Sarjakuvantekijöiden keskustelut > Luomistyö, käsikirjoittaminen ja kääntäminen

Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä

<< < (2/44) > >>

keijoahlqvist:
Tietoa on. Varsinkin juristeilla mutta yleensä vasta käräjäistunnon jälkeen.

-JJ-:
Tämän keskustelun aihe oli ainoa, joka sopii kysymykseeni, mutta kysymys ei  tosin liity mitenkään yläpuolella olevaan keskusteluun. :) En vain halunnut uutta topikkia luoda tämän takia..

Voi kuulostaa tyhmältä, mutta olen jo pitkään pohtinut seuraavanlaista asiaa:

Haluaisin tehdä sarjakuvan, jossa on monta päähenkilöä. Jotenkin tarinan kulkua miettiessäni on aina ongelmaksi tullut, kuinka saan sovitettua nuo esim 5-7 henkilöä tasapuoliseen asemaan sarjakuvassa, ja miten kuvata heitä, ilman, että tarina vaikuttaa sekavalta ja vaikeasti luettavalta.
Itse henkilöt ovat hyvin erilaisia, joten ns. ulkoisten asioiden kanssa ei tule ongelmaa.
Olen yrittänyt etsiä sarjakuvia, joissa olisi enemmän kuin yksi tai kaksi päähenkilöä, mutta joko olen etsinyt huonosti, tai sitten sellaisia sarjakuvia on aika harvassa. Joitain olen kyllä löytänyt, mutta nekin hiukan huonoja esimerkkejä itselleni.. :/
Olisin siis halunnut katsoa millaisia tapoja on kuvata monen päähenkilön elämää ja kuinka tarinankerronnan saa sujuvaksi..
Voi olla, että pidän tätä asiaa monimutkaisempana kuin se onkaan, mutta koska olen aina piirtänyt tarinoita, jossa on juurikin yksi tai kaksi päähenkilöä, on nyt vaikea alkaa kuvata montaa. Ja juuri tässä tarinassa olisi tärkeää saada kaikki henkilöt esille tasa-arvoisesti ja kuvata heitä sekä erikseen, että yhdessä.

En nyt tiedä ymmärsikö kukaan, mitä ajan takaa, mutta olisin kiitollinen, jos joku viitsisi antaa hiukan vinkkejä, kuinka tällaisen jutun saisi toimimaan, ja miten henkilöt olisi hyvä 'esitellä' jne jne. Kaikki neuvot tervetulleita. :]

Kiitos.

-JJ-

Curtvile:
-JJ-
Watchmenissa on useita päähenkilöitä, mutta ratkaisumallia voi etsiä elokuvien ja kirjojenkin puolelta. Elokuvissa visuaalinen puoli on jo valmiina.
En sano mitään elokuvan laadullisista meriiteistä mutta tuorein esimerkki on Vantage point jossa samaa tapahtumaa läpikäydään eri henkilöiden kautta.

-JJ-:

--- Lainaus käyttäjältä: Curtvile - 27.09.2008 klo 11:34:12 ----JJ-
Watchmenissa on useita päähenkilöitä, mutta ratkaisumallia voi etsiä elokuvien ja kirjojenkin puolelta. Elokuvissa visuaalinen puoli on jo valmiina.
En sano mitään elokuvan laadullisista meriiteistä mutta tuorein esimerkki on Vantage point jossa samaa tapahtumaa läpikäydään eri henkilöiden kautta.

--- Lainaus päättyy ---

Totta, totta, täytyykin perehtyä miettimään tuota elokuva puolta, jos löytyisi jotakin jännää.. Kirjoja kun ei tule oikein luettua, niin vaikea niistä apua hakea..

Mutta kiitosta paljon, oli nopeaa toimintaa. :)

Curtvile:
Robert Altmanin elokuvat olisivat parempi esimerkki.
Henkilöhahmojen määrän kasvaessa aina vaikeutuu pitää kaikki langat käsissä.

Jäin pohtimaan tuota "tasa-arvoisessa asemassa" koska oikeassakin elämässä ihmisten vahvuudet ja heikkoudet ovat kovin erilaisia.

Yksi on että lähdet siitä että kasaat henkilöt, luonteet ammatit toiveet yms ja sitten kehität juonen perusteeman/tapahtuman.
Kirjoitat kunkin hahmon tarinan erikseen miten he kukin reagoivat tapahtumaan/asiaan ja sitten vaan leikkaat ja liimaat kaiken yhteen.
Se miten joku reagoi asioihin kertoo paljon enemmän kuin se että kertoo sivukaupalla mitä mieltä hän on...paitsi jos nämä kaksi ovat jyrkästi vastakkain.
hahmojen ulkoasukin on yksi tekijä.

hahmo 1(koskien hahmon 2 kättä hellästi): "ihanaa että löysin sinut, tarvitsen sinua"
Hahmo 2: " okei, kumpaa nyt: Maailmanloppuko taas vai meidän suhteemme?"

Mieti miten repliikit muuttuvat riipuen hahmon 2 ilmeestä ja käytöksestä ja mikäli
a)molemmat ovat haalariasuisia duunarimiehiä b) molemmat silmälasipäisiä kurvikkaita blondeja c) hahmo 1 on 70-vuotias verkkariasuinen mies hahmo 2 noin kolmikymppinen nainen jakkupuvussa
pääasia on että tunnet hahmot ja tiedät heistä kaiken, käytit sitä tai et.

Ja vaikka tärkeää on että kertomus on sinulle selkeä niin anna raakaversio jollekin tutulle luettavaksi jotta kertomus on hänestäkn selkeä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta