Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Kotimaiset sarjakuvat => : Rmäki 24.11.2009 klo 12:57:09
-
Tekijöinä Frank Miller ja Jouko Ruokosenmäki.
Fantastista, olenkin aina halunnut kuvittaa Millerin kässäreitä! Toivottavasti Jim Lee ei saa kuulla tästä.
-
Fantastista, olenkin aina halunnut kuvittaa Millerin kässäreitä! Toivottavasti Jim Lee ei saa kuulla tästä.
Suomen kuuluisin kuvittaja: Jouko Ruokosenmäki.
-
Suomen kuuluisin kuvittaja: Jouko Ruokosenmäki.
Vanhemmissa sarjareissa ja tähtivaeltajissa, Hipporoxista puhumattakaan, olleiden sarjakuvien perusteella: ei ollenkaan kaukaa haettua taitojen perusteella.
Miller Ruokosenmäkeä lukisi.
-
Ruokosenmäki on ihan kunkku kuvittaja!
-
Ruokosenmäki on Suomen paras supersankaripiirtäjä! Marko Turusen ohella.
-
Uudessa Kundipimussakin seikkailevat Ruokosenmäen omat supersankarit Kertsa ja Pilu. Arvostelu tulossa myöhemmin.
Eikös tuo numero myynyt loppuun jo festareilla?
-
Hipporoxia saa yhä:
(http://www.zumteufel.fi/store/images/uploads/hipporox.jpg)
http://www.zumteufel.fi/store/index.php?act=viewProd&productId=1178
-
Totta mooses haluaisimme lisää.
-
Tulipa tuo Hipporoxkin otettua luettavaksi, kun moinen kirjastosta löyty.
Heti alkuun on haukuttava helkkarin rumaa kantta. Noin, nyt se on tehty.
Sisältö sen sijaan oli rautaa. Paitsi että nuo Lobo lässyn lässyt olivat ärsyttäviä:
Ei Hipporoxia tule verrata keneenkään, Hipporox on Hipporox.
Pengan ( tai mikä nyt olikaan ) rivoudet olivat noloa katsottavaa. Tarviiko sitä Myrkky vs. 10v. pojat huumoritörkyä olla jokapaikassa? Muuten ihan lepposaa tavaraa, ja viihdyttävämpää, kuin moni suomalainen tyhjänpäiväsyys. Tarinan epilogi oli täyttä kökköä, kuten myös ne lopun kansipelleilyt. Kaikki muu siis oli hyvää. Suosittelen isoäideille.
-
Pitää vain toivoa, että syynä lopettamiseen on houkuttelevammat hankkeet jossain muualla. Harmillinen uutinen Egmontin tulevien julkaisujen laadun kannalta.
-
Kuolinisku. Kuka tilalle / mitä Jouko alkaa puuhaamaan?
-
Harmi! Rmäki on tehnyt sarjojen valitsemisessa, toimittamisessa ja suomentamisessa upeaa työtä laadusta tinkimättä. Blogiinkin kirjoitti tiedotteita ja vastasi siellä kysymyksiin. Tuskin kukaan olisi pystynyt parempaan.
On ilmeisesti muutosten vuosi tulossa. Kunpa julkaistaisiin edelleen paljon sarjoja myös kypsempään makuun eikä suistuttaisi pelkälle lastenlinjalle (Egmontin sarjakuvaosastohan on osa Egmont Kids Media Nordicia).
-
Huhun nyt julkisesti varmistuttua voi vain kiittää Jouko Ruokosenmäkeä vuosien laadukkaasta työstä.
Toivon mukaan egmont älyää pitää ammattilaisen käytettävissään vastakin free lance /urakkapohjalta.
Mikäli ei, Hipporoxin ja Tales from Hellin ystävänä toivon että tarraa taas kynään ja piiiiiiiitkä odotus päättyy.
-
Tämä on kyllä melko huono homma... Mitäköhän tässä nyt tapahtuu. Rmäki on kuitenkin jo melkein yhtä legendaarinen hahmo kuin Mail-Man. Toivottavasti siirtyy mielenkiintoisiin projekteihin jossain muualla.
Toivottavasti Egmontilla on älyä palkata joku osaava jeppe tilalle.
-
Menettääpä Egmont aika lailla osaamista ja tietämystä Rmäen muodossa.
Eipä silti, moinen ei ole mitään uutta ko. firmalle.
Tsemppiä vaan Joukolle!
-
Kiitos Joukolle vuosien inspiroivasta intohimosta.
Hänen intohimonsa sarjakuvaan on inspiroinut monia meistä, ja innostanut tutkimaan sarjakuvien maailmaa.
Hänelle kuuluu kaikki samat ansiot, kuin aikoinaan myös Mail-Manille, koska on kuitenkin ollut se takapiru näissä hommissa, silloinkin kun ei ole sanonut niitä sanoja, joita kuuluikin sanoa, kun lehdillä meni huonosti tai kun kirjepalstalla ihmeteltiin miksi mitäkin ei oltu vielä julkaistu.
Hän myös hyvin monesti meni sinne, minne yksikään amerikkalaisen sarjakuvan kustantaja ei olisi uskaltanut mennä amerikkalaisen sarjakuvan saralla. Ja olkoonkin, että teki tietysti työtään, niin silti, on hyvin inspiroivaa, että joku tässä maailmassa viitsii silti edes yrittää.
Olkoonkin, että näiden vuosien varrella myös muut ovat toimittaneet blogia ja vaikka mitä muuta Egmontilla, mutta hän on antanut Egmontille ja sen linjalle ne kasvot, jotka se on tarvinnut kaikki nämä vuodet, kun kustannusala on ollut hankalimmillaan. Hän on luonut ns. Rmäki linjan, jota myös muut Egmontilla ovat seuranneet.
Se linja sisältää ymmärrystä ja kunnioitusta fanien toiveisiin, ja rohkeutta kokeilla uusia asioita silloin kun muut ovat sanoneet, että siitä ei varmasti seuraa mitään hyvää. Hyvin monesti on seurannut kuitenkin jotakin hyvää.
Kiitos Jouko, hyvää kotimatkaa. Ja muistithan jättää toimiston sotkuiseksi, jotta myös muut työntekijät muistavat, että kuka on lähtenyt?
-
http://www.like.fi/yhteystiedot
Tuottaja, sarjakuvat
Jouko Ruokosenmäki
Tämän on pakko luvata hyvää.
-
Egmontin tappio on Liken voitto. :)
Timo
-
Älyttömän kivaa, että joku sarjakuva-alan työnantaja osaa vielä arvostaa alan tekijöitä.
-
Jouko Ruokosenmäen näyttely Turun Sarjakuvakaupalla helmikuussa, avajaiset lauantaina 31.1.2015 klo 16–18.
Näyttelyssä esillä on julkaistuja ja julkaisemattomia sarjakuvasivuja sekä lehtien ja levyjen kansia 80-luvulta alkaen.
Jouko Ruokosenmäki (s. 1968) on pitkän linjan sarjakuvatoimittaja. Hän oli töissä pitkään Egmontilla, ja nykyään hän työskentelee sarjakuvatuottajana Likellä.
Näyttely avautuu lauantaina 31.1. klo 16-18. Taiteilija on tavattavissa avajaisissa.
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/984283_10153063631224108_4630209325849642747_n.jpg?oh=9b1461bbdac322f3a52e5333ad6de2aa&oe=55654E45)
-
Tanskalaisen Zoom Forlagetin Facebook-sivulla mainitaan (https://www.facebook.com/ForlagetZoom.dk/photos/a.151329478245181/3181323168579115/) Rmäen tekemä sarjakuva Viime vuonna Frankfurtissa. Se kertoo omakohtaisesti kustannustoimittajan työstä ja ilmestyy Tanskassa elokuussa. Onko jollakulla tietoa milloin tämä on tulossa suomeksi?
-
Suomeksi olis kuulemma tarkoitus tulla myös, mutta aikataulu ja kkustantaja ovat vielä vähän hakusessa.
Timo
-
Ok. Jännää, jos se ilmestyy ensiksi toisessa maassa ja jos tanskalaiset pystyvät julkaisemaan sen ilman suomalaista yhteistyökumppania.
-
Samaiselta Facebook-sivulta:
Forlaget Zoom, Peter Lyderik:
"Nej, Danmark bliver premieland. Ved ikke hvornår den udkommer på finsk."
Timo
-
Ok. Jännää, jos se ilmestyy ensiksi toisessa maassa ja jos tanskalaiset pystyvät julkaisemaan sen ilman suomalaista yhteistyökumppania.
Mikseivät pystyisi?
-
Mikseivät pystyisi?
No ei kai Tanskassakaan albumien painokset ole nykyään kovin suuret? Forlaget Zoom on tänä vuonna lopettanut jopa arvostelukappaleiden antamisen. Ja oletan, että tämä sarjakuva kiinnostaisi eniten Suomessa, vaikka tiedän, että aihetta eli työtä sarjakuvien parissa käsitellään siinä myös yleisemmin. Tämä on myös kustantajan ensimmäinen suomalainen sarjakuva.
-
En silti näe mitään estettä, miksi Zoom ei pystyisi albumia julkaisemaan.
-
Mahtavaa että julkaisevat!
(Luin muuten arvostelukappaleiden antamattomuudesta
tästä ketjusta (http://dansketegneserieskabere.dk/debat/viewtopic.php?f=4&t=21747#p202740) tanskalaisella foorumilla.)
-
Rmäen albumi Sidste år i Frankfurt julkistetaan (https://www.facebook.com/ForlagetZoom.dk/photos/a.151329478245181/3314433475268083/?type=3&theater) Tanskassa 14.8. Jouko näemmä myös on signeeraamassa kööpenhaminalaisessa sarjakuvakaupassa sinä päivänä.
Kyllähän tämä olisi kiinnostavaa nähdä suomeksikin!
-
Sain taannoin kunnian lukea Joukon sarjiksen alkuperäisessä muodossaan eli englanniksi. Eiköhän tuo vielä jotain kautta suomeksikin tule. Hyvää ja hienoa kamaa!
Niin ja mikäli joku ei sitä vielä tiennyt, niin Jouko on lähtenyt veks Likeltä/Otavalta.
-
Niin ja mikäli joku ei sitä vielä tiennyt, niin Jouko on lähtenyt veks Likeltä/Otavalta.
Toivotaan, ettei tuo tarkoita tien päätä Non Stop -integraaleille ja muulle kivalle, jota Jouko on ollut luotsaamassa maahamme!
-
Ilmankos niitä ei ollut uusimmassa Like/Otava-katalogissa ensimmäistäkään, ei yhtään. Hmm...
Timo
-
Toivotaan, ettei tuo tarkoita tien päätä Non Stop -integraaleille ja muulle kivalle, jota Jouko on ollut luotsaamassa maahamme!
Ei sota yhtä miestä kaipaa, tavataan sanoa. Joskus kyllä kaipaa.
-
Ei sota yhtä miestä kaipaa, tavataan sanoa. Joskus kyllä kaipaa.
Kustannusalan kuvioita vuosikymmeniä seurattuani olen hyvinkin vakuuttunut siitä, että sarjakuvien ja esim. scifi-kirjojen julkaisu on aina juurikin yhden ihmisen varassa.
-
Näkihän sen kun Jouko lähti Egmontilta. Onko sen jälkeen Egmontilta tullut yksi Marvel/DC julkaisu?
-
Näkihän sen kun Jouko lähti Egmontilta. Onko sen jälkeen Egmontilta tullut yksi Marvel/DC julkaisu?
Toisaalta Jouko on nyt avannut Like/Otavalla ansioituneesti tätä sarjakuvapuolta, joten voimme tietenkin elätellä toivoa, että ehkäpä edes nämä hankkeet etenevät jatkossa omalla painollaan?
Mutta tuskinpa olisimme ikinä saaneet suomeksi Non Stop -integraaleja, Blueberry-kokoelmia tai Saga-albumeja ilman Joukon panosta. Respektii ja iso kumarrus!!!
-
Toni puhui asiaa. Nyt kun Jouko ei ole enää kyseisen yrityksen palveluksessa kiinnostaa kovasti, onko hänen seuraajalla tietotaitoa sarjakuvan ihmeellisestä maailmasta. Vai reväistäänkö manttelinperijäksi joku toinen työntekijä talon sisältä, jolla ei ole näkemystä/kokemusta sarjakuvista ja niiden julkaisemisesta. Lehtitalossa on näin käynytkin. Jo Asko Alasen menetys pahuksen Egmontin saneerauspandemian jälkeen oli suuri menetys ja nyt sitten Jouko.
Kuten olen jossain aikaisemmin todennut, sarjakuvajulkaisu teollisuudella ei mielestäni mene lainkaan hyvin
Taas katselin ulkomaisia sarjakuva kustantajien sivuja ja suru mielisyys valtasi kun näin mahtavia uutuuksia pilvin pimein siellä täällä eri kustantajilla.. Mitä meillä Suomessa.....ei yhtään mitään. Pelkkää harmautta sarjakuva taivaalla.
Ja kyllä. Joukoa saamme kiittää monista hyvistä sarjakuva julkaisuista jotka eivät ehkä koskaan olisi muuten nähneet meillä päivänvaloa.
-
Rmäen lähtö ei tainnut olla yleisesti tiedossa. Tosiaan iso menetys Likelle! Mielenkiintoista nähdä mitä mies tekee seuraavaksi.
-
Joukohan oli Egmontilla duunissa muistaakseni hitusen myös vuoden 2014 puolella ja eiköhän kaikki tuon vuoden Marvel/DC-julkaisut olleet hänen valitsemiaan, joten niitä ei voine tuohon listaan laskea.
PS. Enpäs ollut tajunnutkaan, että Jouko on toimintasankari! Olin jo ihan, että olenko käynyt sokeaksi, kun ketjua ei löytynytkään Kotimaiset sarjakuvat ja tekijät -osiosta.
-
PS. Enpäs ollut tajunnutkaan, että Jouko on toimintasankari! Olin jo ihan, että olenko käynyt sokeaksi, kun ketjua ei löytynytkään Kotimaiset sarjakuvat ja tekijät -osiosta.
Heh! Ketjujen paikka ei aina ole oikea. (Sivumennen sanoen mielestäni Modestyn ja Taika-Jimin myös voisi siirtää strippisarjoista pois toimintasankareihin, koska ei heitä löydä strippisarjoista. EDIT: Mutta ÄLKÄÄ ylläpitäjät siirtäkö niitä, jos siirto poistaa viesteistä kuvat!)
Ruokosenmäen albumin Sidste år i Frankfurt varsin kiintoisa tanskankielinen arvostelu on Nummer9-sivulla täällä (https://nummer9.dk/anmeldelser/spor-af-en-tabt-tid/). Ja Joukon haastattelu löytyy samasta paikasta (https://nummer9.dk/artikler/i-dag-kan-jeg-laese-tegneserier-bare-for-sjov-interview-med-jouko-ruokosenmaki/). Poimin linkit Forlaget Zoomin Facebook-sivulta.
Tuolla lukee, että Viimeinen vuosi Frankfurtissa kuvaa Joukon omaa tietä sarjakuvatoimittajaksi, kustantamisen taustoja kuten tapaamisia kollegoiden kanssa sekä sarjakuvakentän muutoksia kuten digitalisaatio ja painosmäärien väheneminen. Joidenkin henkilöiden luonteita kuvataan rohkeasti. Haastattelussa Jouko sanoo, että tällä hetkellä hän ei ole töissä, piirtää omaksi ilokseen ja pystyy nauttimaan sarjakuvista ilman ammatillista silmää että ”voisiko tätä julkaista Suomessa?”.
-
Ilahduttavaa, että tämä ilmestyy myös suomeksi - täällä albumin yksi varma hankkija! Huomaan, että suomalaisessa nimessä muuten lukeekin ”Viime vuonna” eikä ”Viimeinen vuosi” niin kuin kirjoitin edellä.
-
Huomaan, että suomalaisessa nimessä muuten lukeekin ”Viime vuonna” eikä ”Viimeinen vuosi” niin kuin kirjoitin edellä.
Sehän viittaa kuuluun elokuvaan Viime vuonna Marienbadissa.
-
Sehän viittaa kuuluun elokuvaan Viime vuonna Marienbadissa.
Jep. En hoksannut sitä, enkä myöskään osannut suomentaa teoksen tanskalaista nimeä oikein.
-
Viime vuonna Frankfurtissa on nyt ennakkotilattavissa: https://egmont.fi/tuotteet/viime-vuonna-frankfurtissa/
-
Egmont-blogi: Viime vuonna Frankfurtissa – sarjakuvatyöläinen kertoo
(https://egmont.fi/2021/03/15/viime-vuonna-frankfurtissa-sarjakuvatyolainen-kertoo/)
Tämän kevään uutuuksista Viime vuonna Frankfurtissa tarjoaa viiltävän katsauksen sarjakuvakustantamisen kulissien taakse.
-
(https://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?action=dlattach;topic=5056.0;attach=41838;image)
Onko muistettu kiittää?
Tämä siis ruutu Viime vuonna Frankfurtissa (https://egmont.fi/tuotteet/viime-vuonna-frankfurtissa/) alpparista.
-
Mitähän tuo
Viime vuonna Frankfurtissa löytyy kirja- ja sarjiskaupoista 17. maaliskuuta
käytännössä tarkoittaa? Mitkä kirjakaupat? Vieläkö Suomalainen kirjakauppa muka myy sarjakuvia? Ja muitahan ei enää oikein ole! Ainakin näillä keleillä Kulku-Katin poikaan on hieman liian pitkä matka.
-
Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa? Mitkä kirjakaupat? Vieläkö Suomalainen kirjakauppa muka myy sarjakuvia? Ja muitahan ei enää oikein ole! Ainakin näillä keleillä Kulku-Katin poikaan on hieman liian pitkä matka.
No, varmaankin Adlibris, ja kyllähän tuo Suomalaisenkin valikoimissa on, mutta tuleekohan tuollaista myymälään?
-
Nyt sitä saa!
-
Olis voinu linkinkin laittaa. Tässä --> Ostakee. (https://www.sarjakuvakauppa.fi/viime-vuonna-frankfurtissa.html)
Timo
-
Olis voinu linkinkin laittaa. Tässä --> Ostakee. (https://www.sarjakuvakauppa.fi/viime-vuonna-frankfurtissa.html)
Eihän sitä nyt kehtaa niin suoraan mainostaa...
-
Tämäpäs oli monin tavoin miellyttävä yllätys.
Ruokosenmäeltä on toki lupa odottaa hyvää, mutta albumi on mainio. Myös lupaan odottaa hyvää viitataan. Sivulla 39.
Pehmytkantisuus ei ole nykyään myyntivaltti, kuten tässä todetaan laatusarjakuvan markkinat ovat pienet ja silti monet " jäävät kauppojen hyllyyn tai päätyvät makkeliin"
Se paljonko sarjakuvaa vain pintapuolisesti tunteva saa irti on eri asia, itse tunnistin paikkoja ja tapahtumia.
Kvaak saa näkyvästi tilaa, myös monin tavoin syystäkin. Sävy ei mairittele eikä ole leikillinen.
Muuten teokseen on mahdutettu itseironiaa ja sitä kun rakkaus muuttuu intohimosta tavaksi elää, kun muutakaan ei oikein osaa.
Graafisesti mukavan kypsä. Ruokosenmäen oma jälki on pääosassa ja varman jykevän realistista, se miten irrottelee kuvatessaan sarjakuvia jotka johtivat alalle tai mangabuumin kerrontaa rikastuttavat teosta.
Plussaa myös englannin kääntämättömyydestä. Karsii sekin satunnaisia lukijoita mutta monista eroten ei aliarvioi lukijakuntaansa ja sen älykkyyttä.
Varsinaiselle kohderyhmälle täsmäisku, jättänee monet kylmäksi. Silti suositeltava jokaiselle joka on kiinnostunut sarjakuvista myös kulissien takaa.
-
Kvaak on jättänyt jälkensä taiteeseen, mikä kertoo kulttuurillisesta painoarvosta.
Varsinaiselle kohderyhmälle täsmäisku, jättänee monet kylmäksi.
Kohderyhmästä valtaosa (kaikki?) ovat tietysti Kvaakin nykyiset ja entiset käyttäjät.
-
--
Pehmytkantisuus ei ole nykyään myyntivaltti, kuten tässä todetaan laatusarjakuvan markkinat ovat pienet ja silti monet " jäävät kauppojen hyllyyn tai päätyvät makkeliin"
---
Pehmytkansi is back! Eli näyttää jälleen tulleen "muotiin".
Frankfurtissa on vasta selailussa, mutta ensisilmäyksellä piirrostyylin vaihtelevuus näyttää herkullisen hauskalta.
Jukka Torvinen on twitterissä laittanut pötköön iskukuvia aiheesta haluatko sarjakuvatoimittajaksi. (https://twitter.com/JMTee/status/1371833482884841475)
-
Kvaak on jättänyt jälkensä taiteeseen, mikä kertoo kulttuurillisesta painoarvosta.
Jälki se on mustelmakin.
Mutta toki, vaikka sarjakuvien skeneä kuvataan ei vastaavaa tässä ole.
Väittäisin kohderyhmää reilusti suppeammaksi. Pitkälti mainitsemaan mutta mahtunee yhteen joukkoliikennevälineeseen.
Vaikkei siihen kohderyhmään kuuluisi teos kannattaa lukea.
Pehmytkansi is back! Eli näyttää jälleen tulleen "muotiin".
Ei se ikinä ollut poissa. Mutta lienen väärä henkilö, muoti ja minä kohdataan n 20 vuoden välein. Se muuttuu. Minä pitäydyn siinä toimivassa ja en juuri piittaa muista.
-
Egmontin blogissa lisää Kvaakia, ja onhan siellä jotain näytesivuja (https://egmont.fi/2021/03/19/viime-vuonna-frankfurtissa-sarjakuvaduunarin-arki-on-harmaa/) lisää.
-
Egmontin blogissa lisää: Viime vuonna Frankfurtissa – sarjakuvaduunarin arki on harmaa (https://egmont.fi/2021/03/19/viime-vuonna-frankfurtissa-sarjakuvaduunarin-arki-on-harmaa/).
Sarjistoimittajat päätyvät alalle rakkaudesta lajiin, mutta sen jälkeen touhu meneekin mutkikkaaksi. Jouko Ruokosenmäki tiivistää useamman kymmenen vuoden uran sarjakuvien parissa Viime vuonna Frankfurtissa -teoksensa sivuille. Luvassa on tarkkanäköinen ja armotonkin katsaus sarjakuvamaailman kulissien taakse, jossa hermosauhut paloittelevat messupäiviä siedettäväksi, alkoholi lääkitsee ahdistusta ja rakas harrastus iskee työnä suonta kuin järkiheitto kuppari.
-
Viime vuonna Frankfurtissa luettu. Erinomainen! Voin kyllä 100% samaistua Joukoon, tuota se on työelämä muuallakin (esim. Vaikka Asiantuntijatehtävissä globaalihkossa organisaatiossa), kokouksia, työmatkoja, älyttömiä neuvotteluja, messumatkoja tai seminaareja, joissa oluen takia skipataan kiertoajelut bussilla, unohdetaan syödä, etsitään ruokapaikkaa jne jne. Työelämän makuinen sarjis oli tämä.
Myös viittaukset kvaakiin varmasti totta, ja upposivat hyvin ;D >:D
-
Tämä teos on pakko hommata!
Käyttäjä OM:n sanonta pääsi aikoinaan myös Rmäen kirjoitukseen Egmontin blogiin (https://egmont.fi/2012/11/23/mustanaamio-vs-dogai-singh-kolmas-era/) kun hän kirjoitti Kvaakissa ”cittarin kirkkaista valoista”. Se viesti oli aiemmin täällä (https://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,7467.msg386365.html#msg386365), mutta nimimerkki OM/Orjan on sittemmin hivenen muuttanut viestiä.
-
Kävin tsekkaamassa. Ei ole hyllyssä paikallisessa Suomalaisessa kirjakaupassa, eli tuskinpa sinne noita pehmeäkantisia BD-sarjalaisiakaan sitten sinne tulee. Hieman yllättäen tosin sarjishylly on täällä Helsingin sivukonttorissa yhtä "iso" kuin lippulaivamyymälässä.
EDIT: poistin metakeskustelua.
-
Jännästi tämä Viime vuonna Frankfurtissa -keskustelu muuten rönsyilee Kvaakin eri alueille.
Missä muualla tästä keskustellaan?
-
Missä muualla tästä keskustellaan?
Täällä https://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,5056.msg535708.html#msg535708
Ja 1 maininta yhdessä Manga-ketjussa.
-
Jep, kerrassaan mainiota tekstiä! Ehkä kirjoittajana tuossa tapauksessa oli eli henkilö tri Tuomio. Kuitenkin väittäisin, että Rmäki kirjoitti Egmontin blogia jossakin vaiheessa, vaikka näköjään kaikki kirjoitukset siellä nyt on merkitty Tri Tuomiolle. Minulla on vahva muistikuva Rmäestä aiemmin. Ja esimerkiksi tässä (https://egmont.fi/2010/06/21/ihmissusi-yossa/) blogikirjoituksessa vuodelta 2010 kirjoittaja kertoo saaneensa Mike Ploogilta ihmissusipiirroksen, ja piirroksen omistustekstissä lukee ”Jouko”. Tri Tuomio silti lukee tuossakin kirjoittajana.
-
Kuitenkin väittäisin, että Rmäki kirjoitti Egmontin blogia jossakin vaiheessa, vaikka näköjään kaikki kirjoitukset siellä nyt on merkitty Tri Tuomiolle. Minulla on vahva muistikuva Rmäestä aiemmin. Ja esimerkiksi tässä (https://egmont.fi/2010/06/21/ihmissusi-yossa/) blogikirjoituksessa vuodelta 2010 kirjoittaja kertoo saaneensa Mike Ploogilta ihmissusipiirroksen, ja piirroksen omistustekstissä lukee ”Jouko”. Tri Tuomio silti lukee tuossakin kirjoittajana.
Kuten tämän ketjun 2. sivulta käy ilmi Rmäki lopetti Egmontilla 2013 (onko siitä jo niin pitkä aika!). Sen jälkeen vaikutti 6-7v. Likellä. Ymmärrettävästi ei blogannut Egmontille enää sen jälkeen ja ymmärrettävästi myös Egmontille tehdyt hommat pysyy on line kunnes firma ei enää niitä halua pitää esillä.
-
En tiedä mitä se kertoo minusta ja Kvaakin käytöstäni, mutta tuota kohtausta lukiessani arvasin heti kenestä on kyse :D
Ja luonnollisesti kuvittelin itseni siihen "Kvaak kiittää" -porukkaan, mutta kuten tuolla toisessa ketjussa oli puhetta, niin se osuus taitaa olla fiktiota, koska kvaakkia ei vielä siinä vaiheessa ollut olemassa :laugh: Mutta kaipa sitä voi kiitellä myös näin jälkikäteen, etli kiitokset vaan Ruokosenmäelle KMHL:sta ja muista hienoista sarjiksista, tämä omaelämänkerrallinen tilitys mukaanluettuna :)
-
Kotimaiset sarjakuvat ja tekijät (https://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/board,27.0.html)?
-
Kulttuuritoimituksen Petri Hänninen teki haastattelujutun:
Kaljaa ja tupakkaa – Jouko Ruokosenmäen Viime vuonna Frankfurtissa -sarjakuva kertoo kirjamessuista (https://kulttuuritoimitus.fi/artikkelit/artikkelit-henkilot/kaljaa-ja-tupakkaa-jouko-ruokosenmaen-viime-vuonna-frankfurtissa-sarjakuva-kertoo-kirjamessuista/)
”Kyllä mä halusin, että siinä näkyy myös kuinka hauskaa se työ on ollut. Ei messuilla oltu pelkästään hampaita narskuttelemassa.”
Timo
-
No onhan Jouko kotimainen sarjakuvantekijä. Mutta tietty myös toimittaja ja kääntäjä etc.
Timo
-
Kuitenkin väittäisin, että Rmäki kirjoitti Egmontin blogia jossakin vaiheessa, vaikka näköjään kaikki kirjoitukset siellä nyt on merkitty Tri Tuomiolle. Minulla on vahva muistikuva Rmäestä aiemmin. Ja esimerkiksi tässä (https://egmont.fi/2010/06/21/ihmissusi-yossa/) blogikirjoituksessa vuodelta 2010 kirjoittaja kertoo saaneensa Mike Ploogilta ihmissusipiirroksen, ja piirroksen omistustekstissä lukee ”Jouko”. Tri Tuomio silti lukee tuossakin kirjoittajana.
Kuten tämän ketjun 2. sivulta käy ilmi Rmäki lopetti Egmontilla 2013 (onko siitä jo niin pitkä aika!). Sen jälkeen vaikutti 6-7v. Likellä. Ymmärrettävästi ei blogannut Egmontille enää sen jälkeen ja ymmärrettävästi myös Egmontille tehdyt hommat pysyy on line kunnes firma ei enää niitä halua pitää esillä.
Ymmärrän, että kustantamo säilyttää vanhat blogit, mutta eikö ole sekoittavaa, että saman nimimerkin alle on nyt merkitty kaksi eri toimittajaa? Olen oikeastaan varma, että alun perin noiden vanhojen kolumnien kirjoittajana luki Rmäki eikä Tri Tuomio.
-
Ymmärrän, että kustantamo säilyttää vanhat blogit, mutta eikö ole sekoittavaa, että saman nimimerkin alle on nyt merkitty kaksi eri toimittajaa? Olen oikeastaan varma, että alun perin noiden vanhojen kolumnien kirjoittajana luki Rmäki eikä Tri Tuomio.
No, onhan se, mutta ei mitenkään ennenkuulumatonta. Onhan jopa "kirjailijoita", jotka oikeasti ovat kymmenenkin eri kirjoittajan pseudonyymejä.
-
SK: Sarjakuva-agentin seikkailut
Jouko Ruokosenmäki sukkuloi maailmalla kuin klassikkoelokuvassa. (https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kulttuuri/arvio-jouko-ruokosenmaen-viime-vuonna-frankfurtissa-on-tarkea-kuvaus-koko-sarjakuva-alasta/)
Pitkän linjan sarjakuvatoimittaja Jouko Ruokosenmäki debytoi piirtäjänä ja käsikirjoittajana tutussa ympäristössä: hänen esikoisalbuminsa Viime vuonna Frankfurtissa avaa julkaisuoikeuksia haalivan sarjakuva-agentin työtä kansainvälisellä kentällä.
Teos herätti tuoreeltaan kiinnostusta maailmalla, ja ennen Suomea se ehdittiin julkaista jo syksyllä 2020 Tanskassa. --
-
Pitkän linjan sarjakuvatoimittaja Jouko Ruokosenmäki debytoi piirtäjänä ja käsikirjoittajana tutussa ympäristössä: hänen esikoisalbuminsa Viime vuonna Frankfurtissa avaa julkaisuoikeuksia haalivan sarjakuva-agentin työtä kansainvälisellä kentällä.
Ai, että nyt debytoi? Siiskö sama mies, jolta julkaistiin lukuisia sarjakuvia lehdissä ja albumeissa jo 1980-luvulla.
-
Tuo "debytoi" kuulostaa kyllä tässä absurdilta, vaikka olisikin ihan omana teoksenaan esikoisesta kyse (vähän samaan tapaan kuin Johanna Sinisalon esikoiskirja ilmestyi vuonna 2000...)
-
Miten on muka Hipporox päässyt unohtumaan?
https://www.sarjakuvakauppa.fi/hipporox.html
-
Miten on muka Hipporox päässyt unohtumaan?
https://www.sarjakuvakauppa.fi/hipporox.html
No kun on esihistoriaa. Ja välissä aika vähän. Semmosta se on.
Timo
-
Tilaamassani Hipporoxissa on kahdet kannet. Onko se keräilyharvinaisuus?
Ehdottomasti!
-
Tilaamassani Hipporoxissa on kahdet kannet. Onko se keräilyharvinaisuus?
Kannattaa säilöä elmukelmuun ja sulkea pakastelokeroon.
-
Kulttuuritoimituksen Petri Hänninen teki haastattelujutun:
Kaljaa ja tupakkaa – Jouko Ruokosenmäen Viime vuonna Frankfurtissa -sarjakuva kertoo kirjamessuista (https://kulttuuritoimitus.fi/artikkelit/artikkelit-henkilot/kaljaa-ja-tupakkaa-jouko-ruokosenmaen-viime-vuonna-frankfurtissa-sarjakuva-kertoo-kirjamessuista/)
”Kyllä mä halusin, että siinä näkyy myös kuinka hauskaa se työ on ollut. Ei messuilla oltu pelkästään hampaita narskuttelemassa.”
Tuo ei kyllä valitettavasti teoksesta välittynyt minulle. Ammattimaista kirjoittamista ja piirtämistä, mutta kuten taide usein, herätti lähinnä kysymyksiä. Avainkohtaus (kai?) ja muutenkin mielenkiintoisin (koska parasta lukemisessa oli tuttujen bongailu) oli lopussa päähenkilön tapaaminen Kaitalan kanssa Helsingin Festareilla 2009. Niinpä heittäydyinkin sitten samoin tein klassikko Hipporoxin pariin - ja heti tuli parempi mieli.
-
Hippaahoppaa!
Nyt Tähtivaeltajablogissa lyhyt arvostelu Jouko Ruokosenmäen mainiosta Viime vuonna Frankfurtissa -sarjakuva-albumista:
https://tahtivaeltajablogi.com/2021/05/12/sarjakuvat-jouko-ruokosenmaki-viime-vuonna-frankfurtissa/ (https://tahtivaeltajablogi.com/2021/05/12/sarjakuvat-jouko-ruokosenmaki-viime-vuonna-frankfurtissa/)
"Ilman tupakkaa, olutta ja loputonta uskoa sarjakuvailmaisun merkitykseen tätäkään teosta ei olisi koskaan julkaistu – tai edes piirretty."
Saa lukea helteenkin keskellä!
-
Piristävä lukukokemus tämä Jouko Ruokosenmäen uutuus. Ensiksikin hienoa saada tälläinen omaa elämää luotaava kiinnostava albumi toimittajan arjesta ja kaikesta siihen liittyvästä. Nyt ymmärtää paremmin ne haasteet joita sarjakuva ja julkaisu toimittajilla on.
Jo pelkästään kansi albumissa herätti kiinnostuksen. Ruokosenmäki osaa kuljettaa tarinaa ruutu ruudulta kiinnostavasti.
Piirrosjälki innosti minua kovasti. Ruokosenmäki osaa kyllä piirtää.
Eräässä kohdassa albumia pysähdyin ja tunsin pienen väristyksen kropassa lukiessani .....”eihän tämä Mustanaamio lehti ole mikään speciaali....”. Koin pienen deja vuu ilmiön ja ajattelin....näissä ruuduissa on jotakin tuttua.....mutta sitten palasin takaisin maan pinnalle, syvä huokaus ja ajattelin, että mielikuvitukseni vain taas laukkaa. ;)
Tuollaisista ärsyttävien asiakkaiden soitoista saattaa jäädä sarjakuvatoimittajille trauma!
Taisi tuolla soittajalla olla tuolloin huono päivä ja ehkäpä pahoittelee asiaa näin jälkeenpäin. Ehkä kuitenkin, kuka ties, soittaja oli kuitenkin tyytyväinen.....speciaali Mustikseen! Saa nähdä miten käy Lännentie kronikan.... >:D
Erinomainen albumi jokatapauksessa Ruokosenmäen uutuus.. Näytti olleen loppu Akateemisen hyllystä. Täydentävät varmaan kun ehtivät noit hyllyjä.
-
Viime vuonna Franfkurtissa oli rakenteeltaan paljon hajanaisempi ja sisällöltään pessimistisempi kuin luulin. Hajanaisuutta moitittiin myös Keskisuomalaisen ja Savon Sanomien yhteisessä arvostelussa. Kaikesta huolimatta se on hyvin piirretty ja aiheeltaan huippukiinnostava albumi. Kannattaa lukea.
-
Voimat osa 1: Kultaiset pellot luettu. Oikein hieno avaus, ja jatkoa jäin odottamaan innolla. Kuvitus ja tarina toimivat erinomaisesti, myös tummahko Sihvosen väritys, alun totuttelun jälkeen. Jouko on kyllä onnistunut luomaan mielenkiintoisen taustatarinan sarjakuvalle! Myös suomalaisuus näkyy ja tuntuu sekä tarinassa että kuvituksessa. Torille!!! :)
-
En tiedä mitä tarkoitat taustatarinalla, mutta muuten olen melkein samaa mieltä. :) Erittäin kova avaus.
Minä pidän kyllä Sihvosen väritystä hieman liian tummana tai kylläisenä. En tiedä johtuuko painotekniikan ja kuvaruutunäytön eroista vai mistä? Mutta sitten taas Joukon käsintekstausta tervehdin suurella ilolla. Oikeastaan ainoa mitä ihmettelin oli toisen luvun "avauskuva", joka poikkeaa niin paljon muiden lukujen aloituksesta.
Parasta on juurikin tarina. Tavan Suomessa esiintyvät supervoimat eivät siinä jutussa tunnu mitenkään vieraannuttavilta. Sinänsä on aika sama minne päin maapalloa tarina olisi sijoittunut. Kerronta ei todellakaan väännä rautalangasta, mutta samaan aikaan juonen paljastuminen ja siihen liittyvät leikkaukset eli hypyt ajassa eivät myöskään tunnu itsearvoiselta kikkailulta. Tulee mieleen aika elokuvallinen kerronta, jolloin leikkauksia olisi tietenkin hieman voinut tukea jollain orientoivilla graafisilla elementeillä tai väreillä. Mutta kyllä sen noinkin tajuaa.
Jo nyt hahmot vaikuttavat onnistuneen moniulotteisen inhimillisiltä, eikä niissä ole häiritsevää mustavalkoisuutta.
Vahva lukusuositus siis ja innolla odottelen jatkoa.
-
En tiedä mitä tarkoitat taustatarinalla, mutta muuten olen melkein samaa mieltä. :) Erittäin kova avaus.
…samaan aikaan juonen paljastuminen ja siihen liittyvät leikkaukset eli hypyt ajassa …
Tuota tarkoitin sillä taustatarinalla, eli hyppäyksiä menneisyyteen kun he voimansa saivat. Munkin mielestä Sihvosen väritys oli aika tummaa, voisiko osittain johtua painosta, nämä lienee painettu samassa paikassa kuin uudet BD:t, ja niissä on ollut samanlaista tukkoisuutta ajoittain?
-
Omaankin makuun tarinankehittely oli, vaikkei keskeneräistä saisikaan arvostella. Väritys tässä häiritsi, Sihvonen on hyvä alallaan joten mietin omassa päässäni onko käynyt sama kuin tuoreessa Savage Sword of Conan lehdessä: nostalgisesti suunnattu paperi onkin liian huokoinen eikä sitten pysty säilyttämään sävyjä vaan menee nuhjuiseksi.
Väripaletti ja kuvitus ratkaisut ovat tietyn aikakauden henkisiä mikä vaikuttaa myös positiivisesti.
Ensimmäisen luvun loppu ja toisen luvun Reiman kritisoima avaussivu, vinjetti on aivan briljantti aukeama.
-
Ensimmäisen luvun loppu ja toisen luvun Reiman kritisoima avaussivu, vinjetti on aivan briljantti aukeama.
En varsinaisesti kritisoinut sitä. Hieno sivu ja kuva. Mulle kävi vain niin että ihmettelin sitä sitä sivua ja vasta myöhemmin tajusin että se on ns. vinjettisivu - kun ykkösen jälkeen tuli kolmonen! Tavallaan ei ollut mitään perustetta sille miksi siinä visualisoinnnissa on eri idea kuin muissa lukujen aloituksissa. :)
Sihvonen on tehnyt värityksen koneella. Siinähän hällä voi olla ollut vaikka ollut eri paperiasetukset käytössä tai jotain mitä ei ole sitten "painoon vietäessä" korjattu tai tarkistettu. Syynä voi olla jopa RGB-CMYK muunnos yhdessä tuon halvan painotekniikan (ja paperin) kanssa. Värit näyttää aina näytössä erilaisilta. Erityisesti tummia sävyjä on sähköisesti enemmän. Ellei tätä ota huomioon ja toisaalta jos ei ole kokemusta siitä juuri tämän painon ja tekniikan kanssa, miten "omat värit" toistuvat, niin voi tulla yllätyksiä.
Mullakin sanaristikot vetää todella tummiksi vaikka kuinka yritän pitää ne vaaleina koska joku muu tekee skannauksen ja tallentaa ne jpg-muodossa. Vaikutelman viimeistelee painotekniikka, jossa painetaan paskalle paperille sekä säästetään värejä kompensoimalla sävyjen tummentumista mustalla. En sano että näin olisi käynyt Karille, vaan havainnollistan sitä että moternista värinhallinnasta huolimatta väriavaruudet eivät aina ole parasta a-luokkaa (eivätkä koskaan yhtä laajat kuin näytöllä!). Taustasyynä voi olla vajajaiset tekniset taidot tai se että halvalla ei pysty painamaan hyvää - tai sitten molemmat.
-
Olipa mojova alppari tämä Viime vuonna Frankfurtissa, vaikka kesti pitkään ennen kuin se osui kohdalle.
Eniten hymyilin itkeville ankanpäille, jotka muikeasti ja ytimekkäästi tavoittivat nettikommenttien lukemisesta syntyneet tuntemukset.
Olihan sitä palautteen vastaanottamista käsitelty usempaan otteeseen, mikä ehkä kertoo omaa kieltään millaista sitä on ollut vastaanottaa.
Harrastajien puolella toki kustantajat saattavat yhä tänään tuntua kasvottomilta yrityksiltä, mutta näin pienten piirien maassa kommentit kantautuvat tekijöiden korviin/verkkokalvoille sikäli kun niitä vielä joku jaksaa kuunnella/lukea.
-
Voimat oli kyllä pirun kova!
Maanläheistä supertyyppi menoa, mielenkiintoinen tarina, jossa hyvin soljui aikajanat ja olipa lopetuskin sellainen että eihän tässä meinaa pysyä hämiskalsareissaan.
Feral ilves tyyppi oli kuin nakutettu Suomen oloihin.