Sarjakuvantekijöiden keskustelut > Välineet ja oppaat
Vihjeitä aloittavalle piirtäjälle?
Zabbo:
Moi! Liityin minäkin tähän sekalaiseen seurakuntaan. Eli olisi hieman kysyttävää kokeneemmilta sarjakuvan tekijöiltä.
Olen nimittäin pyöritellyt nupissani nettisarjakuvan tekemistä jo jonkin aikaa. Sarjakuvan perusidea on mietitty valmiiksi ja hahmotkin ovat pääosin valmiita. Toteutus vain puuttuu.
Kävin tuolla Kupla-akatemiassakin, vastauksia kyllä löytyi, mutta nyt kaipaisin nyt muiden sarjakuvataiteilijoiden mielipiteitä.
Mihin kannattaisi erityisesti kiinnittää huomiota sarjakuvan teon aloittamisessa?
Mihin seikkoihin saattaa hyväkin idea kaatua?
Mitä teette jos tuoreet ideat ovat lopussa?
Piirtänyt olen lähes koko pienen ikäni ja olenkin noin vuosi sitten muutaman stripin sutaissut, mutta silloin oli opiskelun takia ylimääräinen aika katoava luonnonvara. Oikeastaan minulla pitäisi nytkin olla muuta tekemistä kuin kirjoitella tänne levottomia, mutta en jaksa enää pitää ideoitani omana tietonani. Pakko päästä toteuttamaan niitä... :P
Veli Loponen:
Omasta kokemuksesta sanoisin, että yritä saada mahdollisimman paljon matskua valmiiksi ennen kuin lähdet julkaisemaan nettisarjaa ja pidä yllä hyvää aikataulua. Näin ei sitten haittaa, jos tulee yllättäviä hidasteita yms. tai haluaa pitää "lomaa".
Mä itse aloitin tällä periaatteella, mutta varasto ei riittänytkään, kun innostuin tekemään muita juttuja ja niin jäi nettisarja jäähylle. Seuraavaksi lähden taas tekemään yhtä toista sarjaa nettiin ja siitä sovittiin heti, että aletaan julkaista vasta, kun koko juttu on n. 90% valmis. Tietenkin helppoa jutussa, jossa on jo tiedossa loppu, mutta jatkuvassakin jutussa toimii.
Reima Mäkinen:
Kuulostaa, Zabbo, siltä että jos sinulla on kaikki ainekset kasassa, se on sitten vain aloitettava. Tekemällä oppii. Myös tuntemaan itsensä ja resurssinsa. Epärealistiset tavoitteet ja itsekurin puute kai ne useimmat projektit kaatavat. Toisaalta, kaikkia tekemiseen vaikuttavia asioita on etukäteen lähes mahdoton ottaa huomioon. Elämässä sattuu kaikenlaista jopa tavoitteet ja arvostukset muuttuvat raha/työtilanteesta puhumattakaan. Idea joka eilen ja tänään vaikutti hyvältä sattaa huomenna tuntua niin tylsältä, että sen jättää taakseen. Kuka sitä nyt tyhmää ja epäkiinnostavaa homaa jaksaisi ;-) Siis ei kun tekemään!
Da Verde Nuvola:
--- Lainaus käyttäjältä: Welzu - 24.07.2003 klo 23:01:10 ---Omasta kokemuksesta sanoisin, että yritä saada mahdollisimman paljon matskua valmiiksi ennen kuin lähdet julkaisemaan nettisarjaa ja pidä yllä hyvää aikataulua. Näin ei sitten haittaa, jos tulee yllättäviä hidasteita yms. tai haluaa pitää "lomaa".
Mä itse aloitin tällä periaatteella, mutta varasto ei riittänytkään, kun innostuin tekemään muita juttuja ja niin jäi nettisarja jäähylle. Seuraavaksi lähden taas tekemään yhtä toista sarjaa nettiin ja siitä sovittiin heti, että aletaan julkaista vasta, kun koko juttu on n. 90% valmis. Tietenkin helppoa jutussa, jossa on jo tiedossa loppu, mutta jatkuvassakin jutussa toimii.
--- Lainaus päättyy ---
Ajattelen ihan samaa mutta ei keksi ideoita mistään!
Wilpuri:
--- Lainaus käyttäjältä: Zabbo - 24.07.2003 klo 22:18:51 ---Mihin kannattaisi erityisesti kiinnittää huomiota sarjakuvan teon aloittamisessa?
Mihin seikkoihin saattaa hyväkin idea kaatua?
Mitä teette jos tuoreet ideat ovat lopussa?
--- Lainaus päättyy ---
Kun aloittaa sarjakuvan teon, niin kannattaa tehdä jotain sellaista, minkä tekeminen on hauskaa, ei sellaista minkä ajattelee olevan suosittua/hyvää. Pitää tehdä juuri sitä mistä itse pitää, koska jos yrittää pähkäillä, että mistä toiset pitävät, niin lopputuloksesta tulee pelkkä puolikas.
Hyväkin idea saattaa kaatua kyllästymiseen. Joskus joku aivan sairaan mielenkiitoiselta tuntuva tarina alkaakin maistua aaltopahvilta. Silloin voi kannattaa pitää pieni tauko... mutta vain pieni. Jos pitää pitkän tauon, niin homma unohtuu. Minulle on käynyt kiljoona + 1 kertaa näin... olen pitänyt tauon. Tyylini on muuttunut. En ole enää jaksanut jatkaa sarjakuvaa, joka on piirretty vanhalla tyylilläni.
Hyvä idea voi kaatua myös hätiköityyn toteutukseen. Minä usein aloitan sarjakuvani huolella, mutta ahdan loppu tapahtumat aina pariin sivuun ja tuloksena on aina melkoisia anti-kliimakseja.
Jos tuoreet ideat on lopussa, niin ei muuta kuin hautoja ryöstämään. Hyvä keino on anastaa kaksi täysin erilaista ideaa ja lyödä ne yhteen. Näin tulee usein ihan persoonallistakin jälkeä... kun lyö tarpeeksi monta varastettua ideaa kasaan, niin tuloksena voi olla jotain tuorettakin. Matrix-elokuva ei sisällä oikeastaan yhtään omia ideoita, mutta varastetut elementit on liitetty yhteen niin hyvin, että suuri osa yleisöstä on pitänyt Matrixia jonain aivan uutena juttuna.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta