Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Välineet ja oppaat => Aiheen aloitti: Harry Storbacka - 20.03.2010 klo 22:45:26
-
Julkaisin äskettäin uuden piirto-ohjelman: Harry Storbacka's Digital Artist (HSDA), jolla kolmen pakopisteen perspektiivipiirto onnistuu kätevästi.
Videoista selviää parhaiten miten homma toimii: http://www.da-gfx.com/videos.php (http://www.da-gfx.com/videos.php)
HSDA on ilmainen epäkaupalliseen käyttöön, ja ohjelman voi käydä hakemassa osoitteesta http://www.da-gfx.com (http://www.da-gfx.com).
Ohjelma vaatii OpenGL 3.0 tuen, joten näytönohjaimen pitää olla uudehko. (Radeon HD, GeForce 8*00 tai parempi.)
-
Minä ryökäle jo tuota OpenGL-ongelmaa moitinkin jo CGTalkissa, josta anteeksi. Suivaannuin vaan kun installoin ja ohjelma sitten vasta sanoo, ettei käy... Juu, kone on antiikkia.
Tuollaiselle olisi käyttöä, ainoa vertailukohta tuossa perpektiivitoiminnossa on Manga Studio, jossa tuo perpektiivi on hankala.
-
Heh, ei se mitään, oli ihan asiallinen kommentti ja ilmeisesti laitteistovaatimukset ovat vielä aika kovat... Joskus aikoinaan ajattelin, että sitten kun tämä on valmis kaikilla on kuitenkin jo OpenGL kolmosta tukeva näytönohjain, mutta ihan niin ei kuitenkaan käynyt.
Manga Studioa en ole itse kokeillut, mutta mitä videoita olen nähnyt, niin siinä ei ollut hiiren osoittimen mukana liikkuvia apuviivoja, joten viivan aloituskohdan joutuu arpomaan jos viivat eivät ole kiinni toisissaan jotenkin, etkä näe piirrettäessä milloin kaksi viiva ovat saman pituisia. Toinen ero on, että Manga Studio ei kavenna (skaalaa) viivoja pirrettäessä kohti katoamispistettä, mikä luo huonomman perspektiiviefektin. Tosin sarjakuvittamisessa tasapaksut viivat taitavat olla juuri se mitä halutaan (?), muttei maalatessa digitaalisesti. Ja sitten Manga Studiossa (ja Paint Tool Sai:ssa) on vector-layerit siistien viivojen piirtämistä helpottamassa, mikä HSDA:sta puuttuu. Muitakin eroja toki löytyy...
-
Ohjelma vaatii OpenGL 3.0 tuen, joten näytönohjaimen pitää olla uudehko. (Radeon HD, GeForce 8*00 tai parempi.)
Latasin ohjelman, ja se ilmoittaa kuten muillakin, että näytönohjain ei ole riittävä.
Pointtina kuitenkin on, että näytönohjain on käsittääkseni hyvinkin riittävä, Radeon HD2600 Pro AGP. Ajurit päivitetty eilen.
Windowsin ajurienlataukset eivät lataa koneelle OpenGL-kiihdytinpuolta, vaan se tulee 3D-ohjelmien, lento- ym. simulaattorien ja pelien mukana jos tulee. Projektin omilta sivuilta en latauspaikkaa löytänyt, linkit veivät vääriin paikkoihin.
Eli näytönohjaimeni pyörittäis vähintään OpenGL 3.2:ta ja sitä kautta kai sen kiihdytinpuoltakin. Mistä sen löytää kun OpenGL:n omilta sivuilta ei löydä ja Windows ei lataa? Apuja?
Kivi
-
En Radeoneja tunne, mutta OpenGL:ään ei pitäisi tarvita muuta kuin perusajurit, toisin kuin esim. DirectX:n kanssa.
Luulisi tuon toimivan...
Mulla puolestani on dinosaurusten aikainen näyttis, se ei tue OpenGL 3:sta.
-
En Radeoneja tunne, mutta OpenGL:ään ei pitäisi tarvita muuta kuin perusajurit, toisin kuin esim. DirectX:n kanssa.
Luulisi tuon toimivan..
Indisiotodisteet sanoo ettei toimi.
:-)
Ja Wikipedia sanoo että kiihdytysjutut pitää ladata erikseen. Ei vaan sano mistä, kun pelkkä ajurien päivittämisen automatiikka ei selvästi riitä.
Kivi
-
Ja Wikipedia sanoo että kiihdytysjutut pitää ladata erikseen. Ei vaan sano mistä, kun pelkkä ajurien päivittämisen automatiikka ei selvästi riitä.
OpenGL-ajurit tekee näyttökortin (piirisarjan) valmistaja.
-
ATI:n ajurit löytyy osoitteesta:
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
ja nvidia ajurit:
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-uk
Microsoftin käyttiksen ajuripäivitys saatta tulla aika paljonkin jäljessä näytönohjainten valmistajien omia ajuripäivityksiä.
Pitänee yrittää luopua kokonaan OpenGL:n käytöstä, kun tuo näyttää tuottavan liian monelle ongelmia.
-
Pitänee yrittää luopua kokonaan OpenGL:n käytöstä, kun tuo näyttää tuottavan liian monelle ongelmia.
No katsotaan nyt ensin, kuinka käy. Voihan ohjelmaan laittaa skriptan joka tutkii rautastatuksen ja lataa ajurit itse, tai jotain.
Tärkeämpää musta on että olet tehnyt ohjelman joka herättää ammattilaisten mielenkiinnon ja jota tekee mieli kokeilla. Se ei ole mikään pieni saavutus nykyajan valtavan tarjonnan keskellä.
Edit: Kiitoksia linkistä, Harry. Löysin tuon paikan kyllä eilenkin, mutta silloin siellä oli joku häiriö, valikot eivät ladanneet. Nyt toimi, ja ohjelmasikin käynnistyi. Täytyy sanoa heti parin minuutin testauksella että erittäin kiinnostavalta tuntuu ohjelma jo heti kättelyssä. Nyt sitten opettelemaan käyttöä.
Kiitos vielä kerran,
Kivi
-
ATI:n ajurit löytyy osoitteesta:
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
ja nvidia ajurit:
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-uk
Microsoftin käyttiksen ajuripäivitys saatta tulla aika paljonkin jäljessä näytönohjainten valmistajien omia ajuripäivityksiä.
Pitänee yrittää luopua kokonaan OpenGL:n käytöstä, kun tuo näyttää tuottavan liian monelle ongelmia.
Älä ihmeessä luovu OpenGL:stä! Olisi kiva saada pidettyä optio muillekin käyttiksille kuin Windows. Katsoin videon ja olin kyllä erittäin vaikuttunut. Erittäin testaan, kun pääsen duunista kotiin. Kiitos!
-
Julkaisin äskettäin uuden piirto-ohjelman: Harry Storbacka's Digital Artist (HSDA), jolla kolmen pakopisteen perspektiivipiirto onnistuu kätevästi.
Olen nyt käyttänyt ohjelmaa muutaman tunnin ja täytyy sanoa että olen melko mykistynyt. Tämähän toimii niinkuin on luvattu! En ole kolmen pakopisteen perspektiiviin ikinä piirtänyt mitään näin helposti! Käyttöliittymä on mukavan yksinkertainen ja erittäin helppo omaksua. Melko vakaaltakin tuntuu. Yhden kerran se kaatui, mutta mulla on Windowskin sen verran huonossa kunnossa, että voi olla ihan siitäkin...
Suosittelen kaikille tutustumista softaan, sillä tämä on kiehtova ohjelma.
Isot kiitokset ohjelman luojalle, täytyy palata opettelemaan.
-
Hieno oivallus tuo ohjelma sanotaan idea on yksinkertainen periaateessa mutta sehän ei ideoista koskaan ole huonoa tehnyt. Onhan silmälasienkin idea esimerkiksi loistava vaikka ei kovin monimutkainen.