Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Välineet ja oppaat => Aiheen aloitti: Holle - 16.11.2005 klo 23:09:34
-
Laitan tämän nyt omana aiheenaan, korjatkaa jos on aihetta.
Olen seurannut mielenkiinnolla ammattilaisten keskustelua monessakin ketjussa sarjakuvien värienhallinnasta, mustasta , pikimustasta , cmykistä ,rgb:stä ,väriprofiileista, tiedostomuodoista, kirjapainovaatimuksista jne. Meikäläiselle nämä on aikalailla vieraita ja olen sen verran laiska etten jaksa niitä opiskella. Jos olisin vasta-alkaja joka lähettäisi ensimmäistä sarjaansa lehteen niin lopettaisin piirtämisen varmaan kokonaan liian monimutkaisena.
Itse olen yksinkertaisesti maalikannulla kaadellut värit kuvaan , tallettanut koko satsin jpg:nä ja lähettänyt tilaajalle. Joskus tiedustelen miten ja millaisena homman haluavat mutta sillä ei tunnu olevan niin kovin paljon väliä.
On hyvä että asioista tietävät jakavat muillekin tietoa ja on hyvä tietää miten homma tehdään mutta väittäisin että vähemmälläkin kuvankäsittelyn hallinnalla voi uskaltautua lähettämään töitään julkaistavaksi.
Tulee mieleen tuo mainio "Matlock"-sarja johon silloin tällöin linkataan. Sentyylinen sarja esim. tuskin kärsii vaikka ei täyttäisikään vaativimpia painoasetuksia.
-
On hyvä että asioista tietävät jakavat muillekin tietoa ja on hyvä tietää miten homma tehdään mutta väittäisin että vähemmälläkin kuvankäsittelyn hallinnalla voi uskaltautua lähettämään töitään julkaistavaksi.
Kyllä tietenkin voi lähettää. Nykyisin kun lähes kaikki menee tietokoneella, niin ei se väriprofiilin muuton hirveän iso urakka ole (itekin yhden taiton kuvat lähetin taannoin rgb:nä, kun en sillä hetkellä päässyt sellaiselle koneelle, jossa olisin ne cmykiksi voinut muuttaa ja kiireellä piti lähettää). Usein vain painot tykkäävät laskuttaa tuollaisista sitten erikseen. Tosin kun kuvituksia tekee lehteen, niin nehän menee eka taittajalle, joka ystävällisenä heppuna voi sitten ne kuvat muuttaa oikeaan muotoon.
Väriprofiilia tärkeämpää onkin, että kuvan resoluutio on tarpeeksi hyvä. Sitä kun ei jälkeenpäin voi enää parantaa. Siis, mustavalkokuvissa (viivapiirros) 1-bittinen ja resoluutio 600 dpi, värikuvissa 300 dpi. Jos on mustavalkoinen, jossa on sävyjä, niin sitten toi 300 dpi riittää siihenkin. Resoluution saa määrättyä jo skannausvaiheessa, joten ei pitäisi olla vaikeaa.
-
Täytyisi tehdä pari kaaviota tuttavalle, joka tekee väitöskirjaansa Wordilla. Taitto-ohjelmia ei hallitse eikä ehdi opetella. Onko kenelläkään tietoa tunnistaako Word CMYK-väriprofiilin eli voinko lähettää CMYK-tifejä vai pitäisikö pistää RGB:nä?
-
Word tekee muutenkin niin kamalaa jälkeä, että siinä konkurssissa ei väriprofiilit enää paljoa paina.
-
Word tekee muutenkin niin kamalaa jälkeä, että siinä konkurssissa ei väriprofiilit enää paljoa paina.
Kiitos tästä lohdullisesta vastauksesta :) Word + CMYK, anyone?
-
Word ei tietääkseni tunne CMYK-kuvia. Ei sitä suositella painotöihin ollenkaan. Varminta joka tapauksessa laittaa RGB:nä. Mahtaiskohan sen sitten jollain PDF-työkalulla käännettyä cmykeiksi?
Timo
-
Wordin ongelmana on se, missä muodossa tavara lähtee painoon. Meneekö se word-dokkarina? Eksportataanko se PDF:ksi ensin? Distillerillä vai jollain muulla? Vai printataanko painon printteriajurilla postscriptiksi? Tungetaanko se välillä Distilleriin? Osa näistä saattaa tukea väriprofilointia, osa ei, osa väittää tukevansa, mutta tekee väärin.
Väriprofiileilla voi ampua itseään ja kavereita erittäin monella eri tavalla jalkaan, etenkin jos kyseessä on softa jossa väriprofilointi ei ole ydinosaamisaluetta.
-
Kiitos tästä lohdullisesta vastauksesta :) Word + CMYK, anyone?
Jos täytyy kysyä niin Rgb.
Ja tee siitä png tai windows bitmap (zippinä menee pieneksi).
Itse en ole edes yrittänyt käyttää tiffejä moneen vuoteen. Kaatelevat ohjelmia yms.
-
tiffit kaatelevat ohjelmia? Yleisimmin käytetty kuvamuoto kaataa ohjelmia?
Timo
-
Joo kuulemma olisi tarkoitus PDF:ksi pistää, onneksi minun ei tarvitse siihen sotkeentua :) Parasta lienee jättää rgb:ksi. Syy miksi olisin tahtonut CMYK:ksi on että kuvat ovat kaavioita, joissa on tekstiä väritaustalla. CMYK-muodossa olisi voinut määrittää tekstin väriksi k100 + taustan värit jottei väriheilauhdukset pilaisi tekstiä (tai näin sen kuvittelen). Mutta ei taida auttaa kuin koputtaa puuta ja ilmoittaa etten ota mitään vastuuta lopputuloksesta :P
Jos täytyy kysyä niin Rgb.
Ja tee siitä png tai windows bitmap (zippinä menee pieneksi).
Itse en ole edes yrittänyt käyttää tiffejä moneen vuoteen. Kaatelevat ohjelmia yms.
Kauheasti ei viittisi enää käyttää kaiken muun päälle pakkaavia formaatteja ettei menisi entistä suttuisemmaksi.
-
CMYK-muodossa olisi voinut määrittää tekstin väriksi k100 + taustan värit jottei väriheilauhdukset pilaisi tekstiä
En tästä tarkemmin osaa sanoa, mutta jos paino käyttää esmes PitStopia niin:
RGB Black Text to 100% K. (http://www.enfocus.com/tips_tricks.php?id=22)
PitStop Professional on Adobe Acrobat -plugin jolla voi tarkistaa PDF-tiedoston soveltuvuuden ja korjata virheitä ja ongelmakohtia.
Timo
-
En tästä tarkemmin osaa sanoa, mutta jos paino käyttää esmes PitStopia niin:
RGB Black Text to 100% K. (http://www.enfocus.com/tips_tricks.php?id=22)
PitStop Professional on Adobe Acrobat -plugin jolla voi tarkistaa PDF-tiedoston soveltuvuuden ja korjata virheitä ja ongelmakohtia.
Kiitti, tuohan saattaisi toimia.
-
Kauheasti ei viittisi enää käyttää kaiken muun päälle pakkaavia formaatteja ettei menisi entistä suttuisemmaksi.
Png ei käytä häviöllistä pakkausta, ja kaaviokuvan tasaiset väripinnat pakkautuvat tehokkaasti ilman että tarvitse vähentää värimäärää, joten kuva ei mene millään tavalla suttuisemmaksi.
-
Painon vaatimukset on todella painokohtaista. Osalle kelpaa RGB ja osalle ei jne.
-
Minulla on 1200dpi Bitmap-ääriviivatiedosto, sekä CMYK-väritiedosto sisältäen kuvan värit. Tavanomaisista tavoistani poiketen olen tehnyt värit vesiväreillä. Rasteroituuko PDF:ssä myös ääriviivatiedosto, jääkö musta väritiedostosta vain painovaiheessa pois vai mitäköhän mahtaa tapahtua?
Jos musta tulisi poistaa väreistä, miten olette homman hoitaneet? Photoshopissa voisi tietysti korvata mustan väreillä eli channel mixerissä pistää K 0% ja lisätä K:lle arvoja syaanin, magentan ja keltaisen joukkoon tms. mutta onko parempia ehdotuksia?
-
Jos työ painetaan hyvälle aikakauslehtipaperille, en usko että tulee ongelmia. Mutta sanomalehdessä voipi. Pitää pitää huolta ettei yhteenlaskettu kokonaisvärimäärä ei ylitä painoteknisiä raja-arvoja. Onko se nyt 320 %.
Eli tossahan on nyt sulla cmyk-tiedosto JA mv-tiedosto, periaatteessa tuossa voi nelivärimustan (eli syvämustan, esim. C95%, M83%, Y82% ja K90%) päälle tulla vielä 100% musta. Ellei pdf-n tekeminen sitten jossain välissä automaattisesti leikkaa ylimääräistä mustaa tai muita värejä pois, siten että kokonaisvärimäärä ei yliä tuota 320% (vai mitä se nyt oli :-[)
Timo
-
Jos työ painetaan hyvälle aikakauslehtipaperille, en usko että tulee ongelmia. Mutta sanomalehdessä voipi. Pitää pitää huolta ettei yhteenlaskettu kokonaisvärimäärä ei ylitä painoteknisiä raja-arvoja. Onko se nyt 320 %.
... siten että kokonaisvärimäärä ei yliä tuota 320% (vai mitä se nyt oli :-[)
Mieluummin se ehkä kuitenkin oli 230% (tai 240%). :)
-
Jos työ painetaan hyvälle aikakauslehtipaperille, en usko että tulee ongelmia. Mutta sanomalehdessä voipi. Pitää pitää huolta ettei yhteenlaskettu kokonaisvärimäärä ei ylitä painoteknisiä raja-arvoja. Onko se nyt 320 %.
Eli tossahan on nyt sulla cmyk-tiedosto JA mv-tiedosto, periaatteessa tuossa voi nelivärimustan (eli syvämustan, esim. C95%, M83%, Y82% ja K90%) päälle tulla vielä 100% musta. Ellei pdf-n tekeminen sitten jossain välissä automaattisesti leikkaa ylimääräistä mustaa tai muita värejä pois, siten että kokonaisvärimäärä ei yliä tuota 320% (vai mitä se nyt oli :-[)
Timo
Paksummanpuoleiselle aikakauslehtipaprulle on tulossa. Eli musta voi olla tiedostossa kahteen kertaa ilman että bitmappi rasteroituu, greit! Kiitokset avusta!
-
Mieluummin se ehkä kuitenkin oli 230% (tai 240%). :)
No oli siinä ainakin oikeita numeroita, jos järjestys oli mitä oli, ulkomuistista. ;D
Timo
-
Juu, ei se rasteroidu, kunhan vaan teet pdf:stä Acrobat 5 yhteensopivan, eli pdf-versio 1.4:n, niin musta tulee terävänä kuvan päälle.
Timo
-
Juu, ei se rasteroidu, kunhan vaan teet pdf:stä Acrobat 5 yhteensopivan, eli pdf-versio 1.4:n, niin musta tulee terävänä kuvan päälle.
Timo
Ajattelin testailla tuolla Timo Kähkösen PDF-työkalulla, näyttäisi tukevan uudempia Acrobateja. Prosentitkin näyttävät jäävän selvästi alle 200:an, joten ilmeisesti kaikki kunnossa.
-
Joo kuulemma olisi tarkoitus PDF:ksi pistää, onneksi minun ei tarvitse siihen sotkeentua :) Parasta lienee jättää rgb:ksi. Syy miksi olisin tahtonut CMYK:ksi on että kuvat ovat kaavioita, joissa on tekstiä väritaustalla. CMYK-muodossa olisi voinut määrittää tekstin väriksi k100 + taustan värit jottei väriheilauhdukset pilaisi tekstiä
Toivottavasti tekijä ymmärtää myös että .pdf tehdään Distillerillä, eikä millä tahansa muka-pdf:ää tekevällä plugarilla. Kaikkea oon nähnyt, sellaistakin ettei tekstiä sitten lopulta enää olekaan.
Oikein tehdyssä .pdf:ssä ei tuota rgb/cmyk -ongelmaa ole, koska painokelpoisen .pdf:n luonti muuttaa automaattisesti rbg:t cmykeiksi sellaisen keskiarvoisesti ihan ok algoritmin kanssa. samalla väriarvot käsittääkseni pudotetaan automaattisesti alittamaan 240% kokonaissumma, mikäli väriprofiili on "non-coated", tosin tästä en ole ihan varma kun en ole kokeillut.
Monelle .pdf takoittaa netti-pdf:ää, kannattaa tarkistaa ettei ole kyse tästä, koska sitä 72dpi rgb-sössöä ei enää paina pirukaan.
Näin vanhana lehti-AD:na tuo "tekstiä väritaustalla" kuulostaa aika pahalta. Muistathan, että tekstin ja taustan tummuusero pitää olla päällystetyllä paperilla yli 60% ja päällystämättömällä jopa 80% että tekstin pystyy lukemaan. Älä siis laita yli 20% väripeittoa tekstin taakse.
(Edit: tekstin kanssa siis kokonaispeitto mieluummin alle 120% josta mustaa se 100%, tuo 240% on se raja jonka jälkeen värikuva muuttuu lammikoksi levinnyttä painoväriä.)
Muistan ikuisesti hyvän ystäväni, joka tuli innoissaan näyttämään "uutta aikakauslehteä, jossa ei ole tekstiä ollenkaan vaan tarinat kerrotaan pelkillä kuvilla". Teksti kun oli ladottu kuvien päälle vastavärillä, niin eihän sitä tekstiä näe, jos on vähänkin värisokea...
Kivi
-
Kiitos, Kivi, hyvistä neuvoista, vaikka tuo työ siis tehtiin jo runsas vuosi sitten :)
Lopputuloksesta tuli muistaakseni ihan nätti eli resoluutio oli painotasoa. Taustavärit tajusin onneksi tehdä hyvin laimeiksi juuri tuosta mainitsemastasi syystä, varmaan juuri parinkymmenen prosentin luokkaa.
-
Kähkösen, eli Royal Comics Syndicaten PDF:n luontityökalu tuottaa nimenomaan painoon tarkoitettuja tiedostoja ja hyviä tekeekin. Uusimmissa Illustratoreissa ja InDesigneissa on päästy niin edistyneelle tasolle, ettei mitään distillerejä kaivata, ne tuottavat suoraan täsmälleen halutunlaisia tiedostoja, kunhan vaan tietää mitä pitää ruksia päälle tai pois pdf-eksporttausta tehdessä.
Ja tosiaan, nykymeiningillä ei kuvaa tarvitse mihinkään cmyk-profiiliinkaan vääntää, kun se tapahtuu PDF:ää tehdessä.
Timo
-
Uusimmissa Illustratoreissa ja InDesigneissa on päästy niin edistyneelle tasolle, ettei mitään distillerejä kaivata, ne tuottavat suoraan täsmälleen halutunlaisia tiedostoja, kunhan vaan tietää mitä pitää ruksia päälle tai pois pdf-eksporttausta tehdessä.
Ja tosiaan, nykymeiningillä ei kuvaa tarvitse mihinkään cmyk-profiiliinkaan vääntää, kun se tapahtuu PDF:ää tehdessä.
Timo. Tiedän että olet kiireinen. Mutta jos tuosta aiheesta tekisi lyhyenkin ohjeen, kuinka homma pitää tehdä, siitä olisi PALJON iloa monelle, jotka tuon kanssa puuhaavat.
Mulla on vaan CS2, mutta jos se kelpaa tuohon, ilo olisi iso. Varmaankin täällä on koko joukko muitakin samojen juttujen kanssa painivia?
-
Uusimmissa Illustratoreissa ja InDesigneissa on päästy niin edistyneelle tasolle, ettei mitään distillerejä kaivata, ne tuottavat suoraan täsmälleen halutunlaisia tiedostoja,
Distiller kuten Illu ja InDesignkin on Adoben tuote, ja onkin nykyään integroituna kutakuinkin kaikissa Adoben työohjelmissa. Kyllä se on edelleen se Adobe Distiller-osio uusimmissakin versioissa joka käännöksen tekee. Vaikkei siitä enää tarvitse erillisenä ohjelmana puhua, ja vakka se aktivoidaan vaikkapa InDesignin sisältä.
;D
Edit: Sen sijaan esimerkiksi CorelDrawlla ei Distiller-lisenssiä ole (jos nyt koko ohjelmaakaan enää on). Sillä tehdyt .pdf:t o(li)vat vähintäänkin mielenkiintoisia, sen mukaan mitä nyt versioista 1-8 muistan, joskus niillä main lopulta lakkasin tappelemasta sen kanssa.
PS. asiasta sadanteen, JanneT, jos sun tarvitsee jostain syystä poistaa kuvasta kaikki musta, määrittele kuva Photoshopissa cmykiksi ja klikkaa sieltä missä lukee "layers" niin että saat aktivoitua "colours"-välilehden. Sitten valitset sieltä mustan ja poistat näkyvistä tai tuhoat. Noita väri-välilehtiä on todella kätevä käyttää esimerkiksi duotonea luotaessa, ja niille voi myös rakentaa vaikkapa seripainossa tarvittavat originaalit.
-
Olen tekemässä sarjakuvaa, jossa on isoja mustia pintoja joiden alla saattaa olla jopa 120% väriä. Onko vaara, että kuvalle käy huonosti aikakauslehtipaperilla vai kestääkö vielä hyvin tällaiset prosentit?
-
Olen tekemässä sarjakuvaa, jossa on isoja mustia pintoja joiden alla saattaa olla jopa 120% väriä. Onko vaara, että kuvalle käy huonosti aikakauslehtipaperilla vai kestääkö vielä hyvin tällaiset prosentit?
Hyvin kestää.
-
Jos musta tulisi poistaa väreistä, miten olette homman hoitaneet? Photoshopissa voisi tietysti korvata mustan väreillä eli channel mixerissä pistää K 0% ja lisätä K:lle arvoja syaanin, magentan ja keltaisen joukkoon tms. mutta onko parempia ehdotuksia?
Musta poistetaan väreistä ja erotetaan omaksi k-mustakseen valitsemalla käsiteltävät alueet ja sen jälkeen valitsemalla "adjust hue & saturation -> colorize -> värit nollaan" Tämän jälkeen on syytä tehdä "curves"-ikkunassa pieni hylly mustan mustaan päähän kompensoimaan kadonneita nelivärimustan osavärejä.