Sarjakuvantekijöiden keskustelut > Välineet ja oppaat

Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen

(1/8) > >>

Lokkiparvi:
Hei, olen (ja varmaan monet muutkin) vuosikaupalla odottanut että markkinoille tulisi hyvä tabletti taidetta varten jonka voisin huoletta ottaa mukaan ja piirtää missä ikinäkin ja jossa olisi hyvä paineentunnistavuus. Halusin jakaa mitä olen tähän menneessä saanut selville. Vieläkään ei valitettavast löydy täydellistä kannettavaa piirrustuskumppania taiteijlioille, joten rupesin itse harjoittelemaan kynällä ja paperilla (haha). Pistäkää tulemaan kommenttia tableteista mistä teillä on hyvää tietoa niin saadaan ehkä selville asiasta kun markkinoille tulee joku erityisen hyvä tabletti taiteilijalle.

Nämä vehkeet olen itse kokeillut:

"Normaalit" Tabletit:
Samsung Galaxy 10.1 Note (wanha malli)
+ Wacomin ajurit / aika hyvä painetunnistavuus
+ Paras kaikista normaaleista tableteista mitä olen kokeillut
- Ohut kynä, sormet väsyy nopeammin
- Hieman pieni näyttö ja alhainen resoluutio (ongelma jos piirtää suuria piirrustuksia kuten minä)
+ alhainen resoluutio johtaa siihen että ei ole lägiä.
- Kaikista androidin taideohjelmista puuttuu jotain mitä tarvitsisi
+ helppo ottaa mukaan
- huono aspect ratio jos/(kun) haluaa piirtää pystysuorassa

Samsung Galaxy 10.1 Note (2014)
Sama kuin aijempi mutta:
- paljon suurempi resoluutio hidastaa laitetta vähän, piirtäminen saattaa lägata
+ paljon suurempi resoluutio lisää tarkkuutta
- aika kallis
+ helppo ottaa mukaan

Samsung Galaxy 12.2 note (2014)
Sama kuin aijempi mutta:
- paljon suurempi resoluutio hidastaa laitetta vähän, piirtäminen saattaa lägata
+ paljon suurempi resoluutio lisää tarkkuutta
+ Mahtava iso näyttö
- painava (vaikeeta arvella kuinka kauan jaksaisi piirtää ilman statiivia)
- kallis

Ipad 2 ja 3
- ei painetunnistavuutta (jotain epätarkkoja kyniä voi ostaa)
- kapasitiivinen näyttö / ei tarkkuutta
+ yllättävän hyviä taideäppejä
+ hyvä aspect ratio myös pystysuorassa piirtämiseen
+ helppo ottaa mukaan

Microsoft Surface Pro 2
+ Wacomin ajurit / hyvä painetunnistavuus
- pieni näyttö
- kallis
+ helppo ottaa mukaan
+ kaikki windowsohjelmat toimii tässä

Microsoft Surface Pro 3
- semi-surkea painetunnistavuus (vaikeata tehdää viivoja ohuesta paksuun, viivoista tulee helposti semmoisia että ensin ohuita ja sitten paksuja, elikkä ei välimaastoa)
+ hyvä aspect ratio myös pystysuorassa piirtämiseen
+ kiva näyttö
+ helppo ottaa mukaan
- kallis
+ kaikki windowsohjelmat toimii tässä

Wacom taide-tabletit:

Wacom Cintiq 12wx (tämä on vain näyttö, ei tabletti)
+ hyvä näyttö
+ hyvä painetunnistavuus
+ paksu kynä (sormet ei väsy)
+ tunnistaa kynän kulmaa (jos haluaa)
- Hieman pieni näyttö ja alhainen resoluutio (ongelma jos piirtää suuria piirrustuksia kuten minä)
- vaikea ottaa mukaan minnekkään (paljon piuhoja ja vaivalloinen asentaa)
- ajurit voi reistailla
+ kustomisoitavat napit

Wacom Cintiq 21ux (tämä on vain näyttö, ei tabletti)
+ hyvä näyttö
+ iso näyttö
+ erittäin hyvä painetunnistavuus
+ paksu kynä (sormet ei väsy)
+ tunnistaa kynän kulmaa (jos haluaa)
+ hyvä aspect ratio (voi piirtää pystysuorassa kääntämättä näyttöä, uusimmilla versioilla on paska widescreen aspectratio)
- vaikea ottaa mukaan minnekkään (paljon piuhoja ja vaivalloinen asentaa)
- ajurit voi reistailla
+ paljon kustomisoitavia nappeja

*Huom Wacomilla on nykyään kaksi "portable" tablettitietokone-versiota Cintiqistä (Companion), mutta useimmissa arvosteluissa olen lukenut että ne olisi vielä vähän liian isoja ja kömpelöitä ottaa mukaan minnekkään, mutta kelpoja laitteita "studiopiirtämiseen".

Reima Mäkinen:
Kaipa tämä oman ketjunsa ansaitsee. Aika äkkiähän nämä digipuolen raudat vanhenee. Tuolla on keskusteltu aiheesta jo aikas pitkään, eli jos historia kiinnostaa niin...  :)

Timo Ronkainen:
En oo omppuilijoita, joten en tiedä, mutta mites tämä Applen uutuus?
Näyttää hyvältä. Mutta sehän onkin mainos.

Timo

Reima Mäkinen:
Juu, näyttää tosi hyvältä. ...ja on siksi varmaan myös tosi halpa. :)

Tuli yön nukuttua vielä mieleen tuo video. Yksi negatiivinen asia tai huomiokin siihen liittyi. Tyypin piirustustahti oli melko verkkainen. Ei siis nopeita vetoja, joista olisi voinut huomata minkä verran kone lagaa. Nyt viiva seurasi melko kiltisti kynää.

Kynä vaikutti hyvältä. Piirustustuntuma on varmasti lievästi sanottuna muovinen, tarkoitan siis sitä miten kärki liukuu näytöllä. Selittyykö kynän pituus akulla? Ja jos, niin mitenkähän tuo on tasapainotettu? Ei se voi olla semmoinen että ylä/akkupää on painava suhteessa kärkeen?! (Itellä nykyään tuntuu mahdottomalta tasapaino-ongelman takia jopa pitää kuitukärkikynän korkkia kynän yläpäässä piirtäessä.)

Kynän akkukestosta oli jotain mainintaa, mutta pelkästään näytön koon, vaaditun prosessoritehon sekä jatkuvan wi-fin/4G:n(?) perusteella konekin syö kyllä taatusti reippaasti akkuvirtaansa. Mysteeriksi jää myös laitteen lämpiäminen.

Fiilispuolella tuo silti näytti ensimmäiseltä Applen koneelta jonka, käytön totutteluun uhrattu aika voisi kannattaa. Ja jollaisen saattaisin jopa hankkia ellei se olisi niin kallis. No, ehkä sitä vielä mun elinaikana tuokin vallankumous tulee koettua.

Reima Mäkinen:

--- Lainaus käyttäjältä: Lokkiparvi - 19.09.2015 klo 14:19:32 ---- Kaikista androidin taideohjelmista puuttuu jotain mitä tarvitsisi

--- Lainaus päättyy ---
Aivan, niistä puuttuu käyttöliittymä.  :) Jotensakin hämmentää se miten kaikki ovat lähteneet keksimään pyörää uudelleen. Ainakin minulla tyssäsi Noten luonnostelukäyttö tähän. Sen nyt vielä sietäisi että käyttäisi muutamaa ohjelmaa kuvan muokkaamiseen. Sehän on vain työnkulku ja tottumiskysymys. Mutta kuka helvetti jaksaa käyttää tunteja ohjelmaan totutteluun, havaitakseen vain että ei tämä ole hyvä, opiskelenpa seuraavan?

Toinen juttu on se että padilla piirtäminen on pitkälti sitä veistämistä, jota pirkale kuvailee täällä. Oli kynä sitten minkäpaksuinen hyvänsä. Ei mulla varsinaisesti ole mitään tuota veistämistä tai maalaamista vastaan, mutta mieluummin nyt toistaiseksi piirtelen ihan perinteisesti viivalla, kun pitäisi saada jotain tulostakin aikaan. Sitten taas harrastusta kun ajattelee, niin IRL-matskut on kuitenkin konkreettisuudessaan jollain tavalla kiehtovampia.

Niin ja kolmas juttu tietenkin se akunkesto. Ite olen niin neuroottinen että en varmasti pystyisi edes kunnolla keskittymään tekemiseen kun ajattelen että virta loppuu just kun pääsee vauhtiin. Eli käytännössä pitäisi olla se sähköjohto koko ajan seinässä kiinni ja matkakäytössä muistikirja rinnalla sitä hetkä varten kun se virta tosiaan loppuu.

Meni hieman offtopiciin mutta menköön.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta