Kvaak.fi - keskustelu

Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Välineet ja oppaat => : Hannako 17.06.2008 klo 21:15:30

: bitit värikuvissa
: Hannako 17.06.2008 klo 21:15:30
Enpä löytänyt tästä aiheesta keskustelua.. Mietin 8-bittisen, 16-bittisen ja 32-bittisen kuvan eroja käytännössä. Eli toisissa on enemmän värejä juu, mutta riittääkö 8-bittinen kuva aina ja kaikkeen? Tätä olen tainnut töissäni käyttää. Muistaakseni en onnistunut joskus tallentamaan 16-bittistä skannaustani haluamaani tiedostomuotoon, mistähän mahtoi olla sitten kyse..

Missä tilanteissa näitä 16-32-bitin asetuksia tulisi kättää?
: Vs: bitit värikuvissa
: keijoahlqvist 17.06.2008 klo 23:34:12
Enpä löytänyt tästä aiheesta keskustelua.. Mietin 8-bittisen, 16-bittisen ja 32-bittisen kuvan eroja käytännössä. Eli toisissa on enemmän värejä juu, mutta riittääkö 8-bittinen kuva aina ja kaikkeen? Tätä olen tainnut töissäni käyttää. Muistaakseni en onnistunut joskus tallentamaan 16-bittistä skannaustani haluamaani tiedostomuotoon, mistähän mahtoi olla sitten kyse..

Missä tilanteissa näitä 16-32-bitin asetuksia tulisi kättää?

32-bittistä tarvitaan kirjapainossa, jossa syaanin, magentan, keltaisen ja mustan (CMYK) määrittelemiseen tarvitaan 8 bittiä kullekin. 24-bittinen riittää RGB-värien tuottamiseen, näytölle ja tulostimessa.

48-bittisen käytöstä en tiedä.
: Vs: bitit värikuvissa
: Toni 18.06.2008 klo 10:54:16
Jos nyt oikein ymmärsin, tässä keskustelijat käyttävät termejä hienoisesti eri lailla.

Eli kysyjä tarkoittanee näitä: 8 bits / channel, 16 bits / channel, 32 bits / channel, joita voi esim. Photoshopissa valita.

Ja Keijo käyttää sitten noita kertomalla tuon channelien määrän. Eli Keijon 24- ja 32-bittinen on yhtä kuin tuo 8 bits / channel (kerrottuna RGB:N ja CMYK:n värimäärillä).

Eli sinänsä mitään vastausta siihen, tarvitaanko noita isompia mihinkään, ei saatu.

Itse olen kanssa aina tyytynyt painotöissä ja muissa 8 bits / channel -määrään, joka on sinänsä Keijonkin mukaan ihan riittoisa.

: Vs: bitit värikuvissa
: keijoahlqvist 18.06.2008 klo 11:40:35
Jos nyt oikein ymmärsin, tässä keskustelijat käyttävät termejä hienoisesti eri lailla.

Eli kysyjä tarkoittanee näitä: 8 bits / channel, 16 bits / channel, 32 bits / channel, joita voi esim. Photoshopissa valita.

Ja Keijo käyttää sitten noita kertomalla tuon channelien määrän. Eli Keijon 24- ja 32-bittinen on yhtä kuin tuo 8 bits / channel (kerrottuna RGB:N ja CMYK:n värimäärillä).

Niinpäs joo.

Tarpeellista on muistaa lähettää painotarkoituksiin CMYK-kuva.

Todennäköisesti rgb:kin kelpaa, mutta väri saattaa vähän muuttua painotuloksessa.
: Vs: bitit värikuvissa
: JPQ 20.05.2009 klo 05:18:22
Niinpäs joo.

Tarpeellista on muistaa lähettää painotarkoituksiin CMYK-kuva.

Todennäköisesti rgb:kin kelpaa, mutta väri saattaa vähän muuttua painotuloksessa.

Niinpäs joo.

Tarpeellista on muistaa lähettää painotarkoituksiin CMYK-kuva.

Todennäköisesti rgb:kin kelpaa, mutta väri saattaa vähän muuttua painotuloksessa.

tosin paljonkin jossain kohtia ja sitten jotkut painot osaa muunoksen itse. tein itse yhden kirjan (koe kirjan onneksi vain) jossa piti olla painolla oma muunnos ihan viimemetreillä (siellä kun se pakko tehdä viimeistään) värit oli niin magentat tuon jäljiltä että hyi myös muutenkin oudot. Tuosta muualla asiaa enempi en muista oliko juttuni otsikko tuolla jossain tällä foorumilla kokemusta kahdesta kirjapainosta. tuo oli kait koneen tekemä muunnos joka ei ihminen tarkista. Harmaat oli oikeastaan beigejä tuon jäljiltä sanoisin jne.
ja eräs 8bit tila (se klassinen) tukee 256väriä jotka kyllä valitaan 24bit rgb avaruudesta.

: Vs: bitit värikuvissa
: Markku Myllymäki 20.05.2009 klo 08:45:52
8-bit/channel, (R+G+B+alpha (alpha=läpinäkyvyys) 8+8+8+8)  == 32 bittiä, miljoonia väriyhdistelmiä (256*256*256). Riittää kuvien esittämiseen, koska silmä ei erota enää tuon tarkemmin.

Enemmän kuin 8-bit/channel tarvitaan joskus harmaasävyihin ja sitten esimerkiksi HDRI-kuviin, joita käytetään 3D-puolella. Myös esim. kameratekniikka käyttää korkeampia bittimääriä, mutta se johtuu kameran tekniikasta ja lopultahan lopputuote on yleensä tuota 8-bit/channel.

Photoshopin omat filtterit osaavat nykyään tuon 16-bit tilan, mutta useimmat kuvankäsittelyoperaatiot ovat sillä tavalla ongelmallisia, että vähänkin isompi operaatio pudottaa 16-bit -> 8-bit.

Photoshop-maalari tai halvan painotuotteen tekijä (tyypillinen sarjakuvapainatus) ei noita korkeampia tiloja tarvi (kuten Keijjo sanoi, 24 bittiä eli 6-bittiä per 4 (CMYK) kanavaa riittää painossa). Jos käpistelet RAW-kuvia, voit törmätä enempäänkin kuin 8-bit/channel.

PALJON tarkeämpää on osata kayttää tuota perus-RGB:tä tai perus-CMYKkiä oikein. Siitä tällä palstalla viisaammat ovat keskustelleet paljon ja siitä haluaisin itsekin tehdä joskus kysymyksiä, mutta ensin minun täytyy saada 30-40 1-bittistä tiedostoa(!) kuriin... ;D

edit: kirjoitusvirheitä ja selvennystä...
: Vs: bitit värikuvissa
: Markku Myllymäki 20.05.2009 klo 10:37:24
Myös esim. kameratekniikka käyttää korkeampia bittimääriä, mutta se johtuu kameran tekniikasta ja lopultahan lopputuote on yleensä tuota 8-bit/channel.

Tästä lauseesta täytyy taas olla erityisen ylpeä. Huoh. Montako kertaa se pitää oikolukea...  :P

Tarkoitin siis että kameran kennot käyttävät sisäisesti suurempia bittimääriä, mutta se ei juuri vaikuta ulkopuoliseen maailmaan, koska edes RAW ei saa välttämättä sitä tietoa ulos (osapikselikennot jne.).

Kvääk. Nyt takaisin sarjakuviin.
: Vs: bitit värikuvissa
: Reima Mäkinen 03.07.2009 klo 23:00:13
Photoshop-maalari tai halvan painotuotteen tekijä (tyypillinen sarjakuvapainatus) ei noita korkeampia tiloja tarvi (kuten Keijjo sanoi, 24 bittiä eli 6-bittiä per 4 (CMYK) kanavaa riittää painossa).
Eipäs. RGB-kuva on tyypillisesti 24-bittinen (joka värikanavalla 8 bittiä) ja CMYK 32-bittinen (joka värikanavalla 8 bittiä)  (http://www.edu.fi/oppimateriaalit/aihiot/fi/ict/kuvankasittely/Digitaalisen_kuvan_perusteet.pdf).

 8-bittinen tarkoittaa 2 potenssiin 8, eli 256 väriä.  Näistä syntyy riittävä väriavaruus CMYK kuviin. Ja useimmissa tapauksissa myös  RGB kuviin. (Ellei riitä niin sitten on vielä 16-bittiä per väri tarjoavat sRGB ja Adobe RGB)

6 -bittinen (64 sävyä) tai 7-bittinen (128 sävyä) per osaväri ei riitä, sillä skaala on lineaarinen ja siksi siinä on tavallaan (silmän kannalta) vähän turhakin dataa. (6- ja 7- bittiset viritykset kuulostaa muutenkin hieman eksoottisilta.  :) )

RAW:ta en nyt jaksa selvittää, mutta oletettavasti siinä on R,G ja B kanavat. (Niitähän se kameran kenno lukee) RAW versioita on erilaisia, eli niitä löytyy vaikka 12-, 14 ja 16-bittisillä kanavilla. (eli 36-, 42- ja 48- bittisiä kuvia ovat)