Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Aku Ankka ja kumppanit

Paul Murry

<< < (2/17) > >>

Janne:
Vaikka jäärä olenkin, niin on ihan pakko kysyä, onko Murry jonkun mielestä oikeasti mestaripiirtäjä? Kyllähän mies hyvän kriteerit täyttää, mutta aika usein olen hänen tarinoita lukiessa pitkästynyt ja huokaillut. Viiva ei ole lennokasta.

On se kumma, kun juuri Italiasta tulevat NE hyvät piirtäjät. Mutta onhan se ymmärrettävää, että ei joka osa voi olla italialaisten tekemä. Silti sanoisin, että Gatto, Carpi, Chierchini, Bordini tai vaikkapa Asteriti ajavat Murryn ohi vauhdilla.

Fever:

--- Lainaus käyttäjältä: Jansa72 - 06.03.2008 klo 18:18:43 ---Vaikka jäärä olenkin, niin on ihan pakko kysyä, onko Murry jonkun mielestä oikeasti mestaripiirtäjä? Kyllähän mies hyvän kriteerit täyttää, mutta aika usein olen hänen tarinoita lukiessa pitkästynyt ja huokaillut. Viiva ei ole lennokasta.

--- Lainaus päättyy ---

Ei ole ainakaan minun mielestäni. Pahoittelen off-topicia.

En ole koskaan pitänyt Mikin tavasta hieroa nenäänsä miettiessään tai siitä miten Hessun kävelee kämmenet suoraan alaspäin. Olen myös aina inhonnut Murryn ihmeellistä pistoolijäljitelmää ja tapaa jolla rosvot asetta osoittelevat.

Superhessun Murry hallitsi, mutta muuten olen melkein aina skipannut hänen tarinansa.

Jyrki Vainio:
Murry teki Disney-hommien lisäksi paljon aikakauslehtipilakuvia (sekä omalla nimellään että esim. nimimerkillä Pablo). Monissa aiheena näyttää olevan Kalle Kehveli -tyyppisiä hillbillyjä, tunnistettavasti Murryn Mikki-sarjojen sivuhahmojen tyylillä piirrettyjä. Olen nähnyt näistä useita lyijykynäluonnoksia, sekä muutamia viimeisteltyjä, joissa on tussiviivan lisäksi tussilaveerausta ja paikoin myös hiili/liitu varjostusta. Niissä viiva on menevää ja tyyli eloisaa, niistä voi nähdä että kyllä mies piirtää osaa.
Mikki-sarjojen osalta jaan muidenkin esittämän mielipiteen: minusta Murryn Mikki-sarjat ovat piirrostyyliltään jotenkin kylmän kalseita ja ankeita, suoraan sanoen luotaan työntäviä. Ei ollenkaan semmoisia ominaisuuksia, kuin Disney-imagoon yleensä liittäisi. Vaikka amerikkalainen piirtäjä onkin, Murryn Mikki-sarjat ovat ilmiasultaan jotenkin tavallaan brezhneviläisiä.

VilleM:
Yllätyin, kuinka tylysti Paul Murrya on täällä joukolla seivästetty. Itse pidin kovasti hänen tarinoistaan tenavana, suunnilleen ala-asteikäisenä. Sen jälkeen ei ole tullut Murryä niin paljon luettua, mutta muistaakseni ei hänen viimeinen kovakantinen Mikki-kirjansa saanut mitään inho-reaktiota aikaan. Pikemminkin päinvastoin. Oli miten oli, pitänee ostaa tuleva opus, niin voi kätevästi tarkistaa ja päivittää kantansa Mr. Murryyn.

VesaH:
Murryn piirtämien juttujen taso laski aika paljon 1950-luvun sarjoista viimeisiin tuotoksiin. 1950-luvulla Murryn lyhyet Mikki-jutut olivat usein hyviä, ei pelkästään pitemmät seikkailut.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta