Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Manga ja anime

APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne

<< < (47/48) > >>

Sampsa Kuukasjärvi:
Olen viime viikkoina seurannut suomenkielisen Akiran saatavuutta ja minulle on avautunut, että sarjan viimeiset osat 9 – 12 ovat nykyään harvinaisia. Niiden painosmäärän täytyy olla huomattavasti pienempi kuin kahdeksan aiemman osan, joita mielestäni liikkuu edelleen suhteellisen hyvin ja edullisesti molempina painoksina. Uusintapainokset otettiin siis vain osista 1 – 8.

Olisi luullut, että sarjan neljässä viimeisessä osassa olisi ollut isompi painos, koska niitä ei ollut julkaistu suomeksi aiemmin. Menikö Akira-buumi Suomessa ohi, vai mitäköhän tuossa kävi?

haplo:
En osaa vastata kysymykseesi, mutta muistaakseni uudenkin painoksen viimeisiä osia joutui odottelemaan, eli jonkinlainen tauko julkaisussa olisi uudelleen ollut. Ehkä tauon aikana pohdittiin, kannattaako julkaista? Sinänsä on toki tavallista, että sarjojen alkupään numeroilla on isompi painos kuin loppupään pokkareilla.

Liekö mitään buumia ollutkaan? Mukavaa toki, että sarja saatiin loppuun. Minulta vastikään kysyttiin, mikä mangasarja ansaitsisi uusintapainoksen Suomessa. No Akira ansaitsisi, mutta en sitä vastannut, kun mietin myös kustantajan kannalta asiaa. Tuskin olisi kannattavaa.

echramath:
Onkohan jossakin muussakin animessa inhottavan realistinen kuvaus Hiroshiman pommin välittömistä vaikutuksista kuin Hiroshiman pojassa? Muistan nimittäin lapsena, että näytettiin jotakin disintegroituvia ihmisiä Pätkiksessä(?) ja olin hivenen äimän käkenä tällaisesta animaation käytöstä.

haplo:

--- Lainaus käyttäjältä: echramath - 09.02.2021 klo 18:50:44 ---Onkohan jossakin muussakin animessa inhottavan realistinen kuvaus Hiroshiman pommin välittömistä vaikutuksista kuin Hiroshiman pojassa? Muistan nimittäin lapsena, että näytettiin jotakin disintegroituvia ihmisiä Pätkiksessä(?) ja olin hivenen äimän käkenä tällaisesta animaation käytöstä.

--- Lainaus päättyy ---

Hiroshima At 75: Five Ways In Which Animation Has Depicted The Bomb

Tuon linkin takana esitellään lyhyesti ensimmäisenä lyhytanimaatio Pica-don vuodelta 1978. Muita en nyt muista. Mangassa aihetta on muistaakseni käsitelty jo aiemmin, vaikkakaan ei kovin realistisesti, vaan pikemmin lapsellisesti ja jopa romantisoidusti.

Timo Ronkainen:
Koko 7-minuuttinen Pica-don-pätkä näyttäis löytyvän juutuupista.

Timo

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta