Kirjoittaja Aihe: Miten käsis tulisi tehdä?  (Luettu 23630 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Leo Loikkanen

  • Vieras
Miten käsis tulisi tehdä?
« : 29.01.2004 klo 11:10:25 »
Juu... tota, mulla olis tälläinen idea sarjakuvax nimeltään "Herra Normaalin epänormaalin seikkaulut" Ongelma on siinä, etten oikein osaa tehdä käsiksiä pitkille sarjakuville. Joten miten se tulisi tehdä? Tuleeko paperille kirjoittaa mitä ruudussa tapahtuu ja mitä kukin henkilö sanoo?

Mikä on tehokkain tapa tehä käsis?

O.K.

  • Jäsen
  • Viestejä: 528
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #1 : 29.01.2004 klo 11:58:55 »
Tällaista threadia juuri kaipasinkin! Nyt kaikki käsiksiä vääntäneet neuvoja antamaan. Miten te käytännössä teette käsiksenne, mitä tietoja käsiksestä näkyy? Miten tehdään kunnollinen käsis toiselle piirtäjälle. Meillä kirjoittaja/piirtäjillä kun jää se käsikirjoituksen teko puolitiehen, kun luullaan, että kaikki pysyy järjestyksessä pään sisässä.

Itse olen omat "käsikirjoitukseni" kirjoittanut ensin lähinnä kaunokirjalliseen tyyliin, kuvitellut kirjoittavani vaikkapa novellia. Sillä tavalla saa hyvän inspiksen kirjoittamiseen. Sitten tämän "novellin" pohjalta olen rakentanut kuvakässärin, eli ruutuihin sovittaminen, lopulliset replat ym. on tullut vasta tässä vaiheessa. Tämä teettää kuitenkin melko paljon työtä, mukaanhan täytyy laskea vielä ideointi, suunnittelu, lähdeaineiston kokoaminen... :P

Vaihtoehtona on siis 1) että jo kirjoitusvaiheessa pohtii sivut, ruudut ja tekstit valmiiksi, mikä tuntuu ainakin minulla syövän innon kirjoittamiseen, tai 2) hyppää suoraan kuvakässäriin, mikä taas tuntuu mahdottomalta suurien kokonaisuuksien kanssa.

Vinkkejä? ???

J.Kantelinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 54
  • Cabals The Card Game
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #2 : 29.01.2004 klo 12:23:47 »
Jaa-a. Nyt kaikki ideanikkarit paljastakaa salaisuutenne! Vaan taitaa olla aika vaikea kysymys vastata kenenkään kattavasti (toivottavasti joku yrittää kuitenkin). Jokainenhan tekee varmasti tapojensa mukaan. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, esim. Petri Hiltunen ei tee minkäänlaista valmista käsikirjoitusta, mutta eiköhän kuolevaiset yleensä tarvitse useammankinlaista karttaa pitääkseen asiat kurissa.

Kuvakäsikirjoitus lienee minimivaatimus. Normaalissa aukeamassa on kuitenkin oltava joku balanssi ja sivun viimeisellä ruudulla voi pelata aika paljon. Vaikea on tehdä kuvakässäriä jos ei tiedä mitä henkilöt sanovat, minusta.

Idea olisi tietysti ihan jees olla aluksi. Sitten pitäisi olla aikaa sulatella vuosikymmen sitä. Ja valtavat perslihakset tietty.

Eikös hyvä juoni ala aika usein loppupuolelta tarinaa? Ja alun pitäisi olla mukaansatempaava, kysymyksiä herättävä varmaan.
Juonihan on periaatteessa kysymysten asettelua ja vastailua erilaisin tavoin. Eikös joo? Siitä kun lähtee, niin loppu on rallattelua.

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #3 : 29.01.2004 klo 12:40:27 »
Muutama lähdeteos kannattanee mainita.

Will Eisnerin Sequental Art -kirjassa on hyvältä kuulostavia neuvoja mm. sivujen sommitteluun ja ruutujakoon. Uusimmassa Sarjainfossa on käsikirjoittaja-teema. Esimerkiksi Pauli Kallio kertoo ideointiprosesseistaan. Sarjainfon juhlanumerossa #100 on muistaakseni hyvä juttu sivun sisäisestä "liikkeestä" Tape Koivistolta.

Netistä löytyy vanhan kunnon Kupla-Akatemian kässäriopas.

Jenkkityylisessä käsikirjoituksessa - eli siis kirjoittaja ja kuvittaja ovat eri henkilö - kirjoittaja kirjoittaa ensin kuvauksen sivulle (montako ruutua, miten jaettu) ja sitten jokaiselle ruudulle erikseen (kuvakulma, puhekuplat, selitteet, efektit, sisältö). Kuvakässäriä harvemmin tehdään.

Esim:

SIVU 1 - yhdeksän ruudun ruudukko
RUUTU 1 - Tietokoneohjelmoija haaskaa kahvitaukoaan netin keskustelufoorumeilla. Hän näpyttää kiivaasti tekstiä, silmät päässä seisoen. Kuvakulma ohjelmoijan vasemmalta sivulta.

CAPTION: TAVALLINEN TORSTAIPÄIVÄ.
SFX: TAKATAKATAKATAK

Oikeasti asiasta jotain tietävät: teidän vuoronne.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2004 klo 12:41:26 kirjoittanut Otto Sinisalo »

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #4 : 29.01.2004 klo 13:06:08 »
Tuolta näette kuinka huikean hienoa Luupäät sarjakuvaa tehdään: Siinä ensin kirjoitetaan tarinaa, sitten tehdään kuvakäsis, sitten luonnos ja lopulta tussautetaan. Ai, kun on kaunista!

http://www.boneville.com/cartoonbooks/drawingboard/bj-1.shtml

Katsokaa myös muut esmerkit tuosta linkin ryppäästä.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #5 : 29.01.2004 klo 13:13:58 »
Jenkkityylisessä käsikirjoituksessa - eli siis kirjoittaja ja kuvittaja ovat eri henkilö - kirjoittaja kirjoittaa ensin kuvauksen sivulle (montako ruutua, miten jaettu) ja sitten jokaiselle ruudulle erikseen (kuvakulma, puhekuplat, selitteet, efektit, sisältö). Kuvakässäriä harvemmin tehdään.
Ja olen huomannut, että useasti käytetään Marvel -tyylin käsistä, eli käsikirjoittaja antaa piirtäjälle juonitiivistelmän (joskus vain sivun tai kaksi), jonka piirtäjä piirtää oman päänsä mukaan (tekee sivu- ja ruutujaot yms.) ja sitten taas käsikirjoittajalle, joka kirjoittaa dialogin. Näin toimi mm. Stan Lee, joka kirjoitti samanaikaisesti monta eri lehteä ja sysäsi samalla osan kirjoitusprosessista piirtäjälle. Samasta syystä esim. vanhoissa Lee/Romitan Hämiksissä on paljon toimintakohtauksia, joissa Hämis pohtii elämänsä kiemuroita yms. syvällistä.

Omasta kokemuksesta tiedän, että parhaiten juttu onnistuu, kun käsikirjoittaja ja piirtäjä löytävät sen parhaiten toimivan tyylin tehdä yhdessä sarjakuvaa. Eli jokainen tapaus on aika yksilöllinen.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #6 : 29.01.2004 klo 14:35:21 »
Näistä on jo mainittu mutta kerrataan. Tunnetuimmat mallit taitaa olla Amerikkalaiset DC ja Marvel mallit. DC mallissa on jokaisesta kuvasta tarkka kuvaus siitä mitä siinä on. Kuvakulmia yms. Mitä enemmän piirtäjä ja käsikirjoittaja tuntevat toisiaan sitä vapaampia kuvaukset voivat olla. Eli kuten yllä mainittiin, tyyliin:

Sivu 1 (3 kuvaa)

Ruutu 1

Kuva yläkulmasta. Pekka kurkottaa kohti soivaa puhelinta.

SFX: Piiiirrrr!

jne...

Marvel tyyli kuten weltsu mainitsi. Piirtäjällä on yhteenveto tarinasta. Korkeintaan jonkinlainen sivujako. Esim. Hämis ja Mörkö tappelee. Piirtäjä piirtää tästä sivun ja sen jälkeen käsikirjoittaja tekee tekstit.

DC tyyliin kuuluu toki myös synopsis, yhteenveto tarinasta ja ehkä hahmokuvauksia sun muuta. Itse olen muille käyttänyt lähinnä DC tyyliä aika lyhyillä kuva kuvauksin. Sen lisäksi koitan saada jonkinlaisen tikku-ukko viritelmän aiheesta.

Manga oppaissa opetetaan seuraavaa: Tee Plotti. Siinä on sivuttain mitä tapahtuu (itse teen tämän "sivujakona ja hieman yksinkertaisemmin). Elis Sivu 1 Title page, Sivu 2 ja 3 Sankaritar saapuu kouluun aamulla. Poika törmää häneen ja pilkkaa kampausta. Sivu 4 ... jne. Sen jälkeen tehdään Storyboardi jossa on jo dialogi valmiina. Sen jälkeen sitten tehdäänkin tarkemmin kuva sommittelua ja kaikkea muuta sellaista ja lopulta saadaan valmis sarjis. Tämä on lähinnä sitä mitä teen jos yritän itse tuhertaa omat sarjakuvani. Tosin silloin helpommin tulee jätettyä koko käsis hyvin ylimalkaiseksi.

Niin ja storyboardista valmiiksi sivuksi tekeminen ei tietenkään ole ihan noin simppeli juttu. Siihen kuuluu sitten toki ruutujakoa, kuvien komposiota, erilaisia siirtymiä ruudusta toiseen, sivulta toiseen siirtymiä ja paljon muuta.

Edit: Lisättäköön vielä, että japanilainen tyyli sopinee parhaiten kun piirtäjä ja käsikirjoittaja ovat sama henkilö. Tosin jaappanissa ne taitaa käyttää paljon assistantteja apunaan tekemässä kaikki piirtämiseen liittyvät "rutiini" hommat.

Niin ja paras tapa tietty on, kuten jo mainittiin, se mikä sopii parhaiten piirtäjälle ja käsikirjoittajalle mikä kai yleensä tarkoittaa kaljalla istumista ensi alkuun ja ideoiden pyörittelyä.

Ja kai kun  tätäkin tuli jatkettua, niin voisi lisätä tähän ns. elävän käsikirjoituksen, joka elää koko sarjakuvan teko prosessin ajan vaikka piirtäjä ja käsikirjoittaja olisivat eri henkilö. Tämmöinen prosessi oli esim. Blaomen (http://koti.mbnet.fi/mrag/htmls/comics/blaomen1.html) joka lähti aika epämääräisestä tarinarungosta liikkeelle. Vaikka tarina on 6 sivun mittainen, niin "loppuratkaisu" eli aika pitkään.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2004 klo 14:43:43 kirjoittanut Tero Mäntylä »

Esa

  • Jäsen
  • Viestejä: 712
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #7 : 29.01.2004 klo 14:41:32 »
En tiedä miten tulisi tehdä, mutta voin kai kertoa kuinka itse teen.

Tarinean perusidea on päässä jo valmiina. Otan A4 ja alan piirtää. Lisäilen kaikkia yksityiskohtia ja uusia juttuja. Eli improvisoin paljon. Kun on tarina A4 piirrän sen isommalle, tätä A4:lle piirrettyä tarinaa avuksi käyttäen, mutta voin lisäillä siihen sitten kaikkia uusia ideoita ja parannella kuvakulmia yms. Mä kuitenkin piirrän jo A4:lle siististi, enkä vain sutaise. Eli tätä mun tyyliä kai kutsutaan kuvakäsikirjoitukseksi?!

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #8 : 29.01.2004 klo 15:00:45 »
Tässä olisi 3 sivua esimerkkiä DC tyylisestä sarjakuvakäsikirjoituksesta jonka tein kun aloin harjoitella puhtaasti käsikirjoituksen tekoa. Silloin sain aika paljon ohjeita Dark Horsen sivuilta. Siellä kerrottiin mitä heille lähetetyn käsikirjoituksen tulisi sisältää. Sarjakuvaa ei ole piirretty. Se perustuu yhteen live-roolipeliin mikä minun piti järjestää ja larp taas perustui hyvin löyhästi George A Romeron zombi klassikkoon
Day of the Dead. Tarinan nimi on Night of the Mechanical Zombies ja kun lähdin tarinaa käsikirjoittamaan, niin huomasin, että se vaatisi useamman lehden verran tavaraa. Jos joku hirveesti tahtoo piirtää mekaanisia (cyber) zombeja Alaskassa (+ amerikkalaisia solttuja) niin lähettäköön mulle postia (tepema@saunalahti.fi)

Tästä on muutoin jossain oikeastikin englannin kielinen versio mutta en nyt ehtinyt sitä kaivaa esiin ja tarinan synopsis käsitteli tarinaa niin paljon eteenpäin, etten viitsinyt laittaa sitä esille.

Edit: kash. Larpin kotisivu on vielä tallella: http://www.saunalahti.fi/tepema/nmz/

----------------------------------------------------

Page 1 (5 panels) of Issue 1

Panel 1
People are gathered to square. There’s big clock or millennium counter on background and everyone is watching it. Sybill and Andre are standing on the hill nearby, foreground of picture. Sybill is in Andre’s arms.  Sybill have a bottle of red wine in her hand. Everyone is waiting.

CAP:    EVERYONE IN THIS SMALL ALASKAN VILLAGE HAS GATHERED TO CELEBRATE A CHANGING OF MILLENNIA.

Panel 2
Sybill and Adnre watches to right. The Louis and Katharina is approaching them.

ANDRE:    ARE YOU AT WORK?

KATHARINA:   NO. WE GET REST OF THE DAY FREE. EVEN WE SCIENTIST NEED SOME SPARE TIME.

SYBILL:   THAT’S SO TRUE.

Panel 3
Closer to Louis

LOUIS: WHAT GOING ON.

ANDRE: THE MOMENT IS AT OUR HAND.

Panel 4
Picture of square. Someone is yelling.

SOMEONE: WHAT’S THAT?

Panel 5
Some sort of ball is dropping from sky. Everyone is watching. Also our heroes.
 Page 2 (6 panels)

Panel 1
One of the ball is landed on the street. People are gathered around it.

CROWN:   WHAT’S THAT ?
Panel 2
Small panel. Ball is opening

CROWN:   IS THAT ROCKET?

CROWN:   
Panel 3
Small panel. Cyber lizard is hatch from ball that is little opened. Young girl is crouching near ball.
Panel  4
Small panel. Cyber lizard stands on the ground. Girl tires to touch it.

GIRL:   WHAT ARE YOU ?
Panel 5
Sybill, Andre, Katharina and Luois are approaching the crown. Behind more balls are raining.

Panel 6
People start to yell.

SFX:    AAAAAAAAAHH
 Page 3 (5 Panels)

Panel 1
People are running away, four scientist stand watching. Girl is in middle and creature in eating her neck. More and more balls are raining.
Panel 2
Medium shot of girl. She trying to fight.

Panel 3
Close to girl and lizard eating her neck. There’s wires everywhere and girl start to change to cyborg.

Panel 4
Girl is turned to zombie.

Panel 5
Girl zombie is approaching the bystanders.

GIRLZOMBIE:   HUUAAAAARGGGHHH! BRRAAAAAIIINNNNSSSSS!!!!

KATHARINA: HELP!

ANDRE:   LET’S GET OUT OF HERE.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2004 klo 15:06:28 kirjoittanut Tero Mäntylä »

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #9 : 29.01.2004 klo 16:49:37 »
Jees piirtäjän kanssa on aina hyvä sopia missä muodossa hän käsikirjotukset haluaa. Tää vaihtelee hirmusesti. Ainoita oikeita tapoja ei oo. Pääasia että informaatio välittyy.

Mä teen hommat itsekseni näin - ensin mietin tarinan mielessäni hyvin tarkkaan läpi. Vääntelen ja kääntelen. Yritän keksiä vaihtoehtoisia juonenkäänteitä, lopetuksia jne... kun lopulta olen saanut jutun päässäni ojennukseen ja mielestäni tarpeeksi hyväksi, teen siitä pikaisen muistiinpanon lähinnä jotta näen miten ruudut jakautuu sivulle ja miten puhekuplat ruutuihin. Nää ensimmäiset muistiinpanot on jotakuinkin 2x3 sentin kokosia. Repliikeistä on vain avainsanat sillä ne ovat yleensä päässäni aika hyvin tallessa ja piirustukset ovat korkeintaan tuommoista tikku-ukkotasoa. Jos juttu on pitkä, kirjotan repliikit tarkemmin ylös sillä niillä on tapana helposti haihtua mielestä vaikka tietää suurinpiirtein mistä henkilöt puhuvat.



Sitten tehdään toinen versio. Tässä repliikit ovat jo kokonaisuudessaan ja kuvallinen puoli on kans hahmoteltu kasaan. Nää ensimmäiset huopakynäversiot toimii mulla oikeastaan luonnoksinakin. Näistä mä sit vaan piirrän kaiken puhtaaksi valopöydällä.



Sit koneelle skannaus ja viimestely. Sivu valmis.



JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #10 : 29.01.2004 klo 18:35:26 »
Jees! Mulla on sama systeemi kuin Kaltsulla, paitsi että kakkosluonnosteluvaiheen jälkeen on yleensä aika todeta kriittisesti että tämähän on ihan p*stä, jolloin työ joutuu kansioon nimeltä: "Kamaa". Loppujen lopuksi noin kymmenestä kakkosvaiheeseen päässeestä kyhäelmästä tiivistetään 2-3 valmista juttua.

Niinkuin nyt sitten vaikka näitä.

Lyhyitä juttuja kirjoittaessa teen usein niin, että keksin viimeisen ruudun ensin, ja sen jälkeen koitan hahmottaa, että miten kyseisen ruudun esittämään tilanteeseen oikein päästiin. Mielestäni helpompaa työstää lopusta alkuun, kuin keksiä hyvä aloitus, ja sitten pähkäillä että mitenkähän tämän jutun lopettaisi.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #11 : 29.01.2004 klo 18:55:52 »

Lyhyitä juttuja kirjoittaessa teen usein niin, että keksin viimeisen ruudun ensin, ja sen jälkeen koitan hahmottaa, että miten kyseisen ruudun esittämään tilanteeseen oikein päästiin. Mielestäni helpompaa työstää lopusta alkuun, kuin keksiä hyvä aloitus, ja sitten pähkäillä että mitenkähän tämän jutun lopettaisi.

Juu tuo on hauska juttu. Ja sitten kun yleensä aluksi jaksaa piirtää paremmin niin piirtämisen taso nousee alusta loppuun, eikä toisinpäin. Viimeisestä kuvasta tulee siis hienoin!

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #12 : 29.01.2004 klo 21:45:22 »
Uusimmassa sarjassani piirsin viimeisen sivun (eli 20) ensimmäisenä. Tosin tällä kertaa tiesin melko tarkalleen, mitä tarinassa tapahtuu, joten oli helpompaa sovittää keskiosuus, kun oli selkeästi alku ja loppu jo kuvattu.
Minä harvoin kirjoittelen itselleni käsistä. Ja sillon kun niin teen on se useimmiten miniatyyrikuvakäsiksiä Kaltsun tyyliin ja ehkä muutaman sanan juonitiivistelmä.
Kuvakäsiksenkin ideana on lähinnä vain pohtia ruutusommittelua eikä itse tarinaa...
Loppujen lopuks mulla tulee varsin vähän "ylimääräistä" materiaalia valmiin sarjakuvan lisäksi (esim. hahmoluonnoksia tai just kuvakäsiksiä).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Leo Loikkanen

  • Vieras
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #13 : 30.01.2004 klo 10:09:12 »
Kiitos näistä neuvvoista!

Olenj jo itse ruvennut tekemään käsistä Wordillä tekstimuodossa. Kun se on valmis, alan tekemään kuvakäsistä, "Siistin" sen ja tussaan. Käyttäisin valopöytää, mutta kun ihminen on köyhä opisekija (Lukiossa) ei hänellä ole varaa valopöytään.

Sivukysymys:

Mistä saisi HALVALLA laadukkaan valopöydän USB 1.0/1.1 porttiin?

Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 940
Re:Miten käsis tulisi tehdä?
« Vastaus #14 : 30.01.2004 klo 11:06:07 »
Sivukysymys:

Mistä saisi HALVALLA laadukkaan valopöydän USB 1.0/1.1 porttiin?

No voe perikles, käytetään sitä searchiä tai kelaillaan noita sivuja, ei niitä ole kuin kuusi.

valopöydistä on juttua ainakin seuraavissa

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=12;action=display;threadid=198;start=0

ja

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=12;action=display;threadid=504;start=75

Mutta tietokoneeseen kytkettävistä valopyödistä en ole ikinä kuullut, ettet vain puhuisi piirtopöydistä, niitä voi kyllä kytkeä tietokoneeseen. Ja eiköhän ne hinnat selviä katselemalla tietokoneliikkeiden hintoja vaikka netistä.

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=12;action=display;threadid=586

hintoja:
 http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuotehaku.pl?tuoteryhma=15

But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.