Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia

Kielletyt kuva-aiheet

(1/15) > >>

Reima Mäkinen:
Se mitä saa ja mitä ei saa piirtää, tuntuu herättävän jatkuvasti keskustelua. Osa näistä kielloista on rankemmin sanktioituja kuin toiset. Arkaluontoisista asioista pahastutaan ja loukkaannutaan. Tunteet kuumenevat ja ihmiset pitävät kiinni oikeuksistaan. Jokaisen piirtäjän on syytä tarkkaan harkita mitä kuva-aiheita käyttää ja missä yhteydessä. Turha loukkaavuus ja hyökkäävyys on merkki sivistymättömyydestä.

Mutta toisaalta joskus asioiden "valaiseminen" vaatiii kärjistämistä. Muun muassa sananvapaus ja sitaattioikeus takaavat oikeuden käyttää taideteoksissa arkaluontoisiakin aiheita.

Tänään uutisoitiin valmisteilla oleva tupakkalain tiukennus joka rajoittaisi tupakoivien ihmisten esittämistä lehdissä, televisiossa ja teatterin lavalla.

Toinenkin kieltouutinen tältä päivältä. Punainen risti.
Ensimmäisenä huomio kiinnittyy tietenkin tuon uutisen kuvitukseen! Useinhan näissä vaikuttaa kuva-aiheen sijoituspaikka. Esimerkiksi liikennemerkkien muotoa ja väritystä ei saa matkia ulkomainonnassa.

Loppuun vielä klassikko eli svastika. Suomessahan tätä merkkiä ei ole kielletty. Mutta Saksassa on eikä USA:ssakaan merkin käyttö taida massiivisen paheksunnan vuoksi onnistua.

pertti jarla:
Höh. Ei tekisi mieli esiintyä minään tupakin myynninedistäjänä, mutta kyllä mä meinaan jatkossa piirtää tupakin huuleen jos siltä tuntuu. Kiinnostava tapaus parin viikon takaa: piirsin stripin, jossa Heimo Vesa ymmärtää väärin invamerkin. Mulle meilattiin, että strippi "loukkaa törkeästi vammaisia". Eli invamerkin pitäisi ilmeisesti olla tabu. Kiinnostava ajatus tämä, että ihmisryhmän kunnioittamiseen kuuluu sitä kuvaavien symbolien käyttökielto.

Ossi Hiekkala:
Näköjään punainen ristikin kuuluu kielletylle alueelle.

Rami Rautkorpi:

--- Lainaus käyttäjältä: pertti jarla - 05.02.2009 klo 11:55:27 ---Höh. Ei tekisi mieli esiintyä minään tupakin myynninedistäjänä, mutta kyllä mä meinaan jatkossa piirtää tupakin huuleen jos siltä tuntuu.

--- Lainaus päättyy ---

Ei hätää, siirryt vain Hesarista Maikkarin palvelukseen: Työryhmä ei rajoittaisi tupakointia journalismissa ja taiteessa / MTV3.fi

pertti jarla:

--- Lainaus käyttäjältä:   - 05.02.2009 klo 11:57:50 ---En kyllä tajua miten se vammaisia olisi loukannut. Silläkö, että Heimo luuli sen tarkoittavan vessaa?
--- Lainaus päättyy ---

Niinpä, mulle jäi käsitys että vammaisiin liittyviä asioita ei saisi huumorivitsi-stripissä käsitellä ollenkaan. Loukkaantunut mieshän ei tietenkään itse ollut liikuntarajoitteinen, vaan loukkaantui näiden puolesta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta