Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Manga ja anime => : mira 12.09.2005 klo 10:12:58
-
Kävikö kukaan Helsingin tennispalatsin manga näyttelyssä?
Mitä mieltä olette? Itse kävin siellä ja totesin hyväksi, mutta aika pieneksi.
Kommentteja!
-
Noh, tuli jo näyttelyn avajaisissa hajottua "ihan hiukan" siitä, että meidän suomalaisten piirtäjien työt oli törkeästi lävistetty nuppineuloilla seinään niin, että kuka tahansa voisi sieltä käydä lähmimässä ja kössimässä itselleen arvokkaita originaaleja. Muutoin itse näyttely oli oikein mielenkiintoinen, vaikkakin melko suppea. Kyllä niitä oikeiden mangapiirtäjien originaaleja jaksaisi silti pidempäänkin katsoa.
-
Noh, tuli jo näyttelyn avajaisissa hajottua "ihan hiukan" siitä, että meidän suomalaisten piirtäjien työt oli törkeästi lävistetty nuppineuloilla seinään niin, että kuka tahansa voisi sieltä käydä lähmimässä ja kössimässä itselleen arvokkaita originaaleja.
Joo... tuli hieman sellainen olo, että suhtautuminen suomalaisia piirtäjiä kohtaan oli jotenkin vähättelevä. Mutta kuulemma ovat nyt hankkimassa kehykset...
Ei originaaleihin saa pistellä reikiä tai jättää muitakaan jälkiä!
Muuten näyttely oli hyvä, olisi voinut toki olla laajempikin... Tuntui loppuvan kesken. Yllätyin siitä, miten pieniä Tanemuran originaalit olivat.
-
Muuten ihan hyvä näyttely paitsi originaaleja olisi saanut olla enemmän ja nyky-mangan historiaa oltaisiin voitu havainnollistaa enemmän.
-
Eipä ole vielä tullut käytyä, mutta tarkoitus on lähitulevaisuudessa pistäytyä. Odotukset hieman laski tämän viestiketjun luettuani.
-
kävin siellä nyt sunnuntaina kun ilmaiseksi pääsi... kamalasti oli porukkaa, niin ei paljoa ehtiny ihastella teoksia. Mangan genreistä olisi voinnut olla enemmän näytteitä, ne sarjakuvat roikkumassa oli ihan hieno idea. ja originaalit oli hienoja. Siellä oli kyllä lasi niiden suomalaisten originaalien päällä, mutta nuppineulat oli kyllä oudot.. siitä miinuksia kyllä...
olihan se aika suppea, mutta eihän tollasta asiaa saiskaan supistettua noihin tiloihin... saati sellaseksi että sen jaksais sitten kiertää :)
oli hieno kyllä nähdä suomalaista mangaa...
-
Siellä oli kyllä lasi niiden suomalaisten originaalien päällä, mutta nuppineulat oli kyllä oudot.. siitä miinuksia kyllä...
Joo, laittoivat lasin valitusten jälkeen. Muuten kuvat olisivat yhä pelkältään... Nuppineuloille ei sitten tehty mitään, ja kuvat pullistelivat seinältä aika rumasti.
-
Olihan tuo vähän pienehkö näyttely... Enkä mä ole koskaan tajunnut mitä itua on mennä museoon katsomaan sarjakuvaoriginaaleja. Yläkerran japanilaisen taiteen näyttely teki huomattavasti isomman vaikutuksen.
-
Vähän pienihän tuo oli.. Eikä alakerta tehnyt suurtakaan vaikutusta, mitä nyt oli mukava selailla mangapokkareita ja vilkaista videota, yläkerta oli todella lähes parempi, mutta kiva kun tämmöinen näyttely nyt oli täällä peräpohjolassa :) ja kaikkein parasta siinä oli, että itekin pääsin käymään ;D
-
Ei originaaleihin saa pistellä reikiä tai jättää muitakaan jälkiä!
Mitenkäs ajattelit ripustaa? Paineilmalla? Eikös marginaalit ole juuri sitä varten, että ei tarvitse sitä itse duunia turmella?
Minusta on älyttömän hienoa, että saatiin Suomeen tällainen näyttely! Ettepä tainneet tietääkään että muualla lännessä kuin Ruotsissa ei manga-originaaleja ole nähty ensinkään. Elikäs monessa maassa jengi voi vain kateellisena haaveilla moisesta näyttelystä. Suhteuttakaapa ystävällisesti kommenttinne siihen.
Yläkerta oli enemmän minunkin mieleen (Ne jonkun saksalaisen tyypin kokoelmista haalitut työt), mutta oli se alakertakin OK. Hyviä ideoita ja harkiten sekä ammattitaidolla toteutettu!
-
Mitenkäs ajattelit ripustaa? Paineilmalla? Eikös marginaalit ole juuri sitä varten, että ei tarvitse sitä itse duunia turmella?
Toki on hienoa, että Suomeen tuli manganäyttely, eihän sitä kukaan olekaan kritisoinut.
Moni ihmetteli vain sitä, että suomimangatyöt oli pistelty (hieman ala-astetyyliin) neuloilla seinään vaikka kaikki muut originaalit oli kehystetty. Olisihan niissäkin ollut marginaalit, ja Toriyaman originaaleissa vielä reiätkin omasta takaa... Muinoin Kiasmassa pidettiin näyttely kuvaamataidon ylioppilasdiplomitöistä, kehyksiin laitettiin sielläkin. Itse reiät eivät ottaneet päähän niin paljon kuin hutaistun oloinen esillepano, työt kun olivat liiankin tökittävissä ennen lasin asentamista. Ja tuskin kukaan haluaa tahroja marginaalien sisäpuolelle, varsinkaan jos työ on tarkoitus vielä myydä. Näyttelyssä käy kuitenkin myös paljon pieniä lapsia. (Totta, maalauksetkin ovat pelkältään, mutta en muista nähneeni yhtäkään lyijykynäluonnosta tai vastaavaa pelkältään museon seinällä. Korjatkaa joku jos olen väärässä, tai sitten olen nähnyt vain arvokkaiden tekijöiden töitä.)
Yhdestä työstä ei saanut edes selvää, sillä piirroksen päällä ollut voipaperi pullisteli juuri sen verran että sen alta ei näkynyt mitään. Se tuskin oli tarkoitus.
Anteeksi jos kuulostin räyhäävältä, en ole itseasiassa mitenkään ärsyyntyneellä tuulella. Pelkkä teksti on pirullinen väline. Mutta siksi on sitten niitä hymiöitä, tietenkin... ( :) :) :))
-
Mitenkäs ajattelit ripustaa? Paineilmalla?
Kannattaa olla varovainen. Tekijä voi vaatia korvauksia neulanreijistä.
-
Roikuin Gravettin vetämän kierroksen mukana, mutta puolet asioista jäi näkemättä, kun porukkaa oli niin paljon. Oli siis pakko käydä vielä uudestaan paikat läpi yksinään, että kaiken sai irti. Vanhat puupiirrokset näyttivät mielenkiintoisilta, vaikka niitä kaikkia ei jaksanut juurta jaksaen tutkia. Mangametsä oli mukava, tallustelin siellä keskellä ja hion ninja-aistejani väistellen heiluvia pokkareita. Varsinkin kauhumangoja oli kiva selailla, kun niihin en aikaisemmin ollut tutustunut. Mangaoriginaalit olivat hulppean näköisiä, jokaisen edessä piti pysähtyä tarkemmin tiirailemaan yksityiskohtia. Enemmänhän tietysti olisi voinut olla, mutta tässäkin oli ihan riittävästi (varsinkin kun kestävyys alkoi hiljalleen loppua).
Mutta, mutta, tosi kiksit sain siellä yläkerrassa. Alkoi siitä kun tajusin Murakamin "superflatin" olevan oikeastaan 3D, joka näyttää 2D:ltä, kun normaalit kuvat ovat 2D:tä, joka näyttää 3D:ltä. Kikin ja sen toiseen patsaan ympärillä teki mieli juosta ympyrää ja päälautasen luona suunpieltä nyki vimmatusti. Hyvin iskivät tajuntaan ja viime yönä näinkin sitten kaikkea outoa unissani.
-
Onkos kukaan kurkistanut kehystettyjen töiden kehysten sisään? Sikäli kuin tiedän, työt kiinnitetään taustapahviin esim. liimapaperilla. Papis vain yleensä peittää sitten sen kohdan missä se liimaus on.
Muun muassa grafiikan vedoksia näkee joskus suoraan seinään kiinnitettynä. Siitä olen samaa mieltä, että töitä pitää kunnioittaa, mutta osittain tämä vastuu on myös yleisöllä. Ja yleisö on pöllöä, sekin tiedetään, tämän voi todeta mm. ulkomaan museoissa missä jengi käpälöi onnessaan vaikkapa vanhoja veistoksia! Viksut museot (niinku varmaa Tennarikin) vakuuttavat työt, eli kyllä töhritystä työstä voi vaatia korvausta. Vedoksissa piirroksissa yms. on sitten vain kai tulkintakysymys mistä itse työ alkaa ja missä marginaali loppuu, mutta kyllähän sen näkee. Taiteilijat ovat yleensä mukana ripustuksissa tai antavat gallerioille ohjeet.
-
Onkos kukaan kurkistanut kehystettyjen töiden kehysten sisään? Sikäli kuin tiedän, työt kiinnitetään taustapahviin esim. liimapaperilla. Papis vain yleensä peittää sitten sen kohdan missä se liimaus on
Kiasmassa näytteillä olleet työt oli laitettu yksinkertaisiin kehyksiin, originaaleihin ei tuossa tapauksessa jäänyt jälkiä. Mutta eivät ne liimapaperia tarvinneetkaan pysyäkseen kohdallaan. Aina kehykset näyttävät siistimmiltä kuin neulat...
Koska muualla näyttelyssä noudatettiin kehystyslinjaa oli suomiseinä vähän kummallinen tapaus siellä seassa. Tuskin kellekään olisi tullut mieleenkään ripustaa vaikkapa Tanemuran töitä pelkältään seinään nuppineuloilla, joten miksi sitten suomityöt...? Tiedän kyllä, etteivät suomimangapiirtäjät ole sama asia kuin isot tekijät Japanista, mutta silti tuli vähän sellainen kumma olo. Ainakin osa näyttelyssä mukana olleista piirtäjistä on tosissaan yrittämässä, eikä hutaistun oloinen esillepano anna kovin ammattimaista kuvaa. Eihän meistä kukaan toki ole "ammattilainen" sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta... Ehkä kehykset vain loppuivat kesken tai sitten työt olisi pitänyt kehystää itse.
(Olihan siellä neuloja parissa muussakin paikassa, kollaasiprintit ja yläkerrassa se pitkä rullatyö.)
Taiteilijat ovat yleensä mukana ripustuksissa tai antavat gallerioille ohjeet.
Asiasta oli tässä tapauksessa kuulemma kysytty piirtäjiltä, mutta en muista itse mitään. En luota omaan muistiini, mutta kukaan muukaan ei muista että nuppineula-asiasta olisi keskusteltu. Saatamme tietenkin kärsiä kollektiivisesta muistinmenetyksestä, tai sitten informaatio ei vain kulkenut... kuten joskus käy.
Ja sitten vielä: :)
(Toivon, ettei kukaan ole valittanut museolle järjestämällä kamalaa raivokohtausta...)
-
Niin, museon asiahan tämä on. Ja se taas on varmaankin organisaatio jossa on paljon ihmisiä (vain) töissä. :o
Yritin vain sanoa, että TAIDETTAKIN voidaan ripustaa nuppineuloin tms. järjestelyin, eikä silloin mitenkään halvenneta niitä töitä. Mielestäni tämä kysymys ei siis liity mitenkään niiden kuvien taiteelliseen tms. arvoon. Taiteellinen arvo ja muu sellainen liittyy siihen itse duuniin sen substanssiin ja siihen miten kukakin sen mieltää (ja tietenkin siihen kuka sen on tehnyt ;)). Enpäs tiennytkään, että japanilaiset sarjat on kehystetty vasta Helsingissä?
-
Enpäs tiennytkään, että japanilaiset sarjat on kehystetty vasta Helsingissä?
En ole varma missä päässä ne on kehystetty, mutta jos oikein muistan oli osa originaaleista isketty seinään lasin alle mahdollisten paspisten kanssa ja lasi kiinni pulteilla. Korjatkaa joku jos olen väärässä, en siis nyt puhu mangametsän kollaaseista vaan originaaliosastosta. Olisivat tietenkin voineet mainita jos kehyksiä tarvittiin... kellarissa kun olisivat ollet tallessa ne Kiasman kehykset, niihin olisi työt saanut ihan kivasti ja vieläpä ilmaiseksi.
Tietenkin taidetta voi laittaa seinään myös neuloilla, sille rullatyöllekin se sopi peräti paremmin kuin kehykset. ;) Sitä vaan että kun kaikki muut työt olivat niin nätisti ja suomimanga pullistelee neulojen varassa... Mitä taas niihin kuuluisiin reikiin tulee, en itse uskaltaisi pistellä reikiä kenenkään originaaleihin kysymättä... :-\ Liimapaperiakin käytettäessä on yleensä tarkoitus että työ pysyy nätisti kehyksissä eikä sitä ehkä edes tarvitse ottaa pois.
-
En ole varma missä päässä ne on kehystetty, mutta jos oikein muistan oli osa originaaleista isketty seinään lasin alle mahdollisten paspisten kanssa ja lasi kiinni pulteilla. Korjatkaa joku jos olen väärässä, en siis nyt puhu mangametsän kollaaseista vaan originaaliosastosta. Olisivat tietenkin voineet mainita jos kehyksiä tarvittiin... kellarissa kun olisivat ollet tallessa ne Kiasman kehykset, niihin olisi työt saanut ihan kivasti ja vieläpä ilmaiseksi.
Tietenkin taidetta voi laittaa seinään myös neuloilla, sille rullatyöllekin se sopi peräti paremmin kuin kehykset. ;) Sitä vaan että kun kaikki muut työt olivat niin nätisti ja suomimanga pullistelee neulojen varassa... Mitä taas niihin kuuluisiin reikiin tulee, en itse uskaltaisi pistellä reikiä kenenkään originaaleihin kysymättä... :-\ Liimapaperiakin käytettäessä on yleensä tarkoitus että työ pysyy nätisti kehyksissä eikä sitä ehkä edes tarvitse ottaa pois.
ja itse ajattelin vastata juuri samalla tavalla..
-
Taidemuseo.fi 3/2005 (Japan pop) -numerossa on sikahyvä Takashi Murakamin haastattelu. Suosittelen myös ei-manga ja ei-sarjakuvan ystäville, niille jotka ovat tai kuvittelevat olevansa taiteilijoita.
Jatkan aiheesta "sarjakuva kirjoitettiin taiteeksi"-keskustelussa.
-
Meikäläinen muuttui aivan grazyksi, kun sinne näyttelyyn pääsin nyt viime viikonlopulla!!! ... Ne originaali piirrokset... aih!... One Pieceä, Narutoo, Time Stranger Kyokoo... Perfect! ... ::) Yeah! Menisin uudestaankin sinne, muttakun olen Maalta ja Helsinkiinkin on matkaa vajaat 300km :D ... ... ...
Hieman suurempi se näyttely tietenkin olisi voinut olla, muttah... ... ... Ei mitenkään haitannut 8]
-
Joo kyllä suomalaisten työt oli rumasti seinään nupeilla kiinnitetty ja näyttely (olisi) voinut olla laajempi mutta ei se mikään huono ollut...
JA peukku ylös myös siitä että db:tä oli rutkasti esillä!!! ;D
Yhdistin kaksi viestiä, kannattaa muokata omaa viestiä, turha kirjoittaa montaa yksirivistä. -Ylläpito.
-
Mä kävin siellä kavereitteni kanssa, ihastelin Tanemuran orginaaleja semmosen vartin ::) ku kaverit oli lukemassa niitä roikkunvia kirjoja... Olin odottanu että Arina Tanemuran väri musteel tehdyt työt oli niin kauhean pieniä.
:oOli se kyl outoo ku nuppineuloil oli ne jotkut tuöt vaan läiskästy seinään. Anto suomimangan piirtäjistä aika alentavan kuvan... >:(
Ku kävin uudestaan nii niis oli silloin onneks jo jotkut kehysten kaltaiset...
-
Vielä pakko lisätä kun meinasi ihan unohtua tämä perustavanlaatuinen seikka. Sarjakuva tehdään perinteisesti painettavaksi. Lopullinen taideteos eli luoma on se mikä on luettavissa lehdestä, pokkarista, tms. Silloin manga onmarginaaleistaan leikattu ja sijoitettu tarina sivuille peräkkäin niin kuin sarjakuvan kuuluukin.
Muulle ajtuslinjalle lähteminen on mielestäni piirtäjän näkökulmasta silkkaa hifistelyä. Jos sellaiseen tuntee vetoa, niin sarjakuva/manga ei sittenkään ole ehkä se omin ala?
Originaalien liiallinen arvostaminen on mielestäni juuri yksi taidemaailman sairaista piirteistä. Sarjakuva/manga on juuri siksi niin mainiota taidetta koska se on helposti saavutettavissa eli hankittavissa ja kulutettavissa. 8]
"Seinäsarjakuvan" tekijän on taas mielestäni syytä itse huolehtia teoksensa asianmukaisesta kehystämisestä (suojaamisesta), niin muutkin graafisen alan taiteilijat tekevät. ...Ja jälleen kerran lisättäköön että Tennari taaplaa tässäkin ilmeisesti omalla tyylillään.
-
Vielä pakko lisätä kun meinasi ihan unohtua tämä perustavanlaatuinen seikka. Sarjakuva tehdään perinteisesti painettavaksi. Lopullinen taideteos eli luoma on se mikä on luettavissa lehdestä, pokkarista, tms.
Ja tähän liittyen, jos ajattelee vaikka amerikkalaisia sarjakuvia vaikka jonnekin 90-luvulle saakka, niin niiden originaaleista on nipsastu melko poikkeuksetta aina kulmat pois. Tämä johtuu siitä, että kun originaalit on kuvattu filmille, ne on kiinnitetty kuvausalustaa, josta ne on sitten leikattu irti ja ne kulmat on siis jääneet sinne.
Mutta mun mielestä kaikki tuommoiset pienet yksityiskohdat (mainittujen lisäksi etenkin myös kaikki korjauslakat yms.) tuovat vain lisäarvoa originaalille. Suurin arvohan siinä on kuitenkin se, kun voi hiukan hahmottaa miten sivu on tehty.
-
"Seinäsarjakuvan" tekijän on taas mielestäni syytä itse huolehtia teoksensa asianmukaisesta kehystämisestä (suojaamisesta), niin muutkin graafisen alan taiteilijat tekevät. ...Ja jälleen kerran lisättäköön että Tennari taaplaa tässäkin ilmeisesti omalla tyylillään.
Tennarin kehystämispolitiikasta ei ole varmaa tietoa, mutta kuulemma heillä oli paljon kehystettävää, eli mitä ilmeisimmin ainakin osa originaaleista on kehystetty Tennispalatsin toimesta. Ja huolella olivat laittaneetkin näytille, kaiken muun paitsi sen yhden seinän.
Mutta mun mielestä kaikki tuommoiset pienet yksityiskohdat (mainittujen lisäksi etenkin myös kaikki korjauslakat yms.) tuovat vain lisäarvoa originaalille. Suurin arvohan siinä on kuitenkin se, kun voi hiukan hahmottaa miten sivu on tehty.
Samaa mieltä. Mutta en ole varma, laskisinko näytteille asettamisesta syntyneitä jälkiä tuohon kastiin, vaikka asian voi nähdä niinkin... En itsekään kohtele originaalejani silkkihansikkain, mutta kyllä sitä vähän katsoo, ettei niihin tule mitä tahansa rasvaläiskiä tai muuta sellaista.
Mutta joka tapauksessa syy, miksi suomimangan tekijät pahoittivat mielensä ei ollut varsinaisesti tämä reikäasia. Itse en koe originaalieni menevän pilalle. En vain ymmärrä, miksi suomitöitä ei kohdeltu samalla tavalla kuin muitakin näyttelyn töitä, vaan jollain tavalla "vähempiarvoisina", mikäli sanavalinta on oikea. Se ei varmaan ollut tarkoitus, mutta monelle jäi vähän sellainen fiilis. Mutta tämä asia on tullut esille varmaan montakin kertaa, joten ei siitä sen enempää. Itse en tosiaan kanna kaunaa Tennaria kohtaan tai mitään muutakaan. Mutta olen yhä sitä mieltä, etten itse uskaltaisi tökkiä reikiä kenenkään muun originaaleihin kuin omiini.
-
Tosi järkevää vikistä jostain nuppineuloilla kiinnitetyistä originaaleista..
-
Tosi järkevää vikistä jostain nuppineuloilla kiinnitetyistä originaaleista..
Mistä sitten saisi vikistä, jos ei sellaisesta, josta olisi aihettakin vikistä?