Sarjakuvamarkkinat > Tapahtumat, näyttelyt ja koulutus
Angoulémen sarjakuvafestivaali
VesaK:
Mignola on kutsuttu 26. - 29.1.2006 järjestettäville festivaaleille. Angoulémessä hän puhuu kyllä äidinkieltään, että älkää huolehtiko...
--- Lainaus ---L’auteur de Hellboy sera l’un des invités des Rencontres internationales du Festival, en janvier prochain.
Qu’éprouvez-vous à la perspective de participer au Festival international de la bande dessinée en janvier 2006 ?
Mike Mignola : Je suis flatté d’être invité au Festival d’Angoulême. Cela me donne à penser que je fais quelque chose d’intéressant. J’apprécie cela.
--- Lainaus päättyy ---
Suomex suurinpiirtein: "Hellboyn luoja on kutsuttu "Kansainväliset tapaamiset" osastoon. Miltäs nyt tuntuu?"
MM: "Onpas hianoo olla kutsuttu Angoulemen festeille. Kai mun työt sitte kiinnostaa immeisii. Kyl mää tulen mieluust."
Jyrki Vainio:
--- Lainaus käyttäjältä: VesaK - 22.11.2005 klo 14:15:13 ---Mignola on kutsuttu 26. - 29.1.2006 järjestettäville festivaaleille. Angoulémessä hän puhuu kyllä äidinkieltään, että älkää huolehtiko...
--- Lainaus päättyy ---
Hmm... Näin Mignolan San Diegon festivaaleilla 1999. Silloin jo Hellboy oli ainakin sarjisoriginaalikeräilijöiden kiihkeästi fanittama kohde: kaikki kovat keräilijät olivat hankkineet itselleen myyntipöydän ja oikeuden kierrellä salissa "tavaroitaan asettelemassa" jo edellisenä iltana. Käytännössä tämä tarkoitti, että he kävivät tsekkaamassa, kenelle oli tulossa myyntiin mitäkin ja minne suunnistaa taalojen kanssa ensimmäisenä aamulla. Sinä vuonna se oli Mignolan pöytä, kun tiedettiin, että hän jostain syystä haluaa myydän sivunsa "käypää hintaa" halvemmalla. Niinpä kaikki Hellboy-sivut revittiin Mignolan käsistä jo aamutuimaan.
Liekö sitten tämä hysteria syynä vai mikä, mutta jotenkin Mignola tuntui koko festaritouhusta jotenkin vaivautuneelta. Kävin siellä sitten myöhemmin minäkin jonkun Hellboy-kirjan nimmaroituttamassa, mutta ei se mitään halunnut jutella, oli hiljaisen ja sulkeutuneen oloinen.
Olisiko Angoulemessa sitten toisin? Ei kai tuo supersankaritouhu Ranskassa ainakaan yleensä niin paljon sytytä? Vai onko staroilla sielläkin vientiä?
(Miten esim. kävi kun siellä joskus oli Todd McFarlane?)
VesaK:
No en kylllä usko että Mignolaa ahistaa Angouleemissä juurikaan. Ei ainakaan Chris Claremontia ahistanut, juuri ketään jaksanut ees kiinnostaa että se kalifornianpuudelikin oli siellä. Don Rosalla oli kyllä hirmeet jonot, yllätys yllätys...
Niiin, juttuhan on se, että Anggulinnaan tulee joka vuosi ä baut 1000 sarjakuvantekijää, mutta enemmistö istuu vain määrättynä aikana kustantajansa tiskillä ja sutii omistuspiirroksia, osallistumatta sen kummemmin ohjelmaan. Parhaat tyypit tulee sitten vielä illalla ja yöllä notkumaan Hotel Mercuren aulabaariin. Siellä saattaa keskustelukin onnistua, jos ei hapen loppuminen haitttaa.
Jyrki Vainio:
--- Lainaus käyttäjältä: VesaK - 22.11.2005 klo 15:45:24 ---Niiin, juttuhan on se, että Anggulinnaan tulee joka vuosi ä baut 1000 sarjakuvantekijää, mutta enemmistö istuu vain määrättynä aikana kustantajansa tiskillä ja sutii omistuspiirroksia, osallistumatta sen kummemmin ohjelmaan.
--- Lainaus päättyy ---
Älä kysy miten tai miksi, mutta jotenkin minä päädyin Angoulemen festareille 1996 ammattipiirtäjäksi rekisteröityneenä, vaikka olinkin vasta lukulomaa odotteleva abiturientti.
Kiertelin siellä sitten se pramea "auteur" muovilätkä takissa. Eräs pikkupoika kiersi pöydästä pöytään pyytämässä kaikilta piirtäjiltä nimmaria vihkoonsa. Minä olin yhdellä tiskillä sen takana ja kun se sitten kääntyi ympäri, se ensimmäisenä näki minun piirtäjälätkäni. Näki, että se selvästi pysähtyi: oho, tuossakin on piirtäjä. Mutta sitten se kohotti katsettaan, tuijotti minua arvioivasti hetken - ja jatkoi sitten matkaansa.
Aaargh! Siinä oli NIIN lähellä, ettenkö olisi minäkin päässyt jakamaan ensimmäistä nimmariani sarjakuvarestareilla! Mutta ei... ei kelvannut nirsoille ranskalaisille! ::)
(Kun itsekin lähinnä vietin festareita vain nimmareita keräillen - siinä missä kaikki muut paikalla olleet suomalaiset yrittivät ansaita elantoaan ja myydä sarjakuvia - se sai ainakin Kati Kovacsin luonnehtimaan toimintaani kovaäänisellä toteamuksella: "HULLU!!") :D
roju:
Finskillä on tarjous Pariisiin eestaas 149 €. Se on noin satasen vähemmän kuin normaalihinta. Myyntiaika on 18.12. asti, matkustusaika 9.1.-5.2. Angoulemen festivaali 26.-29.1. eli tammikuun vika vkl niinkuin aina.
Majoitus on sitten toinen juttu.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta