Sarjakuvantekijöiden keskustelut > Luomistyö, käsikirjoittaminen ja kääntäminen

Historia sarjakuvan aiheena

<< < (3/31) > >>

Ainur:

--- Lainaus ---No tekihän se Timelykin toisen maailmansodan aikaan sarjakuvia jotka kertoivat toisesta maailmansodasta. Jos kuitenkin aiot julkaista tuon niin kannattaisi miettiä vähän aikaa tuota julkaisemista.
--- Lainaus päättyy ---

En ole ihan varma tarkoitiko minua vai muita tässä ketjussa, mutta kyllähän minä sitä olen miettinyt vähän aikaa ja miettimisvaiheessa pysyn. Omakustanne se saa olla tällä hetkellä. Eihän tarina mikään mestariteos ole eikä näemmä sovi täkäläiseen (s.o. ruotsalaiseen) makuun, palaute on ollut vaisua. Ei tosin huvita juosta ihmisten perässä mankumassa kritiikkiäkään, kun pitäisi saada väikkäri valmiiksi pian eikä piirrellä yömyöhään.

Joskus tulee sellainen olo että "historiallinen" merkitsee heti jotain vakavaa ja vihaista kertomatyyliä jolla pitäisi olla se Sanoma isolla ässällä. Vai johtuuko se vain akateemisesta ympäristöstäni? Minulla on kyllä paljon ystäviä historian laitoksella jotka harrastavat ainetta myös populaarikulttuurina. Eräs kollegani suunnittelee roolipelikampanjoita sotahistorian klassikoiden perusteella (kaksi poliittisesti epäkorrektia kärpästä yhdellä iskulla!). Sarjakuvanlukijat (saatikka sitten piirtäjät/käsikirjoittajat) ovat vain aina kiven alla (vai pitäisikö sanoa "kaapissa", kun ulostulo on niin traumaattinen).

Hazart:
Ainur. Mahtavan näköistä sarjista. Olen vaikuttunut! Kyllä tuollaisia kehtaa julkaistavaksi tarjota! (Sisällöstä en sano mitään, kun en ehtinyt lukemaan...)

8]

Rami Selin:
En minä historiaa harrasta, mutta kyllähän minä yritän ammentaa sitä jotain sotkua ilmoille. Teen parhaillaan romaania puolalaisesta säveltäjstä Frédéric Chopinista (1810-1839) ja sitä työstäessäni olen joutunut tonkimaan tunkiosta ties mitä. Historiaa yhtä kaikki.

Historia on kyllä hieno asia sarjakuvaa tehdessä. Kaikki logiikka on jo olemassa tarinalle, se pitää "vain" sovittaa.

Ossi Hiekkala:
Ohhoh! Olipas Ainurilla hyvän näköistä jälkeä. Tuli ihan nurkan takaa. Hahmot ovat ilmeikkäitä ja ruumiinkieli elävää. Kuvakerrontakin näyttää toimivalta. Samoin historiallinen konteksti tulee selväksi yhdellä vilkaisulla.

Ainoa mikä tulee mieleen, jos oikein halutaan kritiikkiä piirustuksesta, on jäljen hitunen raskaus.
Pitää lukea tarkemmin ajan kanssa.

Kysymys: miksi tätä ei ole näkynyt missään lehdyskänä?

Itse historian intohimoisena harrastajana kiinnitän olen tietysti erityistä huomiota historiaan sijoittuviin sarjakuviin ja luonnollisesti kuulun niihin, jotka kiinnittävät ehkä liikaakin yksityiskohtien oikeellisuuteen. Joku typerä pieni virhe yksityiskohdissa saattaa aiheuttaa ärtymystä mutta ei se yleensä pilaa kokonaisuutta, jos tarina on kohdallaan. Hugo Pratt jälleen kerran oli yksi parhaista historiallisten sarjakuvien tekijöistä. Hän kiinnitti paljon huomiota rekvisiitan uskottavuuteen vaikka se ei missään nimessä ollut pääosassa.

Maailman miltei paras piirtäjä, Hal Foster, sen sijaan on täysin omassa fantasiamaailmassaan Prinssi Rohkeissaan. Jonkun huonomman piirtäjän kohdalla minä todennäköisesti jättäisin tuohtuneena sarjakuvan lukematta. Mutta koska Foster on ilmiselvä Olympoksen asukki, ei sellaiseen sovi kiinnittää huomiota.

Nykyinen asuinpaikkani tarjoaa mahtavia puitteita hienoille Suomeen sijoittuville tarinoille. On sotaa ja valloitusta, käännytystä ja juonitteluja. Esim. Liedon Vanhalinnakin olisi mitä upein paikka viikinkiaikaan sijoittuvalle tarinalle. Vaan kun ei ole mikään sanaseppo, niin minkäs teet...

Ja olen muuten sitä mieltä, että Terry & the Pirates pitäisi julkaista Suomessa.

Curtvile:

--- Lainaus käyttäjältä: Ossi Hiekkala - 12.06.2007 klo 09:17:25 ---Ja olen muuten sitä mieltä, että Terry & the Pirates pitäisi julkaista Suomessa.

--- Lainaus päättyy ---

Kannatettava ajatus.

edit. Historian etupuoli sarjakuvan aiheena onkin nykyinen käsitys historiantutkimuksessa joka ei ole enää sen objektiivisen historiallisen totuuden etsimistä vaan historiaalisten totuuksien ja historian monisärmäisyyden painottamista.
Siten samasta tapahtumasta löytyy lähdetietoutta jotka ottavat tismalleen samat mitattavat faktat ja päätyvät riemastuttavan erilaisiin lopputuloksiin.

tämän kommentin pohjalta

--- Lainaus käyttäjältä: Lemoncurry - 10.06.2007 klo 22:40:56 --- mutta kyllä sitä on tullut leikiteltyä myös oikeilla historiallisilla tapauksilla ja keksittyä että mikisi OIKEASTI tapahtui jotain jännää...

--- Lainaus päättyy ---

salaliitot ja dan brown sikseen, historia on täynnä legendoja ihmeellisempää materiaalia.
Omiin suosikkeihin kuuluu preussilaiskenraalismies joka uskoi olevansa ohi kulkeneen ranskalaissotilaan raskaaksi saattama ja tulevan vauvan olevan norsu....

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta