Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Kritiikki ja sarjakuva mediassa => Topic started by: Timo Ronkainen on 22.04.2010 klo 10:23:45
-
Kehveli kun on törppö kakara:
Boy Sees Boobs in Comic, Tells Mom, Mom Tells News (http://www.escapistmagazine.com/forums/read/7.189731-Boy-Sees-Boobs-in-Comic-Tells-Mom-Mom-Tells-News)
A ten year old boy in Utah was shocked to find pictures of naked ladies in a comic and so was his mother. So shocked in fact, that she went to the press.
When ten year old Sheldyn Conley opened up his "Superhero Comic Book Spectacular" - a collection of comic books that his mother had purchase for him at a local dollar store - he wasn't expecting to see nudity and graphic violence from the outset.
The young boy was so surprised that he ran to tell his mother, who contacted ABC4, who sent someone to the store to get some answers.
uutisvideo on hilpeä (http://io9.com/5520739/boy-finds-boobs-in-comic-book-reporter-goes-to-1-store-for-answers)
Timo
-
Kehveli kun on törppö kakara:
Timo
Enpä ole ajatellut, mutta ehkä tosiaan se, että ne rinnat on piirretty, tekee ne jotenkin riettaammiksi.
Werthamit esiin. Meillä on taas parental guidance -tapaus käsillä.
-
No laitetaan tämä tähän, (vaikka olis varmaan joku muukin paikka):
Tää Pääkaunki pahoittaa mieliä.
HS:n päätoimittaja pahoittelee sarjakuvaa (http://www.ita-savo.fi/Uutiset/12532225.html)
Mikael Pentikäinen Kuukausiliitteen sarjakuvasta: Tyylitaju voi pettää (http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/8768-mikael-pentikainen-kuukausiliitteen-sarjakuvasta-tyylitaju-voi-pettaa?fb_action_ids=10151067853474528&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%2210151067853474528%22%3A10151064634784214%7D&action_type_map=%7B%2210151067853474528%22%3A%22og.recommends%22%7D&action_ref_map=%5B%5D)
Tapen piirtämää sarjakuvaa kirjoittavat lehden poliittiset toimittajat.
Timo
-
Tuomas Hänninen sanoi Kotimaa24:lle, että hän ei osannut pitää sarjakuvaa huumorina.
Sinänsä varsin yllättävä veto tuolta Hänniseltä, sillä Pääkaupunkihan nimen omaan pyrkii (ilman kynsiä ja hampaita) olemaan satiiria. Ja poliittista satiiria.
Ja sitten kun pitää tehdä huumoria, josta kukaan ei saa pahoittaa mieltään, yhä harvempi "osaa pitää sitä huumorina."
Rekisteröin itsekin muuten tuon pahennusta herättäneen kohdan. Ei sillä että se olisi naurattanut, mutta kumminkin. Kuukausiliitteen sarja on minusta nimen omaan liian kiltti, mikä on harmi sillä se on kuitenkin hyvin piirretty, kohtuullisen fiksu sekä mietitty käsikirjoituksensa puolesta.
-
Kuukausiliitteen sarja on minusta nimen omaan liian kiltti, mikä on harmi sillä se on kuitenkin hyvin piirretty, kohtuullisen fiksu sekä mietitty käsikirjoituksensa puolesta.
Liika kiltteys tuli samalla määritellyksi. Mutta minähän olen tainnut jauhaa tästä aiheesta aiemminkin...
-
Sinänsä varsin yllättävä veto tuolta Hänniseltä, sillä Pääkaupunkihan nimen omaan pyrkii (ilman kynsiä ja hampaita) olemaan satiiria. Ja poliittista satiiria.
Ja sitten kun pitää tehdä huumoria, josta kukaan ei saa pahoittaa mieltään, yhä harvempi "osaa pitää sitä huumorina."
Rekisteröin itsekin muuten tuon pahennusta herättäneen kohdan. Ei sillä että se olisi naurattanut, mutta kumminkin. Kuukausiliitteen sarja on minusta nimen omaan liian kiltti, mikä on harmi sillä se on kuitenkin hyvin piirretty, kohtuullisen fiksu sekä mietitty käsikirjoituksensa puolesta.
Minä en osaa rekisteröidä kyseistä kohtaa mitenkään vanhoillislestadiolaisia vastaan suuntautuvaksi. Mielestäni kyseissä lauseessa vanhoillislestadiolaiset esitetään sympaattisessa valossa, loukkauksen (sivistyssanoin satiirin) kohteena ovat pääministeri ja hänen avustajakaartinsa. Olen erittäin myötäloukkaantunut siitä, että tilaamani lehden päätoimittaja aiheettomasti pahoittelee aiheettomasti loukkaantuneille, ettei vastaavia syitä olla loukkaantumatta tule vastaisuudessa esiintymään. :D
-
Kuukausiliitteen sarja on minusta nimen omaan liian kiltti, mikä on harmi sillä se on kuitenkin hyvin piirretty, kohtuullisen fiksu sekä mietitty käsikirjoituksensa puolesta.
Liika kiltteys tuli samalla määritellyksi.
???
Tarkoitin että satiiri voisi olla rohkeampaa, ylilyövempää sekä loukkaavampaa, mihin ei myöskään olisi periaatteessa mitään estettä ellei lystin maksaja sitten olisi toista mieltä.
Kääntäen taitamaton/hutiloitu piirros, ontuva ja puutteellisin tiedoin tehty olkinukke-kässäri tai satiiri/ruimiminen vailla selkeää kohdetta on jo lähtökohtaisesti epäonnistunutta, vaikka pohjalla olis kuinka agressiivinen, raju tai hyvä idea. Perusasiat pitää olla kunnossa, vaikka tehtäisiinkin "vain" huumoria.
-
Tässä paheksumistapauksessa on kylmääviä piirteitä:
- Päätoimittaja pahoittelee tekijän puolesta
- Tekijä ei saa näkemystään asiasta kuuluviin
- Hemmetti, Koiviston nimeä ei edes mainita uutisessa! --> Outoa kuoliaaksivaikenemisen makua.
No, "vain" todellisuuttahan tämä...
-
Tää/Pääkaupunki-sarjan kohdalla kiltteys vaivasi varsinkin alkuvuosina. Tilanne muuttui uusien käsikirjoittajien myötä.
Välillä on ollut skarppeja ja jopa ilkeitä heittoja, mutta monesti sarja sortuu Itse Valtiaat -syndroomaan. Piirroshahmoina, karikatyyreina poliitikoista tulee liian sympaattisia ja todellisuudesta liikaa etäännytettyjä maskotteja. Pilapiirroksessa karrikointi toimii, harvemmin sarjakuvassa.
Jos en olisi vähän jäävi niin kehuisin tähän väliin JP Ahosen "Puskaradiota".
-
Niin itse asiasta eli sensuurista ja pahoittelusta. Vanha totuus on, että kukaan ei voi tietää mistä ihmiset suuttuvat, mutta aina ne jostain suuttuvat.
Mikä on hyvä, sillä mitä virkaa on satiirilla, ellei joku siitä polta päreitään? Nykyisin ollaan liian herkkiä reagoimaan kun toisaalta samaan aikaan internetissä mesovat nimimerkit nimimerkkiensä takaa. Eivät tosin enää kauaa julkisissa palveluissa ja keskustelusivustoilla, mutta kyllähän maailmaan vapaita palvelimia mahtuu.
-
mitä virkaa on satiirilla, ellei joku siitä polta päreitään?
Silloin satiiri maistuu parhaalta, kun sen kohde ei sitä ymmärrä. Esim. Eppu Normaalin Myrkkyä
-
Eivät tosin enää kauaa julkisissa palveluissa ja keskustelusivustoilla
Kuinka niin?
-
Kuinka niin?
Olen melkoisen varma että suurimmat keskustelupalstat alkavat vaatia rekisteröitymisen parin vuoden sisällä. Ehkä säätävät jopa lain asiasta. Tietysti sitä tullaan kiertämään tavalla ja toisellakin.
-
Journalisti-lehden (http://www.journalistiliitto.fi/journalisti/lehti/2012/13/palstat/mitenkas_nyt/) Mitenkäs nyt?-palstalla käsitellään Pääkaupunki-sarjakuvaa.
Kuukausiliitteen Pääkaupunki-sarjakuvassa 4. elokuuta Jyrki Katais -hahmo puhuu lestadiolaisen lapsiperheen ampumisesta. Seuraavana päivänä Kotimaa24 uutisoi, ettei sarjakuva huvittanut SRK:n pääsihteeriä. HS:n päätoimittaja Mikael Pentikäinen sanoi, että ”valitettavasti joskus kokeneillakin tyylitaju voi pettää”. Piirtäjä Tarmo Koivisto, kenen tyylitaju petti?
"Mietin itsekin käsikirjoituksen äärellä, että onkohan tämä nyt ihan kiva. Mutta koska käsikirjoittajat Jouni K. Kemppainen ja Mikko Vienonen ovat kokeneita, tein luonnoksen käsikirjoituksen mukaan. Lähetin sen käsikirjoittajille ja toimitukselle. Läpi meni."
-
Ja Kaarina Hazard (http://blogit.iltalehti.fi/kaarina-hazard/2012/08/09/rappiotaide/) vielä kolumnoi.
-
Mikael Pentikäisen pahoittelut eivät yllätä, vaikka ovat nöyrän noloja. Mies on taustaltaan lestadiolainen ja kepulainen.
Suomessa ei saa pilkata uskovaisia, samaan aikaan maassamme läyhtään tekopyhästi jostain Pussy Riotista ja Venäjän sensuurista ylipäätänsä.
-
Jatkanpa tässä minäkin... Niin, tahatonta pahennuksen herättämistä tapahtuu
välillä paremmissakin piireissä. Dagens Nyheter pyysi äsken (lauantaina 11.8.) anteeksi edellisenä päivänä julkaistua Nemi-strippiä, joka sisälsi rasistisia stereotypioita.
(http://p.twimg.com/Az6k2kVCIAI6eM9.jpg:)
Ilmeisesti "tarinan" kaksi seuraavaa strippiä ei julkaistu ollenkaan.
http://channels.msn.se/serier/default.asp?cat=nemi&count=0&date=20120811
http://channels.msn.se/serier/default.asp?cat=nemi&count=0&date=20120813
-
Suomessa ei saa pilkata uskovaisia, samaan aikaan maassamme läyhtään tekopyhästi jostain Pussy Riotista ja Venäjän sensuurista ylipäätänsä.
Sitten suomalaiset ovat sangen kansalaistottelematonta väkeä. Meinaan, että "uskovaisten" pilkkaa ei julkisuudesta puutu.
-
Uskovaisia rienataan jopa Kirkko & Kaupunki -lehdessä. Ville Ranta tietysti asialla.
Lehdessä on myös Kerettiläinen-palsta tai vastaava, joka sekin herättää lukijoissa usein pahennusta "pilkallaan".
-
Enpä ole ajatellut, mutta ehkä tosiaan se, että ne rinnat on piirretty, tekee ne jotenkin riettaammiksi.
Werthamit esiin. Meillä on taas parental guidance -tapaus käsillä.
tätäpä. Wanha suosikkini Howard "prinssi" Chaykin ja Black kiss 2:
Black kiss 2 on torpattu briteistä (http://www.anorak.co.uk/330997/news/black-kiss-2-is-banned-in-the-uk-sales-should-rocket.html/)
ja onpa se nyt bannattu Kanadassakin (http://www.bleedingcool.com/2012/09/04/black-kiss-2-now-also-banned-in-canada/)
koska logiikka jyllää digitaaliversion toki voi ostaa molemmissa.
-
Black Kiss 2 on kahden numeron jälkeen jonninmoinen pettymys briljanttiin alkuperäiseen verrattuna.
Sen lisäksi että stoori ei vedä kovin hyvin pahin ongelma on se että kuvitus mättää kun hahmot ovat irrallisia taustoista. Paikoitellen myös hahmoja ja taustoja on kopattu ruudusta toiseen. Sitä se liiallinen (tökerö/huono) tietsikoiden käyttö teetttää...
Kuitenkin omalla tavallaan viihdyttävää pervoilua jA Chayakinina.
-
Jotenkin liikuttava tämä. Kuva: YLE.
-
Aww. Mennään qahwalle ja halvalle.
"You bring the halva" -J. Wellington Wimpy.
-
No nyt taas. Controversial comics found in children's Halloween candy. (http://www.ksdk.com/news/article/345790/28/Controversial-comics-found-in-childrens-Halloween-candy) Jack T. Chickin traktaatit herättävät paheennusta. No eihän ne kyllä mitään lasten kamaa oikein ole.
Timo
-
Kovaa shittiä puskee taas Chickin pajalta. Tämä oli yksi halloween-karkeista:
http://www.chick.com/reading/tracts/1011/1011_01.asp
Ja tässä "selkeät" ohjeet miten ristityn pitää Samhainia viettää:
http://www.chick.com/reading/tracts/0058/0058_01.asp
-
Chickin juttuja voisi erehtyä luulemaan parodiaksi evankelikaalisuudesta, ellei paremmin tietäisi. Joskus jollain nettisivulla oli muistaakseni vertailu, jossa piti erottaa toisistaan aito traktaatti ja parodia, eikä ollut helppoa. Sen verran hervottomia nämä ovat.
-
Persepolis ei sopivaa luettavaa seiskaluokkalaisille?
http://www.dnainfo.com/chicago/20130315/roscoe-village/cps-bans-persepolis-at-lane-tech-protest-planned-for-friday
-
Nyt taas kerran harmittaa että jäi Angouleme väliin.
Lohtunaisten sarjakuvanäyttely aiheuttaa Japanilaisissa närää (http://english.hani.co.kr/arti/english_edition/e_international/622355.html)
-
Valitettavasti nationalismin peikko nostaa päätään Japanissa. Juttelin juuri yhden japanilaisen ystävän kanssa, joka harmitteli nykyisen pääministerin vastenmielistä politiikkaa.
-
Tämä näyttely Hesan festareille, niin näemme mitä täällä tapahtuu.
Timo
-
Persepolis ei sopivaa luettavaa seiskaluokkalaisille?
http://www.dnainfo.com/chicago/20130315/roscoe-village/cps-bans-persepolis-at-lane-tech-protest-planned-for-friday
eikä vain Persepolis ALAn tutkimuksessa "kyseenalaisista" ja "sopimattomista" teoksista USAn kirjastolaitoksessa kärkikymmenikköön mahtuu 3 sarjakuvaa : Persepolis, Saga ja Drama
http://edition.cnn.com/2015/04/14/living/most-challenged-books-2014-feat/index.html
-
Oih niitä aikoja! ME-lehti 1976 juuri ennen Mämmilää...
"Yhteisenä piirteenä kioskien sarjakuvalehdille on lietsoa ennakkoluuloja sosialistisia maita kohtaan, sanoo kuvaamataidon lehtori Antonia Zilliacus, joka on keskustellut paljon oppilaittensa kanssa sarjakuvista ja niiden antamista malleista. Hänen mukaansa joillakin oppilailla on suorastaan kauhu Neuvostoliittoa kohtaan."
"Pojille tarkoitettu naisihanne uhoaa kaupallista seksiä. Shokissa, esimerkiksi, vaatekaistaleeseen kietaistua pornokuvajaista markkinoidaan julisteena kotiin ripustettavaksi."
(Irja-Kaisa Vierula)
-
Kuulin äidiltäni että 70-luvun alussa Ateneumissa ihannoitiin lähinnä neuvostotaidetta.
Pisti vihaiseksi kun kuulin, vaikutteiden kirjohan pitäisi olla avara eikä tuolla lailla poliittinen. Varsinkaan maan suurimmassa taidekoulussa. Mutta se tosiaan oli sitä aikaa.
-
70-luvulla otettiin monessa paikkaa takaisin aiempaa "virallista" historiankirjoitusta.
Tuo jatkui melko pitkälle 80-lukua jolloin sitten alkoi taas toiseen suuntaan änkyröinti.
Myös sarjakuvan osalta käytiin kylmää sotaa ja kaikki edes amerikoissa tai sen satelliittivaltioissa tehty oli automaagisesti siis neuvostovastaista ja viihteellisyydellään ajatusta rampauttavaa tjs.
tuon ajan rintamalinjoista on päästy sarjispiireissä tai ainakin niistä vaietaan kohteliaassa seurassa jottei keskustelu luisu taas täälläkin olleeseen poliittiseen päänaukomiseen joka on suurin piirtein yhtä tarpeellista kuin nännit miehellä ja loppupäätelmä lähestyy aina vuotta 1918.
Eikä ikinä rakentavassa sävyssä.
Sarjakuvilla kun on paitsi kirjojen ja sanojen voima myös kuvien voima etunaan. Ja osa oikeasti pyrkiikin muuttamaan asioita
Kyllähän rapakon takana osa poliiseista kokee että se nyt on väärin että Teräsmies suojelee ihmisiä heiltä (http://filmingcops.com/its-disgraceful-police-outraged-at-new-superman-comic-book/)
ja tietty Strange fruit (http://www.comicbookresources.com/article/cbr-tv-mark-waid-on-strange-fruit-controversy-archie-relaunch-avengers)
-
Tähän liittyy tämä viiden vuoden takainen näyttely, josta kirjoitin Kvaakiin (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=1397).
Timo
-
Ja taas kauhistuttaa, kun on jos milläkin kirjaimella alkavia kamalia sanoja.
Does your school library have this vulgar book? (http://kfor.com/2017/02/23/does-your-school-library-have-this-vulgar-book/)
"Jessica Baughman-Rubio is extremely concerned, because her son checked out a library book full on vulgar material and language.
'Stuck In The Middle' is a graphic novel, which are very popular with middle school children.
Graphic novels are similar to old-fashioned comic books."
Päätös: koulu poistaa kaikki sarjakuvat kirjastostaan.
Timo
Edit: tyhmä typo
-
Pöh. Seuraus saa kärsiä, kun oikeampi päätös olisi ollut poistaa syy eli se pumpulissa kasvatettu poika koulusta ;D
-
Ja taas mennään. Vikapäät löytyy aina oikeasta osoitteesta.
Turun kaksoissurma: Epäillyllä moitteeton tausta – yhteys uhriin löytyy ”turri" -fantasiakulttuurista (https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/051d866a-0dfc-4d20-bb56-4362056f92b6)
"Sekä epäilty että toinen henkirikoksen uhreista harrastivat fantasia-alakulttuuria, joka tunnetaan nimellä ”turri” tai ”turreilu” (engl. ”furry”). Turriharrastajat kuluttavat ja tuottavat esimerkiksi japanilaistyyppisiä sarjakuvia ja sarjoja, joissa esiintyy ihmismäisiä eläinhahmoja. Alakulttuurissa pidetään kokoontumisia, joissa harrastajat myös pukeutuvat hahmoiksi ja eläytyvät niiden rooleihin.
Osapuolet ovat harrastaneet myös tietokonepelaamista."
-
Ja taas mennään. Vikapäät löytyy aina oikeasta osoitteesta.
Turun kaksoissurma: Epäillyllä moitteeton tausta – yhteys uhriin löytyy ”turri" -fantasiakulttuurista (https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/051d866a-0dfc-4d20-bb56-4362056f92b6)
"Sekä epäilty että toinen henkirikoksen uhreista harrastivat fantasia-alakulttuuria, joka tunnetaan nimellä ”turri” tai ”turreilu” (engl. ”furry”). Turriharrastajat kuluttavat ja tuottavat esimerkiksi japanilaistyyppisiä sarjakuvia ja sarjoja, joissa esiintyy ihmismäisiä eläinhahmoja. Alakulttuurissa pidetään kokoontumisia, joissa harrastajat myös pukeutuvat hahmoiksi ja eläytyvät niiden rooleihin.
Osapuolet ovat harrastaneet myös tietokonepelaamista."
Jaahas!
Ainahan se syntipukki löytyy. Oikeasti kanattaisi katsoa peiliin. Kotikasvatus ja rajojen määrittely jo lapsena. Mutta kun on näitä vanhempia, jotka kasvattaa kännykän välityksellä, eihän-meidän-lapsi-nyt-tee-mitään-tämmöistä tai sitten eletään kuin pellossa.
Sarjakuvat, TV, elokuvat, pelit. Mä olen saanut katsoa koko ikäni ihan lapsesta asti kaikkea kauheeta telkkarista ja pleannut mitä vaan ja en ole edelleenkään murhamies, eikä ole mun kaveritkaan.
-
Ja taas mennään. Vikapäät löytyy aina oikeasta osoitteesta.
Turun kaksoissurma: Epäillyllä moitteeton tausta – yhteys uhriin löytyy ”turri" -fantasiakulttuurista (https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/051d866a-0dfc-4d20-bb56-4362056f92b6)
"Sekä epäilty että toinen henkirikoksen uhreista harrastivat fantasia-alakulttuuria, joka tunnetaan nimellä ”turri” tai ”turreilu” (engl. ”furry”). Turriharrastajat kuluttavat ja tuottavat esimerkiksi japanilaistyyppisiä sarjakuvia ja sarjoja, joissa esiintyy ihmismäisiä eläinhahmoja. Alakulttuurissa pidetään kokoontumisia, joissa harrastajat myös pukeutuvat hahmoiksi ja eläytyvät niiden rooleihin.
Osapuolet ovat harrastaneet myös tietokonepelaamista."
Artikkelissahan vain lueteltiin näitä Iltalehden mielestä varmaan perin eriskummallisia alakulttuuriharrastuksia, ei niitä teon syyksi laitettu. Saavat lukijat ihmeteltävää, että on outoa väkeä nuo tuommoiset.
-
Artikkelissahan vain lueteltiin näitä Iltalehden mielestä varmaan perin eriskummallisia alakulttuuriharrastuksia, ei niitä teon syyksi laitettu. Saavat lukijat ihmeteltävää, että on outoa väkeä nuo tuommoiset.
No ei tietenkään, mutta lehti antaa ymmärtää.
Entä jos yhdistävä tekijä olisi jääkiekkoilu? Tai jalkapalloilu...
Mainittaisiinko?
Timo
-
Ei tietenkään.
Eihän tekijän uskonnollisuuden la ole väliä jos on kristitty eikä etnisyydellä jos on ne kantasuomalainen = valkoinen.
Paria hyväksyttyä sarjakuvaa lukuunottamatta jo sarjakuvaharrastus on osoitus vähintään syrjäytymisestä.
Silloin voi juuri tehdä noin, ihmetellä miten outo ja erilainen joku voi olla ja muistetaan lapset: erilaisuus on aina paha juttu.
-
Jos tekijä vielä kuuntelee heviä niin sittenhän saadaan epäpyhä kolminaisuus kokoon ja voidaan alkaa osoittelemaan sormella vähän joka suuntaan (paitsi vanhempien suuntaan) ja jotkut voivat vaatia sarjakuvien, hevimusiikin ja k-18 tietokonepelien kieltoa (taas).
-
Nykyään alkaa olla haastavampaa löytää nuoria (tai vanhempiakin), jotka eivät pelaa mitään tietokonepelejä...
"Osapuolet ovat nähneet Tuntematon sotilas -elokuvan televisiosta itsenäisyyspäivänä" :)
(Joskin on kyllä mainittava, että olen huomannut ainakin YLEn uutisoinnissa sen kristillisyydenkin olevan varsin usein mainittu kun vain mahdollista...)
-
En juuri seuraa uutisointia ja kirjoittelua väkivallanteoista, joten en osaa arvioida onko tuo jotenkin poikkeuksellista. Mielikuva on se että koska kerrottavaa on vähän (poliisi ei paljasta) niin kaikki mitä suinkin saadaan tietoon, levitetään kyllä lehdistössä eteenpäin.
Mieleni teki varsinaisesti kommentoida tuota furry-asiaa. Se on mielenkiintoinen harrastus, joka on useamman "underground-vuoden" jälkeen alkanut ilmeisesti levitä laajemmallekin. Harrastajia on Suomessa käsittääkseni jo muutama tuhat. On nähty telkkaridokkaria sun muuta.
Siitä vähästä mitä olen harrastajien kanssa vaihtanut ajatuksia, nähnyt coneissa ja seurannut tubessa, on sellainen vaikutelma tullut, että moni harrastaja vaikuttaa aika ujolta. Conikokoontumisissa on myös jännä, ymmärrettävä ristiriita, "sosiaalisesti pelokkaatkin" tyypit saavat kokea hauskanpitoa ja yhteisöllisyyttä, ilman pelkoa siitä että heidän ulkonäköään tms. kommentoidaan. Yksi tuttu myös kertoi lopettaneensa furry-tubekanavansa kiusaamisen takia. Furry-harrastus on vähän kuin larppaamista siis, mutta kuitenkin erilaista. (Jenkkilässä voi toki olla aivan eri meininki, siellähän tällä on pitkä historia)
-
Sarjakuvaroviot pala(a)vat: nyt ontariolaisissa kouluissa on tuhottu tuhansia sarjakuva-albumeita (https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1817537/livres-autochtones-bibliotheques-ecoles-tintin-asterix-ontario-canada?fbclid=IwAR1rLAJ62lcKmFVj5o_62oKASMp5GoGMJBzXU2Z5CkGOpfs-INz-o4_LI1o) ja lehtiä, koska niissä on alkuperäiskansoja loukkaavaa ja rasistista materiaalia. Mukana Tinttejä (varmaankin T Amerikassa) ja Asterixeja (Varmaankin Suuri merimatka).
"Schools destroy 5,000 books deemed harmful to Indigenous people, including Tintin and Asterix
They were dumped, some burned and buried, by an Ontario school board that accuses them of propagating stereotypes. The authors are appalled."
Timo
-
Sarjakuvaroviot pala(a)vat: nyt ontariolaisissa kouluissa on tuhottu tuhansia sarjakuva-albumeita (https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1817537/livres-autochtones-bibliotheques-ecoles-tintin-asterix-ontario-canada?fbclid=IwAR1rLAJ62lcKmFVj5o_62oKASMp5GoGMJBzXU2Z5CkGOpfs-INz-o4_LI1o) ja lehtiä, koska niissä on alkuperäiskansoja loukkaavaa ja rasistista materiaalia. Mukana Tinttejä (varmaankin T Amerikassa) ja Asterixeja (Varmaankin Suuri merimatka).
"Schools destroy 5,000 books deemed harmful to Indigenous people, including Tintin and Asterix
They were dumped, some burned and buried, by an Ontario school board that accuses them of propagating stereotypes. The authors are appalled."
Timo
Jotenkin tuli mieleen Indiana Jones ja viimeinen ristiretki, jossa näytettiin kuinka Hitler ja kumppanit polttivat kirjoja.
Ei se auta, vaikka kuinka polttaisi...historiaa ei voi kirjoittaa uudelleen. Parempi olisi, että kerrottaisiin, että näin ennen sarjakuvissa käsiteltiin alkuperäiskansoja. Nykyihmiset näkisivät, että eihän tommoinen ole kivaa.
Kyllä on tyhmää toimintaa...lahjottaisi ne kirjat vaikka paikallisille sarjakuvankerääjille.
-
Kait ne sitten polttavat Umpapahit, Lucky Luket, jne kun niissä alkup. kansoja huonossa valossa.
No eipähän lopu poltettava.
-
Herättääpi ihmetystä näin sauna-Suomessa kasvaneena, kuinka ahdasmielinen kotikasvatus onkaan ihmisellä, joka lausahtaa näin: "It's a little embarrassing to see the depiction of shirtless aboriginals in children's stories , she explains. I can't imagine shirtless warriors ." Antropologi. Öh ja höh.
-
Kanadasta löytyi taas lisää hautoja alkuperäisväestön lasten koulun läheltä – kirkkoja poltettu, paavia vaaditaan tilille (https://yle.fi/uutiset/3-12003932)
Kanadan alkuperäiskansat ovat joutuneet eurooppalaisten invaasion aikana sanoinkuvaamattomien tekojen kohteeksi.
Lasten joukkohautoja kaivetaan yhä auki.
Ja me kehtasimme sitten vielä välineellistää nuo ensimmäiset kansat viihteemme kautta.
Jotenkin tuli mieleen Indiana Jones ja viimeinen ristiretki, jossa näytettiin kuinka Hitler ja kumppanit polttivat kirjoja.
Ei se auta, vaikka kuinka polttaisi...historiaa ei voi kirjoittaa uudelleen. Parempi olisi, että kerrottaisiin, että näin ennen sarjakuvissa käsiteltiin alkuperäiskansoja. Nykyihmiset näkisivät, että eihän tommoinen ole kivaa.
Kyllä on tyhmää toimintaa...lahjottaisi ne kirjat vaikka paikallisille sarjakuvankerääjille.
Tässä tapauksessa toiminta oli päinvastaista.
Googlella artikkelin ranska englanniksi käännettynä: "We bury the ashes of racism, discrimination and stereotypes in the hope that we will grow up in an inclusive country where all can live in prosperity and security."
He polttavat ja hautaavat heihin kohdistettua pahuutta. Ja me kehtaamme valittaa siitä... siitäkin. Kuten aina.
-
Kanadasta löytyi taas lisää hautoja alkuperäisväestön lasten koulun läheltä – kirkkoja poltettu, paavia vaaditaan tilille (https://yle.fi/uutiset/3-12003932)
Kanadan alkuperäiskansat ovat joutuneet eurooppalaisten invaasion aikana sanoinkuvaamattomien tekojen kohteeksi.
Lasten joukkohautoja kaivetaan yhä auki.
Ja me kehtasimme sitten vielä välineellistää nuo ensimmäiset kansat viihteemme kautta.
Tässä tapauksessa toiminta oli päinvastaista.
Googlella artikkelin ranska englanniksi käännettynä: "We bury the ashes of racism, discrimination and stereotypes in the hope that we will grow up in an inclusive country where all can live in prosperity and security."
He polttavat ja hautaavat heihin kohdistettua pahuutta. Ja me kehtaamme valittaa siitä... siitäkin. Kuten aina.
Niin no, Tintti ja Asterix voitaisiin ihan luontevasti kontekstoida koululaisille, eihän niiden pitäminen kokoelmissa merkitse sitä, että vuosikymmeniä vanhojen teosten sanoma niellään sellaisenaan.
-
Niin no, Tintti ja Asterix voitaisiin ihan luontevasti kontekstoida koululaisille, eihän niiden pitäminen kokoelmissa merkitse sitä, että vuosikymmeniä vanhojen teosten sanoma niellään sellaisenaan.
Miksi pitäisi!? Mitä jos ne ensimmäisen kansan edustajien mielestä ovat niin loukkaavia ja vastenmielisiä, ettei niitä enää haluta lukea? Varsinkin kun vanhat hirveydet ovat taas nousseet esiin. Kuten jutussa kävi ilmi, ne poltetut teokset halutaan haudata, ihan kirjaimellisesti, maahan. Sanoma on selvä.
Ja eihän meiltä olla ottamassa mitään pois: kovakantisia integraaleja tai unelmia minihameisista intiaaniprinsessoista. Ontariossa vain haluavat jotain pois käsistään, kaukana täältä.
Toivottavasti pettymys ei ole kovin suuri kun maailman pahuus ei sitten sarjakuvia polttamalla häviä minnekään. Myös keräilijöille on aina hyvä uutinen mitä enemmän (muiden) sarjakuvia poltetaan.
Satuttavasti sanottu. Eivätköhän he ymmärrä maailman pahuudesta paremmin kuin moni muu...
-
Miksi pitäisi!? Mitä jos ne ensimmäisen kansan edustajien mielestä ovat niin loukkaavia ja vastenmielisiä, ettei niitä enää haluta lukea?
On vaikea uskoa, että Tintti ja Asterix kuuluisivat koulussa pakolliseen lukemistoon, vaikken ne kokoelmistaan poistaneiden kanadalaiskoulujen opetussuunnitelmia tunnekaan. Niitä kannattaa kuitenkin tarpeelliseksi koetulla taustoituksella lukea ainakin hiukan, koska ne ovat tunnettuja kulttuurituotteita, ja jonkinasteisen niistä perillä olemisen voi katsoa kuuluvan jopa yleissivistykseen, joka toki on aikaan ja paikkaan sidottu käsite.
-
On vaikea uskoa, että Tintti ja Asterix kuuluisivat koulussa pakolliseen lukemistoon, vaikken ne kokoelmistaan poistaneiden kanadalaiskoulujen opetussuunnitelmia tunnekaan. Niitä kannattaa kuitenkin tarpeelliseksi koetulla taustoituksella lukea ainakin hiukan, koska ne ovat tunnettuja kulttuurituotteita, ja jonkinasteisen niistä perillä olemisen voi katsoa kuuluvan jopa yleissivistykseen, joka toki on aikaan ja paikkaan sidottu käsite.
Civiliser les 'Sauvages'!
-
Käytännössä vähemmistöjä on missä ja milloin hyvänsä aina pakotettu omaksumaan valtakulttuuri. Kun vähemmistön oma kulttuuri on ollut liian voimakas poispyyhittäväksi, sille on annettu uusi merkitys, Suomessa hyvin tunnetaan kristillisten juhlien pakanalliset juuret.
Tänään vähemmistöjen harjoittamaan politiikkaan kuuluu torjua ja peräti kieltää valtakulttuurin ylpeyden aiheet juuri siksi, että teko ajaa ihmisiä tuohduksiin. Siinä annetaan symbolisesti samalla mitalla takaisin.
Tintti valtakulttuurin edustajana voi yhtä hyvin kokea Arlan tuotteiden kohtalon paikallisesti ja näinä maailmanaikoina ei ole lainkaan poissuljettua etteikö siitä voisi muodostua sorron symbolia ranskankielisessä osassa maailmaa. Käänteisesti sille voisi tapahtua siis sama kuin Pepe-sammakolle.
On tietysti täysin hyväksyttävää kantaa huolta sarjakuvista sarjakuvafoorumilla, mutta on mahdollista nauttia esim. lännensarjoista fantasiana, mutta nähdä niiden muut ulottuvuudet ja peräti ymmärtää niiden olevan todellisen historian sijaan fantasiaa.
Vertaisin asiaa pitkätukkahevareihin, jotka nauttivat elämäntavasta täysin tietoisena sen ironisena puolesta. Sex, drugs and rock'n roll on rokkareiden kaupallista fantasiahömppää, joka helpottaa kaljatölkin sihahduksen tapaan arkipaineita kun pitää painaa ylitöitä sekä ehtiä olemaan hyvä isä, kun on autettava koulutehtävissä ja luettava iltasatu.
-
Miten voi oppia historian kipupisteistä, jos itse historia hävitetään tai piilotetaan? Juuri uutisissa mainittiin kuinka nuorisoa värvätään somessa ääriliikkeisiin. Tämä onnistuu parhaiten siten, että kohderyhmä ei tiedä kautta aikojen tapahtuneista ääriliikkeiden tai sortajien toimista. On helppoa tarjota monimutkaisiin ongelmiin yksinkertaisia ratkaisuja, jos pystyy pimittämään sen tosiasian ettei ko. ratkaisu ole toiminut aiemminkaan, vaan tuonut vain uudet päsmärit kehiin tekemään tiliä itselleen.
-
Eivätköhän he ymmärrä maailman pahuudesta paremmin kuin moni muu...
Ei välttis. Jos tarkkoja ollaan, niin tuskin meistä kellään on sellaista suvun historiaa (jos tarpeeksi tongitaan), jossa ei olisi koettu huutavaa vääryyttä. Eikä olla opittu mitään. Toki systemaattinen ja valtakulttuurin harjoittama vääryys on eri asia.
Minähän kommentoin itse asiassa vain tätä lainattua perustelua toiminnalle:
"We bury the ashes of racism, discrimination and stereotypes in the hope that we will grow up in an inclusive country where all can live in prosperity and security."
Lopulta on täysin mahdoton tietää tuon tyyppisten, julkisuushakuisten tekojen tarkkoja motiiveja saati ennustaa niiden vaikutuksia. Mutta mikäs siinä, jos se heistä tuntuu jotenkin hyvältä (idealta).
-
Ontariossa vain haluavat jotain pois käsistään, kaukana täältä.
Nykymaailmassa mikään ei ole kaukana. Onpa Ahmed Ahnetta vaadittu poistettavaksi länsinaapurin kirjastoistakin.
-
Yleensä suurin osa vastustajista ja julkaisujen polttajista vastustaa vain vastustamisen vuoksi. Eivät ne oikeasti tiedä itse aiheesta mitään.
Tintit ja Asterixit on hävitettävä!
(Näyttää Aku Ankkaa) Nämäkö?
JUST NOI!
-
Yleensä suurin osa vastustajista ja julkaisujen polttajista vastustaa vain vastustamisen vuoksi. Eivät ne oikeasti tiedä itse aiheesta mitään.
Käsittääkseni Dragon Ball -kohun yhteydessä siteerattu ja tukena "pedofilian" vastustamisessa käytetty lastenpsykiatri oli lukenut/selannut jotain oikeasti härskejä mangoja, mutta ei ollut tutustunut nimenomaan Dragon Balliin. (En muuten edes muista, kommentoiko ko. henkilö itse juuri Dragon Ballia vai ei. Joka tapauksessa hänen näkemyksiinsä noista muista sarjoista vedottiin, kun DB:a kauhisteltiin.)
-
Tänään vähemmistöjen harjoittamaan politiikkaan kuuluu torjua ja peräti kieltää valtakulttuurin ylpeyden aiheet juuri siksi, että teko ajaa ihmisiä tuohduksiin. Siinä annetaan symbolisesti samalla mitalla takaisin.
Tämä ketju itsessään osoittaa, kuinka hyvin se toimii. Kun vielä vähemmistökulttuuri saavuttaa aseman, kuten vaikkapa Ahvenanmaa autonimiansa kautta, jossa se rajoittaa valtaväestöä, niin sekö sitten suututtaakin. Siinä valtaväestö tavallaan joutuu jollain abstraktilla tasolla kohtaamaan sorretuksi tulemisen ja voimattomuuden tunteita.
Se voisi ehkä ollakin asiallinen puheenaihe, että voiko esim. Tintin korvata täysin vaikkapa jollain Etelä-Amerikan sarjakuvalla, joka usein voi olla pahempi kuvastoltaan, mutta ei edusta siirtomaavallan kulttuuria.
Sen sijaan on vähän hassua ajatella, ettei sorron kohteena olevien käsitys olisi parempi kuin satunnaisen näppäimistönkuluttajan netissä tuottama viesti on vähän sama kuin sanoisi, etteivät sarjakuvaharrastajat "vähemmistökulttuurin" edustajina oikeastaan ymmärrä sarjakuvista sen vertaa mitä satunnainen populaarikulttuurin harrastaja.
Koska nyt pilkottaa itse kullakin asenteet jo läpi niin, että kohta purjehditaan varmaan taas sakeille vesille, niin valvojana muistutan ennakoivasti, että jos kirjoittajalla on alla jo varoituksia (ne eivät siis ole näitä minun filosofisia paimenkirjeitä, vaan konkreettisia kirjoituskieltoja jotka eivät käyttäjältä itseltään jää huomaamatta) niin ei kannata flirttailla asiattomuuden ja rasismin kanssa, koska toisin kuin kilteillä pilteillä ei näillä törkyturvilla ole enää löyttä, jonka turvin kirjoitella. Seuraava varoitus todennäköisesti on ikibanni, ja siinä on myös hyvä esimerkki miten abstraktilla tasolla ylläpidon nähdään käyttävän valta-asemaansa vaikka ylläpito itse tuntee siivoavansa julkista käymälää. Siinä voi sitten kukin keskustella sarjakuvista sakeammilla foorumeilla, mutta ehkä se näkemys sarjakuvista tuntuu silloin vähän rajoittuneelta, luulen.
-
Olisi kiinnostavaa tietää, mitä ihan yksittäisiä teoksia siellä halutaan siivota koulujen hyllyistä. "Tintissä Amerikassa" Hergé esittää toki intiaanit länkkärikuvaston mukaisina karikatyyreina (eivätkä ne edusta mitään tiettyä oikeata alkuperäiskansaa), mikä voinee jotakuta korveta. Toki useimmissa painoksissa (?) lienee mukana sekin kohtaus, jossa sotilaat ajavat koko heimon pois mailtaan ja paikalle pystytetään kaupunki, mitä voi pitää oikeastaan laatimisajalleen melko epätyypillisenä viittauksena alkuperäiskansojen itsemääräämisoikeuden kaventumiseen reaalimaailmassa.
Voi tietysti olla, ettei asiaa ole pohdittu näin yksilöidysti, vaan Tintti saa kärsiä esimerkiksi Kongon-seikkailujensa tuomasta kyseenalaisesta maineesta.
-
Voi tietysti olla, ettei asiaa ole pohdittu näin yksilöidysti, vaan Tintti saa kärsiä esimerkiksi Kongon-seikkailujensa tuomasta kyseenalaisesta maineesta.
Usein kyse todella on enemmän siitä, kuka sanoo kuin mitä sanoo.
EDIT: Usein vähemmistökansat jopa tekevät rahaa hyödyntäen stereotypioita, mutta näin tehdessään se on heidän oma valintansa ja siinä on vähän "rahat pois hölmöiltä" -asenne mukana. Harva kuitenkaan tahtoo palata menneisyyteen, ja osin tästä johtuen kamppailee vähemmistöidentiteetin ja laajemman kansallisuuteen perustuvan identiteetin rajalla.
-
(https://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?action=dlattach;topic=2115.0;attach=34504;image)
Nykymaailmassa mikään ei ole kaukana. Onpa Ahmed Ahnetta vaadittu poistettavaksi länsinaapurin kirjastoistakin.
Tällaista en muista. Tarkoitatko sitä Tintti Afrikassa -tapausta?
YLE: Tinttejä saa Ruotsissa pärstäkertoimella (https://yle.fi/uutiset/3-6321668)
Siitä keskusteltiin täälläkin, mutta en sitä löytänyt...
Yleensä suurin osa vastustajista ja julkaisujen polttajista vastustaa vain vastustamisen vuoksi. Eivät ne oikeasti tiedä itse aiheesta mitään.
Tintit ja Asterixit on hävitettävä!
(Näyttää Aku Ankkaa) Nämäkö?
JUST NOI!
Eivätköhän ne Ontariossa tienneet. Katoliset koulut ovat siellä tehneet niin paljon pahaa, että yrittävät nyt sitten tehdä edes jotain pientä hyvää.
Käsittääkseni Dragon Ball -kohun yhteydessä siteerattu ja tukena "pedofilian" vastustamisessa käytetty lastenpsykiatri oli lukenut/selannut jotain oikeasti härskejä mangoja, mutta ei ollut tutustunut nimenomaan Dragon Balliin. (En muuten edes muista, kommentoiko ko. henkilö itse juuri Dragon Ballia vai ei. Joka tapauksessa hänen näkemyksiinsä noista muista sarjoista vedottiin, kun DB:a kauhisteltiin.)
Tällä ei tietenkään ole mitään tekemistä tämän Ontarion tapauksen kanssa, mutta on hyvä esimerkki Vesan esille tuomasta ymmärtämättömästä sekoilusta sarjakuvien kanssa.
Ei välttis. Jos tarkkoja ollaan, niin tuskin meistä kellään on sellaista suvun historiaa (jos tarpeeksi tongitaan), jossa ei olisi koettu huutavaa vääryyttä. Eikä olla opittu mitään. Toki systemaattinen ja valtakulttuurin harjoittama vääryys on eri asia.
Minähän kommentoin itse asiassa vain tätä lainattua perustelua toiminnalle:Lopulta on täysin mahdoton tietää tuon tyyppisten, julkisuushakuisten tekojen tarkkoja motiiveja saati ennustaa niiden vaikutuksia. Mutta mikäs siinä, jos se heistä tuntuu jotenkin hyvältä (idealta).
Näinhän se on. Enemmän kyse oli performanssista ja rituaalista.
Maailman mittapuulla meillä on toki asiat etuoikeutetun hyvin, mutta toki sitä tämänkin kolkan historiasta ja pinnan alta kaikenlaista löytyy.
Itse en kannata minkäänlaista ennakkosensuuria. Kaikkea pitää suvaita paitsi suvaitsemattomuutta.
Karl Popperin suvaitsevaisuusparadoksin sanoin: "Jos me laajennamme rajoittamatonta toleranssia myös niihin, jotka ovat suvaitsemattomia, jos me emme ole valmiina puolustamaan suvaitsevaista yhteiskuntaa suvaitsemattomien hyökkäystä kohtaan, niin silloin suvaitseva tulee tuhotuksi ja suvaitsevaisuus tämän mukana. Meidän pitäisi siksi vaatia, suvaitsevaisuuden nimissä, oikeutta olla suvaitsematta suvaitsemattomuutta.”
-
Olisi kiinnostavaa tietää, mitä ihan yksittäisiä teoksia siellä halutaan siivota koulujen hyllyistä.
Uutisen mukaan joukossa oli joitakin lastenkirjoja, joissa neuvotaan pukeutumaan/naamioitumaan inkkariksi. Osa näistä jopa 2010-luvulla julkaistuja. Nämä on oikeasti ongelmallisia, koska uudelle sukupolvelle syöttävät vanhat stereotypiat.
Uutisen otsikkoon on nostettu suurelle yleisölle tuttuja nimiä. Klikkausten toivossa, luulen.
-
Kannattaa tosiaan tutustua asian taustoihin. Tässähän ei ole kyse vain siitä että joku pahoittaa mielensä hassuista vanhoista sarjakuvista. Kanadalla on oma rasistinen historiansa joka on nyt taas noussut esiin. Moni lapsi päätyi merkitsemättömiin hautoihin noiden koulujen toiminnan seurauksena (joukkohaudoista ei kai ollut kyse). Kirjojen polttaminen voi tuntua ikävältä mutta kyseessä on kuitenkin enemmän symbolinen ele. Jos alkuperäiskansojen edustajat niin halusivat tässä tapauksessa toimia niin mielestäni kenelläkään ulkopuolisella ei ole oikeutta tai tarvetta alkaa siitä valittamaan.
Jotkut kommentit täällä ovat olleet kauniisti sanottuna vähätteleviä; menneet on menneitä, kaikilla on vaikeaa, ei voi mitään. Kyse ei kuitenkaan ole mistään muinaishistoriasta, viimeinen noista kouluista suljettiin 1990-luvulla. Niiden vaikutukset näkyvät ongelmina eri yhteisöissä tänä päivänä ja tulevaisuudessakin.
Polttaminen taisi tosiaan olla tehokas ele. Kauhistelijatkin varmasti tietävät ettei kirjojen tuhoaminen itsessään ole mitään poikkeuksellista. Makkeloitavaksi päätyy sarjakuviakin.
-
Kampanja on Kanadassa keskeytetty ja 200 jäljellä ollutta teosta otetaan uudelleen arvioitaviksi. (lähde (https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1822456/conseil-scolaire-providence-livres-tintin-suspendu-brules))
Uutisen mukaan Tintit ja Lucky Luket ovat säästyneet ja siis päätyvät nyt uuteen syyniin.
-
(https://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?action=dlattach;topic=2115.0;attach=34504;image)
Tällaista en muista. Tarkoitatko sitä Tintti Afrikassa -tapausta?
No siitä kyllä on useampi vuosi. Joku tukholmalainen vasemmistopoliitikko kritisoi kirjastoa siitä että siellä on sarjakuvia, joissa arabialaisen kulttuuripiirin edustajat ratsastavat lentävällä matolla.
Oma mielleyhtymäni oli Ahmed Ahne ja taikamatto, mutta voihan olla että hän tarkoitti jotain Disneyn Aladdinista tehtyä sarjakuvasovitusta. Siinä tapauksessa ei mulla tietenkään muuta kuin peukut kirjaroviolle.
-
—
Oma mielleyhtymäni oli Ahmed Ahne ja taikamatto, mutta voihan olla että hän tarkoitti jotain Disneyn Aladdinista tehtyä sarjakuvasovitusta. Siinä tapauksessa ei mulla tietenkään muuta kuin peukut kirjaroviolle.
Urbaani tarina?
Tintti Afrikassa siirrettiin jossakin kirjastossa aikuistenosastolle, vissiin. Siinä se. Ei kielletty tai poltettu Ruotsissa. Ahmed Ahneesta en löytänyt netistä mitään faktaa tässä yhteydessä, eli se lie kielletty vain mielikuvituksessa. Laita linkki, jos löydät…
Ahmed Ahnetta on på svenska ainakin Ad Libriksessä tilattavissa ihan normaalisti. Löytyy myös Tukholman kaupunginkirjaston för barn och unga -osastolta.
-
Urbaani tarina?
https://yle.fi/uutiset/3-6307891
Kyse oli tosiaan mainitsemastasi Tintti-tapauksesta. Muistin vain taikamaton.
Behrang Miri on räppäri eikä vasemmistopolitiikko. Pahoittelen.
Mutta pointti oli tässä se, että Kanada ei ole missään toisella planeetalla.
-
https://yle.fi/uutiset/3-6307891
Kyse oli tosiaan mainitsemastasi Tintti-tapauksesta. Muistin vain taikamaton.
Behrang Miri on räppäri eikä vasemmistopolitiikko. Pahoittelen.
Mutta pointti oli tässä se, että Kanada ei ole missään toisella planeetalla.
Kyllä, kyllä. Tämä tiedetään. Linkkasin itse tuohon Ylen samaan juttukokonaisuuteen Tintistä jo paria viestiä aiemmin (https://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,12531.msg540415.html#msg540415).
Kvaakissakin on tästä keskusteltu: (https://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,761.msg382382.html#msg382382) Eli Behrang Miri ei ilmeisesti ole lukenut Tintti -albumeja, eikä Tintti Afrikassa albumia ole koskaan ollutkaan ostettuna kyseiseen TioTretton kirjastoon. "He siis sensuroivat albumin mitä heillä ei edes ollut kokoelmissaan!"
Tarkoitin urbaanilla tarinalla tuota Ahmed Ahneen bannaamista Ruotsissa.
Netissä törmää tavan takaa tuohon käsitykseen, että Ahmed Ahne (Ruotsissa Iznogoud) olisi kielletty. Suomessakaan uusia painoksia ei ole tullut, mutta se taitaa johtua siitä, että kun sitä uudelleen yritettiin julkaista, sitä ostettiin niin vähän, että uusimmat albumit ovat ne harvinaisimmat. Kustantajilla voi toki olla varovaisuutta aiheen takia, ainakin kuvitellusti voi näin arvailla.
Kanada on tietenkin samalla maapallolla kuin mekin, mutta Amerikan mantereella alkuperäiskansoja on kohdeltu tavalla, jonka voisi kuvitella oikeuttavan edelläkäsitellyn kaltaiseen protestiin. Mutta Kanadassakaan näitä kirjoja ei olla kieltämässä vaan poistamassa, ainakin joitakin niistä, harkinnan jälkeen, ehkä, koulukirjastoista.
PS. Ja nyt vasta huomaan, että tämän ketjun otsikossa on kirjoitusvirhe, paheennusta po. pahennusta.
-
Olen aina luullut, että otsikko on tarkoituksella noin. Se kuulostaa jotenkin vanhanaikaiselta ja viittaisi noiden paheennuksen tunteen vallassa olevien elävän menneessä.
-
Kampanja on Kanadassa keskeytetty ja 200 jäljellä ollutta teosta otetaan uudelleen arvioitaviksi. (lähde (https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1822456/conseil-scolaire-providence-livres-tintin-suspendu-brules))
Uutisen mukaan Tintit ja Lucky Luket ovat säästyneet ja siis päätyvät nyt uuteen syyniin.
Googlekäännänkö tuon oikein? Pääorganisaattori olikin jonkinlainen, tuota, elämäntapaintiaani?
Noin lyhyessään ei minustakaan ole järjetön idea, että lasten luettavaksi tarkoitettua kokoelmaa kuratoitaisiin aiheen teemoilta. Ei ala-asteikäisellä ole medialukutaitoa lukea Tintti Afrikassa kontekstissaan, ja siinä vaiheessa kun sellainen on jo toivottavasti kehittynyt, lapsi on jo päässytä peruskoulusta. Varsinkaan jos lapsi päästetään kokoelman kimppuun ilman valvontaa ja pohjustusta, mitä kyllä pidän toivottavana.
-
Googlekäännänkö tuon oikein? Pääorganisaattori olikin jonkinlainen, tuota, elämäntapaintiaani?
Ylittänyt valtuutensa, mainitaan ainakin kampanjan keskeyttämisen syyksi. Jos saa koko ranskankielisen maailman varpailleen, niin paikalliseksi tarkoitettu projekti on karannut käsistä.
Noin lyhyessään ei minustakaan ole järjetön idea, että lasten luettavaksi tarkoitettua kokoelmaa kuratoitaisiin aiheen teemoilta.
Tämä on hyvä lähtökohta kasvatuksessa.
-
Googlekäännänkö tuon oikein? Pääorganisaattori olikin jonkinlainen, tuota, elämäntapaintiaani?
pahempaa, poliitikko.
https://torontosun.com/news/national/warmington-school-board-says-it-got-burned-in-indigenous-book-burning-project
-
Pääorganisaattori olikin jonkinlainen, tuota, elämäntapaintiaani?
Ilmeisesti Australian "intiaaneja".
pahempaa, poliitikko.
No tiedä kumpi on pahempi, se että tämä politiikko (kaiketi ex nyt) sanoi että on yhdistelmä eri intiaaneja äidin ja isän puolelta vai se että kaikki uskoivat häntä ennen tätä ristiretkeä.
-
Ilmeisesti Australian "intiaaneja".
- -
?!?
-
?!?
Tuossa uutisessa sanottiin että tämä politiikko on aboriginaali eli Australian alkup. asukki.
-
Hahahaaa!
Luin väärin kun puhuttiin Australian "intiaaneista"...lukihäiriö väänsi päässä Australian Kanadaksi. Näitä sattuu välillä.
Poistin sieltä sen edellisen viestini.
En tiedä muita "elämäntapaintiaaneja", kuin silloin aikoinaan Kittilässä olleet ranskalaiset "fake-intiaanit"
Onko Amerikan alkuperäisväestö tai alkuperäiskansa oikea korrekti nimi "intiaanille". Mikä on oikea nimitys.
-
Tuossa uutisessa sanottiin että tämä politiikko on aboriginaali eli Australian alkup. asukki.
Ei, kyllä termi useimmissa kielissä tarkoittaa alkuperäisasukkaita yleisesti, vaikka useimmin tuota kai käytetään Australian alkuperäisasukkaista, ja suomen kielessä kai pelkästään. Toki englanniksi sanotaan myös "indigenous". Ja sitten osasta porukasta käytetään tosiaan nimitystä First Nations. (tällaiset nimitykset ovat tietysti ongelmallisia, jopa arkeologia on jossain päin maailmaa politisoitunut, koska joidenkin ihmisten identiteetti lähtee siitä, että he ovat tosiaan aivan alkuperäisten asukkaiden jälkeläisiä, ja sitten joku luidentonkija kehtaa väittää, että nämä itseasiassa syrjäyttivät ihan jonkun muun porukan joskus parituhatta vuotta ennen Kristusta)
"Elämäntapaintiaani" oli tietysti viittaus tähän omituiseen jaksoon Suomen historissa, mutta USA:ssa ja varsinkin Kanadassa tuntuu olevan niitäkin, jotka yrittävät suorastaan keksiä itselleen alkuperäiskansataustaa, tai alleviivaavat jotakin isoisoäitiä, jonka kulttuuri ei kuitenkaan suvussa periynyt.
Mitähän siellä ajateltaisiin Yakarista?
-
Onko Amerikan alkuperäisväestö tai alkuperäiskansa oikea korrekti nimi "intiaanille". Mikä on oikea nimitys.
"Indigenous peoples of the Americas" kertoo Wikipedia. Vastaava suomenkielinen sivu sanoo vaan kylmästi että "Intiaanit". Hmph.
Timo
-
"Indigenous peoples of the Americas" kertoo Wikipedia. Vastaava suomenkielinen sivu sanoo vaan kylmästi että "Intiaanit". Hmph.
Timo
Tuo on kyllä paha tuo "intiaanit" ja Indigenous peoples of Americas Google kääntäjä kääntää sen Amerikan alkuperäiskansa...kauheen pitkä. Suomen kieleen pitäisi saada lyhyempi nimi, joka ei pahoita näitä alkuperäisiä amerikkalaisia. Periaatteessahan he ovat tuleet Aasiasta Beringinsalmen yli, kun se oli jäässä. Joten olisiko aasian-amerkkalaiset hienovaraisempi nimi
-
Myös HS on tehnyt jutun:
- -
”Olen selvästi sanonut, että kirjojen polttaminen ei ole hyväksyttävissä”, Kanadaa johtava Justin Trudeau sanoi vaalikeskusteluja seuranneen Montreal Gazetten mukaan.
Pääministeri myönsi kuitenkin samalla, ettei ole hänen asiansa kertoa, miten alkuperäiskansojen pitäisi asiat kokea.
- -
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008257419.html
-
Tuo on kyllä paha tuo "intiaanit" ja Indigenous peoples of Americas Google kääntäjä kääntää sen Amerikan alkuperäiskansa...kauheen pitkä. Suomen kieleen pitäisi saada lyhyempi nimi, joka ei pahoita näitä alkuperäisiä amerikkalaisia. Periaatteessahan he ovat tuleet Aasiasta Beringinsalmen yli, kun se oli jäässä. Joten olisiko aasian-amerkkalaiset hienovaraisempi nimi
Aasian-amerikkalaiset -termi on jo tietysti käytössä, sehän tarkoittaa tietysti niitä, jotka ovat itse tai heidän esi-isänsä muuttaneet Aasiasta (ihan lähiaikoina) Amerikan ainoaan valtioon, Amerikan Yhdysvaltoihin. En nyt ihan suoraan sano, ettemme voisi jossain tapauksissa puhua intiaaneistakin, kunhan puhumme asiallisesti, olennaisinta varmaan on, että jos puhutaan jostakin kansasta, pitäisi kertoa mistä kansasta, eikä vain mainita, että geneeriset "intiaanit" liittyivät tapahtuneeseen. Tosin 1400-luvun biologisen aikapommin jäljiltä kaiketi on koko joukko kansoja, joista meillä ei edes ole mitään käsitystä, mitä kieltä he puhuivat tai mitä nimitystä käyttivät itsestään.
-
Sanoisin, että alkuperään liityvät kysymykset pohjautuvat vähemmistökansoilla ennemmin politiikkaan ja identiteettiin kuin geneettiseen alkuperään.
Se on vähän kuin nimien valitseminen paikoille ja ihmisille: kuka käyttää valtaa sanoa miten asioiden pitäisi olla.
Sanotaan nyt, että polynesialaisten asema Pääsiäissaarella on lähes autonomiaa muistuttavan aseman ansiosta parempi kuin missään ja käänteisesti Hawaiilla surkeammassa asemassa kuin missään toisaalla mikä tulee näkyviin mm. koronapandemian aikana.
-
Englanniksi alkuperäiskansaoista näytetään käyttävän myös etuliitettä autochthonous, joka suomeksi on autoktoninen, sanakirjan mukaan kotoperäisen synonyymi. Suomeksi en muista siihen missään törmänneeni.
American Library Associationin The Office for Intellectual Freedom https://www.ala.org/aboutala/offices/oif seuraa tilannetta vähän laajemminkin, myös sarjakuvien osalta, esim. Happy Birthday, Alison Bechdel! (https://www.oif.ala.org/oif/?p=26592)
--The most recent complaint against Fun Home to get widespread attention was in Yucaipa, California at Crafton Hills College. Tara Schultz enrolled in a class focused on graphic novels at the college, and seeing some of the titles on the syllabus she and her parents submitted a complaint to the college administration about Fun Home and four other titles (Y: The Last Man by Brian Vaughan, The Sandman by Neil Gaiman, The Doll’s House by DC Comics, and Persepolis by Marjane’s Satrapi) because she felt the content of these titles was pornographic. Their ultimate goal was to ban these books from being taught at the college or sold in the college bookstore, but they also wanted labels or warnings to be placed on these titles if they were going to continue to be taught. The Crafton Hills College president denied the Schultz family’s request to remove the books. The college initially considered implementing trigger warnings for the books, but ultimately decided not to after accusations of censorship.--
Täälläkin käydyn keskustelun pohjaksi voi lukea kyseiseltä sivustolta myös artikkelin When Education Standards Stereotype, Marginalize, and Eliminate Indigenous Peoples (https://www.oif.ala.org/oif/?p=26600).
-
College-ikäisiä pitäisi suojella Persepoliksen "pornolta"? :D Ja tekstissä ikäänkuin The Sanman ja The Doll's House olis kaksi eri teosta...
Timo
-
College-ikäisiä pitäisi suojella Persepoliksen "pornolta"? :D Ja tekstissä ikäänkuin The Sanman ja The Doll's House olis kaksi eri teosta...
Timo
Taustalla taitaa olla myös poliittisia motiiveja, sillä eihän noissa nyt tietenkään mitään pornoa ole...
Mutta tässä tapauksessa ei siis poistoja opetusohjelmasta tehty. Se olisikin ollut aika paksua college-ikäisten kohdalla.
Teksasissa koulujen lukulistalta on poistettu sarjakuvaromaaneja muiden romaanien ohella.
https://pen.org/press-release/texas-school-district-strikes-more-books-from-reading-lists/
Erityisesti Atwoodin Orjattaresi (engl. The Handmaid's Tale) sarjakuvaversio pistää listassa silmään, sattuneesta syystä nyt kun osavaltiossa tuli voimana uusi rankaisuun ja ilmiantoon perustuva aborttilak (https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/tv/news/texas-abortion-law-handmaids-tale-b1912681.html)i.
The Lottery by Miles Hyman (author and illustrator of graphic novel adaptation of The Lottery by Shirley Jackson)
Kiss Number 8 by Colleen AF Venable and illustrated by Ellen T. Crenshaw
Laura Dean Keeps Breaking Up with Me by Mariko Tamaki and illustrated by Rosemary Valero-O’Connell
The Handmaid’s Tale: The Graphic Novel by Margaret Atwood and Renee Nault
Y: The Last Man by Brian K. Vaughan and Pia Guerra
V for Vendetta by Alan Moore and illustrated by David Lloyd
None of the Above by I.W. Gregorio
Out of Darkness by Ashley Hope Pérez
Red at the Bone by Jacqueline Woodson
Brave Face: A Memoir by Shaun David Hutchinson
In the Dream House: A Memoir by Carmen Maria Machado
Ordinary Hazards: A Memoir by Nikki Grimes
Shout by Laurie Halse Anderson
Toki tässäkään tapauksessa ei ole siis sensuroitu eikä kielletty mitään, mutta epäsopivia ja -mukavia ajatuksia sisältäviä kirjoja ei haluta osaksi kouluopetusta.
-
"Elämäntapaintiaani" oli tietysti viittaus tähän omituiseen jaksoon Suomen historissa, mutta USA:ssa ja varsinkin Kanadassa tuntuu olevan niitäkin, jotka yrittävät suorastaan keksiä itselleen alkuperäiskansataustaa, tai alleviivaavat jotakin isoisoäitiä, jonka kulttuuri ei kuitenkaan suvussa periynyt.
No Ameriikassa (Vaahteralehtien maassa ei kait) alkup. asukkailla (mitä nimitystä sitten käytetäänkin) on oikeus perustaa kasinoita reservaattien maille eli siinä on kiusaus hiuijata hiukan tai enemmän.
On täälläkin tauinnut tulla esiin vale-Saamelaisia.
Toki tässäkään tapauksessa ei ole siis sensuroitu eikä kielletty mitään, mutta epäsopivia ja -mukavia ajatuksia sisältäviä kirjoja ei haluta osaksi kouluopetusta.
Onhan tuolla puolen merta oltu ns. nyrkit pystyssä kun koulussa on opetettu joko kreationismia tai evoluutiota.