Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Manga ja anime => : neko562 12.04.2005 klo 14:48:21
-
onko kukaan nähnyihmemies lockee. se jos joku on sairaa hyvä anime- elokuva.
-
nähnyt sen,mut se ei o mun suosiki,parempiakin on.
-
Olen nähny sen Locke- leffan, mutta totta... Parempiakin on minunkin mielestä nähty. Esim. Suomeks myös tekstitetty Cowboy bepop oli hyvä :)
Ja sitten on lukuisia muita huippuja animeleffoja joita en jaksa ruveta luettelemaan.
Korealainen Wonderful days kannatta katsoa (se on tehty anime tyyliin.)
-
Olen nähny sen Locke- leffan, mutta totta... Parempiakin on minunkin mielestä nähty. Esim. Suomeks myös tekstitetty Cowboy bepop oli hyvä :)
Ja sitten on lukuisia muita huippuja animeleffoja joita en jaksa ruveta luettelemaan.
Korealainen Wonderful days kannatta katsoa (se on tehty anime tyyliin.)
cowboy bepop on just hyvä,ja wonderful days on viel parempi.
olletko nähnyt vempire hanter d:bloodholst:in,hieno anime.
-
Ainoot kolme anime-leffaa jotka mä oon nähny on teemalta tulleet portit auki, ihmemies locke ja fake-poliisipari Randy ja Dee.
Miten hitsissä viestin jälkeen saa ton kirjotuksen
(kirjotus)
Ja miten ton kuvan saa ängettyy mukaan
-
ainoot kolme anime-leffaa jotka mä oon nähny on teemalta tulleet portit auki, ihmemies locke ja fake-poliisipari Randy ja Dee
mä näin ne.
-
cowboy bepop on just hyvä,ja wonderful days on viel parempi.
Wonderful days oli tosiaan vaikuttava ja hyvin tehty ! ^^
(Pakko oli päästä sanomaan, mutta tärkeämpää asiaa ei oikeastaan ollutkaan :D)
-
mä näin ne.
Hyvä Quisma88, eikö sinulle ole vieläkään valjennut, että tällaiset muutaman sanat viestit ovat täysin turhia, eikä niitä täten kannata edes lähettää.
Sanottakoon myös muille, että jos joku elokuva on hyvä, niin perusteluita kehiin. Ei minua ainakaan saa katsomaan jotain elokuvaa, jos kerrotte sen olleen "tosi sairamagee & parempikuin mikään 4ever!!!(tähän vielä roppakaupalla hymiöitä)."
-
Mitä? Kino no tabi? Vaaaau! :o ;D
Löytyykö Canal+:aa? Kino tulisi sieltä toukokuusta alkaen.
http://forums.animeunioni.org/viewtopic.php?p=24265#24265
Onneksi vanhemmat tilaavat moista kanavapakettia, niin saan iilimatoiltua jaksot, mikäli he ne muistavat nauhoittaa.
Nyt siirryn nurkkaan ja menen pähkinöiksi. ;D
-
Fake ei ole varsinaisesti elokuva, vaan yksi sarja. Harmi, että tuli vain näin yksi pitkä jaksoinen sarja... Olisi ollut kivempi nähdä pidempi...
Itse olen nähnyt aika vähän anime elokuvia, mutta itse olen ihan tykännyt Inuyasha elokuvista, sekä Henkien Kätkemästä.
Muitankin on saattanut tulla eteen, mutta en ole varmaan pahemmin huomannut. Myös Ruoni Kenshin on aika hyvä elokuva, kun tässä käsitellään hieman hänen menneisyyttä.
Mutta ihan eka anime elokuva, jonka näin oli Vampire Hunter D: Bloodlusta. Ja olen edelleen sen katsoja. Varmaan tullut katsottua jo 20 kertaa. Ja en ole kyllästynyt ollenkaan ;D
-
Onko muuten tv-sarjoissa ja kokoillan elokuvissa yleensä suuri ero? Minä olen ihmetellyt televisiosta tulevaa Neon Genesis Evangelion-sarjaa, joka tuntuu maailmanmaineeseensa verrattuna jotensakin köyhältä. Tyypillinen on esimerkiksi "kohtaus", jossa on sinänsä monta ihmistä, mutta ainoa, mikä liikkuu, on yhden henkilön huulet - mihin voidaan kuluttaa hyvinkin 10-15 sekuntia.
Käsikirjoituksessa on omituisia hyppyjä. Esimerkiksi viime sunnuntaina Shinji oli ensin kuolemanvaarassa jossain (maan alla?); seuraavaksi hän lähti ikäänkuin lipumaan jonnekin (veden alla?). Sitten hän jo makasikin vuoteessa jossakin ihan muualla. Vaikutti siltä, että tässä oli läiskitty kohtauksia peräkkäin miettimättä lainkaan, miten ne liittyvät toisiinsa.
Tällaisia alkeellisia puutteita en ole huomannut muutamassa näkemässäni kokoillan animessa (Studio Ghibli jne.).
-
Onko muuten tv-sarjoissa ja kokoillan elokuvissa yleensä suuri ero? Minä olen ihmetellyt televisiosta tulevaa Neon Genesis Evangelion-sarjaa, joka tuntuu maailmanmaineeseensa verrattuna jotensakin köyhältä.
Nyrkkisääntö:
Animaation taso paranee akselilla TV -> OVA -> elokuva. Evan TV-animaatio tehtiin alihankintatyönä Tatsunokolla, koska siihen aikaan Gainaxilla ei ollut töissä kuin pari animaattoria. Kaikki muut tekivät pelejä. Vertaa End Of Evangelioniin, niin huomaat eron.
Käsikirjoituksessa on omituisia hyppyjä. Esimerkiksi viime sunnuntaina Shinji oli ensin kuolemanvaarassa jossain (maan alla?); seuraavaksi hän lähti ikäänkuin lipumaan jonnekin (veden alla?). Sitten hän jo makasikin vuoteessa jossakin ihan muualla. Vaikutti siltä, että tässä oli läiskitty kohtauksia peräkkäin miettimättä lainkaan, miten ne liittyvät toisiinsa.
Tämä on juuri sitä haastavaa, syvällistä ja genreä uudistavaa Hideaki Annon kerrontaa. ;D
-
Hideaki Annon visiot Evangelionissa menevät välillä hieman yli, mutta mitä siitä. En minäkään kaikkea Evangelionista (saati sitten End of Evangelionista) ymmärtänyt, mutta nautin silti sarjasta aivan kympillä. :) Ohjenuoraksi sopii, että ei tarvitsekaan yrittää ymmärtää juonesta kaikkea, nauti vain menosta, fiiliksestä ja hyvistä hahmoista.
Juonen täydellinen ymmärtäminen on yliarvostettua. ;)
-
<snip> Vaikutti siltä, että tässä oli läiskitty kohtauksia peräkkäin miettimättä lainkaan, miten ne liittyvät toisiinsa.
<snip>
Länsimainen järjestystä halajava mieli ei voi ymmärtää animea! :D
Monessa sarjassa tosiaankin huomaa selvän tasonlaskun usein juuri ensimmäisen tuotantokauden jälkeen. Kuvien "liikkuvien osien" määrä pienenee, hahmot alkavat jähmettyä paikoilleen jne.
Pitkissä elokuvissa rahaa on tietty käytetty enemmän tuotantoon ja jälki on sitten sitä mukaa hienompaa.
-
Lähes kaikki Hayo Miazakin elokuvat, jotka olen nähnyt on ollut mahtavia. Olen nähnyt Henkien kätkemän, Totoron ja Prinsessa Mononoken ja noi kaikki oli niin ihania elokuvia. Lisäksi oon nähnyt vielä Kissojen valtakunnan, mutta se ei ollut niin hyvä, se oli vähän liian lapsellinen ja lisäksi näin sen suomeks dupattuna, joka ei ollut niin hyvä juttu, kun japanilainen on korvaan aina miellyttävämpi... Ja nyt näin netissä Howl's Moving Castlen englannin kielisen trailerin ja täytyy sanoa: Aivan ihana!!!! Siis ainakin trailerin perusteella luvassa on Miazakia parhaimmillaan. Toivottavasti elokuva tulee PIAN leffaan (siis Suomeen), että pääsee kokemaan enämmän jo trailerin välittämästä taiasta...
-
Mitäs ihme kitinää tämä nyt taas on? :)
Miksi animessa/animaatiossa PITÄISI olla koko ajan liikettä ja härpäkettä ruudun täydeltä? Tärkeintähän on tarina tyyli ja tunnelma, ei se montako ukkelia taustalla puuhastelee omiaan.
Juonen tasdolla NGE:ssä on tosiaan vaikea pysyä kärryillä, varsinkin jos jää silloin tällöin osia välistä näkemättä, tai jos ei ole nähnyt alkupään jaksoja. Minä ainakaan en pidä tätä mitenkään huonompana kerrontana kuin vaikkapa Miyazakin (joka NGE:iin verrattuna on tehty lapsille ja väännetty rautalangasta). Mutta tämä on yksi harvoista sarjoista (tai elokuvista) jonka voisin hyvin kuvitella katsovani uudestaan, juuri sen tunnelman ja moniselitteisyyden vuoksi.
En ole kyllä nähnyt sarjan loppua. Se on kuulemma sen sortin antkliimaksia (katkeaa kuin kanan lento), että saattaapi mieleni tässä vielä muuttuakin.
-
En ole kyllä nähnyt sarjan loppua. Se on kuulemma sen sortin antkliimaksia (katkeaa kuin kanan lento), että saattaapi mieleni tässä vielä muuttuakin.
No, vaihtoehtoisia loppujahan sarjalle on kaksi kappaletta: Varsinaisen TV -sarjan loppu, sekä sitä seuranneissa "Death and Rebirth" ja "End of Evangelion" leffoissa tarjottu vaihtoehtoinen loppu... joka on Annon mukaan silti se virallinen loppu. Kummatkin loput tullaan näkemään ilmeisesti SubTV:llä.. ainakin sen perusteella, että sarjan pituudeksi on merkitty enemmän kuin TV -sarjan 26 jaksoa.
Niin tai näin, minä ainakin nautin kaikista lopuista paljon. :)
-
No, vaihtoehtoisia loppujahan sarjalle on kaksi kappaletta: Varsinaisen TV -sarjan loppu, sekä sitä seuranneissa "Death and Rebirth" ja "End of Evangelion" leffoissa tarjottu vaihtoehtoinen loppu... joka on Annon mukaan silti se virallinen loppu. Kummatkin loput tullaan näkemään ilmeisesti SubTV:llä.. ainakin sen perusteella, että sarjan pituudeksi on merkitty enemmän kuin TV -sarjan 26 jaksoa.
Subbarin teksti-tv:n kysymyspalstalla (sivu 193) kerrotaan, että ylimääräiset jaksot ovat viimeisten kuuden jakson director's cutit. End of Evanglionia ei ole "tällä hetkellä" hankittu.
Eri lopuista on sen verran sanottavaa, että tv-sarjan lopusta en ymmärtänyt, mitä en ymmärtänyt. Leffan lopusta ymmärsin, mitä en ymmärtänyt. Molempia katsoin hullun virne kasvoilla ja suuresti nauttien.
-
Mitäs ihme kitinää tämä nyt taas on? :)
Miksi animessa/animaatiossa PITÄISI olla koko ajan liikettä ja härpäkettä ruudun täydeltä? Tärkeintähän on tarina tyyli ja tunnelma, ei se montako ukkelia taustalla puuhastelee omiaan.
Juonen tasdolla NGE:ssä on tosiaan vaikea pysyä kärryillä, varsinkin jos jää silloin tällöin osia välistä näkemättä, tai jos ei ole nähnyt alkupään jaksoja.
Ei tietenkään tarvitse olla koko ajan liikettä. Mutta liikkeen puutteen pitäisi olla perusteltua, sen pitäisi jotenkin kuulua draamaan. Kyllä minusta NGE:ssä näkee monesti, että liikkeen puute johtuu siitä, että ei ole ollut rahaa tai aikaa animointiin.
Mainitsemassani Shinjin pelastumisessa kuolemanvaarasta ongelma oli samoin draamassa. Minusta on selvä draaman laki, että jos päähenkilö on kuolemanvaarassa, hän ei voi pelastua siitä niin naurettavan helposti kuin jaksossa tapahtui. Eli kun Shinji pelastui kuolemanvaarasta niin naurettavan helposti kuin jaksossa tapahtui, niin hän ei oikeasti ollutkaan kuolemanvaarassa. Kuitenkin, kun tilanne oli päällä, se nimenomaan esitettiin niinkuin Shinji olisi ollut kuolemanvaarassa.
Tästä seuraa, että kun Shinji seuraavan kerran on kuolemanvaarassa, niin tällä vaaratilanteella ei enää ole täyttä dramaattista tehoa. Edellisestä kerrasta viisastunut katsoja ei ota sitä tosissaan.
-
FIY: Aristoteelisen draaman "lait" sitovat vain mietä lansimaalaisia. Hyvä-huono-toimiva-uskottava ovat suhteellisia käsitteitä, joihin vaikuttaa yksilöllisen maun lisäksi myös kulttuuri. Väite: "Halvalla ei voi tehdä taidetta", on minusta kestämätön :)
-
FIY: Aristoteelisen draaman "lait" sitovat vain mietä lansimaalaisia. Hyvä-huono-toimiva-uskottava ovat suhteellisia käsitteitä, joihin vaikuttaa yksilöllisen maun lisäksi myös kulttuuri. Väite: "Halvalla ei voi tehdä taidetta", on minusta kestämätön :)
En tiedä, mitä tarkoitat aristotelisilla laeilla (tai FIY:llä). Esittämäni ajatuskulut sopivat minusta draamaan kuin draamaan, oli se sitten lännestä tai idästä. Olen tykännyt monesta japanilaisesta ja kiinalaisesta elokuvasta, mutta ei minulla ole päässä mitään itä/länsi-kytkintä, jolla vaihtaisin arvostusperiaatteita sen mukaan, mistä elokuva on peräisin. Jos japanilainen käsitys draamasta olisi täysin erilainen kuin länsimainen, niin eivät kai japanilaiset animet voisi olla niin suosittuja tv-ohjelmia länsimaissa?
Sitäpaitsi - jos länsimaisessa ja itämaisessa draamassa olisi niin valtava ero kuin esität, niin miten sinä itse pystyisit arvostamaan animea? Etkö ole itsekin länsimaalainen?
Mikä ihmeen väite "Halvalla ei voi tehdä taidetta"? En minä ole tämmöistä sanonut.
-
En tiedä, mitä tarkoitat aristotelisilla laeilla (tai FIY:llä)
Sitäpaitsi - jos länsimaisessa ja itämaisessa draamassa olisi niin valtava ero kuin esität, niin miten sinä itse pystyisit arvostamaan animea? Etkö ole itsekin länsimaalainen?
Mikä ihmeen väite "Halvalla ei voi tehdä taidetta"? En minä ole tämmöistä sanonut.
For Your Information (nettislangia).
En väittänytkään että olisit sanonut. Mutta viestissäsi vihjasit siihen suuntaan(puhumalla rahojen loppumisesta), mistä syystä esitin tuollaisen irtonaisen kärjistetyn väitteen, jonka ajattelin sopivan keskustelun jatkoksi.
Voin arvostaa sitä esimerkiksi arvostamalla erilaista ja sellaistakin jota en täysin ymmärrä. Aristoteleen meiningit perustuvat alku-keskikohta-loppu -ajatteluun. (Johon sivu mennen sanoen koko länsimainen ajattelukin nojaa.) Idässä ei tällaista jatkumoa hahmoteta samalla tavalla. Lännessäkin postmoderni aika on tuonut mukanaan teoksia jotka kyseenalaistavat tuota muotoa. Kollaasi tai montaasi olisi ehkä sellainen konkreettinen esimerkki mutta ei sekään ole mikään kovin hyvä, sillä kronologinen tapahtumajärjestys on meillä kuitenkin mielessä niin voimakkaasti. Kronologian rikkominen ei vielä välttämättä riitä, sillä länsimainen ihminen on oppinut mielessään rakentamaan aristotelisen juonikaaren vaikka palasia olisikin sotkettu.
Ja jos nyt ihmettelet, että mitä oikein selitän. Miten niin ei ole alkua keskikohtaa ja loppua?! Niin en voi muuta kuin kehottaa tutustumaan itämaisiin filosofioihin. Ja vaikka kehoitankin en pakota tai edes edellytä. Kaikkien ei tarvitse ymmärtää kaikkea ja kaikesta ei tarvitse pitää. Sinun ei tarvitse hankkia päähäsi itä/länsi -kytkintä, on ihan ok, että sinulla on omat arviointiperusteesi.
Sen vielä mainitsen, että länsimainen viihde käyttää riesaksi asti Arsitoteleen hahmottelemaa kathartistista juonen rakennuskaavaa. Itämaisessa ajattelussa saatetaan "palkita" katsojaa hieman eri tavoin tai jättää kokonaan "palkitsematta". Siis se että ei etsi esim. animesta katharsista voi myös vapauttaa nauttimaan siitä (enemmän/toisella tavalla).
Japanilaisen ja kiinalaisen elokuvan nautittavuuden ja draaman yhtäläisyyksistä en ole kykenevä sanomaan mitään. En myöskään mielelläni lausu arvoiota siitä miten suosittuja animet ovat.
-
Lisäksi Aristoteleen mukaan huonoissa juonissa episodeja ei liiitä toisiinsa loogisuus tai välttämättömyys. Aiheesta yritetään ammentaa enemmän kuin on mahdollista ja väkisin sekoitetaan asioiden järkevä järjestys. Tämä pätee kyllä niin lännessä kuin idässä...
-
Huomautin parista NGE:n puutteesta. Ei näitä huomautuksia voi minusta kumota vetoamalla yleisesti itämaisen ja länsimaisen ajattelun eroihin. Pitäisi esittää, mikä on noiden puutteiden nimenomainen yhteys itämaiseen ajatteluun. Tai pitäisi esittää, minkä nimenomaisen länsimaisen ajattelun virheen teen pitäessäni niitä puutteina.
(Toistettakoon vielä, että huomautukseni perustuivat ihan omaan harkintaani, eivät mihinkään aristoteliseen taiteen ja draaman teoriaan. Minä en siis ottanut Aristoteles-korttia käyttöön.)
-
(Toistettakoon vielä, että huomautukseni perustuivat ihan omaan harkintaani, eivät mihinkään aristoteliseen taiteen ja draaman teoriaan.)
Puhuit draamasta ilman sen tarkempaa erittelyä. En valitettavasti tajunnut että puhuit yksityisestä draamakäsityksestäsi vaan liitin sen jostain syystä yleisempään "länsimaiseen draamaan". Ikävä väärinkäsitys, totta tosiaan.
Enkä minäkään väitä, etteikö anime noin ihan bulkkina olisi tuotannollisesti "köyhempää" kun vaikkapa Disney -animaatio. Japanissa noita hommia on tehty aivan eri meiningeissä kuin lännessä. Miyazakin, Otomon (Akira, Metropolis) ja Shrowin animaatioleffatkin lienevät aika kaukana siitä perinteisestä rajoitetusta animaatiosta mitä esim. tv-anime edustaa.
-
voiko noita anime-elokuvia katsella täällä netissä ???
-
voiko noita anime-elokuvia katsella täällä netissä ???
Mitäpä netistä ei saisi... laittomasti. Mutta ei syytä huoleen. Luottokortin omaavat voivat tilata animensa ulkomailta. Kaikilta tätä muovista läpyskää ei kuitenkaan lompsasta löydy, mutta onhan olemassa Huuto.net (Siellä muuten häärii ainakin yksi tyyppi, joka asuu tällä hetkellä Japanissa, ja hän välittää kaikenlaista tavaraa sieltä), jonka tarjonta on muistaakseni erittäin laaja. Ja sitten on vielä divarit ja muut erikoisliikkeet.
-
musta se cowboy bepop oli hyvä, mutta wonderful days oli tositosi hyvää katsoisin uudestaan tietääkö kukaan mistä sen sais????????????????
-
musta se cowboy bepop oli hyvä, mutta wonderful days oli tositosi hyvää katsoisin uudestaan tietääkö kukaan mistä sen sais????????????????
Paikallisen Anttilan tms. DVD-hyllyltä.
-
En oo nähnyt ihmemies Lockee, voisin kyllä varmaankin katsella, jos jostakin eteem tupsahtaa.