Sarjakuvantekijöiden keskustelut > Piirtäminen, tekstaus, väritys ja skannaus

Tietokone vai käsinpiirräntä

(1/51) > >>

Reima Mäkinen:
Tälläinen selkeä vastakkainasettelu. Koneenkäyttöhän perustellaan usealla alalla sillä, että se nopeuttaa ja tehostaa toimintaa. Välillä se on ihan pakko. Mutta nyt ei kysyttykään sitä...

JJ Naas:
Äänestin, että perinteisestä piirtämisestä nautin enemmän, mutta värittäminen on nautinnolisempaa tietokoneella, kun voi läiskiä värejä rennosti, eikä ole pelkoa siitä että sillä tavalla voisi tuhota hyvän viivapiirroksen.

bgt:
Riippuu hiukan siitä, kuinka hyvin asian tekee. Jos tietokoneella vain fill-operaatiolla peittää alueita tasaisella värillä, tai tasaisella väriliu'ulla, se on hurjan kliinisen näköistä. Etenkin 3d-mallinnetuissa jutuissa tämä on perisynti. Asiaa auttaisi, jos pintoihin käytettäisiin edes jotain häiriöfiltereitä, jotka tekisivät niistä elävämmän näköisiä.

Nytkin, kun katselen ympärilleni, en näe puhtaan tasaista pintaa juuri missään. Pöydällä lojuvalla tyhjällä paperilla on ehkä tasainen valoisuuden liuku, mutta kännykkänikin harmaa kuori näyttää jo rosoiselta. Kuten mikä tahansa metallipinta. (peltikuori)

Kaupallisten sarjakuvien ja piirroselokuvien tuottajat olettavat, että etenkin robottien piirtäminen käy muitta mutkitta suoralla mallinnuksella. Mutta jos pinnan kuviossa ei ole minkäänlaista rosoisuutta (mattapintaa), niin sitten se on peili.

Olen nähnyt miellyttävää tietokoneanimaatiota, mutta se on harvinaisempaa kuin perinteisin keinoin tuotettu.

Marj:
Tietokone on ihan näppärä ja vikkelä... toisinaan. Välillä sitä saa vaan kyllä huomata, että nopeammin olisi tullut, jos olisi vain käsin hutaissut.
...jos osaisi

Piruako minä sinne ruudulle söhertämään, kun ei vielä sivellinkään ole hallinnassa. Perinteisesti, perinteisesti.

Leo:
Perinteisesti. Olen sukka piirtämään koneella (en osaa sitä ollenkaan). Itseasiassa ihmettelen sitä (omakehu haisee), sillä kotisivut yms. tuntuvat helpoilta (vaikkeivat nekään uskottoman hienoja ole) ja php:n nettioppaita ymmärrän helposti. Miksi siis en osaa pirtää koneella? todennäköisesti taidot eivät riitä, mutta selitän homman, sillä, että laitteisto on huono :D Säälittävää... en ole yhtäainutta sarjakuvaa piirtänyt koneella - värittänyt kylläkin, mutta kotisivuilla olen tehnyt vähän kuvia koneella. Pikselinviilaajat on muuten todiste siitä, ettei piirrosjäljen tarvitse olla upeaa, jotta sarja saisi paljon lukijoita  ;D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta