Kvaak.fi - keskustelu

Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Manga ja anime => : Reima Mäkinen 14.03.2005 klo 21:22:43

: Oheistuotteet
: Reima Mäkinen 14.03.2005 klo 21:22:43
Onko kellään muuten tietoa miten hyvin japanilaiskustantajat lopulta ovat ottaneet haltuun oheistuotebisneksen? Eli kuinka suuri osa näiden isoimpien kustantajien tuloista on muusta kuin printistä? Vertaa uutinen Marvelista: http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=450
: Oheistuotteet
: Jari Lehtinen 14.03.2005 klo 21:30:10
Onko kellään muuten tietoa miten hyvin japanilaiskustantajat lopulta ovat ottaneet haltuun oheistuotebisneksen? Eli kuinka suuri osa näiden isoimpien kustantajien tuloista on muusta kuin printistä?

Mangan julkaisijat eivät siitä perusta. Se myy itse itsensä. Animepuolella franchising on välttämättömyys, mechakilkkeiden yhteydessä elinehto. Oheistuotteiden vuotuinen liikevaihto on 8.45 miljardia US dollaria, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin koko mangaelinkeinon liikevaihto.

Sailor Moon pelasti Bandain konkurssilta, kun Tamagotchit eivät enää menneet kaupaksi kiinalaisten halpajäljitelmien vallattua maailmanmarkkinat. Heinäkuussa 2003 ilmoitettiin että Pokemon on tuottanut yli kahden triljoonan jenin liikevaihdon.
: Re: Oheistuotteet
: Reima Mäkinen 31.03.2005 klo 00:19:03
Jari:"Mangan julkaisijat eivät siitä perusta. Se myy itse itsensä. Animepuolella franchising on välttämättömyys, mechakilkkeiden yhteydessä elinehto."

Jotenkin näin minäkin olin sen ollut tajuavinani. Tuohan tarkoittaa tavallaan sitä, että mangajulkaisijat eivät niinkään ole tekemässä rahaa/bisnestä (vertaa taas jenkit) kuin sarjakuvaa. Tätä kautta on ymmärrettävää myös se, että lisenssien kanssa puljaaminen (siis niiden myyminen) ei heitä paljon jaksa kiinnostaa. Ehkä kuva ei kuitenkaan ole noin mustavalkoinen tai ruusuinen, vaan että tosiaan kaiken jyräävä bisnesajattelu kotiutuu hitaammin japanilaisiin yrityksiin. Onhan siellä pidetty perinteisesti paremmin huolta työntekijöiden toimeentulostakin kuin täällä.

Sinänsä jännää, että yleisö, varsinkin nuoret, oppivat aika äkkiä tämän tyylin, että jos on joku lempparisarjis tai leffa tms. idoli, niin siitä pitäisi sitten olla saatavissa myös koko paletti (täysin asiaan kuulumatonta ja kerskakulutusta lisäävää) rihkamaa.

Animen tuottaminen taas on niin paljon kalliimpaa kuin mangan, että rahoitusta budjettiin pitää hakea useammasta lähteestä.
: Re: Oheistuotteet
: Reima Mäkinen 31.03.2005 klo 00:27:55
Jari: Täytyi oikein ruveta miettimään, olenko edes vilaukselta nähnyt yhtäkään oheistuotetta, jossa olisi ollut mangaversion hahmoja. Ja ei, kyllä ne kaikki on animeversiosta napattu.

Tuo lainaus sisältyi toiseen säikeeseen, mutta jaoin threadin niin että nyt mennään näin.

Tuli vain mieleen lastensarjakuvat, kuten vaikkapa Doraemon. Sen kokoluokan ilmiö, että kuka tietää oliko olemassa oheistuotteita jo ennen animea. Ja tietty Hello Kitty on poikkeus joka vahvistaa minkä tahansa säännön. Ensin tuli oheistuote ja sitten sarjakuvakin jossain vaiheessa perässä. Animesta en tiedä, mutta en ihmettelisi.

Edelleen underground -mangassa (miksi sitä sitten pitäisikään kutsua) on ainakin Nekojirusta ollut kaupassa pystiä jo muutama vuosi ennen animeversiointia. Doujinshipuolella tällainen pienen mittakaavan figumeininki saattaa olla mahdollista, mutta tosiaan tässä taisikin olla puhetta bisneksistä eikä nappikaupasta.