Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia
Metasarjakuva
kaltsu:
Luin Katuojasta Otto Sinisalon arvostelun Reima Mäkisen Ruskaa pakkasella-albumista. Otto puhuu metasarjakuvallisesta temppuilusta ja minua alkoi mietityttämään. Otetaanpa suora lainaus:
Inspiraation puutteesta kärsivä vuoden 2003 Mäkinen matkustaa ajassa taaksepäin vuoteen 1981 ja antaa menneisyyden itselleen tehtävän: elä elämisen arvoinen elämä ja pidä siitä päiväkirjaa. Vuoden 1981 Mäkinen unohtaa tulevaisuuden Mäkisen vierailun, mutta alkaa silti kirjata elämäänsä päiväkirjaksi. Metasarjakuvallinen temppu on nokkela.
Ajassa matkustetaan mutta onko kyseessä kuitenkaan metasarjakuvallisesta tempusta. Mä oon mielessäni ajatellu metasarjakuvan joksikin mitä ei muissa kertomataiteen välineissä pysty toteuttamaan ja jossa käytetään nimenomaan sarjakuvallisia elementtejä hyväksi. Tyyliin lamppu on palanut mutta henkilö saa idean ja ottaa ajatuskuplaansa tulleen lampun rikkoutuneen tilalle.
Oon miettiny pääni puhki asiaa ja päätyny siihen että tuo Reiman kikka on oikeastaan vain "tavallista" fantasiaa eikä suinkaan metasarjakuvaa. Mitä mieltä te muut olette? Miten määrittelette metasarjakuvan tai miten se teille on määritelty?
Nimim. "ostetaan huokealla elämä"
Lisää keskustelua Reiman opuksesta: P**skaa Rukkasella
[kivi]:
--- Lainaus käyttäjältä: kaltsu - 21.12.2003 klo 01:27:57 ---Oon miettiny pääni puhki asiaa ja päätyny siihen että tuo Reiman kikka on oikeastaan vain "tavallista" fantasiaa eikä suinkaan metasarjakuvaa. Mitä mieltä te muut olette? Miten määrittelette metasarjakuvan tai miten se teille on määritelty?
--- Lainaus päättyy ---
Juu, ei oo metasarjakuvaa. Jos Reima vilkaisisi sarjakuvassa sivulle 27 tms, tai kurkistaisi ruudun reunan taakse, se olisi metasarjakuvaa.
Tuosta tulee enemmänkin mieleen se, onkse nyt Charles Dickensin, joulukertomus, jossa miehelle näytetään eri vaihtoehtoja elämästä. Olette varmaan nähneet televisiosta minä tahansa jouluna?
VesaK:
Muita esimerkkejä ovat lähes vuosittain toistuvat jenkkisanomalehtisarjojen tekijöiden ja/tai hahmojen vierailut toistensa "kuvauksiin". Viimeksi näin tehtiin lokakuussa Dilbertissä.
Suomessa on nähty Wagnerin soittavan Juballe sekä Wagner B. Virtasen naapurina, esimerkiksi.
Huikeimman metasarjan asemaa Samin sarjan ohella tavoittelee Hunt Emersonin Thunderdogs.
Justus:
--- Lainaus käyttäjältä: VesaK - 21.12.2003 klo 11:18:38 ---Muita esimerkkejä ovat lähes vuosittain toistuvat jenkkisanomalehtisarjojen tekijöiden ja/tai hahmojen vierailut toistensa "kuvauksiin". Viimeksi näin tehtiin lokakuussa Dilbertissä.
Suomessa on nähty Wagnerin soittavan Juballe sekä Wagner B. Virtasen naapurina, esimerkiksi.
--- Lainaus päättyy ---
Pahkasiassa oli ainakin kerran Rasin piirtämä sarja, jossa Lempi haki asuntoa pahkasta. Peräsmiehen kämppää olisi pitänyt tuulettaa (terve Kokkila) ja Vanhojen herrojen sarja ei lähtenyt ryypylläkään käyntiin. Jurpo oli saanut muistaakseni häädön ja jurpotti.
Samoin Vanhat herrat ovat käyneet Pahkeisessa vierailulla ja Pahkeisen 20-vuotis(?) -juhlaa muistivat monet eri piirtäjät, mm. Jurpo eli Hannu Pyykkönen.
Aihetta viistosti sivuten, tänään Smallvillessä (teiniteräsmies tv-sarja) oli halvaantunut Christoper Reeve vierailemassa. Hänellä näytti olevan hauskaa. :D.
VesaK:
www.dilbert.com :ista löytyvät nuo muiden piirtäjien visiot Pentti Perusinsinööristä.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta