Joka tapauksessa ajattelin, että tämä taitava piirtäjä ansaitsee oman otsikon.
En kyllä huomannut mitään kummosempaa tuossa aika mainiossa Scorpionissa (vrt esmes Heavy Metallin puhekuplat jne vaikkapa Druunissa). Pitääpä plärätä uudelleen sillä silmällä.Paitsi että Heavy Metal on ainakin albumiensa kohdalla sivistynyt ja lopettanut sensuurin. Tästä pääsenkin hyvin aasinsiltaa pitkin suht. tuoreeseen HM:n enkuksi julkaisemaan Marinin ja Smolderenin Gypsy Collectediin (alunperin ilmeisesti Sveitsin Dargaudin 1997 kokoelmana julkaisemat stoorit vuosilta 93,94 ja 95). Albumia ei totisesti ole sensuroitu.
Paitsi että Heavy Metal on ainakin albumiensa kohdalla sivistynyt ja lopettanut sensuurin.Alpuissa en ole koskaan sensuuria HM:llä huomannut.
Mitenkäs nuo tarinat sitten eroavat Heavy Metall lehdissä julkaistuista? En äkkipäätä muista mitään sensurointeja niistäkään, mutta pitänee tutkia...Kaivapa vierekkäin Druuna -alpparit ja HM:t joissa samat jutut on julkaistu ja vertaile.
Mutta noista Manaroistahan ei HM ole tehnyt alppuja (Gulliverahna tuli esmes NBM:ltä) poislukien Borgioita.Tästä pääsemmekin jälleen aasinsiltaa pitkin itse aiheeseen: juuri NBM:hän julkaisi (1999-2003) Dufaux - Marini -kaksikolta 4-osaisen albumisarjan Raptors (Rapaces Ranskaksi). Mielestäni tähän mennessä selkeästi paras englanninnos - johtuen paperin laadusta, albumien koosta ja tietysti sensuurittomuudesta. Sarjis itsessään alkaa sarjamurhamysteeristä ja muuttuu vähitellen
Kaivapa vierekkäin Druuna -alpparit ja HM:t joissa samat jutut on julkaistu ja vertaile.
Alpuista pitäisi puuttua sopiviin kohtiin lisäillyt ylimääriset puhekuplat.
Vähemmän tökeröä kuin HM:n Manara -sensuroinnit joissa noiden lisäkuplien käyttö meni välillä absurdeihin mittasuhteisiin. Myös panelien korvausta saman panelin osasuurennoksella on nähty; jälki on ERITTÄIN tökeröä. Mutta noista Manaroistahan ei HM ole tehnyt alppuja (Gulliverahna tuli esmes NBM:ltä) poislukien Borgioita.
Varmaankin tällä on jotain tekemistä sen kanssa, miten Britanniassa edelleen suhtaudutaan sarjakuvaan.
Voihan kyseessä olla sopivuus USA:n markkinoille, jonne lähes kolmasosa Cinebookin tuotannosta menee.
[ http://www.comicbitsonline.com/2009/06/25/the-olivier-cadic-interview-2009/ ]
Briteissä on kyllä kovempi roti sarjakuvan sisällön kanssa kuin jenkkilässä.