Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Julkaisu, markkinointi, tekijänoikeudet ja palkkiot => : Timo Ronkainen 26.05.2010 klo 15:08:06
-
Aavistuksen kyseenalaisin keinoin voi saada mainoskilpailussa parhaan sijan. Ogilvy Lontoossa ja Taivaassa on selailtu ilmeisen kiivaasti Men's Adventure Magazines ja It's a Man's World: Men's Adventure Magazines (http://www.amazon.com/Its-Mans-World-Adventure-Magazines/dp/0922915814) -kirjoja. Kuka tunnistaa alkuperäislähteen? Olisiko jopa Norman Saundersia ryöstetty?
Luultavimmin alkuperäisessä kuvassa on ollut joku alkuperäisen kansikuvan tekoajankohdan range rover tms jeeppi ja skannattuun kuvaan on vain tuotu uudemman mallinen kärry. Sitten vähän ladontaa ja kybätonni taskuun.
Hattua kyllä nostan siinä tapauksessa, jos kuva on tehty alusta loppuun ihan itse.
Timo
-
Noin pienestä on toki vaikea sanoa mutta ei minusta ainakaan Saunderssilta näytä. Noita lehtiä on toki ollut tekemässä runsaasti huipputekijöitä, joten oikean tekijän löytäminen voi olla vaikeaa, ainakaan en muista nähneeni noissa kyseisissä kirjoissa. Suomessakin on tosin pari sen tason tekijää, jotka aivan mainiosti ovat voineet tuon tehdä. Harmi, ettei ole alkuperäistä mainosta tarkasteltavaksi.
-
Katselin tuota mainosta jossakin lehdessä silloin kun se ilmestyi. Etsin Murtosaaren nimmaria, mutta turhaan.
-
Hattua kyllä nostan siinä tapauksessa, jos kuva on tehty alusta loppuun ihan itse.
Sitten sinun pitää todellakin nostaa sitä hattua, koska kuvat ovat alkuperäisiä:
http://www.ogilvy.co.uk/ogilvy-advertising/index.php/2010/01/25/blood-sweat-tears-go-into-new-ford-ranger-ads/
-
Jahas täältä (http://www.ogilvy.co.uk/ogilvy-advertising/index.php/2010/01/25/blood-sweat-tears-go-into-new-ford-ranger-ads/) löytyi.
Olishan se pitänyt tsekata pääkallonpaikalta. Että ei ollut suomalainen ei. Se Lontoo tarkoitti tosiaan Lontoota... heh... eikä ollut vain fiini lisä toimiston nimessä. ;D
Drawn by critically acclaimed illustrator Mark Thomas, the prints were drawn and inked entirely by hand. Not only is it rare to have an illustration of the model in today’s car ads, but it also spells a first for any UK Ford ad - so congrats to both our account team and client for breaking this new ground!
Mark Thomas siis tekijä, Central Illustration Agencyn listoilta (CIA heh).
Mutta kylläpäs vaihtelee kuvituksen taso. Tsk yo. linkin takaa. Gorillakuvassa ihmiset ja apina näyttävät hyviltä, mutta isossa kuvassa ylimpänä anatomia heittää pahasti ja on muutenkin oudon kömpelöä.
Pose swipe?
Timo
Edit, Juri kerkesi... Mutta epäilen silti pientä mallipiirustelua em. seikoista johtuen.
-
Mutta kylläpäs vaihtelee kuvituksen taso. Tsk yo. linkin takaa. Gorillakuvassa ihmiset ja apina näyttävät hyviltä, mutta isossa kuvassa ylimpänä anatomia heittää pahasti ja on muutenkin oudon kömpelöä.
Joo, ihmettelin vähän itsekin juuri tuota kuvaa, näyttää joltain huonommalta 90-luvun pokkarilta.
-
Vielä sen verran, että tuossa Ogilvyn postauksessa sanotaan, että mainokset on tehty 50-luvun _sarjakuvalehden_ tyyliin. Hohhoijaa... Luulisin, että yhdessäkään men's adventure -lehdessä ei ollut ikinä yhtään sarjakuvaa.
-
Eräs mainosmies soitti viime viikolla, ja ehdotti jotain kilpailuja Kvaakin piirtäjäyhteisölle Tele Finlandin mainoskampanjaa varten. Kehotin laittamaan sähköpostia reunaehtoineen, jotta voidaan kimpassa miettiä asiaa. Ei ole kuulunut.
Oho... nyt ovat mainosmiehet siirtäneet kilpailutuksen jo piirtäjien tasolle. Aikaisemminhan mainostajat ovat kilpailuttaneet toimistoja ja valkanneet parhaat päältä. Mainostoimistoväen puolelta olen kuullut aika lailla ärtynyttä valitusta turhan työn tekemisestä. Nyt näköjään turhaa työtä halutaan valuttaa alaspäin. Toivottavasti ei kuitenkaan.
-
Vielä sen verran, että tuossa Ogilvyn postauksessa sanotaan, että mainokset on tehty 50-luvun _sarjakuvalehden_ tyyliin. Hohhoijaa... Luulisin, että yhdessäkään men's adventure -lehdessä ei ollut ikinä yhtään sarjakuvaa.
Kiinnitin samaan huomiota. Kertoo siitä, että mainostoimiston porukat ovat yksinomaan selailleet kirjoja (niitä lukiessa olis tietenkin selvinnyt, että niissä lehdissä oli tekstijuttuja, eikä sarjakuvia) tai jopa pelkästään nettiä, sopivia kuvia etsiessään.
Timo
-
Kiinnitin samaan huomiota. Kertoo siitä, että mainostoimiston porukat ovat yksinomaan selailleet kirjoja (niitä lukiessa olis tietenkin selvinnyt, että niissä lehdissä oli tekstijuttuja, eikä sarjakuvia) tai jopa pelkästään nettiä, sopivia kuvia etsiessään.
Veikkaan että lähdemateriaalina ovat olleet moninaiset "Pulp covers" ym. kansikuvakirjat, eivät varsinaiset julkaisut. Mutta niinhän Frederic Werthaminkin kirjoitukset Suomessa käännettiin koskemaan yleistyksenä 'sarjakuvia', vaikka "Viattomain viettelysten" innoittajana olivat vähintään samassa mitassa ajan jännityslukemistot.
-
Valittujen Palojen suomennetussa Wertham-lyhennelmässä (1954 tai 56) ei muistaakseni mainita sanaa sarjakuva lainkaan, vaan puhutaan "jännäreistä" ja "kuvajännäreistä" tms. Pitää tarkistaa. Löytyy hyllystä.
En itse alkuteosta lukemattomana osaa sanoa, puhuttiinko kirjassa myös pulpeista, vaiko vain sarjakuvista.
Veikkaan että lähdemateriaalina ovat olleet moninaiset "Pulp covers" ym. kansikuvakirjat,
Sitä tarkoitin kun puhuin kirjoista.
Timo
-
Oho... nyt ovat mainosmiehet siirtäneet kilpailutuksen jo piirtäjien tasolle. Aikaisemminhan mainostajat ovat kilpailuttaneet toimistoja ja valkanneet parhaat päältä. Mainostoimistoväen puolelta olen kuullut aika lailla ärtynyttä valitusta turhan työn tekemisestä. Nyt näköjään turhaa työtä halutaan valuttaa alaspäin. Toivottavasti ei kuitenkaan.
Tästähän ei ole kyse, vaan Tele Finlandin järjestämästä piirustuskilpailusta (pääasiassa lapsille) aiheesta Tele Finlandin "supersankari"hahmo. Voittajat olisi tarkoitus julkistaa Helsingin sarjisfestareilla ja mitään näistä töistä ei ole tarkoitus julkaista mainonnan kuvituksessa. Voittaneet työt palkitaan kuten kilpailuissa yleensä.
Koko hanke on vielä vaiheessa ja varmaan nuo mediatoimiston kaverit jotka Kvaakkiinkin päin ovat asiasta olleet yhteydessä tulevat kertomaan lisää kunhan suunnitelmat selkeytyvät.
t. Jussi
-
Tästähän ei ole kyse, vaan Tele Finlandin järjestämästä piirustuskilpailusta (pääasiassa lapsille) aiheesta Tele Finlandin "supersankari"hahmo. Voittajat olisi tarkoitus julkistaa Helsingin sarjisfestareilla ja mitään näistä töistä ei ole tarkoitus julkaista mainonnan kuvituksessa. Voittaneet työt palkitaan kuten kilpailuissa yleensä.
Koko hanke on vielä vaiheessa ja varmaan nuo mediatoimiston kaverit jotka Kvaakkiinkin päin ovat asiasta olleet yhteydessä tulevat kertomaan lisää kunhan suunnitelmat selkeytyvät.
I stand corrected! Tuossa ei ole tietenkään mitään vikaa. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota, että kilpailun säännöt sisältävät selkeät ja reilut ehdot kuvien mahdollisesta käytöstä.
-
Tervehdys,
Olen se ”mainosmies” mediatoimistosta. Tarkennan hieman, kun tästä täällä keskustellaan. Konsepti ”sarjakuvakilpailusta” oli (ja on) auki, tällaiset vaativat aina sisäisiä keskusteluja useiden tahojen kanssa. Siksi en ole päässyt vielä laittamaan sähköpostia idean hiomiseksi.
Haluan heti aluksi todeta, ettei brändin tai omiin arvoihin missään tapauksessa kuulu muiden osaamisen ryöstöviljely. Olen sitä paitsi itsekin monipuolinen sarjakuvan ystävä ja Kvaak on siksi tuttu monen vuoden ajalta vaikken aktiivi foorumilla olekaan. Myös mainostoimiston puolelta löytyy sarjakuvaihmisiä.
Koska en ole itse tekijä, soitin muutamalle Kvaakin ihmiselle sekä Suomen sarjakuvaseuran toiminnanjohtajalle pikaisesti, ennen kuin lähdimme keskustelemaan konseptista enenpää. Kysymykseni kaikille koskivat lähinnä reunaehtoja joita pitää ottaa huomioon, sekä mieluisimpia tapoja palkita ja esittää töitä. Halusin myös tietää miten sarjakuvayhteisöjen mielestä omille jäsenille olisi fiksuinta kertoa "kilpailusta". Olen pahoillani siitä etten ole antanut oikeaa kuvaa aatoksistamme.
Ideana ei ole ollut käyttää tekijöiden sarjakuvia mainoksissa itsessään. Ajatus julkaisemisestakin liittyy enemmän siihen, että olisi mukava viedä hyvien harrastajien töitä arvostettuihin paikkoihin printtiin ja jopa livenäyttelyihin asti pelkän verkon sijaan. Julkaisemisesta on koko ajan ollut ajatuksena palkita. Samaan aikaan on siinnyt myös ajatus nuoremmille piirtäjille tarkoitetusta piirustuskilpailusta, kuten tässä ketjussa on jo mainittukin.
Keskusteluissa on ollut paljon muutakin (toivottavasti) mukavaa sarjakuvantekijöille, mutta tosiaan näistä ei voi tässä vaiheessa keskustella, koska takeita asioiden edistymisestä ei ole. Lupaan laittaa sitä sähköpostia, kun asiat ovat hieman selvinneet.
Mukavaa sarjakuvakesää kaikille lukijoille ja tekijöille.
/Tero Pajunen
-
Koitin löytää sopivaa ketjua ja tämä käynee nimen puolesta, joskin tässä on kuvittaja lainannut toiselta.
Törmäsinpäs eilen tutun oloiseen kuvitukseen (http://www.archipictor.com/ideoista-ja-lapipiirtamisesta-of-ideas-and-tracing/). Oli melkein kuin kaksi marjaa, se ja aiemmin tekemäni. Kuvamaskua ja hieman pohdintaa aiheen ympäriltä löytyy blogistani. Hieman ihmetyttää, miksi joku viitsii noin suoraan kopioida. Aihehan ei ole mitenkään uusi, joten kai siitä olisi ilman läpipiirtämistäkin voinut omalla tyylillä tehdä oman version. Nopeammin tekee, jos joku on piirtänyt valmiin pohjan...
-
Vielä sen verran, että tuossa Ogilvyn postauksessa sanotaan, että mainokset on tehty 50-luvun _sarjakuvalehden_ tyyliin. Hohhoijaa... Luulisin, että yhdessäkään men's adventure -lehdessä ei ollut ikinä yhtään sarjakuvaa.
joo ja ei.
Battle Cry (http://www.philsp.com/mags/battle_cry.html) alkoi sarjakuvalehtenä joka jsotain kumman syystä 1955 muuttui miesten lukemistoksi, aisaanhan ei Comics codella voi olla vaikutusta eihän?
60-luvulla oltiinkin sitten jo vankasti nk sleazeosastolla
Ossin esimerkki taas on surullisen tavallinen kukkoideahan on jostain Grandvillesta asti pyörinyt mutta olisihan sitä voinut muuttaa edes hiukan.
-
Hieman ihmetyttää, miksi joku viitsii noin suoraan kopioida. Aihehan ei ole mitenkään uusi, joten kai siitä olisi ilman läpipiirtämistäkin voinut omalla tyylillä tehdä oman version. Nopeammin tekee, jos joku on piirtänyt valmiin pohjan...
Kai oot laittanut viestiä mainostoimiston pomolle, että tietää että työntekijät menee sieltä mistä aita on matalin. Tai oikeastaan minä panisin viestin Orion Pharmalle, että tietävät harkita uudelleen kun seuraavan kerran etsivät mainostoimistoa.
Olen minäkin hakenut ideoita Googlesta, mutta tapanani on (oli) yhdistää kaksi toisiinsa liittymätöntä asiaa, eikä kopioida muita.
-
Kai oot laittanut viestiä mainostoimiston pomolle, että tietää että työntekijät menee sieltä mistä aita on matalin. Tai oikeastaan minä panisin viestin Orion Pharmalle, että tietävät harkita uudelleen kun seuraavan kerran etsivät mainostoimistoa.
Olen minäkin hakenut ideoita Googlesta, mutta tapanani on (oli) yhdistää kaksi toisiinsa liittymätöntä asiaa, eikä kopioida muita.
En ole tietoinen missä toimistossa tuo on ideoitu. Orion Pharman markkinointia voi kyllä kiinnostaa tarkastella toimiston laskutusta. Viiden minuutin kahvitaukomietintä saattaa olla laskutuksessa venynyt hieman...
Ideathan ovat vapaata riistaa ja referenssiä saa ottaa ja mallina käyttää. Itsekin metsästän kuvamateriaalia Googlella joka päivä, jos en itse sitä pysty ottamaan. Tässä tapauksessa on kuitenkin piirretty läpi ihan suoraan iso osa toisen tekemästä kuvituksesta, mikä on jo vähän nihkeätä.
-
Sattuipa sopivasti, paremmissakin piireissä: Marimekon kuosi on kopio (http://yle.fi/uutiset/hs_marimekon_kuosi_paljastui_kopioksi/6663366)
-
Tässä linkki Hesarin juttuun, jossa näkyvät molemmat kuvat
http://www.hs.fi/kulttuuri/Marimekon+kangas+on+toisen+teoksen+kopio/a1369710817072
-
http://www.hs.fi/kulttuuri/Marimekon+kangas+on+toisen+teoksen+kopio/a1369710817072
Tarinan opetus: Jossain joku aina huomaa plagiaatin, vaikka olisi kuinka obskuuri lähde.
Olis nyt edes vähän sijoitellut niitä puita eri tavalla.
-
Olis nyt edes vähän sijoitellut niitä puita eri tavalla.
Tätä minäkin ihmettelin. Ei nyt olisi ollut iso vaiva muuttaa puiden muotoa tai asettelua hieman. Vaikuttaa nyt viime hetken paniikkiratkaisulta deadlinen lähestyessä. Sama saattaa sopia Ossin kukon uusiokäyttöönkin. Varmaan tuollaiset ratkaisut tehostavat työntekoa, mutta onhan nuo helvetin noloja juttuja, jos/kun kiinni jää.
-
No nyt tiedotteessaan Isola "katuu ja häpeää". "Ei ollut tullut ajatelleeksi tekijänoikeuksia tai sitä että tulisi lainanneeksi jonkun toisen työtä", kerrottiin radiouutisissa. :) Hänhän on toisen polven suunnittelija, unikkokuosin suunnittelijan tytär.
-
Onpa tosiaan aivan järkyttävä design munaus.
Jossain työväenopiston kudontapiirissä vielä voi ymmärtää suoraan yksi yhteen kopioidut/varastetut ideat. Muotimaailman ammattilaisten näyteikkunapaikalla ihan käsittämätöntä operointia.
http://yle.fi/uutiset/kristina_isola_myontaa_kopion/6663592
Maine mäni. Marimekko-brändi saa nenilleen. Äiti pyörii haudassa.
Suurennuslasille töitä. >:D
-
Marimekko kauluspaitojen ystävänä olen hieman järkyttynyt. (Näin rahattomana kuluttajana) Jatkakaa.
-
Nyt vaan loputkin Marimekon kuosit ja design syyniin... >:D
Timo
-
En ole tietoinen missä toimistossa tuo on ideoitu. Orion Pharman markkinointia voi kyllä kiinnostaa tarkastella toimiston laskutusta. Viiden minuutin kahvitaukomietintä saattaa olla laskutuksessa venynyt hieman...
Ideathan ovat vapaata riistaa ja referenssiä saa ottaa ja mallina käyttää. Itsekin metsästän kuvamateriaalia Googlella joka päivä, jos en itse sitä pysty ottamaan. Tässä tapauksessa on kuitenkin piirretty läpi ihan suoraan iso osa toisen tekemästä kuvituksesta, mikä on jo vähän nihkeätä.
Voisi olla aika sopiva päivä vinkata myös tuosta esim. Ilta-Sanomien toimitukseen jossa kysellään juuri vinkkejä muista design-plagioinneista.
-
Raidalliset vankien univormut kiellettiin USA:ssa vuonna 1904, joten raitakuosi kuulunee public domainiin. :P