Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Muut sarjakuva-aiheet
Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
Korro:
Aapon sukullesvene-saagan viimeisintä eli vol 2 lukiessani tuli mieleen seurvanlainen kysymys; Kuinka paljon 'ei niin' valtavirta sarjakuvia julkaistaan ensin tradeina ja sen jälkeen vaikkapa Aapon kohdalla että kaikki 1-3vol julkaistaisiin isommassa formaatissa/väreissä ja kovissakansissa? Valtavirta tuotteilla tarkoitan esim.Fingerporia. 'Koko' kansan suosikkeja. Mietin tätä kysymystä koska taisi olla Jampura joka paljasti että suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin.
Curtvile:
hyvä Korro, ennen kuin taas nousee tämä ei sarjakuva-aiheita sekalaisiin... mitä sarjakuvia tarkoitat? ihan kaikkia eri puolin maailmaa, eurooppalaisia, amerikkalaisia, kotimaisia mitä?
jotta kysyt tätä oikealla puolen, et täällä.
Jampuran arvio on minusta turhan optimistinen mutta se olen vain minä.
Jukka Koivusaari:
Mulla olisi yksi kysymys, jota olen jo muutamia vuosia pohtinut:
Mikä on "trade" ?
Asiayhteyksistä päätellen ilmeisesti jonkinlainen julkaisumuoto.
Curtvile:
--- Lainaus käyttäjältä: Jukka Koivusaari - 05.02.2011 klo 16:48:28 --- Mikä on "trade" ?
Asiayhteyksistä päätellen ilmeisesti jonkinlainen julkaisumuoto.
--- Lainaus päättyy ---
Trade paperback on yksittäisistä lehdistä koottu albumi/tarinakokonaisuus, lyhyesti trade.
yleensä 3-5 lehteä mutta voi olla huomattavasti laajempikin.
Angloamerikkalainen termi.
Korro:
Jukka,käsitykseni mukaan trade nimitys on kyllä julkaisumuoto. Tai siis, käsite minkä 'kaikki' tietävät ja sitä vaan käytetään sitten sarjakuviin liittyen.Itse ajattelen että trade arvonimi kuuluu pehmekantiselle vaikkapa Marvel sarjakuvien kokoomaksi.
Siksi mainitsin Marvelin koska en pidä 'perus' Tintti julkaisuja tradeina. Ne Tintit mitä olen nähnyt ovat olleet pehmeäkantisia.( Siis tämä on vain MINUN käsitykseni.)
Takaisin aiheeseen, useimmissa kovakantisissa tradeissa on Marvel nimikkeen luona seuraavanlainen teksti;Premiere edition. Samat tarinat kuin vastaavassa pehmekantisessa (tradessa) mutta tämä on vain kovakantinen.
Tuli nyt vain mieleen että eroavatko Premiere eidtion ja joidenkin klassikoiden uudelleen lämmitellyissä muodoissa mainittu 'Keräiliän painos'?
Korjatkaa vääryyteni viestin 'faktojen' suhteen,edelleen nämä ovat vain minun käsityksiäni.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta