Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Välineet ja oppaat => : kissanen 22.02.2014 klo 10:57:50
-
Hei,
Osaisiko joku antaa vinkkejä näytön kalibrointia varten? Minulla on Macbook pro, Photoshop CS6. Haluan tehdä digitaalisia maalauksia, joiden värit vastaisivat mahdollisimman tarkasti tulostusvärejä. Jos siis joskus teetän piirrokseni hyvälaatuiselle paperille tähän erikoistuneessa tulostusfirmassa (quicklé-tulostus, vai mikä olikaan).
Miten saisin näytössä näkyvät värit kalibroitua niin, että ettei tulostattaessa tule tummia värisävyjä tms? Olen asettanut väriprofiilini seuraavasti:
RGB: sRGB, CMYK: Coatedfogra39, Gray ja Spot: Dot grain 20.
Color management policies RGB ja CMYK: preserve embedded profiles, Gray: off.
Olen joskus tulostanut testimielessä Epson Stylus Photo PX720WD-printerillä vesiväripaperille (printtaamiseen tarkoitettu) joitakin kuvia, niin piirroksista/maalauksista tulee tummia ja värisävyjä häviää (tosin printteri on tarkoitettu valokuvien printtaamiseen, eli jos tulostan kuvat valokuvapaperille, niin aika lailla parempia ovat mutta äs, valokuvapaperi vie fiiliksen kuvasta toisin kuin vesiväripaperi).
Ja jos työskentelen Coatedfogra39:ssä, niin onko ok jos vaihdan sen sitten RGB-värimaailmaksi jos haluan kuvan nettiin? Aina en ole varma mitä esitän koneen ruudulta ja mitä printtaan.
-
Kalibroinnista en osaa sanoa oikein mitään, mutta...
Olen joskus tulostanut testimielessä Epson Stylus Photo PX720WD-printerillä vesiväripaperille (printtaamiseen tarkoitettu) joitakin kuvia, niin piirroksista/maalauksista tulee tummia ja värisävyjä häviää (tosin printteri on tarkoitettu valokuvien printtaamiseen, eli jos tulostan kuvat valokuvapaperille, niin aika lailla parempia ovat mutta äs, valokuvapaperi vie fiiliksen kuvasta toisin kuin vesiväripaperi).
Kiiltävällä "liitupintaisella" paperilla toistuu enemmän sävyjä kuin mattapintaisella tai kellertävällä.
Haluan tehdä digitaalisia maalauksia, joiden värit vastaisivat mahdollisimman tarkasti tulostusvärejä.
Miten saisin näytössä näkyvät värit kalibroitua niin, että ettei tulostattaessa tule tummia värisävyjä tms?
Valoväreillä on suurempi väriavaruus kuin pintaväreillä. Sen vuoksi printatessa ja painaessa etsitään jokaiselle värille vastaavuuksia. Erityisesti kaikkein tummimpia sävyjä näkyy monitorissa paljon enemmän kuin mihin mikään paperilla oleva kuva pystyy. Ongelmia on myös vaaleimpien sävyjen kanssa. Ja tulostettaessa joidenkin yksittäisten värien. Parasta vain hyväksyä että printti on erilainen kuin se mitä näkyy monitorissa.
Ja jos työskentelen Coatedfogra39:ssä, niin onko ok jos vaihdan sen sitten RGB-värimaailmaksi jos haluan kuvan nettiin?
Ottamatta kantaa tuohon, muista että et voi vaikuttaa siihen miltä kuvasi näyttää jonkun toisen monitorissa.
Parhaiten väreistä löytyy tietoa Arnkillin Värit havaintojen maailmassa ja pieni johdatus aiheeseen on myös Sarjainfossa numero 157 (http://www.sarjakuvaseura.fi/fi/sarjainfo/arkisto/doc_download/2566-si157-sarjakuvan-painotekniikkaa-osa-3)
Kvaakissa lisää asian vierestä mm. tässsä vanhassa ketjussa (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,10023.msg264711.html#msg264711) ja täällä (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,4914.0.html) ja täällä (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,10023.msg264711.html#msg264711)
-
Olen joskus tulostanut testimielessä Epson Stylus Photo PX720WD-printerillä vesiväripaperille (printtaamiseen tarkoitettu) joitakin kuvia, niin piirroksista/maalauksista tulee tummia ja värisävyjä häviää (tosin printteri on tarkoitettu valokuvien printtaamiseen, eli jos tulostan kuvat valokuvapaperille, niin aika lailla parempia ovat mutta äs, valokuvapaperi vie fiiliksen kuvasta toisin kuin vesiväripaperi).
Ja jos työskentelen Coatedfogra39:ssä, niin onko ok jos vaihdan sen sitten RGB-värimaailmaksi jos haluan kuvan nettiin? Aina en ole varma mitä esitän koneen ruudulta ja mitä printtaan.
Katsopa sieltä tulostusasetuksista esimerkiksi, että värit määrittelee photoshop eikä tulostin, ja sitten vain säätämään.
Työskentele aina Adobe RGB-tilassa koska se on laajin väriavaruus jolla ohjelman toiminnot toimivat parhaiten, ja sitten vasta valmis työ muutetaan CMYKiksi sen mukaan millaiselle paperille painetaan, joko coated (kiiltävä paperi) tai uncoated (sanomalehtipaperi ja esimerkiksi vesiväripaperi) - se coated/uncoated -valinta on tärkeä, niillä numeroilla ei ole juuri väliä. CMYK-muunnoksessa sävyt muuttuvat hiukan, mutta voit korjata ne sitten käyriä ja selective coloria (liialliset syaanit pois keltaisesta ja toisinpäin) käyttämällä. Jos käännät CMYKin takaisin Adobe RGB:ksi nettijulkaisua varten, värien pitäisi pysyä ennallaan.
-
Ja olikos se niin että näitä nykyisiä littunäyttöjä ei paljon tarvii enää kalibroida?
Yksi "kalibrointi" kuitenkin voisi olla paikallaan, jos tuo väripuolta murehtii, eli se että huolehtii että työtilan valo on päivänvaloa eikä jotain sen keltaista korviketta. :)
-
Ja olikos se niin että näitä nykyisiä littunäyttöjä ei paljon tarvii enää kalibroida?
Yksi "kalibrointi" kuitenkin voisi olla paikallaan, jos tuo väripuolta murehtii, eli se että huolehtii että työtilan valo on päivänvaloa eikä jotain sen keltaista korviketta. :)
Tarvii ja ei tarvi. Voi kalibroida mutta oikea konekalibrointi on kallista ja harvinaista eikä sitten kuitenkaan johda mihinkään kun kukaan muu ei sitä tee, useimmiten pärjää tällä perussäädöllä joka löytyy esim: http://www.leuku.fi/kuvaohje/kuvaohje_2014.php?alavalikko=kuvaohje_ruutuk&lang=finnish&lokero=fin
Kyllä, taustavalo aina päällä huoneessa, ja sen arvo kelvineinä lähemmäs päivänvaloa kuin keinovaloa.
Mutta tosiaan, tuossa Kissasen kysymyksessä oli jo sellaiset perusjutut kuin työskentely- ja tulostusväriavaruus korjattavissa, varmaan niiden jälkeen tulos paranee jo kummasti.
Ai niin, kun se oma printteri lukee PostScriptiä, niin omia printtauksia varten ei tarvitse välttämättä kääntää cmyk:iksi kunhan väriarvot on niissä rajoissa että yleensä voi tulostaa.