Kvaak.fi - keskustelu

Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Eurooppalaiset sarjakuvat => : Jarmo 29.12.2017 klo 19:09:17

: Maggy Garrisson
: Jarmo 29.12.2017 klo 19:09:17
Tästä ei ole vielä kvaakissa mitään, joten pistetäänpä ketju pystyyn.

"...sankarin särmikkyys ja tarinan monitahoisuus nostaa Hymyile vähän, Maggy -alpparin pieneksi helmeksi modernissa rikoskirjallisuudessa." - Pelit
"Maggy Garrisson on tämän sarjakuvavuoden positiivisimpia yllättäjiä" - Tähtivaeltaja
"Nainen perinteisessä äijäroolissa luo uusia kulmia." Helsingin Sanomat

Onkos tätä kukaan Kvaakkilainen lukenut ja mitä tykkäsitte?

Minuun vetosi erityisesti Maggyn tapa selvittää tiukat tilanteet puhumalla, myös valehtelemalla, varastamalla, kiristämällä ja uhkailemalla.

Muutama kustantajan nettisivuilla muutama näytesivu (http://www.sininenjanis.fi/maggy1.html)
: Vs: Maggy Garrisson
: Sampsa Kuukasjärvi 31.12.2017 klo 18:05:18
En ole vielä lukenut tätä, koska on niin paljon muutakin luettavaa. Laadukkaalta, todenmukaiselta ja kiinnostavalta tämä vaikuttaa, mutta taide ei ole täysin makuuni.
: Vs: Maggy Garrisson
: Sampsa Kuukasjärvi 31.12.2017 klo 18:18:39
Muutama kustantajan nettisivuilla muutama näytesivu (http://www.sininenjanis.fi/maggy1.html)

Hyviä näytteitä, mutta.

Sivusto on kummallisen vajavainen, sillä alasivuilta puuttuu pääsy etusivulle. Etusivulle pääsyn pitäisi mielestäni löytyä joka sivulta ainakin jänislogon kohdalla. On liikaa vaadittu, että kävijä joutuu joko kirjoittamaan selaimen osoitekenttään etusivun osoitteen itse taikka pakittamaan takaisin etusivulle (jos hän on käynyt siellä juuri aiemmin). Jälkimmäistä vaihtoehtoa ei edes voi tehdä, jos on saapunut sivuston alasivuille kuten noille ym. näytesivuille.
: Vs: Maggy Garrisson
: Toni 04.01.2018 klo 16:23:19
Tähtivaeltajan koko Maggy-arvostelun voi nyt lukea tuolta:

http://tahtivaeltaja.com/tähtivaeltaja-417/sarjakuva-arvostelut (http://tahtivaeltaja.com/tähtivaeltaja-417/sarjakuva-arvostelut)
: Vs: Maggy Garrisson
: Anssi Rauhala 05.01.2018 klo 13:23:46
Minuun vetosi erityisesti Maggyn tapa selvittää tiukat tilanteet puhumalla, myös valehtelemalla, varastamalla, kiristämällä ja uhkailemalla.

Ihan niin. Kukapa meistä ei toivoisi pystyvänsä selviämään tilanteista?

Sanon sen, minkä olen jo sanonut: Mestariteos, jonka suomentamaan pääsy tuotti suurta iloa.
: Vs: Maggy Garrisson
: Lurker 07.01.2018 klo 10:28:30
Kansan Uutisten näkökulma: Prekaari yksityisetsivänä (https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3802498-prekaari-yksityisetsivana).

-- Kokonaisuutena tarina on ajankohtainen kuvaus elämästä prekariaatissa. Työt ovat epävarmoja ja sen mukana koko elämä, rahat pitää haalia kokoon kuka mistäkin onnistuu saamaan, ja työ- ja yksityiselämä menevät luovilla tavoilla päällekkäin.

Maailma on yhtä aikaa sekä jännittävän synkeä kuten dekkarigenreen sopii että humoristinen ajankuva tonnia kuussa tavoittelevasta sukupolvesta.
: Vs: Maggy Garrisson
: Reijo Valta 07.01.2018 klo 10:50:24
Tein saman virheen kuin Vistilä Kansan Uutisissa, onneksi Kvaakin toimituksessa virhe huomattiin.

Maggy Garrisson, tavallinen sankari (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2497)

: Vs: Maggy Garrisson
: Lurker 07.01.2018 klo 11:10:07
Maggy Garrisson on jännästi kuplinut pinnan alla ja noussut hiljalleen viime vuoden sarjakuvien kärkijoukkoihin. Nettihakujen perusteella näyttää niittäneen suosiota ympäri Eurooppaa.

Itseensä lajityyppinä ironisesti, tai ainakin leikillisesti, suhtautuva noir on ehkä se eurooppalainen näkövinkkeli tähän genreeseen.

(https://pbs.twimg.com/media/DM-lwiKWsAE7XEV.jpg)
: Vs: Maggy Garrisson
: Lurker 07.01.2018 klo 12:48:48
Kolminkertainen hurraa-huuto koko Kvaakin puolesta Herra Koipeliini -kisan voitosta kustantajalle Siniselle Jänikselle, suomentajalle Anssi Rauhalalle ja tietenkin Lewis Trondheimille ja Stéphane Oirylle. Bonne chance!

Maggy Garrisson on vuoden 2017 paras käännössarjakuva
 (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2500)

(http://www.kvaak.fi/images/articles/07012018121215-0.jpg)
: Vs: Maggy Garrisson
: Curtvile 07.01.2018 klo 14:38:51
Viime kuukausien palkalliset työt ovat pahasti häirinneet sarjakuvallistakin elämää, mutta voitto tuli tosiaan ns. hyvään kotiin.

koipeliini ketjussahan puitiin sarjan piirrosjälkeä ja myös tätä:
Jännää että Maggy Garrisson on saanut noin paljon ääniä vuoden parhaaksi sarjakuvaksi, mutta siitä ei ole kuitenkaan tykätty niin paljoa, että olisi vaivauduttu hehkuttamaan sitä foorumilla ainuttakaan kertaa.

siiihenkin on simppeli selitys: Maggy Garrison on anti-Natasha.
Maggy ei ole klassisesti kaunis sulotar vaan enemmän ihan tavallisen naisen näköinen, seksistisin fraasein ei rotunainen vaan maatiaisnainen.
Silti hän käyttää älyään ja seksuaalisuuttaan siinä missä Natashakin.

Sitten kun tämän päähahmon piirteen yhdistää sarjan miljöökuvaukseen joka sekin ei ole jetsettiä ja glamourinsekaista eksotiikkaa vaan enemmän BBCsarjojen rupuisaenkin puolen ajoittain näyttävää brittimiljöötä syntyy kokonaisuus joka on arkirealistinen.
Ja ennen muuta uskottava.

Samalla selittyy miksei kvaak tai sarjainfo ole olennaisin paikka, kohdeyleisö on laajempi. Ne jotka harrastavat vain satunnaisesti sarjakuvaa ja joita kiinnostaa henkilövetoinen hyvin kerrottu tarina enemmän kuin tekninen briljeeraus kuvassa. Graafinen ilme kun väripalettia ja kuvakulmavalintoja myöten tukee tarinana ja päähenkilöiden moraalista harmautta.

Maggy ei ole sankari, hän on päähenkilö ja hänellä on lukijan sympatiat puolellaan mutta toimintatapansa ovat normaalin ihmisen oppotunistisia. Maggy tarkoittaa hyvää mutta pääasia on selvitä itse ja huijaus ja valehtelu siinä missä lain rikkominenkin tavoitteen saavuttamiseen ovat ihan yhtä kelvollisia metodeja kuin muutkin.
Monille tietenkin moraalinen moniselitteisyys on ongelma.

Myös rikokset ovat perusmurhaa arkisempia, muttei vähemmän kiinnostavia ja rikollinen elementti on sekin jaksettu tehdä ihmisiksi, henkilöiksi, sen tavanomaisen ranskalaisten viivojen summan sijaan.

Sarjakuva onkin ehkä enemmän suunnattu niille jotka seurasivat BBCn Happy valley -Vaarojen laakso sarjaa kuin stereotyyppisille bedefiileille tai supersankarigenren ystäville.

Anssi Rauhalan käännös pelittää mukavan luontevasti vahvistaen kokonaisuutta.

Jos etsit sankaria tätä ei kannatta lukea alkuunkaan. Sankareita kun ei ole. Mutta muuten on helppo suositella.
: Vs: Maggy Garrisson
: Timo Ronkainen 07.01.2018 klo 15:11:41
vaan enemmän BBCsarjojen rupuisaenkin puolen ajoittain näyttävää brittimiljöötä syntyy kokonaisuus joka on arkirealistinen.
Ja ennen muuta uskottava.

Hear hear! Samaten ihmiskuvaus on uskottavaa ja realistista. Koipeliininsa ansainnut.
Jatkoa seuraa.

Timo
: Vs: Maggy Garrisson
: Lurker 07.01.2018 klo 15:31:37
Hear hear! Samaten ihmiskuvaus on uskottavaa ja realistista. Koipeliininsa ansainnut.
Jatkoa seuraa.

Timo

Laadukkaan käännössarjakuvan suhteen mielenkiintoista on myös se, että pienkustantajat kilpailevat tasaveroisesti isojen kustantajien kanssa - ja voittavat, ainakin käännössarjakuvan saralla. Tämä on ollut vahvistuva trendi oikeastaan koko Koipeliini-kisan ajan.

Maggy Garrisson on valinta, joka tuskin olisi osunut jonkin isomman talon julkaisuohjelmaan. Toivottavasti tämä tällainen aiheuttaa tervettä kilpailua kaikkien kustantajien kesken, ja entistä parempaa käännössarjakuvaa suomeksi. Olisiko tästä jo merkkejä näkyvissä?
: Vs: Maggy Garrisson
: Crying Blue Rain 07.01.2018 klo 16:21:08
Onhan se vähän hassua joo. Mutta Kvaak-keskusteluihin osallistuu aktiivisesti vain muutama ihminen, Koipeliini-äänestyksiin isompi joukko.
: Vs: Maggy Garrisson
: Curtvile 07.01.2018 klo 16:30:37
Minusta siis oli kummallista se että kvaakin jäsenet eivät ole kehuneet Garrisson-sarjakuvaa yhtään ja kuitenkin se oli heistä vuoden paras käännössarjakuva. Minusta sankarittaren vartalonmuoto ei liity asiaan mitenkään.

Täysin mahdollista ettei, itseen vaan osui miten kaukana ollaan "totutusta normista" niin moraalissa, vartalonmuodossa, rytmityksessä, käsitellyissä rikoksissa ja maailmankuvassa ja muissa valinnoissa, ne graafiset ratkaisut mukaan lukien.

enemmän veikkaan että tuossa on juurikin se ettei meistä, syystä tai toisesta, näkyvämmistä ja kuuluvammista jäsenistä ole ehtinyt tarttua opukseen. Ja jäseniä on kuitenkin se 7227 juuri nyt.
Eli juurikin Crying Blue Rainin huomio väliin.

Tämä on  ehkä enemmän sen maan hiljaisten sarjakuva, niiden joille ei ole tarpeen näyttää laajaa populaarikulttuuritietåmystään ja kerrata mihin tehdään metaviittauksia ja miksi päähenkilön nimi yhdistelee Thatcheria ja varuskuntaa vaikka valinnat ovat näennäisesti täysin eri.

Ehkä tänä vuonna he löysivät kohteensa ja sen sijaan että epä-suomalaiseen tapaan tekisivät itsestään numeron ja altistaisivat mielipiteensä kritiikille heille oli helpompaa vain äänestää Maggya.

Unohtamatta kauniimpaa sukupuolta joka usein antaa meidän miesten päteä egollaan. Maggy on fiksu nainen ja vedonnee enemmän myös aidommalla vartalomallillaan.

Mutta tässähän päden ja selitän itse.

Itsekin äänestin tätä Koipeliinissa, toki olisin voinut antaa ääneni myös Siegfriedille mutta jokin tässä vetosi.
Tämän arkisuus ja laitapuoli kun eivät ole tylsiä ja kliseisiä vaan niissä on se aidon elämän tuntu. Se joka usein uupuu omaelämänkerrallisistakin.
: Vs: Maggy Garrisson
: Curtvile 07.01.2018 klo 19:16:02
Ja jäseniä on kuitenkin se 7227 juuri nyt.
Joista äänesti pikkuisen yli 80 henkilöä. Äänestysprosentti ei päätä huimaa.

ei huimaa toki mutta foorumilla onkin keskimäärin vain se satakunta ihmistä ja läheskään kaikki eivät äänestä, kuten ei oikeissakaan vaaleissa.
Noita aktiiveja on kuitenkin alle sen 80 henkilöä.

Siinähän näkyy juurikin mitä molemmat meistä , joskin aika eri tavoin, sanoi: Maggy Garrison ei ehkä vetoa niin isoon osaan "aktiivisimpia" harrastajia vaan niihin jotka eivät ole niin äänessä.
: Vs: Maggy Garrisson
: Mambrinon kypäri 10.01.2018 klo 11:18:18
80 aktiivista äänestäjää oli oikeastaan hieman yllättävän paljon, itse kun olen ajatellut että aktiivisia keskustelijoita Kvaakissa taitaa olla hädin tuskin tusina.

Tämä on  ehkä enemmän sen maan hiljaisten sarjakuva, niiden joille ei ole tarpeen näyttää laajaa populaarikulttuuritietåmystään ja kerrata mihin tehdään metaviittauksia ja miksi päähenkilön nimi yhdistelee Thatcheria ja varuskuntaa vaikka valinnat ovat näennäisesti täysin eri.

Onko normaali Kvaak-keskustelu tosin tuollaista? Bois-Maury-ketjussa on viisi sivua lähinnä kuinka kirjoittajat kertovat miksi pitivät ko. sarjakuvasta.

Monet muut esim. tän eurosarjisalueen aktiiviset keskusteluketjut on enempi vanhoja klassikkoja tai muita sarjakuvia joilla on vakiintunut lukijakunta joka jaksaa niistä keskustella.
: Vs: Maggy Garrisson
: Curtvile 10.01.2018 klo 11:45:21
Onko normaali Kvaak-keskustelu tosin tuollaista? Bois-Maury-ketjussa on viisi sivua lähinnä kuinka kirjoittajat kertovat miksi pitivät ko. sarjakuvasta.

Kärjistävä esimerkki osaltani, mutta siviilielämässä olen tuon besserwisseröinnin olevan yksi syy miksi moni ei kvaakkiin kirjoita
"kun sitten joku tulee ja selittää kaksi sivua miksi kantani 'tykkäsin' on ihan väärin koska xxx on matkinyt suoraan yyy:tä ja niin poiespäin"
Mikä ei toki vastaa todeliisuutta sekään.


Ja kun todella monelle riittäisi ihan  että jostain voi vain "peukuttaa" tai "tykätä" siihen meidän alusta ei oikein sovellu.

itselle sarjakuva on iso osa elämää joten siitä puhuminen on vain luontaista, mutta vaikka sitä pidetään kulttuurisesti uutena ilmiönä(minusta ikivanha), niin moni arastelee ylipäätään edes jonkun asian hehkuttamista vaikka pitäisikin.

Itselle Maggy oli miellyttävä lukukokemuksena ja hyvin lähestyttävä. Mielestäni kuitenkin enemmän aikuisväestölle aukeava juttu.
Ei ylenmääräisen seksin, väkivallan tai kiroilun takia vaan maailmankuvan ja viipyilevän rytminsä ja sen että tässä ei oikeistaan ole kyse vain niistä pienistä voitoista vaan siitä että tappiot ja häviöt ovat tavallista pienempiä.

Kokonaisuus oli äärimmäisen hallittu ilman kuoliaaksi hinkkausta käsikirjoituksessa tai piirroksessa.
: Vs: Maggy Garrisson
: Reima Mäkinen 10.01.2018 klo 12:24:57
Maggy Garrison on anti-Natasha.
Osuva huomio, varsinkin piirtäjän suoriutumisen osalta. Maggy Ei todellakaan ollut kuoliaaksi hinkattu ja hyvä niin.

Olen kyllä aistivinani että tämä on yleinen trendi. Laajasti fanitettua ja suurta mainetta niittävää sarjakuvaa voidaan nykyään tehdä todella heppoisin avuin tai vaihtoehtoisesti rohkeasti vaivoja säästäen. Puhun siis visuaalisuudesta. Ideat, idealismit (ks. vartalonmuoto) ja samaistuminen on nykysarjakuvassa pääosassa. Eikä siinä mitään, se on hyvä että on hyviä ja koskettavia käsikirjoituksia sekä ideoita ja tarinoita, jotka vetoavat aikuisiinkin lukijoihin. Hyvin harvoin, tuskin koskaan, näitä kuitenkaan enää nykyään näkee yhdistyneenä brilianttiin kuvitukseen. Vanhassa ns. genresarjakuvassa, tietynlainen piirtäjien käsityöläisyys ja ammattiylpeys nosti esiin aivan erilaisia sarjakuvantekijälahjakkuuksia kuin nykyaika. Henkilökohtaisesti vain tykkään eniten sarjakuvista, joissa sekä piirtäjä, että käsikirjoittaja pyrkivät tarjoamaan parastaan. Tietokone ja muu tekninen kehitys mahdollistaa nykyään myös keskittymisen väritykseen aivan eri tavalla kuin ennen. Silti suuressa osassa sarjakuvia, myös Maggyssa, mennään yli siitä missä aita on matalin.

Toki ennenkin oikaistiin, kun tehtiin vauhdilla. Aina on julkaistu sotkuisia huumoripläjäyksiä, mutta erityisesti nykymeininki tuntuu epäreilulta niitä kohtaan, jotka vielä jaksavat miettiä kuvakulmia, "kamera-ajoja" ja piirtää taustoja. Miksi vaivautua moiseen, kun yleisölle riittää vähempikin? Ehkä kyse on luonnonvalinnasta? Nopeat syövät hitaat, myös taiteessa.
Tämmöisiä ajatuksia herättää Maggy Garrisonin ohella myös mm. koipeliiniehdokkaat, Saga sekä Pahispomo ja kissat.
: Vs: Maggy Garrisson
: Curtvile 10.01.2018 klo 13:50:11
Tajuan mitä Reima ajaa takaa, en vaan osaa yhdistää sitä Maggyyn.

Minusta tässä juurikin on mietityt kamera-ajot, kuvakulmat ja taustat eli se käsityöläisyys paistaisi läpi mutta tarinan ehdoilla.

Itsellä on monesti ollut kriittinen suhtautuminen moniin euro/Bd-alueen seikkailusarjakuviin siitä että niissähän on kuvitus niin paljon edellä käsikirjoitusta.
On taustoja, referenssiä ja huoliteltua anatomiaa ihmisillä ja eläimillä, kulkuneuvot, laitteet, varusteet ja miljööt viimeisen päälle.
Ja perus f-luokan juoni jonka hahmoista ei piittaa lain,

Totta kai jonkun mielestä Maggy Garrisoniin pätee just sama tai piirros on kömpelöä heidän makuunsa. Makuasioista ei voi kuin kiistellä, mutta itsestä kuvitus oli käsi kädessä kerronnan kanssa.

Mainitsemaasi trendiä en kiistä, monesti kaikessa mennään helpointa tietä ajattelematta asiaa sen pidemmälle. Ollut pitkään tapana mielestäni.

Tietty tässä voidaan todeta että toinen tykkää tyttärestä toinen äidistä. Itse pidin  tässä piirroksesta  siinä missä tarinastakin enkä yksin kaavan rikkomisen ja "sosiaalisen idealismin" takia. Ne olivat plussaa kun on lukenut paljon mutta eivät minulle ainakaan se ratkaiseva kriteeri.

Kolahti täällä, mutta toki eihän kaiken kuulukaan miellyttää kaikkia.
: Vs: Maggy Garrisson
: VesaK 10.01.2018 klo 14:03:57
Maggy G:ssä on samaa fiilistä kuin työväenluokan oloja kuvaavissa brittifilmeissä. Ks. vaikka Mike Leighin tuotanto.

Trondheimilla on hyvä ote arjesta ja eläytymiskykyä, hänen kirjoittamiinsa hahmoihin on helppo samaistua, olivat nämä sitten ihmisolioita, pupuja tai avaruustyyppejä.

Kaikki MG:n hahmot eivät olleet sitä miltä aluksi vaikuttivat, ja vaikka varsinaisen juonen villakoiran ytimen punainen lanka olikin aika irrelevantti, niin tämän luki hyvin mielellään. Yksityiskohtia joihin palata löytyy myös mukavasti. 
: Vs: Maggy Garrisson
: Timo Ronkainen 10.01.2018 klo 16:42:23
Maggy Garrissonhan on mitä taitavimmin piirretty. Tekijä vain ei turhia briljeeraa.

Timo
: Vs: Maggy Garrisson
: Reima Mäkinen 10.01.2018 klo 17:41:58
Missään sarjakuvassa en ole nähnyt lähellekään yhtä paljon kopioituja ruutujen taustoja. Niitä on kymmeniä, liki sata? (aika monta sivua siis...) En vain ole tottunut moiseen, enkä varmaan koskaan opi pitämään ratkaisusta. Siitä tuossa oli kysymys.

Lisäksi tuli mieleen, että Trondheimin tikku-ukkokässäri on kuvakokoineen, sen enempää miettimättä siirretty suoraan lopulliseen. Simppelillä (trondheim-tyylillä) taustat on kuitenkin helpompi tehdä yksilölliseksi. Samalla koko sarjakuva pysyy "elävänä". (Vaikka Trondheimilla hänen omissa sarjakuvissaaan ne taustat ole välttämättä yhtä vaivattomasti syntyneet kuin hahmot.)
Kuten Koipeliini-ketjussa mainitsin, tämä asia alkoi muakin häiritä vasta puolen välin tienoilla kun kässärin jännite hapertui.

[ Tertsi, multa saisit sen vaikka het lainaan.  :) ]
: Vs: Maggy Garrisson
: Timo Ronkainen 10.01.2018 klo 22:45:02
Missään sarjakuvassa en ole nähnyt lähellekään yhtä paljon kopioituja ruutujen taustoja. Niitä on kymmeniä, liki sata?

Ai niin, toi kun kuvakulma pysyy samana useamman ruudun ajan, niin tausta on kopsattu. Ilmeisesti tää koko juttu on piirretty digitaalisesti(?). Minä tekisin ihan samalla tavalla. Miksi tuhlata voimiaan.

Timo
: Vs: Maggy Garrisson
: Curtvile 10.01.2018 klo 23:21:06
Missään sarjakuvassa en ole nähnyt lähellekään yhtä paljon kopioituja ruutujen taustoja. Niitä on kymmeniä, liki sata? (aika monta sivua siis...) En vain ole tottunut moiseen, enkä varmaan koskaan opi pitämään ratkaisusta. Siitä tuossa oli kysymys.

....
Kuten Koipeliini-ketjussa mainitsin, tämä asia alkoi muakin häiritä vasta puolen välin tienoilla kun kässärin jännite hapertui.

Ikävä tuollaista suoraa kopiota on lukea. Semmonen etäännyttää todellisuuden illuusiosta, vähän samalla tavalla kuin vaikkapa pikseliviiva. Hitsi, tässähän rupeaa jo odottamaan ihan tosissaan, että sais albumin luettavaksi.

selasin muutamaan otteeseen luetun Maggyn käsittääkseni ongelman.
En löytänyt sitä.
Totta monet taustoista ovat liki identtisiä, mutta niin keskimäärin taustat tapaavat olla ilman purkutöitä, sotia ja suuronnettomuuksia todellisuudessakin.

Kun se operatiivinen sana on minulle tausta. Silloin harvoin kun vaivaudun piirtämään nakkaan taustoille tyystin paskat jos eivät vie tarinaa eteenpäin. Valkoinen tai musta ajaa saman asian.

 Silloin kun niillä on tarinallinen pointti avata hahmojakin tyyliin: "tämä hahmo on rikas" "tämä hahmo on köyhä" "normaalissa talossa ei muuten ole BDSMsalia" "näille on normaalia että talossa on BDSMsaleja" "tämä hahmo on selkeästi eri kulttuurista kuin muut" ja "Tajuttomuuden/matkan aikana lokaatio on vaihtunut" "tässä paikassa lattiassa on pudotus seuraavan kahden kerroksen läpi"
niin taustat on ok.

Mutta nähdä niihin vaivaa? Ymmärtäisin jos kyseessä olisi sarjakuva nimeltä Brighton tai London joka keskittyisi paikkaan, mutta kun nimi on Maggy Garrison niin fokus on henkilöissä, ei taustoissa.

Niin kauan kun taustalla olevasta ovesta(tjs) ei tule sisään ihastusta tai uhkaa sillä taustalla ei ole väliä.

ehkä ongelma on että lähestymme ihan eri perspektiiveistä: minua vetää tässä tarina ja sen hahmot. miljöö on riittävän uskottava, kun se on esitelty se jää taustaksi.

Silloin jos haluan lukea arkkitehtoonisesti tarkkaa sarjakuvaa luen Francois Schuitenia tai Geof Darrowta.

Mutta on varmaan lähestymiskysymyskin, minulle piirros on tärkeä mutta tarina on tärkein. Sitä ei voi kertoa ilman toimivaa kuvaa, mutta kun kuvat Maggyssä mielestäin toimivat.

Kässärin jännitteen hapertumista en myöskään hahmota, koska teos piti otteessaan kautta linjan.
Mutta toisaalta paitsi että luen sarjakuvia niin tekopuolella minä tosiaan ennemmin kirjoitan käsiksiä ja jätän piirtämisen niitä lihaksia treenaammille tahoille.

: Vs: Maggy Garrisson
: Curtvile 10.01.2018 klo 23:40:02
Ja vaikka siis kokonaisuus teki vaikutuksen ja siitä oli aiemmin jo kaikuja niin sivu 28 on liki itsenäinen kokonaisuus joka avaa Maggyn persoonaa merkittävästi ainakin itselle.

On niitä tavan sankareita ja sitten niitä joiden moraalissa on liikumavaraa.  Olisi heikoimpi ilman tuota sivua okli sen sisältämästä moraalista mitä mieltä hyvänsä.

kunniamainita sivujen 16 ja 17 siirtymästä.
: Vs: Maggy Garrisson
: Toni 11.01.2018 klo 15:36:29
Koska Maggy on nyt herättänyt Kvaakissa niin kiivasta keskustelua heitin Tähtivaeltajan lyhyehkön arvostelun nyt myös blogin puolelle, josta se on helpompi lukea - ja sain pari kuvituskuvaakin messiin:

http://tahtivaeltajablogi.com/2018/01/11/sarjakuvat-maggy-garrisson-1-hymyile-vahan-maggy/ (http://tahtivaeltajablogi.com/2018/01/11/sarjakuvat-maggy-garrisson-1-hymyile-vahan-maggy/)

Ja mua ei tuo toisteisuus häiritse, vaan ihailen sitä kerronnallisena tehokeinona, kuten arviosta voi lukea.
: Vs: Maggy Garrisson
: Veli Loponen 11.01.2018 klo 17:29:36
Ei tuo taustojen toistaminen Tähtivaeltaja-blogin kuvaesimerkkien perusteella mikään paha ole. Ruutujen kopioinnin on kuitenkin amerikkalainen Howard Chaykin vienyt ihan omille sfääreilleen. Sen nykysarjat ovat käytännössä koottu aika pitkälle Chaykinin itse piirtämistä clip art -kuvista. Kierrättää armottomasti taustoja, esineitä ja hahmoja. Eikä se ole kopioimista laiskuuden vuoksi, sillä lopputuloksen perusteella väittäisiin, että joutuu näkemään aika paljonkin vaivaa ruutujen eteen, vaikka ei niitä piirräkään kokonaan.
: Vs: Maggy Garrisson
: Mambrinon kypäri 12.01.2018 klo 06:22:00
Maggya en ole (vielä) lukenut joten nimenomaisesta tapauksesta en sano (vielä) mitään.

Yleisesti  jaan Reiman ja SkTV:n näkemyksen että ruutujen sisältöjen (taustojen tai muuten) toistaminen on etäännyttävää kun sen huomaa [1]. Hieman tulee olo kuin oltaisiin napsittu animaatioelokuvasta peräkkäisiä ruutuja. Lukijana mielestäni lähes aina parempia vaihtoehtoja olisivat:

a) Viitteellisemmin piirretty tausta, ehkä suorastaan yksivärinen tms ratkaisu (Kuten Curtvile kuvasi miten omissa töissään tekee.) En tunne terminologiaa tarpeeksi, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan. Tällöin suora copypaste ei häiritsisi yhtä paljon, mutta oikeastaan en usko että siihen tekijä kokisi tarvetta.

b) Jos toisaalta halutaan yksityiskohtaisia taustoja (vaikka koska tavoitellaan yhteneväistä visuaalista tyyliä) ja tarkoitus on kuvakerronnalla korostaa että tilanne on staattinen (hahmot eivät juurikaan liiku keskustelun aikana mutta keskustelu etenee), käytetään sitten yhtä kuvaa ja kuvataan keskustelun kulku useilla kuplilla.

Sarjakuvassa tarina ja hahmot ovat minullekin tärkeitä, mutta sarjakuva on myös visuaalinen taidekokemus, ja luulen etten ole tässä yksin: pelkillä painetuilla sarjakuvakäsikirjoituksilla ei ole kovasti menekkiä.

[1] Mieleen tulee ainakin mm .Hugo-äänestyspaketissa ollut Marjorie Liun ja Sana Takedan Monstress, jossa kierrätettiin välillä ruutuja suorastaan raivostuttavan töksähtelevästi, erityisen raivostuttavasti koska muuten pidin sarjakuvan visuaalisesta puolesta.
: Vs: Maggy Garrisson
: Reima Mäkinen 12.01.2018 klo 11:07:28
selasin muutamaan otteeseen luetun Maggyn käsittääkseni ongelman.
En löytänyt sitä.
Kuten mainitsin, minuakin asia alkoi häiritä vasta kun kässäri ei luonut tarpeeksi jännitettä tai muuten vain keskittyminen herpaantui. (Tapahtui siinä kohtauksessa kun roistot pyrkivät Maggyn asuntoon ja keittiö toistettiin staattisena) Toinen syy siihen miksi huomio kiinnittyi asiaan on se että alpparissa hahmot ovat paljon ns. kokokuvassa. Ja elokuvatermein kuvakokojen vaihtelu on maltillisempaa kuin mihin olen sarjiksissa tottunut.

Silloin kun niillä on tarinallinen pointti avata hahmojakin tyyliin: "tämä hahmo on rikas" "tämä hahmo on köyhä" "normaalissa talossa ei muuten ole BDSMsalia" "näille on normaalia että talossa on BDSMsaleja" "tämä hahmo on selkeästi eri kulttuurista kuin muut" ja "Tajuttomuuden/matkan aikana lokaatio on vaihtunut" "tässä paikassa lattiassa on pudotus seuraavan kahden kerroksen läpi"
niin taustat on ok.
Kuten ketjussa on aiemmin todettu. Jotkut, niinku minä, kokevat että teknien kopiointi etäännyttää. Tässä tapauksessa näen hahmot näyttelemässä kulississa eivät ns. omassa maailmassaan. Ero on toki samaa luokka kuin jos videossa tai elokuvassa kuvataan paikallaan pysyvää/kuollutta kohdetta tai kuvaa samasta kohteesta. Se on pieni ero, mutta jostain syystä silmä ja aivot sen rekisteröivät (ja hakevat pienen pieniä muutoksia, merkkejä elämästä?). Ehkä tästä tulee sarjakuvan normia, on tullutkin jo ainakin ameriikassa viimeisten parin kymmenen vuoden aikana. Mutta minua se edelleen häiritsee. Sekä nettisarjiksissa että supersankaripuolella kopiointi hyväksytään muitta mutkitta tuotannollisista syistä. ...ja totta kai, koska idea on kuitenkin tärkein. Ihan sama miten se on kuvitettu.
 
Mutta nähdä niihin vaivaa?
Niinpä, miksi ylipäätään piirtää realistisesti kun saman voisi kertoa tikku-ukoilla. Tai oikeastaan pelkällä tekstillä. Ihan turhahan se on koko ajan piirtää niitä hahmoja sinne jos vain lukija tietää kuka kulloinkin puhuu... No, kärjistäminen sikseen. Nostin asian esiin vain koska 1) tämä nyt valittiin koipeliiniksi, 2) koska olen pidempään miettinyt asiaa ja vähän sitä mieltä, että piirtäjäkunta on tietokoneiden käytön myötä laiskistunut. Sekä henkisesti että ihan tuloksia tarkastellen. Miksi vaivaitua opettelemaan tekstausta tai sivellintä/terää kun fontit on keksitty ja piirrosohjelman säädöillä saa hyvässä lykyssä viivan hieman huolellisemman näköiseksi? jnpp.

Kopiokoneen käytöstä on muuten Kvaakissa oma keskustelu (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,15929.0.html).

Maggyn piirtäjä näkee muuten kyllä vaivaa elävöittääkseen digipiirrostaan. Esim kannessa näkyy semmoisia monistettuja tuhruja (Lieneekö oikein Fotarin brushi?), ikään kuin luomassa huoletonta teiteellista vaikutelmaa.
: Vs: Maggy Garrisson
: Timo Ronkainen 12.01.2018 klo 11:26:00
Ennenvanhaan kopioitiin taustat valopöydän läpi eikä mallista piirtämällä, kuten ennen valopöytiä.

Mutta toki tuo copypastaus joskus vaivaa, kuten itseasiassa juuri Tähtivaeltajan sivuilla olevassa näytepalassa. Kova tuuli heiluttaa kaulaliinoja ja hiuksia, mutta ei taustan viirejä ja lippuja. Myönnettäköön, etten tuota huomannut eka lukukerralla. Olisi pitänyt vähän muuttaa noitten asentoa.

Timo
: Vs: Maggy Garrisson
: Mambrinon kypäri 14.01.2018 klo 00:50:47
Olisi ehkä aika hiukan kehuakin tätä mainiota sarjakuvaa. Mutta haukkuminen tulee jotenkin luonnollisemmin.

Haukkumisesta saatiin aikaiseksi sitä paljon kaivattua keskustelua Koipeliini-voittajasta! :P

Innostuin tarpeeksi että liityin kirjaston varauslistalla jonon jatkoksi. Ostamista pitää harkita.
: Vs: Maggy Garrisson
: Janne 27.01.2018 klo 21:23:27
Luettu. Oikein piristävä tuttavuus. Mietin vaan, että onko tällä laajaa kohdeyleisöä. Minä en siihen välttämättä kuulu. Mutta jos jatkoa seuraa, niin aion lukea nekin.
: Vs: Maggy Garrisson
: Lurker 27.01.2018 klo 21:33:04
Luettu. Oikein piristävä tuttavuus. Mietin vaan, että onko tällä laajaa kohdeyleisöä. Minä en siihen välttämättä kuulu. Mutta jos jatkoa seuraa, niin aion lukea nekin.

Hmm, jos olet lukenut ekan osan ja aiot lukea jatkonkin, niin... etkös silloin kuulu kohdeyleisöön? 🤔
: Vs: Maggy Garrisson
: Curtvile 27.01.2018 klo 21:50:53
Mietin vaan, että onko tällä laajaa kohdeyleisöä. Minä en siihen välttämättä kuulu. Mutta jos jatkoa seuraa, niin aion lukea nekin.
Lurker huomautti lauseen sisäisestä ristiriidasta jo, mutta retorisehkoon kysymykseen onko tällä laajaa kohdeyleisöä mielestäni kysymys kuuluu:
onko brittityyppisillä dekkareilla laajaa yleisöä? Tai nordic noirilla?
Minusta näyttöä tälle on, nyt on vain saatava tämän yleisön huomio. Suurin osa kun ei muuten , samaa ilmausta käyttääkseni, välttämättä juuri sarjakuvia lue.
: Vs: Maggy Garrisson
: Sampsa Kuukasjärvi 27.01.2018 klo 23:21:28
Hyvä ja nykyaikaisen oloinen albumi tämä on. Juoni on omaperäinen ja vetävä, ja päähenkilön neuvokkuus on kuvattu uskottavasti ja hauskasti. Lontoon kaupunkikuvaus on ensiluokkaista, sellaista mikä puuttui taannoisesta Sherlock-mangasta. Tämän lukee mielellään yhdellä istumalla. Kuten jotkut ovat jo sanoneet, taide vain olisi saanut olla pikkuisen elävämpää ja muuttuvampaa. En ehkä pidä tulevana klassikkona, sillä esimerkiksi Siegfried ja Bois-Mauryn tornit iskevät minuun paremmin, mutta erittäin laadukas sarjakuva tämä on.
: Vs: Maggy Garrisson
: Janne 28.01.2018 klo 20:57:42
Hmm, jos olet lukenut ekan osan ja aiot lukea jatkonkin, niin... etkös silloin kuulu kohdeyleisöön? 🤔

Saatnpa ollakin :). Mutta en kuitenkaan niin paljon, että malttaisin ostaa omaxi.
: Vs: Maggy Garrisson
: Lurker 28.01.2018 klo 21:05:50
Saatnpa ollakin :). Mutta en kuitenkaan niin paljon, että malttaisin ostaa omaxi.

Heh.

Mutta joo, vaikka Koipeliini ei juurikaan mediassa näkynyt, sarjakuvaa lukevien keskuudessa se sai mukavasti huomiota.

Ahvenaario-blogissa (https://ahvenaario.wordpress.com/2018/01/28/maggy-garrisson-hymyile-vahan-maggy/) todetaan: "Kyseessä on sopivan kuivan humoristinen ja ovela kertomus, jolle jää odottamaan innolla jatkoa"
: Vs: Maggy Garrisson
: Secos-Bill 28.01.2018 klo 23:49:23
Hyvin kahtalaiset tuntemukset tästä albumista. Tykkäsin ja en tykännyt.
Toisaalta oli paljon tapahtumia ja hyviä ideoita, mutta silti välillä oli turhan paljon tyhjäkäyntiä. Suvannoissa oli ihan hyvääkin sanailua, mutta tavallaan se tuntui puolivillaiselta henkilöhahmoihin tutustuttamiselta, kun sille ei varsinaisesti ollut tarvetta. Sinänsä henkilöt toimivat ja käyttäytyvät kaiketi loogisestikin lajityyppinsä rajoissa. Jotenkin harjoitustyön makua käsikirjoittajalta.

Piirroksissa oli paljon yksityiskohtia taustoissa, mutta jotenkin jäi silti hiukan laiska vaikutelma ja kasvoista suorastaan huolimaton. Kopioruudut eivät minua vaivanneet, mutta värityksestä en pitänyt yhtään. Kaikki vaikutti likaiselta ja siihen sekaan räikeää punaista...

En ehtinyt lukea ennen Koipeliini-äänestystä, mutta enpä olisi kyllä tätä äänestänytkään. Mutta kyllä tälle toisen mahdollisuuden antaa, mutta 'johonkin' pitäisi saada ryhtiä...

( Erikois+ etsivän toimistossa olevasta bassosta  :)... tai jos se oli taas yksi huonosti piirretty kitara niin  sitten iso miinus  >:( )
: Vs: Maggy Garrisson
: VesaK 29.01.2018 klo 15:48:05
Laurent Chabosy alias Lewis Trondheim ei kovin pitkään juttuja haudo, jos kohta ei oksennakaan sarjakuvia, kuten Tromppa luonnehti Joann Sfarin tekotahtia.

Maggy Garrissonin tarinaa varten on katsottu jokunenkin brittisarja sekä elokuva, pääjuonen ohessa oli mukavia pikku koukkuja, mutta tokihan tässä vasta lämmitellään. Kaksi Maggy-albbua on vielä suomentamatta.
: Vs: Maggy Garrisson
: Mambrinon kypäri 17.02.2018 klo 23:23:13
Kirjastokappale on luettu.

Jos vaikka ensiksi niistä taustojen kopioimisesta: minun on myönnettävä tuosta aiemmasta viestistä poiketen että nyt kun luettavissa oli koko albumi eikä yksittäisiä malliruutuja, eivät ne Maggyssä oikeastaan häirinneet, ainakaan kovin usein, vaikka niitä erikoisesti yritin katsella sarjakuvaa tästä näkökulmasta... Samanlaisena toistuvat supermarket-hyllyt tai pizzeria tai baarikalusto tuntuvat valtaosin "luonnolliselta" tyylilliseltä tehokeinolta.

Ainoa kohta missä tämä minun mielestäni ei toimi vaan pistää ikävästi silmään on oikeastaan sivun 41 jakso, jossa ensiksi on hirmuisen yksityiskohtainen lahjakauppa ym kaupunkimaisema joka pysyy tismalleen samanlaisena (vaikka hahmot sitten kyllä liikkuvat maisemassa), ja sitten seuraavalla rivillä Maggyn takki ja lahjakaupan viirit eivät liiku (josta tänne laitettiin näyte), ja sitten taas sitä liikkumatonta maisemaa... Tässä tulee liiaksi fiilinki kun katselisi lapsuuden "huomaa eroavaisuudet kahden kuvan välillä"-tehtäviä, ja syy on luultavasti siinä että tällä sivulla on erikoisen paljon pieniin ruutuihin piperrettyä detaljirikasta taustaa.

Oikeastaan taustoja enemmän häiritsee että niissä paljon puhutuissa staattisissa ruuduissa joskus päähenkilön ryhti tai asento ei oikeastaan muutu ruutujen välillä, mitä nyt käsi heilahtaa suuntaan tai toiseen (nopeasti pläräten esimerkiksi sivulla 33 baarimikon ryhti tuo etäisesti mieleen mallinuken jonka käsiä on hieman liikuteltu, Maggyn takki sivulta 41 tuli mainittua jo). Mutta tämäkin on jo enemmän sellaista virheiden etsimällä etsimistä. Esimerkiksi sivun 32 työnhakumontaasista pidän kovasti.

Mutta millainen se sarjakuva itse on. Hirveästi lisättävää ketjun aikaisempiin viesteihin ei oikein ole. Tykkäsin, jos ei maata järisyttävä. Mukavaa kerrontaa semmoisen arkisen, ihmisenkokoisen elämän yksityisetsivöinnistä ja henkilökohtaisen elämänsä antisankareista (genren nimi on kai "slice-of-life").

ärityksestä en pitänyt yhtään. Kaikki vaikutti likaiselta ja siihen sekaan räikeää punaista...

Mun mielestä nämä likaisenräikeänkylmät värit olivat osa sellaista vaikutelmaa että tämä on moderneista brittidekkareista inspiroitunut ja osa "arkista" tunnelmaa. Tuli hieman mieleen Ylellä pyörinyt brittidekkari Vera Stanhope, siitäkin on mulle jäänyt mieleen ankeaksi hienosäädetty värimaailma.
: Vs: Maggy Garrisson
: Jarmo 21.08.2018 klo 21:04:22
Vuoden verran kesti, mutta nyt on kakkososa ihan oven takana.
Tarina jatkuu suoraan ykkösalbumin loppua seuraavasta aamusta.
Tuossa muutama aloitussivu:

http://www.sininenjanis.fi/maggy2_preview.html
: Vs: Maggy Garrisson
: Lurker 16.10.2018 klo 17:38:58
Ahvenaario-blogissa EEPPINEN Suuri Sininen Jänis -spesiaali. (https://ahvenaario.wordpress.com/2018/10/15/suuri-sininen-janis-spesiaali/)

Aloituskin on hauska: Valtakuntamme sarjakuvakustantajien tämän hetken ehdottomaan parhaimmistoon kuuluu ehdottomasti Sininen Jänis. Enkä sano tätä edes siksi että luovuttivat minulle ison kassillisen arvostelukappaleita, jonka sitten suvereenisti unohdin Joensuuta kohti suuntaavan InterCityn hattuhyllylle. Sanon näin, koska demonstroitavasti kustantamo uskaltaa ottaa julkaisulistalle rohkeita valintoja laidasta laitaan. Laatusarjakuvan ystävä kiittää.

Lukekaas koko juttu!
: Vs: Maggy Garrisson
: Lurker 11.11.2018 klo 19:29:56
Sinisen Jäniksen Maggylla ja Zoom Teufelin Annalla on paljon yhteistä, vaikka naiset ovatkin kuin eri puusta ja mielijuomatkin ovat erisorttisia. Toinen maistelee fiinejä konjakkia ja toinen lipittää olutta.

Asenne on kuitenkin molemmilla sama, rikokset ratkotaan ja periksi ei anneta.

(http://www.kvaak.fi/images/articles/11112018185335-0.jpg)
Nyt on tarjolla fiiniä konjakkia ja kelpo hanaolutta. Naiset, Anna ja Maggy, selvittävät konnantöitä ja nauttivat hyviä juomia. Vaikka naiset ovatkin kuin eri puusta, asenne molemmilla sama: rikokset ratkotaan ja periksi ei anneta. (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2572)
: Vs: Maggy Garrisson
: Sampsa Kuukasjärvi 10.03.2019 klo 09:21:30
Luin toisen Maggy-albumin ja tykkäsin teoksesta melko paljon. Tarina on mukaansa tempaava, näppärä ja hauska, vaikka sen ympäristö on arkinen. Taidekin toimii. Odotan innolla miten tarina kehkeytyy eteenpäin jatkossa. Albumin ainoaksi miinukseksi nimeäisin epäselvän fontin, josta oli vaikea saada selvää.
: Vs: Maggy Garrisson
: Lurker 09.04.2019 klo 21:15:21
Kolmas albumi on tulossa, twitterissä liverretään (@MVistila) (https://twitter.com/MVistila/status/1115675185561124865): "Editoin Maggy Garrison 3:n suomennoksen ja voin kustantajan luvalla paljastaa että albumissa jännitystä riittää ja juttuja ratkeaa enemmän kuin aiemmissa osissa yhteensä."
: Vs: Maggy Garrisson
: Sampsa Kuukasjärvi 12.07.2019 klo 12:54:20
Sarjan kolmas osa En olisi halunnut tämän päättyvän näin on arvioitu (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2628) Kvaakiin. Tykkäsin. Samalla tylyä ja hauskaa luettavaa! Maggy on hienosti luotu hahmo.
: Vs: Maggy Garrisson
: VesaK 13.07.2019 klo 11:56:25
Ken Loachin elokuvat tulivat mieleen. Hämmästyttävän aidosti kaksi ranskalaista on saanut brittiläisen arkikuvauksen toimimaan. Ei ole hyviä eikä pahoja tyyppejä, on vain selviytyjiä ja olosuhteiden uhreja.
: Vs: Maggy Garrisson
: Sampsa Kuukasjärvi 13.07.2019 klo 15:38:45
Maggy on erittäin laadukas sarja. Toivottavasti en korostanut albumin fonttia liikaa arvostelussa. Vaikka se on minusta sisäsivuilla hankalahko, saan siitä selvää, enkä huomannut ladonnassa lyöntivirheitä. Otsikon fontti on ehkä vaihdettu siksi että se sopii selkämykseen helpommin kuin aiemmat tikkukirjaimet.

Selviytymiseen liittyen:
: Vs: Maggy Garrisson
: Jarmo 16.07.2019 klo 04:43:48
Jostain mystisestä syystä ranskasta tulleessa aineistossa oli joissakin paikoin käytetty eri fonttia kuin aiemmissa osissa. Oltiin korjaavinamme ne kaikki, mutta jotain sitten livahti. Hyvä jos on selkeämpi näin, mutta ihan moka.

Sisäsivujen fontti tuli ranskasta ykkösalbumin mukana, eikä sitten kyseenalaistettu.
-----

3 ensimmäistä sivua näytillä nettisivuilla:
http://sininenjanis.fi/maggy3_preview.html
: Vs: Maggy Garrisson
: Czaba 22.08.2019 klo 10:05:52
Sain luettua kolmannenkin osan ja.. Ensimmäisen osan jälkeen ajattelin että OK, menettelee lajissaan, toisen osan jälkeen tarina avautui enemmän ja vaikutelma oli hyvä. Kolmannen osan jälkeen tämä on erinomainen sarja.

Toimii dekkarina paremmin kuin useimmat tekstikirjat ja tämä on vielä plussana sarjakuvaa! Kuvitus jäi nyt ainakin minulla tarinan jalkoihin mutta sopii tyyliin toteavana ja toisteisena.

Tässä oli jotenkin sellainen koherentti sisäinen maailma, jollaiseen on harvinaista törmätä. Tuntuu että äänessä ei ole tekijä van nämä hahmot toimii uskottavasti omassa maailmassaan.

Ja sitten tämä kääntyi pahuksen jännittäväksikin! Hyvä, hyvä!
: Vs: Maggy Garrisson
: Sampsa Kuukasjärvi 24.08.2019 klo 13:21:20
Ilmaisit, Czaba, hyvin tuon, että albumisarja kasvaa osiaan suuremmaksi kokonaisuudeksi ja että maailma on harvinaisen aidon tuntuinen.
: Vs: Maggy Garrisson
: keimolainen 17.04.2021 klo 00:55:42
Melkosta rahastusta pilkkoo tarina kolmeen albumiin. Onneks taittuu englannin kieli. Saa koko stoorin samojen kansien väliin.
: Vs: Maggy Garrisson
: Timo Ronkainen 17.04.2021 klo 02:09:15
Ei se mitään rahastusta ole. Tolleen ne on alun perin ilmestynyt kolmena eri albumina.

Timo
: Vs: Maggy Garrisson
: Janne 18.04.2021 klo 23:08:18
Muissakin sarjoissa tätä pilkkomista harrastetaan. Esimerkiksi Blueberryssä on pirun pitkiä kokonaisuuksia.
: Vs: Maggy Garrisson
: Petteri Oja 19.04.2021 klo 11:28:43
Olen ymmärtänyt, että kustantajat tosiaan sukeltelevat Maggyistä saamissaan rahoissa, kaivautuvat niiden alle kuin myyrä ja heittelevät niitä ilmaan niin, että ne valuvat rahasateena heidän päälleen.
: Vs: Maggy Garrisson
: Secos-Bill 19.04.2021 klo 13:28:49
Itse ostin kaikki osat Maggy Garrissonia, mutta jos se olisi julkaistu yksissä kansissa, niin hinta olisi ollut sen verran iso, että ostamatta olisi jäänyt. Sentään aiemmin tuntematon sarja.
Kyllähän kustantajat tällaiset seikat tietävät laskiessaan miten mitäkin kannattaa julkaista.
: Vs: Maggy Garrisson
: VesaK 19.04.2021 klo 17:31:51
Olen ymmärtänyt, että kustantajat tosiaan sukeltelevat Maggyistä saamissaan rahoissa, kaivautuvat niiden alle kuin myyrä ja heittelevät niitä ilmaan niin, että ne valuvat rahasateena heidän päälleen.

Ah Maggy sua kaipaan niin. Todellakin unelmaine nainen. Sarjakuvien kustantaminen on parasta mitä voi tehdä alushousut päässään.
: Vs: Maggy Garrisson
: hdc 02.05.2021 klo 19:28:08
Sain nyt kanssa luettua sarjan, ranskaksi (mutten ehkä olisi hoksannut lukea jos ei olisi ensimmäinen osa tullut luettua suomeksi, eli kiitos siitä). Vähän turhan pitkillä tauoilla albumien välissä että ihan kaikki edellisten albumien käänteet eivät olleet mielessä kun seuraavaa aloitti mutta aina kuitenkin pääsi mukaan...olisi ollut hyvä että albumit olisivat olleet omassa hyllyssä :)

Ja juu, tarina kasvaa mainiosti, eka albumi vaikutti aikoinaan ihan kivalta mutta kolmannessa kyllä pitää myöntää että on se hyvä sarja (ja hyvä sarja tällaisena, en kaipaa jatkoa). Maailma tuntuu tosiaan koherentilta, henkilöt toimivat hyvin ja juonessa riittää käänteitä ja se tulee kuitenkin hyväksi paketiksi.

Piirrosjälki on tosiaan, no, funktionaalinen, mutta tässä sarjassa se tuntuukin kuuluvan asiaan, kitchen sink realismissa ei revitellä näyttävyydellä.
: Vs: Maggy Garrisson
: Jarkko Sikiö 10.10.2022 klo 19:43:10
Olipas valloittava aloitusalbumi. Lajityyppiä ravistellaan, mutta se tehdään tosiaan hienoinen pilkahdus silmäkulmassa, kuten joku toinenkin tässä ketjussa asiaan liittyen huomautti. Toinen albumi oli vakavampi, ja siinä jo pohjustuksen sijaan vietiin tarinaa kohden kolmosalbumin alkuasetelmia. Täytyy vielä kaivaa kolmas alppari.

Sääli Sinisen jäniksen kohtaloa, kustantaja ehti aloittaa ja lopettaa ollessani maailmalla.
: Vs: Maggy Garrisson
: Jarkko Sikiö 29.10.2022 klo 09:42:35
Olipas järisyttävän hyvä tuo kolmosalbumi, on kerta kaikkiaan ilo lukea näin hyvin kirjoitettua sarjakuvaa!