Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Kritiikki ja sarjakuva mediassa

Sarjainfo

<< < (2/230) > >>

Veli Loponen:

--- Lainaus käyttäjältä: [kivi] - 28.01.2004 klo 23:00:48 ---Totta puhuakseni masennuin (ja pelästyinkin) aika tavalla, kun tajusin miten vakavasti arviot otetaan.
--- Lainaus päättyy ---
Mutta kuitenkin kritiikkiä pitää antaa ja sitä pitää pystyä vastaanottamaan. Enpä usko, että kukaan kummemmin kehittyisi ilman negatiivista (ja tietenkin perusteltua) kritiikkiä.
Mulle oli aikoinaan melkoinen kannustin, kun Toni Jermann haukkui mun sarjakuvani Zippo nelosessa. Jos ei muuta, niin olin tyytyväinen, kun oli munkin juttuni huomattu. Näin jälkeenpäin kyllä täytyy ihmetellä Reiman hyväsydämisyyttä (?) kun otti sellasia räpellyksiä lehteensä...
Mä muutes luen noi pienlehtiarviot aina ekana...

nissen:
larmola, jos sulla on vaikeuksia negatiivisen kritiikin antamisen suhteen niin minä voin ryhtyä toimittamaan sarjainfoon sellaista omakustanne-varjopalstaa jossa voin antaa todellista kritiikkiä. tai voit vaihtoehtoisesti minun nimissäni lytätä niitä ankeita omakustannelehtiä. kyllä sitä pitää tulla turpaan jos on aihetta. oma gomix-lehteni reilu kymmenen vuotta sitten sai sellaista kuraa jokaisessa arvostelussa että se auttoi jaksamaan sarjakuvan parissa useita vuosia. apina sisälläni heräsi niitä arvioita lukiessa ja kyynelten kuivuttua pakotti tekemään parempia sarjakuvia. edelleen, epätoivon hetkinä, kaivan esille sarjainfon vuodelta 92 ja luen siitä harri römpötin sujuvasti kirjoitetut sanasivallukset.

minä arvostan larmola sinua ja olen ollut aina varsin otettu palstallasi saamastani positiivisesta palautteesta omakustanteistani, mutta viestiisi tiivistyy jotakin aika olennaista siitä kuinka kritiikkiä kirjoitetaan maassamme. kukaan ei oikein uskalla olla paskiainen. vaikka olisi usein syytä! en ymmärrä mikä funktio on sarjainfossa arvosteluilla koska ne harvemmin ovat arvosteluja sanan kirjaimellisessa merkityksessä vaan ainoastaan lähes myyntitarkoitukseen muotoiltuja esittelyjä. kyllä sitä kuraa on annettava siinä missä ruusujakin. eihän lukija muuten tiedä mihin tuotoksiin olisi ehkä syytä tutustua vai onko sarjainfon viesti että pitäisi tutustua niihin kaikkiin? luoja varjele meitä niiltä finninaamoilta joiden on luettava jokainen sarjakuva toni ponista sami, saimaan sankariin. arvostelijan ihmistuntemuksesta riippuu missä määrin uskaltaa aloittelevalle tai pelkästään huonolle tekijälle antaa piiskaa, että miten paljon se kestää.

oikeastaan sillä kestämiselläkään ei ole mitään merkitystä. rehellistä palautetta vaan! jos ei tekijöillä hermot kestä niin se tuskin on suuri menetys sarjakuvalle yleensä. jokaisen lopettaneen tilalle on tulossa kaksi samanlaista ääliötä väsäilemään jotain manga-juttuja äitinsä työpaikan kopiokoneella.

[kivi]:

--- Lainaus käyttäjältä: nissen - 29.01.2004 klo 00:11:15 ---mutta viestiisi tiivistyy jotakin aika olennaista siitä kuinka kritiikkiä kirjoitetaan maassamme
--- Lainaus päättyy ---

Heh, kiitos vain tarjouksesta, Hans. Mutta mä luulen, että osaan kuitata ihan itse, ja missään tapauksessa en ole arka 'hyvän tyypin' maineestani. Välillä vain iski sellainen olo, että joissain tapauksessa mikä tahansa - vaikka sitten Sarjainfon arvostelu, joka kuitenkin on universumin valtameressä verrattain pieni hiekanjyvä - riittää näemmä taittamaan kamelin selän.

Sitä en kyllä ymmärrä, miksi luet Römpötin vanhoja arvosteluja. Mä en ainakaan lue. Sen sijaan olen Römpötin kanssa usein myönteisesti muistellut sitä hienoa ja vilpitöntä tilannetta, kun teatteriohjaaja-pikkuveljeni erään muhun kohdistuneen Römpötti-arvostelun jälkeen nosti toimittaja-Harrin Vanhan kuppilan ns. seinälle, ja uhkasi ns. vetää turpiin ellei arvostelujen sävy muutu.
:-)

Kielteisistä arvosteluista ei ole mitään hyötyä. Reaktio niihin on joko suuttumus, tai sitten ajatellaan, että "toimittaja on idiootti". Myönteistä kehitystä saa aikaan nostamalla vahvat puolet esiin, ja esittämällä rakentavia ehdotuksia heikkojen kehittämiseen.

PS. Pankaapa pikaviestiä, jos arvostelunne on viivästynyt tai jäänyt Infosta pois ja muistatte lehden lähettäneenne. Yritän selvittää sumaa ensi numeroissa.

Hazart:
Nissen ei millään pahalla, mutta toivon totisesti, että et pääse arvostelemaan tuolla "paskapää pitää olla" -asenteellasi. Olen vahvasti sitä mieltä, että hyvä kriitikko osaa nostaa esille sekä onnistumiset, että virheet ja kertoa niistä objektiivisesti (miksei subjektiivisestikin) ja olosuhteet huomioonottaen. On sääli, jos joku 13-vuotias tekee ensimmäisen julkaisun ja sinun tyyliisi se arvioidaan "sivaltavin sanankääntein": Silkkaa kuraa. Eivät osaa mitään nämä kaverit. Parempi, että lopettaisivat, kun tulee aina kaksi samanlaista ääliötä tilalle... Tiedä minkälaisen palveluksen tuollaisella saa aikaan. Kivi luultavasti kantaa vastuun paremmin kirjoittamastaan kuin sinä.

Kapinoin lyttäysmentaliteettia vastaan, joka viestittyy asenteessasi. En suinkaan rehellistä ja suoraa palautetta. Ota kantaa, jos ymmärsin sinua väärin tai haluat korjata kiukunpuuskaani :)

Piis!

[kivi]:

--- Lainaus käyttäjältä: Hazart - 29.01.2004 klo 00:54:01 ---Nissen ei millään pahalla, mutta toivon totisesti, että et pääse arvostelemaan tuolla
--- Lainaus päättyy ---

Heh, Nissen on sähköpostissa ja netissä kärkevämpi kuin todellisuudessa, eli ei paniikkia, Hazart. Jaksan ihailla ja arvostaa myönteistä ja lähimmäisenrakkautta jakavaa asennettasi, mutta jos Nissenillä oli mielessä vaikkapa Talo (Gronk #6), saattaa tylympi kritiikki olla tarpeenkin.

See what i mean?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta