Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Muut sarjakuva-aiheet
Minkä sarjakuvan lopettaminen on TODELLA ottanut päähän?
Ilja Rautsi:
Eli sellainen tapaus että sarjakuva on loppunut vaikka tekijöillä olisi vielä sanottavaa, ei esim. Preacher joka loppui koska tarina kerrottiin loppuun.
Tämä kyselyn inspiroi Automatic Kafkan keskeytyminen numeroon 9 huonon myynnin takia. Oli sinänsä kyllä yllätys että sarja pääsi edes niin pitkälle, mutta ihmisiä ei kai vain sitten millään kiinnosta uusi ja erilainen.
tertsi:
Aikoinaan Non Stop -lehden lopettaminen oli todellinen järkytys. Muistan aina sen, kun minulle tuli tieto asiasta, olin juuri lähdössä hammaslääkäriin. Eli tuskaa kaksin verroin.
Sen jälkeen piti hankkia ja lukea ruotsin kielellä eurooppalaisia huippusarjakuvia. Onneksi kirjastoissa ja suomalaisessa kirjakaupassa oli ruotsalaisia Blueberryjä, Niilo Pielisiä, Natasaa, Pikoa ym. Eli jotain hyötyä on ainakin meikäläiselle ollut tuosta pakkoruotsista. Ja edelleen olen sitä mieltä, että Non Stopin lopettaminen oli virhe. Lehti ymmärtääkseni ei edes tuottanut tappiota. Kiitokset vielä näin jälkikäteen Soile Kaukorannalle ja kumppaneille upeista elämyksistä!
Ja sitten Yhtyneet vielä sähläsivät taannoin tämän Uusiruutu-projektin.
Veli Loponen:
Koska tarkensit kysymystä (=otsikkoa), niin minun vaihtoehtoni ei aivan sovi vastaukseksi. Se on nimittäin Tähtien sota -lehti vuonna 1987. Tosin jenkkilässähän lehti oli lopetettu numeroon 107. Mielestäni silloin oli vihdoin päästy kunnolla vauhtiin (aloin vasta myöhemmin arvostaa mm. Ron Frenzin ja Walt Simonsonin kaltaisia mestareita). Myöhemmät Dark Horsen sarjat eivät oikein koskaan ole päässeet samalle tasolle..
Mutta aika lähelle potutusta pääsee John Byrnen Next Men, jonka piti jatkua pienen tauon jälkeen (=n. puoli vuotta), mutta USA:n sarjakuvateollisuutta kohdannut lama on pitkittänyt taukoa jo kymmenen vuotta. Ainakin tässä tapauksessa Byrnellä olisi vielä ollut paljon tarinaa kerrottavana, mutta ymmärrettävästi sellaisen sarjakuvan julkaiseminen olisi ollut aika riskipeliä (minkä todisti mm. viime vuoden Lab rats kokeilu. Sarja oli ihan huippu, mutta ei silti kiinnostanut moniakaan. ja siinä yksi lopetus, joka jäi potuttamaan).
FreakyMike:
Hieman vanhemmista julkaisuista esimerkiksi Conan barbaarin pikkuhiljaa edennyt "kuolema" ärsytti, ja myös niiden Alef-Thau sarjakuvien julkaisun loppuminen tuotti suurta ärtymystä.
Uudemmista on ärsyttänyt ainakin Spawnin ja Magic Fantasyn loppuminen. Molemmissa jäi tarinakin aika kiperään kohtaan.
tertsi:
Ruotsiksi on ilmestynyt tietääkseni ainakin kolme Natasa -albumia. Niistä numeroa 1, Natascha, flygvärdinnan ei ole julkaistu Ruudussa eikä Nonarissa.
Tarinan otsikko on hämäävä: kyse on tarinasta, jossa kaapataan lähes kaikki Dupuisin sarjakuvapiirtäjät Välimeren saarelle.
Natasa, lentoemäntä -tarina ilmestyi puolestaan Ruotsissa nimellä Natascha och huvudjägarna.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta