Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvamarkkinat => Tapahtumat, näyttelyt ja koulutus => : Hazart 27.12.2009 klo 10:30:14
-
http://www.kemi.fi/sarjis/ (http://www.kemi.fi/sarjis/)
Kukas meinaa osallistua?
Osallistutko kilpailuun? Mihin sarjaan?
Voikohan nettisarjiksissa käyttää flashiä, kun säännöissä laitetaan näin:
...töiden ja niissä mahdollisesti käytettävien tehokeinojen tulee olla tarkasteltavissa tavallisimmilla internetin selaamiseen käytetyillä laitteilla ja ohjelmilla ilman, että käyttäjien tarvitsee erikseen asentaa uusia ohjelmia tai ryhtyä muihin vastaaviin toimenpiteisiin.
-
Osallistun joo, tuohon printtisarjakuvaosioon. Sarjakuvanovellia olen tekemässä.
-
Keitä muita tulossa?
Oulusta on onneksi lyhyt matka elikäs tulossa ollaan.
-
Aika erikoinen kutsu. "Kilpailussa on kaksi sarjaa... palkinnot: 1.p 2.p 3. p"
Montako palkintoa tuolla siis jaetaan, kolme vai kuusi?
Mitä ovat ennen julkaisemattomat nettisarjat? Siis ennenjulkaisemattomia printtinä, ennen julkaisemattomia netissä, vai ennen kilpailun tuloksia julkaisemattomia?
???
-
Selevää suomeahan tuo on, lukekaapas ne säännöt, murut..
Kilpailussa on siis 2 sarjaa ja palkinnot jaetaan molempien sarjojen kesken. Kilpailun tuomaristo valitsee kilpailun kärkikolmikon kaikista kilpailuun osallistuneista töistä riippumatta siitä, kumpaan sarjaan työ on osallistunut. Eli yhteensä 3 "pääpalkintoa", lisäksi muihin palkintoihin on varattu 1400 euroa.
Töiden tulee olla ennenjulkaisemattomia sekä printti- että sähköisissä medioissa, eli koskee myös nettiä, kummassakin sarjassa.
-
Selevää suomeahan tuo on, lukekaapas ne säännöt, murut..
No niihä onkin säännöt vielä erikseen.
Tämä ei kyllä ole kovin selvä:
Arvostelussa otetaan huomioon taiteellisten ansioiden lisäksi käytettävyys: töiden ja niissä mahdollisesti käytettävien tehokeinojen tulee olla tarkasteltavissa tavallisimmilla internetin selaamiseen käytetyillä laitteilla ja ohjelmilla ilman, että käyttäjien tarvitsee erikseen asentaa uusia ohjelmia tai ryhtyä muihin vastaaviin toimenpiteisiin.
Tuo ilmeisesti tarkoittaa että ei fläshiä? Eikä SVG-grafiikkaa? (http://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Vector_Graphics#Support_for_SVG_in_web_browsers).. IE on varmaan tavallisin selain ja pc (eikä esimerkiksi puhelin tai miniläppäri) tavallisin laite?
Hämää puhe nettisarjakuvasta kun tosiasiassa haetaan HTML-filejä tai vielä yksinkertaisemmin sanottuna kuvatiedostoja. Ohjeellisen pikselikoon mainitseminen on ollut ylivoimaista, sen sijaan:
julkaistaan 14.5.2010 Kemin sarjakuvakeskuksen internetsivuilla. Kemin sarjakuvakeskus varaa oikeuden muokata töitä tarvittaessa sopivampaan muotoon.
Eli ne muuttuvat nettisarjoiksi vasta kilpailun ratkettua. :)
Kilpailussa on siis 2 sarjaa ja palkinnot jaetaan molempien sarjojen kesken. Kilpailun tuomaristo valitsee kilpailun kärkikolmikon kaikista kilpailuun osallistuneista töistä riippumatta siitä, kumpaan sarjaan työ on osallistunut. Eli yhteensä 3 "pääpalkintoa", lisäksi muihin palkintoihin on varattu 1400 euroa.
Töiden tulee olla ennenjulkaisemattomia sekä printti- että sähköisissä medioissa, eli koskee myös nettiä, kummassakin sarjassa.
Itse asiassa:
Molemmissa sarjoissa vähintään kolme parhaiten sijoittunutta palkitaan rahapalkinnoin.
Kilpailussa jaetaan siis kuusi rahapalkintoa, mutta vain sijat (palkinnot) 1-3 noteerataan. Vähän niinku yleisurheilussa, ja sehän sopii.
-
Yritän nyt olla mahdollimman virallinen vastauksessani. Kilpailun tuomaristo tulkitsee sääntöjä kilpailutöitä arvostellessaan, joten jätän sen tehtävän heille ja yritän selventää asioita vain yleisellä tasolla menemättä tuomariston tontille.
Tämä ei kyllä ole kovin selvä:Tuo ilmeisesti tarkoittaa että ei fläshiä? Eikä SVG-grafiikkaa? (http://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Vector_Graphics#Support_for_SVG_in_web_browsers).. IE on varmaan tavallisin selain ja pc (eikä esimerkiksi puhelin tai miniläppäri) tavallisin laite?
Tuo ei tarkoita sitä, että ei flashiä tai SVG:tä tai mitään muutakaan. Mitään tekniikoita ei ole erikseen haluttu tuossa mainita, koska ei haluta rajoittaa kilpailijoiden luovuutta ja estää uusiakaan lähestymistapoja. On kilpailijan harkittavissa, ovatko esim. flash tai SVG sellaisia tapoja esittää asioita, että ei vaadi asian kannalta merkittävältä osalta käyttäjiä erityisiä toimenpiteitä, jotta työtä voitaisiin tarkastella.
Hämää puhe nettisarjakuvasta kun tosiasiassa haetaan HTML-filejä tai vielä yksinkertaisemmin sanottuna kuvatiedostoja. Ohjeellisen pikselikoon mainitseminen on ollut ylivoimaista, sen sijaan:Eli ne muuttuvat nettisarjoiksi vasta kilpailun ratkettua. :)
Itse asiassa:Kilpailussa jaetaan siis kuusi rahapalkintoa, mutta vain sijat (palkinnot) 1-3 noteerataan. Vähän niinku yleisurheilussa, ja sehän sopii.
Edelleen: sääntöjen tulkinnasta vastaa tuomaristo, mutta säännöissä ei mainita, että kilpailussa haettaisiin nimenomaan HTML-tiedostoja tai kuvatiedostoja. Selvennyksen vuoksi sanottakoon, että nettisarjakuvilla tarkoitetaan internetissä julkaistavaksi tarkoitettuja sarjakuvia. Sääntöjen puitteissa työt voi toteuttaa vaikka MP3-muodossa, jos kilpailija arvioi sen tarkoituksenmukaiseksi, ja tuomaristo puolestaan tekee valitusta lähestymistavasta oman arvionsa. Tämä pätee myös työn kokoon pikseleinä ja kaikkiin muihin mahdollisiin arvosteluun vaikuttaviin seikkoihin, joita säännöissä ei erikseen mainita.
Kilpailussa todellakin jaetaan yhteensä kuusi rahapalkintoa ja näistä palkituista tuomaristo nimeää valitsemallaan tavalla koko kilpailun kärkikolmikon, jotka saavat säännöissä mainitut palkintosummat. Muiden rahapalkintojen arvon päättää tuomaristo niille varatun 1400 euron puitteissa.
Jussi Korhonen, Kemin sarjakuvakeskus
Ihan yksityishenkilönä ja tuomaristoon kuulumattomana haluaisin lisäksi mainita näin epävirallisesti, että varmasti paras tapa menestyä kilpailussa on tehdä aivan h-vetin hyvä sarjakuva.
-
On kilpailijan harkittavissa, ovatko esim. flash tai SVG sellaisia tapoja esittää asioita, että ei vaadi asian kannalta merkittävältä osalta käyttäjiä erityisiä toimenpiteitä, jotta työtä voitaisiin tarkastella.
Niin. Flash(player) löytyy varmaan joka koneelta nykyään.
Ihan yksityishenkilönä ja tuomaristoon kuulumattomana haluaisin lisäksi mainita näin epävirallisesti, että varmasti paras tapa menestyä kilpailussa on tehdä aivan h-vetin hyvä sarjakuva.
Tää oli hyvä. Kiitos vastauksesta.
-
On kilpailijan harkittavissa, ovatko esim. flash tai SVG sellaisia tapoja esittää asioita, että ei vaadi asian kannalta merkittävältä osalta käyttäjiä erityisiä toimenpiteitä, jotta työtä voitaisiin tarkastella.
Flash vaati käyttäjiltä erityisiä toimenpiteitä, sillä eihän sitä koneisiin ole esiasennettu. Suurin osa ihmisistä varmaan käyttää konetta, johon se on omatoimisesti asennettu, joten sikäli flashin käyttö ei rajaa lukijakuntaa kovin pahasti.
SVG-formaattia ei sitten uskallakaan suositella yhtä varauksetta, sillä IE on (valitettavasti) edelleen se käytetyin selain.
Elikkä kisaan saa osallistua vaikka CD-levyn muotoon leikatulla pahvilapulla, jos uskoo tuomarien saavan sen näkyviin koneillansa.
-
Onko tosiaan niin, ettei printtisarjaan voi osallistua sähköpostilla?
Kilpailusivulla kerrotaan näin:Nimimerkillä varustetut kilpailutyöt on postitettava viimeistään 15.3.2010 osoitteella
Outi Hyvönen / Sarjakuvakeskus
Lasten kulttuurikeskus Sarjis
Kauppakatu 27
94100 Kemi
Mukaan on liitettävä suljettu kirjekuori, jossa on kilpailijan nimi, postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite: kuoren päälle nimimerkki ja kilpailutöiden nimet.
Kilpailutöitä ei palauteta, joten originaalien sijaan kannattaa lähettää kelvolliset kopiot (värillisistä värilliset).
Eli paperiset kopiot pitää lähettää, aivan kuten edellisinäkin vuosina.
-
Sitten Kemiin! Kilpailutuloksia yms. http://www.kemi.fi/sarjis/
Karvinen-näyttely on... vaikuttava.
-
Hurraa! :D
Petteri Ojan sarjakuvien eteen tekemä työ palkittiin sunnuntaina Lempi Grand Prix 2010 -patsaalla. Pohjolan Sanomat. (http://www.pohjolansanomat.fi/cs/Satellite/Kulttuuri/1194643402447/artikkeli/sarjakuvakustantaja+palkittiin+lempi-patsaalla.html)
Ja Solja Järvenpäälle Pohjoismaisen sarjakuvakilpailun voitto Tirppa Reissaa -nettisarjakuvasta.
Onnea kaikille!
Timo
-
Onnittelut voittajille! :D
Karvinen-näyttelystä on muuten kuvia Pois työpöydältä-blogissa (http://poistyopoydalta.blogspot.com/2010/05/kemin-karvinen.html)
-
Etelän tiedotusvälineisiin jos olis uskominen, ei Kemin sarjakuvapäiviä ole edes pidetty. En huomannu ainakaan Hesarissa mitään.
Timo
-
Hesarin linja on ettei muiden kaupunkien festareita mainita kuin pienellä tekstin ohessa, mutta perjantaina oli liki sivun juttu Guy Delislestä.
-
Hesarin linja on ettei muiden kaupunkien festareita mainita kuin pienellä tekstin ohessa, mutta perjantaina oli liki sivun juttu Guy Delislestä.
Ai juu, ennakkoon. La ja Su, ei mitään. Olisko tänään STT:n palstanpää?
EDIT: En ainakaan huomannut et mitään olis ollu.
Timo
-
Tuoreen Kemin voittajan tuore haastattelu:
http://www.epuuk.com/epuuk?id=fi.19.3 (http://www.epuuk.com/epuuk?id=fi.19.3)
-
Mitä olette mieltä voittaneesta sarjakuvasta?
Minä olin voittajaan pettynyt. Minusta tuntuu aika epätodennäköiseltä, että 164:stä sarjakuvasta ei olisi löytynyt parempaa. Mielestäni voittanut sarjakuva ei ole edes tekijänsä tuotannossa mitenkään erityisen hyvä yksilö, mitä nyt tutkin netistä vähän laajemmin hänen tuotantoaan. Vai onko tässä sitten tunnistettavan piirrosjäljen takia palkittu pitkään sarjakuvaa tehnyt tekijä eikä yksittäistä teosta, niin kuin kilpailun sääntöjen mukaan pitäisi?
Kuulisin myös mielelläni tuomariston perusteluja valinnalle, sillä minä en vaan ymmärrä. Minusta voittaja on ihan kiva, mutta ei kovinkaan kerronnallisesti onnistunut tai edes kovin hauska... Olenko minä vaan nihkeä vanha luuska, joka ei tajua? Kertoisiko joku mulle jotain perusteluja miksi tuo voittaja on aivan mahtava?
-
Onkos noita Kemin töitä tulossa näkyviin laajemminkin? Printtivoittajista kootaan ilmeisesti alppari? Olisi kiva jos nettiinkin saataisiin näkyviin vähän enemmänkin osallistumistöitä. Betonisaappaat (http://betonisaappaat.sarjakuvablogit.com/), jota päivittelen hiljalleen, oli oma kilpailutyöni.
-
Tuota...tässä oli meikän kilpailutyö: http://suosikki.fi/vehniainen/kemin-pohjoismainen-sarjiskilpailu
-
Vai onko tässä sitten tunnistettavan piirrosjäljen takia palkittu pitkään sarjakuvaa tehnyt tekijä eikä yksittäistä teosta, niin kuin kilpailun sääntöjen mukaan pitäisi?
Kuulisin myös mielelläni tuomariston perusteluja valinnalle, sillä minä en vaan ymmärrä. Minusta voittaja on ihan kiva, mutta ei kovinkaan kerronnallisesti onnistunut tai edes kovin hauska... Olenko minä vaan nihkeä vanha luuska, joka ei tajua? Kertoisiko joku mulle jotain perusteluja miksi tuo voittaja on aivan mahtava?
Lyhyesti.
Solja palkittiin vain ja ainoastaan tämän työn perusteella. Kilpailussa ei voi huomioida muuta tuotantoa, muuten tuomarityöskentelystä ei tule mitään.
Kemin kilpailun ongelma on että on kolme hyvin erilaista sarjaa, joista pitää sitten valita yksi voittaja. Tämä nostaa esille yhden, kolmen sijasta. Tänä vuonna Soljaa ja Santeria varmasti auttoi nettisarjakuvien vähyys ja hieman vaatimaton taso, mutta tämä ei kuitenkaan vähennä Soljan ja Santerin työnarvoa. Se erottui ryhmästään tuomariston mielestä selkeästi parhaana. Kemin kilpailussa ei vertailua eri kategorioiden välillä tehty, mitä pidän järkevänä.
-
Lyhyesti.
Solja palkittiin vain ja ainoastaan tämän työn perusteella. Kilpailussa ei voi huomioida muuta tuotantoa, muuten tuomarityöskentelystä ei tule mitään.
Kemin kilpailun ongelma on että on kolme hyvin erilaista sarjaa, joista pitää sitten valita yksi voittaja. Tämä nostaa esille yhden, kolmen sijasta. Tänä vuonna Soljaa ja Santeria varmasti auttoi nettisarjakuvien vähyys ja hieman vaatimaton taso, mutta tämä ei kuitenkaan vähennä Soljan ja Santerin työnarvoa. Se erottui ryhmästään tuomariston mielestä selkeästi parhaana. Kemin kilpailussa ei vertailua eri kategorioiden välillä tehty, mitä pidän järkevänä.
Mutta eikö voittajan kuitenkin pitäisi olla valituista yhdeksästä finalistista selkeästi paras eikä vain omasta ryhmästään? Mielelläni kuulisin tähän ihan oikeasti tuomariston perusteluita, muutenkin kuin että voittaja nyt oli vähistä nettisarjakuvista selkeästi paras. Missä tuon työn mainittu hieno arvo on? Minulle tämän vuotisen voittajan heikko taso horjuttaa merkittävästi uskoa koko kilpailuun ja herättää paljon epäilyksiä siitä, että onko piirtäjän tuttuudella ollut merkitystä valinnassa. Enkä ainakaan omassa ystäväpiirissäni ole ainoa.
Lisäksi kritisoisin sitä, että kahta sarjaa ei vertailla keskenään, vaikka niillä kuitenkin on yhteiset palkinnot. Se on mielestäni ainakin tällä kertaa erittäin huonosti toimiva ja epäreilu systeemi. Tänä vuonna järjestelmä aiheutti samanlaisen ilmiön kuin ruotsinkielisten kiintiöt korkeakouluissa. Finaaliin pääsee tasoltaan huomattavasti huonompia töitä vain siksi, että ne on lätkäisty html- tai flash-pohjaan ja tehty pari jännää vähän vipattavaa kuvaa. Ainakaan yksikään yhdeksän parhaan joukossa olleista nettisarjakuvista ei käyttänyt internettiä mediana mitenkään oivaltavasti, eikä siksi suurta eroa verrattuna printtisarjakuviin ollut. Erottelu siis on melko keinotekoinen.
Olen asiasta niin tuohtunut siksi, että olen aiemmin arvostanut Kemin sarjakuvakilpailua ja pitänyt sitä järkevänä ja vakuuttavana. Nyt se vaikuttaa joko korruptoituneelta tutunkaupalta tai siltä, että tuomaristo ei ymmärrä lainkaan asiaa mitä tuomaroi.
Olisin todella iloinen, jos silmäni avattaisiin Soilen työn nerokkuudelle ja uskoni Kemin sarjakuvakilpailuun palautettaisiin.
-
Olisin todella iloinen, jos silmäni avattaisiin Soilen työn nerokkuudelle ja uskoni Kemin sarjakuvakilpailuun palautettaisiin.
SoLJAn ja Santerin. Kertoisitko kuitenkin ensin, osallistuitko itse ko. kilpailuun nyt tai aiemmin?
-
Tarkat arviointisäännöt olivat etukäteen päätetty ja niistä pidettiin tiukasti kiinni. Parhaus on aina subjektiivista jne. Olen samaa mieltä että jaottelu oli joiltain osin keinotekoista ja että osa nettisarjakuvista ei eronnut mitenkään strippisarjaan osallistujista.
Sen voin kuitenkin luvata että piirtäjän tuttuudella ei voiton kanssa ollut tekemistä. Se pikemminkin yleensä heikentää mahdollisuuksia, koska juuri tällainen keskustelu halutaan välttää. Pois palkittujen listalta jäi monia tuttuja ja tunnettuja tekijöitä.
-
SoLJAn ja Santerin. Kertoisitko kuitenkin ensin, osallistuitko itse ko. kilpailuun nyt tai aiemmin?
Olen ajoittain osallistunut kilpailuun, vaikka en kyllä tiedä onko sillä paljoa merkitystä tässä kritiikissäni. Useamman vuoden ajan olen seurannut kiinnostuneena voittajia ja palkintosijoille päässeitä teoksia ja pettymykseni pohjaa enemmän siihen kuin omaan osallistumiseeni.
Ilmeisesti tänä vuonna tuomaristo ei vaan näe sarjakuvailmaisussa olennaisina lainkaan samoja asioita kuin minä. (uudet ideat, toimiva rytmitys ja ruutujako, oivaltavuutta ilmaisussa, hauskat vitsit, jos huumoriksi tarkoitettu...) Esimerkiksi vuoden 2008 voittaja Hanna Koljosen Ovulaatio on oikeasti aivan loistava teos, ja viime vuoden voittajassa Mummossa on suurin osa vitseistä hyviä ja seassa muutama aivan mahtavakin lohkaisu. Molemmilla edellisillä voittajilla ruutujako, rytmitys ja kuvallinen ilmaisu pelaa moitteetta, ajoittain jopa uutta luovasti ja oivaltavasti, ja niissä on ennen kaikkea jotakin uutta ja kiinnostavaa IDEAA. Mielestäni tämän vuoden voittaja on näiden edellisten rinnalla täysin käsittämätön valinta. Tasoero on huikea ja on vaikea todella uskoa, ettei tämän vuoden osallistujista olisi löytynyt yhtään yhtä hyvää sarjakuvaa kuin edellisinä vuosina.
En nyt haluaisi välttämättä mennä tämän tarkemmin Soljan ja Santerin teoksen yksityiskohtaiseen kritiikkiin, sillä pyrin tässä kritisoimaan vain tuomarien tekemää valintaa, enkä loukkaamaan voittajaa. Syytönhän tekijä on siihen, että hänet valitaan voittoon, vaikka parempiakin olisi todennäköisesti ollut.
-
Syytönhän tekijä on siihen, että hänet valitaan voittoon, vaikka parempiakin olisi todennäköisesti ollut.
Juu ja hauki on kala. Ei vaan, oman näkemyksensä perusteleminen on aina hyvästä. Monien osallistujien, ainakin niiden jotka tiedän osallistuneen, mutta ei sijoittuneen, teknisessä osaamisessa ei varmasti ollut toivomisen varaa. Se ei vaan aina ole se ykkösjuttu. Varsinkaan nettisarjoissa.
Tuomaristo on puhunut, mututtelut ja mussutukset pois. Ensi vuonna kukin osaamallaan tavalla uudestaan ja paremmin.
-
Juu ja hauki on kala. Ei vaan, oman näkemyksensä perusteleminen on aina hyvästä. Monien osallistujien, ainakin niiden jotka tiedän osallistuneen, mutta ei sijoittuneen, teknisessä osaamisessa ei varmasti ollut toivomisen varaa. Se ei vaan aina ole se ykkösjuttu. Varsinkaan nettisarjoissa.
Tuomaristo on puhunut, mututtelut ja mussutukset pois. Ensi vuonna kukin osaamallaan tavalla uudestaan ja paremmin.
Mutta en mä ole vieläkään saanut MITÄÄN perusteluita koskien sitä, että miksi tämän vuoden voittaja on hyvä, paitsi että se nyt vaan on hyvä ja että se on makuasia.
Olen itsekin sitä mieltä, että jos idea on loistava, niin teknisellä toteutuksella ei ole niin paljoa väliä, mutta jos tuossa voittajassa on jotain uusia oivaltavia ideoita, niin minä en sitä ainakaan näe.
Onko mahdotonta kirjoittaa muutaman lauseen perusteluja sille, että mikä tuossa voittajassa oli voiton arvoista? Mä ihan aikuisten oikeasti todella todella paljon tahtoisin tietää. Onko perusteet voitolle tarkoin varjeltu salaisuus?
-
Tuomaristo on puhunut, mututtelut ja mussutukset pois.
Mitä?
Eikös näistä päätöksistä yms. pitäisi nimenomaan väitellä ja
keskustella sarjakuvafoorumilla?
Puolesta ja vastaan! Kroppaa likoon! Kyseessä on sentään Suomen toiseksi tunnetuin sarjakuvapalkinto.
Halutaanko Kvaakissa lukea vain konsensushyminää?
Mistä täällä sitten voi keskustella?
-
Totta maar keskustella saa Ke mistä, SK-finlandioista ja Puupäähatuistakin maailman tappiin asti jos jaksaa ja viitsii, mutta ei se tuomaristojen päätöksiä miksikään muuta. Mielipiteet ovat kuin sieraimia, jokaisella on niitä kaksi. Eikä kai inter nettikään ihan vielä täynnään ole niinkuin ei ole se Raamatussa mainittu merikään joka ei siitänsä täyty.
Mutta se ainoa jolla TÄSSÄ asiassa on todella merkitystä on Kemin raadin kommentointi, jonka pitäisi olla luettavissa tuolta: http://www.kemi.fi/sarjis/
En kyllä löydä sieltä semmoisia eikä ole printtisarjoistakaan koostettua albumia tässä, mutta lukekaapas Paavo J. Heinosen ja Petteri Ojan muovaamat Sprinttistrippikisan tuomaroinnit, ne ovat lähes yhtä hervotonta kamaa kuin mitä olivat livenä paikan päällä kuultuina.
-
Pitää vissiin miettiä mitä nettisarjakuva vaatii, mikä erottaa nettisarjakuvan printtisarjoista, että miksi nettisarjis on nettisarjis, eikä vain nettiin skannattu printtisarjis. Kun luki nyt noita muita nettisarjiskisan palkittuja, niin hoksasi, miksi tämä oli valittu ykkössijalle. (mene ja teidä oliko palkitsematta jätettyjen joukossa vielä parempia). Paremmuus-sanan sijaan voisi ajatella käytettävän toimivuus-sanaa. Mitä lisäarvoa netti tuo, miten nettiympäristöä on ajateltu sarjakuvaa laadittaessa.. etc.
Kakkossijalle laitettua nettisarjista (Max Drawn) en jaksanut edes lukea. Eikä se johtunut ruotsin kielestä, kyllä mää ny sen verta sitä kuitenkin osaan. Se vaan oli raskas, kuvat latautuivat hitaasti, muoto oli väärä; pystysuora sopii huonosti nettiin ruudulta luettavaksi. Sama vika parissa muussa sarjiksessa.
Livet i toppenia luettiin ruutu kerrallaan... Pilvi ja Toivo oli vaan nettiin laitettua printtisarjaa. Mutta olihan se ihan ok. Sopis johonkin lehteen.
Soljan ja Santerin jutussa oli nettiympärisö otettu huomioon. Siinä oli selkeyttä ja kuvat latautuivat vikkelästi, ja siirtymätkin oli hauskoja ja muutamat efektit olivat harkittuja ja toimivia. Sisältö... Noh, hauskuutta olis kai vähäsen saanu olla lisää ja tekstaukseen voisi hiukan jämäkkyyttä tuoda. Myhäilytti kumminkin.
Timo
-
Blogissani on hieman tunnelmia tämän vuoden Kemi-hippaloista (http://grezen.sarjakuvablogit.com/?p=786).
Myös Aino Sutinen blogautti (http://aino.sarjakuvablogit.com/2010/05/17/kemi-kaaleja/).
Löytyykö muita?
Muoks: Linkki korjattu.
-
Pistin Kitaconissa pitämäni esitelmän (http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=1421) Kvaakkiin. Blögiin (http://teknokekko.vuodatus.net) tulee piakkoin Karvista ilman Fingerporia.
-
Kyllä niitä raadin kommenttejakin kilpailun sivuilta löytyy, kun ottaa sen silmän kauniiseen käteen, niin ei ole kovin vaikeaa: http://www.sarjakuvakilpailu.fi/2010/webz/kemi2010.html
-
Jopas joo kommentaaria on, oli puusilmästä vaan akku loppu.
Nettisarjoja ei kannata tehdä liian pitkiksi, alkaa rasittaa jos ei tapahdu mitään muuta kuin "dian vaihto" yli kymmenen klikkauksen jälkeen.
Tuo alempana mainittu "Superfreak" -tarina toi etäisesti mieleen Milla Paloniemen 'Spurgulokin'.
-
Tjaa, ei ollu päivällä vielä tolla kohtaa noita perusteluja. Mut hyvä että ovat nytten.
Timo
-
Tjaa, ei ollu päivällä vielä tolla kohtaa noita perusteluja. Mut hyvä että ovat nytten.
Timo
Kemin sarjakuvakeskuksen uupumattomat uurtajat pistivät merkille asiasta nousseen julkisen haloon ja ryhtyivät toimiin tilanteen korjaamiseksi.
-
"1. Tirppa reissaa
Kalle Hakkola:
Käyttää teknisiä mahdollisuuksia hauskasti ja oivaltavasti hyväkseen. Kokonaisuus muodostaa yhtenäisen teoksen, joita verkkomaailmassa valitettavan harvoin näkee.
Thomas Karlsson:
She has managed to something more than a traditional comic. In a very skilled and clever way she has used the added functionality that the internet provides.
In so, making it a true working internet comics strip and as an added bonus it also has great artwork."
En mä kyllä vieläkään ymmärrä. Tämä selittää kyllä miksi Tirppa voitti muut Internet-sarjakuvat, mutta se nyt oli alun alkaenkin itsestäänselvää. Mutta miten Tirppa voi olla myös parempi kuin kaikki printiisarjakuvat? Valittiinhan se kuitenkin koko kilpailun voittajaksi, jossa oli mukana myös printtisarjakuvat.
Eikä noissa teknisissä ratkaisuissa kyllä ollut mitään varsinaisesti uutta oivaltavaa, eikä kokonaisuus ollut mielestäni kovin yhtenäinen teos. Eihän yksittäisiä sarjoja yhdistänyt kuin päähenkilö... Mutta olihan ne joo parempia ja oivaltavempia kuin muut kilpailun Internet-sarjakuvat.
Mutta miten Tirppa voi olla kaikista sarjakuvista kaikkein paras? Millä ansioilla se voitti kaikki printtisarjakuvat ja koko kilpailun? Oliko kaikki muut Internet-sarjakuvat vaan niin huonoja, että niiden joukossa Tirppa sai jonkin maagisen hehkun, joka sokaisi tuomariston lopullisessa päätöksessä, jossa otettiin printtisarjakuvatkin rinnalle vertailuun?
Ei ole vielä uskoani palautettu, ei.
-
Vääntääkseni rautalangasta: Voittajaksi selviytyy korkeimman pistemäärän saanut työ riippumatta siitä kumpaan sarjaan työ on osallistunut. Kukin tuomari pisteyttää kunkin sarjan finaalityöt asteikolla 4-10, ja tuomarien antamat pisteet lasketaan yhteen ja tataa! näin voittaja selviää. Esimerkiksi Tirppa sai 29 pistettä, kun taas printtisarjan korkeimman pistemäärän saanut Will-Bert sai 28, sijoittuen näin kokonaiskilpailussa toiseksi.
Ja kuten jo aiemmin sanottu sarjoja lienee muutoin mahdoton vertailla keskenään, ja tuomarien makuasioista on myöskin eri turha kiistellä, joten lyhyestä virsi kaunis.
-
Kemin sarjakuvakilpailu: 4 pistettä.
-
Vääntääkseni rautalangasta: Voittajaksi selviytyy korkeimman pistemäärän saanut työ riippumatta siitä kumpaan sarjaan työ on osallistunut. Kukin tuomari pisteyttää kunkin sarjan finaalityöt asteikolla 4-10, ja tuomarien antamat pisteet lasketaan yhteen ja tataa! näin voittaja selviää. Esimerkiksi Tirppa sai 29 pistettä, kun taas printtisarjan korkeimman pistemäärän saanut Will-Bert sai 28, sijoittuen näin kokonaiskilpailussa toiseksi.
Ja kuten jo aiemmin sanottu sarjoja lienee muutoin mahdoton vertailla keskenään, ja tuomarien makuasioista on myöskin eri turha kiistellä, joten lyhyestä virsi kaunis.
Hyvä, että täsmensit. Minä en ollut tätä ymmärtänyt, vaikka koitin kyllä kaiken tuolta sivuilta tavata läpi. Tämä selittää joillain tapaa kilpailun lopputuloksen. Eli aivan kuten sanoin, Tirppa voitti koko kilpailun siksi, että se oli omassa sarjassaan todella huonojen seassa selkeästi vähemmän huono...
Olisin kyllä silti odottanut odottanut tuomaristolta jotain yhtenevää arvosteluskaalaa molempiin sarjoihin, niin että oikeasti hyvä sarjakuva olisi molemmissa sarjoissa saanut esim. kymmenen pistettä eikä niin että kunkin sarjan paras sarjakuva saa saman pisteluvun. Näin sarjojen pistetulokset olisivat olleet keskenään vertailukelpoisia. Siihen ei nyt selkeästi päästy.
Jos tahtoo voittaa, niin kannattaa sitten ensi vuonna pistää se sarjakuva sinne Internet-puolelle, sillä sieltä saa huomattavasti helpommalla pisteitä ja pystyy voittamaan vähän vaatimattomammallakin työllä. Mikä on mielestäni epäreilua, epäammattimaista ja täysin perseestä. Eipähän tarvitse enää tämän kilpailun tuloksia seurata tai ostaa voittaja-albumeita.
-
Lähetetäänkös osallistujille tänä vuonna alppari?
-
Jos tahtoo voittaa, niin kannattaa sitten ensi vuonna pistää se sarjakuva sinne Internet-puolelle, sillä sieltä saa huomattavasti helpommalla pisteitä ja pystyy voittamaan vähän vaatimattomammallakin työllä.
Ai niin kuin viime vuoden voittaja, Anni Nykäsen Mummo (http://mummo.sarjakuvablogit.com)?
Kemin kilpailuhan on ollut jo alusta alkaen ihan väärien voittajien kilpailu - niin kuin kaikki maailman kilpailut nyt yleensä tuppaavat olemaaan. Jos sitä jaksaa murehtia niin saa kyllä murehtia maailman tappiin. Nyt oli näin ja ensi vuonna eri tavoin. :)
-
Lähetetäänkös osallistujille tänä vuonna alppari?
Ei niitä ole enää pariin vuoteen lähetetty. Voittajille (ja muille keitä albumissa on julkaistu) lähetetään tekijänkappaleensa tietysti.
-
Juu, ei oo pakko juosta meidän kakkakisoissa:) Huonothan ne Kemin kilpailussa on aiemminkin pärjänneet, esimerkiksi Sarjakuva-Finlandian vastikään pokannut sarjakuvataiteilija voitti kaksikin kertaa peräkkäin tuossa yheksäkytluvun loppupuolella, mutta mitäpä näitä..Tikulla silmään.
-
Juu, ei oo pakko juosta meidän kakkakisoissa:) Huonothan ne Kemin kilpailussa on aiemminkin pärjänneet, esimerkiksi Sarjakuva-Finlandian vastikään pokannut sarjakuvataiteilija voitti kaksikin kertaa peräkkäin tuossa yheksäkytluvun loppupuolella, mutta mitäpä näitä..Tikulla silmään.
Pyytäisin huomauttaa että Kemin kisat Porkolan aikaan ja Porkolan jälkeen ovat kaksi ihan eri asiaa. En sano että jompikumpi olisi huonompi, mutta missään tapauksessa kyse ei ole yhteismitallisesta asiasta, ja nykyisten Sarjakuvapäivien on paha röyhistää rintaa sillä mitä Sarjakuvapäivät ovat aiemmin olleet. Yhteistä on vain nimi ja kaupunki.
Anteeksi että sanon tylysti, mutta pahempaa on jos "absurdia" ottaa kunnian siitä että Tikkanen on lahjakas sarjakuvantekijä. Ei ole kilpailun ansiota että siellä palkitaan, se on aina tekijän ansio.
Mutta ymmärrän, että Sarjakuvapäivät ovat "absurdialle" sillä tavalla vakava asia, että se kirvoittaa suuria tunteita joiden vallassa sanoo mitä sattuu sanomaan.
Kannattaisi kuitenkin varoa, koska juuri tuollaiset kommentit pilaavat helposti Sarjakuvapäivät monelta kävijältä. Loppujen lopuksi Kemiin on aika helppo jättää tulematta, olen huomannut.
-
Pyytäisin huomauttaa että Kemin kisat Porkolan aikaan ja Porkolan jälkeen ovat kaksi ihan eri asiaa. En sano että jompikumpi olisi huonompi, mutta missään tapauksessa kyse ei ole yhteismitallisesta asiasta, ja nykyisten Sarjakuvapäivien on paha röyhistää rintaa sillä mitä Sarjakuvapäivät ovat aiemmin olleet. Yhteistä on vain nimi ja kaupunki.
Kilpailua ja festivaalia hyvin läheltä sekä Porkolan aikaan, että hänen jälkeensä seuranneena kerronpa minäkin joitakin omia mietteitäni. Ja korostettakoon, että mielipiteet ovat omiani, eivät Kemin sarjakuvakeskuksen.
Kaikki kunnia Heikki Porkolalle ja hänen työlleen, mutta en näkisi kilpailun muuttuneen ainakaan niin paljoa, että kyse olisi kahdesta ihan eri asiasta. Pohjimmiltaan kilpailu on pysynyt juurilleen uskollisena, vaikka onkin joiltakin osin mukautunut vallitseviin olosuhteisiin. Ja onhan muutoksia tapahtunut ennenkin: alkujaan valtakunnallinen kilpailu on muuttunut pohjoismaiseksi, kilpailu on järjestetty kertaalleen kutsukilpailuna, joskus kilpailutöiden aihe on määritetty säännöissä jne. Porkolan jälkeisenä aikana kilpailu järjestettiin kertaalleen pelkästään nettisarjakuvakilpailuna ja tähän syynä oli silkka raha ja eritoten sen puute: vaihtoehtona olisi ollut jättää kilpailu kokonaan järjestämättä.
Kemin pohjoismainen sarjakuvakilpailu ja Kemin sarjakuvapäivät taas ovat enemmänkin kaksi eri asiaa, vaikka toisiinsa nivoutuvatkin - molemmat olisivat järjestettävissä erikseenkin. Sarjakuvapäivillä on myös paljon muuta yhteistä menneeseen, kuin nimi ja kaupunki: perinteistä pidetään kiinni hyvin monilta osin. Suurin muutos menneeseen on mielestäni se, että festivaali järjestetään nykyään yhä enenevässä määrin valtaisen suurelta osin talkoovoimin. Ohjelmassa noudatetaan monilta osin edelleen vanhoja, hyviksi havaittuja tapoja.
Anteeksi että sanon tylysti, mutta pahempaa on jos "absurdia" ottaa kunnian siitä että Tikkanen on lahjakas sarjakuvantekijä. Ei ole kilpailun ansiota että siellä palkitaan, se on aina tekijän ansio.
En usko, että tarkoitus oli ottaa kilpailulle kunnia kilpailijoiden lahjakkuudesta, vaan päinvastoin. Kilpailun hyvyys ja huonous riippuu täysin siihen osallistuvista töistä. Vuosien varrella kilpailuun on lähetetty tuhansia ja taas tuhansia sarjakuvia. Hyvin monta kertaa kilpailussa pärjänneet ovat saaneet myöhemmin tunnustusta myös muilta tahoilta, mutta onpa kilpailussa usein ollut menestyksekkäästi mukana jo kannuksensa ansainneitakin tekijöitä.
Kilpailutöiden arvostelusta vastaa vuosittain vaihtuva tuomaristo, joka koostuu yleensä hyvinkin asiantuntevista jäsenistä, joskin toisinaan mukana on ollut myös ns. maallikkojäseniä. Tuomaristolla on vapaus ratkaista kisa haluamallaan tavalla, kunhan se tapahtuu kilpailun sääntöjen puitteissa. Ainakin niin kauan, kuin minä muistan, on kilpailun tuloksista syntynyt keskustelua ja hyvä niin. Keskustelu ei myöskään ole turhaa: mikäli toiminnassa havaitaan parannettavaa, tarpeellisiin toimiin myös ryhdytään. On kuitenkin hyvä muistaa, että sarjakuvia - tai taidetta yleensä - lienee mahdotonta arvioida yhtä lailla matemaattisen tarkoilla kriteereillä, kuin vaikkapa juoksukilpailun paremmuusjärjestystä.
Mutta ymmärrän, että Sarjakuvapäivät ovat "absurdialle" sillä tavalla vakava asia, että se kirvoittaa suuria tunteita joiden vallassa sanoo mitä sattuu sanomaan.
Kannattaisi kuitenkin varoa, koska juuri tuollaiset kommentit pilaavat helposti Sarjakuvapäivät monelta kävijältä. Loppujen lopuksi Kemiin on aika helppo jättää tulematta, olen huomannut.
Sarjakuvapäivät järjestetään ensi vuonna 30. kerran. Uskon ja toivon, että paikalle saapuu jälleen suuri joukko sekä tapahtumassa aikaisemmin vierailleita, että uusia tuttavuuksia. Tänäkin vuonna havaittiin tapahtumassa joitakin asioita, jotka ensi vuonna tehdään varmaankin toisella tavalla. Pohjimmiltaan tapahtuma tullee kuitenkin pysymään historialleen uskollisena.
Itse ainakin kuulisin mielelläni parannusehdotuksia ja ohjelmaideoita, jotta voisimme saada aikaiseksi tapahtuman, joka kiinnostaisi [kivi]äkin, jonka toivotan henkilökohtaisesti tervetulleeksi tutustumaan myös Porkolan jälkeisiin tapahtumiin.
-
Mulla oli festarin jälkeenitseasiassa on parikin kehittämisehdotusta!
Oli mahtavaa päästä tänä vuonna käymään sarjakuvakeskuksella. Paikka oli mielikuvitusta vahvasti ruokkiva vanhoine festarirekvisiittoineen. Yritin Ilpolle jo loppusaunassa ehdottaa, että niitä levitettäisiin kaupungille seuraavan festivaalin ajaksi. Sitä on kuulemma joskus yritettykin, mutta suhtautuminen on ollut tilojen omistajien taholta nuivaa. Voisikohan 30 -vuotisjuhla olla kuitenkin sopiva tilaisuus yrittää uudelleen?
Toinen ajatus liittyy Kemin festarin pienuuteen. Kun tekijäväkeä on paikalla kohtuullisen vähän, pystyisiköhän jonkun ulkomaanvieraan kanssa järjestämään palautenurkkausta? Tupataan me suomalaiset olemaan liian ujoja lähestymään vieraita epävirallisesti, paitsi sitten kun ollaan jo saunaosastolla ilman housuja. Jostain syystä siellä ne ulkomaanvieraat on aika monesti aika ujoja.
-
Tupataan me suomalaiset olemaan liian ujoja lähestymään vieraita epävirallisesti,
Mulle on kaikilta festareilta, oli ne missä tahansa järjestettyjä, tullut sellainen fiilis että kovin hanakasti pyritään järjestäjien toimesta varjelemaan vieraita joutumasta kosketuksiin paikallisväestön laajemman kansanosan kanssa.
Välillä kyllä ihan syystäkin.
-
Hmm, anteeksi jos kehnompi komiikkani ei aina pure. Netissä on tää tympiä ominaisuus, kun ei äänensävy välity niin pakkaa tulkinta jäämään monesti parahultaiseksi.
Mutta kuten jiikoo asian ilmaisi tarkoitus oli toisen luontoinen, eikä kunniaa olla viemässä kelleen, minulle ny kaikista vähiten.
Suuria tunteita harrastan runsaassa määrin, mutta sanoja harkitten useammin. Mutta jos tuommosesta puolilupsakasta toteamuksesta alkaa nuin asioikseen ajaan, niin voisin sanoa että "kivelläkin" on sydän, ja se on ihq juttu.
-
Joo...
Kaipa se henkilökohtainen rakkaus Kemin Sarjakuvapäiviin saa minutkin etsimään malkaa toisten silmistä, vaikken näe hirttä omassani. Mitä taas kilpailuihin tulee, mulla oli ainakin jonkin aikaa ymmärtääkseni osallistumiskielto, ainakin näin kuulin sanottavan. Kolmena vuonna mut siellä palkittiin, ja ainakin yhtenä olin tuomaroimassa. Muuta ohjelmaa Sarjakuvapäiville onkin sitten tullut tuotettua senkin edestä - rankin duuni ehdottomasti oli tuottamani Sarjakuvantekijät All Stars -konsertti, jossa toimin myös kapellimestarina ja kitarassa 22 kappaleen ja 16 vaihtuvan solistin verran, hauskin oli 'yhden miehen sinfoniaorkesteri' siitä huolimatta että soittovehkeet syttyivät tuleen ensimmäisen 5 minuutin aikana ja jatko olikin improvisoitua. Muistaakseni olin läsnä Kemin Sarjakuvapäivillä noin 20 vuoden ajan, Heikin eläkkeelle siirtymiseen asti.
Monta riemukasta muistoa noista festareista jäi. Lukkiuduimme Merihovin hissiin Jose Muñozin kanssa tuntikausiksi juomaan viiniä ja parantamaan maailmaa, Jano ei lähtenyt bluesilla, Van Hamme ei osaa hypätä liikkuvan auton ikkunan läpi ja Gilbert Shelton tapasi matkallaan HS/ Römpötin haastateltavaksi ainakin 20 erinäköistä "Harri Römpöttiä" jotka kyselivät häneltä outoja. Lisäksi kaikki ovat niin varmoja että olin mukana Muurmanskissa, etten enää itsekään tiedä, jossain olin samaan aikaan kuin Hunt, Jope ja Suzy, se on varma, mutta todistamaan en ryhdy. Ja sitten on vielä monta tarinaa, joita ei tällaisella koko perheen keskustelupalstalla voi kertoakaan.
Kemin hulluus tarttui, ja sitä oppi odottamaan. Nyt kun siitä on pitänyt muutaman vuoden taukoa, ja toivottavasti muistaa miten ihmiset käyttäytyvät ihmisten parissa, voisi hyvinkin harkita ottaa Kemi taas ohjelmaan.
Kiitos kaikesta,
Kivi
-
Oli kirjauduttava, kun lueskelin ketjua, ja seuraava mieleipide on puhtaasti omaan sarjakuvamakuuni perustuva: Harrastajat käyttää aikaansa ja luovuuttaan verispäissään että saavat kilpailutyöt valmiiksi..ja sitten tuollainen lyhyt pätkä voittaa, missä ei ole jujua eikä hyvin tehty. Jonkun tärinäefektin ansiosta vai?..kiesus. Olis vaan paljo hienompi nähdä joku todella hyvä kärjessä ja ajatella et kyllä on taitava tekijä, pystyisipä itse joskus samaan. Eihän siinä mitään jos muut oli paskempia, mutta epäilen. Ja vielä, onko se muka liian iso homma skannata vaikka parista kymmenestä parhaasta näytteet nettiin. Sitä on toista sataa tehny enemmän ja vähemmän duunii niiden eteen. Nyt saavat Palkaks katella kun pari ruuta on saatu liikkumaan ja sillä viedään pohjoismaisen kisan voitto. Ja anteeksi etukäteen, jos suoruuteni loukkaa jota kuta, sillä kunnioitan suuresti ihmisiä jotka tekee duunia tälläisten kisojen eteen että ne yleensä on olemassa.
-
Oli kirjauduttava, kun lueskelin ketjua, ja seuraava mieleipide on puhtaasti omaan sarjakuvamakuuni perustuva: Harrastajat käyttää aikaansa ja luovuuttaan verispäissään että saavat kilpailutyöt valmiiksi..ja sitten tuollainen lyhyt pätkä voittaa, missä ei ole jujua eikä hyvin tehty. Jonkun tärinäefektin ansiosta vai?..kiesus.
Kyllä mä luulen että takana oli se, että toi oli yksinkertaisesti hyvä, eheä ja hauska sarja, jossa kerronnan kärsimättä ja yhtenäiseen tyyliin oli käytetty montaa eri ulottuvuutta; varsinaista tarinankerrontaa, selitystä, luonnoskirjaa ja pop-upia, ja sitten noita "efektejä". Hyvä, Solja! Mitä efekteihin, tai koodiin tulee, niin ei kai ne ole sen kummempi juttu kuin ympyrän piirtäminen, silti jaksaa naurattaa kun vanhoissa Tove ja Lars Janssonin Muumeissa tarina aloitetaan ympyrällä joka onkin kumartunut Muumipeikko, ei aurinko, pommi tms.
Ei helppous ole paha juttu, eikä vaikeus mikään itseisarvo. Joskus pitää nähdä paljonkin vaivaa että tulos näyttää helpolta.
Kivi
-
Joo, toi on totta. Hahmo on ihan symppis ja ihan kivasti piiretty. Mut riittääkö se tosiaan voittoon Kemin kisassa, no kai taso on sit niin huono. Kattelin tos mitä jotkut oli vetäneet 24 tunnin kisas(ne on viititty laittaa nettiin) huh huh, noi ku tekee matskua rauhassa johonki kemin kisaan niin kyl tulee hyvää jälkee, mutta, ei kai ne sitten osallistu.
MMielestäni Tirppa ei ole ees eheä kokonaisuus, pari ekaa strippiä laivalla ihan kivat, mutta sitten lässähtää kuin pannukakku. Mut tämä on vaan minun mielipide ja maku, eikä tarkoitus ole lytätä tekijää. Ton tirpan vois kuvitella hyvinkin johonkin nuorten lehteen.
-
Kun tekijäväkeä on paikalla kohtuullisen vähän, pystyisiköhän jonkun ulkomaanvieraan kanssa järjestämään palautenurkkausta? Tupataan me suomalaiset olemaan liian ujoja lähestymään vieraita epävirallisesti, paitsi sitten kun ollaan jo saunaosastolla ilman housuja. Jostain syystä siellä ne ulkomaanvieraat on aika monesti aika ujoja.
Juttelin Tanskan festareilla joidenkin Kemissäkin käyneiden ulkomaalaisten kanssa.
Tuli kyseltyä miten Kemissä olivat viihtyneet tms. Ihmettelivät sitä että suomalaiset eivät osaa puhua englantia, kaikki keskenään puhuu koko ajan suomea, vaikka ulkomaalaisvieras seisoisi yksin tumput suorana siinä vieressä. Loppuillasta kun kaikki ovat hirveässä kännissä, yksi tulee puhumaan jotain mistä ei saa mitään selvää. Myöskään suomalainen karaoke ei ulkomaalaisvieraita hirveästi innosta. Näytteillä ollut suomalainen sarjakuvakin aiheutti lähinnä kummastusta. Kysyttäessä menisikö vieras uudelleen Kemiin vastaus oli: I don't think so.
Olisin ollut itse aika ryytynyt, jos minua olisi kohdeltu samallalailla esim Tanskan tai Bristolin festeillä, kuin miten näitä ulkkarivieraita kohdellaan Kemissä. Jopa Tanskassakin kaikki puhuivat englantia mun läsnäollessa ja esittelivät uusille ihmisille, ei puhettakaan raahaamisesta tanskalaiseen karaokeen tai saunaan tms. Eivät ne ulkomaalaiset ole ujoja, he eivät vaan puhu eivätkä ymmärrä suomea.
-
ei puhettakaan raahaamisesta tanskalaiseen karaokeen tai saunaan tms.
Enpäs muista, että Kemin festeilläkään olisi vieraita karaokeen rahdattu - ellei sitten joku ole yrittänyt, mutta vieras ei ole suostunut? :) Hesan festari- tai työpajavieraista on muutama muistaakseni karaokebaarissa käytetty, mutta festareiden ulkopuolella. Virallisissa iltabileissähän on aina ihan muuta ohjelmaa kuin yksin- tai yhteislaulua. Tietysti suomalaiset bänditkään eivät välttämättä kauhean hyvin ulkkareihin uppoa. Mutta enpä voi heitä siitä syyttää, koska eivät välttämättä uppoa suomalaisiinkaan...
Saunomisesta taas osa ulkkarivieraista tykkää ja osa ei. Useimmille ainakin eksoottinen ja "autenttinen" kokemus.
Niin ettei tässä nyt jää kenellekään sellaista mielikuvaa, että Kemin festareiden virallinen sosiaalinen ohjelma koostuisi vain karaokeräkälöistä ja saunomisesta. Epävirallisesti suomalaisvieraat kyllä saattavat tehdä mitä lystäävät, mutta se lienee heidän oma asiansa. ;) Siitä olen kyllä yhtä mieltä, että reippaammin voisivat ihmiset lähestyä ulkomaaneläviä ja puhua englantia, kun sitä kuitenkin osataan.
Ai niin, pakko vielä kehaista erikseen tämän vuoden festareiden iltabileissä esiintynyttä The Cyclown Circusta! Mahtava meininki ja osaavat esiintyjät. Jos saisi heidät vielä Helsinkiinkin esiintymään, niin onnellinen olisin...
-
Saunomisesta taas osa ulkkarivieraista tykkää ja osa ei. Useimmille ainakin eksoottinen ja "autenttinen" kokemus.
Niin ettei tässä nyt jää kenellekään sellaista mielikuvaa, että Kemin festareiden virallinen sosiaalinen ohjelma koostuisi vain karaokeräkälöistä ja saunomisesta.
No, kirjoita niille ulkkareille ja sano että ei teillä saa olla yllämainittua mielikuvaa Kemin festareista, kuvittelette kaikki vaan. Saunomisista ei varmaan tässä sen enempää.
-
No, kirjoita niille ulkkareille ja sano että ei teillä saa olla yllämainittua mielikuvaa Kemin festareista, kuvittelette kaikki vaan.
Ehkä auttaisi, jos "niiden ulkkareiden" nimet tietäisi. ;) Mutta äläpä kerro, jääköön palaute anonyymiksi. Enkä minä vastaa Kemin ohjelmista muutenkaan, paitsi omistani (joihin saattaa sisältyä mm. karaokea ja saunomista vapaaehtoisessa seurassa).
-
Ehkä auttaisi, jos "niiden ulkkareiden" nimet tietäisi. ;) Mutta äläpä kerro, jääköön palaute anonyymiksi. Enkä minä vastaa Kemin ohjelmista muutenkaan, paitsi omistani (joihin saattaa sisältyä mm. karaokea ja saunomista vapaaehtoisessa seurassa).
Hieno juttu että vapaaehtoistakin seuraa löytyy. Ja jos luet tuon kirjoitukseni tarkemmin, huomaat että en olettanutkaan juuri sinun vastaavan Kemin virallisesta ohjelmasta. Ulkkarivieraatkin voivat olla sulle tuttuja jos kerran samoilla festareilla olet pyörinyt ja tokko nimiään festarisivuillakaan on sen kummemmin piiloteltu.
Itse virallisesta ohjelmasta tuli hyvääkin palautetta, varmaan vaan päällimmäisenä jäänyt mieleen heillä juuri tuo vähemmän imarteleva kokemus.
-
Iikka Lehtinen Super Freakillaan osoittaa yhtä sun toista.
-
Jaana S,
Ymmärrän täysin mistä puhut. Ja yksi syy tuohon on se, että me suomalaiset olemme niin kaukana järkiperäisestä kommunikoinnin taidosta, ettemme suorastaan osaa keskustelun oivaa taitoa. Suomalaisista ulkomailla oleva kuva ei ole kovin mairitteleva. Olemme kuulemma tuppisuita, sisäänpäinkääntyneitä, emme osaa keskustella muuten kuin kännissä örveltää jotain huttua ja mihin Jaana S viittasi- emme kykene huomioimaan toisia tarpeeksi.
Näkeehän se meidän sarjisfestareillakin Helsingissä. Ei siellä juuri kukaan tule juttelemaan kanssasi. Koko ilmapiiri on minusta hyvin tylsän oloinen ja ihmiset ovat vain omissa porukoissaan. Ja sitten kun menet kysymään jotakin joltakin, niin katsotaan kuin halpaa makkaraa. Olen tämän monta kertaa todennut. Yrittänyt mennä keskustelemaan sarjakuva-alan ihmisten kanssa- jotenkin heillä on jokin juttu omassa karismassaan.. tulee fiilis, että sori, mulla on nyt hieman parempaa juttu-seuraa tai jotain. Ovathan he kait tavallisia immeisiä?
Totean tässä sen, että täällä ei osata järjestää kunnon tapahtumia alkuunkaan. Ne jotka ovat käyneet ComicCon tapahtumissa ulkomailla, esimerkiksi Yhdysvalloissa tai jossain muussa vastaavassa.....niitä ja meidän kehnoja yrityksiä järjestää ihmisille sarjakuva-tapahtumaa ei KOSKAAN voi verrata keskenään. Kyllähän ohjelmat lavalla ovat ihan jees...mutta muu onkin sitten kaukana jeestä! Hyvin tylsä ilmapiiri monella tasolla kokonaisuudessaan. Ja lisäksi minusta paikka, jossa sarjakuva festarit Helsingissä järjestetään, on hyvin apaattinen, pimeä ja tunkkainen tila. Koen ahdistavaa oloa siellä juuri ahtauden takia. Yhdysvalloissa tilat ovat loistokkaat ja on tilaa kulkea ja katsella. Piirtäjillä siellä on jokaisella omat signeereuspäydät ja sieltä voi ostaa originaaleja suoraan artistilta. Osastot ovat hienosti valaistut ja upeita julisteita joka paikassa. Figuureita siellä ja täällä ja ihmiset ovat pukeutuneet omien sarjakuva-idoleidensa asuihin häpeilemättä. Mahtavaa tunnelmaa joka käytävällä! Tähän tunnelmaan Suomessa ei KOSKAAN pystytä. Netissä You Tubessa paljon hienoja tunnelma otoksia noista tapahtumista. Tuohon tasoon jos joskus pystyisimme niin se vasta olisi poikaa. Mutta.....meitä sarjis-harrastajia on tässä pienessä maassa niin tuiki vähän. Se varmaan selittää kaikki nämä suuret puutteet.
Ainoat jotka juttelevat ovat sarjakuva-tapahtumissa olevat sarjakuvien myyjät. Heidän kanssa voi käydä hyvinkin antoisia keskusteluja.
-
Yrittänyt mennä keskustelemaan sarjakuva-alan ihmisten kanssa- jotenkin heillä on jokin juttu omassa karismassaan.. tulee fiilis, että sori, mulla on nyt hieman parempaa juttu-seuraa tai jotain. Ovathan he kait tavallisia immeisiä?
Voipi olla myös jotain sen kanssa tekemistä että jos näet wanhoja tuttujasi kerran vuodessa tuolla festareilla niin kovin mieluusti vaihdat kuulumisia ja juttelet heidän kanssaan sen sijaan että lämpeäisit jutustelemaan aktiivisemmin siihen väliinne punkeavan tuntemattoman henkilön kanssa. Sanoisin että paljon on kiinni siitä miten ja milloin lähestyy ihmisiä. Henkilökohtainen hygienia, hyvät tavat ja karisma auttavat myös.
-
Juu, ei oo pakko juosta meidän kakkakisoissa:) Huonothan ne Kemin kilpailussa on aiemminkin pärjänneet, esimerkiksi Sarjakuva-Finlandian vastikään pokannut sarjakuvataiteilija voitti kaksikin kertaa peräkkäin tuossa yheksäkytluvun loppupuolella, mutta mitäpä näitä..Tikulla silmään.
Haluaisin tähän huomauttaa, että minä kritiikissäni puutuin nimenomaan siihen, että mielestäni Kemin sarjakuvakilpailun voittajat ovat aiemmin olleet todella laadukkaita, mutta tänä vuonna voittajassa ei ollut mitään järkeä ja voittajan tasoero verrattuna aiempien vuosien voittajiin on mielestäni huikea. Kilpailu siis on mielestäni ihan oikeasti aiemmin ollut todella hyvä ja voittajat hyviä, ehkä sitten sattuman takia, mutta nyt yhteismitaton arvostelukäytäntö aiheutti täysin absurdin lopputuloksen. Eli siis Kemin sarjakuvakilpailu todellakin on mielestäni ennen ollut hyvä, mutta nyt tempaissut maton altaan huonolla voittajalla. Ikävä kyllä.
-
Hei kaikki mussut!
Haluaisin pahoitella Kemin kisan sarjakuvasani aiheuttamaa mielipahaa kaikilta joille sitä tämä kisan voittamiseni on tuonnut. Etenkin Nina_Mutikilta. Ymmärrän oikein hyvin että sarjakuvani jakaa mielipiteitä, sillä en edusta sitä tasokasta monikerronnallista hyvin piirrettyä sarjakuvaa, mitä Pohjoismaissa on paljon tarjolla. Uskon että jatkossa Kemin kisan voittajat tulevat olemaan erillaisia ja tasokkaita tuotoksia, ja tuskin voittoni on vienyt Kemin kisalta mtään pois. Sarjakuvani edustavat lähinnä kainalopieruhuumoria ja olen ollut hyvin onnekas että Kemin kisan raadissa oli kolme ihmistä joihin sarjakuvani yksikertaisuus iski. Makuasioitahan nämä ovat, ja jostain joillekkin käsittämättömästä syistä jotkut vain tykkäävät hiukan helpommista sarjakuvista!
Minua ei sarjakuvapiirtäjänä tunneta kovinkaan hyvin muualla kuin Lahdessa ja siellä sarjakuvistani tykätään. Lahtelaisistakin täällä varmasti löytyy hyvinkin kärkeviä mielipiteitä, joten vetäkää johtopäätökset siitä. ;) Myöskään osa (sarjakuva)ystäväni eivät pidä sarjakuviani oikein minään, sillä sarjakuvanlukutaito on joillakin vain kehittyneempi (kuin esim. lahtelaisilla..hehhee :D Vitsin väänsin.) ja he vaativat sarjakuvilta paljon enemmän.
Kiitos ja niiaus Kemin kisan järjestäjille ja raadille! Kemissä on aina mahtava meininki. Samanlaista tunnelmaa ei saa mihinkään muualle. Kiitosket siitä Ilpolle, Katille, Jusille ja kaikille muille ihanille.
Kiitos Kivi kommentistasi. Se oli oikein kauniisti sanottu. Sniif...
Lukekaa Jukka Tiluksen tekemähaastattelu minusta, niin ehkä saatte hiukan otetta tähän mitä ajan takaa: http://www.epuuk.com/epuuk?id=fi.19.3
Eiköhän tämä aihe ole sitten jo käsitelty.
Nöyrimmin teidän,
Solja
-
Solja,
Eihän se nyt sun vika ole, että sä voitit, eikä sun ole syytä olla mistään pahoillasi, etenkään mulle.
Mutta joo, kyllä tää alkaa jo riittää kaikin puolin.
-
Onhan se tietenkin ikävä kun tälläisissä kannanotossa tulee lytättyä toisen työtä samalla, eikä se ole itse tarkoitus. Se tulee sivutuotteena kun ottaa kantaa tälläiseen asiaan ja ainahan arvostelulajit aiheuttavat arvostelua tuomarilinjasta, eikä tuomareiden päätöksiä tarvitse purematta niellä. Piirosjälkesi on minun mielestä persoonallista ja pirteää luonnosmaisuudellaan sekä värityksellään :angel:
-
Säilyttääkö sarjakuvan tekijä oikeudet työhönsä, niin että sinne lähetetyn työn voi myöhemmin julkaista itse parhaaksi katsomallaan tavalla? Voitti tai ei.
En löytänyt tästä tietoa kilpailun virallisilta sivuilta tai tästä threadistakaan. Voi olla että käytin vain puusilmää.
-
Säilyttääkö sarjakuvan tekijä oikeudet työhönsä, niin että sinne lähetetyn työn voi myöhemmin julkaista itse parhaaksi katsomallaan tavalla? Voitti tai ei.
Säilyttää. Sanomattakin selvää.
Timo
-
Säilyttää. Sanomattakin selvää.
Timo
Kiitän kuitenkin sanomisesta.
-
Säilyttää. Sanomattakin selvää.
...suuressa maailmassa ei suinkaan itsestään selvää, kilpailuissa saattaa hyvinkin tulla vastaan pienellä printillä että ai niin, kaikki oikeudet töihin siirtyvät muuten järjestäjille.
Eli hyvä kun huomataan kysyä.