Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Välineet ja oppaat => Aiheen aloitti: kissanen - 23.05.2012 klo 21:44:05
-
Voisiko joku kokeneempi auttaa?
Olen aloitteleva kuvittaja, ja minulla on muutamia kysymyksiä ja todella tyhmiä sellaisia, joita pyydän anteeksi etukäteen.
1. Onko kuvittajan välttämättömyyksiä osata käyttää Illusttratoria vai selviääkö pelkällä käsin piirtämisellä, jos käyttää apuna photaria tarvittaessa? Tietääkseni jotkin kuvittajat ovat vain käsin piirtäjiä? vai hoituuko vektori kätevästi Cintiq- ohjelmalla :)?
2. Miten verotus menee - jossakin lukee ettei alvia tartte mutta jossakin sanotaan että tarttee lisätä 23% vai voiko nämä molemmat hoitaa aivan verokorttia läväyttämällä?
3. Onko teillä tietoa hyvistä oppaista, jotka opstavat photarin ja varsinkin illun käyttöön piirtäjän näkökulmasta? Siis illusta tiedän suunnilleen perusteet. Valmis olisin maksaakin opetuksesta...
Kiitos :)
-
Valmis olisin maksaakin opetuksesta...
Ootko ajatellut mennä johonkin kouluun, jossa alaa opetetaan?
-
Suomessa ei oikein ole kuvitukseen erikoistunutta koulua. Haluaisin oppia illua kuvittajan näkökulmasta. taidealan koulutus on ja kokemusta kuvittamisesta. tarkoitus syventyä hommeliin... voiko cintiqillä suoraan piirtää vektorigrafiikkaa?
-
Vvai hoituuko vektori kätevästi Cintiq- ohjelmalla :)?
... voiko cintiqillä suoraan piirtää vektorigrafiikkaa?
siis Cintiq on laite, ei ohjelma.
Sen mukana tulee kyllä (muistaakseni artragen versio).
Voi mikäli sinulla on jokin siihen soveltuva ohjelma.
-
Mitään pelkästään kuvitukseen keskittyvää ja suuntautuvaa koulutusta tai opinahjoa tuskin pelkästään on, mutta lukuisat ammattikorkeakoulujen taiteen ja viestinnän suunnat vois tulla kysymykseen (mitä niitä nyt nykyään on, luulisin, että niin Tampereella, Turussa kuin Lahdessakin on semmoset). Mainosgraafikot ry:llä oli aikoinaan MG-koulu, mutta koko yhdistystä ei enää ole. Markkinointi-instituutti ymmärtääkseni jatkaa mainosgraafikon tutkinnon kautta tuota. Mikäänhän ei tietenkään estä itseopiskeluna tehdä kaikkea.
Timo
-
Hei, kiitokset vastauksistanne :)
Eli siis käytetäänkö Cintiqiä esim. photarin tai illustratorin yhteydessä? aargh siihen tulis taas se Illustratorin käytön vaikeus... miksei vaan vois suoraan piirtää vektoria, niin kuin käsin:)? Tai onko kellään kokemusta Cintiqistä? tää kuuluu varmaan eri osastolle, mutta kysynpä sen tässä.
Mites... pärjääkö kuvittaja, jos hän työskentelee käsin piirtäen ja yhdistäen Photaria tai piirtäen sitten vaan photarille suoraan? Onko vektorigrafiikan hallinta välttämätöntä?
Opiskelin korkeakoulussa taidealaa, jossa Illustratorin käyttö jäi hyvin vähäiseksi... :( Hyvä oppaita tarjolla? :)
-
Pärjääminen kuvittamisessa ei ole riippuvaista hallitseeko jonkun tietyn ohjelman vaan siitä, osaako piirtää ja ilmaista asiansa välineestä riippumatta.
-
Hei, kiitokset vastauksistanne :)
Eli siis käytetäänkö Cintiqiä esim. photarin tai illustratorin yhteydessä? aargh siihen tulis taas se Illustratorin käytön vaikeus... miksei vaan vois suoraan piirtää vektoria, niin kuin käsin:)? Tai onko kellään kokemusta Cintiqistä? tää kuuluu varmaan eri osastolle, mutta kysynpä sen tässä.
Mites... pärjääkö kuvittaja, jos hän työskentelee käsin piirtäen ja yhdistäen Photaria tai piirtäen sitten vaan photarille suoraan? Onko vektorigrafiikan hallinta välttämätöntä?
Riippuu tietenkin kuvittajan tyylistä, mitkä työvälineet ovat itselleen tärkeitä. Jos työskentelee tussilla, vesivärillä tai kuivapastelleilla ei Illustratorilla luultavasti tee mitään. Kirstiina Louhelta, Markus Majaluomalta tai Heli Hietalta tuskin tullaan ensimmäiseksi pyytämään vektorigrafiikkakuvituksia. Jos taas tahtoo tehdä nimenomaan vektorigrafiikkaa niin tilanne on tietysti toinen.
Cintiq ei tosissaan sisällä piirustusohjelmaa itsessään vaan sellainen tulee erikseen hankkia. Kvaakista löytyy myös omia ketjuja Cintiqillekin, joissa käytäjät kertovat kokemuksistaan. Suosittelisin tutustumaan niihin, samoin kuin foorumin muihinkin ketjuihin, joista saat varmasti laajemmin tietoa kuvittamiseen liittyvistä kysymyksistä.
-
...kyllähän niitä lehtikuvittajiakin on, jotka tuollaisella kombolla tekee (eikö Turun Sanomien vakiokuvittaja ole näitä?), jos sen saa näyttämään hyvältä. Se riippuu minkälaista jälkeä haluat. Jos haluaa jotain kliinisen kaunista, tietenkin vektorit taitaa olla se ainoa tapa saada sellaista, mutta raffimpaa jälkeä vektoreilla on vaikea saada aikaiseksi.
Ite käytän suurimman osan ajasta Illustratoria, hiirellä, myös kuvituksia tehdessä, en ole vain koskaan tajunnut mitään tarvetta siirtyä piirtopöytään, kun vektoreita pitää aina niin pirusti säätää. Toki välillä sitä piirtopöydälläkin säätää, mutta työskentely on jotenkin paljon hiirelle tyypillisempää kuin jos Photarilla piirtelisi.
En osaa kyllä mitään hyviä oppaita sanoa, mutta välillä, kun Digital Arts-lehti julkaisee jonkun kiinnostavan projektin walkthroughin koko tekoprosessista, se on ollut hauskempaa luettavaa kuin myös opittavaa juuri miten erilailla ihmiset käyttää Illustratoria kuin jokunihkeä opas. Kokeilemallahan se suurin osa opitaan kuitenkin, käymällä valikoita läpi ja katsomalla, mitä mistäki tapahtuu.
AMK-koulutuksesta; en tiedä, miten paljon Turku panostaa eri asioihin, mutta Tampereen kuvataidelinja keskittyy todellakin kuvataiteisiin yleisvaltaisemmin kuin vain piirrustuksen ja maalauksen osalta. Toki siellä käydään historiaa lävitse, mutta oon nähnyt joidenkin loikkaavan linjalta toiselle, kun ei ole saanut tehdä omia juttujaan, sarjakuvia tai kuvituksia. Vastaavasti ko. Koulun medialinja panostaa tuottamaan ihmisiä näemmä animaatioon ja pelialalle ja siellä hakataan ne softat hyvin päähän (nimim. Kokemusta on). Vastaavasti opiskelijalle itselleen jää vastuu oppia tarvittavat perussäännöt piirtämisestä, joka minusta kyllä hienosti kusee omille jaloilleen, jos oikeasti halutaan laatua. Vrt. eräs kaikkien tuntema pelifirma, joka muutti Tampereelle vastikään, joutuu todella tekemään töitä rekryämisessä, että saa haluttavan laadun Tampereen seudun ihmisistä. Kuten kaverini sanoi; täällä on paljon tekijöitä, mutta vähän laatua.
-
2. Miten verotus menee - jossakin lukee ettei alvia tartte mutta jossakin sanotaan että tarttee lisätä 23% vai voiko nämä molemmat hoitaa aivan verokorttia läväyttämällä?
Ellet jaksa täällä lueskella ketjuja läpi voi yleisoppaaksi suositella Heikki Jokisen kirjaa Graafikon tuoreet eväät (http://www.grafia.fi/koti/kauppa)
Mites... pärjääkö kuvittaja, jos hän työskentelee käsin piirtäen ja yhdistäen Photaria tai piirtäen sitten vaan photarille suoraan? Onko vektorigrafiikan hallinta välttämätöntä?
Kuulostaa äkkiseltään aika rajulta aloitukselta, tai ainakin kysyjä on tosissaan, jos meinaa hankkia sekä Cintiqin että Illun. Alkuun pääsee helpommin ja halvemmalla jonkun Wacomin piirtopöydän ja vaikka ilmaisen Inkscapen kanssa. Mainittu Digital Arts-lehti lehti voisi kyllä olla hyvä, mutta jos ihan alkeista olet lähdössä, joudut varmaan useamman numeron sitten kahlaamaan läpi.
Oma kirjani Mangan värit - sarjakuvan värittäjän käsikirja (http://www.lilith.fi/cat/product_details.php?p=386) käsittelee yleisempien ohjelmien käyttöä pintapuolisesti (tutoriaalien kautta käsitellään lähinnä värittämisen ja ohjelmien käytön perusteita), mutta uskoisin että siinä on paljon asiaa (ja triviaa tyylin cmyk-värikartta) josta voisi olla sinulle apua kokonaisuuden hahmottamisessa.
Kuvittajahan ei edelleenkään välttämättä tarvitse tietokonetta (ja skanneria) muuhun kuin töiden toimittamiseen asiakkaalle. Erilaisia tietsikankäyttötapoja taas on yhtä paljon kui kuvittajiakin. Kone sen oheislaitteet ja ohjelmat ovat välineitä siinä missä perinteisemmät pigmentit, paperit kynät ja pensselitkin.
-
Illustrator ohjelman nimenä on kyllä äärimmäisen loukkaava kuvittajia kohtaan. Vaikea uskoa, että sama firma on tehnyt niinkin toimivan ohjelman kuin Photoshop.
-
Kyllä jotkut saavat illullakin upeaa jälkeä aikaiseksi.
Piirtopöydillä - on sitten näytöllinen cintiq tai erillisen näytön vaativa wacom - vektorien piirtäminen onnistuu suoraan laitteen kynällä. Kaikki uudet välineet vaativat investointien lisäksi aktiivista harjoittelua. Vaikein osuus kuvittamisesta tapahtuu tekijän pään sisällä ennen kuin tekniset välineet astuvat kuvaan. Ehkä siksi minimalistinen välineistö - lyijykynä ja paperi - toimivat ideointivaiheessa niin hienosti.
ps.
http://vectips.com/
-
Pärjääminen kuvittamisessa ei ole riippuvaista hallitseeko jonkun tietyn ohjelman vaan siitä, osaako piirtää ja ilmaista asiansa välineestä riippumatta.
Word!
Käytitpä lopullisen työn toteuttamiseen mitä tahansa välinettä, sinun on syytä osata välittää ajatuksesi ihan paperia ja lyijykynää käyttäen. Kaikki muu on sitten sitä "tyyliä", jonka perusteella katsotaan millaisiin tarinoihin kuvituksesi sopii.
Ja nyt varoituksen sana: minusta tuntuu, että kysyt vääriä kysymyksiä. Oikea kysymys olisi ehkä ennemminkin: millaisia juttuja haluat kuvittaa ja mitä sellaista pystyt kuvittamillesi jutuille antamaan mitä niissä jo ennestään ei ole? Sanon tämän kokemuksella jota mulla on varmaan tuhansien julkaistujen kuvituskuvien verran - mua pyydetään apuun kun halutaan välittää tunnelma tai selkeyttää tekstiä, se on ihan hyvä lähtökohta. Valittu työväline on toissijainen, ja mun tapauksessani melkein joka jutussa vähän eri.
Kivi
-
Kivi puhuu jälleen asiaa. Noin se just on. Kyllä sanottavansa voi sanoa kynällä ja paperilla. Kaikki nuo hienoudet...cintigit ja vintigit....en noista kovin paljoa tiedä, mutta sen tiedän, että ne ovat varmasti mukava lisämauste taiteen tekemiseen. Jos ei kykene sanottavaansa tuomaan esiin kynällä ja paperilla, niin sitten ei nämä nykyajan hienoudet auta pätkiksen vertaa.
Ja kysyjälle. Aina kannattaa opetella erilaisia juttuja ja tekniikoita jos vain on aikaa ja kiinnostusta. Tuollaisia kalliita vekottimia ja ohjelmia ei todellakaan kannata ostaa hetken innostuksesta.
-
Tuollaisia kalliita vekottimia ja ohjelmia ei todellakaan kannata ostaa hetken innostuksesta.
Tein sen virheen Wacom Inklingin kanssa.
-
Wow, miten paljon vastauksia :)
Kiitos todella paljon, ette tiedä, mitä vastauksenne merkitsevät minulle :)
Lähinnä halusin juuri tietää, että onko vielä ns. perinteisiä kuvittajia, jotka tekee käsin tai käyttävät koneita siinä apuna - Eli halusin tietää, että onko nykyajan kuvittaja sellainen, joka ainoastaan tekee koneella kaiken ja Illu ois kova sana :) Ite siis paljon piirrän tusseilla, lyijykynällä, ja yhdistän lyijykynäluonnoksen photarille ja jatkan piirtämistä, teen omia tekstuureita siinä piirtopöydällä... milloin sitten taas koneelta paluu käsin tekemiseen esim. serigrafian keinoin... Niin mietin vaan, että vaaditaanko enemmän. Joku vastasi tosi fiksusti, ettei tietyiltä kuvittajilta ekana pyydetä vektorigrafiikkaa :) huojennuin täysin.
Ja se on totta, että kokeilemalla oppii parhaiten. <Mielelläni laajennan kuvitusosaamistani monella eri tavoin, siis haluan eri tyylill tehdä jne.
Joku kertoi kouluista... itse kun olin eräässä nimeltä mainitsemattomassa koulussa, niin siellä ei arvostettu kuvituksia... "tuo on vaan pelkkä kuvittaja" sanottiin eräästä piirtäjästä kerran :) Meillä oli tällainen meininki. Taidetta sen olla piti. Se toisaalta kehitti ilmaisua, jota voin hyödyntää kuvittamisessa :D
Kiitos tosi paljon teille kaikille ystävällisistä ja kannustavista viesteistänne! Koin, että olen ymmärtänyt aivan oikein! :)
-
Niin ja pohdin vain tuota Cintiqia ja Illua, en ollut aikeissa ostaa molempia kerralla tai kumpaakaan :) Photarilla tulen toistaiseksi toimeen. Mietin vaan Cintiqiä... sellainen kiehtoo :)
Kiitos teille kaikille!
-
Nykyajan kuvittajista Timppa Mäkelä ei koske tietokoneisiin vaan tekee viivat ja värit eri papereille. Heikki Paakkanen ei väritä piirroksiaan itse, hän piirtää paperille viivapiirroksen jonka avustaja skannaa ja värittää Photoshopilla.
Hannu Lukkarinen taasen ei piirrä paperille mitään ellei ole pakko. Samoin Ville Tietäväinen.
-
Kyllä perinteisiä siis perinteisillä tekniikoilla tekeviä kuvittajia on, mutta monet kvaakissakin ovat siirtyneet digi-aikaan jo kauan sitten. Vaikka minä itse piirrän ja tulen piirtämään perinteisillä välineillä, lyijärit, tussit, musteet, terät jne, niin silti en voi olla ihailematta mitä kaikkea tietokoneiden erilaisilla piirrosohjelmilla saa aikaiseksi. Minua on kiehtonut ajatus noista piirustuspöydistä, jossa voi tehdä lähes kaikenlaista. Mutta toistaiseksi tyydyn paperiin ja kynään. Ja olen todella kiitollinen ja etu-oikeutettu siksi, että olen saanut omiin töihini ripauksen muiden lahjakkaiden kvaakkilaisten luovuudesta.
Kiva että kysyt asioista esmes täällä kvaakissa kissanen. Onhan täällä hyviä osaajia vaikka kuinka paljon. Täältä löytyy sekä kuvittajia, sarjakuvan tekijöitä ja ihmisiä, jotka tekevät molempia.
Kvaak on loppujen lopuksi valtaisa tiedon maailma, jossa monet ihmiset ovat antaneet vuosien varrella vinkkejä, neuvontaa ja palautetta moista piirtämiseen ja muuhun liittyvästä aiheesta. Löydät tältä tietoja välineistä, piirros-ohjelmista ja lähes mistä vaan. Mahtavaa eikö vain!
Oikein hyvää jatkoa kissanen ja laitappa sitten kuvituksia ihka omaan galleriaasi kun sen avaat täällä.
-
Lähinnä halusin juuri tietää, että onko vielä ns. perinteisiä kuvittajia, jotka tekee käsin tai käyttävät koneita siinä apuna - Eli halusin tietää, että onko nykyajan kuvittaja sellainen, joka ainoastaan tekee koneella kaiken...
Luuletko että käsitöitä ei enää suosittaisiin. :) Esim. Ile Ruokola. Kyllä käsityöllä saat töitä niinkuin konepiirtäjänäkin, riippuen työnjäljestä.
-
Katsoo vaikka Agent Pekan (http://www.agentpekka.com/illustrators/) (joka on varmaan Suomen kovin kuvitusagentuuri) kuvittajien töitä, niin kyllähän sieltä löytyy tyyliä ja tekniikkaa joka lähtöön. Ettei todellakaan tarvitse hirttäytyä bezier-käyriin.
Ja näppituntumalla vois sanoa, että "käsintehty" jälki tuntuu olevan kuvitusten tilaajien parissa edelleen kova sana.
edit. lainataan vielä Rami Niemeä:
(http://www.agentpekka.com/images/uploads/rami-niemi-ADC8.jpg)