Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Sarjakuvaelokuvat, televisiosarjat ja animaatiot
Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
Tojutu:
Olen usein yrittänyt etsiä dokumenttejä sarjakuvista, piirtäjistä, käsikirjoittajista jne, mutta en ole löytyänyt paljoakaan niitä. Jonkun Will Eisnerin, Hergen ja Alan Mooren-dokumentin löysin youtubesta ja katsoin ja nälkä kasvoi syödessä joten pidemmittä puheitta: voitteko kertoa mulle muita hyviä dokkareita mitä olette löytänyt netistä missä tosiaan käsitellään sarjakuvia, niiden tekemistä jne? Kiitoksia! :)
JanneT:
Ammatti: sarjakuvapiirtäjä -sarja tuli aikanaan Yle Teemalta. Ranskalainen dokumenttisarja, jossa mm. Lorenzo Mattotti, Asterix, manga, Joann Sfar ja Chris Ware. Joku taisi unohtua. Tuossa youtube-linkki Chris Waresta kertovaan pätkään: https://www.youtube.com/watch?v=xwoTqgwliCY
Jean "Moebius" Giraudista on näytetty dokumentti Teemalta parikin kertaa ja parilla eri nimellä suomennettuna. Ainakin nimellä Sarjakuvien sankari.
Herge-dokumentti näytettiin myös Teemalta jossain vaiheessa, en tiedä onko sama, jota tarkoitit.
Crumbin perheestä on tehty kanssa joskus 90-luvulla dokumentti, taisi olla David Lynchin tuottama, vaikkei ohjaama? Joku osaa varmaan täydentää näitä dokumenttien alkuperäisnimiä paremmin.
J Lehto:
--- Lainaus käyttäjältä: JanneT - 18.05.2015 klo 19:41:57 ---Crumbin perheestä on tehty kanssa joskus 90-luvulla dokumentti, taisi olla David Lynchin tuottama, vaikkei ohjaama? Joku osaa varmaan täydentää näitä dokumenttien alkuperäisnimiä paremmin.
--- Lainaus päättyy ---
Terry Zwigoffin Crumb (1994). Ei ollut kuitenkaan
Lynchin tuottama, vaikka vähän lynchmaisia sfäärejä
liippaakin. On muuten mahtava dokkari.
Tojutu:
Kiitos JanneT, täytyypä tsekata nuo sun linkit/ehdotukset! Ja, mä luulen, että se Hergen dokkari on sama minkä olen jo nähnyt ja olin ihan unohtanut, että olen katsonut myös tuo Moebiuksen-dokumentin, eli, jos joku laittaa tähän ketjuun vielä lisää linkkejä ja vinkkejä, niin niitä ei tarvitse enää mainita. Loistava tuo Moebius-pätkä oli kyllä, se mies on ollut aikamoinen nero sarjakuvan saralla :)
Lurker:
--- Lainaus käyttäjältä: Tojutu - 18.05.2015 klo 18:55:47 ----- löysin youtubesta ja katsoin ja nälkä kasvoi syödessä joten pidemmittä puheitta: voitteko kertoa mulle muita hyviä dokkareita mitä olette löytänyt netistä missä tosiaan käsitellään sarjakuvia, niiden tekemistä jne? Kiitoksia! :)
--- Lainaus päättyy ---
Löytyyhän niitä sieltä YouTubesta vaikka kuinka: hae hakusanoilla comic artist tai comics artist tai comics archive.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta