Sarjakuvantekijöiden keskustelut > Välineet ja oppaat
Muutama kysymys kuvaformaateista
Tuuk42:
Tässä olen pähkäillyt pääni kipeäksi tilaongelman kanssa. Kun olen skannannut A4 kuvia siinä 150 ja 300 dpi tarkkuudella niin kuvien koot ovat aivan käsittämättömän suuria. Lisäksi suunnitteilla on laittaa kuvia nettiin oikein kunnolla, mutta kuvien koot täytyisi ensin saada jollain konstilla pienemmiksi.
Kysymykset:
1) Käsittääkseni .png:n pitäisi olla pienempi kuin jpg:n. Kun olen muuttanut muutamalla ohjelmalla (mm. Pixia ja XnView) kuvia .jpg:eistä .png:iksi, niin .png.stä on tullut suurempi. Eli mitä ihmettä?
Miten ja millä ohjelmalla .png:t kannattaa tallentaa jotta koot saa pienemmiksi kuin vastaavan .jpg tiedoston?
2) Mihin formaattiin kannattaa kuva skannatessa tallentaa? Skanneri on Epsonin 1260 Photo jossa vaihtoehtoina on: .jpg, .jpg (progressive), .tif, .bmp,
.pcx, .pct ja .pdf.
Mitä tarkkuutta suosittelette värillisen A4 ja mustavalkoisen A4 kuvan skannaukseen? Tietokone sarjakuvan tekijän apuna-ketjussa taisi olla sellaiset luvut kuin 300 ja 150.
Onko loppu tuloksella mitään eroa jos esim. skannaa ensin 150 dpi:n tarkkuudella ja sitten muuttaa nettiä varten tarkkuudeksi 72 (vai 75) tai jos skannaa suoraan 72 dpi tarkkuudella.
Saatan taas kysellä tyhmiä, mutta nämä ovat oikeasti vaivanneet aika pahasti viime aikoina.
Jukka Koivusaari:
--- Lainaus käyttäjältä: Tuuk42 - 19.05.2004 klo 15:39:19 ---Tässä olen pähkäillyt pääni kipeäksi tilaongelman kanssa. Kun olen skannannut A4 kuvia siinä 150 ja 300 dpi tarkkuudella niin kuvien koot ovat aivan käsittämättömän suuria. Lisäksi suunnitteilla on laittaa kuvia nettiin oikein kunnolla, mutta kuvien koot täytyisi ensin saada jollain konstilla pienemmiksi.
Kysymykset:
1) Käsittääkseni .png:n pitäisi olla pienempi kuin jpg:n. Kun olen muuttanut muutamalla ohjelmalla (mm. Pixia ja XnView) kuvia .jpg:eistä .png:iksi, niin .png.stä on tullut suurempi. Eli mitä ihmettä?
Miten ja millä ohjelmalla .png:t kannattaa tallentaa jotta koot saa pienemmiksi kuin vastaavan .jpg tiedoston?
--- Lainaus päättyy ---
Liukuvärit pois - "decrease colour depht" (Irfan view) tai "posterize" (photoshop ->special effects) .
Häviötön pakkaus png/gif/tif/zip - toimii jpeggiä tehokkaammin vain , jos kuvissa on vähän (alle muutamakymmenen ) eri sävyjä ja yhtenäiset väripinnat.
--- Lainaus käyttäjältä: Tuuk42 - 19.05.2004 klo 15:39:19 ---2) Mihin formaattiin kannattaa kuva skannatessa tallentaa? Skanneri on Epsonin 1260 Photo jossa vaihtoehtoina on: .jpg, .jpg (progressive), .tif, .bmp,
.pcx, .pct ja .pdf.
--- Lainaus päättyy ---
Jos levytilaa piisaa , niin bmp tai tif on huoleton ja häviötön.
Maalauksiin ja valokuviin Jpeg vähimmäispakkauksella - mahd. iso tiedosto.
--- Lainaus käyttäjältä: Tuuk42 - 19.05.2004 klo 15:39:19 ---Mitä tarkkuutta suosittelette värillisen A4 ja mustavalkoisen A4 kuvan skannaukseen? Tietokone sarjakuvan tekijän apuna-ketjussa taisi olla sellaiset luvut kuin 300 ja 150.
Onko loppu tuloksella mitään eroa jos esim. skannaa ensin 150 dpi:n tarkkuudella ja sitten muuttaa nettiä varten tarkkuudeksi 72 (vai 75) tai jos skannaa suoraan 72 dpi tarkkuudella.
--- Lainaus päättyy ---
Kuvia voi olla helpompi työstää isompina . Itse skannaisin nettiin tulevan kuvan 150dpi valokuvana - 150 dpi on yleensä skannerien oletustarkkuus, eikä ne karkeammasta nopeudu-
ja siistisin kuvankäsittelyohjelmassa gamma- ja kontrastisäädöillä ja kutistaisin näytölle sopivaksi samalla pehmentäen.
Ja jos on viivapiirros, niin pudottaisin lopuksi värimäärän alle 16 , mieluummin neljään muttei alle - 1-bittinen on liian leego. Mustavalkokuva tietysti käsitellään harmaasävynä.
Sinänsä nettikuvissa skannaustarkkuus ei merkitse mitään, kannattaa ennemmin kiinnittää huomiota kuvan kokoon pikseleinä.
Luikuri:
no pariin ekaan: jpg ja png ovat erilaisia kuvan pakkausmuotoja. Jpgstäkin saa todella pienen (tarkoittanet tiedostokokoa?) kun pakkaa enemmän, jolloin laatu kyllä kärsii. Toisaalta jos kuvan on skannannut esim 300dpi:llä, ovat sen fyysiset mitatkin (pikselikorkeus x leveys) aikamoiset. Eli niitäkin pitänee tarkistaa ennen verkkoon laittamista.
Skannattujen kuvien tiedostomuoto on varmaan vähän makuasia, ainakin jos viivapiirroksia vain skannailee. Tiff ja bmp tekevät isokokoisia tiedostoja, mutteivät pakkaa kuvaa juuri lainkaan (laatu hyvä). Mielestäni jpg riittää vallan mainiosti, kunhan säätää skannatessa mitat kohalleen (sulla näkyy olevan itse asiassa sama skanneri kuin mulla, ei kannata käyttää sitä automaattiskannausta)
muut tietänevät lopuista kysymyksistä enemmän, Welzu muistaakseni suositteli tarkkuudeksi 72 kertoimia.
Tuuk42:
--- Lainaus käyttäjältä: Luikuri - 19.05.2004 klo 16:58:54 --- (sulla näkyy olevan itse asiassa sama skanneri kuin mulla, ei kannata käyttää sitä automaattiskannausta)
--- Lainaus päättyy ---
Joo sen automaattiskannauksen hylkäsin heti kättelyssä.
Käsisyötöllä minä olen kaikki skannannut.
Edit: Kannattaako muuten käyttää progressiivista jpg tallennusta kun laittaa nettiin kuvia? sillä ainakin sain tiputettua kuvan kokoa paljon pienemmäksi, kuin esim. png:llä. Enkä minä ainakaan kauheasti huomannut kuvan laadun kärsivän.
Tuukka:
Itse skannaan tarkkuudella 300dpi. Mustavalkokuvien kokoa on helppo pienentää: Lisää paljon kontrastia. Peittää myös kätevästi tussiterien tekemät sävyerot. Kontrastia lisätessä sävyt myös tummenevat. Tähän auttaa (photoshopissa) samasta ikkunasta säädettävä lightness. Kuvan muuttaminen grayscaleksi auttaa myös paljon, sillä ylitarkka skanneri ottaa mustavalkokuviinkin helposti hieman sävyjä. Ja sitten voi (ja kannattaa) myös muuttaa kuvan kokoa ihan reilusti.
Ainakin photoshop 5.5 kysyy jpeg:ksi tallennettaessa kuvan laatua. Siinä on siis slidebar, josta voit säätää kuvan joko todella tarkaksi (ja isoksi) tai vain vähän tilaa vieväksi pikselimössöksi. Asteikolla 1-12 8 on aika sopiva.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta