Sarjakuvantekijöiden keskustelut > Välineet ja oppaat
Rasterit
Timo Ronkainen:
--- Lainaus käyttäjältä: naka 619 - 08.04.2006 klo 19:56:38 ---miten rasteria voi käyttää siististi, jos sitä pitää leikellä mattoveitsellä??
en todellakaan tajua ???
--- Lainaus päättyy ---
Ei sentään mattoveitsellä vaan semmosella pienemmällä, asemoijanpuukolla. On sillä muitakin nimiä. Harjoittelukysymys. Vähän sama kuin tussiterällä piirtäminen.
Tai sitten tietokoneella... ks. ed. main. linkit tai käytä hakua.
Timo
keijoahlqvist:
--- Lainaus käyttäjältä: naka 619 - 08.04.2006 klo 19:56:38 ---miten rasterin saa pienille alueille siististi, rasterihan on kalvoa??
miten esim. mangassa tehdään esim eriväriset ruudutukset paitoihin??
ja entäs varjostukset?? miten rasteria voi käyttää siististi, jos sitä pitää leikellä mattoveitsellä??
--- Lainaus päättyy ---
Ahlqvist-Kutila: Piirrä sarjakuvaa! -kirjassa oli ohje.
Leikkaa pala joka peittää reilusti rasteroitavan alueen. Paina se piirroksen päälle vain juuri ja juuri, että pysyy paikallaan. Leikkaa kynämäisellä terävällä veitsellä halutun muotoiseksi. Kihnuta tiiviisti kiinni pitäen paprua päällä suojana. Siirry seuraavaan kohtaan.
Veli Loponen:
Kysynpä nyt minäkin vähän rastereista. Eli minä kun olen kohdannut vain näitä perinteisiä tarra-arkki rastereita. Olen kuullut puhetta ja nähnyt käytetynkin myös semmoisia rastereita, joissa rasteri irrotetaan arkista jollakin litkulla. Toisin sanoen rasterin asettaminen paperille tapahtuu siveltimellä. Tunnistaako kukaan tästä, että minkälainen juttu on kyseessä? Haisee kuulemma pahalle.
Pitää myös tarkistaa noi linkit vielä, jos niissä vaikka ois jotain...
Timo Ronkainen:
--- Lainaus käyttäjältä: Veli Loponen - 08.04.2006 klo 20:39:34 ---Olen kuullut puhetta ja nähnyt käytetynkin myös semmoisia rastereita, joissa rasteri irrotetaan arkista jollakin litkulla.
--- Lainaus päättyy ---
Ymmärtääkseni kyse on itse siitä paperista, johon piirretään. Eli piirrosta käsitellään pahanhajuisella litkulla (myrkyllisellä vieläpä) ja kas siihen ilmestyy rasteri. Roy Crane - Buz Sawyerin piirtäjä ainakin käytti tätä... paperilla oli nimikin...
Sitten on semmosia joita hangataan, samaan tapaan kuin näitä siirtokuvia.
Timo
Veli Loponen:
Joo, se taiskin olla just tommosta paperia. Byrne sitä käytti yhessä vaiheessa...Kävinkin tarkistamassa sieltä. Byrne kutsuu sitä duo-shadeksi.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta