Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Manga ja anime

Suomi animen ja mangan maailmassa

(1/13) > >>

pallo-kala:
Eli mitä kaikkee suomalaisia animeja manga sarjoja tiedätte? ???

itse tiedän vain muumit

Edit. Korjasin otsikon. -Jani/Ylläpito.

Ghaassas:

--- Lainaus käyttäjältä: Jack-Sparrow - 12.08.2005 klo 16:48:10 ---Eli mitä kaikkee suomalaisia animeja manga sarjoja tiedätte? ???

itse tiedän vain muumit

--- Lainaus päättyy ---

Niitä ei tietääkseni erityisemmin ole. Muumitkin ovat animaationa japanilainen, vaikkakin osa jaksoista perustuu löyhästi Tove/Lars Janssonin sarjakuviin (kirjoista en tiedä).

meuhkaantuja:
en tiiä muita suomalaisii mutta Eikös Tao Tao oo saksalainen

Laura Sivonen:
Ensinnäkin suomalainen animaatio on suomalaista animaatiota. Suomalainen sarjakuva on suomalaista sarjakuvaa. Japanilainen animaatio on japanilaista animaatiota. Japanilainen sarjakuva on japanilaista sarjakuvaa. Suomalainen animaatio ei voi olla japanilaista animaatiota. Japanilainen animaatio ei voi olla suomalaista animaatiota. Suomalainen sarjakuva ei voi olla japanilaista sarjakuvaa. Japanilainen sarjakuva ei voi olla suomalaista sarjakuvaa. Suomi ei ole Japani. Japani ei ole Suomi.
Japanilainen sarjakuva on mangaa ja japanilainen animaatio on taas animea. Suomalainen animaatio on suomalaista animaatiota ja suomalainen sarjakuva on suomalaista sarjakuvaa, vaikka niille ei mitään erikoistermiä olekaan.

Itse otsikon kysymykseen loytyy tietoa vaikka hra Lehtisen sivuilta osiosta Suomi animessa.

Kirjoitukseni sävy voi olla hieman alentuva, mutta kun asia ei tunnu menevän tavaamallakaan läpi (koska minusta se ei ole edes mielipideasia, että onko japanilainen animaatio turkkilaista vai japanilaista).

isokana:
Jos animen suhde Suomeen kiinnostaa, kannattaa marssia kioskille/kauppaan ja ostaa sieltä Anime-lehti 4/2005, jossa esitellään animen Suomi-kytköksiä perusteellisesti edellämainitun herr Lehtisen toimesta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta