Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Eurooppalaiset sarjakuvat
Heavy Metal ja Métal Hurlant
Jurpop:
Muistan elävästi, kun ensimmäisen kerran tartuin vapisevin käsin Heavy Metal lehteen Helsingissä Stokkan lehtihyllyn edessä vuonna 1992. Tilannetta hieman hämmensi se että lehti oli tammikuun numero tulevalta vuodelta.
Mutta kaunis ja ihana se oli. Siitä lähtien olen ostellut uusia numeroita tasaiseen tahtiin ja kerännyt divareista vanhoja täydentääkseni kokoelmaani.
Jotain kuitenkin tapahtui. Tarinat muuttuivat huonompaan suuntaan ja kuvituskin muuttui enemmän ja enemmän pyllisteleviksi blondeiksi.
Lakkasin ostamasta sumeilematta jokaista numeroa, vaan aloin tarkistaa ensin R-kioskilla minkälaisesta tarinasta milloinkin oli kyse ja ostin vain mielenkiintoiset. 2003 tammikuun numeron jälkeen menetin mielenkiintoni.
Seuraako joku vielä aktiivisesti HMää? Vai olinko viimeihen mohikaani sinnitellessäni noinkin myöhään?
Onko kyseisen numeron jälkeen ilmestynyt helmiä?
FreakyMike:
Olen tainnut ostaa vain kaksi kertaa ihan uuden numeron.. Niitä tulee hankittua yleensä vain käytettynä erilaisista divareista, ja en muutenkaan kerää kyseistä julkaisua niin kovin aktiivisesti.
Ostan lehteä yleensä vain sillon, jos siinä on jatkoa johonkin suomessa aikaisemmin ilmestyneeseen sarjaan, jonka julkaisu on jäänyt myöhemmin kesken. Niitä ovat olleet esimerkiksi Bisleyn Slaine ja Serpierin Druuna ja myös tietyt Segrellesin sarjakuvat etc.
Harmi vaan, kun Heavy metallissa on sensuroitu tiettyjä ruutuja joskus aika kornisti. Esim. tuohon Druunaankin on pistetty joskus ylimääräisiä ruutujakoja, päähenkilön strategisten kohtien päälle :D
Tässä lehden kotisivu, jos joku haluaa vilkaista: http://www.heavy-metal.net
Onko kukaan keräillyt täällä sitä suomessakin ilmestynyttä "Kylmä metalli" lehteä? Sehän oli ikään kuin jonkinlainen kopio tästä Heavy Metallista.. http://www.helsinki.fi/~lakoma/comics/kylma_metalli.html
Petteri Oja:
--- Lainaus käyttäjältä: FreakyMike - 30.01.2004 klo 16:53:26 ---Onko kukaan keräillyt täällä sitä suomessakin ilmestynyttä "Kylmä metalli" lehteä? Sehän oli ikään kuin jonkinlainen kopio tästä Heavy Metallista..
--- Lainaus päättyy ---
Mulla on kaikki muut numerot paitsi ihan ekaa, joka taisi olla jonkinlainen monistenivaska. Aika hyvä lehtihän tuo oli; Bilalia, Manaraa, Torresia, kotimaista + pitkä Moebiuksen jatkosarja. Mieleen on jäänyt jostain syystä etenkin P.A. Mannisen yksisivunen, jonka päähenkilöllä oli jännittävä harrastus: "Minä tapan lapsia"... Numeroita löytyy divareista kohtuullisella vaivalla, jos jotakuta rupesi kiinnostamaan.
Jurpop:
Multakin puuttuu se Kylmän Metallin eka numero. Voisko joku aikoinaan kärppänä paikalla ollut kertoa mistä olemme jääneet paitsi. Kylmä metallihan oli varmasti aikanaan todella rohkeaa toimintaa. Mietityttää että mitenköhän kannattavaa se oli? Varmaan rahat loppuivat, kun ei kerran pitempään ilmestynyt.
Ruotsin Tung Metallejakin olen ostanut divareista kun ovat käteen sattuneet.
Palatakseni Heavy Metalliin, niin meninpä tänään ostamaan uusimman numeron, kun siinä oli jatkoa Gipsy tarinaan. Ihan kohtalainen seikkailu, muttei mitään ihmeellisen kaunista.
(Ps. Mitä tarkoittaa Metal Hurlant?)
h00k00:
Itse kiinnostuin aikanaan Heavy Metalista Sarjainfossa 29 (4/1980) olleen jutun perusteella. Sain jopa ylipuhuttua isäni tilaamaan lehden minulle. Tuolloin kolmen vuoden tilauksessa yhden lehden hinnaksi tuli juuri ja juuri yli dollari. Olisipa vastaavia tarjouksia edelleen tarjolla ;)
Noin -92 alkoivat lehden valitsemat jutut kuitenkin kyllästyttää ja sen jälkeen vain satunnaisia numeroita on tullut hankittua.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta