Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Piirtäminen, tekstaus, väritys ja skannaus => : Markku Myllymäki 01.08.2004 klo 01:47:13
-
(http://koti.mbnet.fi/~mmyllyma/inkkaus.gif)
Kun minulta pyydettiin tummempia ja paremmin tussattuja kuvia, päätin koettaa matkia joitakin Imagen sarjiksia. Tässä tulos -- tussatessa räjähti käsille ja raskaasti. Olen aikaisemmin kokeillut myös crosshatchia eikä sekään toimi.
Löytyykö hyviä tussaustutoriaaleja, vinkkejä tai kirjoja, joissa olisi neuvoja?
-
Itse etsin juuri vähän aikaa sitten tussaukseen tutoriaaleja, ja Googlettamalla vaikka "how to ink comics" tai "inking comics" löytyy aimo määrä. Olisin poiminut sulle jo parhaat päältä, mutta olen sen verran hitaalla koneella tällä hetkellä, että hermot ei kestäisi.. :)
Eikä tuo tussaus nyt mitenkään huonoa ole, pitää vain pitää mielessä missä suunnassa se suurin valonlähde on joka heittää varjot.
-
(http://koti.mbnet.fi/~mmyllyma/betterinks.gif)
Tässä uusi yritelma, piirretty neljältä yöllä joten unohtakaa anatomia... ;D Onko tällainen yksinkertaistaminen hyvä? Ainakin tällaisen tuhertaminen vie rutkasti aikaa...
-
(http://koti.mbnet.fi/~mmyllyma/inktytsy.gif)
Tytteli samalla systeemillä -- pistin bikinit kehiin, jotta ei tule urputusta... naisten esittämisessä ei koskaan tiedä, ihmiset loukkaantuu niin helposti...
-
Hmmm... vaikea sanoa kumpi on parempi, kun kummassakin tyylissä on omat vahvuutensa ja omat puutteensa. Ehkä kallistun alemman tyylin puolelle, jos pakottavat kirveen kanssa valitsemaan. Sinuna etsisin käsiisi mahdollisimman paljon materiaalia, joka kertoo tussauksesta. Netistä ja kirjoista. Itse ostin joskus aikanaan kirjan: The art of comic book inking ja siinä olisi hyvä kirja sinullekin.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1569712581/103-6731167-7610236?v=glance
Ja on hyvä tehdä liuta harjoituksia asian tiimoilta. Siinä sitä oppii...
8)
edit: kirjoituserheet
-
Markku on väärässä siinä että hänen tussausprosessinsa imee. Toki harjoittelu on hyvästä mutta aika vauhdilla noita hyvin tussattuja hahmoja työstät. Toki taidokkaalla mustan käytöllä ammattilaiset voivat saada aikaa vaikka mitä. Esimerkiksi jossain puhuttiin siitä miten oikealla mustan käytöllä voidaan ohjata sitä miten lukijan katse kulkee sivulla. Mutta itse myönnän kyllä suoraan että itse kaipaisin Markkua paljon enemmän tussausharjoitusta ja mielelläni tulen mukaan tämän säikeen tussausharjoittelukouluun :) Hyvät neuvot kelpaavat minullekin. Toki kaipaan myös harjoitusta siinä että saan edes puhekuplat näyttämään huolellisesti tehdyiltä mutta tätä varten päätin koittaa jatkossa puhekuplien tekemistä ja sijoittelua jatkossa tietokoneella.
Tässä oma lähtökohtani tämän säikeen tussauskoululinjalle. Sivu on tussa eilen illalla ja tänä aamulla.
http://www.studio-rain.com/tpm/gallery/sketch/tankki2.jpg
Oma tuomioni on että mustaa kyllä käytetään mutta ei kovinkaan tehokkaalla tavalla.
Itse ajattelin piirtää yhden kuvan ja sitten tussata siitä eri välineillä ja tyyleillä kuvia.
-
Yksi mitä voisit Markku koittaa on sijoittaa hahmo selvästi pimeään. Niin että hahmo on melkein kokonaan musta. Itse koitin piirtää Terry Austinin innoittamana laukkuja kantavan miehen... mutta ensin hieman muuta harjoittelua.
http://www.studio-rain.com/tpm/gallery/sketch/harjoittelua.jpg
http://www.studio-rain.com/tpm/gallery/sketch/vaiheet.jpg
http://www.studio-rain.com/tpm/gallery/sketch/pimeassa.jpg
-
Markku: Koko päivän asiaa pyöriteltyäni olen sitä mieltä, että olisi viksuinta laittaa varjostukset jo luonnokseen, eikä vasta tussatessa. Siinä voi sitten yrittää, erehtyä ja korjata. Kun sitten homma näyttää hyvältä lyikkärin kera niin musteet päälle samalla tavalla ja AVOT! Se on siinä.
Esimerkkinä:
http://www.alexrossart.com/archives.html ja siitä toisiksi alin kohta: Spawn #100 - Step by Step
Siitä näet mitä tarkoitan. Lyikkäriluonnos on jo varjostettu toisin kuin sinun esimerkissäsi.
8)
-
Hazart puhuu asiaa. Kun valittu tyyli on nyt tuommoinen tarkkuutta ja suht. realismia vaativa, niin sun pitää tietää tasan tarkkaan pienimpiä yksityiskohtia myöten mitä pistät mihinkin tussausvaiheessa. (pitää myös pitää mielessä miltä esim siveltimen jälki näyttää, jotta sitä voi käyttää hyväkseen). Homma on periaatteessa saman asian kahteen kertaan tekemistä, mutta kuka muka sanoi että sarjakuvien tekeminen helppoa olis?
Timo
-
Hei ja hoo. Taitaa olla niin että teet tussaushommasta liika vaikeen itteles?
Jos tosiaan aiot niinkö ´realistisesti´ tussailla hahmojasi niin taitaa se vaatia (esi)kuvien tarkahkoa tutkimista. Verkolta varmaan löytyy enempi esikuvaa, täs nyt jokunen (http://www.fineart.sk/index.php?s=0&cat=4) kun linkki sattui oleen tallessa. Liioiteltujahan noi on, mutta jos löydät hyväkontrastisia, tarkkoja kuvia niin niitä kannattaakin tutkia!! Bodarilehdissä kai tuuppaa oleen tommosta lihasmassaa.
Ja samaa mieltä TimoRo´n ja Haz´in kanssa, vaatii tarkkaa lyijäriluonnosta ensin, kaikki varjostukset mukaan alusta asti vaan!!
Ei niitä ´silmämitalla´ tee kun jotkut Joe Kubert´it tai Jimmy Edgar´it (muistaisin tän viimeisen mm. Garth´in [X-9´issä] piirtäjän tehneen mahtavia m/v piirrostöitä suoraan pensselillään, ilman luonnoksia!)
Joo jollakin jos on mielekäs tyyli niin sitä tutkiin .. hyvät esikuvat ei ikinä haittaa ..
Joo ja lisäksi vielä, kuvia kreikkalaisista, antiikkisista patsaista (n. 300 e.Kr.) voi hyödyntää ja Michelangelon veistokset on käypää kamaa kanssa. Leonardo ja aikalaisensa .. löytyy varmaankin joistakin taidekirjoista .. ja eikös Haz´ maininnut Bruno Hogarti´in jossain, myös suositeltavaa.
-- j --
-
Tero. Toi pimeään piirretty mies näyttää kivalta. Kun vielä tausta olisi musta.
8)
-
Tero: Hieno tussattu mies! Inspiroiva!
Kaikki: Kiitos vinkeistä! Kiire työviikko alussa, mutta koetan kokeilla kaikenlaista, tuo varjostuksen suunnittelu jo lyijärivaiheessa lienee ensimmäinen...
Kiitos vinkeistä ja kommenteista!
-
Kuten jo sanottiinkin, ei noi niin huonoja olleet. Itse asiassa huima parannus!
Ja ehdottomasti kannattaisi kokeilla myös siveltimen käyttöä. Tai edes sivellintussin. Jälki voisi olla sillä parempi.
-
Tai edes sivellintussin. Jälki voisi olla sillä parempi.
Mistä noita sivellintusseja oikein löytää? Etsin tänään, mutta ei akateemisessa ollut ainankaan. No eipä siellä juuri mitään koskaan löydy muutenkaan. Onkohan Turussa jossain myynnissä? Niin ja miten se toimii. Kastetaanko se musteeseen ja sitten huidotaan.
8)
-
Markku, en yritä mitenkään sekoitella ympyröitäsi lisää mut´ laitanpa mielijohteesta vaan näin : Omassa kokemuksessa olen päätynyt siihen että jos yritän piirtää liika ´realistista´ jälkeä, siinä menee rutosti aikaa, mä helpolla tuskastun ja lopuksi palaa hermot!! Ja harvoin oon tyytyväinen jälkeen.
Vaikka kuinka paljon ihailisin esim. Neil Adams´ia, Frank Miller´iä (tai oli se sitten J Lee, J Byrne ja mitä mainitsitkin itte ..), en kaiketi koskaan pysty pitempään tähtäimeen nähden samanlaiseen .. Harjoituksella tieten saattaa päästä pitkälle. Mutta en ehdota tuijottamaan itteensä sokeaksi jonkin tekijän tyylin vuoksi, tahi yrittämään jäljittelemään sitä.
Mutta, ehkä parempi kysymys olisi -- mihin MINÄ pystyn?? Mikä ´tyyli´ sujuu multa parhaiten? Kokeilemalla se vaan selviää, yritä vaikkapa tehdä hahmojasi monella eri tyylillä, ehkä sillä selviää lopulta mikä sujuu luonnolisesti.
Itse olen päätynyt johonkin puolirealistiseen ´ligne-claire´ lajiin, hiukan pelkistettyyn, vähävarjoiseen viivaan ja hion sitä se vähät mitä nyt juuri piirrän.
Vaikkakin ihailisinkin ihan muita tyylilajeja. Mutta esimerkkeihin verraten ja niistä oppien tiedän mihin ehkä pystyn ..
Sci-Fi saralta mitä nyt hyllystäni löyty on esim. Moebius - Musta Inkal, tyylikästä jälkeä ilman varjoja .. ja haproihan se herra G./ M.-kin joskus kynänsä kanssa .. Inspiraatioo ilman että edes pystyisin saman vertaiseen.
Toisaalta taas on nuo Valerian-albumit, niissä ei oo niin mitenkään piirokset pikkutarkkoja mut´ varjon käyttö antaa niihin ulottuvuutta. Se tyyli jo menee multa ihan ohi .. Esimerkkejä voisin laskea vaikka kuinka.
Joku vuosi sitten Matti Hagelberg tuumaili juuri ´piirrustustyyleistä´ Sarja-Infossa (nr 2/97). Hänhän myös aloitti jonkinlailla realismilla ja päätyikin sitten lopulta ihan omalle, ainutlaatuiselle saralle. Ja häneltä myös ehkä se paras vinkki – se prosessi vie aikaa!! Ja anna sen viedä aikaa ..
Älä tosiaan pistä ittellesi liikoja paineta! Kehitystä tapahtuu aina piirtäessä ja ajan mittaan sitä sitten löytää sen oman polun ..
Itte vaikuttais että konttailen koko ajan etiäppäin ojanpenkkaa myöten ..
-- j --
-
Pistä Jokela jotain uutta tussaustasi näytille. Kiinnostava olisi nähdä. :D
-
Yepp, Haz´.. tulee kunhan saan vehkeet pelaan. Jos kattoisin mitä nyt löytyy joltain CD-rompulta ..
-- j --
-
Mistä noita sivellintusseja oikein löytää? Etsin tänään, mutta ei akateemisessa ollut ainankaan. No eipä siellä juuri mitään koskaan löydy muutenkaan. Onkohan Turussa jossain myynnissä? Niin ja miten se toimii. Kastetaanko se musteeseen ja sitten huidotaan.
Ne on tavallisia tusseja joissa on sivellinkärki. Ei siis tarvitse kastaa vaan niissä on säiliö.
Täällä Tampereen Akateemisessa on Faber-Castellin kertakäyttösiä sivellintusseja hintaan 2e/kpl. Yks kaveri osti sellaisen, jossa on vaihdettava säiliö, Saksasta, mutta luultavasti niitä löytyy Suomestakin. Tässä Mustekalan valikoimaa: http://workspace1.smilehouse.com/workspace.client/SSE/mustekala/?file=page&pageID=3&action=view&groupID=2536
En tiedä, onko hyviä.
-
Onko kokemusta kuinka kauan tuollainen tussi kestää ennen musteen loppumista. Sivun, kaksi vai kaksikymmentä?
8)
-
Riippuu varmasti käytöstä. Ite olen ollut piirtoheitintussien suurkuluttaja ja kyllä yhdellä tussilla aika pitkälle pääsee. Mutta riippuu käytöstä. Eikä toi kaksi euroa ole niin iso etteikö sitä voisi kokeilumielessä sijoittaa. Ja niissä, missä on vaihdettava säiliö, ei ongelmaa olekaan.
-
Älä tosiaan pistä ittellesi liikoja paineta! Kehitystä tapahtuu aina piirtäessä ja ajan mittaan sitä sitten löytää sen oman polun ..
No ei tästä toki paineita tule, olen minä piirustellut 30 vuotta sarjakuvaa pöytälaatikkoon, ei siinä lisä missään tunnu enää... ;D
Itse asiassa testailen tässä parhaillaan yhtä melko lupaavaa tapaa käyttää pelkästään ääriviivoja, mutta näytän sitten jos onnistuu -- kokeilin eilen tussata saman ukon (valokopion) neljällä eri tyylillä enkä tykännyt yhdestäkään... ;)
Tamperelaisille vihjeenä että Akateemisen Faber Castellin sivellinkynien lisäksi Kauppakadulla oleva taiteilijatarvikeliike myy Pigma Brushia josta saa ohemman jäljen... Ja Arteljee myy Eddingin sivellinkynää, jossa on paksumpi jälki.
Itse en vielä osaa sivellinkynää kunnolla käyttää, mutta olen kyllä harjoitellut...