Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Aku Ankka ja kumppanit => Aiheen aloitti: Justus - 12.09.2003 klo 14:31:15
-
Ehkä vähän korni aihe, mutta Akkarihan on perussarjakuvaa ja varmasti monen suomalaisen ensikosketus lukemiseen ja sarjakuviin.
Itse vastaan Marco Rota, en järin pidä Rosasta. Aku Ankan piirtäjä tarkoittaa siis Aku Ankka -lehdessä piirtävää taiteilijaa, ei Akun piirtäjää vältämättä vaikka kaikki taitavatkin akua piirtää. Rosa ja Barks eivät Mikki-maailmaa piirrä, paitsi Rosalla on joka sarjassaan Mikki piilotettuna.
-
Carl Barks, CARL BARKS!!
-
Romano Scarpa minun täytyi lapsuuden nostalgioinnin vuoksi valita, vaikka pidän kyllä yhtä lailla Barksin ja Rosan tuotannostakin.
Onkos tuota Scarpaa edes kovin paljon itse lehdessä julkaistu - taitaa olla lähinnä vain varhaisimpien taskukirjojen puolella..?
-
Carl Barks on ehdotomasti paras myös kuvittajana. Hänhän on sentään luonut Ankka maailman ja myös piirtäjänä sitä luokkaa, että muita tulee verrattua häneen. Onhan sitä taitavampiakin kuvittajia Aku Ankkaa piirtänyt mutta Barksin tyyli on aitoa Akua. Rosa ansaitsee maininnan lähinnä Ankka maailman kehittäjänä ja kekseliäänä tarinankertojana. Piirtäjänä hän ei oikein pärjää oikein kenellekkään listatulla. Rosa on kyllä jo siksi maininnan arvoinen, että hänellä olisi potentiaalia nousta Barksin veroiseksi jos vain osaisi pelkistää niin kuvitustaan kuin kerrontaansa.
-
Nyt näissä tämän vuoden akkareissa on silloin tällöin Scarpaa näkynyt.
-
Kysymys olisi ollut ehkä kiinnostavampi jos olisi kysytty parasta Ankan piirtäjää Barksin jälkeen. Flemming Andersen, Francesco Guerrini ja Daniel Branca olisivat olleet korkealla. Mutta kun asiat ovat niin kuin ovat, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin äänestää geneerisesti CB:tä.
Miten ihmeessä Flemming voi puuttua vaihtoehdoista...?!
:P
-
kysymys olisi kiinnostavampi jos disneyn korporaatio ei olisi niin tarkka sen suhteen minkälaista jälki saa ankoissa olla. viime vuosina otteessa tosin on selkeästi ollut löystymisen merkkejä vai pyritäänkö ehkä olemaan ajan hengessä paremmin mukana? näistä hollantilaisista esim. löytyy mun mielestä ihan mainioita kavereita. muuten kyllä niin tylsä aihe että hohoijaa.
edit: koiviston tapehan ois ollu mitä erinomaisin ankka-piirtäjä, vaan kuinkas kävikään - jälki oli liian omintakeista.
-
Nykyään ei enää tule tuota AKU ANKKAA paljon seurattua, mutta Don Rosalla on kyllä oma peräisin tyyli ja parhaat tarinat jos minulta kysytään.
-
Rosa on suosikkini. Vicar on oikeastaan studio, eikä yksi piirtäjä. Barks on taiteilijana minusta paras, mutta Rosan kerronta ja yksityiskohdat nostavat hänet muiden yläpuolelle. Feriolikin on huikean taitava.
Monet sanovat Rosan huonoksi puoleksi juuri liikoja yksityiskohtia, mutta minulle juuri se nostaa hänet ylitse muiden. On hienoa että joku jaksaa nysvätä niin kauan jokaisen ruudun kanssa. Samoin Rosan johdonmukaisuus ja analyyttisyys nostavat pisteitä. Barks oli omasta mielestään kertakäyttösarjojen tekijä eikä siten kehittänyt sarjojen jatkuvuutta laisinkaan. Tämä on minusta sääli, sillä hän on tehnyt huikeita yksittäisiä tarinoita. Kultu Kimallustakin olisi voinut käyttää useammin kuin kerran.
-
Samoin Rosan johdonmukaisuus ja analyyttisyys nostavat pisteitä.
Juuri tuo tekee Rosasta helvetin tylsän kirjoittajan! Minusta Rosa on tehnyt selkeästi enemmän tuhoa kuin hyvää vääntäessään ankkojen historiaa tiettyihin muotteihin. Tai no tuhoa ja tuhoa mut tolkuttomasti yhdentekeviä sarjoja. Paljon mielenkiintoisempaahan nimenomaan on kun asiat ovat enemmän auki ja totuus muunneltavissa tahi tulkittavissa. Voi tilanteen ja tarinan tarpeen mukaan ujuttaa sankarit milloin millaisiin saappaisiin.
Tämä kaikki on kauhean sääli sillä Rosalla on minusta ollut usein lennokkaitakin ajatuksia ja pyrkimystä hyvän viihteen tekemiseen. Ensimmäinen muistamani Rosa-sarja esim. teki melkoisen vaikutuksen kun Aku oli puutarhurina ja sai mahtavan kaaoksen aikaseksi. Kovin innovatiiviselta tuntui joku sellainenkin sarja jossa Karhukopla pakenee puluja pitkin ajan pysäytettyään. Tai en minä muista oliko se sarjana hyvä mut syöpyi tehokkaasti mieleen ainakin tuo kyseinen kohtaus.
-
Hih sensuuria. :)
-
Rosa on ainut ankkapiirtäjä joka on jäänyt mieleen. Hän sai aikaan edes jonkinlaista eloa muuten niin tylsästi piirrettyihin ankkoihin.
Mut varmaan lynkataan tästä hyvästä, mutta tulipahan sanottua.
-
Ei ankat mun mielesti oo tylsästi piirrettyjä. Ois outoa jos niitä ei piirrettäisi saman kaavan mukaan. Silti pystyy tunnistamaan hyvin eri piirtäjien ankat.
-
Ei kauaa tarvinnut miettiä: Rosa.
Ja Rosan ankkahistoria on juuri sitä: Rosan historiaa. Ei kenenkään muun tarvitse sitä noudattaa, tietääkseni. Satun vain pitämään kovasti historiasta, joten on kiva, kun Rosan sarjoissa vilahtelee oikean maailman historiaa.
-
Sikäli turha kysely, että Rosan ja Barksin pois jättäminen olisi tehnyt lopputuloksesta (hajonnan vuoksi) mielenkiintoisemman.
Luciano Gatto? Ai niin se, jonka hahmot hikoilevat koko ajan. Ei huono.
Vaan Kari Korhonen tulee reipasta kyytiä sinivalkosuksilla voimakkaana perässähiihtäjänä, ja latu ynnä pito senkun paranee.
-
Tuohon on vaikea kyllä sanoa mitään, mutta kyllä Barks taitaa viedä voiton, mutta Daan Jippes tulee hyvänä kakkosena lähituntumassa.
Jos voisi puhua myös hieman Mikin piirtäjistä niin Xavi vie voiton siinä yli voimaisesti, siis jos ei ota mukaan Manuel Gonzalesia.
-
Mielestäni parhaiten Aku Ankkaan sopiva piirrostyyli on
Vicarilla, siksi häntä äänestinkin. Mutta toisaalta parhaat
tarinat ja paras piirrostyyli, jos ajatellaan pelkästään
piirroksina ei Aku Ankkana, on Don Rosalla.
Rosa voisi piirtää, jotain muuta kuin Ankkaa!
-
Rosa on mielestäni paras Ankka-piirtäjä.
Rosan yksityiskohtainen tyyli ärsyttää monia, mutta itse pidän siitä. Hän tekee myös kovasti töitä, että tarinat liittyisivät jollain tavalla oikeaan historiaan.
Täytyy myöntää, että Barks on tehnyt kovan työn luodessaan hahmoja ja kirjoittaessaan/piirtäessään tarinoita. Ja myönnettävä on, että ne ovat hyvää luettavaa.
Se mistä pitää, on jokaisen oma asiansa ja minä pidän kaikista eniten Rosan piirrostyylistä (ja tarinoista)
-
Vastaukseni on Don Rosa. Jos oltaisiin kysytty parasta tarinan kertojaa vastaukseni olisi ollut varmaankin Carl Barks.
En ole kuitenkaan mikään Ankka-fani joten ehkä pidän Rosan tyylistä juuri siksi, että se on niin Anti-Disneymäistä...
-
Carl Barks on aina ollut suosikkipiirtäjäni, jonka piirrostyylissä on vain jotain todella tyylikästä. Vahvana toisena tulee Rosa. Nykyään en oikeastaan edes lue muita kuin noiden kahden tarinoita.
-
Jaa paras?
Luciano Gatto tietysti. Minulta puuttuu se taikahuilutarinan loppu. Miten siinä kävi?
Mutta Luc on ehdottomasti paras mutta aliarvostettu. ;D
Gatto vai? Minulle tulee aina stressaantunut olo, kun näen ne hikipisarat. :) Mikäs tarina tuo Taikahuilu on? Taskarissa 39 ilmestynyt taikahuilutarina oli ainakin Cavazzanon piirtämä.
Mutta yksi piirtäjä on ylitse muiden: Romano Scarpa. Oli se kummaa, kun selvitteli taskareiden tarinoita, niin yllättäen lähes kaikki lapsuuden lempitarinat paljastuivat saman miehen piirtämiksi. Kun vain näkeekin niitä 50-luvun pulleita ankkoja, niin tulee hyvä mieli.
-
Barksilla on hienoja juonia, mutta Rosa tuntuu jotenkin vaan paremmalta.
-
Vastaan 9-vuotiaan poikani puolesta, jolta illalla tiedustelin parhaita Ankka-piirtäjiä.
1) Barks
2) Rosa
3) Vicar
Rosan tyyli kuulemma ei oikein passaa silleen perinteiseen Ankka-meininkiin varsinaisesti, mutta miekkosen tarinat ovat kuulemma aivan ylivoimaisia nykypäivän muihin Ankkatarinoihin verrattuna.
-
Pitäisi kai äänestää Barksia, mutta ei...Romano Scarpa on ehdottomasti minun suosikkini. Vicar on mielestäni piirtäjistä paras: vauhdikasta ja selkeää piirrosta, mutta täytynee huomioida myös tarinallinen puoli, jolloin Barks ja Scarpa nousevat kärkeen. Don Rosaa taas en ole ikinä voinut sietää :P
-
Taikahuilutarina ilmestyi 60-luvun lopun Akkarissa jatkosarjana, se oli Gatton piirtämä. Ja Gopos-Gopos-heimo rulettaa!
Brancan ankat hikoilevat enemmän! Ja roiskivat hikeään laajemmalle alueelle!
Sen siitä saa, kun ei ole 60-luvun ankkoja. Kunhan näköispainokset ehtivät sinne asti niin hyvä. Gopos-gopos ei aiheuttanut suurempia rullauskokemuksia, mutta Aku Ankka vuonna 2001 rulettaa sitäkin enemmän. ;D
Myös diktaattorisekoilu Makeaa mahan täydeltä (taskari 30) iski täysillä.
-
Rosan tarinoissa pidän faktoista, varsinkin kun käsitellään historiaa ja vanhoja saagoja... Tosin viime aikoina sekä piirrosjälki että tarinat ovat mielestäni päässeet kärsimään. Huumori on vaikuttanut puujalalta ja kermakakku naamaan -tyyliltä. ???
Barks on tottakai klassikkopiirtäjä, the one and only grandpa.
Uudet eivät pahemmin sytytä, paitsi joissain tapauksissa letkeydellään. Hikipisarat menevät samaan luokkaan kuin stressistä/sekoamisesta kärsivät "hypnoosisilmät".
-
:D Ei hemmetti, ei tähän muuta osaa vastata kuin Carl Barks, on se kuitenkin antanut juuri sen Akkarille juuri sen persoonallisen yleisilmeen johon tuli alunperin tykästyttyä.
Don Rosa tulee hyvänä kakkosena, piirrostyyli on omintakeinen ja tarinat ovat sopivan omaperäisiä ja historiallisetkin sävyt ovat vain plussaa.
-
Ei mahda mitään, minä en ikinä enkä milloinkaan opi pitämään Don Rosan piirrostyylistä. Yksityiskohtiin tikahtuva, puiseva, jäykkä...sitä semmoista. Rosan tarinat ovat kyllä mainiota ja luen niitä riemulla. Pitkien seikkailujen tekijänä Rosa ei ehkä olennaisesti jääkään Barks-vainaasta jälkeen.
Toisaalta Rosan lyhyissä huumoritarinoissa ei ole mielestäni mitään itua - tai ei ainakaan mitään Barksin monitasoisuuteen verrattavaa. Vai onko Rosa joskus käsitellyt rivien (ruutujen?) välissä esimerkiksi depressiota tai alkoholismia?
-
Toisaalta Rosan lyhyissä huumoritarinoissa ei ole mielestäni mitään itua - tai ei ainakaan mitään Barksin monitasoisuuteen verrattavaa.
Mmmm... Olla kuin ei olisikaan ja Paino ongelmia ovat mielestäni Rosan parhaita, vaikka eivät niitä klassisia seikkailutarinoita olekaan.
-
Mjaa...no enpä kumpaakaan noista nimistä osaa yhdistää mihinkään. Joten tuli ehkä tuomittua hätäisesti.
Mutta kaikki Don Rosan huumoritarinat jotka muistan ovat olleet lähinnä vain kohellusta. Pelkän sekoilun ja hallitun kerronnallisen anarkismin välillä on eronsa. Merkittävin töks-töks Rosan suhteen on silti ja kuitenkin se piirrostyyli.
-
Paino ongelmia ainakin näyttää olevan uusimmassa Rosa-kokoelmassa... joka on muuten ilmestynyt niin salaa, että eilen ensimmäisen kerran hokasin, että se on ilmestynyt... silloin kun akkari tuli kotiin olin vielä perillä uusista kovakantisista Barkseista ja Don Rosista.
-
Minulle tulee Akkari kotiin ja sain tietää kokoelmasta, kun
sattumalta näin sen Citymarketin hyllyssä. Pitäisi tieten olla
informaatioketjun huippupäässä, että näistä tietäisi hyvin
etukäteen. Ja vielä muistaisi. ;)
-
Se on nyt tätä kun ei ole Rosa itse Suomessa, kiitos SanomaMagazinen budjettikiristelyn.
-
Rosaa kehutaan, mutta minusta Rosa teki harvinaisen typerästi kun hän oli jatkanut erästä Barksin keskenjäänyttä 10-sivuista. Tämä sankari oli sitä jatkanut (joku muurahaisjuttu) mutta jättänyt sen 8-sivuiseksi. Agh. Barks ei _ikinä_ tehnyt 8-sivuisia. 1, 2 -sivuisia tai pitkiä tarinoita JA 10-sivuisia. Ei muita, Disneyn tuotannossa siis. En siis ymmärrä, että Rosa, joka on niin kova Barks-fani menee tekemään tuollaisen lapsuksen. Minua se otti kyllä päähän, pitäkää hulluna... >:(
-
Rosaa kehutaan, mutta minusta Rosa teki harvinaisen typerästi kun hän oli jatkanut erästä Barksin keskenjäänyttä 10-sivuista. Tämä sankari oli sitä jatkanut (joku muurahaisjuttu) mutta jättänyt sen 8-sivuiseksi. Agh. Barks ei _ikinä_ tehnyt 8-sivuisia. 1, 2 -sivuisia tai pitkiä tarinoita JA 10-sivuisia. Ei muita, Disneyn tuotannossa siis. En siis ymmärrä, että Rosa, joka on niin kova Barks-fani menee tekemään tuollaisen lapsuksen. Minua se otti kyllä päähän, pitäkää hulluna... >:(
Tuota noin, Barks kyllä teki reilun 20 kappaletta 8-sivuisia tarinoita, joten ei Rosaa ihan tämän takia kannata teilata. Muutenkin Barksilta löytyy 1 ja 10 sivun väliltä tarinoita jokaiselle sivumäärälle. Ja mukava tarina tuo Ankkalinnan pillipiipari oli (julkaistu akkarissa 49/2001).
-
Toisaalta Rosan lyhyissä huumoritarinoissa ei ole mielestäni mitään itua - tai ei ainakaan mitään Barksin monitasoisuuteen verrattavaa. Vai onko Rosa joskus käsitellyt rivien (ruutujen?) välissä esimerkiksi depressiota tai alkoholismia?
Rosan vitsitarinat tuntuvat painottuvan usein fysiikan lakien kanssa kikkailuun, ei niinkään arkipäivän tapahtumiin kuten Barksilla. Rosan yhteiskuntakritiikki on ehkä vielä enemmän piilossa: viime akkarissa oli tämä Kadonneen kirjaston vartijat, jossa Rosa kuittaili TVn toimintasarjoille - kaikissa Akun lempiohjelmissa tapahtui samat asiat (sankari käy taisteluun konnien kera, mutta tämän kulkuväline törmää johonkin ja syttyy liekkeihin). Aku missaa koko seikkailun kytätessään itseääntoistavia sarjoja - Roope ja pojat puolestaan reissaavat ympäri maailmaa ja kokevat "oikeasti" jotain.
Rosan Captain Kentuckyssä kyllä sitten esitetään mielipiteitä sitten jos luotisuoraan: naisseikkailuista kiinni jäänyt Louisvillen pormestari saa enemmän kuin vähän kuittia, samoin esim. urheilumetsästäjät.
-
Tuota noin, Barks kyllä teki reilun 20 kappaletta 8-sivuisia tarinoita, joten ei Rosaa ihan tämän takia kannata teilata. Muutenkin Barksilta löytyy 1 ja 10 sivun väliltä tarinoita jokaiselle sivumäärälle. Ja mukava tarina tuo Ankkalinnan pillipiipari oli (julkaistu akkarissa 49/2001).
Poikkeus vahvistaa säännön, kyseessä oli Barksin ten-pager jonka Rosa jätti lyhyeksi. Barksin kymmensivuiset olivat käsite. Inducks-kannasta löytyy n. 250 Barksin 10-sivuista tarinaa. Kyllä hän teki muitakin, mutta pääasiallisesti noita 10-sivuisia. Ten-pager on siis käsite, Barksin juttu. Ja Rosa ei ymmärtänyt sitä.
-
Poikkeus vahvistaa säännön, kyseessä oli Barksin ten-pager jonka Rosa jätti lyhyeksi. Barksin kymmensivuiset olivat käsite. Inducks-kannasta löytyy n. 250 Barksin 10-sivuista tarinaa. Kyllä hän teki muitakin, mutta pääasiallisesti noita 10-sivuisia. Ten-pager on siis käsite, Barksin juttu. Ja Rosa ei ymmärtänyt sitä.
Tongin vähän nettiä ja A Guidebook to the Carl Barks Universe ainakin sanoo tarinan olleen alunperinkin 8-sivuinen.
http://www.seriesam.com/barks/comicsos1010.html#os1047-u (http://www.seriesam.com/barks/comicsos1010.html#os1047-u)
Ja minusta sillä, onko tarina 8- tai 10-sivuinen, ei ole niin suurta merkitystä. Enemmänkin Barksin tapauksessa käsitteet ovat "lyhyet vitsisarjat", "keskipitkät huumorijutut" ja "pitkät seikkailut".
-
Jaahas, no nyt on kyllä pakko myöntää olleensa väärässä. Rosa on jopa keskustellut Barksin kanssa sarjasta ja Barks on sanonut että on aikonut tehdä siitä 8-sivuisen. Suutuin tai ihmetyin lähinnä siitä, kuinka moni kehuu Rosaa "Barksin työn jatkajaksi" ja sitten Don Rosa ei edes hallitse alkeellista 10-sivuista tarinaa. Aku Ankan toimitus olisi kyllä voinut mainita, ettei kyseessä ollut "10-pager" vaan "8-pager".
Mutta silti Rosa on minusta heikko piirtäjä teknisesti. Jäykkä. Rota piirtää varmalla ja rennolla jäljellä ja ihan yhtä yksityiskohtaisesti jos haluaa. Ja muutenkin asenne sarjakuviin ja niiden lähes hysteerinen korjailu Barksin porsaanreikien jälkeen on vähän kornia. Sarjakuva on sarjakuvaa, sen tarkoitus on olla viihdyttävä eikä mikään kronikka.
-
Mutta silti Rosa on minusta heikko piirtäjä teknisesti. Jäykkä.
Minua tuo Rosan "jäykkä" tyyli ainakin miellyttää. Kerrankin Aku Ankkaa, jossa kaulat, kädet ja räpylät eivät veny ja mene aivan soikeliin koko ajan... Rosan ankoilla on selkeästi luuranko.
-
Mä en kuvailisi Rosaa jäykäksi. Enemmänkin eläväistä se kuvitus mun mielestä on.
-
Hieman aihee vierestä ja anteeksipyyntö siitä, mutta....
Ajattelin vähän piristää hyllyni Barks-tarjontaa, ja nuo Aku Ankan Juhlasarjat-kirjat vaikuttaisivat vallan mainioilta tähän tarkoitukseen varsinkin kun lähikirjakaupassa on tarjolla neljä osaa varsin kohtuulliseen noin parinkymmenen euron hintaan. Mikäköhän mahtaa olla sarjan alkupään kirjojen saatavuus, vieläkö ensimmäisistä osista on mahdollisesti tulossa uusia painoksia?
-
Kyllä kaikkia Juhlasarjan teoksia on suht hyvin saatavilla, Akateemisessa kirjakaupassa niitä näytti olevan, mutta uusintapainoksia ei varmaan enää tule. Tai ehkä joskus 20-30 vuoden päästä sitten kun Barksia taas myydään uudelle sukupolvelle...
-
Ehkä elämäni helpoin päätös:
Don Rosa suurin syy valintaani oli se että rosa piirtää niin tarkasti,kuvissa on paljon pieniä yksityiskohtia ja piilovitsejä...Ja ainahan sitä tulee etsittyä sitä nimikirjoitusta alkuruudusta ;D
-
Rosa on suosikkini. Vicar on oikeastaan studio, eikä yksi piirtäjä.
Miten perustelet tuon? Tämänpäiväisessä Aku Ankka -lehdessä oli sarjakuvakäsikirjoituskilpailun voittaja, vantaalaistytöt olivat voittanee kilpailun. Tarina oli Akun ja Pulivarin kilpailusta ja sen oli piirtänyt chileläinen Vicar, joka oli niin otettu tästä, että lähetti voittajatytöille yhden originaaliluonnoksen. Joten ei Vicar minusta studio ole..
-
Joten ei Vicar minusta studio ole..
Olen nähnyt Vicarin telkkarissa. Ei näyttänyt studiolta.
Chileläinen äijä nimeltään Victor Arriagada Rios (s. 1934) on mies Vicar nimimerkin takana. Sama homma kuin Hergellä aikoinaan. Eli miehellä on apulaisia, jotka tekevät suuren osan hommasta. Muistaakseni Pamauksessa kerrotiin Victorin tekevän nykyään lähinnä vain kutakuinkin lopullisen kokoisen lyijäriluonnoksen sarjoihin. Sitten apulaiset käy tekemässä siitä isomman valokopion ja tussaavat tämän lopulliseen muotoon.
-
Juu, Vicarilla on kaksi apulaista tekemässä. Eihän sitä muuten n. joka toiseen Ankkaan johtosarjaa sais pykättyä. Vicar kävi Suomessakin tässä taannoin, muistattehan? Mukava herrasmies.
Timo
-
Parhain on tietysti Barks. Don Rosa on pelkkä oppipoika. Ehkä häntä voisi kuitenkin kutsua parhaaksi elossa olevaksi Ankka-piirtäjäksi, onhan nuo jutut kuitenkin sitä parasta uutta ankkaa.
Huonoimmastakaan ei ole epäilystä. Taskareihin varsinaisten juttujen väliin piirtänyt Giuseppe Perego oli inhokkini jo nuorena untuvikkona, vaikken hänen nimeään vielä silloin tiennytkään. En ymmärrä miten niin surkea piirtäjä sai vääntää kuonaansa ilmeisesti peräti sataan ensimmäiseen taskariin. Kaipa sitä olisi löytynyt jotain vähän lahjakkaampiakin tekijöitä vääntämään niitä mitäänsanomattomia torttuja sinne helmien väliin.
Nykyään ei ole Peregoa, mutta varsinaiset jutut ovat vuorostaan paljon kehnompia kuin tuolloin joskus.
Kaikkien aikojen suosikkitaskarini on muuten numero 50, Rahamies Roope. Kolme Barksia. Ei Barksia taida monessa muussa taskarissa ollakaan?
-
Huonoimmastakaan ei ole epäilystä. Taskareihin varsinaisten juttujen väliin piirtänyt Giuseppe Perego oli inhokkini jo nuorena untuvikkona, vaikken hänen nimeään vielä silloin tiennytkään. En ymmärrä miten niin surkea piirtäjä sai vääntää kuonaansa ilmeisesti peräti sataan ensimmäiseen taskariin. Kaipa sitä olisi löytynyt jotain vähän lahjakkaampiakin tekijöitä vääntämään niitä mitäänsanomattomia torttuja sinne helmien väliin.
Nykyään ei ole Peregoa, mutta varsinaiset jutut ovat vuorostaan paljon kehnompia kuin tuolloin joskus.
Kaikkien aikojen suosikkitaskarini on muuten numero 50, Rahamies Roope. Kolme Barksia. Ei Barksia taida monessa muussa taskarissa ollakaan?
50 on todella hyvä. Ehdottomasti paras. Harmi etteivät tainneet Barksin muihin taskareihin laittaakaan. Peregohan oli tämä surullisen kuuluisa esinäytösten kuvittaja. Huvittaa varsinkin se tyyli kun ankat suuttuvat --> ponnahdetaan ilmaan ja löydään välillä nyrkillä päähän.
Välillä oikein harmitti kun Perego oli valittu piirtämään joku hyvä käsikirjoitus... muistuu mieleen yksikin, jossa Roope kuljetti postivaunuissa säilyketölkkeihin kätkemiään seteleitä. Tarinasta olisi saanut vaikka kuinka hyvin, jos sen olisi piirtänyt joku oikeasti hyvä artisti.
-
50 on todella hyvä. Ehdottomasti paras. Harmi etteivät tainneet Barksin muihin taskareihin laittaakaan. Peregohan oli tämä surullisen kuuluisa esinäytösten kuvittaja.
Eikös ollut joku tällainen juttu, että ensimmäisen taskarin Mikki Kiipelissä ensipainoksessa olisi ollut joku yksisivuinen Barks. Itse en tästä tiedä koska mulla vaan oon uusintapainos. Mä oikeestaan tykkäsin näistä välinäytöksistä ja esinäytöksistä, vaikkeivat ne oikein sopineetkaan aina. En mä kyllä tiedä mitkä ovat kenenkin piirtämiä esinäytöksiä. Onko se esimerkiksi Taskarin kakkosessa Aku ja Karhukoplassa piirtänyt välinäytökset?
-
Eikös ollut joku tällainen juttu, että ensimmäisen taskarin Mikki Kiipelissä ensipainoksessa olisi ollut joku yksisivuinen Barks. Itse en tästä tiedä koska mulla vaan oon uusintapainos. Mä oikeestaan tykkäsin näistä välinäytöksistä ja esinäytöksistä, vaikkeivat ne oikein sopineetkaan aina. En mä kyllä tiedä mitkä ovat kenenkin piirtämiä esinäytöksiä. Onko se esimerkiksi Taskarin kakkosessa Aku ja Karhukoplassa piirtänyt välinäytökset?
Näyttää olevan:
http://www.perunamaa.net/taskarit/taskari.php?numero=002
Esinäytöksistä hyvää infoa myös:
http://www.perunamaa.net/taskarit/esinaytokset.html
Käyttäkää taskaritietokantaa. Taskaritietokanta on ystävänne. 8)
-
Carl Barks on paras niinkun mun nimikin sanoo. Ihan ykkönen.
-
Flemming Andersen. Hehe..... :P
-
Ensimmäinen viestini tällä foorumilla, ja merkittävä kysymys, joten köhöm...
Ehdottomasti Carl Barks.
Perusteluni ovat henkilökohtaisia, opin lukemaan tutkimalla Barksin (tosin muidenkin) piirtämiä juttuja Aku Ankka -lehdestä 60-luvun alussa. Ihmettelin sarjakuvissa olevien Ankkojen eroja, minkä on myös nuorimmaiseni pannut merkille. Olenko Barks-pessyt lapseni? Barksin pitkät seikkailut jäivät erityisesti mieleen, koska tarinat olivat niin hyviä. Mikään tai kukaan muu ei sarjakuvan tai edes kirjallisuuden puolella ole tehnyt yhtä suurta vaikutusta. Ja vaikea uskoa että tulee enää tekemäänkään. Tosin 60-luvun ensimmäiset Tintti-suomennoksetkin olivat kokemus joka vaikuttaa yhä.
Yhäkin tulee Barksia luettua säännöllisesti.
-
Rosanpa valitsin.
Tuossa olisi voinut olla vähän muitakin piirtäjiä, esim. Al Taliaferro, Mau Heymans jne.
Mau olisi ääneni saanut, jos häntä olisi äänestää voitu.
-
Rosaapahan äänestin. Parhaat piirtäjät ovat ehdottomasti (ei järjestyksessä) Gatto, Giulio Chierchini, Massimo de Vita, Cavazzano, Paul Murry, Barks, Mau Heymans, Rota, Rosa, Scarpa ja Giovan Battista Carpi.
Perego on heikko, mutta pohjanoteeraus tottelee nimeä Ferioli. Tuosta siasta valtion pitäisi maksaa ta***raha. Tai ainakin hänet pitäisi ny**** ja upottaa suolasaaviin. Kari Korhonenkin alkaa muistuttaa tuota katastrofia.
Flemming Andersen on sillä rajoilla. Hänen paras tarina on se Häkä-ässä performanssitaidepläjäys.
-
En ymmärrä Feriolia kohtaan tuntemaanne kiihkoa. Hän on erittäin lahjakas teiteilija. Hän tietää miten hahmot liikkuvat ja toimivat, hän on animaattori. Ei sitten Gottfredsonin ole Mikki Hiiri ole ollut yhtä hyvän tekijän käsissä (graafisesti).
Timo
-
Hävytöntä, Rosa ja Barks olivat tasatilanteessa. Pakko oli vääntää asetelma siten, kuten se nyt kuuluu olla, eli Barksin hyväksi. Joku roti sentään pitää olla!
-
En ymmärrä Feriolia kohtaan tuntemaanne kiihkoa. Hän on erittäin lahjakas teiteilija. Hän tietää miten hahmot liikkuvat ja toimivat, hän on animaattori. Ei sitten Gottfredsonin ole Mikki Hiiri ole ollut yhtä hyvän tekijän käsissä (graafisesti).
Timo
Lahjakas? No voihan lämmin leipä. Ferioli on esimerkiksi tuhonnut koko Hessun olemuksen, tehnyt hänestä kuolaavan kymmenvuotiaan idiootin. Hänen hahmonsa ovat myös selkärangattomia kumiukkoja (siis kirjaimellisesti), esim. kädet taipuvat kuin löysä räkä. Taustat ovat kuin Akun eetterihöyryiset kuvitelmat Barksin tarinassa Prinsessa Ruususen uni, aivan puhdasta rappiotaidetta. No, jos pidät Gottfredssonia parempana kuin Paul Murry, niin taitaapa apu tulla jo liian myöhään. Ferioli minkinrehuksi! No, einyt sentään. Onhan eläinrääkkäykselläkin rajansa.
-
No, jos pidät Gottfredssonia parempana kuin Paul Murry, niin taitaapa apu tulla jo liian myöhään.
Mutta hänhän on.
(*suojautuu kivisateelta*)
-
Riippuu millaista Mikkiä haluaa. Itse haluan hattupäisen salapoliisi-Mikin, en jotain Lapinlahdelta karannutta polvihousuista
Poistettu jälkikäteen asiaton osuus. -joe-
-
Barks. Aika vaikea oli valita tämän ja Rosan väliltä, mutta otin Barksin, koska Rosallakin monet parhaimmista tarinoista on jatko-osia Barks'ille.
-
En epäröinyt yhtään, kun laitoin Rosan. Rakastan hänen pikkutarkkaa kuvitustaan, jossa on ihania pieniä ykstyiskohtia.Niille minä oikeastaan aina eniten nauran! :)
-
Minä olen tykästynyt Don Rosan sarjiksiin. ;D
Ne on niin mahtavan yksityiskohtaisia ja mielenkiintoisia ja erittäin hauskoja. Mahtavaa luettavaa!
-
Poistin vanhan viestini (käytinkö joskus sanaa "digata"? ::) ) ja kirjoitan nyt uuden:
Barksin valitsin jo silloin ja edelleen olen samaa mieltä. Tuottelias, vaikkei aivan kärkeen siinä ylläkkään, mutta jokainen tarina oli takuuvarmaa työtä. Nopeastikkin tehdyt tarinat ovat taattua laatua.
Rosa on myös hyvä, mutta välillä tarinoissa on liikaa blaablaata enkä ymmärrä juuri paljoa. Temppeliherrojen historiankin ymmärsin vasta nyt luettuani Da Vinci -koodin.
Näiden kahden jälkeen seuraavat Korhonen (suomalainen ja yllättävän hyvä), Ferioli (ainut Mikki-piirtäjä tällähetkellä, josta todella pidän), Vicar (kunpa vielä käsikirjoittaisi tarinansa) ja Al Taliaferro.
-
Ei kauaa tarvinnut miettiä: Rosa.
Ja Rosan ankkahistoria on juuri sitä: Rosan historiaa. Ei kenenkään muun tarvitse sitä noudattaa, tietääkseni. Satun vain pitämään kovasti historiasta, joten on kiva, kun Rosan sarjoissa vilahtelee oikean maailman historiaa.
Eihän siinä ole mitään miettimistä: Don Rosa. Parasta huumoria. Jos jollakin on jotakin rosaa vastaan niin kertokaa. Hyvä että löytyi edes yksi Rosa fani ;D
-
Kerettiläisiä ovat mielipiteet, joiden mukaan joku voisi edes teoreettisesti olla Barksia parempi ankkapiirtäjä. Roviolle mokomat.
Vähäisemmistä piirtäjistä Vicar on paras. William Van Horn varmaankin kakkossijalla. Marco Rotakin on ilman muuta Rosaa taitavampi.
Hyviä tarinoita se Rosa tekee (paitsi yltyessää mahtipontisuuteen), että ei siinä mitään. Tarinat on juuri se, missä nämä muut jäävät jälkeen.
Eikä nämä ole mielipiteitä. Faktoja ne on.
-
Eikö kukaan pidä melkein-Barksista, eli Hollannin Daan Jippesistä?
-
Jos jollakin on jotakin rosaa vastaan niin kertokaa.
Itsehän pyysit ;D. Minulla on jotakin Rosaa vastaan. Rosa kertoo todella hyviä historiallisia seikkailuja, mutta en pidä hänen jäykän neuroottisesta piirrosjäljestään. Rosan huumori on päätöntä kohellusta ja säntäilyä (ainakin sen perusteella mitä olen lukenut) eikä erityisemmin kolahda minuun.
Barks jäänee Aku-piirtäjien kunkuksi, koska tuskin vanhuudenheikkouttaan natiseva Disney-universumi hänen veroistaan tekijää enää synnyttää.
-
Kerettiläisiä ovat mielipiteet, joiden mukaan joku voisi edes teoreettisesti olla Barksia parempi ankkapiirtäjä. Roviolle mokomat.
Siinähän se tuli hienosti tiivistettynä.
Rosa ei teknisesti ole kovin hyvä piirtäjä. (ne harpilla piirretyt päät, hahmojen jäykkyys ym. argh)
Taidonpuutettaan hän onnistuu paikkaamaan piirtämällä äärimmäisen yksityskohtaisesti. Rosan piirroksia on mukava katsella joten siinä mielessä hän on hyvin onnistunut työssään.
(Rosa on muuten tosi huolellinen tussaaja ei pahemmin ole valkoisella joutunut korjailemaan piirroksiaan, tsekatkaapa jos pääsette katsoman originaalia läheltä)
Mitä juoniin tulee niin pitkät jutut ovat yleensä hyviä.
Mutta kuten jo mainittiinkin Rosan huumori on päätöntä kohellusta ja säntäilyä, se kyllä hymyilyttää mutta ei varsinaisesti naurata.
Barksin parhaita kymmensivuisia kun lukee niin välillä oikein ihmettelee miten se on pystynytkin keksimään niin ovelia/hauskoja juonikuvioita.
Eikö kukaan pidä melkein-Barksista, eli Hollannin Daan Jippesistä?
Toki täällä Jippesistäkin pidetään mutta eihän kukaan voi valita parhaaksi piirtäjäksi henkilöä jonka paras saavutus on kyky matkia jonkun toisen piirrostyyliä.
Mainitaan vielä lopuksi se paras Mikki-piirtäjä sehän on tietysti Gottfredson. Nykypiirtäjistä Ferioli on paras.
-
Mitä juoniin tulee niin pitkät jutut ovat yleensä hyviä.
Mutta kuten jo mainittiinkin Rosan huumori on päätöntä kohellusta ja säntäilyä,
Joka on tuntunut valitettavasti olevan vähän lisääntymään päin. Jotain semmoista taskukirjatyyliä, jossa joka sivulla joku hahmoista lentää monta metriä ilmassa saatuaan jonkun tällin tai muuten, tai sitten kaahataan eteenpäin hirmuvauhdilla. Sitten taas välillä Rosa heittääkin aivan ihmeellisen hienoja kohtauksia täynnä humaaneja fiiliksiä (Unelmoiden läpi elämän - tai elämäkerta kokonaisuudessaan) tai kehittää upean juonen (vetää juonenlankoja nokkelasti yhteen - Kadonneen kirjaston vartijat tai Kroisoksen aarre).
Rosan piirrokset näyttäisivät muuten paljon paremmilta A4-koossa (pitäisikin hankkia jostain nämä amerikkalaiset Roopen elämäkerta-albumit).
Timo
-
Minun ääneni kyllä kallistui tuonne Rosan puolelle. Olen 'historiadiggari' juu, se vaikuttaa. Ja jostain syystä pidän piirrosjäljestä. Mutta suurin syy on se, että Rosan tekemät ankkaseikkailut ovat ainoita, jotka ovat herättäneet jonkinlaisia oikeita tunteita. 'Elämä ja teot' oli yksissä kansissa yllättävän vaikuttava lukukokemus, kun tavallisesti ankkauniversumi ei kosketa (enää) juuri millään tasolla. Ja eihän se Rosan huumori ole pelkkää kohellusta, vaan välillä suorastaan hienovaraista... tai sitten minä olen tajunnut ne jotenkin väärin. Mies hallitsee huomattavasti suuremman ankka-tunnerepertuaarin kuin valtaosa piirtäjistä.
Barksin vertaaminen nykytekijöihin on kyllä hankalaa. Barks oli luomassa sääntöjä ja rajoja universumille, nykytekijät noudattavat niitä - kukin tavallaan.
On kuin vertaisi Daimler-Benziä nyky-Mercedekseen. Astetta hankalampaa jos ei pidä mersuista alun alkujaan...
-
Vai on Rosa teknisesti huono piirtäjä? Sama äijä kehuu Feriolia, PERK***! Feriolia joka ei edes osaa piirtää suoraa viivaa. Feriolia jonka taustat näyttävät paskaojassa rypevän spurgun tekemiltä. Feriolia jonka Mikillä ja Hessulla on joku käsien ja jalkojen pöhötystauti. Feriolia jonka Mikin ja Hessun käsivarret ja jalat ovat nivelettömiä, kuin Pulivarin kuolaa. On siinä muka taituri. Tuolla asteikollahan vaikkapa siivooja joka siivoamisen sijasta paskantaa lattialle on alansa ykkösammattilainen.
-
Lisätään listaan erinomaisia päivästrippejä piirtänyt Al Taliaferro.
-
Parhaat Mikki-piirtäjät ovat muuten Paul Murry, Luciano Gatto, Scarpa, Sergio Asteriti (tosin Scarpalla on ruvennut lipsumaan Egmontille siirtymisen jälkeen) ja Giovan Battista Carpi.
-
Ja lisäksi Giulio Chierchini ja Massimo de Vita.
-
Paras Mikki-piirtäjä on Carl Barks. Sen ainoan kerran kun hän Mikkiä piirsi, niin teki sen sitten paremmin kuin muut konsanaan tarinassaan Punaisen hatun arvoitus. Kohta, jossa Mikki vetää Minniä nenästä (kirjaimellisesti) on palanut verkkokalvoilleni ikuisesti.
-
Ei parasta voi mielestäni valita, mutta äänestin Barksia.
On niin monta hyvää piirtäjää, joilla kaikilla on omat hyvät puolensa. Barks on kuitenkin ykkönen, ehkä... :-\ ???
-
En ole piirtämisen asiantuntija. Joten vaikka Rosaa on tässäkin yhteydessä haukuttu taitamattomaksi piirtäjäksi, niin annan ääneni hänelle. Hänen yksityiskohtaisuutensa miellyttää!! Vaan piirtääkö hän oikeasti ankkojen päät harpilla, kuten joku mainitsi?
Barksia, eikä monia muitakaan, vastaan ole yhtikäs mitään. Rosaan verrattuna hänen tyylinsä on pelkistetympi, joten se ei miellytä minun silmääni yhtä paljoa!
-
Vaan piirtääkö hän oikeasti ankkojen päät harpilla, kuten joku mainitsi?
En ole varma harpista, mutta pyöreillä sapluunoilla Rosa ainakin kertoi operoivansa, kun häntä pääsin kuulemaan erään Suomen vierailunsa yhteydessä.
A
-
Heh, heh... siinä ratkaisu kaikille nakkisormille: jos et osaa piirtää, piirrä (huonosti) kaikki ruudut täyteen turhia yksityiskohtia ("irritating details", kuten Rosa itse sanoo). Mitä enemmän, sen parempi. ;)
Timo
-
Ja idean tähän Rosa sai luonnollisesti MADista, erityisesti Will Elderin sarjoista...
-
Kyllä nyt oli AIVAN pakko pistää pykälä herra Rosan kohdalle :D Sitä paisi (tämä on oma mielipiteeni, älkää ottako henkilökohtaisesti) ei Carl Barks edes osannut piirtää niin hyvin kuin ihmiset mainostavat. Arvostan häntä kuitenkin koska hän loi (lähes) koko Aku Ankan ja sen minkä ympärillä sarjakuva pyörii :/
-
Miltä mielestänne näyttävät William van Hornin piirrokset... Aku ja muut katsovat jonnekin menneisyyteen. On parempiakin piirtäjiä
-
Rosa!
Jos joku olisi sitä sapluunaa tarvinnut - ja kipeästi - niin se olisi kyllä ollut hra Barks..
Kaikella kunnioituksella Akun ja Roopen luojaa kohtaan täytyy sanoa, että jos Rosa olisi piirtänyt Ankka sarjojaan samaan aikaan Barksin kanssa, niin historia olisi aivan erilainen kuin mitä se tänä päivänä on. Kaikki aliarvostavat Rosaa vain siksi, että Carl Barks on olemassa (se autovertaus oli osuva). Kuinka joku edes voisi verrata Barksia kehenkään toiseen taiteilijaan! Barks kun on se oikea ja alkuperäinen, jonka töitä muut taiteilijat mukailevat ja kenen luomaan maailmaan koettavat sovittaa omat kertomuksensa.
Sanonpa silti, miksi Don Rosa on parempi.
Ensinnäkin se kaikki taustatutkimus, jota Rosa tekee sarjojensa historiikkia varten, on vaikuttavaa (veikkaisin, että peruskoulun historia olisi ollut paaaaaaljon mielenkiintoisempaa Rosan esittämänä ja tiedot olisivat siltikin olleet eksakteja).
Piirrostyyli on ehdottomasti omintakeista, tarkoissa mittakaavoissa esitettyä ja yksityiskohtaista (vaikka sarjan lukisi monesti uudelleen, niin silti sieltä löytyy jotain sellaista, jota ei ole aiemmin huomannut).
Doni käyttää myös mielestäni kuvissaan runsaammin perspektiivejä kuin muut ankkataiteilijat, mikä lisää kunnioitustani hänen töitään kohtaan.
Juonikuviotkin onnistuvat pidättämään hengitystä ja yllättämään.
Mutta minuun kaikkein eniten vetoaa Rosan huumori, joka on parodiallista ja sarkastista, johon minä en taatusti koskaan kyllästy (tai en ole kyllästynyt sinä aikana, jona olen lukenut Rosan sarjoja).
Nyt totean, etten ole mistään edellä mainituista piirteistä havainnut viitteitä Carl Barksin sarjoissa.
Kenties minulla on väärä asenne lukiessani Barksin tarinoita, mutta sen myönnän, että Don Rosan ankkaa ei olisi ilman Carl Barksia (Rosa jopa on itse sanonut ihailevansa Barksin töitä, jotka ovat toimineet hänen innoittajinaan - tai jotain tuon suuntaista... Vanha ei enää muista)
;D
-
Miltä mielestänne näyttävät William van Hornin piirrokset... Aku ja muut katsovat jonnekin menneisyyteen. On parempiakin piirtäjiä
Minua ovat aina viehättäneet van Hornin itikat!
Tietysti voi ajatella, että jutuista puuttuu jotakin, jos huomaa kaikkein eniten innostuvansa van Hornin surviaisten bongauksesta, mutta monella piirtäjällä ei ole edes niitä.
-
Nyt kyllä on vaikea kysymys. En osaa valita kun suosikkeja on niin paljon. Mutta kyllä ääni lähtee Don Rosalle. Don Rosan The Pertwillaby Papers albumi on tehnyt minuun suuren vaikutuksen Don Rosaa kohden. Kyllä Barksikin on hyvä en sano että hän on huono. Barks on toisaalta piirtänyt muutakin kuin Aku Ankkaa esim. Tom ja Jerry lehteen. Don Rosalle ääni.
-
Don Rosa, ehdottomasti. tykkään niistä pikkuisista yksityiskohdista :)
-
:o HEI DAA ROSA TIETTY!!
rosa rulaa... se piirtää nii sika tarkasti ja kaikki ilmeet sun muut on iha tosi hienoi.. tosi paljon yksityiskohtii jnejne...
Valvoja sanoo: Saan päänsärkyä noista pitkistä hymiöriveistä.
-
Vicar sai kyllä minun ääneni. Hänen tyylinsä on miellyttänyt aina, jotenkin se vain mielestäni "sopii" Aku Ankkaan. Rosasta en ole koskaan tykännyt, vaikka kuinka olen yrittänyt. Sitä ei käy kieltäminen etteikö hän olisi oikea peto piirtämään, mutta jotenkin sellainen jäykkyys ja "pitkät viipyilevät katseet" ja pysähtyneet kuvat eivät ole sitä mitä henk.koht. yhdistän Akuun. Barks on tietysti luku sinänsä, etenkin mitä tulee unohtumattomiin tarinoihin, mutta kyllä tuo Chilen vanha herrasmies on silti vienyt minun sydämeni.
Edit: listan ulkopuolelta Al Taliaferro 30-50-l. (?) Aku-strippeineen on myös tehnyt vaikutuksen rennolla ja ilmeikkäällä piirrosjäljellään.
-
Kyllähän Carl Barks on oikea ankkakuningas, ja aivan mahtava piirtäjä ja käsikirjoittaja, mutta Ilman Don Rosaa Carl Barksin perintö ei olisi jatkunut.
Oma ääneni Don Rosalle. ;)
-
Kyllähän Barks on paras. Mutta pidän todella paljon myös Marco Rotan piirrostyylistä sekä hänen käsikirjoituksistaan. Harmi että hänen tarinoitaan on akkarissa vain silloin tällöin.
-
Barks ehdottomasti. Miksi? ???
No, en mä tiedä!! :D
-
Keno Don Rosa tietysti!
-
Ehkä vähän korni aihe, mutta Akkarihan on perussarjakuvaa ja varmasti monen suomalaisen ensikosketus lukemiseen ja sarjakuviin.
Itse vastaan Marco Rota, en järin pidä Rosasta. Aku Ankan piirtäjä tarkoittaa siis Aku Ankka -lehdessä piirtävää taiteilijaa, ei Akun piirtäjää vältämättä vaikka kaikki taitavatkin akua piirtää. Rosa ja Barks eivät Mikki-maailmaa piirrä, paitsi Rosalla on joka sarjassaan Mikki piilotettuna.
Bas ja Mau Heymans on ykköset ja Vicar hyvänä kakkosena
-
Don Rosa. ^__^ Olen rakastunut hänen tarinankerrontaansa ja niihin yksityiskohtiin <3 *yksityiskohtafriikki*
Mutta Carl Barksia on kunnioitettava niistä ankkamaalauksistaan, ovat kyllä niin hienoja että jösses *_*
-
En pysty vastaamaan. kaikki on niin loistavia piirtäjiä joillakin ehkä hieman tylsempi tyyli...mutta silti mestareita...voi,voi...( niin, mut, elämä on )...
-
Kyllä minunkin on kellahdettava ankan munan tavoin Rosan (suuri mestarini) puolelle. Toki täytyy myöntää että Carl Barks (Kunnia hänen muistolleen) on suuri ankkamaestro, siitä ei päästä yli eikä ympäri. Syythän on jo täällä lueteltu ja nehän te varmaan muutenkin jo tiedätte... Aku Ankkaa minulle on tilattu kesästä 1998 lähtien, ja kun törmäsin ensimmäiseen Rosa-jatkikseen (6-7/99 Cutty Sarkin cowboykapteeni), olin aivan myytyä ankkistia. Se piirrosjälki oli huikea, inspiroiden minuakin astumaan piirtämisen maailmaan. Kuten muidenkin kohdalla, pidän Rosan piirrosjälkeä, tarinankerrontaa ja vitsejä jonain sellaisena, mitä en itse tule koskaan tavoittamaan. Onneksi C.S.Ck oli vain alkusoittoa ja pientä johdatusta tulevaan...
-
Barksin piirrosjälki on parhaimmillaan aivan verratonta. Liike on sulavaa ja hahmojen eleet sekä ilmeet ovat prikulleen kohdallaan. Ääneni menee siis tietysti Mestari-Carlille. Aivan hänen ankkauransa alussa ja vastaavasti eläkeiän lähestyessä piirrosjälki ei tosin ole parhaimmillaan. Mielestäni suunnilleen välillä 1948-1956 jälki oli parasta. Nyt siis puhun vain piirroksista (siitä tässä kai oli kysymys). Käsikirjoitukset ovat sitten vielä toinen juttu...
Minua on muuten viime aikoina häirinnyt Vicarin piirrosten huononeminen. Ankkojen päät näyttävät kutistetuilta ja muutenkin jälki on jotenkin huonon näköistä. Sitä kun vertaa vanhempaan Vicariin niin ero on melkoinen. Esim. siinä Ankantekijät-sarjan Vicar-kirjassa olevat vanhemmat tarinat, esim. Nuoruuden lähde, on mielestäni sitä parhainta Vicaria. Ja se onkin sitten todella hyvän näköistä.
Don Rosa on teknisen piirustuksen taitajana ihan OK, mutta koneenpiirustutyyli ei aina välttämättä sovi sarjakuvaan. Mielestäni hän muuten piirtää ankat aivan liian usein suoraan sivulta. Katsokaas hänen sarjojaan, niin pahimmillaan joka toisessa kuvassa ankoista on vain sivuprofiilikuvia. Mutta eipä silti, kyllä Don Rosan sarjoja ihan mielellään lukee.
-
Heitin arpaa Don Rosan ja Carl Barksin välillä ja arpa kallistu Rosan puolelle.
-
ROSA,tottakai se tekee nniiiin pikkutarkasti.
-
ROSA,tottakai se tekee nniiiin pikkutarkasti.
aivan, juuri näin
ja jotkut rosan tai melkein kaikki rosan sarjat on hauskoja ;D
-
Don Rosa. Tai Carl Barks. Kyllä ehkä Rosa pikkutarkan tyylinsä takia. Barksin töistä pidän eniten aikavälillä 1950-1966. Eli 40-luvun piirrustukset ovat aika huonoja. Rosa taas on ollut hyvä vuodesta 1990 lähtien. Ensimmäiset Rosan Ankka-tarinat ovat aika huonon näköisiä, esim. "Auringon poika"-tarina on huonoa piirrosjälkeä täynnä. Outoa, että Rosan nykyiset ankka-kuvitukset näyttävät aivan samalta, kuin hänen omat Captain Kentuckynsä ja Pertwillaby papersinsa 70-luvulta. Mutta miksi näin ei sitten ole herran ensimmäisissä Akuissa?
-
Outoa, että Rosan nykyiset ankka-kuvitukset näyttävät aivan samalta, kuin hänen omat Captain Kentuckynsä ja Pertwillaby papersinsa 70-luvulta. Mutta miksi näin ei sitten ole herran ensimmäisissä Akuissa?
Koska, Rosa kopioi ensimmäisiin tarinoihinsa kaikki (tai ainakin suurimman osan) Ankat suoraan Barksin teoksista. Tämän hän on itse kertonut.
-
Kyllä se Carl Barks paras oli miusta.
-
Vicar on paras.. Ei ne muut osaa ees piirtää.. xD
-
Mielestäni hän muuten piirtää ankat aivan liian usein suoraan sivulta. Katsokaas hänen sarjojaan, niin pahimmillaan joka toisessa kuvassa ankoista on vain sivuprofiilikuvia.
Totta ja samoin edestä päin. Rosa jää kaaaaauaksi Vicarista, Brancasta ja Barksista, jotka piirsi oikeest lennokasta ja elävän näköstä ankkaa. Käsikirjottajana hän on loistoluokkaa, parhaita ikinä. Tarinat ovat vähän aikuisempaan makuun, kuten osa vitseistäkin ja saattaa jäädä nuorimmilta huomaamatta. Osa vitseistä vaatii myös tietämään taustatietoa Rosasta. Muun muassa Mikki Hiiret, joita hän sijoittaa storeeihinsa. Ainaki ite saan ylimääräst huvia, kun tiedän vielä, että Don inhoaa Mikkiä.
-
barks ja rosa
-
Barks juonellisesti/nostalgiset jutut ja Rosalla kun on omintakeinen piirrostyyli ja hyvät jatkot. :P eli molemmat on hyviä. ::)
-
Mielestäni parhaiten Aku Ankkaan sopiva piirrostyyli on
Vicarilla, siksi häntä äänestinkin.
Vicar piirtää tällä hetkellä sopivinta Akkarityyliä.
Jabadabaduu!
-
keno tai barks. barks laittoi muotteihin ja keno leipoi
-
Äänestinpä massan mukana tuota Don rosaa.
Kovasti moitteita hänelle on tullut, itse kummastelen.
Perusteluni ovatkin tulleet esille jo pariinkin otteeseen.
-
Ehrottomast Vicar...
-
Rosan ja Barksin keskenhän "paras ankkataituri" -titteli jälleen jaetaan. Pidän kyllä molemmista, mutta Rosa on mielestäni tuonut Ankkaan eniten uutta sitten Barksin aikojen. Älkää nyt hyvät ihmiset käsittäkö väärin - toki Barks loi paljon uutta, mutta sen jälkeen ankkamaailma tuntui jämähtävän paikalleen. Tämä asia sittemmin korjaantui Rosan myötä. Myös piirrostyyli, pikkutarkkuus ja tarinankerronta miellyttää Rosassa kovasti.
One vote for...Rosa.
-
Rosaahan miekin äänestin, mutta on niitä monta muutakin hyvää piirtäjää (kärjessä Barks). Yksi varsin veikeä piirtäjä on William van Horn... sillä on niitä huippuja hyttysiä joka sarjiksessa! ;D
-
Kyllä Barksia tuli äänestettyä. Barkshan mullisti eniten ankkamaailmaa kehittämällä tukun uusia hahmoja, joita ilman Aku Ankka ei olisi mitään. Omiin piirtäjäsuosikkeihin barksin lisäksi kuuluu Branca, Rosa, Vicar sekä Bas ja Mau heymans. Brancan piirrostyyli on mielikuvituksellista ja letkeää, vauhdikasta. Rosa nyt ei ole mikään huippupiirtäjä, mutta hyvät tarinat korjaavat muut puutteet. Vicarin piirrostyyli on ehkä hiukan ennaltaarvattavaa, mutta laadukasta, sillä ympäristöt ovat mielestäni hyvin laadittuja. Heymansit taas tuovat Ankkalinnaan ripauksen hulluutta kieroilla piirrustustyyleillään. Tässä tämä.
-
Barks
Ankkavaari teki parinkymmenen vuoden ajan tuhansia sivuja jotka kaikki on
laatusarjakuvaa :o
Kultainen kypärä, Tyhjälän joulu etc. etc
-
Äänestin Don Rosaa mutta oma parhaus jäsjestykseni on:
1.Don Rosa ja Carl Barks
2.Daan Jippes
3.Marco Rota
4.William Wan Horm
5.Freddy Milton
eli siinä parhaat piirtäjät (nimissä saatta olla virheitä :-\ )
-
sanoinko aiemmin: Don rosa? eipäs olekaan. NE jotka piirsivät ´grand canyonin kuohuissa´tarinan. okei, siinä on aika monta piirtäjää. kuka sen luonnosteli?
-
Rosa on liian "taiteellinen" eli hänen aku näyttää taideteokselta ja Barks on liian "tavallisia" äänestin Vicaria koska hän on sopiva MINUN makuuni
-
Don Rosa, koska pidän hänen kuvissaan pienistä yksityiskohdista. Hänen sarjakuvissaan on mahtavat ideat! ;D
-
Don Rosa on paras, mutta myös Vicar on tosi hyvä.
-
Barksi on musta parempi ku ne muut se on piirtäny kauvvemmi.
-
Don Rosa on niin taitava piirtäjä ja hänen piirustuksissa on hauskoja yksityiskohtia. Loistava käsikirjoittaja myös.
Carl Barks on myös aika legendaarinen.
-
Vaikka Barksin huumori ja kuvitus ovat huippuluokkaa, niin kyllä Rosa hänestä ohi kiilaa n. 0,0000001% varmuudella. Mielestäni D.U.C.K:it ja piilotetut Mikki Hiiret saavat lukijan lukemaan tarinan yhä uudestaan jos vaikka sattuisi löytämään kummatkin. Vicar tulee hyvänä peruspiirtäjänä kolmanneksi. Scarpan tarinat ovat yleensä aika koskettavia, imeliä, surullisia ja opettavaisia, joten en niistä paljon perusta. L. Gatton ankat ovat alati huolestuneen näköisiä ja tippa näytää olevan aina linssissä. Kari Korhonen oli hyvä yllätys piirtäjänä, koska harva nyt sentään Egmontin palkkalistoille pääsee suomalaisista. Ferioli on kyllä kieltämättä erinomainen ankka-hiiri piirtäjä. Ei voi valittaa. Heymansin veljesten ankat ovat punkkarin näköisiä(en löytänyt oikeita sanoja kuvaamaan niitä), mutta ilolla niitä lukee. Hallelujaa!!!. Kiitos,kiitos,kiitos.
-
Rosalla on joka sarjassaan Mikki piilotettuna.
Mitä tarkoitit tuolla?
Itse pidän parhaimpana Keno Don Rosaa. Rosan tyyli on aivan loistava.
Hahmot ovat yksityiskohtaisia ja jotenkin se vain puree minuun.
Ankat eivät koskaan näytä miltään osin heikoilta ja jälkeä on ilo katsella.
Tarinatkin ovat Donilla aivan loistavia, mutta se nyt ei tada ihan kuulua tähän keskusteluun. ;D.
-
Heh... Rosalla on paljon muitakin tällaisia. Täytyykin lähteä hakemaan pari lehteä ja yrittää etsiä.
-
Mitä nyt minun mieleeni tulee tällä hetkellä, niin kyllä nämä ovat jääneet minun mieleeni tässä järjestyksessä...:
1.Don Rosa
2.Carl Barks
3.Giorgio GAvazzano
4.Daan Jippes
5.Vicar
6.Flemming Andersen
7.Fecchi
jne. kunnes kaikki muut paitsi William Horn on käyty läpi (joka on tietty viimeisenä...)
Harmittavaa vain, kun nykyisissä sarajakuvissa nähdään lähinnä huonoja piirtäjiä ja hyviä vain silloin tällöin...
-
Joo, ehdottomasti Rosa ja Lara Molinari! ;D Kun lui aikasempia viestejä huomasin että joku väitti vicaria studioksi! se on yksi ja sama piirtäjä, ainakin ankka chat sanoo. vicarin nimi on Victor Arriagada Rios! ;)
-
joku väitti vicaria studioksi! se on yksi ja sama piirtäjä,
Onhan se yksi ihminen mutta Vicarilla on studio, jossa hänellä on apunaan kaksi piirtäjää.
Timo
-
jaa, nyt selkis! kiitos tiedosta. ;)
-
Ferioli on parempi Mikkien puolella, mutta tämä suht' koht' töitään jaoittelematon Rodriques on ankoissa ihan ykkönen.
Sommittelu on yhtä nannaa silmille ja mielelle, samoin kuin kaikki donromsamaiset pienet häiritsemättömät yksityiskohdat. En ole koskaan tajunnut Rosan tyyliä piirtää koko ruutu täyteen kaikkea tilpehööriä. Liika on aina liikaa, kuten sanottua, ja Rodriques ei mene noissa yksityiskohdissa liiallisuuksiin.
Vaikka Rodilla onkin usein aika tylsä käsikirjoittaja kaksikko, Pat ja Carol McGreal, silti hän onnistuu puristamaan niistä aika dramaattisiakin piirteitä ulos. Siihen ei Vicar tasapaksulla tyylillään pysty.
-
Scarpan tarinat ovat yleensä aika koskettavia, imeliä, surullisia ja opettavaisia, joten en niistä paljon perusta.
Eikö tuo sama kuvaus sovi myös Don Rosaan, josta niin kovin pidät?
-
Vastasin Vicar
Oli vaikea valita Vicarin ja Rosan väliltä. Rosa on kyllä tosi hyvä piirtäjä itseasiassa yksiparhaista. Mutta Rosalla menee yksityiskohtien kanssa vähän överiksi.
Vicarin piirrostyyli on taas "maanläheisempää" eikä pyri täydellisyyteen niin kuin Rosa.
Joku voi olla toistamieltä mutta makuasiosta voi kiistellä ja niistä pitää kiistellä ;D
-
Oikeastaan vastaus on tähän mielestäni varsin helppo. Barks oli kyllä melkoinen ukko piirtäjänä ja koukuttavien tarinoiden kertojana. Rosan tarinat ovat kerrassaan upeita, piirrosjälki on vain melkoisen jäykähköä. :)
-
Hämmentävä tuo Rosan johto näinkin asiantuntevalla foorumilla. Täällä taitaa olla insinöörienemmistö..
-
Hämmentävä tuo Rosan johto näinkin asiantuntevalla foorumilla. Täällä taitaa olla insinöörienemmistö..
Jaa, eiköhän tänne ankkaosioon kirjoitteleva - ja tätä lukeva - kvaakkiväki ole vähän keskimääräistä nuorempaa. Ja syystä jos toisesta heidän keskuudessaan Rosa on myös piirtäjänä ylivoimainen ykkönen. Barksin - ja muiden taiteilijoiden - osuus on kuitenkin sen verran suuri, että taitaapa täällä joku vanhempikin siitä huolimatta majailla. :)
(Niin, siis, mitä sarjakuvaharrastajiin tulee, mitä vanhempia ikäluokkia katsellaan, sitä suurempi todennäköisyys on kohdata Rosan piirrosjälkeen kohdistuvaa kritiikkiä. Näin noin kuin suurella empiirisellä havainnoinnilta.)
(Niin2, siis, tarinoistahan ei sitten puhuta tässä yhteydessä lainkaan. :) )
-
Täällä taitaa olla insinöörienemmistö...
Kun olisikin. Tuola ne tulevat insinöörit nyt haahuilevat kadulla potkuhousuissaan ihmisiä kiusaamassa. Yrittivät tyrkyttää minulle huonosti piirrettyä ja kirjoitettua "huumori"julkaisua. Käskin niitä menemään töihin.
-
Kun olisikin. Tuola ne tulevat insinöörit nyt haahuilevat kadulla potkuhousuissaan ihmisiä kiusaamassa. Yrittivät tyrkyttää minulle huonosti piirrettyä ja kirjoitettua "huumori"julkaisua. Käskin niitä menemään töihin.
[ot]
Pahkasika myi aikoinaan rintanappeja; 'Ei kiitos teekkareille. Olen hyvän huumorin ystävä'.
[/ot]
-
Kyllä se Doni on kaikista paras. Sitten on Barks ja Vicar. Huonoimmat ovat ehdottomasti Marco Rota ja William Horn. Rosan tyylissä ei taas ärsytä mikään ja hän piirtää kuvat yksi kerrallaan tarkasti ja huumorilla. Monesti voi huomata juuri taustalla hauskoja kohtia Rosan töissä. Lisäksi D.U.K.C.:kit ja mikit ovat hauskoja. Mutta miten joku ideuutti (kuten Lusene sanoo) voi olla niin ideuuttimainen, että laittaa nettiin paljastukset missä kaikki mikit sijaitsevat! ÄRHHH! Nyt ei voi enää kerskua kavereille että:"Mäpä löysin mikin" :D. No lukekoot nössöt paljastuksia... ;D
-
Mulla on rintanappi jossa on Pahkasian näkötesti:
A S D
F G H
I O P
älä sentään liiviin ui...
En oikein nähnyt mitä tuossa viimeisessä luki, mutta selvis kun vastasin lainaten...
-
.
-
1. Kuvitelkaapa hänen piirtämät hahmot ilman varjostusta, 2. Kun kuvissa on liikaa yksityiskohtia, muuhun tarinaan menee into. Alat etsimään hauskoja juttuja ja Mikkejä, tarina ei enää kiinnosta.
Joonas
Tää on kyllä aika hyvä mielipide, vaikken itse samaa mieltä olekkaan. On hyvä kun on erilaisia mielipiteitä.
-
Don Rosa, tottakai! ;)
-
Ehdottomasti Kari Korhonen! Onhan kivaa kun suomessakin on oma piirtäjä. Syksyllähän ilmestyy ankantekijät sarjasta korhosen kirja. Tietääkö joku muuten että onko Kari tulossa julkistamaan kirjaansa jonnekkin????
-
Ehdottomasti Kari Korhonen! Onhan kivaa kun suomessakin on oma piirtäjä. Syksyllähän ilmestyy ankantekijät sarjasta korhosen kirja. Tietääkö joku muuten että onko Kari tulossa julkistamaan kirjaansa jonnekkin????
Ymmärtääkseni Helsingin kirjamessuilla ainakin. 26.-29.10. 2006.
Ja ehkäpä Helsingin sarjakuvafestivaaleilla... ? 23.-24.9.2006.
Timo
-
Barksin ja Rosan ohella pidän myös seuraavien piirtäjien kädenjäljestä:
Daniel Branca, Daan Jippes, William ja Noel van Horn, Marco Rota, Mau Heymans… On hienoa, että ankkoja piirretään niin monella tyylillä – se on rikkautta! Ajatelkaas, jos akkareissa kaikki olisi vaan jotain studio Vicaria. Vaihtelu virkistää!
Mutta itse sarjakuvien taso akkarissa… Se on aika heikkoa. Lopetin akkarin tilaamisen, koska se ei mielestäni ollut enää sen arvoinen. Nykyisin ostan irtonumeroista vain ne, joissa on joko Barksia tai Rosaa. Muutoin ei enää jaksa kiinnostaa.
Piirtäjinä ja tarinankertojina Barks ja Rosa ovat aivan omaa luokkaansa. En oikeastaan osaa, pysty enkä haluakaan arvottaa toista korkeammalle kuin toista. Kumpikin on omalla tavallaan mainio.
http://www.perunamaa.net/donrosa/images/kolme_caballeroa.jpg
http://www.perunamaa.net/donrosa/images/kielletty_laakso.jpg
http://www.perunamaa.net/donrosa/images/kansi_taytta_roskaa.jpg
Ei voi kuin hämmästellä Rosan todella eteviä piirtäjäntaitoja. En oikein ymmärrä, mikä Rosan tyylissä ei joillekin sovi.
Ja tämä keskustelun aihe on mielestäni aika omituinen. Paras piirtäjä? Voiko sellaista ollakaan? Tarinoista ja niiden kirjoittajista voisi kyllä väsätä omaa keskustelua...
-
Kuka teidän mielestä on Suomen paras Aku Ankan piirtäjä ?
-
Kuka teidän mielestä on Suomen paras Aku Ankan piirtäjä ?
Suomessa ei ole tällä hetkellä kuin yksi Aku Ankan piirtäjä.
Ankkaa ovat piirtäneet Karin lisäksi Jukka Murtosaari ja Tarmo Koivisto (Liikennenurkan verran). Kunnaxen Ankat eivät kelvanneet ja Vainiomäki keskittyy tässä vaiheessa ainakin pelk. käsikirjoituksiin. Harri "Wallu" Vaalio on piirtänyt Nalle Puhia.
Timo
-
Itse valitsin Don Rosan, koska hänen työnsä ovat kovin yksityiskohtasia. 8] ;) :) Ja hän mielestäni paras piirtäjä Akkarissa.
-
Rodriques (vai miten herran nimi kirjoitetaankaan?). Ehkä mä sitten kummiskin tykkään sen verran mangasta, että hieman kevytkenkäisempi Aku Ankat ja Mikki Hiiret ovat lähellä sydäntäni. Toki rakastan herran sulavaa tyyliä Akun ilmeissä, mutta Mikkikin on saanut tietynlaista pontta myös, eikä vain jätetty roikkumaan Feriolin varaan.
Myös edesmennyt Branca oli aivan loistava, mitä ankkoihin tulee; Rosan tilpehööri-ilmekkyydet kalpenevat hänen rinnallaan.
-
ROSA ON PARAS!!!!!!!!!!! >:( Mä tykkään D.U.C.K : eista ja on mulla oma lyhennekkin A.N.K.K.A, yrittäkääpä arvata mitä se tarkoittaa ::)
Muuten Rodriques (vai miten herran nimi kirjoitetaankaan?). on AIVAN SUURKEA !!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sen tyypin edestakaisin poukkoileva tyyli on ankkapiirtäjien pohjamutia
EDIT: yhdistin kaksi Arwin viestiä. Muokkaa-toimintoa suositellaan käytettäväksi mieluummin kun peräkkäisten viestien kirjoittaminen.
-
ROSA ON PARAS!!!!!!!!!!! >:( Mä tykkään D.U.C.K : eista
Tykkäätkö myös sen sarjakuvista, vai pelkästää noista mukana tulevista höpöhöpö-tehtävistä? ;-)
-
Totta kai mä tykkään sen sarjakuvistakin.
-
Ihmettelen vain miksi juuri he, jotka myös käsikirjoittavat, ovat kärkikikastissa? Onko "kunnon" piirtäjien työt täysin huomaamattomia juuri tylsien tarinoiden takia? Piirtäjässähän kuuluisi vaikuttaa juuri PIIRTÄMINEN, eikä se käsikirjoitus, eikös? :B
-
Marco Rota on paras mutta myös Don Rosa on hyvä.
-
En jaksa alkaa kirjottaan jotain esseetä jotenka lyhyesti, Don Rosa ylivoimasesti, vaikka Barksikin on hyvä.
-
Parhaat piirtäjät ovat saaneet perinteisesti parhaat kässärit. Kun Vicar nousi lukijoiden suosioon, hän alkoi saamaan myös parempia stooreja kuvitettavakseen.
No en nyt tiedä; jotenkin perustarinatkin hän onnistuu ryssimään niin täydellisesti, niin itse tarinaosuus ei oikein tahdo paistaa herran tyylin lävitse. Eli se ja sama, mitä käsikirjoituksia kaveri on saanut, kamalaa jöötiä silti aina luvassa (kenties oon vain kyllästänyt jätkän tyyliin, kun sitä olen joutunut tapittamaan aina 90-luvun alusta asti).
-
Menen muun porukan mukana... ^^ Don Rosan tyylistä pidän eniten. Tarinatkin ovat lähes poikkeuksetta mielenkiintoisia. kolmantena: Hänen sarjansa ovat juuri sopivan pitkiä. Ja sitten vielä viimeinen. Neljäs asia. DUCKin piilottaminen. Rakastan sen etsimistä. ^^ Kuitenkin joskus kauan sitten en oikeasti pitänyt Don Rosan tyylistä. Taisin olla todellakin outo... Nyt... Siis hän on mielestäni paras ankkapiirtäjä.
Barksillakin on mahtavia tarinoita, kuten itse asiassa kaikilla vaihtoehdoilla, mutta Don Rosa on ykkönen.
-
Don Rosa on aivan ykkönnen, eikä Barksissakaan valittamista ole, koska hän loi nykyisen Aku Ankkamme.
-
Kari Korhonen ja Giorgio Cavazzano. Pidän "uustyylisestä" piirustustavasta, jota nämä kaksi piirtäjää edustavat. Rosan yksityiskohtainen tapa piirtää on myös mukavaa katsella. Käsikirjoituksissa vievät voiton Barks sekä Rosa.
-
Rosa OLI aikanaan loistava, Barks&Cavazzano&Branca&Massimo de Vita&Scarpa&Jippes&Van Horn(ei tosin kaverin kässärit)&Carpi&Intini&Ferraris... paras on kyllä ehdottomasti Flemming Andersen. Sai aikoinaan surkeista kässäreistä aikaan hauskimpia tarinoita mitä taskareissa on nähty :D
-
sanoinko aiemmin: Don rosa? eipäs olekaan. NE jotka piirsivät ´grand canyonin kuohuissa´tarinan. okei, siinä on aika monta piirtäjää. kuka sen luonnosteli?
Miquel Puyol taitaa olla käsikirjoittaja ja piirrosjälki on luultavasti Comciup Studion
-
No, on Aku Ankan piirtäjät aina olleet rautaa, mutta jos pitää parhaat valita, niin minä tykkään Vicarin piirroksista. Ne on sillai niinku tuttua ja turvallista Aku Ankkaa. Ja sitten on tietty Carl Barks, lajinsa ehdoton kunkku, ja Don Rosa omalla tyylillään. Viime aikoina olen alkanut pitää myös Rodriguezin jutuista. Ne on vaan sellaista tyyliä, josta pidän. :)
Feriolin piirroksista en pidä, lähinnä niiden Mikki Hiiri juttujen takia. :P
-
Minulla oli kova taistelu Barksin ja Rosan välillä. Rosa tekee niin yksityis kohtaisesti ja hienosti, kun taas Barks on Aku Ankan alkuperäinen luoja ja tekijä.
Valitsin silti Rosan (faktoja, faktoja <3).
-
Ovathan Vicar-fanit huomanneet Asterixin erikoisalbumin, jossa tunnetut piirtäjät tekevät oman versionsa Asterixista ja kumppaneista?
Vicarin kolmisivuisessa sarjakuvassa Aku ja Pelle eksyvät aikakoneellaan gallialaiskylän laitamille, ja vievät Asterixin ja Obelixin vierailulle Ankkalinnaan.
Sitä olisi kiva lukea!
-
Sitä olisi kiva lukea!
Sitä oli kiva lukea!
-
Nimi ei ole listassa, mutta se taitaa olla Giorgio Cavazzano, koska hänen piirroksensa ovat upeita. ::) ::)
-
Kuinka Manuel Gonzales edes VOI olla listassa? :o
Noo, anyway, miusta Giorgio Cavazzano on paras piirtäjä. William van Horn on myös erittäin hyvä, tavallaan parempi koska käsikirjoittaa tarinansa itse. Poikansa Noel on myös hyvä.
-
Kuinka Manuel Gonzales edes VOI olla listassa? :o
Noo, anyway, miusta Giorgio Cavazzano on paras piirtäjä. William van Horn on myös erittäin hyvä, tavallaan parempi koska käsikirjoittaa tarinansa itse. Poikansa Noel on myös hyvä.
Koska Gonzales on monen mielestä hyvä Cavazzanon 70 luvun tyyli oli hyvä mutta nykyinen tyyli on ärsytävä (minun mielipide) on paljon hyviä piirtäjiä mutta jos minun pitä sanoa lempi pirtäjä niin kaipa se on Marco Rota. Ja Barks toisena ja Rosa kolmantena
-
Carl Barks, sillo ku se eli
Nyt Kenottaja.
-
Carl Barks tietenkin. Hänen piirroksensa ovat hienoja (varsinkin 40-luvun) ja käsikirjoitukset vailla vertaa. Don Rosa on myös erittäin taitava mutta ei hän sentään Barksia ohita. Näiden kahden jälkeen suosikkejani on Rota ja Scarpa.
-
Cavazzanon 70 luvun tyyli oli hyvä mutta nykyinen tyyli on ärsytävä
Olen samaa mieltä, 70-luvulla Cavazzanon tyyli muistutti Romano Scarpan tyyliä ja sehän on positiivista koska Scrarpa on todella taitava. Nykyään en pidä yhtään Cavazzanosta, koska tyyli on huono. Sama ilmiö on tapahtunut myös Massimo De Vitalle, hänen vanhat sarjansa ovat loistavia mutta nykyiset aika heikkoja.
-
Suosikkini on Carl Barks. Myös Rosa, Korhonen, Vicar, Scarpa, Cavazzano jne. on hyviä piirtäjiä mutta eivät voita Barksia.
-
Kyllä se on aina ollut Don Rosa, eikä se siitä muutu. Pidän hänen ykstyiskohtaisesta piirrostyylistä ja huumoristaan.
Myös Carl Barks, Romano Scarpa, Giorrgio Cavazzano ja Massimo De Vita kuuluvat henkilökohtaisiin suosikkeihini.
-
Huonoimmastakaan ei ole epäilystä. Taskareihin varsinaisten juttujen väliin piirtänyt Giuseppe Perego oli inhokkini jo nuorena untuvikkona, vaikken hänen nimeään vielä silloin tiennytkään. En ymmärrä miten niin surkea piirtäjä sai vääntää kuonaansa ilmeisesti peräti sataan ensimmäiseen taskariin. Kaipa sitä olisi löytynyt jotain vähän lahjakkaampiakin tekijöitä vääntämään niitä mitäänsanomattomia torttuja sinne helmien väliin.
Nykyään ei ole Peregoa, mutta varsinaiset jutut ovat vuorostaan paljon kehnompia kuin tuolloin joskus.
Olet niin oikeassa. En ainakaan yhtään tässä heti osaa mainita kuka piirtäisi
huonommin. Perego menee jo akkarin tavallisen tyylin alapuolelle, vaikka on tainnut heppu piirtää enimmäkseen taskareissa. Ne akkarin jutut on aika usein hieman tylsiä, ainakin jotkut. Onneksi sieltä kuitenkin löytyy niitä mielenkiintoisiakin tarinoita ehkä jopa vähän enemmän.
Ja sit ne meitsin suosikit:
1.Carl Barks, Don Rosa ja Lara Molinari 2.Marco Rota
-
Alberto Lavoradori - ehdottomasti tyyliltään radikaalein piirtäjä, mitä Disney-srjakuvissa on kuunaan nähty (erityisesti 90-luvun loppupuolella). Hänen piirroksensa ovat alun perin ilmeisesti Carpiin pohjautuvia, mutta on sittemmin kehitellyt oman, helposti tunnistettavissa olevan tyylinsä, jossa yleensä vääristellään asentoja ja ilmeitä, sekä koko tausta on oudon futuristinen. Lavoradorilta ei olekaan pitkään aikaan nähty uutta tuotantoa taskareissa, lienee lopettanut...
Myös Pier Lorenzo de Vitan piirrostyyliä ihailen, jotenkin surrealismia lähentelevää kubismia, joka oli selkeästi edellä aikalaisiaan - tuollaisia piirroksia saattaisi erehtyä luulemaan 2000-luvulla piirretyiksi.
Luciano Bottaron piirroksissa pidän eniten siitä surrealismista, joka näkyy avoimesti esim. värimaailmassa ja tiettyinä hetkellisinä kohtauksina niin käsikirjoituksessa kuin piirroksissakin.
Don Rosaa en sinänsä ihaile - liian tönkköä ja ilmeetöntä piirrosjälkeä makuuni. Olen kuullut huhuja sapluunan käytöstä, lieneekö totta?
-
Olen kuullut huhuja sapluunan käytöstä, lieneekö totta?
Se mikään huhu ole. Taiteilija ite sen sano.
-
Carl Barks ylivoimaisesti paras ankanpiirtäjä.
Minusta Rosa on piirtäjänä huonoimmasta päästä tuota listaa. Käsikirjoituksellisia ansioita hänellä voi olla, mutta nekin tarinat joskus on jotenkin näsäviisaita ja omituisia. Mutta ankkoja hän ei ainakaan osaa piirtää.