Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Luomistyö, käsikirjoittaminen ja kääntäminen => Topic started by: TupakkaHupakka on 12.03.2009 klo 23:58:37
-
Haluaisin tietää, että mitä mieltä ihmiset ovat tästä ideasta...
Mies harhailee yksin lumisessa metsässä. Hän on löytänyt ruokaa (en ole vielä, keksinyt, että mikä eläin), mutta sudet hyökkäävät hänen kimppuunsa. Mies joutuu puolustautumaan käsin, koska miekka on hävinnyt lumihankeen saaliin hankinnassa. Mies kuitenkin voittaa ja menettää saaliinsa. Hän joutuu menemään tyhjin käsin kotiin pieneen mökkiin lumivuoren huipulla, jossa hän asuu isänsä kanssa. Selviää, että maailma on raunioitunut ja ihmiset on orjuutanut sadistinen ja puolihullu kenraali Hector. Mies lähtee kuitenkin etsimään kadonneita ystäviään ja lähtee lumisesta maasta. Tuossa oli tiivistelma alusta. Tarinassa seuraa paljon takaumia siittä miten kaikki on päässyt tapahtumaan ja tämä luonnollisesti syventää hahmoja.
Olen keksinyt koko tarinan ja miettinyt kaiken jo 2:den vuoden ajan. Ja olen jo pitkään miettinyt mistä aloittaisin sen. Olen miettinyt aloitanko Hectorin tarinasta vai näytänkö sen takaumina vai aloitanko jostain keskeltä. Tarkoitus oli ensin tehdä kolmiosainen sarjakuva, mutta ajattelin lopulta hoitaa homman takaumilla ja lukuisilla vihjeillä. Sarjakuvasta on tulossa vakava... ehkä jopa brutaali.
-
Ihan hyvä. Tuo orjuuttaminen on ihan kiva idea, mutta voisiko se olla joku muu kuin ihminen? :D
Oma ideani :D
-
Tuo orjuuttaminen on ihan kiva idea, mutta voisiko se olla joku muu kuin ihminen? :D
Ei... sori. Hector on hahmo jota olen ehkä eniten suunnitellut, ja se on selvää, että hän on ihminen. Hahmo ei toimisi muuten.
-
Jos ei visuaalisesti tee mieli aloittaa, ala pureskelemaan sitä kuin mitä muuta tahansa käsikirjoitusta: ensin kirjoitat synopsin, sitten kohtauslistan, josta sinänsä voi aloittaa jo tekemään sarjakuvaa. Jos takautumia haluat sekoittaa, kohtauslista ja sen sekoittaminen on yksi tapa pitää langat käsissä ilman, että itse menisi sekaisin. Toki, sarjakuva ei toimi yksyhteen Hollywoodin käsikirjoitustapojen mukaan, ei missään nimessä, mutta tämä on yksi tapa hallita suurempaa kokonaisuutta.
-
Ei... sori. Hector on hahmo jota olen ehkä eniten suunnitellut, ja se on selvää, että hän on ihminen. Hahmo ei toimisi muuten.
Jaa.. Noh hyvähän se sitten jos olet keksinyt miten se on kaikki orjuuttanut :)
-
Itseasiassa olisi mukavampi, jos sitä ei alettaisi selittämään. Kertoisi tarina tämän ilmeisen erakoituneen miehen (ja mahdollisesti parin muun) näkökulmasta ilman kliseisiä muistelukeskusteluja. Nuo takaumat voisi samoin olla hahmojen päänsisäitä muistelua, eikä niissäkään silloin olisi yliselittävää kertojaa vaan vain tapahtumat.
Ideani on juuri tuossa...
Hector muistelee kaikkein tärkeimmät asiat itsestään päässään. Henkilöt joka ovat olleet hänen lähellään, kertovat tarinaa omasta näkökulmastaan.
"Hyvien" epäkliseisesti sanottuna päähenkilöiden aikaisemmat tarinat näytetään pieninä pätkinä heidän päässään tai sitten niihin viitataan joissain keskusteluissa. Viittauksia toki tulee myös löytymään.
-
Itseasiassa olisi mukavampi, jos sitä ei alettaisi selittämään. Kertoisi tarina tämän ilmeisen erakoituneen miehen (ja mahdollisesti parin muun) näkökulmasta ilman kliseisiä muistelukeskusteluja. Nuo takaumat voisi samoin olla hahmojen päänsisäitä muistelua, eikä niissäkään silloin olisi yliselittävää kertojaa vaan vain tapahtumat.
En tarkoittanut että se pitää kertoa, vaan että piirtäjä itse on sen kehitellyt mielessään.. -.-'
-
pitää muuten muistaa sanoa, ettei tarina sijoitu meidän maailmaan. Vaan ihan toiseen universumiin jossain hevonkuusessa. Muuten on kyllä samanlainen maailma, kuin meidän paitsi ei tarvitse miettiä historiallisia faktoja.
-
pitää muuten muistaa sanoa, ettei tarina sijoitu meidän maailmaan. Vaan ihan toiseen universumiin jossain hevonkuusessa. Muuten on kyllä samanlainen maailma, kuin meidän paitsi ei tarvitse miettiä historiallisia faktoja.
Tartteepa. Historia perustuu syy-seuraus-ketjuille ja -verkostoille, ja luulisi olevan helpompi selvittää toteutuneen historian punoksia kuin kehittää koko prosessi tyhjästä. Lukija nimittäin vaatii johdonmukaisuutta. Mutta totta kyllä että jos tarinassa ja kerronnassa on loistoa, lukija nielee mielellään pikku kökköydetkin.
-
Tartteepa. Historia perustuu syy-seuraus-ketjuille ja -verkostoille, ja luulisi olevan helpompi selvittää toteutuneen historian punoksia kuin kehittää koko prosessi tyhjästä. Lukija nimittäin vaatii johdonmukaisuutta. Mutta totta kyllä että jos tarinassa ja kerronnassa on loistoa, lukija nielee mielellään pikku kökköydetkin.
Mut joo niitä historiallisia faktoja siinä maailmassakin on muttei tarvitse miettiä OIKEAN maailman historiaa jatkuvasti. Ei tarvitse kokoajan olla historiankirja siinä nenänalla.
-
Historia perustuu syy-seuraus-ketjuille ja -verkostoille,
kun olen aloittanut tarinan muistiinkirjaamista olen huomannut, että tuo syy-seuras ketju on aika huima btw
Tarinan alkua saatan joutua muuttamaan. Pitää muuten joutua pistämään noita takaumia joka toinen sivu, sillä tarina on massiivinen. Juonen A lisäksi on vielä se B juoni Hectorin tarina jonka lisäksi on tarina C maailman historia (joka on kyllä kaikkein helpoin selittää varmaan jo yhdellä sivulla) jonka lisäksi on tarina D kaikkien henkilöiden tarina...
2 vuotta... siinä on ehtinyt miettiä aika paljon.
-
Näillä näkymin en piirrä sarjista itse vaan hankin piirtäjän. Itsekun osaan vain humoristisia ja isonenäisiä tyyppejä niin ne eivät oikein sovi tähän astetta rankempaan sarjakuvaan. Realistisen näköisiä ihmisiä haluaisin.
Toinen vaihtoehto on, että harjoittelen puolivuotta tekniikkaa tähän työhön ja sitten aloitan itse.
Mutta jos joku olisi kiinnostunut alkaa piirtäjäksi tähän työhön niin olen todella onnellinen, mutta varoituksen sanana: Siittä tulee pitkä!
-
Ihan hyvä idea rohkeutta toteuttaa omia hullujakin ideoita.