Kvaak.fi - keskustelu

Sarjakuvamarkkinat => Tapahtumat, näyttelyt ja koulutus => Aiheen aloitti: Jyrki Vainio - 10.02.2026 klo 18:05:59

Otsikko: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Jyrki Vainio - 10.02.2026 klo 18:05:59
Messukeskuksen järjestämä ensimmäinen "oma" comic con. Sarjakuvavieraiksi tässä vaiheessa julkistettu:

-Amanda Conner
-Jimmy Palmiotti
-Cary Nord
-Paul Jenkins
-Lee Bermejo
-Kevin Nowlan
-Yanick Paquette
-Jermaine McLaughlin
-Rob Levin
-Mark Paniccia

Tähän ketjuun voisi postata, onko näiltä tekijöiltä julkaistu jotain suomeksi?
Lee Bermejohan kävi jo Tampereelta, häneltä on tullut Jokeri ja Suiciders -albumit.
Kevin Nowlan on minulle tutuin nimi, mutta en tiedä, onko häneltä jotain suomeksi. Jotain Batman juttuja? (Tai 90-luvun animaatio-versiosta?) Aliensia?
Jimmy Palmiottin nimen tunnistan myös jo jostain luvuilta, mutta en osaa sanoa, että mistä.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Curtvile - 10.02.2026 klo 18:27:59
Alkupainotteisesti mennään pariskunta Jimmy Palmiotti ja Ananda Conner on hyvät valinnat.
Jimmy Palmiotti on paitsi käsikirjoittaja myös silloin 1990-luvulla toisen nuoren miehen,Joe Quesadan aisapari jonka jälkeä usein tussasi. Se Guardian Devil Daredevil tarina jonka käsikirjoitti Kevin Smith on suomeksi.
Muokkaus: oli näemmä 3/2000 Mega Marvel. Että noinkin uusi.

Tehneet yhdessä Amandan kanssa parhaita rupeamia Harley Quinn ja Power Girl sarjakuvia.
Paperfilms on laadun tae.
Cary Nord kuvitti maalaten Dark Horsen Conania.
Kevin Nowlanilta taitaa olla vain Tuomarin tussaukset suomeksi ehkä jotain klassikko Justice League Internationalin/JLAn Teräsmiehen lehdessä olleita.

Kaikki ovat isoja nimiä mutta eihän niitä täällä.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Reijo Valta - 13.02.2026 klo 21:15:11
Jimmy Palmiottin nimen tunnistan myös jo jostain luvuilta, mutta en osaa sanoa, että mistä.

10-luvulla on ollut tekemässä sarjakuvaversiota Hugh Howeyn Siilon saagasta (Wool).

Suomeksi on yksi Jonah Hex -alppari.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Darth Mika - 13.02.2026 klo 22:06:45
Itseäni kiinnostaisi päiväkohtainen ohjelma eli siitä näkisi kumpana päivänä olisi itselle kiinnostavia juttuja tuolla. Ei ole vielä tullut tai sit en vaan löytänyt.
Molempina päivänä en jaksa lähtee tonne.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Timo Ronkainen - 13.02.2026 klo 22:30:22
Lee Bermejo on itelle ainoa tuttu nimi. Azzarellon kanssa DC-Batman-yms kamaa jotain... jotain... Before Watchmen: Rorschach. Vartijat ennen: Koomikko ja Rorschach!

Timo
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Curtvile - 14.02.2026 klo 13:18:46
Lee Bermejo on itelle ainoa tuttu nimi. Azzarellon kanssa DC-Batman-yms kamaa jotain... jotain... Before Watchmen: Rorschach. Vartijat ennen: Koomikko ja Rorschach!

Timo

Niin vissiin myös Amanda Conner myös siinä Vartijat Ennen Silkkiaave.
Hankalia muistaa kun en hanki suomeksi yleensä, vielä suuremmaksi syyksi kun mitään itseä kiinnostavaa ei julkaista tai se alkukielellä on jo.


Itseäni kiinnostaisi päiväkohtainen ohjelma eli siitä näkisi kumpana päivänä olisi itselle kiinnostavia juttuja tuolla. Ei ole vielä tullut tai sit en vaan löytänyt.
Molempina päivänä en jaksa lähtee tonne.


Ajattelin molemmat sujuvasti jaksaa, liput on jo että mikäli aiheesta kirjoittaakin niin ei ole mitään velvollisuutta olla mukavampi kiitos saadun tiketin yms härpäkkeen .
Lauantai lienee " se" päivä.
Positiivisesti myös ne "suuren yleisön" tähtivieraat, Pom Klementieff ja Sean Gunn, ovat ennen kaikkea sarjakuvafilmatisointien näyttelijöitä.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 14.02.2026 klo 13:46:58
Paul Jenkins vaikuttaa mielenkiintoiselta hepulta. (https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Jenkins_(writer)) Lieneekö hänen kirjoittamaansa Hellblazeria julkaistu meillä?
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Curtvile - 14.02.2026 klo 14:15:36
Paul Jenkins vaikuttaa mielenkiintoiselta hepulta. (https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Jenkins_(writer)) Lieneekö hänen kirjoittamaansa Hellblazeria julkaistu meillä?

Muistaakseni ei, vaan sieltä 2000-luvun alkupuolelta Hämähäkkimies lehteä ja ehkä Darkness sarjakuvaa.
Inhumans ja Sentry on hyviä mutta en ainakaan ole tietoinen onko julkaistu på finska.

Yhäkin: meillä ei juuri julkaista sarjakuvaa jos ei ole Don Rosa.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Curtvile - 20.02.2026 klo 21:02:09
Itseäni kiinnostaisi päiväkohtainen ohjelma eli siitä näkisi kumpana päivänä olisi itselle kiinnostavia juttuja tuolla. Ei ole vielä tullut tai sit en vaan löytänyt.
Molempina päivänä en jaksa lähtee tonne.

Löysin sarjisstagen ohjelman OBS! HUOM! HOX! Tässä on pari kuukautta välissä muutoksia voi tulla
https://arcticlightscomiccon.messukeskus.com/tapahtumassa/comics-stage/

Siteeraan tähän:
Lainaus
Lauantai 16.5.2026

AIKATAULU   OHJELMA   JUONTAJA
10:30-11:00   Live piirtäminen: Harley Queen & The Joker / Amanda Conner   Hannu Kesola
11:15-11:45   Haluatko työskennellä Marvelilla? / Mark Panissia   Mark Paniccia
12:00-12:45   Kuinka luoda käsikirjoitus ideasta valmiiksi versioksi / Paul Jenkins   Jermaince McLaughlin
13:00-13:30   Arktinen live-piirtämisbattle / Ilpo Koskela & S. Haltijakäpälä   Hannu Kesola
13:40-14:10   Suuri suomalainen sarjakuvakustantajapaneeli / Urpu Strellman
& Mikael Ahlström & Petteri Oja & Jouko Ruokosenmäki & Antti Valkama   Hannu Kesola
14:15-15:00   Meidän kutsumuksemme kertoa tarinoita / Kevin Nowlan & Yanick Paquiette & Lee Bermejo   David Macho
15:15-15:45   Live piirtäminen: Warriors & Wonder Woman & Conan / Cary Nord   Hannu Kesola
16:00-16:45   Mikä oli Marvel Knights ja mitä se merkitsi Marvelille? / Jimmy Palmiotti   Paul Jenkins
17:00-17:45   Live-piirtämisbattle: Vampires / Yanick Paquette & Amanda Conner   Hannu Kesola
18:00-18:45   Sarjakuvalavan päivän kooste – Sarjismiehet Podcast   Hannu Kesola


Sunnuntai 17.5.2026

AIKATAULU   OHJELMA   JUONTAJA
10:30-11:00   Livepiirtäminen: He-Man & The Masters Of the Universe / Lee Bermejo   Hannu Kesola
11:15-11:45   Voit olla taiteilija DC Comicsilla, Batmanin ryhmätoimittaja kertoo sinulle, miten se onnistuu! / Rob Levin   Rob Levin
12:00-12:45   Spider-Man & Superman cookbooks /  Jermaine McLaughlin   Jermaine McLaughlin
13:00-13:30   Live-piirtäminen / Petteri Tikkanen   Hannu Kesola
13:40-14:10   Suomalainen sarjakuvafantasia / Petri Hiltunen & Tiia Salmelin & Tuoni Myllylä   Hannu Kesola
14:15-15:00   Live-piirtämisbattle: Dr. Strange & Dr. Fate / Kevin Nowlan & Yanick Paquette   Lee Bermejo
15:15-16:00   Miten sankarit saavat meidät haluamaan olla parempia / Mark Paniccia & Rob Levin   David Macho
16:15-17:00   Nelikätinen piirtäminen: Daredevil / Cary Nord & Jimmy Palmiotti   Jermaine McLaughlin
17:10-17:40   Sarjakuvalavan päivän kooste – Sarjismiehet Podcast


Näistä voi sitten omien mieltymysten mukaan suunnitella aikataulua ja reittiä.

Se toinen tärkeä juttu. Sikäli kun ymmärsin mitä nanoskooppiset lintulajit livertää sarjakuvan myyjiä on alueella:
Turun Sarjakuvakauppa (https://www.sarjakuvakauppa.fi/) , Rosebud (https://rosebud.fi/2024/) ja rajallisemmin Fantasiapelit (https://www.fantasiapelit.com/) ja Puolenkuun Pelit (https://www.puolenkuunpelit.com/kauppa/default.php).

Näissäkin muutokset mahdollisia.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Darth Mika - 21.02.2026 klo 02:08:17
Löysin sarjisstagen ohjelman OBS! HUOM! HOX! Tässä on pari kuukautta välissä muutoksia voi tulla
https://arcticlightscomiccon.messukeskus.com/tapahtumassa/comics-stage/

Kiitos! Tästä oli suuri apu.
Kallistuu selvästi lauantaille tuo minun Comic con-päiväni!
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Timo Ronkainen - 21.02.2026 klo 10:46:42
No nyt on koolla kaikki!
Suuri suomalainen sarjakuvakustantajapaneeli / Urpu Strellman & Mikael Ahlström & Petteri Oja & Jouko Ruokosenmäki & Antti Valkama   Hannu Kesola
Pitääkö tässä raahautua paikalle.

Timo
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Petteri Oja - 23.02.2026 klo 08:26:24
Lee Bermejohan kävi jo Tampereelta, häneltä on tullut Jokeri ja Suiciders -albumit.
Kevin Nowlan on minulle tutuin nimi, mutta en tiedä, onko häneltä jotain suomeksi. Jotain Batman juttuja? (Tai 90-luvun animaatio-versiosta?) Aliensia?
Jimmy Palmiottin nimen tunnistan myös jo jostain luvuilta, mutta en osaa sanoa, että mistä.

Kevin Nowlanilta on julkaistu Teräsmies/Aliens -albumi v. 2001.

Paul Jenkinsiä on nähty vieraista suomeksi eniten. Paljon Hämistä 2000-luvun alkupuolella mutta myös X-Meniä, Spawnia, Witchbladea...

Jimmy Palmiottia on nähty eri yhteyksissä tussaajana.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Veli Loponen - 23.02.2026 klo 12:06:46
Ja Nowlan on ansioitunut myös tussaajana ja hänen tussaamia sarjoja on nähty suomeksi enemmän kuin hänen itse piirtämiään. Esimerkiksi vuonna 1999 julkaistussa DC vastaan Marvel -julkaisussa on yhden tarinan mittainen Jose Luis Garcia-Lopezin luonnostelema ja Nowlanin tussaama kertomus, joka on mielettömän hyvän näköistä jälkeä.
Niin ja kuuluisa (?) MARVEL 3/1989:ssä julkaistu Byrnen Ihmenelos-tarina Alaston totuus on saanut inspiraation Nowlanin Hulktar-pin-upista, joka julkaistiin samaisessa lehdessä.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Sampsa Kuukasjärvi - 23.02.2026 klo 18:56:12
Minä tiedän näistä tekijöistä parhaiten Lee Bermejon ja Cary Nordin. Bermejoon olen törmännyt Batman-juttujen yhteydessä. Nordin Conanit, joita on suomennettukin, ovat minusta nätin näköisiä, kuin maalattuja, vaikka ehkä ne on tehty tietokoneella. Yanick Paquette on tuttu nimi siitä, että hänen piirtämänsä ja Grant Morrisonin kirjoittama Ihmenainen: Maa Yksi 1 piti tulla suomeksi (https://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=17079.msg458364#msg458364) RW Kustannukselta kymmenen vuotta sitten. Julkaisematta se kuitenkin jäi, samoin kuin muistaakseni jäi myös Bermejon taiteilema Batman: Noël, joka mainitaan tuolla samassa viestissä em. linkissä. Muut ulkomaisten vieraiden nimet eivät soita kelloja.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Veli Loponen - 23.02.2026 klo 20:53:57
Mulla itellä ehkä kiinnostavin vieras on Nowlanin ohella Amanda Conner, jonka piirrosjäljestä tykkään. Eniten hänen kohdallaan harmittaa, että hän on keskittynyt hahmoihin, jotka eivät kiinnosta minua (Harley Quinn). Hänen piirtämänsä Power Girl -sarja oli timanttia. Ehkä pitäisikin pyytää häneltä Power Girl -piirros.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Jyrki Vainio - 25.02.2026 klo 18:42:01

Haastattelin Tampereella Lee Bermejoa, juttu oli Sarjainfossa 1/2025. Häneltä on suomeksi tullut ainakin Jokeri-albumi (nyt uusintapainettuna) ja itse kirjoittamansa albumi Suiciders. Ja nyt huomaan, että lisäksi lehdissä on häneltä on tullut Teräsmies / Gen 13 -crossover.

Tykkäsin Azzarellon kirjoittamasta ja Bermejon piirtämästä albumista Lex Luthor: Man of Steel, jota ei ole tainnut tulla suomeksi. Tarina kerrotaan onnistuneesti Luthorin näkökulmasta. Hän käy drinkeillä Neil Gaimanin näköisen Bruce Waynen kanssa, koska tietystikin he tuntisivat toisensa, kahden kaupungin oligarkit.

Huomasin hyllyssäni Kevin Nowlanin nimen Moonshadow-kokoelmassa. Ja hän oli... sen tekstaaja! Enpä ole ennen pyytänyt tekstaajalta signeerausta kirjaan, mitenköhän suhtautuisi...
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Darth Mika - 15.05.2026 klo 15:16:07
Kai se pitää tonne lähteä huomenna ihmettelemään "Peräkylän revontulien sarjis-comia"!
Siellä taas varmaan krääsää paljon ja hinnat katossa. Ei tule varmaan ostettua mitään.
Pukuja varmaan ihastelen siellä...väki on niin hyvin panostautunut tonne. Itellä ehkä Star Wars sukat jalassa gollagen alla Star Wars tai LOTR-paita.
Noh kuvailen pukuja ja tunnelmaa. Ehkä jotain haastattelujakin.

En saanut selvää, että milloin se Cosplay-paraati lähtee...siiitä ei ollut tietoa. Viimeksi ainakin oli ihan loistava se pukuparaati...ihan vahingossa ilmestyin juuri ennen paraatin alkua paikalle.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 16.05.2026 klo 18:05:11
Kävin tänään Triplassa ja aika paljon näkyi puolen päivän jälkeen cossaavaa nuorisoa. Iso tapahtuma on selkeästi vetänyt väkeä.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 17.05.2026 klo 14:19:25
Kuulisin mielelllään kokemuksia. Esim. oliko tänä vuonna paljon AI-crappia myyviä kojuja?
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Darth Mika - 17.05.2026 klo 16:32:15
Kuulisin mielelllään kokemuksia. Esim. oliko tänä vuonna paljon AI-crappia myyviä kojuja?
Vaikka olenkin sua hieman nuorempi, mutta silti vanhanaikainen analogiamies, niin en ymmärrä mitä tarkoitat AI-Crappilla. Tarkoittaako se tekoäly-pask...(eiku muokkaankin tätä vähän siveämmäksi) piti sanoman tekoaly-kakkaa mahdollisesti.
En nähnyt muuta kuin robottikoiran, joka jakoi  karkkia (sain suffeli-patukan). Oli krääsää, muutama kunnollinen kirjakauppa-divari ja sitten kaikkea sekalaista. Aika paljon samaa kuin viime vuonna. Kuhan saan haastattelut editoitua youtubeen, niin heitän yleisilmettä ja vähän näytteilleasettajien kojujen sisältöä tubeen.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 17.05.2026 klo 18:35:45
Vaikka olenkin sua hieman nuorempi, mutta silti vanhanaikainen analogiamies, niin en ymmärrä mitä tarkoitat AI-Crappilla. Tarkoittaako se tekoäly-pask...(eiku muokkaankin tätä vähän siveämmäksi) piti sanoman tekoaly-kakkaa mahdollisesti.
Joo, viime vuonna siellä oli ainakin AI:lla tehtyjä leffoihin ja sarjoihin liittyviä "piraattijulisteita" ja vissiin t-paitojakin.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Curtvile - 17.05.2026 klo 18:54:15
Kävin molempina päivinä.

En törmännyt AI ryönään mutta olinkin melko tiukasti sarjispuolelle, itse asiassa.
Lauantai on selkeästi SE päivä, paljon, paljon enemmän väkeä.
Ne myyjät joita ehdin häiritä olemassaolollani kyllä olivat suhteellisen tyytyväisiä myyntiin. Oranssi Planeetta jäi pois silloin kun listasi eli Turun Sarjakuvakauppa, Rosebud, Animeshop, fantasiapelit, puolenkuun pelit ja Oranssi Planeetta sekä tietysti mitä ostaa tekijöiltä ulkomaat ja kotimaa suoraan.

Ohjelma ja vieraat toimivat. Ensi vuonna taas.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Darth Mika - 17.05.2026 klo 20:39:28
Joo, viime vuonna siellä oli ainakin AI:lla tehtyjä leffoihin ja sarjoihin liittyviä "piraattijulisteita" ja vissiin t-paitojakin.
Olin yhdellä kojulla, kun siihen tupsahti joku tarkastaja lehdykkänsä kanssa tarkastamaan ettei ollut piraatti-tuotteita. Valvonta siis pelasi ainakin lauantaina! Mutta kiirikö myyjien kesksuudessa sana, että tarkastaja liikkeellä ja kaikki piraati-tavara meni tiskin alle piiloon.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Curtvile - 17.05.2026 klo 22:12:49
Olin yhdellä kojulla, kun siihen tupsahti joku tarkastaja lehdykkänsä kanssa tarkastamaan ettei ollut piraatti-tuotteita. Valvonta siis pelasi ainakin lauantaina! Mutta kiirikö myyjien kesksuudessa sana, että tarkastaja liikkeellä ja kaikki piraati-tavara meni tiskin alle piiloon.

Ymmärtääkseni tiskin alta myytiin lähinnä sarjakuvia.
Kuten sanottu en kierrellyt sitä tilpehööriä nörteille osastoa vaan seurasin ohjelmistoa haastattelin muutamaa ulkomaista tekijää ja hankin sarjakuvia, mutta..
Alueella oli tosiaan tarkastaja ja kiitoksia pelipoliisi osaston ihan oikeaa virkavaltaa joten näppärän riskin olisivat ottaneet.
Itse en kehenkään piraattitavaraa sieltä ostaneeseen törmännyt kumpanakaan päivänä.

Oikeasti kansainvälisen tason tekijöihin ja sarjakuvaa harrastaviin ihmisiin kylläkin ja niihin jotka järjestivät tapahtumaa ja mm takasivat että kotimaisia tekijöitä pääsi asettamaan töitään näytille.
Sekä muutamia jotka tekivät hyväntekeväisyyttä.

Itse laskin molemmat asiat sinne plus kategoriaan, en maksanut lipuista suotta. Mutta hei, ****t kaikesta saa ikävää jos yrittää.

Niille jotka asian eteen tekivät paljon, kiitos. Hyvää työtä. Hiottavaa on ja lastentauteja saa viilattua veks , mutta näinkin erittäin hyvä.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Darth Mika - 18.05.2026 klo 00:48:21
Itse kaipasin Comic conissa ohjelma-lehtistä, josta olisi helposti nähnyt haastateltavat. Piti turvautua omaan lyijykynällä tehtyyn pieneen muistilappuun, että milloin olla Comics Stagella. Juu kännykässä oli, mutta siihen listaan ei voi kirjoittaa. Paras on paperinen lappu...sitä toivoisin ensi vuonna. Loppupeleissä jouduin jo kyselemään muilta, että onko mitään hyvää ohjelmaa tulosillaan.

Niitä TV tai leffatähtiä en käynyt edes vilkasemassa, kun ei ollut mulle mitään tärkeetä. Kun saisi näytteilleasettajia enemmän tonne ja hinnat sopusuhtaiseksi. Monta krääsää kattelin, mutta en raaskinut ostaa, kun oli mielestäni liian kallista.

Comics Stagella oli ihan mielenkiintoisia kutsuvieraita...niitä tuli kuunneltua. Paraati ja cosplay asut oli hienoja taas kerran. Tuli joidenkin kanssa keskusteltua pukujen teosta tai mistä oli teettänyt pukunsa. Garrisonin osastolla oli mielenkiintoinen Han Solo Karbonaatissa 1:1 3D-printillä tehty juttu, jonka tekijän kanssa saatiin hyvät keskustelut aikaseksi.
Onneksi  oli väljää...tämmöinen ahtaan paikan kammoinenkin pysty olemaan ilman ahdistusta. Hyvä että oli isolla puolella.
Haastatteluissa vähän ärsytti teini-ikäisten tyttöjen kirjunta siinä kiven heiton päässä. Ehkä kannattaisi haastattelupaikat katsoa ääripäisät, niin ei tule niin paljon taustahälyä.

Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Veli Loponen - 18.05.2026 klo 11:44:19
Kuulisin mielelllään kokemuksia. Esim. oliko tänä vuonna paljon AI-crappia myyviä kojuja?
Tänä vuonna meininki oli huomattavasti viime vuotta parempi. Krääsää (AI tai muu) oli vähemmän. Toki Artist alley koostui postereiden ja tilpehöörin myyjistä, kuten Tampere kupliissakin. Mutta esimerkiksi miekkakauppiaita oli vain yksi ja samoin muutenkin myyjät olivat isosti kotoisia firmoja (mm. Fantasiapelit, Puolenkuun pelit jne. + Turun sarjakuvakauppa, Rosebud ja Planeetat). Alue oli myös järjestetty hyvin ja vaikka sarjakuva selkeästi oli nytkin hieman sivuroolissa, se oli huomattavasti paremmin näkyvissä kuin viime vuonna. Sarjakuvalavalla oli myös koko ajan ohjelmaa ja enimmäkseen se oli ihan kiinnostavaakin. Vertailun vuoksi en esimerkiksi tajunnut, että conin päälava (?) oli siellä jossakin muualla ennen kuin sunnuntaina vähän ennen lähtöäni. Ei sillä, että se olisi kovasti kiinnostanut, koska olin siellä tosiaan sarjakuvien takia, en elokuvien ja muun sellaisen.

Mutta siis hyvään suuntaan tämä on ehdottomasti menossa.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Curtvile - 18.05.2026 klo 11:44:43
Itse kaipasin Comic conissa ohjelma-lehtistä, josta olisi helposti nähnyt haastateltavat. Piti turvautua omaan lyijykynällä tehtyyn pieneen muistilappuun, että milloin olla Comics Stagella. Juu kännykässä oli, mutta siihen listaan ei voi kirjoittaa. Paras on paperinen lappu...sitä toivoisin ensi vuonna.

Oma, sangen oppimaton, arvaus on ettei ole tulossa paperista ohjelmalehteä.

Lähtevät oletuksesta että kaikilla on älypuhelin, tabletti tai omaan näköhermoon kytketty nettiyhteys. Ja perusteluna se että on helpompi päivittää ajantasaiseksi.
Ja se painettu ohjelma on kuluerä joka siirrettäisiin suoraan lippujen hintoihin. Kirjamessuilla asia on eri: on ns vakiintunut tapa joka edeltää nettiaikaa ja on kopioitu aiemmasta.

En itsekään vastustaisi moista, en vaan osaa nähdä että tuo fiksi tulisi.
Ja kiitos, oli hauska nähdä vaikka melkein kaikkien tavoin meni enemmän ohijuoksuksi.

Pidän hyvänä tapahtumana tätä ensimmäistä kertaa ( joka on kolmas, mutta ensimmäinen)
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Curtvile - 19.05.2026 klo 01:06:09
Joskus on hyvä muistaa miten marginaalissa on harrastamisensa suhteen. Niin marginaalissa että taittaja joko laittaa nimen väärin tai leikkaantuu painossa poies kokonaan.
Sillä tekemällä lyhyen haun miten tapahtuma näkyy/näkyi on hyvin erilainen kuin se miten vietti kaksi päivää siellä sarjakuvapäädyssä.

Jokin, varmaan supersuosittu, konsolifin lähtee linjalla  Uudet järjestäjät saivat Comic conin tuntumaan ammattilaiselta, fanien arvoiselta  (https://www.konsolifin.net/artikkeli/uudet-jarjestajat-saivat-comic-conin-tuntumaan-ammattimaiselta-fanien-arvoiselta)
tämä on... sangen suomalainen tapa esittää asia. Tyyliin " joko olet lakannut hakkaamasta vaimoasi?" kehunta
Mikä on itselleni tyypillisesti vian etsintä vaikka itse teksti lähestyy kuitenkin ilon kautta, fanittamisesta ja ihan mainitsee sarjakuvapuolenkin. Kursorisesti mutta mainitsee.

Sitten on YLEn Pahikset ja supersankarit valtasivat Helsingin: katso kuvat uskomattoman upeista asuista (https://yle.fi/a/74-20226514)
Ja tajuaa miten muistuttaa Ropecon uutisointia: näyttäviä asuja, K-poppia, vähän kuin maikkarin kympin uutisten lopun jäniskevennys ilman tekohauskaa vaivaannuttavaa läpänheittoa.
Cosplay ja elokuvien tähdet ovat SE juttu. Comic Con lie Cosplayn muunnos.

Jännästi omien aiempien kokemusten vastaisesti  Muropaketti tarjoaa sarjistietoisimman reportaasin  (https://muropaketti.com/elokuvat/elokuva-artikkelit/reportaasi-arctic-lights-comic-con-kerasi-helsingin-messukeskukseen-varikkaan-joukon-norttikansaa/)

Tämä on hyväksyttävä asia. Niin kauan kuin se tekee tästä juuri iloisen ja suositun, sen verran menestyvän tapahtuman joka mahdollistaa että voidaan tuoda niin ulkomaisia sarjisvieraita, mihin seurojen resurssit ei riitä, ja tarjota kotimaisille sarjakuvantekijöille myös tila tuoda itseään ja töitään esiin se on enemmän kuin Pyrrhinen voitto.

Monille tuo ja tapahtuman kaupallinen luonne ovat kammotus, mutta itselleni juuri sarjakuviin keskittyvä ohjelma ja livepiirrännät, Black Peiderin showmeiningistä piirrostaistoihin ja " siis, onko tämä kuudes kerta kun Cary Nord yleisön edessä kumittaa lyijärit kun jokin piirroksessaan on hänestä jäykkää/klaffaa jne?" ovat tervetulleita lisiä.

Ymmärrän että on versio" eli siis cosplay-asut aikaansaa Tampere Kuplii jonot?" ilmiö. Nämä ovat kuitenkin toisiinsa liittyviä asioita. Ilmaista terveydenhuoltoa ja koulutusta ei saa ilman verotusta jne. Vaakakuppeja voi koettaa tasapainottaa, mutta toistaiseksi minusta hinta on kohtuudessa.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Timo Ronkainen - 19.05.2026 klo 01:19:02
Muropaketti-linkki tais jäädä poies?

Timo
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Curtvile - 19.05.2026 klo 01:33:00
Muropaketti-linkki tais jäädä poies?

Timo

Kiitoksia Timo, fiksattu ihan kokonaiseksi.
Aina kiva olla kävelevä EMP jolla on peukalo keskellä sitä näkevää silmää...
Jos jollain muuten on fotoja varsinkin Jimmy Palmiottista ja Amanda Connerista joita saisi käyttää niin hyvä. Ei että pokkari kamerani muistikortti olisi päättänyt korruptoitua.... ei...
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: tolppis - 20.05.2026 klo 14:52:23
Kiinnostavia olisivat olleet itselleni myös: Kevin Nowlan, Lee Bermejo Batman-yhteyksineen ja myös Paul Jenkins. Eccleston on huippunäyttelijä ja pidän kovasti Pom Klementieffistäkin.

Meni ohi niin kuin kaikki minulta kun muutenkaan en ole niin "starojen" perään mutta ei silti, ihan kiintoisat vieraat kyllä.

PS: Juu, itsekin ihmettelen aina että eikö noissa mitään muuta ole muka kuin cosplayta. Onhan niissä, jos niistä kerrottaisiin...
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Darth Mika - 20.05.2026 klo 20:58:40
Vihdoinkin sain vikan videon Youtubeen. Hirvee homma!
Nyt on 4,5 tuntia katsottavaa Comic Conista.

https://www.youtube.com/@darthmika72 (https://www.youtube.com/@darthmika72)


Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Oiksteri - 21.05.2026 klo 14:31:22
Kiitos Darth Mikalle tapahtuman videoinnista, kun ei henk koht ollut tällä kertaa mahdollisuutta tulla paikan päälle!  8] Vaikuttaa olevan tapahtuma menossa parempaan suuntaan, täytyy ensi vuonna hankkiutua paikalle taas
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Curtvile - 24.05.2026 klo 12:44:14
Kiitos Darth Mikalle tapahtuman videoinnista, kun ei henk koht ollut tällä kertaa mahdollisuutta tulla paikan päälle!  8] Vaikuttaa olevan tapahtuma menossa parempaan suuntaan, täytyy ensi vuonna hankkiutua paikalle taas

Ensi vuonna kuukautta aikaisemmin.
03.-04.04.2027
Vaikkei ole itselleni tärkeimmästä eli sarjakuvavieraista tietoa eiköhän tuonne tule hankkiudduttua.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 24.05.2026 klo 14:00:51
Ensi vuonna kuukautta aikaisemmin. 03.-04.04.2027
Mitähän tämä tarkoittaa Tampere Kupliin kannalta? Hämmentävää.  ???
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Curtvile - 24.05.2026 klo 15:57:35
Mitähän tämä tarkoittaa Tampere Kupliin kannalta? Hämmentävää.  ???

Täh?
Tampere Kuplii on 01.-07.03.2027
Ja Tampereella Tampere-talossa ja Metsossa.

Ne ovat eri tapahtumia vaikka henkilöstö taustalla osin leikkaakin.

Coneja ei, johtuen arkijärjestä ja herrasmiessäännöistä , järjestetä päällekkäin ( poikkeuksena helsingin kirjamessut jotka tietoisesti laitettiin 11 vuotta vanhemman kirjamessun kanssa samaan lokakuuhun)
Ihan hyvin on tilaa sarjakuvatapahtumalle vaikka kerran kuussa joka kuukausi. Yksi monista syistä miksi sarjakuva on marginaalissa on sen näkyvyys. Sitä kaikki tarjoaa esimerkiksi palkan sijaan mutta oikeasti Suomeen mahtuu useampikin tapahtuma.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Darth Mika - 24.05.2026 klo 23:33:09
Täh?
Tampere Kuplii on 01.-07.03.2027
Ja Tampereella Tampere-talossa ja Metsossa.

Ne ovat eri tapahtumia vaikka henkilöstö taustalla osin leikkaakin.

Coneja ei, johtuen arkijärjestä ja herrasmiessäännöistä , järjestetä päällekkäin ( poikkeuksena helsingin kirjamessut jotka tietoisesti laitettiin 11 vuotta vanhemman kirjamessun kanssa samaan lokakuuhun)
Ihan hyvin on tilaa sarjakuvatapahtumalle vaikka kerran kuussa joka kuukausi. Yksi monista syistä miksi sarjakuva on marginaalissa on sen näkyvyys. Sitä kaikki tarjoaa esimerkiksi palkan sijaan mutta oikeasti Suomeen mahtuu useampikin tapahtuma.
Periaatteessa Tampere Kupliille ihan hyvä ajankohta tuo maaliskuun alku. Suomessa on synkkä ja pimeä tapahtumaköhä aika uuden vuoden ja pääsiäisen välillä. Inhoan tätä aikaa oikein sydämmestä. Suomessa ei sinä aikana tapahdu juurikaan mitään. On kylmä, pyörätiet joko lumessa tai loskassa, on pimeetä ja tylsää.
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 25.05.2026 klo 11:01:50
Täh?
Tampere Kuplii on 01.-07.03.2027
Ja Tampereella Tampere-talossa ja Metsossa.
Täh täh. Sekin näkyy sitten aikaistuneen melkein kuukaudella. Sitä se merkitsi Tampere Kupliille (tai päin vastoin). No, oletettavasti niillä keleillä ei teinit enää roikottele puolipukeissa Sorsapuistossa.

En nyt muista onko vielä joku manga/anime -tapahtuma samoihin aikoihin maaliskuussa? Sehän tietty hieman ratkaisisi Kupliin tilaongelmaa. Numeroissa se ei paljolta näytä jos 20 000:sta 5 000 menee muualle, vaikka Lahteen, mutta ero voi olla kuitenkin Kupliin kannalta ratkaiseva.  :)
Otsikko: Vs: Arctic Lights Comic Con 16.-17.5.2026
Kirjoitti: Curtvile - 25.05.2026 klo 12:46:27
Täh täh. Sekin näkyy sitten aikaistuneen melkein kuukaudella.

Riippuu mihin Kuplii tapahtumaan vertaa, lähes kolmella kuukaudella tuolla laskutavalla jos miettii 2008, 2011.

No, oletettavasti niillä keleillä ei teinit enää roikottele puolipukeissa Sorsapuistossa.
Sinä loputon optimisti.

Järkeä ja logiikkaa on turha tuoda ihmisiin, eritoten teineihin. Kiinteälle kalenteripohjaiselle ilmastomallille voidaan sanoa täällä heipat. Masliskuussa voi olla+15° ja aurinkoinen keli yhtä lailla kuin -23° pakkasta. Koska emme näe tulevaisuuteen 100% varmuudella ilma voi olla täynnä kevättä, lumisadetta tai räjähteillä varustettuja drooneja..

Tarkoitit ehkä Desucon Frostbite tapahtumaa?
Itse olen haitannut muutamaa sarjakuva/Sci-Fi tapahtumaa läsnäolollani ja osallistumisella tekemiseen. Ihan aikuisten oikeasti yritetään ettei olisi toisen kanssa päällekkäin jotta eivät söisi toisiaan.
Tai olisi juuri jonkun isänpäivän, äitienpäivän tai muuten esimerkiksi juhlapyhien aikaan että joku rantautuu paikalle.

Allekirjoittaneen ja Reiman tiedossa on se että Tampere Kuplii tarjoaa siis vapaaehtoisia auttamaan juuri siinä näkymättömässä logistiikassa Arctic Lights Comic Con tapahtumassa jos tätä foorumia joku ulkopuolinen minulle vieraasta syystä lukee.
Ja on pääsyy miksi tapahtumassa on kotimaisten sarjakuvantekijöiden edustusta.

Itse pidän tärkeänä. Sarjakuvantekijä ei ole mikään rahasampo uravalintana ja markkinointi ei lukeudu alan vahvuuksiin.

Cosplay laumat kuuluvat sekä Tampere Kuplii että Arctic Lights Comic Con tapahtumiin. Niiden juttu.

Muista en voi sanoa mutta omaan kävijäkyselyyn Arctic Lights Comic Conilta annoin enemmän ruusuja ja tietenkin toivoin enemmän koti- ja ulkomaista sarjakuvaohjelmaa.