi on hieman eri asia. Snobbailuksikin tätä näkökulmaa voi kutsua, mutta minusta väitteessä on kieltämättä perää. Siis siinä että jotkut työt/piirustukset voivat olla arvokkaampia kuin toiset. Koneella joutuu näkemään pirusti vaivaa jo haluaa saada elävää jälkeä. Useimmiten ei kannata edes yrittää. :)
Kaiken lisäksi on aivan eri asia verrata paperilla olevaa (piirrettyä tai painettua jälkeä) digitaalisesti (esim. netissä) esitettyyn. Paperilla on hyvät puolensa (haptisuus, ja pieni laadun epätasaisuus sekä sattumat) ja digillä omansa (esim. näytön suuri väriavarus, skaalautuvuus jne.) Sarjakuva on kuitenkin media jossa lopullinen työ on usein se painettu versio eikä originaali. Eli painettuna (valmiina) digiartistienkin työt näyttävät paremmilta :)
Välinekysymykseen vastaisin minänkin että Photoshop (tai Painter, jossa on käsittääkseni mainioita värien sulauttamisominaisuuksia). Koneen kanssa pystyy kokeilemaan ja Undo on ihan ässä. Käsintehty taas pitää monesa tapauksesa saada "laakista purkkiin", jolloin myös tekijän ammattitaidolla on eri kriteerit.
On siinä kieltämättä hieman jotain mikä tuo mieleen känisevän vanhuksen, jos ei näitä aika itsestäänselviä eroja tahdo hyväksyä. :)
-
Tai laitetaan osasuurennos, josta näkee 1:1, vähän kuin katsois originaalia. Onko digiä vai leikattua rasteria?:
Totta kai digiä kun näytöstä sitä kattelen :P. Mutta niin kuin sanoin, en tiedä onko se jotain omaa kuvitelmaa, mutta ihan kun vanhalla letra-setillä vaan näyttäis olevan jotain mystistä etua. Ehkä ne pisteet on jotenkin eri korkeuksilla siinä paperissa, ja silmä alitajuisesti aistii epäsäännöllisyyden, mene ja tiedä.
-
Totta kai digiä kun näytöstä sitä kattelen :P. Mutta niin kuin sanoin, en tiedä onko se jotain omaa kuvitelmaa, mutta ihan kun vanhalla letra-setillä vaan näyttäis olevan jotain mystistä etua. Ehkä ne pisteet on jotenkin eri korkeuksilla siinä paperissa, ja silmä alitajuisesti aistii epäsäännöllisyyden, mene ja tiedä.
Kyllä ainakin minun käyttämäni Temperan rasterit ovat olleet aivan yhtä säännöllisiä kuin Photoshopin halftone-rasterit, ellei sitten erikseen muuta etsi.
-
Totta kai digiä kun näytöstä sitä kattelen :P. Mutta niin kuin sanoin, en tiedä onko se jotain omaa kuvitelmaa, mutta ihan kun vanhalla letra-setillä vaan näyttäis olevan jotain mystistä etua. Ehkä ne pisteet on jotenkin eri korkeuksilla siinä paperissa, ja silmä alitajuisesti aistii epäsäännöllisyyden, mene ja tiedä.
Eikö se lähinnä tule vain esiin silloin, kun sitä rasteria muokataan? Tasaisina pintoina on vaikeampi erottaa, mutta kun ne on vähänkään raaputettuja tai muutoin muokattuja, niin siinä on se tietynlainen tietokoneen jälki.
-
Puhumattakaan siitä jos vertaa kahta käsin päällekkäin laitettua rasteria tietokonejälkeen. Tietokone on kyllä paljon nopeampi rastereiden "liimailussa", mutta moiretta jos haluaa hyväksikäyttää niin johan joutuu siinäkin kikkailemaan.
Janne, joo tietenkin liimattavat rasteritkin on aika tasaisia, mutta niissä tulee saumoja ja muita liimaus- sekä skannausvirheitä toisin kuin konerasterissa. Konerasterin pisteet on kaikki samanlaisia, analogisen rasterin kun skannaa niin pisteissä ja niiden etäisyyksissä on eroja.
Luonnollisesti tämä on sellaista hifistelyä, johon tavallinen ihminen ei taatusti kiinnitä mitään huomiota. :) Vähän sama kun vertais hyvää käsintekstausta ja hyvää konefonttia. Molemmat ajavat asiansa paremmin kuin hyvin.
-
mutta moiretta jos haluaa hyväksikäyttää niin johan joutuu siinäkin kikkailemaan.
En ole ennen kuullutkaan että moire olisi tavoittelemesen arvoinen, minusta se on päänsärkyä tuottava artefakti.
-
En ole ennen kuullutkaan että moire olisi tavoittelemesen arvoinen, minusta se on päänsärkyä tuottava artefakti.
Aina voi oppia uutta. Moire on pintakuviointi siinä missä muutkin. Päällekkäisillä rastereilla näitä saa aikaan paljon erilaisia. Enemmän ja vähemmän päänsärkyä aiheuttavia. Varsinkin pieninä alueina tätä efektiä kyllä ihan käytetään japanilaisissa sarjakuvissa. Eihän sitä nyt koko kuva-alaan :) Olisko sitten niin että jenkit on perinteisesti hakeneet pintoihin variaatiota vain kalvotyyppiä vaihtamalla?
-
Joo. Kokeilin taas pitkästä aikaa piirtää ihan lyijykynällä paperille, ja kyllä sitä taas osaa arvostaa teknologiaa. Joku tässä ketjussa sen jo sanoikin, Undo on ässä.
En ala tästä asiasta väittelemään (löin joskus humalassa pääni seinään, aika turhaa), mutta paras ostos jonka olen koskaan tehnyt, on Wacomin hiirimatto (hah hah).
Ostaahan joku Juhani Palmun taulujakin.
ps. Molempi parempi.
-
Hävettää kysyä näin idioottia kysymys: mitenkä saisi teksturoidun harmaan pinnan värin niin, ettei se väri-informaatio muutu niin radikaalisti? Siis tarkoitan, kun väritän esmes samalla värillä tummempia alueita, se väri pysyis samana värisenä kuin vaaleammissa alueissa, ottais vaan ne ko. alueen pienikokoisten värimuutoksien eron huomioon.
-
Hävettää kysyä näin idioottia kysymys: mitenkä saisi teksturoidun harmaan pinnan värin niin, ettei se väri-informaatio muutu niin radikaalisti? Siis tarkoitan, kun väritän esmes samalla värillä tummempia alueita, se väri pysyis samana värisenä kuin vaaleammissa alueissa, ottais vaan ne ko. alueen pienikokoisten värimuutoksien eron huomioon.
Ei kai tuossa kysymyksessä mitään tyhmää ole, mutta toisaalta mä en kyllä ymmärrä mitä tarkoitat. Osaisitko selittää hieman lisää, vaikka esimerkillä?
Kivi
-
Hävettää kysyä näin idioottia kysymys: mitenkä saisi teksturoidun harmaan pinnan värin niin, ettei se väri-informaatio muutu niin radikaalisti? Siis tarkoitan, kun väritän esmes samalla värillä tummempia alueita, se väri pysyis samana värisenä kuin vaaleammissa alueissa, ottais vaan ne ko. alueen pienikokoisten värimuutoksien eron huomioon.
Photoshopissa, Paint Shop Prossa, GIMPissa: Color-tyyppinen layer yläpuolelle ja väriä päälle.
-
Ei kai tuossa kysymyksessä mitään tyhmää ole, mutta toisaalta mä en kyllä ymmärrä mitä tarkoitat. Osaisitko selittää hieman lisää, vaikka esimerkillä?
Kivi
Siis kun yritän värittää harmaasävyistä kuvaa niin, että sen alkuperäisen työn tekstuuri säilyy siinä, mutta sitten luonnollisesti sen kuvan tummemmat sävyt (raa'at varjoalueet/yksittäiset esineet) tietenkin muuttaa väriä liiaksi. Joo, tiedän, että se kuulostaa äärimmäisen typerältä neutraloida sävyjä kuvasta, joissa sävyjen luoma tekstuuri on se koko jutun pointti, mutta ajattelin, olisiko jollain jotain uutta lähestymistapaa, miten lisätä tekstuuri ilman hirveitä kontrasti/sävymuutoksia itse tekstuurissa.
-
Siis kun yritän värittää harmaasävyistä kuvaa niin, että sen alkuperäisen työn tekstuuri säilyy siinä, mutta sitten luonnollisesti sen kuvan tummemmat sävyt (raa'at varjoalueet/yksittäiset esineet) tietenkin muuttaa väriä liiaksi. Joo, tiedän, että se kuulostaa äärimmäisen typerältä neutraloida sävyjä kuvasta, joissa sävyjen luoma tekstuuri on se koko jutun pointti, mutta ajattelin, olisiko jollain jotain uutta lähestymistapaa, miten lisätä tekstuuri ilman hirveitä kontrasti/sävymuutoksia itse tekstuurissa.
Täällä (http://forums.cgsociety.org/showthread.php?f=59&t=845788) on jupinaa ilmaisesta Photoshop-välpästä (Photoshop action), joka erittelee väri-informaation ja harmaan sävyt. Tarvitsee (ilmaisen) rekisteröinnin.
-
Siis kun yritän värittää harmaasävyistä kuvaa niin, että sen alkuperäisen työn tekstuuri säilyy siinä, mutta sitten luonnollisesti sen kuvan tummemmat sävyt (raa'at varjoalueet/yksittäiset esineet) tietenkin muuttaa väriä liiaksi. Joo, tiedän, että se kuulostaa äärimmäisen typerältä neutraloida sävyjä kuvasta, joissa sävyjen luoma tekstuuri on se koko jutun pointti, mutta ajattelin, olisiko jollain jotain uutta lähestymistapaa, miten lisätä tekstuuri ilman hirveitä kontrasti/sävymuutoksia itse tekstuurissa.
Ahaa! No, väritys tietysti uudelle layerille ja sen layerin "luonteeksi" darken. Silloin alkuperäinen musta säilyy ennallaan.
-
Ahaa! No, väritys tietysti uudelle layerille ja sen layerin "luonteeksi" darken.
Ettei ongelma olisi juuri tuo "darken"? Jos alkuperäinen kuva on aidosti harmaasävyinen, esimerkiksi luminancen 128 harmaan värittäminen puhtaalla vihreällä, jonka luminance on 128, käyttäen darken- tai multiply-layeria, tuloksena on tummanvihreä, jonka luminance on 64.
Jos siis halutaan säilyttää alkuperäisten harmaasävyjen luminance, pitää käyttää color-layeria, joka muuttaa ainoastaan huen ja saturationin, eikä luminancea. Mutta valkoisten alueiden värittäminen ei sillä sitten enää onnistukaan, koska valkoinen on aina valkoista. Ja tämä ongelma on myös sellaisissa harmaasävyissä, jotka koostuvat oikeasti mustavalkoisista rasterikuvioista.
Mikäli harmaasävytekstuureja on käytetty hillitysti, oikea ratkaisu lienee niiden värittäminen erikseen color-layerilla. Täysin harmaasävyinen kuva, johon ei ole jätetty virheellisesti valkoisia alueita, voidaan myöskin värittää kokonaan color-layerille. Sopiva tekniikka mustavalkorastereiden värittämiseen oikean näennäisen tummuusasteen saavuttamiseksi jää kotitehtäväksi.
-
Kysymys olisi, ja en tiedä mihin sen laittaisi niin laitampa sen tänne.
Siis, onko ilmaisia ohjelmia joilla voi lisätä rastereita sarjakuviin ym.? Ja jos on niin miten?
-
Ensimmäisenä tulee mieleen Gimp. periaatteessa on ihan sama millä teet. Ohjelmassa olisi kuitenkin hyvä olla tuki tasoille, jolloin viivapiirros voi olla omalla tasollaan ja kuviointeja varten luodaan ainakin väliaikaisesti muita tasoja.
Tietokone rasterien lisäämiseen (siis vaikka jostain muualta skannattujen) tai tekemiseen (esim. rasteripisteiden maalaaminen brush-työkalulla, kopioiminen paikalleen leimasin-työkalulla tai harmaiden alueiden muuttaminen mustiksi pisteiksi) on olemassa monia tekniikoita. Osa yksinkertaisempia ja osa hieman monimutkaisempia. Siten on myös monia makuja siitä mikä on paras tekniikka. Mangan harmaasävyt -kirjassani käsitellään tietokonerasteroinnin perusteita sekä esitellään erilaisia Fotari-tekniikoita.
Yleisesti ottaen voisi sanoa että jos/kun tunnet
1. työkalusi/ohjelmasi
2. sen miten tiedostoja koneella ylipäätään muklataan ja
3. tiedostojen tarkkuuten liittyvät asiat,
rastereiden (mustien pisteiden) tekeminen ei ole sen jälkeen yhtään kummempaa puuhaa kuin mikään muukaan. :)
-
Moi! Oon innokas Manga, ckifi ja sarjakuva piirtäjä! Tulen välillä kyselemään täältä neuvoja niiden piirtämiseen! (:
-
Kysymys olisi, ja en tiedä mihin sen laittaisi niin laitampa sen tänne.
Siis, onko ilmaisia ohjelmia joilla voi lisätä rastereita sarjakuviin ym.? Ja jos on niin miten?
Melkein ilmaiseksi myydään myös Manga Studio Debut - ohjelmaa.. Itse sain sen muistaakseni parinkympin tarjous hintaan. Siinä on erityiset rasterityökalut..
-
Kommenttina nyt sanon, että kyllä se tietokoneella tehty piirros tai digimaalaus tuppaa helposti (tai käytännössä) olemaan semmoinen jollain tapaa kliininen. Johtuu varmaankin sitten siitä liian tasaisesta viivasta. Mutta sitten taas toisaalta siinä tietokoneella tekemisessä on niitä omia etujansa ja ehkä siinä täytyy sitten tehdä jonkinlainen kompromissi tehokkuuden ja elävän jäljen välillä. Tietokoneella tehtyyn jälkeen voi toki jossain määrin vaikuttaa säätämällä niitä piirtovälineiden asetuksia. Vaatisi varmaan lisää ohjelmien kehitystä tuo juttu. Olen nähnyt täällä Kvaakin galleriassa muistaakseni joitakin tietokoneella piirrettyjä töitä, joissa on käytetty piirrosohjelman lyijykynää ja mielestäni ainakin tuo ohjelmallisesti matkittu lyijykynän jälki on jo ihan kelvollista. En ainakaan itse välttämättä tietäisi, että onko tehty oikeilla lyijykynillä tai digitaalisilla.
-
Kommenttina nyt sanon, että kyllä se tietokoneella tehty piirros tai digimaalaus tuppaa helposti (tai käytännössä) olemaan semmoinen jollain tapaa kliininen. Johtuu varmaankin sitten siitä liian tasaisesta viivasta. Mutta sitten taas toisaalta siinä tietokoneella tekemisessä on niitä omia etujansa ja ehkä siinä täytyy sitten tehdä jonkinlainen kompromissi tehokkuuden ja elävän jäljen välillä. Tietokoneella tehtyyn jälkeen voi toki jossain määrin vaikuttaa säätämällä niitä piirtovälineiden asetuksia. Vaatisi varmaan lisää ohjelmien kehitystä tuo juttu. Olen nähnyt täällä Kvaakin galleriassa muistaakseni joitakin tietokoneella piirrettyjä töitä, joissa on käytetty piirrosohjelman lyijykynää ja mielestäni ainakin tuo ohjelmallisesti matkittu lyijykynän jälki on jo ihan kelvollista. En ainakaan itse välttämättä tietäisi, että onko tehty oikeilla lyijykynillä tai digitaalisilla.
Täällä (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?action=gallery;sa=view;id=2843) ainakin mun "lyijykynätyö" GIMPillä. Omasta mielestä digitaalisuus ei siinä ainakaan pahasti haittaa. En muutenkaan tosin ole kauhean digivastainen, sillä en ole oikeaan kynään tarttunut enää vuosikausiin, sillä Wacom ja GIMP riittävät minulle. Sitä en sitten osaa sanoa, kuinka paljon esimerkiksi tämä (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?action=gallery;sa=view;id=4654) kuva sattuu silmääsi liian digitaalisena?
Tuo Esa O.n laittama linkki on hyvä. On se sen verran monivaiheinen, etten varmaan itse ala sitä noudattaa, sillä olen itse niin pinttynyt GIMPillä suttaaja, etten viitsi uusia työnkulkuja heti opetella. Sellaiselle, joka taas hakee uutta tapaa tehdä sarjakuvaa, niin linkin ohjeet ovat todella hyvät. Siinä on tarkka selitys työnkulusta ja ohjeet asioiden tekemiseksi oikein. Toki eduksi olisi vielä jokaisen ohjelman kunnollinen hallinta, mutta perusjutut käydään hyvin läpi.
-
Kas, tästä pääsee seuraamaan (http://my.smithmicro.com/webinars/manga-studio/create-compelling-comic-illustration/) Dave Gibbonsin web seminaaria sarjakuvien tekemisestä MangaStudio -ohjelmalla:
Free Webinar: Create Compelling Comics
Join Dave Gibbons as he shares how to create compelling comic illustrations from start to finish in Manga Studio.
Dave Gibbons has worked in comics since 1973. His work has encompassed DR WHO, SUPERMAN, BATMAN, GREEN LANTERN, PREDATOR, ALIENS, the Hugo Award-winning WATCHMEN and more.
Timo
-
Photoshopiin tuunasin joukon kyniä ja siveltimiä. Ohessa "lyijykynää" "hiilikynää" ja "vesivärejä".
-
Photoshopiin tuunasin joukon kyniä ja siveltimiä. Ohessa "lyijykynää" "hiilikynää" ja "vesivärejä".
Näyttää ihan oikeasti lyijykynällä, hiilikynällä aj vesivärejä tehdyltä. Kuulemma Painter on tunnettu työkäaluista jonka jälki näyttää "realistiselta".
-
Sitä en sitten osaa sanoa, kuinka paljon esimerkiksi tämä (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?action=gallery;sa=view;id=4654) kuva sattuu silmääsi liian digitaalisena?
No ei kyllä yhtään. En kyllä tietäisi, jos et olisi sanonut, että se on digivälineillä tehtyä.
-
Wacom Intuouksissa ei siitä pyörylästä pysty vaihtamaan photoshopin sivellinkokoa eikä kelailemaan layereitä läpi. Suurentaminen, pienentäminen ja scrollaus onnistuu.
Brush sizessä on siellä wacomin asetuksissa [ ja ] , mutta ei vaan toimi.
Mulla on Photoshop CC ja iMac.
Osaako joku neuvoa, mitä pitäisi tehdä?
-
Wacom Intuouksissa ei siitä pyörylästä pysty vaihtamaan photoshopin sivellinkokoa eikä kelailemaan layereitä läpi. Suurentaminen, pienentäminen ja scrollaus onnistuu.
Brush sizessä on siellä wacomin asetuksissa [ ja ] , mutta ei vaan toimi.
Mulla on Photoshop CC ja iMac.
Osaako joku neuvoa, mitä pitäisi tehdä?
Aika sama juttu itselläni on GIMPin kanssa. Ei voi muuta tehdä kuin tuottaa piirtojälkeä Wacomilla.
Vaihdot ja kelaukset onnistunee enemmänkin pikanäppäimiä käyttämällä kuin itse Wacomilla. Kenties photoshopin Preferencies-valikosta löytyy jotain säätöjä Wacomin suhteen?
-
Mulla ei ole edes mitään pyörylää Wacomissani. Vaihdan sivellintä/kynää ja muutan sen kokoa "hiiren oikealla" eli kynän varren painikkeella (voi itse säätää onko se alempi vai ylempi nappi).
Timo
-
Kiitokset herroille vastauksista.
-
Päätin lykätä kysymykseni tänne jatkoksi, kun en muutakaan paikkaa keksinyt.
Olen tässä tuskaillut sellaisen ongelman kanssa, että viivasta tulee yhtä vapiseva kuin hautavalmiin äijän kädestä. Minulla on oikeastaan aina ollut digipiirtämisen kanssa se ongelma, ettei se tunnu samalta kuin paperille piirtäminen. (Miksi tuntuisikaan?)
Käytössäni on ikivanha Wacom Cintiq 12WX -ruutu ja Photoshop CC sekä Mac. Tarvitsisin siis jonkinlaista viivan vakauttajaa, jolla voisi tuota vapinaa vähentää. Eli plugini tai softa hakusessa.
Windowsille on saatavilla Lazy Nezumi Pro (http://lazynezumi.com), joka hioo liiat epätasaisuudet pois. Se on Windowsille se. Tarttis jotain mäkille.
-
plugini tai softa hakusessa.
Clip Studio Paint = Manga Studio
Siinon säädettävä vakautus ja muutenkin se on oiva.
-
Photoshop CC:ssä (muistaakseni 2019 eteenpäin ) on semmoinen toiminto kuin "smoothing". Siinä saa tasasta jälkeä (voi määrittää prosenteissa).
Myös Lazy Nezumi -apuohjelmalla (toiii mm. Photoshopin ja Clip Studio Paintin kanssa) on noita toimintoja.