Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Amerikkalaiset sarjakuvat
Dave McKean
Noe Trauman:
Olisiko kellään esittää arvosteluja/analyysejä Dave McKeanin tuotannosta? Pidin Sandmanin kansien ja Mr. Punchin(jonka aloitin vasta) tyylistä, mutta onko Cages jollekkin tuttu ja onko se ainoa heppulin kokonaan oma työ?
MarkZero:
Miksi Dave McKean siirrettiin eurooppalaisesta sarjakuvasta toimintasankarit threadiin? Kauheaa. (Black orchid ja Arkham asylym ovat kyllä periaatteessa supersankarisarjiksia, mutta kaukana toimintasarjiksesta tai perus kalsarisankareista.)
Cages on tietääkseni ainoa McKeanin kokonaan oma tuote, joka on sitäkin massiivisempi. Tästä vois joku asiantuntija laittaa kommenttia, itse olen lukenut vain sieltä täältä, vaikka tämäkin on aina pitänyt joskus hankkia. Cagesin saa nykyään koottuna tiiliskivenä. Cages on kyllä kovin erilaista, kuin McKean/Gaiman tuotanto.
Itse oon lukenut lähinnä tuota Gaiman/McKean osastoa ja lisäksi tietty Grant Morrisonin kirjoittaman Batman-sarjiksen Arkham Asylym, joka tipautti aikoinaan leuan monta kertaa. Itse kyllä suosittelen tutustumaan. Gaiman/McKean akselin tuotteet ovat kaikki enemmän tai vähemmän kokeellisia, niin tarinoinnin, kuin kuvituksenkin puolesta. Näihin pitää keskittyä vähän tavallista enemmän. Kokeellisuus on kuitenkin tietoista ja hallittua, tarinat ovat toimivia ja asialla on oikeasti lahjakkaat artistit. Mutta huomautan vielä, että on ihmisiä jotka eivät tykkää tälläisista sarjakuvista ollenkaan.
Joo, Cagesista kuulisin mielellään palautetta itsekin. Sekin on kai vähän mielipiteitä jakava teos.
Marko
JV:
Yhdyn MarkZeron mielipiteeseen siinä, että on aivan käsittämätöntä että joku ylläpidosta on mennyt siirtämään tämän threadin toimintasankarit puolelle! Dave McKean on englantilainen, ja ymmärtääkseni se vielä on Eurooppaa. Se, että McKeanin sarjakuvat on yleensä ensin julkaistu Uudella mantereella, ja että hän pohjaa vahvasti amerikkalaiseenkin kuvitusperinteeseen, ei tee hänestä yhtään vähempää eurooppalaista.
Pitääkö sarjakuvantekijän piirtää palloneniä ollakseen eurooppalainen?
Mutta asiaan. Minulle Dave McKean on se kaikkein tärkein sarjakuvantekijä, vaikka surukseni olen huomannutkin, että hänen aktiviteettinsa ovat viime vuodet kohdistuneet pitkälti muualle.
Cages on hienoimpia sarjakuvateoksia, mitä kuuna päivänä on tehty. McKean on suvereeni sarjakuvailmaisun hallitsija, ja uudistaja, ja myös aivan mahtavan hyvä piirtäjä. Tuolta Dremlinesta pitäisi löytyä herran vanhoja haastatteluja, jotka ovat sisällökkäimpiä ja fiksuimpia sarjakuvantekijähaastatteluja mitä olen lukenut.
Mr. Punch on McKeanin ja Gaimanin yhteistöistä se, josta pidän varmaan kaikkein vähiten. Kuvamaailma on tietysti kerrassaan komeaa, mutta en vain ole ikinä tempautunut Gaimanin käsikseen sisään, ja jotenkin sarjakuvallinenkin puoli on ulkokohtaisempaa kuin McKeanin muissa töissä.
Cagesin ohella McKean on itse käsikirjoittanut lyhyempiä, kokeellisia sarjiksia, jotka on julkaistu albumissa Pictures that Tick. McKean on viime ajat työskennelly Gaimanin kanssa yhteistyössä syntyneen Mirrormask -elokuvan parissa, johon McKean ymmärtääkseni edelleen duunaa kuvankäsittelyä. Toivotaan, että se piakkoin valmistuisi.
jussi mäkinen:
--- Lainaus käyttäjältä: Veltti - 19.06.2005 klo 01:03:39 ---Yhdyn MarkZeron mielipiteeseen siinä, että on aivan käsittämätöntä että joku ylläpidosta on mennyt siirtämään tämän threadin toimintasankarit puolelle! Dave McKean on englantilainen, ja ymmärtääkseni se vielä on Eurooppaa. Se, että McKeanin sarjakuvat on yleensä ensin julkaistu Uudella mantereella, ja että hän pohjaa vahvasti amerikkalaiseenkin kuvitusperinteeseen, ei tee hänestä yhtään vähempää eurooppalaista.
Pitääkö sarjakuvantekijän piirtää palloneniä ollakseen eurooppalainen?
--- Lainaus päättyy ---
Eikös McKean itsekin ole tehnyt selväksi, ettei enää tule olemaan tekemisissä "toimintasankarien" kanssa?
-jussi
Veli Loponen:
Minä se siirsin. Ja pyydän anteksi tekoani, mutta en sitä muuta.
Jos johonkin tästä menisi, niin ehkä tonne alternative-osastoon. McKean kun kuitenkin enemmän on tullut julkaistuksi juuri USA:ssa ja tunnetaan, kuten aloitusviestistäkin kävi ilmi, myös mm. Sandmanin kuvittajana.
Toimintasankarien sisältö ei myöskään automaattisesti rajoitu amerikkalaisiin sarjoihin. Löytyyhän täältä myös Tex Willeristä ketjuja kuten myös Judge Dreddistä ja tietenkin Alan Mooresta.
Nyt kaikki hiljaa ja keskustelkaa aiheesta.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta