Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Toimintasarjakuvat => : Timo Ronkainen 20.05.2005 klo 13:24:37
-
1950-60 luvun vaihteen on paras. Kun se on hupsuin. Liian vakavasti ottavat joskus nämä modernimmat. Päättömät juonet, joissa on kuitenkin kieroa kekseliäisyyttä.
Mun mielestä Golden Age päättyy vuoteen 1954. sillonhan tuli Comics Code ja alkoi taantuma. Tai siinä oli joku välivaihe joidenkin mielestä. Hopea-aika tuli sitten kun Marvel aloitti uudenlaisilla superhenkilöillä 1962. Makuasiaa. Ja pelkkää USAta- ;D
Timo
-
Mutta mutta. Marvelhan aloitti "uudenlaisilla superhenkilöillä" jo 1961. Muistaakseni myös golden agen loppu ja silver agen alku ajoitetaan jonnekin 50-luvun puolivälin tienoille kun Flashissä ja kai muissakin alko olemaan tietynlaisia tarinoita (mitä, en ole varma). Muistaakseni Julius Schwarzt oli jollakin tapaa osallinen tähän.
Mutta ehkä kallistun äänestämään Modern agea. Tarkennuksena vielä, että tuosta vuodet 1986-1993 (sinne Teriksen kuolemaan saakka). Lähinnä siksi, että tuo Byrnen uudistama Teris oli se, josta ensimmäisen innostuin.
-
Muistaakseni myös golden agen loppu ja silver agen alku ajoitetaan jonnekin 50-luvun puolivälin tienoille kun Flashissä ja kai muissakin alko olemaan tietynlaisia tarinoita
Nyt kun sanoit, muistelen jossain mainitun uuden ekan Flashin aloittaneen Silver Agen. Jotain just 1955(?).
Timo
-
Kyllä Wayne Boringin Teräsmies on täyttä rautaa!
-
Ääni meni Modern agelle.
Byrne teki minusta todella hienoa jälkeä Teriksen parissa. Hän keksi loistavia selityksiä (esim.haavoittumattomuus on aura jonka vuoksi Teriksellä on oltava ihonmyötäinen asu !) ja loi kiinnostavia vastustajia ja sivuhahmoja. Valitettavasti homma löpsähti pahasti Byrnen poistuttua kuvioista.
Minä en koskaan ole ollut kovin innostunut 60-luvun surrealistisista Teris- ja Batman-tarinoista. Bronze agessa on yritystä, mutta liikaa tylsiä tarinoita ja Terramies.
Batmanin kohdalla ääni menisi Bronze agelle.
-
Harmi, kun golden age on saanut vain yhden äänen. Sekin kun pitää pintaansa.
Saisivat ruveta DC:llä julkaisemaan Chronicles of Supermania samaan tapaan kuin Lepikseltä jo julkaistiin.
-
<snip>Valitettavasti homma löpsähti pahasti Byrnen poistuttua kuvioista.<snip>
Löpsähtikö?
Pidin oikein paljon sellaisten heppujen kuin Dan Jurgens, Roger Stern, Jerry Ordway ja George Perez Teräsmiehestä. Varsinkin se pitkä Exile-kaari Maan paosta avaruuteen oli todella hienoa sarjakuvaa.
-
Nyt löytyi tästä genrestä jotain minullekin sopivaa... Vastasin Golden Age. Ne tarinat imin itseeni, jos ei aivan äidinmaidossa, niin lapsuudessani 1970-luvulla kesämökin arkusta.
Alkuvuosien tarinoissa leikitellään Teräsmiehen ominaisuuksilla ja tutkitaan niitä. Jutuissa on mojovaa huumoria ja Teräsmies löytää itselleen ja kyvyilleen aina mahdollisuuksia. Sitten kun kaikki mahdollisuudet on vähitellen käyty läpi, alkaa vääjäämätön näivettyminen, josta pääsee ulos vain siirtämällä huomio johonkin muuhun, kuten esim. Lex Luthorin ja Clark Kentin monimutkaiseen suhteeseen. Myytti vaihtuu toiseksi. Kysymys ei ole enää niinkään Teräsmiehestä, vaan Jeesus-Juudas -muunnelmasta. Smallville on omalla tavallaan näppärä, mutta se ei ole enää Teräsmies.
Minulle tämä on Teräsmies:
(http://koti.phnet.fi/otaku/random/terasmies.jpg)
-
Lurker, kai luit sen numeron jossa "Smallville" päätti ruveta maanviljeljäksi eräällä planeetalla? Se oli aivan loistava. Suomeksi se ohitettiin täysin.
Joo. Muistan kyllä, aurattiin, kynnettiin ja viljeltiin... ja tulvako vei kaiken? Turhaa työtä. Hienoa allegoriaa.
EDIT: Nyt kun niitä DC Spesiaaleja ilmestyy vähän väliä, miten olisi pari numeroa vanhan ajan Teräsmiestä, vaikkapa yksi numero kultaiselta ja toinen numero hopeiselta ajalta?
-
Löpsähtikö?
Pidin oikein paljon sellaisten heppujen kuin Dan Jurgens, Roger Stern, Jerry Ordway ja George Perez Teräsmiehestä. Varsinkin se pitkä Exile-kaari Maan paosta avaruuteen oli todella hienoa sarjakuvaa.
Jeps, välissä on paljon hyviä juttuja. Byrnen aikaan (myös ne Jerry Ordwayt) oli hyvä-hyvä-hyvä. Hänen jälkeen siirryttiin normaaliin supersankarin tilaan: hyvä-huono-keskiverto-ok-huono-hyvä. Taso löpsähtelee ! On tuokin suomen kielen sana, löpsähtää...
-
Jeps, välissä on paljon hyviä juttuja. Byrnen aikaan (myös ne Jerry Ordwayt) oli hyvä-hyvä-hyvä. Hänen jälkeen siirryttiin normaaliin supersankarin tilaan: hyvä-huono-keskiverto-ok-huono-hyvä. Taso löpsähtelee ! On tuokin suomen kielen sana, löpsähtää...
Näinhän siinä kävi. Lopulta löpsähti. Jätin pitkäksi aikaa Teräsmiehen lukemisen, kun se matalalento alkoi. Nyt Huomisen mies on taas nousuliidossa... Hieman huolestuttaa se, että DC (kuulemma)aikoo synkentää universumiaan. Teräsmieheen on aina kuulunut sellainen naiivi tulevaisuuden usko - vaikka välillä on vaikeatakin ollut.
Kingdom Come oli hieno sarja, mutta toivoisin että itse pääsarja pysyisi sävyltään "valoisana." Vieläkin harmittaa, että se Birthright jäi Suomessa kesken. Se kovakantinen kokooma maksoi sarjakuvakaupassa niin julmetun summan kahisevaa, että hyllyyn jäi.
-
Minä olin jo siinä uskossa että synkistely jäi 90-luvulle, toivottavasti ovat vain ilkeitä huhuja. Kyyninen Teräsmies olisi kyllä tuskainen juttu, hoitakoon Batman näitä synkistelyjä. Pre-Crisis Teriksille on kyllä pakko nostaa hattua positiivisesta yleisilmeestä vaikka sinänsä en niistä siis välitäkään.
Minkähän takia se Birtright oikeastaan piti keskeyttää ? Eikös se ollut esimakua tästä tulevasta agesta ? Ostin juuri Death of Clark Kentin ja Wedding-kokooman, olen pikkuisen jäljessä jatkumosta... Rahat on rajalliset, sarja kerrallaan !
-
Perusteluna Siegel&Shuster. Väinö Boring tulee sitten hyvänä kakkosena. Hieman yllättäen kolmosena onkin sitten jo C.Reeven Teris. :)
Näistä sopii ottaa mallia miten niihin trikoisiin kuuluu pukeutua.
-
Syystä tai toisesta en koskaan lapsena lukeut Teräsmiestä (mitä nyt tietysti satunnaisia lehdykäisiä). Smallvillellekään en juuri lämmennyt, joten kyllä se oikea Teris minulle on Byrnen uudistama versio. Sen jälkeen näitä Yksinäisyyden linnakkeita jne. on taas putkahdellut jo ihan liikaa takaisin.
-
En ole hirveästi Teristä kyllä lukenut,mutta kyllä se "Golden age" on.Ehkä siksi,koska tykkään lukea sarjoja,jotka sijoittuvat 50-luvulle.Ja hienoimmat piirrustuksetkin olivat 50-luvulla.Klassisia sarjoja on aina kiva lukea.Jotenkin niissä on sellaista nostalgiaa...
-
Mulle se oikea on 70-lukua, 80-luvulle mentäessä oli meno jo väsynyttä.
Ei enää Garcia Lopezia ja Curt Swanistakin paras puhti poissa.
Aiemmat oli niin pökkelöitä, ettei kelpaa.
Wayne Boringista ja vastaavista ei saa irti kuin tahatonta huumoria,
se taas ei oikein vetoa.
Byrne ja muut uudet ovat minulle vain sellaisia "kerronpa kaikki tarinat
uudestaan, mutta omalla tyylilläni".Ei uudelleenfilmatisoinnitkaan uppoa.
Tietty on niinkin, että "oikea" on aina se millä juttuun ekaksi tutustui.
-
Terramiestä toisaalla morkattiin mutta minusta hahmo edusti mainiosti ajankuvaa. Suomennoksissa ei välittynyt ollenkaan "lännenmiehen puhe": Reckon yose pardner tai jotain.
Minä sitä vähän morkkasin... pienenä tykkäsin Terramiehestä aika paljon samaten Vartoxista, mutta nykyään näköjään esim. Parasiitti on paljon paremman tuntuinen noista Bronze age-hahmoista (se vuonna -85 julkaistu Terästyttö vs. Parasiitti tuli heti mieleen).
Kysymys: Onko Terramies esiintynyt Crisiksen jälkeisissä Teriksissä ?
-
Kysymys: Onko Terramies esiintynyt Crisiksen jälkeisissä Teriksissä ?
On. Ainakin Supermanit 46 ja 52 (ensimmäinen sisältää muistaakseni post-Crisis Terramiehen synnyn).
-
Nyt löytyi tästä genrestä jotain minullekin sopivaa... Vastasin Golden Age. Ne tarinat imin itseeni, jos ei aivan äidinmaidossa, niin lapsuudessani 1970-luvulla kesämökin arkusta.
<snip>
Vastasin tähän viestiin Strippi- ja sanomalehtisarjakuvat -haarassa.
>> Teräsmies - sanomalehtisarjakuva (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=3253.0)
-
Pistäpä sinne Morrisonin All-Star Superman niin minäkin pääsen äänestämään :)
-
Mutta Smallville ansaitsee oman kohtansa? Eihän Teräsmies edes esiinny siinä.
-
Hahhaa, nyt vaihtoehto "En välitä koko kalsaripellestä yhtään" jakaa ykkössijan "Modern Agen" kanssa. >:D
Supermanin suomennettu nimi Teräsmies on nasevampi ja iskevämpi kuin originallissa mutta siihen se hyvä jääkin. Teris kun on hahmona muuten tylsä, lähestulkoon yli-inhimillisen täydellinen ja ärsyttävän voimakas. Eihän siinä ole mitään mielenkiintoista (paitsi se mikä on aina mennyt yli hilseen: nimittäin Teriksen alter egon Clark Kentin valepuku. Miten kukaan ei muka huomaa yhtäläisyyttä Teräsmieheen kun tyypillä on "naamionaan" pelkästään silmälasit? Eihän tuossa ole mitään tolkkua?).
Teräsmiehen vastustajat ovat onneksi toista maata. Voin olla tätä mieltä tosin siksikin kun pidän lähestulkoon aina, sarjassa kun sarjassa, enemmän pahishahmoista.
-
Supermanin suomennettu nimi Teräsmies on nasevampi ja iskevämpi kuin originallissa mutta siihen se hyvä jääkin. Teris kun on hahmona muuten tylsä, lähestulkoon yli-inhimillisen täydellinen ja ärsyttävän voimakas. Eihän siinä ole mitään mielenkiintoista (paitsi se mikä on aina mennyt yli hilseen: nimittäin Teriksen alter egon Clark Kentin valepuku. Miten kukaan ei muka huomaa yhtäläisyyttä Teräsmieheen kun tyypillä on "naamionaan" pelkästään silmälasit? Eihän tuossa ole mitään tolkkua?).
Siksipä käännös (ruotsista?) onkin ontuva, aina ollut.
Alkuperäinen kun on juuri tuo Superman yli-ihminen.
Muuten kyllä pitkälti komppailenkin paitsi jotta juurikin se modernisoitu Morrisonin osuus ja siis myös DCn 52n alku vastaa kysymykseesi.
kyse on paitsi ilmeisimmastä eli sarjakuvalogiikasta myös muustakin kuin vain silmälaseista. Frank Quitelyn mallinnus mm. ryhdistä:
(https://38.media.tumblr.com/63e7fa54ed9e359199ebacca2ff80004/tumblr_ngqye8h9Wp1qj34j2o1_1280.jpg)
ja siis muutenkin:
(http://noisetosignal.org/images/posts/as-superman2lrg.jpg)
Clark Kent on tarkoituksellinen vässykkä, stereotyyppi siitä mitä naisten ei uskota etsivän miehestä ja muutenkin kaukana Teräsmiehestä suoraselkäisestä hypermaskuliinisesta ylisuorittajasta
Clarkhan on toista maata:
(https://38.media.tumblr.com/d7f13251110313ed270ef50ca4b552e5/tumblr_ngqye8h9Wp1qj34j2o2_1280.jpg)
Toki täysin stereotyyppistä ja lukijoita aliarvioivaakin mutta toimivaa yhtä kaikki.
enemmän tulee mieleen kuinka viime viikonloppuna tein sen virheen että luin Crazy, Stupid, love elokuvan arvostelusta kuinka (mies)arvostelija ei pitänyt Ryan Goslingin vetovoimaa naisiin uskottavana juuri kun siemaisin juotavaa.....
tai se vastaus Starbrandista vuodelta 1988 John Byrnen kirjoitettua Modernin ajan Teristä:
(https://38.media.tumblr.com/07f5a3a8827f5a8886293c8d9d2f9477/tumblr_ngqzdcUwMZ1qj34j2o1_1280.jpg)
(https://31.media.tumblr.com/bca0f30dc2cf1bdd2707a19c46c9956b/tumblr_ngqzdcUwMZ1qj34j2o2_1280.jpg)
Tolkun liittäminen sarjakuviin olisi liioittelua.
Tolkkua löydy tältä planeetalta muutenkaan, miksi sarjakuvat tekisivät poikkeuksen?
-
Tolkun liittäminen sarjakuviin olisi liioittelua.
Tolkkua löydy tältä planeetalta muutenkaan, miksi sarjakuvat tekisivät poikkeuksen?
Näinhän se on mutta Teräsmies on kuitenkin olevinaan, lajityypistään huolimatta, vakavasti otettava sarjakuva (tai sitten minulle on vain jäänyt tällainen mielikuva muutamista joskus lukemistani Teräsmies-tarinoista). Tolkuttomat sarjakuvat, joiden ideana onkin olla tolkuton, ovat sitten asia erikseen.
-
Erittäin arvostettava periaate. Tosissaan mutta ei vakavissaan on hyvä määre.
Tiedän että toistan itseäni mutta minusta Teräsmiehen ongelma on sen optimismi ja toiveikkuus.
Grant Morrisonin aurinkojumalan ja messiaaan rinnastus ei ole virheellinen mutta juurikin hahmon positiivisuus, hyvän löytäminen ihmisistä ja siihen luottaminen on uskoakseni se mikä eniten monilla tökkii.
Ihmiset eivät ole dualistisen mustavalkoisesti hyviä tai pahoja todellisuudessa vaan monisyisiä ja ristiriitaisia.
Kapteeni Amerikassahan on samat piirteet, vankka moraalinen oikeudenmukaisuus ja patriotismi ilman oikeistolaisia lieveilmiöitä, feministiset piirteet, rasismin ja sorron vastustaminen sisäänrakennettuna.
Mutta supersotilas-seerumeistaan huolimatta Kapteeni Amerikka on ihminen, lihaa ja verta ja jäänne eri ajalta.
Teräsmies on avaruusmuukalainen joka ylisuorittaa myös ihmisyyden ja inhimilisyyden.
Periaatteessahan Teris on maahanmuuttaja ja vähemmistön edustaja, orpokin vielä, ja siviiliminänsä ei ole rahassa kylpevä naistenmies vaan puurtaja, silti samaistumispinta on liki olematon.
Ylivertaisten voimien sijasta itselle isompi ongelma on ollut, ei värittömyys, vaan tuo täysin omalle persoonalleni vieras absoluuttinen moraalitaju.
Eli juurikin se että siinä missä itselle jo juniorina oli selvää että Batman haluaa roistojen kärsivän ja että Tex Willerille tulee joskus siviiliuhreja, mutta ne sopivat molempien monomaaniaa lähestyvään maailmankuvaan.
Teräsmiehessä on tökkinyt jokin juurikin kryptonin messiaan erehtymättömyys, kyky pelastaa meidät itseltämme.
Kaveri joka voi lyödä panssarivaunuja kasaan mustanaamiohenkisesti "vain" tyrmää vastustajia
Silti parhaimmat Teräsmiehet itselle ovat juurikin Grant Morrisonin All-Star sekä tämä uuden 52n versio jossa on ihan alkuperäisen uuden luomuksen jännittävyyttä ja vaikka Lois Lane on olennainen humanisoiva tekijä ja järjettömän hieno hahmo itsessään on nykyinen Ihmenaisen ja Teräsmiehen suhde loogisempi, ainakin näin miesvinkkelistä.
Ja sillai ihmisenä, ei kryptonilaisena tai jumalolentona.
ja tietenkin se "väärä" teräsmies: Frank Millerin Dark Knight Returnsin vanha idealisminsa vanki Teräsmies.
-
Skotlantilaiset on sellaisia.
Jotenkin en usko sinun olevan yhtä ryhtivikainen.