Kvaak.fi - keskustelu

Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia => : Reima Mäkinen 15.06.2016 klo 11:34:16

: Sarjakuvan typografia ja logot
: Reima Mäkinen 15.06.2016 klo 11:34:16
1800-luvun lopun typografialle oli ominaista täyteen ahdetut painopinnat. Käytettiin koristeellisia kirjainmuotoja ja ladontatapoja. Vanhoihin tyyleihin luotiin lisäkorostuksia ja saatiin aikaan lähinnä sellaisia fontteja, joita ei voi oikein käyttää muualla kuin otsikoissa.

Kyseinen (Williams-kustantamon ? käyttämä) Texin otsikkofontti lienee tosiaan jostain1960- tai -70-luvulta. Muistan näheneeni vastaavan Mecanorman siirtokirjainarkkien katalogissa -70 luvun lopulla. Mutta on se varmaan löytynyt kirjapainostakin.
Wikipedian mukaan fontin esikuva, Clarendon (https://en.wikipedia.org/wiki/Clarendon_(typeface)) oli ensimmäinen rekisteröity kirjaimisto, ja mainitaanhan se tuollakin "wanted-fonttina".  :)
Tietsikoissa Clarendon on se vanhan kirjoituskonekirjaimiston näköinen ja lihavoitu sekä kavennettu versio on sitten enemmän länkkärityylinen egyptienne.

Yhdeksännentoista vuosituhannen edetessä rapakon molemmin puolin jatkettiin pääosin tyylitöntä tyylittelyä. Vahvojen päätteiden kirjaimia suunniteltiin myös Ranskassa. Näistä sitten sai innoituksensa sveitsiläisen gurun Frutigerin Egyptienne-kirjaimisto. (https://en.wikipedia.org/wiki/Egyptienne_(typeface)) Se taas oli historiallisesti ensimmäinen valoladontaa varten kehitetty.
Frutigerin Egyptienneä ei sit taas toisaalta pidä sotkea kaikenkarvaisiin myöhempiin virityksiin (https://www.myfonts.com/fonts/urw/egyptienne-2/).
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Jarkko Sikiö 15.06.2016 klo 17:25:18
Kyseinen (Williams-kustantamon ? käyttämä) Texin otsikkofontti lienee tosiaan jostain1960- tai -70-luvulta. Muistan näheneeni vastaavan Mecanorman siirtokirjainarkkien katalogissa -70 luvun lopulla. Mutta on se varmaan löytynyt kirjapainostakin.

Kiitos, Reima, kattavasta vastauksesta!

Arvelin jotain tuonsuuntaista. Olipa kuitenkin metka nosto Jukalta.
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Reima Mäkinen 15.06.2016 klo 22:09:56
Buffalo Bill -lehdessä  (http://www.antikvariaatti.net/type.php?id=2&category=1141)käytettiin muuten vastaavaa Egyptienneä ennen kuin se otettiin Texiin. Ja tietenkin myöhemmin kotoisassa Punaniskassa. Enemmänhän se on statement, ellei lännen lehdessä käytetä lännen fonttia.  :)

Muistelen että Tomahawk/Jonah Hexin logot olis olleet 70-luvulla jotain lennokkaampaa käsivaratyyliä, mutta eipä nyt löydy netistä yhtään kantta, josta voisi tarkistaa.
Pecos Billin logo taas oli lähempänä akkaria, mutta siinäkin käytettiin jossain vaiheessa Egyptienneä kansissa logon alla sarjojen nimiä mainostamassa.

EDIT: typo
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Lurker 15.06.2016 klo 22:31:29
--
Muistelen että Tomahawk/Jonah Hexin logot olis olleet 70-luvulla jotain lennokkaampaa käsivaratyyliä, mutta eipä nyt löydy netistä yhtään kantta, josta voisi tarkistaa.
Pecos Billin logo taas oli lähempänä akkaria, mutta siinäkin käytettiin jossain vaiheessa Egyptienneä kansissa logon alla sarjojen nimiä mainostamassa.

Tomahawk-logo oli aluksi tätä lännenfonttia, mutta muuttui sitten tomahawkia mukailevaksi logoksi.

(http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?action=dlattach;topic=17449.0;attach=33404)

Moogin arkistosta löytyy nämä kaikki.
 (http://www.antikvariaattimakedonia.fi/moog/index.php?sivu=lehdet&tyyppi=1&moog_sarja_id=320)
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Petri Aarnio 16.06.2016 klo 11:18:47
https://timoronkainen.net/2015/11/01/sarjakuvan-typografiasta/
Jaa typografiasta sarjakuvassa! Ohessa Timon oikeaan osuva blogi. Olen itsekin valmistelemassa vastaavaa.
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Jarkko Sikiö 16.06.2016 klo 17:52:58
Buffalo Billiä varmaan minulla pääkoppa koetti kaivaa esiin. Hauskaa, että teillä muisti toimii noin hyvin, en minä enää muistanut tuota Tomahawkin logoakaan.

Kiintoisa tuo Timon blogiteksti, näin maallikon silmin luettunakin. Olisiko hyvä leikata tästä oma "Sarjakuvan topografia ja logot" -ketjunsa, ennen kuin hautautuu taas täysin.
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Timo Ronkainen 16.06.2016 klo 22:57:19
Vaikea sanoa, miksi juuri nuo egyptiennet nimenomaan ovat noita etsintäkuulutusten "wanted" kirjaintyyppejä. Eli kuinka päätyivät "villiin länteen". Olof Eriksonin vanhan  Graafisen tyylin perusteet -kirjan mukaan kirjaintyyli sai innoituksensa Napoleonin Egyptin sotaretkestä (?). Ovat päätteellisinä mutta tasavahvoina jotenkin antikvan ja groteskin välimuotoja. Sirkuspostereissahan näitä kanssa oli.

Timo

PS. Kiitos, Petri, blogilinkin jakamisesta. En muista, jaoinko itse tuota ollenkaan Kvaakissa (vai laitoinkohan Aarne Ankka -ketjuun?).

ibid.
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Secos-Bill 16.06.2016 klo 23:39:14
Legendaarista Lännentietä (http://www.sarjakuvat.eurocomics.info/lannensarjat/lannentie/storia_del_west.html) ei ole mainittu ? Itselleni juuri se tulee ensimmäisenä mieleen wanted-fontista.

( Otsikossa pitänee olla typografia, topografia (https://fi.wikipedia.org/wiki/Topografia) on eri asia. Tosin maantieteen osuudesta ja vaikutuksesta tarinointiin voisi tulla mielenkiintoista keskustelua... )

: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Reima Mäkinen 17.06.2016 klo 11:57:30
Vaikea sanoa, miksi juuri nuo egyptiennet nimenomaan ovat noita etsintäkuulutusten "wanted" kirjaintyyppejä. Eli kuinka päätyivät "villiin länteen".
Kuten jo aiemmin kirjoitin:
1800-luvun lopun typografialle oli ominaista täyteen ahdetut painopinnat. Käytettiin koristeellisia kirjainmuotoja ja ladontatapoja. Vanhoihin tyyleihin luotiin lisäkorostuksia...
Eli vastauksena kysymykseesi se oli uusi fontti siihen aikaan, siksi suosittu ja muodostui siten osaksi ajan kuvaa. Sitten kun kerran oli jotain "irtokirjaimia" pikkukaupunkien painoihin hankittu niin kyllähän niitä myös käytettiin ahkerasti ladonnoissa.

Samasta syystä se varmaan tuli suosituksi myös 50-luvun lopulla kun Frutiger nosti tyylin uudelleen parrasvaloihin ja sitten vielä 70-luvulla, kun rinnalle tuli toinen päätteellinen Cooper Black (https://www.myfonts.com/fonts/linotype/cooper-black/), ikään kuin pyöristetty hippimäinen versio. Muistelen että hippiaikaan -60-70 lukujen vaihteessa näitä egyptienne versioita käytettiin myös paljon postereissa, levynkansissa ja U-lehtien kansissa. Se taas liittyi siihen että haluttiin juuri koristeellista ja käsin piirrettyä "psykedelistä" krumeluuria. Underground hepuilla muutenkin edellisen vuosituhannen vaihteen kirjasintyylit oli pinnalla. Ei kai ole mikään ihme että myös fonteissa on omat muotinsa.

Olof Eriksonin vanhan  Graafisen tyylin perusteet -kirjan mukaan kirjaintyyli sai innoituksensa Napoleonin Egyptin sotaretkestä (?).
Graafinen tietokirja tietää että Egyptienne olisi ollut ekan kerran käytössä 1815 Englannissa.

Muuten olikos Jonah Hexissä semmoinen logo mikä oli sommiteltu ikään kuin yhteen naulatuista laudan pätkistä? (Mistä lie tämmöinen mielikuva tullut?)

Oikeampi osoite tälle ketjulle olisi muuten osasasto: Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia. Estetiikasata ja ilmaisusta tässä nimen omaan on kyse. En nyt muuten jaksaisi huomauttaa asiasta, mutta surettaa koko alueen degeneraatio tissiketjun kulissiksi.

: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Veli Loponen 17.06.2016 klo 15:48:09
Muuten olikos Jonah Hexissä semmoinen logo mikä oli sommiteltu ikään kuin yhteen naulatuista laudan pätkistä? (Mistä lie tämmöinen mielikuva tullut?)

Texas-lehdessä oli semmonen.
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Timo Ronkainen 17.06.2016 klo 18:54:25
Ei kai tää nyt topografiaa (Kartta-asioita) ole vaan typo- ? :D

Timo
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Veli Loponen 17.06.2016 klo 18:57:48
Korjattu alue ja otsikko.
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: J Lehto 18.06.2016 klo 01:16:31
Muistelen että hippiaikaan -60-70 lukujen vaihteessa näitä egyptienne versioita käytettiin myös paljon postereissa, levynkansissa ja U-lehtien kansissa.

Jep, Victoriana (https://en.wikipedia.org/wiki/Victoriana)

Veikkaan että tuo westerneihin liitetty slab-serif "pölkkyfontti" on valikoitunut
populaarikulttuuriin monista samankaltaisista ihan sen vuoksi että se
on tietyssä mielessä selkeimmin erottuva. Vielä villimpänä veikkauksena
että Hollywoodilla on tässäkin ollut sormensa pelissä.
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: JJalonen 18.06.2016 klo 03:40:40
Vielä villimpänä veikkauksena
että Hollywoodilla on tässäkin ollut sormensa pelissä.


Tosiaan. :)
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Mambrinon kypäri 18.06.2016 klo 14:21:15
Tosiaan. :)



Elävissä kuvissä Jättiläisen (1956) Jett Rinkin öljy-yhtiön logo muistaakseni oli myös tuollaisella 'wanted'-kirjaisimella. Siihen mennessä oli varmaan jo vakiintunut.

Sarjakuvien puolella taas ehkä turhankin ilmeinen mutta kröhöm (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0e/LuckyLuke2.png).
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: J Lehto 18.06.2016 klo 21:05:49
Sarjakuvien puolella taas ehkä turhankin ilmeinen mutta kröhöm (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0e/LuckyLuke2.png).

Toinen köhäisy

(https://litalieparsestimbres.files.wordpress.com/2012/12/foule-author-jacovitti.jpg?w=591)
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Reima Mäkinen 19.06.2016 klo 11:11:58
Tomahawk-logo oli aluksi tätä lännenfonttia, mutta muuttui sitten tomahawkia mukailevaksi logoksi.
Näköjään Moogin arkistosta tosiaan löytyy kun jaksaa kaivaa. Eli lehti vaihtoi nimeä ja sitten vielä vähän myöhemmin logoa. Alkuperäinen logo oli aivan toisen moinen. Ruottissa joutuivat piirtämään sekä kannet että logot uusiksi.
: Vs: Sarjakuvan typografia ja logot
: Petri Aarnio 02.01.2017 klo 09:38:24
http://sarjakuvaruutu.fi/2016/12/petri-aaarnio-kertoo-sarjakuvan-kerronnasta-ja-typografiasta/
Kirjoitin minäkin sarjakuvan typografiasta.