Kvaak.fi - keskustelu

Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Toimintasarjakuvat => : Jarkko Sikiö 26.06.2007 klo 23:10:54

: Preacher
: Jarkko Sikiö 26.06.2007 klo 23:10:54
Tulipa luettua Preacher loppuun ja kyllä täytyy sanoa, että Steve Dillonin kuvituksen ansiota on n. 70-80% siitä, että Preacher toimii niin hyvin kuin toimii.

Dillon kuvittaa tasaisen varmasti puhuvat päät ja kaikki väkivaltaiset perversiot, jotka Ennis vain saa kasattua kokoon. Ellette ole vakuuttuneet, kaivakaa Preacher 50:n mukana julkaistut pin-up-kuvat ja miettikää hetki, millainen Preacher olisi Jim Leen kuvittamana. Kaivakaa sitten silmät päästänne tuon kammottavan ajatuksen polttaessa aivojanne.

Ei, Dillon pettää vain kerran ja se on numerossa 48, kun Quincannonin salaisuus paljastuu. Ehkä Glenn Fabry olisi saanut tuon vision vietyä lähemmäs sitä, mitä sen olisi pitänyt olla, mutta normaali-ihmisille koko idea on niin käsittämätön ja kaukainen perversio, ettei se ole edes vastenmielinen.

Kauhusarjakuvana Preacher ei muutoinkaan toimi edes sen vertaa kuin kauhusarjakuvat normaalisti, mutta punaniskakomediana se sentään on yhtä vetovoimainen kuin tiellä liiskaantunut eläin, jonka kohdalla on aina pakko miettiä mikä eläin on kyseessä.

Toisaalta en yhtään ihmettele, jos Preacher ei vetoa, minäkään en viitsinyt aiemmin edes tarttua lehteen, jonka kantavat teemat ovat persepanot miesten kesken, kyrvän menettäminen sekä näistä loputtomiin jauhaminen. Tietysti jos ym. asiat ovat kovinkin lähellä omaa sydäntä, sarja varmaankin iskee kympillä. Kaikkien muiden on kuitenkin pakko laskea Dillonin kuvitus sarjan tukirangaksi.

Rakenteellisesti Ennisin ykkösteos on kömpelöä shittiä, jossa välillä mennään täysillä ja sitten hissutellaan varpaillaan typerässä ihmissuhdeviidakossa.

Itse asiassa luulin, että päähenkilön John Wayne olisi edustanut Jumalaa ja kun Jesse ryhtyi sheriffiksi, oletin että Jessestä olisi tullut seuraava Jeesus. Tässä olisi ollut jotain järkeä, mutta ei.

Ennis haparoi jotakin huttua kasaan sen verran, että saa alkuasetelman valmiiksi (Suomessakin julkaistu aloitus on sarjan surkeinta antia, samoin lopetus), sitten revittää villisti eteenpäin keskellä omituisia perversioita, jää haparoimaan jonnekin tuppukylään, rakentaa heikkoja vastavoimia päähahmolle, setvii loputtomiin ihmissuhdesaippuaa, revittää taas hetken täysillä ja sitten palaa setvimään onnetonta ihmissuhdesaippuaa.

Ja saippua onkin heikointa antia, koska näidenkin kohtien merkittävin anti oli vain kertoa, että Jessellä oli ikävää, kun paras kaveri puukotti selkään ja piti naiskenteli tyttöystävän kanssa. By-hy-hyy. Mutta oikeasti reilu vampyyrikaveri olikin petturi, joka lopussa olikin reilu vampyyrikaveri. Voi itkujen itku tätä kaikkea itkua ja vinkumista.

Heti kun Ennis rauhoittaa tarinaa, mikään ei toimi. Kun kaasua poljetaan, kaikki toimii Dilllonin varassa.

Dillon saa toimimaan Persenaaman (Arseface), Allfather Starrin ja paljon, paljon heikommat hahmot ja tekee näistä juuri niin naurettavia kuin Ennis on vain vähänkin tarkoittanut.

Ja tässä on Ennisin maineen peruskivi. Jos olet, Preacherin fani, sitä mieltä että tarina on Preacherissa tärkeämpi kuin kuvitus, mietippä tätä ja ole täysin rehellinen itsellesi: syyhyääkö peräaukkoasi?
: Vs: Preacher
: Mon of Olay 26.06.2007 klo 23:29:14
Ja tässä on Ennisin maineen peruskivi. Jos olet, Preacherin fani, sitä mieltä että tarina on Preacherissa tärkeämpi kuin kuvitus, mietippä tätä ja ole täysin rehellinen itsellesi: syyhyääkö peräaukkoasi?

Kiitos kiinnostuksestasi peräaukkoani kohtaan, mutta ainakaan tällä hetkellä sitä ei syyhytä. En tosin mikään suuren suuri Preacherin fani olekaan. Itse sanoisin, että Preacherin vahvuus ei ollut tarina eikä edes piirros, vaan jotkut herkulliset hahmot, etenkin Herr Starr, joiden ansiosta sarjan sai kahlattua loppuun asti.
: Vs: Preacher
: Curtvile 26.06.2007 klo 23:30:15
Dillon kuvittaa tasaisen varmasti puhuvat päät ja kaikki väkivaltaiset perversiot, jotka Ennis vain saa kasattua kokoon. Ellette ole vakuuttuneet, kaivakaa Preacher 50:n mukana julkaistut pin-up-kuvat ja miettikää hetki, millainen Preacher olisi Jim Leen kuvittamana. Kaivakaa sitten silmät päästänne tuon kammottavan ajatuksen polttaessa aivojanne.

Mutta siis sehän olisi "Nosh and Barry and Eddie and Joe" vuodelta 2000.
Oikein lämminhenkinen ja kaunis tarina, jossa Jim Lee piirtää kauniisti söpöjä jermuja, jotka taistelivat suoraselkäisesti siinä edellisessä "oikeutetussa" persianlahden "sodassa".

Olen monelta kuullut kitinää ja vinkumista siitä miten Ennis Preacherin lopulla hukkaa punaisen langan/menettää otteensa/ hassaa pallon jne.
Itse pidin  siitä osuudesta joka liikkui Salvationissa, mutta se johtuu siitä että pidän myös Andrew Vachssin ja John Connollyn kirjoista.

Preacherin parasta antia on Saint of Killers ja hänen määrätietoinen ja looginen toimintansa.

Preacher on toki monelle Enniksen maineen kulmakivi, mutta ei suinkaan sen kivijalka.
Se syntyi Hellblazerin, Demonin, Goddessin,  Dreddien ja Troubled soulsin myötä ja jatkoi kasvuaan 303, war storiesin, Unknown soldierin, Just a Pilgrimien ja aliarvostetun Hitmanin myötä.
Herra myös tarjoili ainoat Bloody Maryt joita olen sietänyt.

Troubled souls sai hetkeksi ymmärtämään irlantilaisia, tuntemaan sympatiaa kovaonnista kansaa kohtaan, mutta tuo meni onneksi pian ohi.

Kyllä olen Preacher-fani, mutta myös Ennis-fani.
Onneksi karkeajännitykset on sentään suomeksi. Soittakaamme säkkipillimusiikkia!
: Vs: Preacher
: OlliH 27.06.2007 klo 01:48:40
Olen tainnut aikaisemminkin kritisoida Preacheriä Kvaakissa, mutta kun ei ole parempaakaan tekemistä...

Minusta juttujen brutaalius ei ole ongelma jos on muutakin tarjota sen kanssa. Tai vaikka itsetarkoituksellinen brutaaliuskin on osittain OK. Mutta kun Preacherissä brutaaliuden ohella tarjoillaan vääränlaista moralismia ja typerää äijäilymalebondingia. Harmi kyllä näiden välissä on tarjolla nokkelaa sanailua, joten ei tätä vain osaa tuomita. Ja ne pahikset, ne on vaan niin nerokkaita. Yleensä sarjisten hyvyys olikin käänteisesti verrannollinen Jesse Custerin pärstän esittelyyn.

Nyt olen lukemassa Hitmaneja, ja vaikka siinäkin Preacherien synnit ovat näkyvissä, on meininki muuten mukavampaa ja melkein jopa sympatisoin Tommy Mohangania. Tosin vieläkin parasta Ennisiä on Kevin seikkailut. Hyvä Kev!
: Vs: Preacher
: Jarkko Sikiö 27.06.2007 klo 18:44:27
Olen monelta kuullut kitinää ja vinkumista siitä miten Ennis Preacherin lopulla hukkaa punaisen langan/menettää otteensa/ hassaa pallon jne.
Itse pidin  siitä osuudesta joka liikkui Salvationissa

Salvation on hyvä osuus, osaksi juuri siksi, että siinä koko kolmikko ei ole kasassa. Loppujen lopuksi, koko sarja oli päätöntä melskaamista ja Salvation vain sai hetkeksi kuvittelemaan, että Ennisillä oli jotain ajatuksia esitettävänä. Eli sarjasta oli oppinut pitämään ennen Salvationia ja sen aikana alkaa kuvittelemaan, että sarja löytää viimein todellisen tasonsa, kunnes palataan jonkinlaiseen vesitettyyn alkutilaan.

Sarjan olisi ehdottomasti pitänyt palata alkuasetelmiinsa, tai kehittyä eteenpäin, koska nyt periaatteessa Ennis vain tuhoaa sarjansa ytimen, muttei tarjoa mitään tilalle.

Sama pätee siinä, että Custer tuntuu kypsyvän ihmisenä ja tuntevan esim. Hooverin kohdalla katumusta ja harrastaa hetken itsetutkiskelua, mutta ei kuitenkaan kyseenalaista omia toimiaan tai toimi merkittävästi eri tavalla.

Rakenteellisesti Preacher ei vain ole millään tasolla hanskassa (ikään kuin tasoja nyt olisikaan yhtä useampaa), mutta verbaalinen ja visuaalinen puoli toimii kuin tauti. Ei voi mitään, koko teosta pitäisi teoriassa vihata täysillä, mutta silti se viihdyttää.

Ennisin fania minusta ei silti tullut vähimmässäkään määrin, mutta Dillonin jälkeä oppii todella kunnioittamaan.
: Vs: Preacher
: Curtvile 27.06.2007 klo 19:52:12
Loppujen lopuksi, koko sarja oli päätöntä melskaamista ja Salvation vain sai hetkeksi kuvittelemaan, että Ennisillä oli jotain ajatuksia esitettävänä...

Sarjan olisi ehdottomasti pitänyt palata alkuasetelmiinsa, tai kehittyä eteenpäin, koska nyt periaatteessa Ennis vain tuhoaa sarjansa ytimen, muttei tarjoa mitään tilalle.

...Custer tuntuu kypsyvän ihmisenä ja tuntevan esim. Hooverin kohdalla katumusta ja harrastaa hetken itsetutkiskelua, mutta ei kuitenkaan kyseenalaista omia toimiaan tai toimi merkittävästi eri tavalla.
Ennisin fania minusta ei silti tullut vähimmässäkään määrin, mutta Dillonin jälkeä oppii todella kunnioittamaan.

Ja olemme silti lukeneet saman sarjan.
Maailma on mielipiteitä täynnä.
Totta kyllä Ennis tosiaan toistaa maneerejaan, räkäistä huumoria ja raakaa väkivaltaa.
Eli pulppia.
Garth Ennisiin kirjoittajana pätee sama kuin toiseen kirjoittajaan Mark Timliniin.
Timliniä lukevat voi jakaa kahteen ryhmään: niihin joista Timlin on seksisitinen, rasistinen, väkivaltainen, brutaali eikä hänen teksteissään ole mitään lunastavaa piirrettä eivvätkä ne paranna yhteiskuntaa millaan tavoin.
Ja sitten ne jotka eivät pidä Timlinin kirjoista ollenkaan.

Itselle Preacher oli aikanaan osoitus siitä että Vertigolla on sittenkin jotain annettavaa Shaden mentyä manan maille. Että sarjakuva voi olla yhtä aikaa roisi ja viihdyttävä ja salakavala peili.
Että ikonoklastinen mikään ei-ole-pyhää kertomus voi sisältää ajatuksia.
Kyseenalaistaa.


Kun on enemmän lukenut Ennisin tuotantoa huomaa milloin ollaan autopilotilla ja milloin irkulla on jotain sanottavaa.
Oli kyse sitten Punisherista tai Jesse Custerista,Tommy Monaghanista, John Constantinesta tai vaikkapa 303n Everstistä niin samat teemat toistuvat.
Sotasarjoissa (mainitsemani Karkeajännitykset poislukien) tämä korostuu: ihmisen petollisuus ja raadollisuus ja se miten vaikeaa on tehdä oikein.
Siis ei kuten koti, kirkko ja isänmaa sanoo, vaan oikein.
Moraalisesti oikein.

Siksi kunniakäsitykset, perhe ja ystävyys esittävät suurta osaa monessa Ennisin työssä ja hän osaa pakata ne mustaan huumoriin ja hurmeeseen erittäin hyvin.
Hyvän kirjoittajan merkki on se että mainittu äijäilymalebonding ja yhteiskunnan tukipylväiden aikoja sitten hukkaamat arvot ja toimintatavat eivät tule esiin päällekäyvän saarnaavasti.

Dillon on toki etevä siinä mitä tekee, mutta Ennis on se nimi joka kiinnittää huomion paremmin.
: Vs: Preacher
: OlliH 28.06.2007 klo 12:35:54
Oli kyse sitten Punisherista tai Jesse Custerista,Tommy Monaghanista, John Constantinesta tai vaikkapa 303n Everstistä niin samat teemat toistuvat.
Sotasarjoissa (mainitsemani Karkeajännitykset poislukien) tämä korostuu: ihmisen petollisuus ja raadollisuus ja se miten vaikeaa on tehdä oikein.
Siis ei kuten koti, kirkko ja isänmaa sanoo, vaan oikein.
Moraalisesti oikein.

Tätä kyllä käsitellään, satunnaisesti naamaan hieromiseen asti, mutta et kai sentään tarkoita että nuo hahmot tekisivät joskus moraalisesti oikein, vahingossakaan. Sotasarjakuvia en ole lukenut joten niiden osalta en osaa kommentoida
: Vs: Preacher
: Jarkko Sikiö 28.06.2007 klo 15:04:00
Totta kyllä Ennis tosiaan toistaa maneerejaan, räkäistä huumoria ja raakaa väkivaltaa.

Ja tekee sen hyvin. Kauhu ja huumori toimii toisinaan pelkän yllätyksen tuoman shokeerausefektin ansiosta. Toistaminen kuitenkin poistaa tuon tekijän täysin. Kun ensimmäisen kerran näytetään, kuinka kalju Starr käy vessassa kun koira on iskenyt kiinni alakertaan, tuntee väkisinkin huvittunutta vastenmielisyyttä. Kun Starr esittelee alakertaansa toisen kerran, jäljellä ei ole mitään tunnetta: "tämä on nähty, keksi vaihteeksi jotain uutta".

Enniksen tuotoksena 66-osainen (ellei spesiaaleja lasketa) Preacher on hidas, jankkaava, suuntaa etsivä ja itseään toistava.

Enniksen ja Dillonin tuotoksena 66-osainen Preacher on verbaalinen ja visuaalinen kokemus, joka puutteistaan huolimatta viihdyttää. Silti Dillonin panos huomioidenkin, tarina 20-30 numeron mittaiseksi puserrettuna olisi todellinen sarjakuvan rivo klassikko, nyt se on vain yksi sarja, josta ajatellaan ikuisesti, että "potentiaalia olisi ollut vaikka mihin, mutta toteutus jäi puolitiehen".

Mutta erinomainen esimerkki siitä, kuinka Dillonin kuvitus nostaa Ennisin vaatimattoman tarinan useita asteita korkeammalle on kun Custer leikkaa Starrin kaljun poikki haavan. Ennis kerrankin malttaa olla alleviivamatta ajatustaan ja antaa Dillonin kuvituksen toimia omillaan. Kun lukijalle viimein alleviivataan, miltä kalju Starr näyttää, on melkein pakko nauraa.

Ja vertailukohdan Ennis tarjoaa omista kyvyistään pakottaessaan Dillonin piirtämään ruututolkulla Starria erilaisten peruukkien ja päähineiden kanssa. Noloa, Ennis, todella noloa. Lukija tuntee pakostikin myötähäpeää Ennisin takia.

Ja mitä vesitykseen tulee, niin mitä tarkoitusta ajaa päähahmojen nössöily lopussa? Etenkin kun Ennis ei pysty enää esittämään ajatuksiaan edes sarjakuvan keinoin, vaan alistuu kirjoittamaan kirjeitä, joiden kautta valotetaan päähenkilöiden motiiveja. Noloa, Ennis, todella noloa.

Todellinen sarjakuvien tarantino olisi hoitanut lopun vähintään siten, että Cassidy olisi potkinut Custerin hengiltä, unohtanut aamunkoiton ja kärähtänyt töppöset veressä keskelle katua. Eikä Custer varsinkaan olisi tirauttanut kyyneliä lopussa. Noloa, Ennis, todella noloa.
: Vs: Preacher
: Jarkko Sikiö 28.06.2007 klo 18:19:39
Ja julmuusosa At the End of the World oli silti IMHO paras osa.

Nimi on tarkalleen ottaen "Until the End of the World". Tuo Custerin perheen esittely on juuri se kokoelma, jota pidemmälle en vuosia sitten lukenut edes kirjastosta lainaamalla.

Aloin suorastaan väheksyä Ennisin kykyjä kirjoittajana osittain siitä syystä, että jos yhdeltä viedään voimat siksi, että toiselta voidaan ampua aivot pihalle ja herätetään saman tien henkiin, niin eihän sitä voi ottaa edes kieli poskella -asenteella.

Muutoinhan tuossa perhejaksossa tarinaa pyöritellään melko lailla kauhuelokuvien perinteen mukaisesti. Tapetaan ihmisiä, alistetaan äärimmäisesti, harrastetaan satunnaisia vastenmielisyyksiä ja niin edelleen. Ongelma siinä tietenkin on, että kaikki tämä on jo nähty.

Mielestäni jälkimmäinen osuus, jossa mukaan tuodaan Starr ja mm. Buggery Bob oli vetävämpi, koska vauhti oli kovempaa ja väkivalta täysin perusteetonta.

Tässä vaiheessa luinkin sarjaa irtolehtinä, joten tuon kokoelman jälkeen sijoittuvat lehdet jonnekin numeron 25 tienoille olivat erittäin viihdyttäviä. Seuraavaksi tulee joutokäyntiä numeron 30 tienoilla ja sitten sukelletaankin ihmissuhdesuohon. Numerot 30-40 ovat sarjan huonoimpia ja mukaan työnnetään lentokoneesta putoamista ja ydinpommia myöten kaikkea typerää.

Salvation (numerot 41-50) merkitsee ryhdistäytymistä ja johdonmukaista kerrontaa. Tämän jälkeen tulee taas tuuliajolla seilaamista sinne numeron 60 tienoille ja sitten onkin jo kiire räpiköidä sarja jonnekin järkevään loppuunsa. Ja ei, numero 66 ei ole sama kuin 666, joten sarjasta olisi voinut nipistää helposti kymmeniä numeroja ja oltaisiin menty vain parempaan suuntaan.

Mikä tästä nyt pitäisi nostaa muun yläpuolelle. Salvation kokonaisuudessaan tai numerot jossain 15-25 vaiheilla kelpaavat. Mutta todellisuudessa Preacher toimii yksittäisten hetkien varassa, joten ei niitä kovin korkealle muiden osien yläpuolelle voi nostaa.

Spesiaaleja olen lukenut vain kaksi: The Story of You-Know-Who ja The Good Old Boys. Molemmat ovat täyttä kuraa, erityisesti Dillonin puuttuminen korostaa sitä, kuinka Ennis tarvitsee sellaisen kuvittajan, joka pystyy korostamaan Ennisin ideoiden hulluutta.

Ilmeisesti muut spesiaalit, paitsi One Man's War (ja Saint of Killers -minisarja), ovat Dillonin kuvittamia, joten pitänee lukea ne.
: Vs: Preacher
: Rami Rautkorpi 29.06.2007 klo 20:51:12
Tätä kyllä käsitellään, satunnaisesti naamaan hieromiseen asti, mutta et kai sentään tarkoita että nuo hahmot tekisivät joskus moraalisesti oikein, vahingossakaan.

Hei, kerrankin minä ymmärrän, mitä Curtvile tarkoittaa. Tätä: He yrittävät tehdä oikein. Ja jos he siinä epäonnistuvat, niin se johtuu siitä, että se on vaikeaa. Preacher ja Ennisin sotatarinat vastaavat tätä kuvausta selvästi, mutta esimerkiksi Punisher on vähän eri sortin eläin. Tiikeri, nimittäin...
: Vs: Preacher
: Rami Rautkorpi 07.02.2009 klo 17:16:10
Aikataulusta ei ole tietoa, mutta eka kirja sisältää 10 ekaa numeroa.

Ensimmäinen ilmestyy 24.6.09 tilauslomakkeen (http://previewsworld.com/support/previews_docs/orderforms/FEB09_COF.txt) mukaan.
: Vs: Preacher
: tmielone 14.03.2016 klo 19:33:12
Tässä ketjussa on ollut hiljaista aivan liian pitkään, joten herätelläänpä se henkiin tuoreen Preacher-suomennoksen (http://kvaak.fi/index.php?articleID=2305) voimalla.
: Vs: Preacher
: Curtvile 14.03.2016 klo 20:03:36
Preacher on yhä monelle SE Ennis sarjakuva ja ihan syystä.
Meni tuleva televisiosarjasovituksensa sitten syteen tai saveen nostanee taas tämän suosiota entisestään.

Hankin Preacheria naiselle joululahjaksi romantikko kun olen. Löysi yleisönsä.

Vaikka moni Garthia väittääkin yhden ainoan juonikuvion kaveriksi niin mikäs siinä, väärässä saa vapaasti olla.

Itsellä oli ollut Red Rover Charlien mentävä aukko yleissivistyksessä ja aika iso aukko olikin. Ennen lukenutkaan zombiapokalypsia koiraperspektiivistä.
"jotain tapahtui ruokkijoille"
Micheal diPascalen kuvitus sopii tähän kuin leka otsaan, eli ihan täydellisesti.
Moni takertuu noihin "räkää ja huumoria" piirteisiin joita koirapolypsitakin löytyy mutta se kun ei ole se mitä Ennis taitaa parhaiten.


Kuten Preacherissakin Garthin ihmis/(koirain kohdalla) luonnekuvaus on käsittämättömän hienoa.

Preacherien ja Hellblazerien lisäksi samaa löytyy juuri Frank Castle tarinoista sekä etenkin aivan mahtavista Goran Parlovin kanssa tehdyistä Fury MAX  sarjan My War Gone By -kokoavista albumeista.

Ja Petteri sekä muut: Pride & Joy tulee uusintajulkaisuna Image comicsin albumina toukokuussa 2016.

itse etsiskelen jossain väliä varmaan A Train called Love:n käsiini.
: Vs: Preacher
: Petteri Oja 14.03.2016 klo 20:19:45
Ja Petteri sekä muut: Pride & Joy tulee uusintajulkaisuna Image comicsin albumina toukokuussa 2016.

Ilon päivä!

Mieloselle märkiä pusuja arvostelusta ja yksi pieni viilaus faktoihin: kakkoskirjassa on 368 sivua, sen takia se on hieman kalliimpi kuin eka.
: Vs: Preacher
: tmielone 15.03.2016 klo 08:32:31
Mieloselle märkiä pusuja arvostelusta ja yksi pieni viilaus faktoihin: kakkoskirjassa on 368 sivua, sen takia se on hieman kalliimpi kuin eka.
:-[ Tämähän meinaa lähteä lapasesta, mutta itepä aloitin.
Sivumäärät korjattu. Kiitti!

Preacher on yhä monelle SE Ennis sarjakuva ja ihan syystä.

Onhan se ihan hemmetin kova, joten vaikea siitä on pistää paremmaksi. Itse kyllä pidän myös Ennisin Punishereista ja War Stories -setistä, mutta Preacher oli sen verran päräyttävä lukukokemus herkässä teini-iässä, etten ole vieläkään siitä toipunut.

Meni tuleva televisiosarjasovituksensa sitten syteen tai saveen nostanee taas tämän suosiota entisestään.

Itse en elättele toiveita tv-sarjan suhteen. Vaikea tällaisesta matskusta on saada telkkariin sopivaa viihdettä. Se mikä toimii sarjakuvassa voi näyttää todella tyhmältä näyteltynä. Mutta toisaalta, esim. Hap & Leonard on tainnut saada ihan kohtuullisen vastaanoton, joten ehkä tälläkin projektilla on vielä mahdollisuus onnistua.

Vaikka moni Garthia väittääkin yhden ainoan juonikuvion kaveriksi niin mikäs siinä, väärässä saa vapaasti olla.

Kieltämättä melko erikoinen väite. Vaikka hän käsitteleekin samoja teemoja monessa teoksessa, niin jo yksin Preacherissä on enemmän juonta kuin monen muun tekijän koko tuotannossa. Ja onhan se ihan tyypillistä, että tekijä kirjoittaa itseään kiinnostavista asioista, joten samat teemat toistuvat eri sarjoissa.
: Vs: Preacher
: Sampsa Kuukasjärvi 15.03.2016 klo 16:24:08
Tässä ketjussa on ollut hiljaista aivan liian pitkään, joten herätelläänpä se henkiin tuoreen Preacher-suomennoksen (http://kvaak.fi/index.php?articleID=2305) voimalla.

Oikein hyvä arvostelu. Minulle Preacher oli sarjana aiemmin tuttu pelkästään Egmontin suomalaisista kokoelmista. Jo ensimmäisessä uudessa kirjassa, jonka olen nyt lukenut, tulee paljon uutta matskua, jota en ollut nähnyt.

Arvostelussa hieman moitittu laulujen lokalisointi on minusta ok. Jos alkuperäiset kappaleet eivät ole kovin puhuttelevia suomenkielisille lukijoille, ne voi IMHO muuntaa suomalaisiksi. En kuitenkaan hyväksy samaa vapautta sellaisiin kohtiin, jotka voisi kääntää suoraan ilman pulmia. Valitettavasti tällaista omaa sooloilua esiintyy ekassa kokoelmassa paikka paikoin.

Jos esim. yhden luvun alkuperäinen otsikko on ”When The Story Began”, millä oikeudella kääntäjä laittaa otsikon muotoon ”Tulee kuin ohjus”? Ehkä alkuperäinen otsikko oli suomentajasta liian tylsä ja sen sai siksi muuttaa omin päin pahamaineiseen 60-luvun elokuvanimien suomentamisen tyyliin? Tuo suomalainen ilmaisu viitannee siihen kuinka Saarnamiehen äiti tapaa merijalkaväen sotilaan, tulevan rakastettunsa, yllättävästi.

Noissa otsikoissa on muutakin, joka nostattaa kulmakarvojani. Itse sarjakuvassa esim. englannin ”rules” käännetään ”tabuksi” ja ”tell the truth” ”komentamiseksi”. No, asiat tulee mainiosti selväksi noinkin, mutta tarkempi suomennos olisi minusta noissa parempi.

Vivahteita ja olennaisia sanoja tippuu välillä pois kun hieman oikaistaan. Esim. tuon merijalkaväen sotilaan kertomuksesta jää pois se, että hän itse myös teki ikäviä asioita Vietnamissa eikä vain nähnyt niitä. Puuttuvat sanat ”ja tekoja” olisivat mahtuneet kuplaan. Ja kun Jesse tapaa Muorinsa vuosien jälkeen, jätetään pois Muorin repliikki, että Jesse tapasi nyt Jumalan, jota hän etsi - sekin olisi mahtunut kuplaan, koska tilalle on keksitty suomeksi muuta.

Enimmäkseen kieli toki toimii tarkastikin. Se on koko ajan erittäin sujuvaa suomea ja jopa suvereenia suomalaista slangia ja kiroilua. En olisi itse ymmärtänyt kaikkia enkunkielisiä kohtia saatikka löytänyt suomenkielisiä ilmauksia niille. "Kyllä lähtee!" ja "Heti luuli, kumihuuli!" olivat hienoja oivalluksia.

Kannattaa tutustua tähän hätkähdyttävään sarjaan kunhan muistaa, että se on tarkoitettu aikuisille.
: Vs: Preacher
: Petteri Oja 15.03.2016 klo 19:42:49
Jos esim. yhden luvun alkuperäinen otsikko on ”When The Story Began”, millä oikeudella kääntäjä laittaa otsikon muotoon ”Tulee kuin ohjus”? Ehkä alkuperäinen otsikko oli suomentajasta liian tylsä ja sen sai siksi muuttaa omin päin pahamaineiseen 60-luvun elokuvanimien suomentamisen tyyliin? Tuo suomalainen ilmaisu viitannee siihen kuinka Saarnamiehen äiti tapaa merijalkaväen sotilaan, tulevan rakastettunsa, yllättävästi.

Itse asiassa otsikon käännös noudattaa uskollisesti valittua linjaa, joka liittyy laulunsanojen lokalisointiin. Preacherin englanninkielinen versio alkaa Willie Nelsonin Time of the Preacherin sanoilla, suomenkieliseen on valittu Hassisen Koneen Jeesus tulee. "When the Story Began" viittaa samaan Nelsonin kappaleeseen, ja "Tulee kuin ohjus" viittaa samaan Hassisen Koneen kappaleeseen.

Eri asia sitten on, onko valinta onnistunut. Vaikka itse pidän Silaksen lokalisointeja enimmäkseen toimivina, niin tämä hieman ontuu, sillä tuo Nelsonin biisi jatkuu viittauksella miehen ja naisen väliseen rakkauteen, Alangon biisi ei.

Mutta on siinä joka tapauksessa ajatus takana.
: Vs: Preacher
: Sampsa Kuukasjärvi 15.03.2016 klo 22:23:59
Kiitos valaistuksesta. On näemmä jokin idea takana.

Hassisen Koneen kappale ei tullut mieleeni, koska luvun otsikosta puuttuu lauseen alku ”Jeesus tulee”. Suomalainen kipale tosiaan ei liity alkuperäisen kappaleen aiheeseen, ja rakkauteenkin se liittyy vain kielteisessä mielessä: ”Rakkautta tänään halvalla myy”. Iso ero on myös siinä että Nelsonin laulu ei ole lainkaan ivaava.

Jos sarjakuva halutaan aloittaa jostakin suomalaisesta laulusta löytyvällä ”saarnaaja”-sanalla ja tuohon otsikkoon halutaan samasta kappaleesta jotakin ”aloittamiselle”, Juicen ”Ei elämästä selviä hengissä” –laulusta löytyisi ehkä vähän osuvammat säkeet: ”Sua saarnaajat ajaa satimeen” ja ” Enkä vielä kaikkea kertonut oo”. No, tosin tämäkään biisi ei liity miehen ja naisen rakkauteen. Lokalisoinnit eivät ole aina mahdollisia.
: Vs: Preacher
: Chemo 29.03.2016 klo 10:18:34
Arvostelussa hieman moitittu laulujen lokalisointi on minusta ok. Jos alkuperäiset kappaleet eivät ole kovin puhuttelevia suomenkielisille lukijoille, ne voi IMHO muuntaa suomalaisiksi. En kuitenkaan hyväksy samaa vapautta sellaisiin kohtiin, jotka voisi kääntää suoraan ilman pulmia. Valitettavasti tällaista omaa sooloilua esiintyy ekassa kokoelmassa paikka paikoin.

Minä kyllä kritisoin lokalisointia kovastikin. Se aiheuttaa ikäviä rikkoja tarinan tapahtumapaikkoihin, aikakauteen ja tyyliinkin. Lisäksi huomauttaisin, että eivätpä ne kotimaisetkaan artistit todellakaan kaikkia puhuttele. Tuskinpa ne artistitkaan haluaisivat minään kunnianosoituksena tällaista, missä heidän taiteestaan on lähinnä haittaa kokonaisuudelle.

Okei, minua Froikkareiden juomalaulu hymähdytti, debyyttilevyn Teksasiin-biisi on hyvässä muistissa (juu ei se biisi tässä ollut, mutta kuitenkin). Ja kantrihan sopii toki kuvaan. Mutta siis, ehdottomasti antaisin alkuperäisten biisien olla.

Muilta osin käännös on mielestäni ihan toimivaa ja nokkelaakin, kuten parru-sanan käyttö tupakointiin liittyvässä homosanailussa (oletan, että alkuperäiskielellä sana on ollut fag). Kirjat ovat tietysti komeita, ja on muikeaa että nämä saadaan suomeksi. Kaikenkaikkiaan plussan puolella, ja reilusti.
: Vs: Preacher
: Sampsa Kuukasjärvi 30.03.2016 klo 21:00:15
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta jos alkuperäinen enkunkielinen laulu ei soita suomalaisessa lukijassa mitään kelloja, se voi olla turhaa jättää sellaiseksi. Osittain tämä lienee makukysymys. Myös Man Made Lifestylen arvostelija (http://www.manmadelifestyle.com/2016/03/preacher-ensimmainen-ja-toinen-kirja/) piti suomalaisista lauluista.

Olen aloittanut RW:n toista kirjaa ja täytyy sanoa, että tarina paranee ekaan kirjaan nähden, vaikka ekakin on hyvä!
: Vs: Preacher
: koivumäki 02.04.2016 klo 14:25:39
Ensimmäiset 1,5 kirjaa kääntänyt Petri Silas kotoutti myös biisit. Siitä eteenpäin jatkan minä, ja pääsääntöisesti olen jättänyt biisit ennalleen.

Nämä ovat makuasioita, mutta itsekin kallistun sille kannalle, että suomalaisen musiikin soiminen 90-luvun Amerikassa rikkoo tunnelmaa. Silaksen valinnat ovat kuitenkin olleet hyvin pohdittuja, joten sitä myöten puolustavat paikkaansa.
: Vs: Preacher
: koivumäki 11.04.2016 klo 00:14:12
Tulip diggaa kantrista, (...)

Ei, hän diggaa gansta rap -genreä.
: Vs: Preacher
: Sampsa Kuukasjärvi 12.05.2016 klo 15:57:32
No jaa... En RW-kustannuksen ensimmäisen Preacher kirjan lukeneena voi sanoa sen kritisoineen uskontoa tai yhteiskuntaa oikeastaan yhtään. Ainakaan millään vakavasti otettavalla, saati tuoreella tavalla. Varhaisteini lukija voi ehkä pitää ajatusta jos Jumala on hyvä, miksi maailmassa on niin paljon pahaa todella diippinä kamana, mutta hei oikeasti. Ihan höpöhöpö tarinointia tämä Preacher todellisuudessa on, mutta pirun viihdyttävää sellaista. Aion jatkaa lukemista.

Onko mielipiteesi uskonnon käsittelystä muuttunut toisen kirjan lukemisen jälkeen? Tokassa kirjassa esiintyy minusta aika rankkaa katolisen kirkon pilkkaamista ja hieman myös danbrownmaisia elementtejä (salainen veljeskunta, joka suojelee kirkon salaisuutta).

Jos muuten Preacher 1:stä otetaan joskus uusintapainos, toivottavasti siihen korjataan yksi pois lipsahtanut puhekuplan teksti sekä pari peilikuvakantta. Pois jääneessä puhekuplassa lukee englanniksi ”missing”.
: Vs: Preacher
: VesaK 12.05.2016 klo 17:43:28
Jos haluaa pikakurssin Ennisin mietteisiin Katolisesta kirkosta (ja uskovaisista ylipäänsä), kannattaa lukea hänen varhaistöihinsä kuuluva True Faith.
: Vs: Preacher
: Curtvile 12.05.2016 klo 20:02:48
Onko mielipiteesi uskonnon käsittelystä muuttunut toisen kirjan lukemisen jälkeen? Tokassa kirjassa esiintyy minusta aika rankkaa katolisen kirkon pilkkaamista ja hieman myös danbrownmaisia elementtejä (salainen veljeskunta, joka suojelee kirkon salaisuutta).

Ja tästä mennään vielä paljon paljon pidemmälle....

Jos haluaa pikakurssin Ennisin mietteisiin Katolisesta kirkosta (ja uskovaisista ylipäänsä), kannattaa lukea hänen varhaistöihinsä kuuluva True Faith.

Komppaan iloisesti, mainio teos.
Myös Garthin DClle vääntämiä The Demon ja Hellblazer kokoomia kannattaa lueskella aiheen parista. Teemaa sivutaan kyllä ihan kautta tuotantonsa.

Heinäkuulle lupaillaan ei yhtä vaan kahta Garthin sarjakuvaa Red Team : double tap minisarjassa Red Teamin jälkimainingit pistävät nikkeliä ihmisiin varmistushenkisesti ja Code Pru taas New yorkilais ensihoitajasta, jolle käy vähän huono nakki kun päätyy sille osastolle jonka tehtävä on paikata Nykin yliluonnollisia hirviöitä... Jotenkin jälkimmäisen kohdalla maininta mustasta huumorista enemmän sariolismi a la "Kolmihenkinen laulutrio".
: Vs: Preacher
: Curtvile 12.05.2016 klo 21:40:06
Niin joo AMCn sarjan myötä uusintajulkaistaan ainakin Preacher #1 tuoreella Steve Dillonin kannella
(https://67.media.tumblr.com/5c0a1f7d1f568dd4d058ec2b8bedcd57/tumblr_o72rvbA9Od1tj339ho1_540.jpg)

: Vs: Preacher
: Gothicus 13.05.2016 klo 09:33:32
Onko mielipiteesi uskonnon käsittelystä muuttunut toisen kirjan lukemisen jälkeen? Tokassa kirjassa esiintyy minusta aika rankkaa katolisen kirkon pilkkaamista ja hieman myös danbrownmaisia elementtejä (salainen veljeskunta, joka suojelee kirkon salaisuutta).
Hauska tilanne, että tämä tuli puheeksi juuri nyt, sillä sattumoisin toinen kirja on minulla menossa viimeisillä sivuillaan. Mielipiteeni uskonnon tai yhteiskunnan oletetusta kritiikistä ei ole muuttunut, sillä niitä kirjoista ei juuri löydy. Mainitsemasi pilkka on harvoin vakavastiotettavana kritiikkinä kovin hedelmällistä, tai keskustelua herättävää. Toisaalta en koe Ennisin tarinointia edes katolisen kirkon tai uskon pilkkana, vaan ihan puhtaana viihteenä.

Merkillepantavaa Preacherissa on siitä huokuva periamerikkalainen asenneilmasto, kainous ja häveliäisyys. Näitä tietysti määrittävät paitsi kustannustalon asettamat rajat julkaisulleen, mutta varmasti myös taiteilijoiden kulttuurinen tausta. Vaikka tietynlainen shokeeraaminen on teosten keskiössä, niin silti mennään käsijarru päällä. Ollaan mukarankkoja. Jos halutaan hätkähdyttää, niin miksi ei vedettäisi aidosti roisilla asenteella?

Edelleen Preacher on jaksanut minua viihdyttää ja se on osoittanut olevansa hyvää sarjakuvaa. Preacher on erittäin mukaansa tempaavaa hupsuttelua, jota ei pidä ottaa liian vakavasti. Kirjan lukemisen aloitettuaan ei sitä halua jättää kesken. Preacher on sarjakuvaa, jolle on aikansa ja paikkansa ja josta nauttiminen vaatii tietynlaisen mielentilan. Näiden perusteella Preacher vertautuu kohdallani luontevasti vaikkapa Aku Ankan taskukirjoihin.





: Vs: Preacher
: Petteri Oja 13.05.2016 klo 12:18:06
Joo, kyllä se silloin hätkähdytti. Ei kyllä nyt uudelleenlukemiskerrallakaan tullut mieleen, että sarja olisi jonkun mielestä liian kesy...

Vaan eipä se rankistelu Preacherin sydän edes ole, yksi palanen sitä vain.
: Vs: Preacher
: Gothicus 13.05.2016 klo 12:55:23
En väittänytkään Preacherin olevan liian kesy tai liian rankka. Se on hyvä ihan sellaisenaan. Preacherin ns. rankistelusta kuitenkin huokuu varovaisuus, johon ei voi olla kiinnittämättä huomiota. Vähän kuin pieni lapsi, joka sanoo epävarmana ensimmäisen varovaisen kirosanansa; hiljaisella äänellä, ympärilleen pälyillen ja sanktiota peläten.

Rankistelu ei ole Preacherin sydän, mutta se on yksi sitä selkeästi määrittelevistä osatekijöistä. Keskustelun aiheenakaan se ei ole kovin mielenkiintoinen.  Amerikkalaisittain ongelmatonta ja hyväksyttävää populaarikulttuurin kuvastoa ovat mm. aivojen ampuminen pellolle, jatkuva kiroilu ja peitellyt kaksimieliset seksuaaliviittakset (joo puiseva ikuisuusaihe, tiedän). Enkelin velton pippelin näyttäminen ei puolestaan tule kysymykseen ja sellaiseen verrattavat asiat kierretään joillakin kömpelöillä ja konservatiivisilla ratkaisuilla. Mutta kuten sanoin, se on täysin ymmärrettävää, enkä sellaisesta Preacheria moiti. Se on pelkästään merkillepantavaa ja tälle sarjakuvalle ominaista.
: Vs: Preacher
: Sampsa Kuukasjärvi 13.05.2016 klo 18:17:45
Taidan, Gothicus, olla kanssasi samaa mieltä. Sarjan "uskonto- ja yhteiskuntakritiikki" on oikeastaan enemmän hätkähdyttämisyritystä, sensaatiota kuin oikeaa kritiikkiä. Mutta mielestäni kakkoskirjassa edettiin kiroilusta ja uudelleen kirjoitetusta teologiasta syvemmälle, nimittäin instituution herjaamiseen. Kiintoisaa, jos jatkossa on edelleen lisää kyseenalaistamista luvassa.

Sarjan rankkuus riittää minulle hyvin. Erittäin hyvä havainto kuitenkin tuo tietty kesyys tietyissä aiheissa!
: Vs: Preacher
: Curtvile 16.05.2016 klo 22:14:44
Itse asiassa ei: kyse ei ole kirjoittajan hätkähdytysyrityksestä, Garth Ennis kun on toistuvasti haastatteluissa lausunut olevansa
“more and more hardcore atheist with each passing year.”

Linja jonka ymmärrän oikein hyvin.
Ennisin uskonnonvastaisuus löytyy kautta tuotannon Preacherista Demoneihin, True Faithiin, Chronicles of Wormwoodiin ja lukuisista sotasarjakuvistaan.
Garth ei usko satuhahmoihin saati vaadi että muiden tulisi elää satuhahmoihin uskovien normien mukaan, osaltaan varmastikin pohjois-irlantilaisen taustansa takia.

Jos jossain on sievistelty syypää löytynee juurikin mainitusta DCn toimituskunnasta, ei Enniksestä tai Dillonista. The Demonin ajoista lähtien Ennisin tekstiä on tarkasteltu ihan varmuuden varalta.

Itselleni Ennisin uskonnonvastaisuudessa ei ole ongelmaa, en pidä uskontoja (mitään niistä)järjestäytyneessä muodossaan muuna kuin yhteiskunnallisena ongelmana ja vain ongelmana.
Usko on kunkin yksityisasia ja vain sellaisena pysyvänä ihan ok, järjestäytyneellä uskonnolla en näe arvoa.
Tämä ei tietääkseni ole 1:1 Ennisin näkemys mutta tästä perspektiivistä nähtynä tilanne on toinen: uskonto on silkkaa aku ankan taskukirjaa ja sen käsitteleminen vakavasti otettavan ilmiönä yksinomaan absurdia jonka voi vain tehdä naurettavaksi.

Uskonnon sisältä toki tämä näkemys näyttäytyy vain infantiilina herjaamisena, mutta uskonnon ulkopuolelta taas täysin loogisena päättelynä.

Tämän Ennisin tuotannon piirteen olen nähnyt yhtenä syynä miksi monet haluavat korostaa vain sen huumoria ja räävittömyyttä, sivuuttaa ateistisen maailmankuvan jotta voi keskittyä vain tarinaan.
Ei siihen mitä tarina sanoo.
Silloin uskonnon sisäinen logiikka pitäisi korvata johdonmukaisuudella ja logiikan määritelmä ei pätisi siihen.

Itse olen miettinyt onko juurikin tekijänsä maailmankuvan yhtäläisyys ateismissaan ja feminismissään omaani yksi syistä miksi nautin Ennisin kyvystä kertojana, sen ei-yksiselitteisestä mutta humanistisesta maailmankuvasta.
Varmaankin.

Toinen on tietenkin aihevalintansa kuten sodat ja kriisitilanteet joiden käsittelyssä Garth Ennis on mielestäni omaa luokkaansa.
Ennen muuta koska ei sorru yleisimpiin sudenkuoppiin, ne normaalisti kovan karskit suorittajat kun eivät ole silkkoja samaistumismalleja ja uransa edetessä kerrontansa "hyvien" ja "pahojen" harmaasävyjen kirjo on moninkertaistunut.

Mies on jälleen nosteessa sarjakuvapiireissä.
Pride &Joyn ja  Bloody Marien lisäksi kun uudelleenjulkaistaan englanninkielisessä maailmassa myös Adventures of Rifle Brigade eli suomeksikin nähty Karkeajännityksen Kiväärikompania ,siinä kuin The Demonia ja Hitmania sekä Punisherin tuomarointia (nähtävästi  viimeksimainittua tarinoitten sisäisessä kronologisessa aikajärjestyksessä, ei julkaisujärjestyksessä) kokoomina.

Jo ketjussa aiemmin mainittujen (ateisti)ensihoitaja Pru yliluonnollisten ökkömönkiäisten maailmassa -sarjakuvan ja Red Teamin jatko saavat seurakseen nähtävästi nettipelin(jonka pelaajille jotka eivät ennestään Ennistä tunne, Garth voi tuottaa ..sanotaanko yllätyksen) kylkiäiseksi/mainokseksi tehdyn World of Tanks sarjakuvan jossa Ennis saa pitkästä aikaa (minusta) kuvitus-aisaparikseen Carlos Ezquerran
(http://66.media.tumblr.com/9fa2011bc31e42dc1d6cebd97f9ff67e/tumblr_o73hhohzrG1riu867o1_500.jpg)

Ihan suoraan peruskorkkaria odottavalle tuo( aiempien näyttöjen pohjalta) lienee karvaampaa kalkkia.
Itse olen pitänyt aiemmista sotasarjakuvistaan kautta linjan.
: Vs: Preacher
: Sampsa Kuukasjärvi 17.05.2016 klo 11:19:08
Itse asiassa ei: kyse ei ole kirjoittajan hätkähdytysyrityksestä, Garth Ennis kun on toistuvasti haastatteluissa lausunut olevansa
Linja jonka ymmärrän oikein hyvin.
Ennisin uskonnonvastaisuus löytyy kautta tuotannon Preacherista Demoneihin, True Faithiin, Chronicles of Wormwoodiin ja lukuisista sotasarjakuvistaan.
Garth ei usko satuhahmoihin saati vaadi että muiden tulisi elää satuhahmoihin uskovien normien mukaan, osaltaan varmastikin pohjois-irlantilaisen taustansa takia.

Ennis saattaa olla ateisti, mutta mielestäni Preacheristä ei kuitenkaan välity ateistinen maailmankuva. Jumala ja enkelithän ovat sarjakuvan maailmassa oikeasti olemassa, joskin surkuhupaisalla tavalla. Päähenkilö ei pelkästään usko Jumalaan vakaasti, vaan tietää hänen olevan olemassa ja myös tekee ”sanallaan” ns. yliluonnollisia asioita.

Eli mainitsemasi ”satuhahmot” ovat sarjakuvassa oikeasti olemassa, mutta ihmiset ovat tulkinneet ne/heidät aivan väärin ja lisäksi vääristäneet uskonnot vallankäytöllään. Kyllä tuo on jonkinlaista uskontokritiikkiä, joskin roisilla ja hätkähdyttävällä tavalla.
: Vs: Preacher
: VesaK 17.05.2016 klo 16:24:48
Sanoisinpa jopa, että mielestäni Ennis on enemmän anarkisti kuin ateisti. Eli vihaa organisoitua uskonnon harjoittamista, upseereita, ylivertaisia supersankareita, jne. sääntöjen mukaan tallaajia. Plus sitä mihin sellainen johtaa.
: Vs: Preacher
: Gothicus 17.05.2016 klo 17:20:08
Sanoisinpa jopa, että mielestäni Ennis on enemmän anarkisti kuin ateisti. Eli vihaa organisoitua uskonnon harjoittamista, upseereita, ylivertaisia supersankareita, jne. sääntöjen mukaan tallaajia. Plus sitä mihin sellainen johtaa.
Luulen VesaK:n tässä lähestyvän jo jonkinlaista totuutta. Henkilökohtaisessa elämässään Ennis saattaa olla ateisti, mutta sarjakuvansa ovat luonteeltaan ennemminkin anarkistisia. Garth Ennis myös käsittelee sarjakuvissaan ateistille hyvin epätavanomaisia aihepiirejä ja osoittaa niitä kohtaan kiinnostusta. Aivan kuten Sampsakin tuossa aikaisemmin jo mainitsi.

Mielestäni Curtvile vetelee yhtäläisyysmerkkejä olemattomien asioiden välille ja yksinkertaistaa niitä.
: Vs: Preacher
: Jarkko Sikiö 17.05.2016 klo 17:27:05
Kyllä Sampsa siinä oikeilla linjoilla on, että Ennis runttasi sarjaan kaiken mitä valtavirtasarjoissa ei tuolloin voitu esittää.

Ennis paalutti uuden rajalinjan sarjakuvataiteen ja sovinnaisuuden välille, jonka Comics Code, sittemmin kustantajat ja myös lukijat, oli määrittänyt.

Vertigo oli myös korkeatasoisesti toimitettu, vaikka taitaa osa Preacherin hölmöimmistä ratkaisuista mennä tekijöiden sijaan toimituksen tilille.
: Vs: Preacher
: Curtvile 17.05.2016 klo 18:47:50
Ennis saattaa olla ateisti, mutta mielestäni Preacheristä ei kuitenkaan välity ateistinen maailmankuva. Jumala ja enkelithän ovat sarjakuvan maailmassa oikeasti olemassa, joskin surkuhupaisalla tavalla. Päähenkilö ei pelkästään usko Jumalaan vakaasti, vaan tietää hänen olevan olemassa ja myös tekee ”sanallaan” ns. yliluonnollisia asioita.


On Garth Ennis kirjoittanut Teräsmiehestäkin Hitmanissa mutten usko että siihenkään uskoo saati pitää hyvänä asiana...Tai Boysin porukkaa.

Koska olen lukenut vain alkukielisenä en suomeksi en mene vannomaan miten käännös Preacherissa funkkaa mutta jos "surkuhupaisalla" tarkoitetaan totaalisia runkkareita ihan ilman seuraajiaankin on sanakirjani aika pahasti vanhentunut.
Preacherissa kun jota kuinkin kukin uskova taho esitetään joko jälkeenjääneenä tai tavalla tai toisella sadistisena.
Jumalaan Jesse Custer uskoo mutta ei tavalla jumala on suuri ja hyvä vaan: jumala on kaveri joka ansaitsee saada turpaansa.

Suomenkielessä kuin ateismia käytetään antiteismin sijasta.

Luulen VesaK:n tässä lähestyvän jo jonkinlaista totuutta. Henkilökohtaisessa elämässään Ennis saattaa olla ateisti, mutta sarjakuvansa ovat luonteeltaan ennemminkin anarkistisia. Garth Ennis myös käsittelee sarjakuvissaan ateistille hyvin epätavanomaisia aihepiirejä ja osoittaa niitä kohtaan kiinnostusta. Aivan kuten Sampsakin tuossa aikaisemmin jo mainitsi.

Mielestäni Curtvile vetelee yhtäläisyysmerkkejä olemattomien asioiden välille ja yksinkertaistaa niitä.

Se on mielipiteesi, omani pohjaa Ennisin sarjakuviinalakaen troubled soulsista ja True Faithista Preacherista ja Goddessista jossa ei siinäkään uskottu jumaluuksiin, Hellblazeriin ja jo mainittuihin War Storiesien jaksoihin joissa mm ammutaan tarinan sankareiksi eniten sopivien toimesta pilkkaa krusifikseihin.
Jonka näen jostain hassusta syystä uskonnonvastaisena.


war storiesista puhuen
War Stories on pitänyt sisällään vakuuttavia sotatarinoita (lähes samaa tasoa kuin Sodan lieskat), joten hienoa kuulla, että lisää on vielä tulossa. Mitä tuohon World of Tanks -mainoslipareeseen tulee, niin vaikea kuvitella, että siitä löytyisi mitään ikimuistoista. Todennäköisesti vain kierrätetään vanhoja juttuja. Mutta toisaalta, Ennisin tankkitarinat ovat olleet hyviä ja eka numeron perusteella Shadowman-pelin mainossarjis oli ihan luettavaa, joten voihan se olla, että tuohonkin on saatu upotettua tarinallista syvyyttä. 

Tämä mainossarjis on viisiosainen, 32 sivua/osa jossa vihreähkö(ei siis puoluekannaltaan) Cromwell tankin miehistö Ranskassa saa peräänsä saksalaisten panssariosaston

: Vs: Preacher
: VesaK 17.05.2016 klo 19:48:59
Troubled soulsissa Ennisillä uskonto oli sivuroolissa, osana koneistoa joka johti Pohjois-Irlannin sotatilaan - ja uhreja tuli siinä molemmin puolin. Toki Ennis on tähän(kin) lempiaiheeseensa palannut monta kertaa ja tunnustanut värinsä.
True Faithissa hyökättiin nimenomaan (Katolista) kirkkoa vastaan, poltettiin muutamakin tabernaakkeli ja irvisteltiin uskovaisille nuorille. Yliluonnollisia elementtejä ei siinä tarinassa vielä ole, vaan ihan ihmisten pystyttämien uskonnollisten savijalkojen potkimisella mennään. Tietysti pahin piru kaikista on rouva pääministeri.

Ennisin Teräsmies esitettiin ainakin Hitmanissa vähän yksinkertainena maalaispoikana jolla sattuu olemaan supervoimat.

Goddessissa "maajumalat" - jumalattaret - saavat selvästi enemmän sympatiaa kuin Preacherin perinteinen partaukko. Sympatiaa Saatanalle tihkui varsinkin Ennisin tulkinnassa Hellblazerista, siinä isä Jumala piilotteli taustalla ja antoi omien kuviensa riehua keskenään, mitä nyt yhdelle langenneelle enkelille lausui suorat sanat ja nakkasi ulos pirtistään.

No, Ennis on Ennis, joka "siviilissä" mm. Bryan Talbotin mukaan tykkää juottaa ihmisiä pöydän alle samalla kun jorisee loputtomia sotahistoriallisia katsauksia.    
: Vs: Preacher
: tmielone 07.11.2016 klo 17:51:53
Preacher Deluxe 3 ja 4 nyt arvioitu myös Kvaakissa (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2367).
: Vs: Preacher
: Sampsa Kuukasjärvi 27.11.2016 klo 20:40:57
Preacher Deluxe 3 ja 4 nyt arvioitu myös Kvaakissa (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2367).

Nyt on nämäkin tullut luettua. Parin tutun kanssa olen ollut samaa mieltä siinä että kolmoskirja menee alussa pahasti puuduttavaksi Tappajien pyhimyksen ylipitkän osuuden kanssa. Vampyyrien kanssa kuitenkin tulee myöhemmin ok viihdettä. Nelonen on erittäin nautittava kirja; etenkin Herr Starr ja Graalin paluu räjäyttävät pankin.
: Vs: Preacher
: tmielone 28.11.2016 klo 10:32:02
Nyt on nämäkin tullut luettua. Parin tutun kanssa olen ollut samaa mieltä siinä että kolmoskirja menee alussa pahasti puuduttavaksi Tappajien pyhimyksen ylipitkän osuuden kanssa. Vampyyrien kanssa kuitenkin tulee myöhemmin ok viihdettä. Nelonen on erittäin nautittava kirja; etenkin Herr Starr ja Graalin paluu räjäyttävät pankin.

Samoilla linjoilla itsekin. Tappajien pyhimys on hieno hahmo, mutta syntytarinassa on hieman tiivistämisen varaa eikä se taidekaan niin vakuuta. Pidin kuitenkin todella paljon helvettiosiosta. Niin ja neloskirja on todellakin täyttä timanttia.
: Vs: Preacher
: VesaK 28.11.2016 klo 13:22:37
Tappajien pyhimyksen tarina on muokattu suoraan italo-kostowesternien kliseistä + helvettijakso. Yhdelläkin lehdellä olisi juttu tullut selväksi, kuten herr Starrin ja Cassidyn taustatarinakin selkisi.

Mutta muuten hyvin iskee pakan sekoitus keskelle juonen kaarta, vaikka sitten taas "Salvation" on aika pitkä välisoitto.
: Vs: Preacher
: Sampsa Kuukasjärvi 03.01.2017 klo 19:34:40
Graalin järjestön tukikohdassa taisi tapahtua ”pikkuisen”. :) Herr Starrin lisääntyvää kettuuntumista ja myös kirjaimellista hajoamista eli ulkonäön konkreettista muuttumista on hauska seurata!

Sivu on peräisin kolmannesta Preacher Deluxesta.
: Vs: Preacher
: Gothicus 04.01.2017 klo 07:51:49
Eihän Cassidy ole kuolematon...
Jep, mutta asian yksityiskohtaisia taustoja tarkemmin tuntemattomalle ja Cassidyn kaltaiseen olentoon ensi kertaa "tutustuvalle" - kuten Herr Starrin tapauksessa - tilanne saattaa erittäin perustellusti vaikuttaa tuolle.
: Vs: Preacher
: Curtvile 04.01.2017 klo 16:23:42
Ei, kyllä tuo kuulostaa vain ja ainoastaan kääntäjän valinnalta.
Todennäköisesti kupaln koon ja merkkimäärän sanelema.

Kuolemattomalla ja mahdottomalla tappaa kun on merkitysero, vaikka lopputulemassa samaa onkin.
: Vs: Preacher
: Sampsa Kuukasjärvi 27.10.2018 klo 18:28:57
Tuli Preacher Deluxen suomennettu vitoskirja luettua. Sinänsä hätkähdyttävää, viihdyttävää ja suositeltavaa menoa edelleen, mutta taso tippuu väistämättä upean neloskirjan jälkeen, koska sellaisiin eeppisyyksiin ei voida aina kohota. Mutta kyllä myös hahmogalleria tuntuu vajaalta, koska Tulipia ja Cassidyä ei juurikaan näytetä.

(E: Lisätty selvennys vitoskirjasta.)
: Vs: Preacher
: tmielone 30.10.2018 klo 22:24:03
Preacherin viidennen Deluxe-kirjan arvio löytyy nyt kvaakin etusivulta (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2566).

Tässä vaiheessa sarjassa vedetään vähän happea, jotta jaksaa seuraavassa kirjassa rymistellä tarinan loppuun saakka.
: Vs: Preacher
: Gothicus 31.10.2018 klo 09:19:32
Hyvä arvio erinomaisesta teoksesta. Kiitos. Mielestäni poliittissävyiset subjektiiviset tulkinnat toisen valtion kansalaisten taantuneesta henkisestä tilasta eivät kuitenkaan kuulu tämän kaltaiseen kirja-arvosteluun. Sellaisille on oma kirjallinen kenttänsä. Tämä siitäkin huolimatta, että viimeaikaiset evidenssit vaikuttaisivat tuollaisia tulkintoja vahvasti tukevan.

Arvostelussa nähdyn kaltaiset kannanotot ovat tietysti tällä hetkellä suosittuja ja sellaisten tekeminen on määrittynyt helpoksi ja jopa suotavaksi. Jonkun toisen valtion, kuin Amerikan yhdysvaltojen, ihmisten henkistä tilaa julkisesti arvioidessa joutuisi jo olemaan huomattavasti varovaisempi. Jopa Kvaakissa.

Ei tuo silti minua - avautumisestani huolimatta - hirveästi haitannut. Koin sen vain jonkinlaisena kauneus- ja tyylitajuvirheenä.  
: Vs: Preacher
: VesaK 31.10.2018 klo 13:50:05
Mielestäni poliittissävyiset subjektiiviset tulkinnat toisen valtion kansalaisten taantuneesta henkisestä tilasta eivät kuitenkaan kuulu tämän kaltaiseen kirja-arvosteluun. Jonkun toisen valtion, kuin Amerikan yhdysvaltojen, ihmisten henkistä tilaa julkisesti arvioidessa joutuisi jo olemaan huomattavasti varovaisempi. Jopa Kvaakissa.

Ei tuo silti minua - avautumisestani huolimatta - hirveästi haitannut. Koin sen vain jonkinlaisena kauneus- ja tyylitajuvirheenä.  

Amerikan imperiumin rappion kuvausta koskevat valitukset kannattaa suunnata suoraan käsikirjoittaja Ennisille.
: Vs: Preacher
: tmielone 31.10.2018 klo 14:09:12
Hyvä arvio erinomaisesta teoksesta. Kiitos. Mielestäni poliittissävyiset subjektiiviset tulkinnat toisen valtion kansalaisten taantuneesta henkisestä tilasta eivät kuitenkaan kuulu tämän kaltaiseen kirja-arvosteluun. Sellaisille on oma kirjallinen kenttänsä. Tämä siitäkin huolimatta, että viimeaikaiset evidenssit vaikuttaisivat tuollaisia tulkintoja vahvasti tukevan.

Arvostelussa nähdyn kaltaiset kannanotot ovat tietysti tällä hetkellä suosittuja ja sellaisten tekeminen on määrittynyt helpoksi ja jopa suotavaksi. Jonkun toisen valtion, kuin Amerikan yhdysvaltojen, ihmisten henkistä tilaa julkisesti arvioidessa joutuisi jo olemaan huomattavasti varovaisempi. Jopa Kvaakissa.

Ei tuo silti minua - avautumisestani huolimatta - hirveästi haitannut. Koin sen vain jonkinlaisena kauneus- ja tyylitajuvirheenä.  

Kiitokset palautteesta, Gothicus! Pistetään korvan taakse.

Joo, tuo pätkä on tosiaan siinä mauttomuuden rajoilla mutta päätin sen tekstiin jättää, kun arvioitava teoskaan ei ole mikään hyvän maun ylistys. Kommentin taustalla on mediassa paljon huomiota saaneet häirintätapaukset/syytökset sekä lähes päivittäiset joukkoampumiset Yhdysvalloissa. Kyseessä ei siis ollut poliittinen kannanotto vaan kommentti amerikkalaisten näennäiseen piittaamattomuuteen kanssaihmistensä hyvinvoinnista. Tiedostan kyllä, että kyseessä on iso maa ja sinne mahtuu monenlaista hiihtäjää, joten tällaiset yleistykset ei tieteenkään kata lähellekään kaikkia. Tähän liittyy myös turhautumiseni amerikkalaiseen viihteeseen, jossa ainoa ratkaisu erimielisyyksiin tuntuu olevan väkivalta. Keskustelun ja kompromissien etsimisen sijaan vastapuoli piestään ja/tai ammutaan, ja asiat hoidetaan vahvemman mielen mukaan. Asiat ja ihmiset esitetään mustavalkoisina ja hyvikset voivat tehdä kyseenalaisia tekoja, sillä he ovat lukijan/katsojan puolella ja sen vuoksi oikeassa. Todelliseen maailmaan verrattuna tuollainen tarinointi tuntuu nykyaikana turhan yksikertaiselta.

Amerikan imperiumin rappion kuvausta koskevat valitukset kannattaa suunnata suoraan käsikirjoittaja Ennisille.

Tosiaan, Ennis ei kohtele amerikkalaisia silkkihansikkain.
: Vs: Preacher
: Punapila 01.11.2018 klo 13:59:17
Minulla on pehmeäkantiset Teksasin rajamailla ja Alaston kaupunki sarjakuvat(2002) ovatko ne tässä Preacher Deluxe - Ensimmäinen kirja jaonko tässä ekassa osassa lisääkin tarinoita vaiko vain nuo kaksi?
: Vs: Preacher
: TOSA 01.11.2018 klo 14:20:17
Noissa kahdessa on numerot 1-7. Preacher deluxe ykkösessä on numerot 1-12
: Vs: Preacher
: Toni 20.12.2018 klo 20:48:39
Hilipatihippaa!

Joulun ihmeen ja hiljentymisenajan kunniaksi Tähtivaeltajablogissa arviossa nyt Preacher Deluxe 5:

https://tahtivaeltajablogi.com/2018/12/20/sarjakuvat-preacher-deluxe-5/ (https://tahtivaeltajablogi.com/2018/12/20/sarjakuvat-preacher-deluxe-5/)

”Jokainen vihaa lietsova mulkku, joka pitää itseään muita parempana vain ihonvärinsä takia, saa puolestani suksia vittuun.”

Jehnaa!