Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Toimintasarjakuvat => : Markku Myllymäki 08.10.2004 klo 16:29:56
-
Sinisalon Oton, Surfin' Joen ja Welzun innoittamana kysyn: Ketkä ovat supersankarigenren parhaat kuvittajat?
Trikooheppujen armoitetut lyijykynäilijät, tussaajat ja värittäjät?
-
(http://www.alanmooresenhordocaos.hpg.ig.com.br/AlanMoore%20&%20Jack%20Kirby.jpg)
Tuo pieni tyyppi tuossa oikealla, ainakin. Vasemalla: fani.
-
Itse asiassa vasemmalla on Rasputin.
-
Itse asiassa vasemmalla on Rasputin.
Minä olenkin aina pitänyt 1800-luvun Venäläisestä supersankarisarjakuvasta. "Salatut sodat ja rauha" on suosikkejani.
-
Värittäjät?
Eipä tietääkseni kukaan nouse yli muiden. Nykyään homma tehdään tietsikalla.
Kyllä vanhoista Glynis Wein/Oliver on paras. Sitä ainakin aina kehuttiin, vaikka eroa muihin ei välttämättä paljoa näkynyt. Varley on hyvä myös.
Alkuperäiseen kysymykseen mun vastaus on varmaan aika selvä. Toisaalta arvostan toki muitakin. Tuskin olisi esim. Byrneä ilman Kirbyä.
-
Piirtäjistä parhaita ovat Jack Kirby, John Byrne, George Perez, Steve Ditko, Neal Adams... Unohdin varmasti ainakin pari, joten jätän listan lopusta avoimeksi.
-
Todd McF... -BLAM!!! (<-Joku ampui minut) (No vitsihän tämä)
-
JRJR.
-
En meinannut uskoa kun Toddler kertoi lopettavansa piirtämisen koska halusi viettää aikaa lapsensa kanssa.
Niin, itsenikin oli vaikea uskoa noin hienoa uutista todeksi. Hämärin kaikkien aikojen ehdottomasti vastenmielisin piirtäjä heittää pensselin nurkkaan ja siirtyy lastenhuoltoalalle - jess. Ei maailma olekaan aina paha paikka.
Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaus on John "The Master" Byrne.
-
Paras värittäjä on muuten Laura DePuy-Martin. TJEU: Planetary.
-
John Romita ja John Byrne ovat piirtäneet aika paljon klassisia seikkailuja. Uusista piirtäjistä tykkään Mark Buckinghamista ja Juniorista. Tuntuu vaan että ne JRJR:n vanhat hämistarinat olivat paremmin piirrettyjä kuin uudet. Hämiksessä JRJR:n Mary on aivan kamalan näköinen.
-
Listaan tähän vähän vaihtoehtoja jotta on jotain josta valita, jos ei satu nimiä muistamaan:
John Byrne, Terry Austin, Jack Kirby, Joe Sinnott, Vince Colletta,
Joe Madureira, Terry Dodson, Glynis Wein, Steve Ditko,
Bart Sears, Andy Smith, Jim Lee, Scott Williams, Karl Kesel,
J. Scott Campbell, Alex Garner, Scot Eaton, Andrew Hennessy,
Paul Pelletier, Bryan Hitch, Paul Neary, Erik Larsen, Phil Jimenez,
Jerry Ordway, Carlos Pacheco, Jesus Merino, Ed McGuiness,
David Finch, Claudio Castellini, Dan Jurgens, Art Thibert,
Mike Wieringo, Tim Townsend, Roger Cruz, John Romita Jr.,
Walter Simonson. Mike Deodato Jr., Joe Bennett, Dan Green,
Eduardo Barreto, Val Semeiks, Howard Porter, John Dell,
Dexter Vines, Dave Stewart, Matt Haley, Tom Simmons, Alan Davis,
Mark Farmer, Terry Shoemaker, Scott Hanna, Tom Grummett,
Joe Chiodo, Davide Fabbri, Christian Dalla Vecchia, Dave McCaig,
Salvador Larroca, Jeff Matsuda, Jonathan Sibal, Tony Daniel,
Kevin Conrad, Marlo Alquiza, George Perez, Al Vey, Jason Johnson,
Edwin Rosell, Jim Balent, Dan Norton, Sandra Hope, David Meikis,
Ben Lai, Ray Lai, Wil Quintana, Liquid!, Brian Bolland, Todd Nauck,
Steve Rude, Brian Stelfreeze, Al Rio, Arthur Adams, Neal Adams,
Ed Benes, Greg Capullo, Adam Hughes, Gil Kane, Mike Mignola,
Frank Miller, Phil Noto, Wally Wood, Bruce Timm, Laura DePuy-Martin,
Mark Buckingham
-
Kirby todellakin on kunkku. Hänelläkin oli huonot päivänsä mutta osittain ehkä senkin takia hän tuntuu niin inhimilliseltä, rakastettavalta ja ylivertaiselta verrattuna moniin tehdasmaisesti tusinatavaraa suoltaviin piirtäjiin.
(Sanoi se Byrnen manageri sitten mitä hyvänsä ;D)
Oma lisäykseni tähän threadiin voisi olla David Mazzucchelli. Häntä ei kai aina varsinaiseksi supersankaripiirtäjäksi luokitella mutta olisihan se sääli jättää huomiotta mies joka on kuvittanut yhdet komeimmista Daredevil- ja Batman-tarinoista koskaan. Mazzucchelli hallitsee suvereenisti sekä luonnostelun että tussauksen, eikä yhden Rubber Blanketin ynnä parin muun lukemani jutun perusteella ole pöllömpi tarinankertojakaan.
-
Minä pidän erityisesti Steve Ruden taiteesta, sekä piirtäjänä, tussaajana että värittäjänä.
Tyyppi saa jopa supersankarien spandex -asut näyttämään oikeilta, meinaan että ne todella näyttävät jostakin materiaalista tehdyiltä eivätkä ihomaalilta.
-
Curt Swan on mielestäni kaikkien aikojen paras supersankaripiirtäjä. Hänen tyylinsä on melkein kuin eurooppalaista selkeän linjan koulukuntaa.
www.lambiek.net/swan_curt.htm (http://www.lambiek.net/swan_curt.htm)
Miksi nykyään kuvat niin usein ylityöstetään supersankarisarjakuvissa?
-
Kaipa Bisleytäkin voisi pitää "supersankari kuvittajana". Ihan loistavaa jälkeä esim. siinä Batman & Judge Dredd lehdykässä. Myös joissakin Loboissa on ollut tosi hienoja kuvituksia.
-
Suosikkini Mazzuchelli ja JRJR ovatkin jo mainittu, joten lisäänkin
Jose Luis Garcia Lopezin, joka on Teräsmies kuvittajista paras.
Suomessa nähty joskus 70-80 luvulla, ja myöhemmin Thrillerissä
Cinder&Ashea piirtämässä.
-
Kaikki tuntuvat suosivan jo edesmenneitä legendoja tai piiitkän uran alalla tehneitä. Eikö kukaan nimeä nuorempia tulokkaita? Kuten Porter tai Jimenez, eivätkös nämä häiskät ole suht nuoria/uusia alalla?
-
Mulle uudet hemmot on aika tuntemattomia, kun vähemmän seuraan nykysarjakuvia. Itse asiassa mun jaottelun mukaan Jim Leekin on uusia piirtäjiä.
-
Mazzuchelli on hyvä, vaikka ainoat lukemani tarinat ovat Batman: Year One ja Daredevil:Born Again. Sitten on Bryan Hitch (Authority vol. 1, Ultimates)
http://www.comicartcommunity.com/gallery/details.php?image_id=4089
ja Michael Lark (Terminal City ja varsinkin Gotham Central)
http://www.splashpageart.com/GalleryPiece.asp?Piece=4243&GSub=18&GCat=0&UCat=0&Style=Text
ei sovi unohtaa John Paul Leon (Earth-X, Tom Strong 25)
http://www.splashpageart.com/GalleryPiece.asp?Piece=4301&GSub=169&GCat=0&UCat=0&Style=Text
ja Mike Mignola.
Hitch edustaa perinteisempää nysväysosastoa supersankarikuvituksissa. Näille lopuille taas on tunnusomaista mustan voimakas käyttö, joka miellyttää minua paljon, black is beautiful. :-*
-
No haloo? Topikin noin sadan mainitun nimen joukossa ei ole Bill Sienkiewicziä (http://www.wordsandpictures.org/elektra/elektra_gallery_1.html)?? :o
Tiesin kyllä, etten tiedä supersankariskenen mieltymyksistä mitään, mutten arvannut olevani ihan näin pihalla...
-
Billin poisjäänti johtunee siitä, että häntä ei Suomessa suomeksi ole paljoa nähty muuta kuin tussaajan ominaisuudessa. Tussaajana Bill onkin oikein loistava. Noista maalatuista jutuista en olekaan niin paljoa tykännyt ja se leivänpaahdinjuttu oli mulle ihan utopiaa.
-
Suosikkini Mazzuchelli ja JRJR ovatkin jo mainittu, joten lisäänkin
Jose Luis Garcia Lopezin, joka on Teräsmies kuvittajista paras.
Suomessa nähty joskus 70-80 luvulla, ja myöhemmin Thrillerissä
Cinder&Ashea piirtämässä.
Jose piirsi myös vuonna -99 suomeksi ilmestyneen Batman/Hulk-spessun. Crossoverien parhaimmistoa.
-
tykännyt ja se leivänpaahdinjuttu oli mulle ihan utopiaa.
Utopiaa?
-
No joo ;D
-
Tällä hetkellä vaikuttavista piirtäjistä kyllä Mike Deodato Jr:n Hulkit ovat aika kovaa kamaa. Samoin Darick Robertsonin Wolverinet. Ja eihän tietenkään voi unohtaa JRJRia ;D ;D ;D
-
Deodatoa ja Robertsonia on molempia luvassa Hämiksessä kesällä.
-
Olisi helpompaa listata ne muutamat, joista en pidä, mutta jonkinlainen alustava lista:
Jim Lee, Phil Jimenez, Greg Land, Bryan Hitch, George Perez, JR JR, J.H. Williams III, Chris Sprouse, Arthur Adams, Travis Charest, Wendy Pini, Malcolm Jones, III.
-
Robertsonia luvassa Hämiksessä kesällä.
Hyvät ihmiset, älkää missään tapauksessa tuhlatko kallisarvoisia sivuja Ron Zimmermanin "humoristisiin" tekeleisiin! Miehen lyhyeksi jäänyt ura sarjakuvien parissa voitaisiin kyllä sivuuttaa täysin Egmontin Marvel-julkaisuissa. Peter Milliganin kirjoittama Toxin-minisarja on toisaalta niin tuoretta tavaraa, että sitä ollaan tuskin vielä raahaamassa Suomeen. Ja tarinahan taitaa liittyä yhteen The New Avengers -lehdessä tälläkin hetkellä pyörivistä juonikuvioista. Darick Robertsonin jo viime vuosikymmenellä tehtailemat tiimiseikkailut saattaisivat olla ihan julkaisukelpoista aineistoa, vaikka niiden kääntäminen juuri nyt vaikuttaisi hieman oudolta ratkaisulta...
-
Yhden uuden nimen haluan nostaa: Alex Maleev, joka on Daredevilissä aivan loistava, ja parantaa koko ajan laatuaan!
Laadukkaita(enemmän "taidesarjakuvan parissa" vaikuttaneita): Mazzuchelli, Sienkiewicz. Sekä uuden polven Ashley Wood (joka on ehkä pikkaisen poseur, mutta kehittynyt Loreen mennessä aika hienoksi kuvankäyttäjäksi ja Hellspawnissakin kyllä hämmästyttää rytmitajullaan.
Perussupermeininkin ylittämättömät osaajat: JR JR ja Bryan Hitch.
Ja sitten myös omatyylinen Jae Lee, jonka Hellshock ja Inhumans on kerrassaan kauniita.
Ei nyt juuri tule muita tärkeitä mieleen; minä en oikeasti ymmärrä sitä Kirby-hommaa - sen ymmärrän että jollain nelikymppisillä supersarjisten tekijöillä on arvostusta ja nostalgiaa omille idoleilleen, mutta kyllähän ne tosi jäykkää ja kornia meininkiä on, vaikka dynamiikkaa ja mielikuvitusta löytyykin, ja poptaide-käyttöarvoa. JA sitten keskivanhan polven tekijät ovat saaneet skiditkin uskomaan Kirbyn ylivertaisuuteen.... totta kai Kirbyä pitää kumartaa siitä, että hän on ollut luomassa puitteiata ja ilmaisumuotoa supersankari sarjiksille, mutta Luojan kiitos nyt osataan ottaa oppia ja vaikutetta hieman muualtakin!
Minusta supersankarisarjisten kuvitusten taso on parantunut ihan ällistyttävästi: joitakin vuosia sitten kun selaili jossain Kukunorissa mitä vaan Marvelita, oli jälki ihan naurettavaa regressoitunutta mutavellipökkelöä tyypeiltä, jotka eivät todellakaan osanneet piirtää - olivat vaan kopioineet ikänsä marveleitaan- sitten vuosi pari sitten lehtihyllyllä pysäytti ensin Ashley Wood Hellspawnillaan, ja sitten myöhemmin JR JR Hulkillaan, ja Bryan Hitch Ultimatesilla! Ja ylipäänsä taso on monissa lehdissä tosi korkea, kerronta on ihan eri luokkaa, ja kuvakulmat päätähuimaavia. Näitähän lukee ihan ilokseen! Elokuvista on opittu jotain, ja tökköposeeraaminen on jätetty Liefeldille, jonka uusi X-Force on kerrassaan hämmentävän huono! Miksi Millar on halunnut tehdä sen tyypin kanssa yhteistyötä?
-
Kuinka moni tykkäsi BWS:n eli Barry Windsor-Smithin jäljestä? Minä en.. Laattaa lennättivät myös sellaiset ihanat kuin Jae Leen X-factor (X-cutioner's Song) ja Walter Simonsonin X-factor (mm. Inferno). X-fanina pidän tietysti Byrne-Austin kaksikon aikaansaannoksista, ja uusista mm. Kubertin jälki miellyttää. Mutta loppujen lopuksi annan harvoin kuvituksen häiritä niin pitkään kun tarina on hyvä (ie. luen paljon kirjoja)..
-
Kuinka moni tykkäsi BWS:n eli Barry Windsor-Smithin jäljestä? Minä en..
No mutta, mieshän piirsi sen klassisen Weapon-X:n, parhaan Marvel-sarjiksen ikuna! Loooov. Paljoa muuta en sitten ole tainnut Windsor-Smithiltä lukeakaan. Wepissä olen nähnyt muutamia ihan kivan näköisiä yksittäiskuvia.
-
uusista mm. Kubertin jälki miellyttää.
Niin, siis kumman niistä?
No mutta, mieshän piirsi sen klassisen Weapon-X:n, parhaan Marvel-sarjiksen ikuna! Loooov. Paljoa muuta en sitten ole tainnut Windsor-Smithiltä lukeakaan.
BWS:n tyyliähän on kuvailtu prerafaeliittiseksi, mitä kuvausta käyttäisin sinunkin taiteestasi, jos vain tietäisin, mitä se oikeastaan tarkoittaa.
Joka tapauksessa veikkaisin, että sinua viehättäisivät BWS:n ja Chris Claremontin Elävä kuolema -tarinat, joissa Storm seikkailee romanttis-eksistentialistisissa tunnelmissa (Ryhmä-X 7-8/86, 5/87), ja lisäksi Weapon-X:n edeltäjä Wolverine: Haavoittunut susi (10/87).
-
Weapon-X on hyvä tarina ja olen sen lukenut pariinkin kertaan ynnä kerännyt alkuperäiset MCP:t joissa se julkaistiin mutta piirustustyylistä en pidä ja minulle Elävät Kuolemat ovat semmoista visuaalista kauhua että alta pois. Jos BWS:n tyylistä pitää niin olihan niitä prerafaeliittisiä tarinoita vielä R-X 6/88:ssa jossa Malice riivaa Dazzlerin. On kaverilla omat sivunsakin, www.barrywindsor-smith.com (http://www.barrywindsor-smith.com). Muusta herran tuotannosta en tiedä kun ei kiinnosta..
-
Tietenkin BWS:n varhaistuotanto mm. Kostajien ja Conanin parissa on myös suositeltavaa. Mutta kyllä olen miehen nykytuotannonkin suuri ihailija.
-
Tietenkin BWS:n varhaistuotanto mm. Kostajien ja Conanin parissa on myös suositeltavaa. <snip>
Divarista tarttui hikisiin näppeihini Conan Barbaari 6 /1993 (jossa on varmasti yksi hurmeisimmista koskaan Suomessa julkaistuista kansikuvista). Siinä on pelkkää BWS:n taidetta 70-luvun alusta ja on se aika herkkua. Tosin Conanin kypärän sarvet ovat jotenkin hassun näköiset, vähän kuin ovenkahvat...
Keskiaukeamalla on vieläpä BWS:n Conan-juliste (ja latomovirheen takia peräti kahtena kappaleena).
-
Kyllä minullakin pikkuskidinä oli totuttelemista BWS:n tyyliin Ryhmä-X:ssä, aikanaan myöhemmin vasta tajusin että hänhän on kuvittajana ihan ylivertainen suurimpaan osaan supersankaripiirtäjistä. Elävä kuolema I ja II on ihan loisteliasta kuvallisesti, ja tietty tarinallisestikin. Myöhempi tuotantonsa on minusta aika mielenkiinnotonta, hieman Valiant-sarjoja selaillut...
Monasti suuret suosikit löytyy alkuinhon myötä. Inhoreaktio on ainakin osoitus siitä, että sen kohteessa on jotain kiinnostavaa - nyt puhun tietysti ihan omanlaisestaan inhosta... mutta tuo on tapahtunut lukemattomia kertoja kuvantekijöiden ja musiikintekijöiden suhteen...
-
BWS taitaa olla hidas piirtäjä, koska ei ole tainnut kuukausittaista sarjaa piirtää sitten alkupään Conaneiden.
Kyllä BWS ihan tuottelias on, enimmäkseen vaan on tehnyt Conanin jälkeen yksittäisiä kuvituksia. DC/Vertigolle sillä on ollut kehitteillä "Monster"-niminen alppari jo vissiin liki 10 vuotta, mutta hidas tahti saattaa johtua pienestä viiraamisesta äijän päässä, sen kun pitää välillä jutella alieneille ynnä muuta mukavaa. Jos asia kiinnostaa, suosittelen lukemaan BWS:n mahtiteosta "Opus". Loistavia kuvia ja aivan kahjoa tekstiä.
Kun nyt tulin kirjoittaneeksi, sanonpa vielä omatkin supersankaripiirtäjäsuosikkini (tai ainakin pari): Michael Golden, Alan Davis, Gene Colan, Jason Pearson, Kevin Maguire, Jose-Luis Garcia Lopez (aivan ehdoton), Neal Adams, Irv Novick, Keith Giffen, Steve Ditko, Carmine Infantino (60-luvun kama), Gil Kane... ja ihan ykkösenä Marshall Rogers!
Rmäki
-
Ei oikeastaan uusia ehdotuksia...
Omat suosikkini:
Frank Miller (nimim. 5 Dark Knight Returnsia hyllyssä)
Bill Sienkiewicz (nimim. 4 Elektra Assassinia hyllyssä)
Alex Maleev (Veltinkin mainitsema) ja David Mack (nimim. Daredevil fani -70)
Sam Kieth ja P. Craig Russell (vähemmän supersankaria tosin)
Michael Gaydos oli myös hyvä Bendisin Aliaksessa
Mike Mignola
ja tietysti John Byrne teki vaikutuksen reilut 20 vuotta sitten (ei tee enää)
-
BWS:n tyylinen, mutta ehkä vieläkin "taiteellisempi" piirtäjä, on P Craig Russell, jonka Elric-sarjakuviin silloin joskus nyrjähdin totaalisesti.
Russellilla selvästi tunnistettava, melkein barokkisen rikas tyyli ja hän on osaa piirtää kasvojen ilmeitä paremmin kuin kukaan muu sarjakuvataiteilja...
Marvelille hän on piirtänyt tri Outoa ja Vertigolle Fablesia.
Nyttemmin hän on tainnut tehdä Oscar Wilden tarinoihin perustuvia sarjakuvia Kuvitetut klassikot -tyyliin.
-
Ainoa kosketukseni Russelliin tähän mennessä taitavat olla hänen tussaamansa Rick Leonardin Ryhmä-X:t. Nyt Dark Horse on julkaisemassa Russellin piirtämän Conan-minisarjan: http://www.darkhorse.com/profile/preview.php?theid=10-594
Piirrosjälki on kaunista, mutta Conan näyttää ehkä vähän liian söpöltä... Tilauksessa on joka tapauksessa.
-
<snip>Piirrosjälki on kaunista, mutta Conan näyttää ehkä vähän liian söpöltä... Tilauksessa on joka tapauksessa.
Ei barbaarimme ainakaan kansikuvassa kovin söpöltä vaikuttanut... mutta oikeassa olet. Kun tajusin klikata kantta, pääsin selaamaan sivuja ja Conan tosiaankin muistuttaa vähän Viidakkokirjan Mowglia (jota Russell on piirtänyt). Mahtaneeko tarina sijoittua Conanin nuoruusvuosiin.
http://www.darkhorse.com/profile/preview.php?theid=10-594&p=3
Ehkä tästä tulee uusi trendi, söpömpi ja pehmeämpi Conan (Fab 5 on varmaan päässyt stailaamaan...)
-
Eikö kukaan minun lisäkseni pidä Rick Leonardista, joka yhdistettynä Al Williamsoniin sai parhaimmillaan vetävää jälkeä Suomessakin nähdyissä Hämis 2099 -seikkailuissa?
Moni piirtäjä/tussaajapari saa mahtavaa jälkeä nimenomaan yhdessä. Vastaavasti yhdistettynä vääriin piirtäjiin, tussaaja saa pahimmillaan kammottavaa jälkeä aikaan. Jälkimmäisestä toimii esimerkkinä Dan Green, jonka jälki Marc Silvestrin parina miellytti kovasti enemmän kuin kenenkään muun parina.
-
Kyllä ainakin minä tykkäsin Leonardi/Williamsonin tekeleistä. Williamsonin tussaukset yleensäkin ovat olleet mainoita ja harmittaa, että Al ei sitten tussannutkaan Byrnen Wolverine-tarinoita, vaan tussaajaksi tuli Janson. Ekassa jaksossahan on yksi ruutu Williamsonin koetussaama ja se näyttää oikein upealta.
Mun silmään Dan Green on ollut mukavan neutraali tussaaja. Tussauksen alta näkyy erittäin selvästi lyijykynäilijä.
-
Eikö kukaan minun lisäkseni pidä Rick Leonardista, joka yhdistettynä Al Williamsoniin sai parhaimmillaan vetävää jälkeä Suomessakin nähdyissä Hämis 2099 -seikkailuissa?
Kyllä pitää. Itse olen vuoden -86 Hämiksestä lähtien nauttinut herran tuotannosta - toisaalta olen aina ollut supersankariskenen hyljeksittyjen kuvittajien puolella. Esimerkiksi edellä parjatun Jae Leen tuotokset lukeutuvat suosikkeihini, vaikka yleisesti ottaen harva suostuu koskemaan niihin edes pitkällä kepillä.
Hämis 2099 on muuten yksi niistä harvoista oikeasti tasokkaista sarjoista, joita Marvel sai 90-luvulla aikaan. Sääli, että homma levisi käsiin loppupuolella melko pahasti. Saas nähdä, odottaako sama kohtalo nyt vallalla olevaa, hieman vastaavaa, Ultimate-buumia...
-
Kyllä pitää. Itse olen vuoden -86 Hämiksestä lähtien nauttinut herran tuotannosta - toisaalta olen aina ollut supersankariskenen hyljeksittyjen kuvittajien puolella. Esimerkiksi edellä parjatun Jae Leen tuotokset lukeutuvat suosikkeihini, vaikka yleisesti ottaen harva suostuu koskemaan niihin edes pitkällä kepillä.
Minäkin pidin Jae Leen kuvittamista tarinoista. Mielestäni esimerkiksi Bill Sienkiewiczin kuvitus kärsii huomattavasti enemmän huonosta paperista, joten Jaen selkeämpi jälki sopi sarjakuviin paremmin. Toisaalta minua viehättää muutenkin sellainen lennokas kynänjälki, jolloin sellaiset tasapaksut kuvittajat kelpaavat minulle vain jos he sattuvat olemaan teknisesti tarpeeksi hyviä.
Saas nähdä, odottaako sama kohtalo nyt vallalla olevaa, hieman vastaavaa, Ultimate-buumia...
Mielestäni noissa Marvelin vaihtoehtomaailmoissa ei koskaan ole ollut tarpeeksi vetoa, vaan ne uppoavat aina ennemmin tai myöhemmin. Se ei tietenkään estä pitämästä Hämis 2099:stä tai Ylivertaisista, jotka molemmat nousevat perus-Marvel-tuotannon yläpuolelle.
-
Kuvittajat:Molemmat John Romitat ovat AIVAN huippuja.Kakkos-sijalla olisi Bob Kane. Tussaaja:Scott Hanna. Värittäjästä en tiedä.(Paras käsikirjoittaja olisi ollut ehdottomasti Stan Lee.)
-
Kuvittajat:Molemmat John Romitat ovat AIVAN huippuja.
JR JR on siitä piristävä kuvittaja, että hän on kehittänyt tyyliään vuosien varrella rajusti. Nuorempana pidin siitä Rautamiehen/Cablen sekä Tuomari-kauden aikaisesta tyylistä, nykyisin voiton vie kenties vanhoissa Hämiksissä nähty kynänjälki. Nykytyyli on jotenkin liian rutinoitunutta ja hivenen tylsää, vaikka kelpaa kyllä edelleenkin.
-
JR JR on siitä piristävä kuvittaja, että hän on kehittänyt tyyliään vuosien varrella rajusti. Nuorempana pidin siitä Rautamiehen/Cablen sekä Tuomari-kauden aikaisesta tyylistä, nykyisin voiton vie kenties vanhoissa Hämiksissä nähty kynänjälki. Nykytyyli on jotenkin liian rutinoitunutta ja hivenen tylsää, vaikka kelpaa kyllä edelleenkin.
Se on vaan huono kun ei kuvita enää Hämistä.
-
Romita jr:n ensimmäiset Marvel-työt taisivat olla Rautamiestä. Silloin vielä ihan perusmössöä. Ei tunnistaisi jos ei ekalla sivulla lukisi nimeä.
Mielestäni parasta Romita jiiärrää onkin ne tarinat joita julkaistiin hämiksessa esim.viime vuonna.
-
Alan Daviskin on taas piirtämässä Uncanny X-Meniä eikä ole enää ollenkaan entisessä vedossaan.
Eikä ollut edes viimeksi Ryhmä-X:ää tehdessään. Ihmenelosten kohdalla jälki oli jotenkin parempaa, mutta täytyy myöntää, että miehen ehdoton huippukausi osui Excaliburiin, joka kuvituksensa puolesta oli erittäin karkkia silmille.
Toinen esimerkki taantuvasta kuvittajasta on Chris Bachalo, jonka Generation-X ja DC:lle tehdyt Death-minisarjat olivat tajuttoman upeita ja sekä nykyinen että aikaisempi rupeama Ryhmä-X:n parissa ovat olleet vain kalpeita aavistuksia miehen kyvyistä. Kenties Townsend ei täysin sovi miehen tyyliin ja Bachalo on päättänyt muuttaa tyyliään kauemmaksi realismista (Bachalon kohdalla väärä sana, mutta kelvatkoon paremman puutteessa). Tästä syystä vihaan Buckinghamin piirtäjänuraa (Hämiksen sivuilla nähtyä). Hus takaisin Bachalon tussaajaksi, Buckingham!
-
Muutamia esille tulleita juttuja kommenoidakseni:
JAe Lee on minun suosikkejani, tykkäsin aikanaan hänen alkujaan aikan tyhjänkin maneristisesta tyylistään, kuten jossain X-Factorissa, Namorejaan en ole lukenutkaan. Hänen huippukautensa on minusta Hellshock vol.2:ssa sekä käsittämättömän kauniissa Inhumans-minisarjassa, samaten jotkut uudemmat juttunsa ovat kyllä tavattoman eleganttia matskua. Vuosien varrella hän on tosissaan oppinut piirtämään!
JR JR pistelee uusissa jenkkiWolverineissa ihan parastaan, niissä näkyy tekijän into, mitä minusta ei Hämäreissä näy. Janson on tussaajana, ja tällä kertaa yhteistyö on ihmeenkin hedelmällistä, Janson tuo tarvittavaa rosoa, mutta ei kuitenkaan tuhoa piirtäjän ominaistyyliä, minkä hän on monasti aikanaan tehnyt.
Samaten Alan Davis, jota aloin jo muutama vuosi takaperin Ryhmä-X.ssä oikein inhoamaan, tekee uusissa Uncanny X:ssä välistä ihan hienoakin jälkeä.
Jiksin kanssa olen osittain samaa mieltä että Bachalon tyyli on monasti viime aikoina ollut varsin väsähtänyttä, mutta silloin tällöin dynaamisuus ja leikkisyys on tallella,esim. paikoitellen uudessa Age of Apocalypse-sarjassa..
-
Jiksin kanssa olen osittain samaa mieltä että Bachalon tyyli on monasti viime aikoina ollut varsin väsähtänyttä, mutta silloin tällöin dynaamisuus ja leikkisyys on tallella,esim. paikoitellen uudessa Age of Apocalypse-sarjassa..
Pitää jossain vaiheessa tutustua. Mielestäni uusin Ryhmä-X (2/2005) oli mm. niiden poliisirobottien osalta huonointa tähänastista Bachaloa.
En ole nähnyt uudempaa John Byrnen tuotantoa, mutta mm. miehen edellinen Suomessakin nähty rupeama Hämiksen kanssa oli kammottava. En pitänyt miehen tyylin muuttumisesta enää edes Namorin aikoina, mutta ilmeisesti nostalgista ilmettä tavoitteleva piirrosasu ei juuri viehättänyt. Joten tästä syystä lasken Byrnenkin taantuneisiin kuvittajiin.
-
Eikö kukaan minun lisäkseni pidä Rick Leonardista, joka yhdistettynä Al Williamsoniin sai parhaimmillaan vetävää jälkeä Suomessakin nähdyissä Hämis 2099 -seikkailuissa?
Leonardi on aina ollut tosi timmi, mutta erityisen hyvää hänen kuvituksensa oli Terry Austinin tussaamana (sama pätee tietty moneen muuhunkin piirtäjään). Oiva esimerkki tästä nähdään suomeksi tänä vuonna...
Alan Davisista muuten sen verran, että kehno tietsikkaväritys ja teknologiset kämmit onnistuivat tuhoamaan äijän ekat uudet X-jutut. Kyllä mies on yhä terässään, käykää vaikka katsomassa sen kotisivuja.
http://www.alandavis-comicart.com/
T: rmäki
-
En ole nähnyt uudempaa John Byrnen tuotantoa, mutta mm. miehen edellinen Suomessakin nähty rupeama Hämiksen kanssa oli kammottava.
Uutta Byrnen tuotantoa voi katsastaa miehen kotisivujen lyijykynägalleriassa (http://jbgallery.ourbunch.net/pencilscans.html) tai sitten Wardenin kauppasivulla (http://www.whatashock.com/doasales/byrne1.html).
-
Uutta Byrnen tuotantoa voi katsastaa miehen kotisivujen lyijykynägalleriassa (http://jbgallery.ourbunch.net/pencilscans.html) tai sitten Wardenin kauppasivulla (http://www.whatashock.com/doasales/byrne1.html).
Ihan hienoltahan nuo näytti,mutta samaa mieltä olen Jiksin kanssa siitä että se viimeisin Hämis-kausi ei oikein ollut hienoa.Väritys jotenkin ehkä pilasi sen.
-
Byrne on sellainen piirtäjä, jonka tyyliin tussaaja vaikuttaa todella paljon. Noita Hämiksen sivujakin löytyy tuolta ekan linkin takaa tussaamattomana ja kyllä ne mun mielestä on vähän parempia.
Kun tossa Rmäki otti puheeksi Austinin, niin se täytyy tunnustaa, että Byrnen ja Austinin uudemmista yhteistöistä en hirveästi ole pitänyt. Ainakin Just image...Robin oli aika kliininen. Saas nähä, miltä näyttää, kun Austin istuu tussaajan pallille Doom Patrolissa pariksi numeroksi.
-
Kun tossa Rmäki otti puheeksi Austinin, niin se täytyy tunnustaa, että Byrnen ja Austinin uudemmista yhteistöistä en hirveästi ole pitänyt. Ainakin Just image...Robin oli aika kliininen. Saas nähä, miltä näyttää, kun Austin istuu tussaajan pallille Doom Patrolissa pariksi numeroksi.
Sanoisin, että ongelma on enempi Byrnen nykytyylissä kuin Austinissa. Kyllä Terryn huopakynä edelleen viuhuu aika näyttävästi, ainakin tiettyjen piirtäjien kanssa. Todisteena:
http://www.steveenglehart.com/Comics/Dark%20Detective%20II.html
Rmäki
-
Juu hyvinhän se viuhuu ja Rogersin jälkeen tuntuu sopivan oikein hyvin (vaikka noi kuvat pieniä ovatkin). Austinilla toi viiva on vanhemmiten paksuuntunut ja ehkä se on se, mikä ei Byrnen kohdalla ole viime aikoina enää iskenyt kun Byrne on omassa tyylissään seikkaillut ohuemmassa viivassa (vaikka Lab Ratsin myötä paksu viiva on alkanut taas palata). Mutta saas nähä.
-
Näitä superlehtiä selaillessa on alkanut hiljalleen valjeta se, miten harvassa näitä hyviä piirtäjiä on. Sarjan aloitukseen voidaan hankkia hyvät tekijät, ja sitten kun kaikki näyttäisi hyvältä tuodaan tilalle tusinatarinaa tusinapiirtäjillä tai Liefeld.
On piirtäjiä joiden kynänjälki näyttää hyvälle, "ajattomalle", ja sitten on taitavia nykypiirtäjiä jotka osaavat pelata hyvin yhteen tietokonevärjäyksen kanssa saaden aikaan loisteliasta jälkeä. "Ajaton" tyyli ei näytä yhtä loistavalle, mutta se ei hyvän värittäjän käsissä kärsi tietokonevärjäyksestä. Ja kun sitä rimaa hiissataan ylöspäin niin porukkaa alkaa tippua kyydistä. Byrnen jälki - tuskin kaikesta voi syyttää tussaajaakaan - näyttää aikansa eläneeltä. Yhtään sen lämpimämpiä tuntemuksia eivät herätä nuo rmäen linkin takaa paljastuvat Batmanin kannet.
Jos vanhoista tekijöistä alkaa aika mennä ohitse, niin joskus toivoo, että osalle uusista tekijöistä se aika ei olisi edes osunut kohdalle.
Marvel pukkaa ulos sarjaa Wolverine: Soultaker, myyvänä kunigasideana yhdistää mangan ja perinteisen supersarjiksen tyylejä. Lehden kannet vielä näyttävätkin hyville, mutta se sisäpuoli, ei hyvänen aika, mittakaava, perspektiivi ja anatomiavirheitä silmien täydeltä. Voisi kuvitella että piirtäjä on saanut oppitunteja Liefeldiltä. Ja tyylien yhdistäminen ei tarkoita sitä että isosilmäinen Wolverine juoksee yksityiskohtaisissa taustoissa vaan sitä että länsimaisittain piirretty W hengailee mangatyyliin piirrettyjen hahmojen kanssa. :-X ^n
Tällaista tauhkaa ollee kai valtaosa julkaisuista? Jos tarina ei ole todella hyvässä vauhdissa, niin piirtäjän vaihtuminen pidemmäksi aikaa uuteen "kykyyn" saa aikaseksi lehden lukemisen loppumisen hetimmiten. Ja harvoin sitä enää viitsii mennä kurkkimaan onko muutosta parempaan tapahtunut jossain välissä. Kun osa käsikirjoittaja-piirtäjä-värittäjä-tussaaja ryhmistä kulkee yhdessä projektista toiseen tuppaa samaan aikaan lehdestä loppumaan sekä hyvä tarina että kuvitus.
Esim. Captain America v5, tällä hetkellä tekijöinä ovat Brubaker, Epting ja Lark, siinä vaiheessa kun Brubaker saa tarinansa valmiiksi on hyvin todennäköistä että Lark lähtee myös.
Onneksi täällä saadaan poimia rusinat haggiksesta.
Ja Bachalosta, tyyli kyllä sopii ja toimii tietokonefektien kanssa yhteen, mutta kerrontatyyli on jotenkin hajaantunut ja lukeminen tuntuu työläämmältä kuin noissa Death tai GenX jutuissa. Buckingham taasen on tekemässä juuri sitä mitä pitääkin eli piirtämässä Fables:ia.
-
Leonardi on aina ollut tosi timmi, mutta erityisen hyvää hänen kuvituksensa oli Terry Austinin tussaamana (sama pätee tietty moneen muuhunkin piirtäjään). Oiva esimerkki tästä nähdään suomeksi tänä vuonna...
Valistakaa joku ystävällisesti minua kertokaa, mistä on kysymys, ellei kyseessä sitten ollut tarkoituksellinen teaseri :) Oliko näin, rmäki?
Byrnestä: Olen samaa mieltä, että herra vaatii rinnalleen kunnon tussaajan. Silti Byrnen tyyli on iän myötä muuttunut huonompaan suuntaan. Kun tarkoitin, etten ole nähnyt Byrnen nykytilaa, niin tarkoitin lähinnä, etten ole tutustunut lukemalla mihinkään sellaiseen mitä ei Suomessa olisi julkaistu.
-
Valistakaa joku ystävällisesti minua kertokaa, mistä on kysymys, ellei kyseessä sitten ollut tarkoituksellinen teaseri :) Oliko näin, rmäki?
Oli!
Rmäki
-
Oli!
Höh, no odotteleminen sentään on jännittävää. Ellei sitten kyse ole siitä Batmanin vanhasta stoorista, jonka olin toki jossain tällä foorumilla tms. jo ehtinyt bongaamaan...
-
Vanhan stoorin pitäisi olla Alan Davisin Full circle.
-
Eikö kukaan minun lisäkseni pidä Rick Leonardista, joka yhdistettynä Al Williamsoniin sai parhaimmillaan vetävää jälkeä Suomessakin nähdyissä Hämis 2099 -seikkailuissa?
Leonardi näyttäisi edelleenkin olevan varsin hyvässä vedossa...
Batgirl #47 (http://www.whatashock.com/doasales/RL/bg47pg12.jpg)
Nightwing #83 (http://www.whatashock.com/doasales/RL/kw83pg12.jpg)
Spider-Man/Sentry #1 (http://www.whatashock.com/doasales/RL/sm3.jpg)
X-Men: True Friends #2 (http://www.whatashock.com/doasales/RL/tf2cov.jpg)
-
Vanhan stoorin pitäisi olla Alan Davisin Full circle.
Jep, kiitos!
Anonyymi Jaarittelija: Leonardin jälki näyttää hyvältä. Näkyisipä sitä jälkeä vielä Suomessakin.
-
Ai niin, suosikkikuvittajani:
John Byrne, Jack Kirby, Frank Quitely, JRJR, Frank Miller ennenvanhaan, Jim Lee, Neal Adams, Chris Bachalo Mark Buckinghamin tussamana, David Mazzuchelli, Jim Steranko, Mike Zeck, Tim Sale.
Onpas minulla omaperäinen maku.
-
Kun tarkoitin, etten ole nähnyt Byrnen nykytilaa, niin tarkoitin lähinnä, etten ole tutustunut lukemalla mihinkään sellaiseen mitä ei Suomessa olisi julkaistu.
Pistin jo aikaisemmin linkin Byrnen galleriaan, mutta tässä ihan uusinta uutta
Blood of the Demonin numerosta 8 (http://www.byrnerobotics.com/forum/uploads/JohnByrne/2005-05-11_091031_BLOOD.08.02.03.jpg). Piirretty ilmeisesti tänään 11.5.
Ja tästähän näkee ihan selvästi, että Byrne ei enää viitti edes piirtää taustoja. Kahdessa niitä ei ole ollenkaan (no, toiseen on sentään sutinut pari viivaa) ja yhteen on piirtänyt ihmisiä sen verran, että ei oo tarvinnu piirtää taustoja.
Ja menkääs hei heti kattoon Milehighcomicsin esimulkasuja. Siellä on mm. Dark Detectiven (Rogers/Austin) numeroiden 1 ja 2 näytteet ja kaikkea muuta kivaa (mm. I can't believe it's not Justice Leagueta).
-
Ja tästähän näkee ihan selvästi, että Byrne ei enää viitti edes piirtää taustoja. Kahdessa niitä ei ole ollenkaan (no, toiseen on sentään sutinut pari viivaa) ja yhteen on piirtänyt ihmisiä sen verran, että ei oo tarvinnu piirtää taustoja.
Olihan tämä nyt huumoria? Byrne on näissä sutinut kyllä ihan urakalla. Ja vaikka mies piirsi mm. Ryhmä-X:n ja Ihmenelosten aikana paljonkin taustoja, mielestäni mm. Byrnen Teräsmiehen numeroissa oli selvästi enemmän tyhjää taustojen tilalla, jonka sitten värittäjä oli täyttänyt punaisella/oranssilla tms. värillä. En nyt jaksa kaivaa tarkkoja esimerkkejä, mutta mielestäni tuollaisia esimerkkejä oli paljon.
-
Vitsihän se on. Hokema, joka elää ihan omaa elämäänsä (samoin kuin se, että ennen Byrne piirsi paremmin ja senkin hokeman alku on jo 70-luvulla, mutta se onkin makuasia ja siinä mielessä varmaan sanojan kohdalla ihan totta). Se vähä mitä itse olen Byrnen sarjoja lukenut, niin ei niissä merkittävää eroa ole taustojen suhteen eri aikana syntyneillä kuvituksilla. Tai eroa on siinä, että nykyisin Byrnen arkkitehtuuri on hurjasti upeampaa kuin alkuaikoina.
Mutta siis se Dark Detective. Siitä en linkkiä laittanutkaan, niin laitan tähän (http://www.milehighcomics.com/firstlook/051805/batdd2cvr.html). Kansi ja neljä ekaa sivua. Näyttää saman tasoiselta kuin Rogersin ja Austinin aikaisemmatkin yhteistyöt.
-
Tuo Dark Detective vaikutti todella hyvältä, RMäkiiii...!
Pidin ideasta että Kaksikasvo joutuu laittamaan silmätippoja arpeutuneen puoliskon mulkosilmään. Tämmöiset pienet oivallukset ikivanhoista hahmoista ovat olleet minulle suurinta herkkua uusissa tarinoissa jo jonkin aikaa.
-
Tuo Dark Detective vaikutti todella hyvältä, RMäkiiii...!
Jos se meikäläisestä riippuu, niin ilman muuta juttu suomennetaan ensi vuonna, joko DC Spessussa tai omana julkaisunaan. Englehart, Rogers ja Austin rulettavat!
Rmäki
-
Ja Jouko tuo meille tietysti Englehartin Kapteeni Amerikan, vai mitä?
Niin, saihan tosiaan Sal Buscemakin puolivahingossa täällä Kvaakissa synninpäästön. Kenties sitten, kun vääjäämätön Kapu-elokuva valmistuu...
Rmäki
-
Englehart, Rogers ja Austin rulettavat!
Amerikkalainen Image-kustantamo yllättää jälleen positiivisesti! Elokuussa markkinoille tuupataan 128-sivuinen kirjanen Englehartin ja Rogersin takavuosien tuotantoa, mukaan on saatu 80-luvulla seikkailleen Coyote-supersankarin pitkä syntytarina ja useiden kymmenien sivujen verran Scorpio Rose -nimisen mustalaisnoidan edesottamuksia...
Coyote Volume 1 (http://images.comicbookresources.com/solicits/image082005/big/coyote.jpg)
-
Amerikkalainen Image-kustantamo yllättää jälleen positiivisesti! Elokuussa markkinoille tuupataan 128-sivuinen kirjanen Englehartin ja Rogersin takavuosien tuotantoa, mukaan on saatu 80-luvulla seikkailleen Coyote-supersankarin pitkä syntytarina ja useiden kymmenien sivujen verran Scorpio Rose -nimisen mustalaisnoidan edesottamuksia...
Vaude! Tuohan täytyy hankkia - vaikka nuo lehdet jo hyllyssä ovatkin, on kiva päästä 20 vuoden odottelun jälkeen lukemaan Scorpio Rosen lopetus. Harmi vaan, ettei juttua ole piirretty valmiiksi, vaan luvassa on vain kässäri ja jotain luonnoksia. Mutta Englehartin mukaan onkin hupaisampaa, ettei trilogian päätösosaa ikinä saatu piirrettyä. Mainiota kamaa ovat molemmat sarjat, suosittelen lämpimästi!
Rmäki
-
Mainiota kamaa ovat molemmat sarjat, suosittelen lämpimästi! Rmäki
Suomenna ne. ;D
-
Suomenna ne. ;D
No, yritetään... Coyote on Kojootti... Scorpio Rose taas Skorpioniruusu... vakavasti ottaen, tuskin on heti pelkoa että näitä käännetään, niin paljon kuin itse sarjoista pidänkin. Ostakaa jenkkitreidari vaan suosiolla, sen kansihinnasta varmaan menee tekijöillekin ihan mukava pala kakkua!
Rmäki
-
Mike Grell. GA:n kuvittajana perusvarmaa.
Itse tykkäsin kyllä enemmän Grellin sarjasta: Jon Sable, freelance. Harmittaa vieläkin kun tilasin niitä MHC:ltä ja paketti hukku matkalla.
G.Perez ei myöskään ole pystynyt piirtämään mitään mikä minua ärsyttäisi. Tyydyttävää kun yrittää niin kiitettävää pukkaa.
-
No nyt olen keksivinäni miksi Byrnen tyyli näyttää minusta aikansa eläneelle. Tuossa Byrne haisee tjsp. ketjussa viimeiseksi esillä ollut Teriksen kokosivun kuva paljastaa asian. Kyseessä on mustan käyttö, tai pikemminkin se ettei sitä pahemmin käytetä. Kuvahan on lähes puhdasta viivapiirrosta kokonaisuudessaan. Kun vertaa jälkeä näihin tämän hetken 'hip' artisteihin kuten vaikka Hitchiin niin ero käy selvemmäksi. Vaikka Byrne onkin vuosien saatossa petrannut on jälki vanhalla (niinku 80-lukuu) tavalla sarjakuvamaista.
-
Siis ei käytä mustaa? Entäs tämä (http://jbgallery.ourbunch.net/action827pencils/images/ACTION.827.04.jpg) tai tämä (http://jbgallery.ourbunch.net/action827pencils/images/ACTION.827.14.jpg) tai ehkä tämä (http://jbgallery.ourbunch.net/botd03pencils/images/botd03.02.jpg)?
Mutta taidan tajuta kyllä mitä tarkoitat kun mainitsit Hitchin. Tarkoitat hahmojen varjostuksia yms.? Byrne tekee perinteistä vanhan ajan varjostusta, kun taas Hitch hakee vähän realistisempaa jälkeä. Eikö?
Varjostusten (ja mustan käytön suhteen yleensä) kohdalla Byrne ei kuitenkaan ole niitä pahimpia esimerkkejä (eikä mielestäni edes huono esimerkki). Monet kun tekevät nykyisin ihan puhtaita rautalankapiirroksia ja värittäjä saa lisätä kaikki varjot ja kontrastin. Hyviä esimerkkejä tästä on esim. taannoisessa Magic Fantasy -lehdessä.
Toisaalta, mihin olisit sitä mustaa pistänyt enemmän kuin siinä postaamassani kuvassa jo on?
-
Ainakin tuossa helikopteri-maassa kuvassa olisi saanut ihan täyttä mustaa toiselle puolelle hahmoja, kun esim. palava helikopteri on valolähteenä paljon muita voimakkaampi. Mutta ei ole kuvittajan koulutusta. Kuhan heitin. Noin saisi ainakin lisää mustaa.
-
Joo, se on totta. Mutta ehkä Byrne huomioi sen, että toi tapahtuu keskellä kirkasta päivää eikä palava ja mustaa savua tupruttava kone valaise niin paljoa. Tämäkin (http://jbgallery.ourbunch.net/action827pencils/images/ACTION.827.06.jpg) on just semmonen, missä vois noitten hahmojen taakse pistää varjoksi pelkkää mustaa (tosin sekin tapahtuu keskellä päivää ja vielä Afrikassa. Kai). Huomiota kannattaa kiinnittää sivun reunaan, josta löytyy ohjeistus värittäjälle (onkohan Eddie tussaaja Nelson vai toimittaja.): mustat kappaleet räjähdyksessä pitää jättää mustiksi.
Pitäsköhän nää siirtää tonne Byrne haisee -ketjuun?
-
Juurikin näin, Byrne tekee perinteistä vanhanajan varjostusta. Esim. Juuri tuossa palava helikopteri -kuvassa on mustaa, hahmon vaatteet ovat paljolti varjostettuja, mutta lihaksistoa kuvaavien viivojen lisäksi iholle ei ole tehty mitään. Varjoilla ja valonlähteillä ei ole näissä kuvissa suoranaista riippuvuutta. Tai siinä teriskuvassa, jos katsotaan missä aurinko on, niin suurin osa keskushahmoista tulisi olla varjostettua. Nyt se jää värittäjän tehtäväksi. Ja mielestäni ne 80-luvun puhtaat värisävyt sopivat Byrnen tyyliin paremmin kuin nykyiset tietokoneella maalatut.
Jottei menisi vain Byrnen arvioimiseksi, niin tuleeko muille mieleen muita sittemmin syrjäytettyjä genren parhaita kuvittajia. Olihan Liefeldkin (olevinaan) joskus huippu. (Byrnestä ja Liefeldistä täytyy kuitenkin puhua eri lauseissa. ;) )
Tiedä tuosta viestien siirtämisestä, laitoin edellisen tänne, kun olin jo tässä ketjussa aiemmin pohtinut piirtäjiä ja juna-aikatauluja.
-
Jottei menisi vain Byrnen arvioimiseksi, niin tuleeko muille mieleen muita sittemmin syrjäytettyjä genren parhaita kuvittajia.
No eihän nyt Byrneä sentään vielä ole syrjäytetty. Herättää edelleen paljon keskustelua ja sopivissa projekteissa myykin oikein hyvin.
Mutta jos oikeasti syrjäytetyistä tekijöistä puhutaan, niin ehdottomasti on mainittava Herb Trimbe, joka aika kylmästi potkittiin Marvelilta ulos.
(http://comicartcommunity.com/gallery/data/media/54/cominatcha.gif)
(http://comicartcommunity.com/gallery/data/media/54/HULK164-15.jpg)
Tiedä tuosta viestien siirtämisestä, laitoin edellisen tänne, kun olin jo tässä ketjussa aiemmin pohtinut piirtäjiä ja juna-aikatauluja.
No ei siirretä sitten. Ja kun juna-aikataulut tuli puheeksi, niin viikonloppuna pohdin, että mistäs saan uuden aikataulukirjan, kun kevään kirja meni 4. päivä umpeen? Eikö ne enää lähetä sitä postissa niin kuin viime vuonna?
-
Trimpe rupesi matkimaan Rob Liefeldiä, ja jälki oli sen mukaista.
Joo ja se oli aivan järkyttävää.
Mitäköhän sillä oli mielessä, ajan hengessä pysymistä?
Varmaankin yritti pelastaa uransa viimeiset rippeet. Sehän aika häijyllä tavalla pistettiin ulos Marvelilta. Alkoivat vaan vähentämään töitä ja lopulta eivät antaneet mitään. Eivät edes ilmoittaneet, että ei enää haluta sua.
Ja minulle tuli ainakin juna-aikataulu postissa mennäviikolla.
Outoa. No, ehkä se vielä tulee.
Mutta tämä on aika hyvä:
http://www.vr.fi
Joo, toi on hyvä, mutta sitä ei oikein voi ottaa matkalle mukaan...Ja ei, kännykässäni ei ole wappia...vai onkohan...
-
Tuota kaikki parhaat on jo mainittu mutta minun mielestä seuraavat tyypit ovat aikanaan tehneet jotain lyömätöntä mihin edes he itse eivät enää pysty:
todd mcfarlane, erik larsen, jim lee, jae lee. he ovat suosikkini mutta suosikkien suosikkini on marc silvestri! eikö kukaan muista hänen ensimmäisiä ryhmä-xiään! myönnän ne tulivat aina vähän huonoimmiksi mutta se ehkä johtui siitä että lehdestä tuli 2 kertaa kuukaudessa julkaistava ja se että dan green ei osaa tussata. sitä paitsi hän oli ainoa joka sai larry haman kässärit tuntumaan hyviltä. silvestrin lähdön jälkeen huomasin ettei hama osaa muuta kuin olla kunnianhimoinen. sitä paitsi sal busceman uusi tyyli jota aina haukuttiin oli mun nmielestä aika siistiä huomioon ottamatta hahmojen ulkonäköä.
MIKSI SUURI OSA SARJIS FANEISTA AINA VAAN KATSOO MILTÄ HAHMOT NÄYTTÄÄ!!!
-
mutta suosikkien suosikkini on marc silvestri! eikö kukaan muista hänen ensimmäisiä ryhmä-xiään! myönnän ne tulivat aina vähän huonoimmiksi mutta se ehkä johtui siitä että lehdestä tuli 2 kertaa kuukaudessa julkaistava ja se että dan green ei osaa tussata. sitä paitsi hän oli ainoa joka sai larry haman kässärit tuntumaan hyviltä. silvestrin lähdön jälkeen huomasin ettei hama osaa muuta kuin olla kunnianhimoinen.
Minä olen samaa mieltä Silvestristä! Hänen Ryhmä-X:nsä ja Wolverinensa ovat loistavaa kamaa, molempia diggailin aikanaan kovasti. Silvestrin lähdön jälkeen kumpaankin lehteen tuli huomattavasti taitamattomampia tyyppejä, tosin Ryhmä-X:n tapauksessa lukijoiden enemmistö erehtyi luulemaan päinvastaista.
Dan Greenistä olen eri mieltä, minusta Greenin tussaus sopi erinomaisesti yhteen nimenomaan Silvestrin kanssa. Greenin tussaus toi Silvestrin tuherruksiin semmoisen komean kaoottisen tunnelman, joka sopi hyvin Ryhmä-X:n senhetkiseen meininkiin, ja Wolverineenkin.
Tussaaja vaikuttaa kyllä pirusti. Tulee mieleen kun Milleriä loistavasti tussannut Klaus Janson kokeili yhteistyötä John Byrnen kanssa (Sarjakuvalehti 5 & 7/92). Huh huh, karseeta jälkeä.
-
Tussaaja vaikuttaa kyllä pirusti. Tulee mieleen kun Milleriä loistavasti tussannut Klaus Janson kokeili yhteistyötä John Byrnen kanssa (Sarjakuvalehti 5 & 7/92). Huh huh, karseeta jälkeä.
Ja mikä suuri menetys, kun sitä ei tussannutkaan Al Williamson. Vain sen yhden ruudun kokeeksi siitä ensimmäisestä osasta.
Mutta Janson toimi Byrnen kanssa paljon paremmin aikaisemmin Kostajien yhteydessä (niissä suomalaissa Kostajat-spessuissa). Wolverinessa vaikutti ehkä se, että Byrne teki vain breakdownit (ja olen nähnyt niistä kopioita ja ne oli breakdowneja lähes Buscema tyyliin) ja Jansonin olis pitäny olla viimeistelijä. Lopputulos vastaa aika tavalla Byrnen breakdowneja.
Mutta siis asiaan. Silvestristä tykkäsin itekin. Ehkä jopa enemmän kuin Romitan pojasta.
-
Saisko vähän tietoa piirtäjästä nimeltä John Romita SR? Tiedän hänestä jo aika paljon, mutta jos kertoisitte hiukan enemmän, esim.syntymäaika, ensimmäinen julkaistu sarjakuva, milloin lopetti piirtämisen, yms. yms. Ja sitten vielä kysymys, että mitä mieltä olette hänen kuvitustyöstään?
Mun mielestä on yksi kaikkien aikojen parhaista piirtäjistä.
-
Mike Deodato Jr. on vuosien mittaan monesta Marvel-sarjasta ja -tapahtumasta tuttu kuvittaja. Takavuosilta muistan Marvelin tehneen pitkän yksinoikeussopimuksen hänen kanssaan.
Hiljattain Deodato lähti omilleen ja ensimmäiset sarjat yhteistyössä Jeff Lemiren (Berserker Unbound, Dark Horse) ja JMS:n (Resistance, Awa Studios) kanssa ovat tulossa ulos.
Tämä on mielenkiintoinen tapaus, koska minulle ei tule näin äkkiseltään mieleen ketään Marvel-/DC-kuvittajaa, joka olisi vuosien jälkeen ja vielä näin vanhoilla päivillä lähtenyt tekijäomisteisiin juttuihin, vielä näin itsenäisesti.
Osa on liikahdellut siihen suuntaan, mutta monesti sitten palannut takaisin tai syystä tai toisesta kadonnut ja unohtunut. Sitten ovat nämä, jotka kulkevat yhden ja saman käsikirjoittajan projektista toiseen.
Käsikirjoittaja voi hyvin työstää useampaa sarjaa samaan aikaan, kuvittaja on paljon enemmän aina siihen työn alla olevaan sidottu.