Toivottavasti "höpsismi" ja "Pim! Olet hypnotisoitu!" säilyvät.
Itseasiassa vanhaa "höpsismi" -suomennosta voisi kritisoida melko kovalla kouralla. Alkukielen Flipism-sanasta ei voi sanoa onko kyseessä minkä sorttinen -ismi. Ismin laadusta ei voi sanoa tuon taivaallista ja siksi Aku alkuruuduissa moneen kertaan ihmetteleekin "What is Flipism?". Höpsismistä kuulee heti että kyseessä on jotain ei vakavasti otettavaa, höpsistä, turhanaikaista hölynpölyä. Ei kovin hyvä, ehkä jopa turhan paljastava.
Flipism viittaa siis kolikon heittoon "flip", eikä sisällä sinällään mitään alentavaa, arvottavaa, toisin kuin "höpsismi".
Joka tapauksessa käykää hakemassa Höpsismi-opus:
http://www.perunamaa.net/ankistit/Flipism.html (http://www.perunamaa.net/ankistit/Flipism.html)
Timo
Englannin kielessä sanalla "flip" on kaksi eri merkitystä (ainakin): toisaalta se voi viitata kolikon tms heittämiseen, mutta se tarkoittaa myös pimahtamista tai sekoamista. Barks oli varmaan ajatellut molempia keksiessään termin "flipism".
"Höpsismi" on hyvä suomennos. Suomen kielestä voisi olla hankala löytää sana, jolla olisi sama kaksoismerkitys kuin alkuperäisessä, ellei sitten Helsingin slangissa voi joko "flippaa päästä" tai "flippaa kolikkoo". Mutta jos uudelleen suomennettuun löytyy vastaava kirjakielen sana, hyvä niin.
"Höpsismi" on hyvä suomennos. Suomen kielestä voisi olla hankala löytää sana, jolla olisi sama kaksoismerkitys kuin alkuperäisessä
Aku Ankan höpsismiajossa kolikko määrää tien
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 75 vuotta sarjakuvamaailman tunnetuimman auton, Aku Ankan punaisen 313:n ensiesiintymisestä. 313 nähtiin ensi kertaa vuonna 1938 Aku Ankka -elokuvassa Don Donald. Merkkivuoden kunniaksi ankkamaailma tarjoilee nyt faneilleen ohjeet rentoon, kesäkaduille soveltuvaan höpsismiajoon! Siinä kaikki päätökset suunnanvalinnasta kahvitauon pituuteen tehdään hassunhauskasti ja täysin ennakkoluulottomasti kolikkoa heittämällä.
Höpsismi on kuvitteellinen elämänfilosofia, josta kuultiin ensi kerran Carl Barksin vuonna 1953 piirtämässä Aku Ankka -seikkailussa Kruuna vai klaava. Siinä Aku Ankka tapaa höpsismin keksijän professori Hupelon, joka vakuuttaa Akun tekemään kaikki päätöksensä kolikkoa heittämällä. Ankka saa ohjeen noudattaa höpsismiä elämänsä kaikissa tienhaaroissa: ”jos elämä sua kuin tuuli vie, anna höpsismin näyttää tie!”.
Höpsismiajossa matkaa ohjaa kolikko, jota heittämällä päätetään, käännytäänkö risteyksestä vasemmalle vai oikealle, kuunnellaanko radiokanavaa X vai Y, tankataanko heti vai vasta seuraavalla asemalla ja pakataanko eväiksi omenapiirakkaa vai kääretorttua. Höpsismiajo soveltuu erinomaisesti kevyeen kesäiseen matkailuun, jossa ensisijaisena tavoitteena on matkanteosta nauttiminen pikaisen päämäärään saapumisen sijaan.
Myös Aku Ankka -lehden päätoimittaja Aki Hyyppä jalkautui hiljattain Helsingin keskustan kaduille testatakseen höpsismiajoa aidossa ympäristössä. Hänellä oli seuranaan liikenneohjelmistaan tunnettu legendaarinen radiotoimittaja Esko Riihelä, ja menopelinään 313:n esikuvana pidetty pieni punainen American Bantam Roadster vuodelta 1938. Mallien vastaavuutta on perusteltu muun muassa näppärällä koolla ja takaluukusta lisäpenkiksi muuttuvalla anopinistuimella, jossa Aku usein kyyditsee veljenpoikiaan Tupua, Hupua ja Lupua.
Katso tästä videoklippi (http://www.youtube.com/watch?v=v3Xg8THxQ_g&feature=youtu.be) Akin ja Eskon ankkamaisesta höpsismiajosta.
Näin ajatte höpsismiajoa:
· Varatkaa automatkalle sopiva kolikko.
· Päätöstilanteissa heittäkää kolikkoa ja katsokaa, tuleeko kruuna vai klaava – ja sitten seuratkaa kolikon ohjetta!
· Sopivia valintatilanteita ovat esimerkiksi:
o Mennäkö risteyksestä oikealle vai vasemmalle
o Valitako ensimmäinen vai toinen taukopaikka
o Kuunnellako radioasemaa X vai Y
· Muistathan, että höpsismiajo tapahtuu aina hyvässä seurassa. Kuljettaja ei heitä kolikkoa, vaan keskittyy ajamiseen!
Flipistical Decision Theory (FDT) eli höpsistinen päätöksentekoteoria elämänhallintamallina. Elämä on täynnä valintoja, päätöksentekoa ja ongelmia,
jotka odottavat ratkomistaan. Yhä kaoottisemmaksi yltyvässä maailmassa on tehtävä joka päivä yhä useampia päätöksiä, yhä nopeammassa tahdissa! silloin höpsismin
randomistinen prosessimetodin malli pelastaa! Aina kun elämässä täytyy tehdä ratkaisu, höpsismi näyttää oikean tien!
Yhä saatavana. (https://holvi.com/shop/Ankistit/product/bfadb8e9ac5517138937601c39ff5bda/) ;D